Κυριακή 12 Ιουλίου 2015

Ολο το καυτό έγγραφο Σόιμπλε για το Grexit: transfer of valuable Greek assets of [50 bn] Euros to an external fund - Διαβάστε τι μας ζητά το Eurogroup!

Στις 10 Ιουλίου συντάχθηκε το έγγραφο του γερμανικού υπουργείου Οικονομικών για το Grexit. Εισηγείται να βγει η χώρα από το ευρώ για πέντε χρόνια ή να προχωρήσει σε παραχώρηση περιουσίας 50 δισ. και νέες προτάσεις. Προτείνει ανθρωπιστική βοήθεια και αναδιάρθρωση χρέους σε ένα Grexit.

Δυο εναλλακτικές πορείες για την Ελλάδα εξετάζει έγγραφο του γερμανικού υπουργείου οικονομικών.

To γερμανικό Υπουργείο Οικονομικών εκτιμά ότι οι ελληνικές προτάσεις δεν προχωρούν «αρκετά μακριά» και τονίζει ότι απουσιάζουν κρίσιμοι τομείς μεταρρυθμίσεων που θα εκσυγχρονίσουν τη χώρα και θα προωθήσουν τη βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.

Ως εκ τούτου προτείνει δυο εναλλακτικές επιλογές για τη χώρα.

Όπως αναφέρει το έγγραφο στην πρώτη περίπτωση η Ελλάδα θα καταθέσει βελτιωμένες προτάσεις και θα μεταφέρει ακίνητα αξίας 50 δισ. ευρώ σε ένα fund για τη μείωση του δημοσίου χρέους.

Στη δεύτερη επιλογή θα υπάρξουν διαπραγματεύσεις στο Eurogroup για ένα «time out» της Ελλάδας από την ευρωζώνη για μια περίοδο τουλάχιστον 5 ετών στην οποία θα αναδιαρθρώσει το χρέος της.

Σύμφωνα με αυτή την πρόταση η Ελλάδα θα παραμείνει μέλος της Ευρωπαικής Ένωσης και θα λάβει ανθρωπιστική βοήθεια και τεχνική συνδρομή.

Το έγγραφο

Το έγγραφο «εργασίας», όπως το χαρακτηρίζει γερμανός αξιωματούχος, το οποίο μοιράστηκε πριν το Eurogroup σε «χώρες με παρόμοιες απόψεις», αναφέρει τα εξης:


Στις 9 Ιουλίου η Ελλάδα κατέθεσε μια λίστα προτάσεων. Αυτές οι προτάσεις βασίζονται -ακόμη και υπολείπονται- από το τελευταίο προσχέδιο προτάσεων της τρόικας για να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση του προηγούμενου προγράμματος. Ωστόσο, η Ελλάδα δεν κατάφερε να ολοκληρώσει την αξιολόγηση.

Οι προτάσεις αυτές είναι ελλιπείς σε μια σειρά ιδιαίτερα σημαντικών τομέων μεταρρυθμίσεων για τον εκσυγχρονισμό της χώρας και την προώθηση της μακροχρόνιας ανάπτυξης. Μεταξύ αυτών δεν είναι επαρκείς οι μεταρρυθμίσεις στα εργασιακά και στον τραπεζικό τομέα, οι αλλαγές στο δημόσιο, οι ιδιωτικοποιήσεις και οι δομικές μεταρρυθμίσεις.

Γι αυτό, οι προτάσεις δεν μπορούν να αποτελέσουν τη βάση για ένα νέο τριετές πρόγραμμα από τον ESM, όπως έχει αιτηθεί η Ελλάδα. Χρειαζόμαστε μια καλύτερη, διατηρήσιμη λύση, κρατώντας και το ΔΝΤ στο πρόγραμμα. Υπάρχουν πλέον δυο δρόμοι:

1.Οι Ελληνες βελτιώνουν τις προτάσεις τους άμεσα και σημαντικά, με πλήρη στήριξη από την ελληνική βουλή. Οι βελτιώσεις θα πρέπει να έχουν στόχο την ενίσχυση της εμπιστοσύνης, την διασφάλιση της βιωσιμότητας του χρέους εμπροσθοβαρώς και την επιτυχημένη ολοκλήρωση του προγράμματος - ώστε να διασφαλιστεί η πρόσβαση στις αγορές μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος. Οι βελτιώσεις περιλαμβάνουν:

-Τη μεταφορά πολύτιμων ελληνικών στοιχείων ενεργητικού αξίας 50 δισ. σε ένα fund στο εξωτερικό, όπως το Ινστιτούτο Ανάπτυξης στο Λουξεμβούργο, με στόχο την ιδιωτικοποίησή τους εν καιρώ με στόχο τη μείωση του χρέους. Επίσης, αυτόματες περικοπές σε περίπτωση που δεν επιτυγχάνονται οι στόχοι του ελλείμματος.

Παράλληλα, θα πρέπει να υπάρξει μια σειρά χρηματοδοτικών στοιχείων για να "γεφυρώσουν" το χρονικό κενό έως την πρώτη δόση του νέου προγράμματος. Αυτό σημαίνει ότι το ρίσκο μη ολοκλήρωσης ενός νέου προγράμματος με τον ESM θα ενυπόκειται στην Ελλάδα και όχι στις χώρες της ευρωζώνης.

2. Σε περίπτωση που δεν μπορούν να διασφαλιστούν εμπροσθοβαρώς η βιωσιμότητα του χρέους και η προοπτική αξιόπιστης υλοποίησης, θα πρέπει να δοθεί στην Ελλάδα μέσω ήπιων διαπραγματεύσεων ένα "διάλειμμα" από την ευρωζώνη για 5 χρόνια, με πιθανή αναδιάρθρωση χρέους τύπου Paris Club, εάν χρειαστεί, κάτι που δεν ευθυγραμίζεται με τη συμμετοχή σε μια νομισματική ένωση. (Αρθρο 125 TFEU).

