Τρίτη, 24 Νοεμβρίου 2015

Μακελειό στο Παρίσι - τρόμος στην Ευρώπη - Ποιοί χρηματοδοτούν τους τζιχαντιστές, Τζιχάντ με κεφάλαια 2 τρισ. $ απο λαθραία πετρέλαια

Αμερικανοί και Ευρωπαίοι, εγκλωβισμένοι στο παιχνίδι των γεωπολιτικών ανταγωνισμών, υποτίμησαν ανεπίτρεπτα τη θρησκευτική - πολιτισμική εχθρότητα του ισλαμικού φονταμενταλισμού προς τη Δύση και τον δυτικό τρόπο ζωής

Tου Σταύρου Λυγερού, 
Οι πολύνεκρες συνδυασμένες τρομοκρατικές επιχειρήσεις στο Παρίσι ήρθαν με δραματικό τρόπο να υπογραμμίσουν αυτό που οι δυτικές κυβερνήσεις και η δυτική κοινή γνώμη έχουν την τάση να υποτιμούν: δεν είναι αντιμέτωπες με μεμονωμένες επιθέσεις, οι οποίες αραιά και πού ταράζουν την καθημερινότητα στις μεγαλουπόλεις της Ευρώπης. Πρόθεση της ισλαμικής τρομοκρατίας είναι όχι απλώς να τη διαταράξει, αλλά με όπλο τη διάχυση του φόβου να την αλλοιώσει.
Τα δείγματα γραφής είναι πολλά για να υποβαθμιστεί το μήνυμά τους. Μετά την εμβληματική επιχείρηση εναντίον της Δύσης την 11η Σεπτεμβρίου 2001, το 2004 στη Μαδρίτη και το 2005 στο Λονδίνο, είχαμε πολύνεκρες τυφλές επιθέσεις. Τις πρώτες ημέρες του 2015 είχαμε την αιματηρή επίθεση εναντίον του γαλλικού σατιρικού περιοδικού «Charlie Hebdo», η οποία συνδυάστηκε με κάποιες άλλες μικρότερης κλίμακας. Μόλις τον περασμένο Αύγουστο ένας Ελληνοαμερικανός και δύο Αμερικανοί στρατιώτες εμπόδισαν την τελευταία στιγμή τζιχαντιστή με καλάσνικοφ που ήταν έτοιμος να σκορπίσει τον θάνατο σε τρένο.

Το απόλυτο μίσος:

Σε αντίθεση με άλλες κατηγορίες τρομοκρατών, που διατηρούν κάποιου είδους ηθικούς φραγμούς, η ισλαμική τρομοκρατία δεν έχει την παραμικρή αναστολή. Η πυροδότηση του απόλυτου μίσους καταλύει όλους τους περιορισμούς που η ανθρωπότητα έχει στην πορεία της Ιστορίας θέσει για τους τρόπους διεξαγωγής των εχθροπραξιών. Η ισλαμική τρομοκρατία δεν έχει ηθικούς ενδοιασμούς για τις απώλειες αθώων. Από τη στιγμή που οι ίδιοι οι δράστες θεωρούν ότι θυσιάζονται για έναν ιερό σκοπό δεν διστάζουν να συμπαρασύρουν στον θάνατο αμάχους, ακόμα και μικρά παιδιά. 
Το 2002 είχαμε την πολύνεκρη έκρηξη στο τουριστικό Μπαλί της Ινδονησίας. Το 2003 είχαμε τα δύο ζεύγη βομβιστικών επιθέσεων στην Κωνσταντινούπολη. Και στις δύο αυτές περιπτώσεις μεταξύ των θυμάτων ήταν και μουσουλμάνοι. Οσοι τις σχεδίασαν και τις εκτέλεσαν απέδειξαν ότι θεωρούν αναλώσιμους ακόμη και ανύποπτους ομόθρησκούς τους που έτυχε να βρίσκονται στον τόπο των εκρήξεων. Οπως προαναφέραμε, την επόμενη χρονιά το μέτωπο του ασύμμετρου αυτού πολέμου μεταφέρθηκε στο εσωτερικό της Ευρώπης. Ηταν ένα μήνυμα ότι όποια ευρωπαϊκή χώρα είχε ευθυγραμμιστεί με την κυβέρνηση Μπους θα γινόταν στόχος. 
Παραλλήλως, αντίστοιχες επιθέσεις δέχτηκαν η Ρωσία (η αιματηρή κατάληψη του σχολείου στη Βόρεια Οσετία το 2004 και οι πολύνεκρες επιθέσεις των Τσετσένων στη Μόσχα) και η Ινδία (η αιματηρή επίθεση Πακιστανών τρομοκρατών στη Βομβάη το 2008). Κοινός παρονομαστής είναι ότι όλες αυτές οι επιθέσεις εντάσσονται στον «ιερό πόλεμο» (τζιχάντ) εναντίον όχι κάποιων κυβερνήσεων, αλλά εναντίον κοινωνιών.