Η λύση του "διαλείμματος" θα πρέπει να συνοδευτεί από τη στήριξη της Ελλάδας ως μέλος της ΕΕ και των Ελλήνων πολιτών, με αναπτυξιακή, ανθρωπιστική και τεχνική βοήθεια τα επόμενα χρόνια. Η λύση αυτή θα πρέπει να συνοδεύεται επίσης από τη βελτίωση των κανόνων της οικονομικής και νομισματικής ένωσης και από ξεκάθαρα μέτρα για την ενίσχυση της ευρωζώνης.

Tagesspiegel: Ηταν ένα έγγραφο εργασίας...

Την «επίκαιρη σημασία» του εγγράφου του γερμανικού υπουργείου Οικονομικών με την πρόταση για ένα προσωρινό Grexit διαψεύδουν γερμανικοί κύκλοι, τους οποίους επικαλείται η εφημερίδα «Der Tagesspiegel». Οι ίδιοι κύκλοι ωστόσο επιβεβαιώνουν την ύπαρξη του εγγράφου.

«Πρόκειται για έγγραφο εργασίας με σκέψεις για την περίπτωση που πρέπει να τεθεί σε ισχύ το Σχέδιο Β και δεν προοριζόταν για τη σημερινή συνεδρίαση» δηλώνει διπλωμάτης στην εφημερίδα, σύμφωνα με το ΑΠΕ. Συνεπώς, επισημαίνεται, ο κ. Σόιμπλε δεν το παρουσίασε στους συναδέλφους του, αλλά το έγγραφο δόθηκε κατά την προετοιμασία του Eurogroup μόνο σε χώρες με παρόμοιες απόψεις.

* Δείτε το έγγραφο: (Εδώ σε μετάφραση από Google)
10 July 2015
Comments on the latest Greek proposals
On 9 July 2015 Greece has submitted a list of proposals. These proposals are based on and even fall
behind the latest aide memoire that was drafted by the Troika to conclude the review under EFSF.
However Greece was not able to conclude the review.
These proposals lack a number of paramount important reform areas to modernize the country, to
foster long term economic growth and sustainable development. Among these, labour market
reform, reform of public sector, privatisations, banking sector, structural reforms are not sufficient.
This is why these proposals can not build the basis for a completely new, three year ESM program, as
requested by Greece. We need a better, a sustainable solution, keeping the IMF on board. There are
2 avenues now:
1. The Greek authorities improve their proposals rapidly and significantly, with full backing by their
Parliament. The improvements must rebuild confidence, ensure debt sustainability upfront and the
successful implementation of the program - so as to ensure regained market access after completion
of the program. Improvements include:
a) transfer of valuable Greek assets of [50 bn] Euros to an external fund like the Institution for
Growth in Luxembourg, to be privatized over time and decrease debt;
 

b) capacity-building and depolitizising
Greek administrative tasks under hospices of the COM for proper implementation of the
program; c) automatic spending cuts in case of missing deficit targets.
In parallel, a set of financing elements would be put together to bridge the time gap until a first
disbursement under the enhanced program could be made. This means the existing risk of not
concluding a new ESM program should rest with Greece, not with Eurozone countries.
2. In case, debt sustainability and a credible implementation perspective can not be ensured upfront,
Greece should be offered swift negotiations on a time-out from the Eurozone, with possible debt
restructuring, if necessary, in a Paris Club - like format over at least the next 5 years. Only this way
forward could allow for sufficient debt restructuring, which would not be in line with the
membership in a monetary union (Art. 125 TFEU).
The time-out solution should be accompanied by supporting Greece as an EU member and the Greek
people with growth enhancing, humanitarian and technical assistance over the next years. The timeout
solution should also be accompanied by streamlining all pillars of the Economic and Monetary
Union and concrete measures to strengthen the governance of the Eurozone.
Οι πρόσθετες δεσμεύσεις που ζητούν οι υπουργοί οικονομικών από την Ελλάδα. Απαραίτητη η πλήρης εμπλοκή του ΔΝΤ. Αλλαγές σε συλλογικές διαπραγματεύσεις και μαζικές απολύσεις. Προσαρμογές στη νομοθεσία που υιοθετήθηκε χωρίς συμφωνία των θεσμών. Τι ζητούν για συντάξεις, ιδιωτικοποιήσεις, τράπεζες, toolkit ΟΟΣΑ.
Περισσότερα μέτρα και μεταρρυθμίσεις ζητά το Eurogroup από την Αθήνα προτού δώσει το "πράσινο φως" στην έναρξη διαπραγματεύσεων για ένα νέο πακέτο διάσωσης. 
Το Reuters δημοσιεύει μέρος ενός προσχεδίου για ανακοινωθέν, το οποίο όπως αναφέρει, συζητήθηκε αργά το βράδι του Σαββάτου, προτού ξεκινήσουν εκ νέου οι διαπραγματεύσεις την Κυριακή. 
Πηγές του πρακτορείου στην ευρωζώνη ανέφεραν ότι αναμένονται αλλαγές αλλά αυτό είναι η βάση για περισσότερες διαπραγματεύσεις την Κυριακή. Οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι οι υπουργοί πίεσαν την Ελλάδα να αναλάβει και άλλα μέτρα, όπως η εμπροσθοβαρής νομοθέτηση των μέτρων για το ΦΠΑ και για την ενίσχυση της ανεξαρτησίας της ΕΛΣΤΑΤ.   
Εν τω μεταξύ, ευρωπαίος αξιωματούχος δήλωσε στο Associated Press ότι οι ευρωπαίοι αναζητούν μια συμφωνία που θα απομακρύνει την πίεση από τις ελληνικές τράπεζες. 
Ο αξιωματούχος είπε ότι οι ηγέτες της ευρωζώνης είναι επικεντρωμένοι στο Plan A για παραμονή της Ελλάδας στο ευρώ με τήρηση των δεσμεύσεων. 
Οι ηγέτες της ευρωζώνης, που αναμένεται να συναντηθούν στις 17:00, ευελπιστούν στην σύνταξη ενός ανακοινωθέντος που θα ανοίγει το δρόμο για την έναρξη των διαπραγματεύσεων με την Αθήνα. 
Αυτό, είπε η ίδια πηγή, θα έδινε το "πράσινο φως" στην ΕΚΤ να ξεπαγώσει τον ELA για τις ελληνικές τράπεζες.