Επέκταση
Η ισλαμική τρομοκρατία αντλεί από τη δεξαμενή του ισλαμικού φονταμενταλισμού, ο οποίος είναι η ακραία εκδοχή του σουνιτικού Ισλάμ. Μία εκδοχή που κερδίζει συνεχώς έδαφος στο μουσουλμανικό τόξο που αρχίζει από το Μαρόκο και τη Νιγηρία και φτάνει μέχρι τις Φιλιππίνες. Υπενθυμίζουμε ότι το Ισλάμ είναι η θρησκεία του 1/5 των κατοίκων της Γης. 
Αμερικανοί και Ευρωπαίοι, εγκλωβισμένοι αφενός στο παιχνίδι των γεωπολιτικών ανταγωνισμών, αφετέρου στον οριενταλισμό τους (βλέπουν την Ανατολή με δυτικούς παραμορφωτικούς φακούς), υποτίμησαν ανεπίτρεπτα τη θρησκευτική-πολιτισμική εχθρότητα του ισλαμικού φονταμενταλισμού προς τη Δύση και τον δυτικό τρόπο ζωής.

Γάλλος στρατιωτικός παρακολουθεί από το κέντρο επιχειρήσεων τους βομβαρδισμούς της γαλλικής αεροπορίας στην πόλη Ράκα της Συρίας όπου βρίσκεται το στρατηγείο των τζιχαντιστών
Στην πραγματικότητα, η ισλαμική τρομοκρατία αντιπροσωπεύει μία ασύμμετρη απειλή που παραπέμπει σε πόλεμο πολιτισμών. Εξ ου και το φαινόμενο δεν αποτελεί πτυχή του παραδοσιακού γεωπολιτικού ανταγωνισμού. Μπορεί ορισμένες φορές να διασυνδέεται με αυτόν, αλλά τακτικά και όχι στρατηγικά.
Για τους τζιχαντιστές εχθρός δεν είναι μόνο οι φορείς και οι μηχανισμοί ενός κράτους. Εχθρός είναι τα ιδεολογικά και αξιακά παρακλάδια του Διαφωτισμού, αλλά και κάποια κράτη-κοινωνίες που έχουν ανακηρυχθεί εχθροί. Η χρήση κάθε μέσου που καλλιεργεί τον τρόμο στον εχθρό είναι θεμιτή. Γι’ αυτό και δεν διστάζουν να καταφεύγουν τόσο στην τυφλή μαζική βία, όπως οι πρόσφατες επιθέσεις, όσο και στην τελετουργική βία, όπως οι βιντεοσκοπημένοι αποκεφαλισμοί.


«Iερός πόλεμος»
Αξίζει να σημειωθεί ότι η πολιτική σπάνια από μόνη της οδηγεί σε τόσο ακραίες συμπεριφορές. Στη συγκεκριμένη περίπτωση καθοριστικό ρόλο παίζουν η ύπαρξη του θρησκευτικού υπόβαθρου και η νομιμοποιημένη από το Ισλάμ έννοια του «ιερού πολέμου». Αυτό δεν σημαίνει ότι αιτία της ισλαμικής τρομοκρατίας είναι το θρησκευτικό δόγμα. Μια τέτοια ταύτιση θα ήταν όχι μόνο άτοπη, αλλά και επικίνδυνη. Από την άλλη πλευρά, όμως, εθελοτυφλούν όσοι στο όνομα της πολιτικής ορθότητας αρνούνται την ύπαρξη οποιασδήποτε σχέσης μεταξύ των δύο. Δεν είναι τυχαίο, π.χ., ότι κανένας Σέρβος δεν πραγματοποίησε επίθεση αυτοκτονίας, παρότι η χώρα του βομβαρδίστηκε και ταπεινώθηκε από τις δυτικές δυνάμεις. Οπως δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι οι αιματηρές επιθέσεις των τζιχαντιστών γίνονται δεκτές με ικανοποίηση, αν όχι με ενθουσιασμό, από δεκάδες εκατομμύρια απλούς μουσουλμάνους σε όλο τον κόσμο. Η τάση ριζοσπαστικοποίησης των απανταχού μουσουλμάνων τροφοδοτεί τον ισλαμικό φονταμενταλισμό και αυτός με τη σειρά του την ισλαμική τρομοκρατία. 