Το προσχέδιο

"Το Eurogroup έλαβε υπόψη το αίτημα των ελληνικών αρχών για νέα τριετή στήριξη από το ESM και τη συνοδευτική λίστα δεσμεύσεων πολιτικής, μεταξύ των οποίων και μια περιεκτική λίστα προαπαιτούμενων ενεργειών. Το Eurogroup επαναλαμβάνει την ανάγκη να συνεχιστεί η πλήρης εμπλοκή του ΔΝΤ. 
To Eurogroup καλωσορίζει την εκτίμηση των θεσμών ότι η λίστα των δεσμεύσεων των ελληνικών αρχών αποτελεί βάση για να ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις επί ενός νέου προγράμματος. Το Eurogroup επίσης συμφωνεί με τους θεσμούς ότι το πακέτο μέτρων θα πρέπει να ενισχυθεί και να διευρυνθεί σημαντικά, ώστε να παράσχει τους απαραίτητους όρους για ένα νέο τριετές πρόγραμμα. Το Eurogroup ως εκ τούτου, καλωσορίζει τις ακόλουθες πρόσθετες δεσμεύσεις των ελληνικών αρχών στη βάση ενός ξεκάθαρου χρονοδιαγράμματος:
- Να τηρήσει πλήρως το μεσοπρόθεσμο στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ ως το 2018, με βάση ένα ετήσιο πρόγραμμα που θα συμφωνηθεί με τους θεσμούς.
- Να διενεργήσει φιλόδοξες μεταρρυθμίσεις στο συνταξιοδοτικό και συγκεκριμένες πολιτικές ώστε να αντισταθμίσουν το δημοσιονομικό αντίκτυπο από την απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου για την μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού το 2012 και την εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος.
- Να υιοθετήσει πιο φιλόδοξες μεταρρυθμίσεις για την αγορά προϊόντων με ξεκάθαρο χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή όλων των συστάσεων της εργαλειοθήκης (toolkit) του ΟΟΣΑ, συμπεριλαμβανομένων της απελευθέρωσης της λειτουργίας των καταστημάτων την Κυριακή, η πώληση των μη υποχρεωτικώς συνταγογραφούμενων φαρμάκων από τα σούπερ μάρκετ, η άρση των περιορισμών σχετικά με το τι μπορεί να ονομάζεται αρτοποιείο, η απελευθέρωση της αγοράς γάλακτος κτλ. Όσον αφορά την εργαλειοθήκη II του ΟΟΣΑ, πρέπει να συμπεριληφθεί η μεταποίηση στις προαπαιτούμενες δράσεις.
-Στην αγορά της ενέργειας, πρέπει να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση του διαχειριστική του δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος (ΑΔΜΗΕ), εκτός και αν μπορούν να βρεθούν υποκατάστατα μέτρα που θα έχουν αντίστοιχο δημοσιονομικό αποτέλεσμα
- Στην αγορά εργασίας, πρέπει να επανεξετάσει το πλαίσιο για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις και τις μαζικές απολύσεις, με βάση το χρονοδιάγραμμα και την προσέγγιση που προτείνουν οι θεσμοί. Οποιαδήποτε αλλαγή πρέπει να βασίζεται στις βέλτιστες διεθνείς και ευρωπαϊκές πρακτικές και δεν πρέπει να περιλαμβάνει μια επιστροφή σε παλιές πολιτικές που δεν είναι συμβατές με τον στόχο της προώθησης της βιώσιμης ανάπτυξης.
- Να εφαρμόσει πλήρως της σχετικές διατάξεις της Συνθήκης για την Σταθερότητα, την Συνεργασία και την Διακυβέρνηση στην Οικονομική και Νομισματική Ένωση, ειδικότερα να θέσει σε λειτουργία το Δημοσιονομικό Συμβούλιο.
- Να υιοθετήσει τα απαραίτητα βήματα για να ενισχύσει τον χρηματοοικονομικό τομέα, μεταξύ των οποίων αποφασιστικές ενέργειες για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, αλλαγές στη νομοθεσία και μέτρα για την ενίσχυση της διακυβέρνησης των τραπεζών και του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
- Να αναπτύξει ένα σημαντικά ενισχυμένο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων με βελτιωμένη διακυβέρνηση. Μια ομάδα εργασίας που θα συσταθεί με τους θεσμούς θα παράσχει προτάσεις για καλύτερους μηχανισμούς υλοποίησης.
- Να προσαρμόσει τη νομοθεσία που υιοθετήθηκε εντός του 2015 και δεν έχει συμφωνηθεί με τους θεσμούς και έρχεται σε αντίθεση με τις δεσμεύσεις του προγράμματος.
-Να υλοποιήσει τα βασικά στοιχεία της πέμπτης αναθεώρησης του δεύτερου προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής.   