Το υπόβαθρο της αντιπαράθεσης
Δεδομένου ότι οι τρομοκράτες κινούνται στους κύκλους των φονταμενταλιστών σαν τα ψάρια στο νερό, έχουν εξασφαλίσει έναν ζωτικό χώρο αφενός κάλυψης και ενίοτε προστασίας, αφετέρου αναπαραγωγής τους και στο ιδεολογικό επίπεδο και στο επίπεδο της στρατολόγησης. Είναι άλλωστε εξαιρετικά δυσχερής η διάκριση ανάμεσα σε έναν φανατικό φονταμενταλιστή και έναν επίδοξο τρομοκράτη.
Δεν είναι, όμως, μόνο αυτό. Οπως αποδεικνύουν τα γεγονότα, ενώ η πρώτη γενιά μουσουλμάνων μεταναστών είναι κατά κανόνα νομιμόφρων και εργάζεται σκληρά για να ριζώσει, η δεύτερη και η τρίτη έχουν συχνά την τάση να ριζοσπαστικοποιηθούν. Το σύνηθες είναι η προσχώρηση στον ισλαμικό φονταμενταλισμό και ενίοτε στην ισλαμική τρομοκρατία.
Το πολιτισμικό χάσμα που χωρίζει τον μουσουλμανικό κόσμο από τη Δύση και το παρελθόν της ευρωπαϊκής αποικιοκρατίας έχει δημιουργήσει το υπόβαθρο μιας αντιπαράθεσης. Την τάση ριζοσπαστικοποίησης των απανταχού μουσουλμάνων τις τελευταίες δεκαετίες, όμως, τροφοδότησαν αποφασιστικά οι σχετικά πρόσφατες επεμβάσεις της Δύσης και το αίσθημα ταπείνωσης που αυτές προκαλούν. Υπενθυμίζουμε ότι η επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου 2001 λειτούργησε ως καταλύτης για να τεθεί σε εφαρμογή η νεοσυντηρητική στρατηγική για την αναμόρφωση της Μέσης Ανατολής, η οποία είχε εκπονηθεί και δημοσιευτεί αρκετά χρόνια πριν. Ετσι, μετά τη στρατιωτική επέμβαση εναντίον των Ταλιμπάν στο Αφγανιστάν το 2001 είχαμε τη στρατιωτική επέμβαση εναντίον του Σαντάμ Χουσεΐν. 
Η απρόσμενη αντίσταση που συνάντησαν στο Ιράκ δεν επέτρεψε στον πρόεδρο Μπους να κάνει και τα επόμενα βήματα, να δρομολογήσει δηλαδή αντίστοιχες στρατιωτικές επεμβάσεις στη Συρία και στο Ιράν. Οταν, όμως, ξέσπασε το κίνημα της «Αραβικής Ανοιξης», η Δύση άδραξε την ευκαιρία για να ανατρέψει το καθεστώς Ασαντ στη Συρία, ενισχύοντας ποικιλοτρόπως τους αντιπάλους του, οι οποίοι κατά κανόνα είναι τζιχαντιστές.
Με την ίδια ελαφρότητα, η Δύση ανέτρεψε με στρατιωτική δράση το καθεστώς στη Λιβύη παρότι ο Καντάφι ουσιαστικά της είχε πλήρως παραδοθεί. Σήμερα, η Λιβύη έχει μετατραπεί σε μαύρη τρύπα και η Συρία σε πεδίο ατελείωτων πολεμικών συγκρούσεων. Το αποτέλεσμα είναι διπλό:
Πρώτον, έχουν γιγαντωθεί οι προσφυγικές και μεταναστευτικές ροές, φέρνοντας την Ευρώπη αντιμέτωπη με μία μη διαχειρίσιμη πρόκληση.
Δεύτερον, ως αντίδραση ενισχύεται ο ισλαμικός φονταμενταλισμός και κατ’ επέκταση η δεξαμενή από όπου αντλεί η ισλαμική τρομοκρατία.


Η σφραγίδα
Με τις επιθέσεις της, η ισλαμική τρομοκρατία επιδιώκει να προκαλέσει έναν ακήρυχτο πόλεμο πολιτισμών για να υποχρεώσει τον μουσουλμανικό κόσμο να περιχαρακωθεί και να εισέλθει μαζικά σε τροχιά αντιπαράθεσης και σύγκρουσης με τη Δύση. Παρά τις αντιστάσεις που υπάρχουν στις μουσουλμανικές κοινωνίες, θα ήταν σφάλμα να υποτιμηθεί η επιρροή του ισλαμικού φονταμενταλισμού στη συλλογική συνείδησή τους. Ταυτοχρόνως, οι πολύνεκρες και κατά κανόνα φαντεζί επιθέσεις των τζιχαντιστών μεγιστοποιούν την πολιτικοψυχολογική επίπτωση στη δυτική κοινή γνώμη. Λόγω της τεράστιας κάλυψης από τα διεθνή ΜΜΕ αφήνουν βαθύτερη σφραγίδα. Προκαλούν μεγάλο θόρυβο και ακόμα μεγαλύτερη ανασφάλεια. Οι Δυτικοί τείνουν να πιστέψουν ότι η ισλαμική τρομοκρατία είναι ικανή να πλήξει στόχους όπου και όποτε θέλει.
Η ισλαμική τρομοκρατία δεν έχει επιδείξει μόνο φαντασία και πρωτοτυπία στις μεθόδους, αλλά και ένα πρωτοφανές για τα μέτρα του μουσουλμανικού κόσμου επίπεδο επιχειρησιακής οργάνωσης και πειθαρχίας. Και σ’ αυτό έχει συμβάλει η νέα γενιά τζιχαντιστών, η οποία έχει γεννηθεί ή εκπαιδευτεί στη Δύση και μπορεί να κινείται άνετα στους κόλπους της.
Ο Mπιν Λάντεν είχε δηλώσει ότι εφεξής ο δυτικός κόσμος δεν θα μπορεί να κοιμάται ήσυχος. Πράγματι, η διάχυτη αόρατη απειλή μετατρέπει τους ανθρώπους στις δυτικές μεγαλουπόλεις σε έρμαια του φόβου και κατ’ αυτό τον τρόπο αποσταθεροποιεί την καθημερινότητά τους. Με άλλα λόγια, η ισλαμική τρομοκρατία είναι πρωτίστως εργαλείο ψυχολογικού πολέμου.


Το δίκτυο και η νέα γενιά τζιχαντιστών
Η νέα γενιά τζιχαντιστών, που έχει γεννηθεί και μεγαλώσει στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ, διευρύνει πολύ τις επιχειρησιακές δυνατότητες του ισλαμικού τρομοκρατικού δικτύου. Οπως αποδεικνύουν τα γεγονότα, τροφοδοτεί και ένα κύμα διάσπαρτων -μικρής κλίμακας- επιθέσεων εναντίον απροστάτευτων στόχων. Τέτοιες επιθέσεις έχουν ήδη λάβει χώρα στη Γαλλία και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Είναι προφανές ότι, εάν γενικευτούν, θα διαμορφώσουν ένα εφιαλτικό κλίμα μαζικής ανασφάλειας, το οποίο εκ των πραγμάτων θα διαταράξει την καθημερινότητα και θα λειτουργήσει ως καταλύτης για τη συρρίκνωση των δημοκρατικών ελευθεριών. Μάλιστα δεν αποκλείεται καθόλου να προκληθεί ένα κύμα ρατσιστικών επιθέσεων εναντίον απλών μουσουλμάνων και βεβαίως να διογκωθεί η επιρροή των ξενοφοβικών κομμάτων. Ολα δείχνουν, πάντως, ότι το μοντέλο της πολυπολιτισμικής κοινωνίας έχει εισέλθει σε βαθιά κρίση.
Μέχρι πριν από λίγα χρόνια η ισλαμική τρομοκρατία ήταν ταυτισμένη με την «Αλ Κάιντα». 


Ενώ η πρώτη γενιά μουσουλμάνων μεταναστών είναι κατά κανόνα νομιμόφρων και εργάζεται σκληρά για να ριζώσει, η δεύτερη και η τρίτη έχουν συχνά την τάση να ριζοσπαστικοποιηθούν. Το σύνηθες είναι η προσχώρηση στον ισλαμικό φονταμενταλισμό και ενίοτε στην ισλαμική τρομοκρατία
Παρά την αντιτρομοκρατική εκστρατεία που οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους εξαπέλυσαν αμέσως μετά την 11η Σεπτεμβρίου 2001 εναντίον της, η οργάνωση του Μπιν Λάντεν επιβίωσε κυρίως επειδή δεν λειτουργεί ως πυραμιδοειδής ιεραρχικός μηχανισμός. Στην πραγματικότητα, είναι η ομπρέλα ενός πλήθους ένοπλων ισλαμικών οργανώσεων που είναι διεσπαρμένες σε όλο σχεδόν τον μουσουλμανικό κόσμο και οι οποίες δρουν αποκεντρωμένα. Είναι, όμως, και το σημείο αναφοράς αυτοσχέδιων ομάδων φανατικών ισλαμιστών, οι οποίοι επιδιώκουν να μιμηθούν τη δράση των «ηρώων» τους και να γίνουν κι αυτοί μάρτυρες. Η «Αλ Κάιντα» προσφέρει στις τοπικές οργανώσεις την ιδεολογικοπολιτική πλατφόρμα και σε αρκετές περιπτώσεις την τεχνογνωσία του τρόμου και χρηματικούς πόρους. Σημαντική πηγή παραμένει το δίκτυο των μουσουλμανικών οργανισμών και φιλανθρωπικών ταμείων που χρηματοδοτεί αφειδώς η Σαουδική Αραβία. Ενα τμήμα αυτών των χρημάτων διοχετεύεται μέσα από πολυδαίδαλα κανάλια στη χρηματοδότηση της ισλαμικής τρομοκρατίας.