Οι νομοθετήσεις αντάλλαγμα για συμφωνία

Ασφυκτική είναι η πίεση που ασκείται στην Ελλάδα να αρχίσει από Δευτέρα ένα μπαράζ νομοθετήσεων σε ΦΠΑ, πρόωρες συντάξεις, άνοιγμα επαγγελμάτων και μεταρρυθμίσεις στις αγορές προκειμένου να πειστούν οι υπουργοί Οικονομικών να δώσουν την έγκριση ώστε να ξεκινήσει και επίσημα η διαπραγμάτευση για το νέο πρόγραμμα διάσωσης.
Ο πήχης πριν αρχίσει το δεύτερο ραντεβού των υπουργών μπήκε χαμηλά. «Ας το παραδεχτούμε ότι το πρόβλημα είναι η έλλειψη εμπιστοσύνης. Η Αθήνα θα πρέπει από τη Δευτέρα να αρχίσει τη νομοθέτηση», είπε χαρακτηριστικά ο ιταλός υπουργός Οικονομικών. Ακόμα και ο φινλανδός ομολογός του άφησε «παράθυρο» για συμφωνία αν και είπε ότι «είμαστε στο 2-3-4 και πρέπει να φτάσουμε στο 10».
Ο Πιέρ Μοσκοβισί ξεκαθάρισε ότι στόχος του Eurogroup είναι να προετοιμαστεί η Σύνοδος των ηγετών της Ευρώπης για να μπορέσει να πάρει τις αποφάσεις. Η Ελλάδα θα πρέπει να προχωρήσει σε γρήγορη εφαρμογή των βραχυπρόθεσμων μεταρρυθμίσεων και να δεσμευτεί σε ακόμα περισσότερες σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, σημείωσε.
Κοινή συνισταμένη είναι ότι η κατάσταση είναι πολύ δύσκολη δεδομένου ότι θα πρέπει να συμφωνηθεί το θέμα των μεταρρυθμίσεων, οι ανάγκες χρηματοδότησης (ανεβαίνουν ως τα 73 δισ. ευρώ) αλλά και το θέμα του χρέους. Παράλληλα θα πρέπει να βρεθεί λύση στο βραχυπρόθεσμο πρόβλημα χρηματοδότησης καθώς στις 20 Ιουλίου θα πρέπει να πληρωθεί το ομόλογο της ΕΚΤ και παράλληλα να εξοφληθεί το ΔΝΤ.
Υπό αυτό το πρίσμα ανοικτό είναι να γίνει νέο Eurogroup στα τέλη της εβδομάδας (εκτος του ήδη προγραμματισμένου για Δευτέρα) προκειμένου να εξεταστεί αν στο ενδιάμεσο η Αθήνα έχει κάνει ότι συμφωνηθεί.
Σε κάθε περίπτωση «θετικό» για πολλούς σήμα δόθηκε από την απόφαση του Ντ. Τουσκ να ματαιώσει την Σύνοδο Κορυφής των 28 ηγετών και να σημειώσει με νόημα στο twitter ότι οι συζητήσεις των ηγετών του ευρώ θα αρχίσουν στις 17:00 και «θα κρατήσουν μέχρι να ολοκληρωθούν οι συζητήσεις για την Ελλάδα»...

Ματαιώθηκε η Σύνοδος Κορυφής των 28 ηγετών

Οπως ανακοίνωσε ο Ντόναλντ Τουσκ μέσω Twitter, ακυρώνεται η σχεδιασμένη για σήμερα Σύνοδος Κορυφής των 28 μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. 
Σύμφωνα με τον επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου η Σύνοδος Κορυφής των χωρών της ευρωζώνης θα ξεκινήσει στις 17:00 και θα διαρκέσει έως ότου ολοκληρωθούν οι διαβουλεύσεις για την Ελλάδα. 
Σημειώνεται ότι η Σύνοδος Κορυφής των 28 μελών της Ε.Ε. φερόταν να συνέρχεται για να εξετάσει το σενάριο εξόδου της Ελλάδας από την Ευρωπαϊκή Ένωση και την ευρωζώνη. Αξιωματούχοι των Βρυξελλών ανέφεραν πριν το χθεσινό Eurogroup ότι η Σύνοδος των 28 θα μπορούσε να ακυρωθεί εάν υπήρχε πρόοδος στις διαπραγματεύσεις σε επίπεδο υπουργών οικονομικών της ευρωζώνης.

Παράθυρο για συμφωνία από τον φινλανδό ΥΠΟΙΚ

Κανείς δεν μπλοκάρει τη συμφωνία για την Ελλάδα, τονίζει σήμερα ο φινλανδός υπουργός οικονομικών Alexander Stubb μετά την είδηση ότι η Φινλανδία είναι έτοιμη να ασκήσει βέτο για να μπλοκάρει τρίτο πακέτο διάσωσης.
Μπορούμε να βρούμε λύση αλλά είναι ακόμα πολύ δύσκολο, υπογράμμισε, τονίζοντας ότι χρειάζονται επαρκείς δεσμεύσεις. Αν το τέλος είναι στο 10, είμαστε ακόμα στο 2-3-4», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Ολοι προσπαθούμε να βρούμε συμφωνία. Αυτό που λέμε είναι ότι δεν υπάρχουν τώρα οι συνθήκες. Υπάρχει το θέμα της σταθερότητας και η χρηματοδότηση της χώρας, υπογράμμισε.
Σημείωσε ότι η όποια λύση θα συνοδεύεται από σκληρούς όρους.

Αδύνατον να υπάρξει λύση σήμερα, λέει ο σλοβάκος ΥΠΟΙΚ

Δεν μπορεί να υπάρξει συμφωνία με την Ελλάδα σήμερα, τόνισε ο σλοβάκος υπουργός οικονομικών Peter Kazimir.
Ερωτηθείς τι περιμένει να γίνει σήμερα, τόνισε "Τίποτα". 
Η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να προχωρήσει τις μεταρρυθμίσεις εμπροσθοβαρώς για να υπάρξει συμφωνία, τόνισε.  Υπογράμμισε ότι το σημαντικό σε αυτή τη φάση για τους Ελληνες πολίτες είναι να ανοίξουν οι τράπεζες.