Το παρακλάδι της «Αλ Κάιντα»
Σήμερα, την πρώτη θέση στο πάνελ της ισλαμικής τρομοκρατίας κατέχει το Ισλαμικό Κράτος. Πρόκειται για ένα παρακλάδι της «Αλ Κάιντα» το οποίο κατάφερε γρήγορα να υποσκελίσει τη μητρική οργάνωση. Ιδρυτής και ηγέτης του Ισλαμικού Κράτους, που διεκδίκησε για τον εαυτό του τον ρόλο του Χαλιφάτου, είναι ο πολέμαρχος Αλ Μπαγκντάντι από τη Σαμάρα του Ιράκ. Ο ίδιος είχε συλληφθεί από τους Αμερικανούς το 2004 και φυλακίστηκε. Το 2010 κατάφερε να ηγηθεί του κλάδου της «Αλ Κάιντα» στο Ιράκ, αφού τέσσερα χρόνια πριν είχε σκοτωθεί ο εκεί αρχηγός του Αλ Ζαρκάουι.
Οταν ξέσπασαν οι συγκρούσεις στη Συρία, η οργάνωση του Αλ Μπαγκντάντι στρατεύτηκε στον πόλεμο εναντίον του καθεστώτος Ασαντ και διακρίθηκε για τις ακραίες μεθόδους της και την προσέλκυση τζιχαντιστών από άλλες χώρες. Η ραγδαία ανάπτυξή της στη Συρία την έφερε σε ανταγωνισμό με το συριακό παρακλάδι της «Αλ Κάιντα», την οργάνωση «Αλ Νούσρα». Ο ανταγωνισμός αυτός υποχρέωσε τον διάδοχο του Μπιν Λάντεν στην ηγεσία της «Αλ Κάιντα», Αϊμάν Αλ Ζαουάχρι, να παρέμβει και να ζητήσει από τον Αλ Μπαγκντάντι να περιορίσει τη δράση του στο Ιράκ. Αυτός διαφώνησε, με αποτέλεσμα να αποκηρυχθεί και οι δρόμοι τους να χωρίσουν.
Σε αντίθεση με την «Αλ Κάιντα», η οποία λειτουργεί ως ένα σχεδόν παγκόσμιο τρομοκρατικό δίκτυο, το Ισλαμικό Κράτος εξαρχής επιδίωξε να θέσει υπό τον έλεγχό του τις σουνιτικές περιοχές στη Συρία και στο Ιράκ και να δημιουργήσει υβρίδια κρατικών δομών, αδιαφορώντας για τα υφιστάμενα σύνορα. Κατάφερε μάλιστα να καταλάβει αρκετές σουνιτικές πόλεις στη Συρία και να δημιουργήσει κρατικές δομές με κέντρο την πόλη Ράκα στη βορειοανατολική Συρία.


Δυτική ανοχή και υποστήριξη
Η ταχεία γιγάντωση του Ισλαμικού Κράτους κατέστη δυνατή λόγω της δυτικής ανοχής και συχνά υποστήριξης. Επιδιώκοντας την ανατροπή του καθεστώτος Ασαντ, η Δύση επανέλαβε το λάθος που είχε στο παρελθόν διαπράξει στο Αφγανιστάν. Υπενθυμίζουμε ότι για να ανατρέψει το τότε φιλοσοβιετικό καθεστώς είχε χρηματοδοτήσει, εκπαιδεύσει και εξοπλίσει τους Ταλιμπάν και τους φανατικούς ισλαμιστές μαχητές που στη συνέχεια συγκρότησαν την «Αλ Κάιντα». Το φίδι που οι Δυτικοί έτρεφαν στον κόρφο τους γύρισε και τους δάγκωσε. Το ίδιο συνέβη και με το Ισλαμικό Κράτος.
Οταν εκδηλώθηκε η σουνιτική εξέγερση στη Συρία, για να μη φανεί ότι βοηθάει φανατικούς ισλαμιστές η Δύση βάφτισε το κρέας ψάρι. Εμφανιζόταν να βοηθάει τον Ελεύθερο Συριακό Στρατό ενώ ήταν κοινό μυστικό ότι αυτό το «καπέλο» κατά κανόνα κάλυπτε τζιχαντιστές. Η μεγάλη πλειονότητα των μαχητών εντός της Συρίας ήταν μέλη του Ισλαμικού Κράτους, της «Αλ Νούσρα» (τοπικός κλάδος της «Αλ Κάιντα») και άλλων μικρότερων οργανώσεων.

Ο χάρτης δείχνει τις περιοχές επίθεσης του ISIS εκτός Συρίας και Ιράκ το 2015 και τις επιθέσεις στην Ευρώπη
Με την ανοχή της Ουάσινγκτον, οι σουνιτικές οργανώσεις τζιχαντιστών χρηματοδοτούνταν και εξοπλίζονταν από τη Σαουδική Αραβία και το Κατάρ και υποστηρίζονταν ποικιλοτρόπως από τη νεοοθωμανική Τουρκία του Ερντογάν. Το επιβεβαιώνουν εκθέσεις του Στέιτ Ντιπάρτμεντ και του βρετανικού Φόρεϊν Οφις, αλλά και αποκαλυπτικά δημοσιεύματα. Μάλιστα πριν από λίγες ημέρες στη Σύνοδο Κορυφής των G20 στην Αττάλεια ο πρόεδρος Πούτιν παρουσίασε δορυφορικές φωτογραφίες που αποδεικνύουν ότι χώρες-μέλη του G20 υποστηρίζουν το Ισλαμικό Κράτος.