Μοσκοβισί: Η Αθήνα πρέπει να κάνει περισσότερα

Οι θεσμοί συμφωνούν ότι υπάρχει βάση για έναρξη διαπραγματεύσεων, υπογράμμισε ο Γάλλος επίτροπος Πιέρ Μοσκοβισί.
Τόνισε ωστόσο ότι η Αθήνα θα πρέπει να κάνει περισσότερα.  Εάν η Ελλάδα δεσμευτεί για γρήγορη νομοθέτηση, υπάρχουν οι προϋποθέσεις για να ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις, υπογράμμισε, εκτιμώντας ότι υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης στο ελληνικό πρόγραμμα. 
Θα υπάρξει έντονη συζήτηση και το απόγευμα στη Σύνοδο Κορυφής της ευρωζώνης, εκτίμησε ο κ. Μοσκοβισί.

Ντομπρόφσκις: Η Κομισιόν δύσκολα θα λάβει σήμερα εντολή για διαπραγματεύσεις 

Η Κομισιόν εκτιμά ότι είναι μάλλον πολύ δύσκολο να δοθεί σήμερα εντολή για διαπραγματεύσεις για ένα τρίτο πακέτο βοήθειας προς την Ελλάδα, δήλωσε ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Βάλντις Ντομπρόφσκις.

Το Grexit δεν τέθηκε επίσημα στο Eurogroup λέει ο αυστριακός ΥΠΟΙΚ

Υπάρχουν ακόμη πολλές διαφωνίες εντός του Eurogroup και με την Ελλάδα, τόνισε ο υπουργός οικονομικών της Αυστρίας Γκέοργκ Σέλινγκ. 
Δεν υπάρχει ακόμη συμφωνία σε μια σειρά ζητημάτων, υπογράμμισε. Ο ίδιος τόνισε ότι θα πρέπει να αναζητηθούν επαρκείς εγγυήσεις από την πλευρά της Αθήνας. 
Παράλληλα, υπογράμμισε ότι προς ώρα το σενάριο του Grexit "δεν έχει τεθεί επίσημα στο τραπέζι των συζητήσεων". 

Γεωργιάδης: Μπορούμε να προχωρήσουμε στην επόμενη φάση

Έχουμε σημειώσει πρόοδο και μπορούμε να προχωρήσουμε στην επόμενη φάση που θα δώσει την έγκριση στους θεσμούς να διαπραγματευτούν το νέο πακέτο, δήλωσε κατά την προσέλευση του στο Eurogroup ο Κύπριος υπουργός Οικονομικών, Χάρης Γεωργιάδης.
Σε ερώτηση για το αν το Grexit έχει βγει εκτός συζήτησης, ο κ. Γεωργιάδης απάντησε: "Αναμφίβολα ναι".

Παντοάν: Μεγαλύτερο εμπόδιο για συμφωνία η έλλειψη εμπιστοσύνης

Στην έλλειψη εμπιστοσύνης στάθηκε ο υπουργός οικονομικών της Ιταλίας Πιερ Κάρλο Παντοάν, σημειώνοντας ότι είναι το μεγαλύτερο εμπόδιο για να ολοκληρωθεί η συμφωνία με την Ελλάδα.
Συνεχίζουμε να δουλεύουμε για να καθοριστούν οι όροι ώστε να αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις. Αυτό άλλωστε είναι το διακύβευμα, δήλωσε.
«Μπορεί να γίνει αλλά ας το παραδεχτούμε ότι το πρόβλημα είναι η έλλειψη εμπιστοσύνης. Η Αθήνα θα πρέπει από τη Δευτέρα να αρχίσει τη νομοθέτηση».
Είναι πολύπλοκο το πρόβλημα, αφορά τις μεταρρυθμίσεις σε όλο το εύρος, τη χρηματοδότηση, πρέπει να δούμε όλο το πακέτο.
euro2day.
Ολο το έγγραφο-σοκ του Eurogroup
Ακόμα και αναφορά σε Grexit περιλαμβάνει το κείμενο του Eurogroup για το οποίο δεν υπήρξε συμφωνία. Ζητά νομοθέτηση μέτρων για ΦΠΑ και συντάξεις ως 15 Ιουλίου. Αφήνει το θέμα του χρέους για μετά την πρώτη αξιολόγηση του (πιθανού) νέου προγράμματος. 

ΟΛΟ το κείμενο:
Σκληρά μέτρα ζητά από την Ελλάδα το Eurogroup σύμφωνα με το κείμενο που συντάχθηκε αλλά ποτέ δεν έγινε επίσημο, λόγω των διαφωνιών της ελληνικής πλευράς. Ζητά άμεσα νομοθέτηση μέτρων (μέχρι 15 Ιουλίου) σε ΦΠΑ, συνταξιοδοτικό, ΕΛΣΤΑΤ. Βάζει στο τραπέζι το θέμα του ταμείου ιδιωτικοποιήσεων στο εξωτερικό και μάλιστα για ποσό έως 50 δισ. ευρώ, ενώ αφήνει το θέμα του χρέους για μετά την πρώτη αξιολόγηση του (πιθανού) νέου προγράμματος.
Τοποθετεί τις ανάγκες της Ελλάδας μεταξύ 82 – 86 δισ. ευρώ εκ των οποίων 7 δισ. ως τις 20 Ιουλίου και επιπλέον 5 στα μέσα Αυγούστου. Παράλληλα μιλά για την ανάγκη μαξιλαριού 10 έως 25 δισ. ευρώ για τις τράπεζες.
Στο κείμενο υπάρχουν σημεία που βρίσκονται εντός αγκύλης και αφορούν θέματα που δεν έχουν συμφωνηθεί.

Αναλυτικά το κείμενο:

To Eurogroup υπογραμμίζει την αδήριτη ανάγκη να οικοδομηθεί εκ νέου η εμπιστοσύνη με τις ελληνικές αρχές ως προαπαιτούμενο για μία δυνητικά μελλοντική συμφωνία σε ένα νέο πρόγραμμα του ESM. Σε αυτό το πλαίσιο, είναι σημαντικό οι ελληνικές αρχές να κάνουν κτήμα τους το πρόγραμμα. Η επιτυχής εφαρμογή του προγράμματος θα πρέπει να κριθεί από τις δεσμεύσεις τους σε αυτές τις πολιτικές.
Το Eurogroup αναμένει τη συνεχιζόμενη και πλήρη εμπλοκή του ΔΝΤ [και καλωσορίζει την πρόθεση της Ελλάδας να αναζητήσει την πλήρη εμπλοκή του ΔΝΤ στον τεχνικό έλεγχο και τη χρηματοδότηση του προγράμματος]. Αυτό είναι μία προϋπόθεση ώστε το Eurogroup να συμφωνήσει σε ένα νέο πρόγραμμα του ESM.
Δεδομένης της ανάγκης να οικοδομηθεί εκ νέου η εμπιστοσύνη με την Ελλάδα, το Eurogroup καλωσορίζει τις δεσμεύσεις της ελληνικής κυβέρνησης να νομοθετήσει, χωρίς καθυστέρηση, μέχρι τις 15 Ιουλίου, ένα πρώτο σύνολο μέτρων. Αυτά τα μέτρα, τα οποία θα παρθούν με πλήρη προηγούμενη συμφωνία των θεσμών, θα περιλαμβάνουν:
• Τη βελτιστοποίηση του συστήματος ΦΠΑ και τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης για την αύξηση των εσόδων.
• Προκαταβολικά μέτρα για τη βελτίωση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας του συνταξιοδοτικού συστήματος ως μέρος μίας συνολικής μεταρρύθμισης του συστήματος των συντάξεων.
• Την υιοθέτηση ενός νέου κώδικα του δικαστικού αστικού κώδικα, που σημαίνει βασικές μεταρρυθμίσεις και προσαρμογές το σύστημα αστικής δικαιοσύνης, οι οποίες θα επιταχύνουν σημαντικά τη διαδικασία απονομής δικαιοσύνης και θα μειώσει το κόστος της.
• Την εξασφάλιση της πλήρους ανεξαρτησίας της ΕΛΣΤΑΤ.
• Πλήρη εφαρμογή των σχετικών προβλέψεων της Συνθήκης για τη Σταθερότητα, το Συντονισμό και τη Διακυβέρνηση στην Οικονομική και Νομισματική Ένωση, ειδικά με το να τεθεί το Δημοσιονομικό Συμβούλιο σε λειτουργία προτού οριστικοποιηθεί το Μνημόνιο Κατανόησης [και με την εισαγωγή αυτόματων περικοπών σε δαπάνες εάν υπάρξουν αποκλίσεις από φιλόδοξους στόχους στο πρωτογενές πλεόνασμα μετά από εισήγηση του Δημοσιονομικού Συμβουλίου, η οποία θα υπόκειται στην έγκριση των θεσμών.]
• υιοθέτηση του BRRD (σ.σ. αφορά το bail in τραπεζών) το αργότερο μία εβδομάδα με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Αμεσα και μόνο μετά την νομική εφαρμογή των παραπάνω μέτρων και την έγκριση των δεσμεύσεων από την ελληνική βουλή μπορεί να υπάρξει μια εντολή προς τους θεσμούς να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις για ένα Μemorandum of Understanding (MoU).

Aυτή η απόφαση θα ληφθεί υπό την αίρεση ότι οι εθνικές διαδικασίες έχουν ολοκληρωθεί και οι προϋποθέσεις του Άρθρου 13 της συνθήκης του ESM εκπληρώνονται στη βάση της αξιολόγησης του Άρθρου 13 παράγραφος 1.

Για να υπάρξει μια βάση επιτυχημένης ολοκλήρωσης του MoU οι μεταρρυθμίσεις που προτείνει η Ελλάδα πρέπει να ενισχυθούν και να λάβουν υπόψη την σοβαρή επιδείνωση της οικονομικής και δημοσιονομικής θέσης της χώρας τον τελευταίο χρόνο.

Η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να δεσμευθεί να ενισχύσει τις προτάσεις σε πεδία που υποδεικνύουν οι θεσμοί με ένα ικανοποιητικό χρονοδιάγραμμα για την νομοθέτηση και εφαρμογή, στα οποία συμπεριλαμβάνονται διαρθρωτικά και ποσοτικά ορόσημα, ώστε να υπάρχει σαφήνεια στην κατεύθυνση των πολιτικών σε μεσοπρόθεσμο διάστημα.

Πρέπει σε συμφωνία με τους θεσμούς:

-Να προχωρήσουν σε φιλόδοξες μεταρρυθμίσεις στο ασφαλιστικό και να συγκεκριμενοποιήσουν πολιτικές που θα αντισταθμίσουν πλήρως το δημοσιονομικό αντίκτυπο από τις αποφάσεις του ΣτΕ. Να εφαρμόσουν τη ρήτρα μηδενικού ελλείμματος ή να εφαρμόσουν (συμφωνημένες από κοινού) εναλλακτικές πολιτικές έως τον Οκτώβριο του 2015.

- Να υιοθετήσουν μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας με ένα σαφές χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή του toolkit Iτου ΟΟΣΑ, συμπεριλαμβανομένων των Κυριακών, της ιδιοκτησίας των φαρμακείων, γάλακτος, αρτοποιείων {επόμενο βήμα θα είναι οι τα προϊόντα εκτός φαρμακείου}, όπως επίσης και το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων που είναι κρίσιμα από μακροοικονομικής άποψης (πχ θαλάσσιες μεταφορές). Σε ό,τι αφορά το toolkit II του ΟΟΣΑ η μεταποίηση πρέπει να συμπεριληφθεί στα prior actions.

-Στην ενεργειακή αγορά να προχωρήσει στην ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ {εκτός αν μπορούν να βρεθούν εναλλακτικά μέτρα που θα έχουν αντίστοιχο αποτέλεσμα στον ανταγωνισμό, όπως έχει συμφωνηθεί με τους θεσμούς}.