Οι επιδιώξεις
Τα χρήματα και τα όπλα που επισήμως προορίζονταν για τον Ελεύθερο Συριακό Στρατό κατά κανόνα κατέληγαν σε οργανώσεις τζιχαντιστών. Εχει δημοσιευτεί φωτογραφία (Μάιος 2013) που δείχνει τον Αμερικανό γερουσιαστή Τζον ΜακΚέιν (πρώην υποψήφιος των Ρεπουμπλικάνων για την προεδρία των ΗΠΑ) να συνομιλεί με ηγετικά στελέχη του Ελεύθερου Συριακού Στρατού, μεταξύ των οποίων ήταν και ηγέτης του Ισλαμικού Κράτους!  Οι Αμερικανοί επιδίωξαν την ανατροπή του καθεστώτος Ασαντ κυρίως για να εκριζώσουν το μοναδικό ρωσικό έρεισμα στη Μεσόγειο. Οι Ισραηλινοί την επιδιώκουν για να κόψουν τον διάδρομο που συνδέει το Ιράν με τη σιιτική «Χεζμπολάχ» του Λιβάνου μέσω των σιιτών του Ιράκ και της Συρίας του Ασαντ. Πιστεύουν ότι μόνο έτσι μπορούν να αποδυναμώσουν τη «Χεζμπολάχ», τη μόνη ένοπλη οργάνωση που κατάφερε να αναχαιτίσει τον ισραηλινό στρατό (2006).
Οι νεοοθωμανοί του Ερντογάν την επιδιώκουν για να εντάξουν στη σφαίρα επιρροής τους τη μετά Ασαντ Συρία. Τέλος, η Σαουδική Αραβία, το Κατάρ και τα άλλα εμιράτα του Κόλπου την επιδιώκουν για να δημιουργήσουν μία σουνιτική Συρία και κατ’ αυτό τον τρόπο να περιορίσουν την επιρροή της Τεχεράνης. Παρά τις προσδοκίες όλων των παραπάνω για γρήγορη ανατροπή του καθεστώτος Ασαντ, αυτό αντέχει, παρότι έχει χάσει τον έλεγχο μεγάλου μέρους της επικράτειας. 
Η πρόσφατη ρωσική στρατιωτική επέμβαση μάλιστα αποδυνάμωσε σημαντικά τους αντικαθεστωτικούς, γεγονός που εκ των πραγμάτων ωθεί και τη Δύση να διαπραγματευτεί μία πολιτική λύση. Οταν, όμως, ακόμα η Δύση είχε προτεραιότητα την ανατροπή του καθεστώτος Ασαντ, ουσιαστικά ανεχόταν τις οργανώσεις τζιχαντιστών.  Σε εκείνο το τοπίο, έχοντας αποκτήσει πολεμική πείρα, σύγχρονο δυτικό οπλισμό, γρήγορα οχήματα μεταφοράς και αρκετά χρήματα, το Ισλαμικό Κράτος κατέλαβε μεγάλες περιοχές της Συρίας και στη συνέχεια στράφηκε προς τις σουνιτικές περιοχές του Ιράκ.


Η κατάληψη της Μοσούλης
Εκμεταλλευόμενο αφενός την εχθρότητα του σουνιτικού πληθυσμού προς τη σιιτική κυβέρνηση της Βαγδάτης, αφετέρου το χαμηλό ηθικό και τη στατικότητα των ιρακινών Ενόπλων Δυνάμεων, το Ισλαμικό Κράτος συγκέντρωνε τις δυνάμεις του στον εκάστοτε στόχο ώστε τα πλήγματα να είναι συντριπτικά. Ετσι, κατέλαβε τη Φαλούτζα (Ιανουάριος 2014) και άλλες πόλεις του δυτικού και κεντρικού Ιράκ, αποκομίζοντας χρήματα και σύγχρονο οπλισμό. Η Μοσούλη ουσιαστικά παραδόθηκε. Παρότι την υπεράσπιζε ένα ολόκληρο σώμα του ιρακινού στρατού (περίπου 60.000 άνδρες), κατελήφθη από 2.500 τζιχαντιστές! Η κατάληψη της δεύτερης σε μέγεθος πόλης του Ιράκ ήταν ένα ποιοτικό άλμα σε πολλά επίπεδα για την οργάνωση του Αλ Μπαγκντάτι.   Απέκτησε τον σύγχρονο αμερικανικό οπλισμό του ιρακινού σώματος στρατού που έδρευε στη Μοσούλη. Εβαλε στο χέρι τα αποθέματα του παραρτήματος της κεντρικής τράπεζας του Ιράκ (δηνάρια αξίας περίπου 450 εκατ. δολαρίων) και έθεσε υπό τον έλεγχό του τις πετρελαιοπηγές της περιοχής.
Μετά την κατάληψη της Μοσούλης, το Ισλαμικό Κράτος μπορεί να αυτοχρηματοδοτείται. Σύμφωνα με δυτικές πηγές, ελέγχει 13 κοιτάσματα πετρελαίου στο Ιράκ και επτά στη Συρία με ημερήσια παραγωγή πάνω από 120.000 βαρέλια. Ελέγχει, επίσης, πολλά κοιτάσματα φυσικού αερίου, μεταξύ αυτών και το μεγαλύτερο κοίτασμα του Ιράκ. Τέλος, ελέγχει πολλούς φυσικούς πόρους και μεγάλες εκτάσεις καλλιεργήσιμης γης.