- Στην αγορά εργασίας να αναλάβει τολμηρές αναθεωρήσεις στις συλλογικές διαπραγματεύσεις και τις μαζικές απολύσεις σε συνάρτηση με το χρονοδιάγραμμα και την οπτική που θα συμφωνηθεί με τους θεσμούς (επιπροσθέτως οι ελληνικές αρχές θα εκσυγχρονίσουν τη νομοθεσία που αφορά τις μαζικές απολύσεις σε συνάρτηση με τις βέλτιστές πρακτικές). Με βάση αυτές τις αναθεωρήσεις οι πολιτικές για την αγορά εργασίας πρέπει να ευθυγραμμιστούν με τις βέλτιστες ευρωπαϊκές και διεθνείς πρακτικές και δεν πρέπει να επιστρέψουν σε παλαιές πολιτικές οι οποίες δεν προωθούν τη διατηρήσιμη ανάπτυξη.

- Να υιοθετήσει τα απαραίτητα μέτρα για να ισχυροποιήσει τον χρηματοοικονομικό κλάδο, συμπεριλαμβανομένων αποφασιστικών ενεργειών στα κόκκινα δάνεια, αλλά και μέτρων για την ενίσχυση της «διακυβέρνησης» του ΤΧΣ και των τραπεζών, ειδικότερα μέσω της εξάλειψης πολιτικών παρεμβάσεων ιδιαίτερα στη διαδικασία διορισμών.
Εκτος από αυτά η ελληνικές αρχές πρέπει να αναλάβουν τις εξής δράσεις:
* να αναπτύξουν ένα σημαντικά αναβαθμισμένο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων με βελτιωμένη διακυβέρνηση.
[Οι ελληνικές αρχές θα καλέσουν ένα ανεξάρτητο φορέα να αξιολογήσει την τιμή των assets που θα πουληθούν και θα ερευνήσουν τον καλύτερο τρόπο να βελτιωθεί περαιτέρω η ανεξαρτησία του ΤΑΙΠΕΔ με την εμπλοκή της Κομισιόν]
Ή
[Επιπλέον πολύτιμα περιουσιακά στοιχεία [αξίας 50 δισ. ευρώ] θα μεταφερθούν σε ένα υφιστάμενο εξωτερικό και ανεξάρτητο fund όπως το Institution of Growth του Λουξεμβούργου ώστε να ιδιωτικοποιηθεί εν καιρώ και να μειώσει το χρέος. Ένα τέτοιο fund θα το διαχειρίζονται οι ελληνικές αρχές υπό την εποπτεία των αρμόδιων ευρωπαϊκών θεσμών]
* Σε ευθυγράμμιση με τις φιλοδοξίες της ελληνικής πλευράς να εκσυγχρονίσει και να ενισχύσει σημαντικά την ελληνική διοίκηση καθώς και να θέσει σε ισχύ ένα πρόγραμμα, υπό την αιγίδα της Κομισιόν. με στόχο τη βελτίωση της αποδοτικότητας και την από-πολιτικοποίηση της δημόσιας διοίκησης. Μια πρώτη πρόταση θα πρέπει να υπάρξει ως τις 20 Ιουλίου μετά από συζητήσεις με τους θεσμούς.
Η ελληνική κυβέρνηση δεσμεύεται να μειώσει περαιτέρω το κόστος της ελληνικής δημόσιας διοίκησης, σε ευθυγράμμιση με το χρονοδιάγραμμα που έχει συμφωνηθεί με τους θεσμούς.
- - Να εναρμονίσει πλήρως τις μεθόδους συνεργασίας της με τους θεσμούς, συμπεριλαμβανομένης και της αναγκαίας επί τόπου εργασίας στην Αθήνα και να βελτιώσει την εφαρμογή και τον έλεγχο του προγράμματος. Η κυβέρνηση θα πρέπει να διαβουλευτεί και να συμφωνήσει με τους θεσμούς σε όλη τη νομοθεσία στα σχετικά πεδία και σε κατάλληλο χρόνο, προτού την καταθέσει για δημόσια διαβούλευση ή στην βουλή. Το Eurogroup τονίζει και πάλι, ότι το κλειδί είνια η εφαρμογή κι ότι σε αυτό το πλαίσιο καλωσορίζει την πρόθεση των ελληνικών αρχών να ζητήσουν μέχρι τις 20 Ιουλίου τη στήριξη από τους θεσμούς και τα κράτη μέλη για τεχνική βοήθεια και ζητάει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συντονίσει την υποστήριξη από την Ευρώπη.
- [τέλος, να τροποποιήσει ή να αναπληρώσει νομοθετήματα ανατροπής προηγούμενων μεταρρυθμίσεων του 2015, τα οποία δεν συμφωνήθηκαν με τους θεσμούς και αντίκεινται στο πλαίσιο της ανακοίνωσης της 20ης Φεβρουαρίου του Eurogroup.]
Οι ανωτέρω δεσμεύσεις συνιστούν ελάχιστες απαιτήσεις για την έναρξη των διαπραγματεύσεων με τις ελληνικές αρχές. Ωστόσο, το Eurogroup ξεκαθάρισε ότι η έναρξη των διαπραγματεύσεων δεν προκαθορίζει μια πιθανή τελική συμφωνία σε πρόγραμμα του ESM, κάτι που θα πρέπει να βασιστεί σε μια απόφαση πάνω σε όλο το πακέτο (συμπεριλαμβανομένων των αναγκών για χρηματοδότηση, της βιωσιμότητας του χρέους και πιθανής χρηματοδότησης-γέφυρα).
Το Eurogroup τοποθετεί τις πιθανές ανάγκες του προγράμματος μεταξύ €82 και €86 δισ., όπως εκτιμάται από τους θεσμούς. Το Eurogroup καλεί τους θεσμούς να εξετάσουν δυνατότητες ώστε να μειωθεί η καμπύλη της χρηματοδότησης, μέσω ενός εναλλακτικού δημοσιονομικού σχεδίου ή μέσω περισσότερων ιδιωτικοποιήσεων. Η αποκατάσταση της πρόσβασης στις αγορές, η οποία είναι ένας από τους στόχους κάθε χρηματοδοτικού προγράμματος βοήθειας, μειώνει τις ανάγκες για χρήση ολόκληρου του σχεδίου χρηματοδότησης. Το Eurogroup λαμβάνει υπόψη τις επείγουσες χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας, κάτι που υπογραμμίζει την ανάγκη για γρήγορη πρόοδο στην επίτευξη μιας απόφασης πάνω σε ένα νέο Μνημόνιο Κατανόησης: αυτές υπολογίζονται στο ποσό των €7 δισ. μέχρι τις 20 Ιουλίου και σε επιπρόσθετα €5 δισ. μέχρι τα μέσα Αυγούστου.
Το Eurogroup αναγνωρίζει τη σημασία του γεγονότος, ότι το ελληνικό κράτος πρέπει να αποπληρώσει τα ληξιπρόθεσμα χρέη του προς το ΔΝΤ και την Τράπεζα της Ελλάδος και να εκπληρώσει τις δανειακές του υποχρεώσεις τις επόμενες εβδομάδες ώστε να υπάρξουν οι προϋποθέσεις για μία κανονική ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων. Ο κίνδυνος της μη- άμεσης ολοκλήρωσης των διαπραγματεύσεων βαρύνει πλήρως την Ελλάδα. Το Eurogroup θα συζητήσει αυτά τα ζητήματα υπό τη μορφή του κατεπείγοντος.
Δεδομένων των άμεσων προκλήσεων στον ελληνικό χρηματοδοτικό τομέα, η συνολική σχεδίαση ενός πιθανού νέου προγράμματος του ESM θα πρέπει να συμπεριλάβει και την εγκαθίδρυση ενός κεφαλαίου ασφαλείας από 10 έως 25 δισ. ευρώ για τον τραπεζικό τομέα, έτσι ώστε να αντιμετωπιστούν πιθανές ανάγκες ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών και κόστη εκκαθαρίσεων, από τα οποία τα 10 δισ. θα διατεθούν άμεσα σε έναν χωριστό λογαριασμό του ESM.
To Eurogroup γνωρίζει ότι η γρήγορη απόφαση για ένα νέο πρόγραμμα είναι προϋπόθεση ώστε να ανοίξουν και πάλι οι ελληνικές τράπεζες, ώστε έτσι να αποφευχθεί η άνοδος στο συνολικό σχεδιασμό χρηματοδότησης. Η ΕΚΤ/SSM θα κάνουν αναλυτική αξιολόγηση μετά το καλοκαίρι. το συνολικό μαξιλάρι θα εξυπηρετήσει πιθανές ελλείψεις κεφαλαίων μετά την πλήρη αξιολόγσηη και αφού το νομικό καθεστώς υιοθετηθεί.
Υπάρχουν σοβαρές ανησυχίες αναφορικά με τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους. Αυτό οφείλεται στη χαλάρωση πολιτικών τους τελευταίους δώδεκα μήνες, οι οποίες οδήγησαν στην πρόσφατη χειροτέρευση του εσωτερικού μακροοικονομικού και οικονομικού περιβάλλοντος. 
Το Eurogroup υπενθιμίζει ότι τα κράτη μέλη της ευρωζώνης έχουν, τα τελευταία χρόνια, υιοθετήσει ένα σημαντικό πακέτο μέτρων για τη στήριξη της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους, μέτρα, τα οποία εξομάλυναν το μονοπάτι εξυπηρέτησης και μείωσαν σημαντικά το κόστος.
[Δεδομένης αυτής της κατάστασης και στο πλαίσιο ενός πιθανού μελλοντικού προγράμματος του ESM και σε ευθυγράμμιση με το πνεύμα της δήλωσης του Eurogroup το Νοέμβριο του 2012, το Eurogroup δηλώνει έτοιμο να εξετάσει πιθανά νέα μέτρα για να εξομαλύνει ακόμα περισσότερο την εξυπηρέτηση του χρέους, αν είναι απαραίτητο, και να εξασφαλίσει ότι η μεικτές χρηματοδοτικές ανάγκες παραμένουν σε βιώσιμα επίπεδα. Αυτά τα μέτρα περιλαμβάνουν πιθανή μεγαλύτερη περίοδο χάριτος και αποπληρωμής και θα υπόκεινται στον όρο της πλήρους εφαρμογής των μέτρων που θα συμφωνηθούν σε ένα νέο πιθανό πρόγραμμα μεταξύ των ελληνικών αρχών και των θεσμών και θα εξεταστούν μετά την θετική ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης].
Το Eurogroup τονίζει ότι [ονομαστικό] κούρεμα χρέους δεν μπορεί να γίνει.
Οι ελληνικές αρχές επαναλαμβάνουν την κατηγορηματική τους δέσμευση να εκπληρώσουν τις οικονομικές υποχρεώσεις τους σε όλους τους πιστωτές πλήρως και έγκαιρα.
[Αν όλοι οι απαραίτητοι όροι που περιλαμβάνονται στο παρόν έγγραφο καλυφθούν το Eurogroup και το συμβούλιο του ESM μπορεί, σύμφωνα με το το Αρθρο 13.2 της συνθήκης του ESM να ζητήσει από τους θεσμούς να διαπραγματευτούν ένα νέο πρόγραμμα του ESM, αν τα προαπαιτούμενα του Αρθρου 13 της συνθήκης του ESM καλυφθούν στη βάση της αξιολόγησης που αναφέρεται στο άρθρο 13.1]
[Σε περίπτωση που δεν βρεθεί συμφωνία, στην Ελλάδα πρέπει να προσφερθούν γρήγορες διαπραγματεύσεις για ένα time-out από την ευρωζώνη, με πιθανή αναδιάρθρωση χρέους]

==========================
"O σιωπών δοκεί συναινείν"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.