Ελέγχουν 2 τρισ. δολάρια
Το Ισλαμικό Κράτος ελέγχει στη Συρία και στο Ιράκ έκταση λίγο μικρότερη από τη Γαλλία, στην οποία ζει ένας πληθυσμός περίπου 10 εκατομμυρίων ατόμων. Σύμφωνα με δυτικές πηγές, ελέγχει περιουσιακά στοιχεία συνολικού ύψους 2 τρισ. δολαρίων και ο ετήσιος προϋπολογισμός του είναι της τάξεως των 2 δισ. δολαρίων. Μόνο από το λαθρεμπόριο πετρελαίου που διεξάγεται μέσω Τουρκίας και δευτερευόντως μέσω Λιβάνου (κατά δήλωση και του Αμερικανού υπουργού Εξωτερικών Τζον Κέρι), υπολογίζεται ότι εισπράττει περίπου 3 εκατ. δολάρια ημερησίως. 
Σ’ αυτά θα πρέπει να προστεθούν τα έσοδα από τους κάθε είδους φόρους, από λύτρα, από το δουλεμπόριο (πωλήσεις «απίστων») και από την πώληση αρχαιοτήτων. Το Ισλαμικό Κράτος διοικείται από μία επιτροπή ανώτατων στελεχών του, τα οποία έχουν υπουργικές αρμοδιότητες. 
Η τοπική διοίκηση έχει αφεθεί στους παραδοσιακούς τοπικούς άρχοντες, οι οποίοι έχουν δηλώσει υποταγή και συνεργάζονται με το νέο καθεστώς.
Στις περιοχές που ελέγχει έχει επιβάλει τον ισλαμικό νόμο (σαρία) και έχει αλλάξει το πρόγραμμα εκπαίδευσης των μαθητών. Στις σουνιτικές περιοχές έχει οργανώσει ένα υβρίδιο κοινωνικού κράτους, το οποίο έχει ενισχύσει τη λαϊκή υποστήριξη προς το Ισλαμικό Κράτος. Σε περιοχές όπου υπάρχουν χριστιανικές, σιιτικές και κουρδικές κοινότητες οι τζιχαντιστές ασκούν πολιτική εθνικής κάθαρσης. Οσοι χριστιανοί γίνονται ανεκτοί πληρώνουν ειδικό φόρο.


Χαλίφης Ιμπραχήμ
Λόγω των επιτυχιών της, η οργάνωση του Αλ Μπαγκντάντι απέκτησε υπόσταση και τεράστιο κύρος στους απανταχού φανατικούς ισλαμιστές. Χιλιάδες νέοι σουνίτες έσπευσαν να ενταχθούν στις γραμμές της. Η CIA υπολόγισε ότι το 2014 διέθετε περίπου 30.000 έμπειρους μαχητές, εκ των οποίων οι 12.000 προέρχονται από 74 χώρες (εκτός Ιράκ και Συρίας). Με αυτή τη στρατιωτική δύναμη, ο Αλ Μπαγκντάτι, ο οποίος αυτοαναγορεύτηκε σε χαλίφη Ιμπραχήμ, έφτασε να πιέζει στρατιωτικά το κουρδικό κρατίδιο στο βόρειο Ιράκ και την ίδια τη Βαγδάτη. 
Για να εδραιώσει τη φήμη του και να σπείρει τον φόβο στη Δύση, ο Αλ Μπαγκντάτι χρησιμοποιεί το επικοινωνιακό όπλο των τελετουργικών αποκεφαλισμών. Τα σχετικά βίντεο έφεραν σε πρώτο πλάνο μία εφιαλτική πραγματικότητα που μέχρι τότε η Δύση σχεδόν έκανε πως δεν βλέπει. Μ’ αυτή την έννοια, η πρακτική αυτή μετατράπηκε σε πολιτικό μπούμερανγκ. Το σοκ της δυτικής κοινής γνώμης υποχρέωσε την Ουάσινγκτον και τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να διαφοροποιήσουν τη μέχρι τότε ανεκτική στάση τους. Η ανοχή τους δεν πήγαζε μόνο από την απροθυμία του Μπαράκ Ομπάμα να εμπλέξει και πάλι τις ΗΠΑ στο ναρκοπέδιο της Μέσης Ανατολής, αλλά και από το γεγονός ότι ήθελαν να ανατρέψουν το καθεστώς Ασαντ και να απομονώσουν το Ιράν. Γι’ αυτό και εμμέσως ευνοούσαν την κατάρρευση των συνόρων και τη δημιουργία μιας σουνιτικής κρατικής οντότητας στην ανατολική Συρία και στο δυτικό Ιράκ. 

Ο τζιχαντιστής Αμπαούντ Αμπντελχαμίντ, ο ακραίος ισλαμιστής που φέρεται ότι οργάνωσε τις τρομοκρατικές επιθέσεις στο Παρίσι, σύμφωνα με τον εισαγγελέα της γαλλικής πρωτεύουσας είναι νεκρός
Δεν επιθυμούν, βεβαίως, την οντότητα αυτή να την ελέγχουν οι τζιχαντιντές του Αλ Μπαγκντάντι. Από την άλλη πλευρά, όμως, οι μετριοπαθείς αντικαθεστωτικοί έχουν αμελητέα παρουσία στα πεδία των μαχών εντός της Συρίας, ενώ χωρίς επιρροή είναι και οι μετριοπαθείς σουνίτες στο Ιράκ.


Οι ΗΠΑ άλλαξαν προτεραιότητες
Υπό την πίεση της κοινής γνώμης οι Αμερικανοί αναγκάστηκαν να αλλάξουν προτεραιότητες και να αναζητήσουν τοπικές συμμαχίες. Στην πραγματικότητα, όμως, αδυνατούν να επιβάλουν μία νέα βιώσιμη τάξη πραγμάτων στη Μέση Ανατολή. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να υπηρετούν αντιφατικούς στόχους. Για να ανατρέψουν το καθεστώς Ασαντ ανέχονταν το Ισλαμικό Κράτος και όταν αυτό προκάλεσε με τους τελετουργικούς αποκεφαλισμούς επιδίωξαν να το αποδυναμώσουν, αλλά όχι να το εξαλείψουν. Με το κοινό ανακοινωθέν της Τζέντα το 2014 οι Αμερικανοί υποχρέωσαν τη Σαουδική Αραβία και τα εμιράτα του Κόλπου να συμμετάσχουν έστω και συμβολικά στη συμμαχία των προθύμων εναντίον του Ισλαμικού Κράτους. Εκτός αυτού, πίεσαν και τον Ερντογάν να σταματήσει να υποστηρίζει εμμέσως πλην σαφώς τους τζιχαντιστές. 


Ο ρόλος της Αγκυρας
Ας σημειωθεί ότι η Αγκυρα δεν έχει χαρακτηρίσει το Ισλαμικό Κράτος τρομοκρατική οργάνωση και παρά τις πιέσεις αρχικά αρνήθηκε να συμμετάσχει στη διεθνή συμμαχία εναντίον του. Ο αρχηγός της τουρκικής μυστικής υπηρεσίας ΜΙΤ Χακάν Φιντάν έχει με δήλωσή του φανερώσει την άτυπη συμπόρευση νεοοθωμανών και τζιχαντιστών. 
Σύμφωνα με ρεπορτάζ δυτικών και τουρκικών ΜΜΕ, στην τουρκική επικράτεια λειτουργούν άτυπα κέντρα στρατολόγησης τζιχαντιστών (στο Χατζή Μπαϊράμ της Αγκυρας και στο Φατίχ της Πόλης), βάσεις επιμελητείας (στη συνοριακή ζώνη) και νοσοκομείο για την περίθαλψη τραυματιών τζιχαντιστών (στο Σαχίνμπεη του Νομού Γκαζιαντέπ). Είναι κοινό μυστικό, άλλωστε, ότι οι φανατικοί ισλαμιστές που πηγαίνουν από το εξωτερικό για να πολεμήσουν στις γραμμές του Ισλαμικού Κράτους εισέρχονται στη Συρία κατά κανόνα από την Τουρκία.
Η ποικιλότροπη τουρκική υποστήριξη όμως δεν οφείλεται μόνο στον νεοοθωμανικό μεγαλοϊδεατισμό των Ερντογάν και Νταβούτογλου. Εχει και έναν ειδικότερο στόχο: τη στρατιωτική συντριβή της κουρδικής κρατικής οντότητας στη βόρεια Συρία, η οποία ελέγχεται σε μεγάλο βαθμό πολιτικά από το ΡΚΚ. Η Αγκυρα έχει ζητήσει από το Ισλαμικό Κράτος να κάνει τη «βρώμικη δουλειά». Αυτός είναι ο λόγος που οι τζιχαντιστές πολιόρκησαν και βομβάρδισαν με μανία τον στρατηγικής σημασίας κουρδικό θύλακο Κομπάνι.


Οι Κούρδοι
Οι Κούρδοι της Συρίας, αλλά και το ΡΚΚ κήρυξαν πανστρατιά για να αναχαιτίσουν την επίθεση του Ισλαμικού Κράτους. Εάν το Κομπάνι έπεφτε, θα αποκλειόταν και θα έπεφτε στα χέρια των τζιχαντιστών και ο δυτικότερος κουρδικός θύλακος. Θα έμενε μόνο ο ανατολικός θύλακος του Καμισλί, ο οποίος για να επιβιώσει θα ήταν υποχρεωμένος να προσαρτηθεί στο κουρδικό κρατίδιο του Μπαρζανί στο βόρειο Ιράκ. Αυτό ακριβώς επιδίωκε η Αγκυρα. 
Αν και στις επιθέσεις του το Ισλαμικό Κράτος χρησιμοποίησε τανκς και βαρύ αμερικανικό οπλισμό, δεν τα κατάφερε. Πληρώνοντας βαρύ φόρο αίματος, οι Κούρδοι όχι μόνο απέκρουσαν τις επιθέσεις, αλλά και απώθησαν τους πολιορκητές. Αντιδρώντας στην πίεση, το Ισλαμικό Κράτος εγκατέλειψε την αρχική επιλογή του να περιορίσει τη δράση του στη Μέση Ανατολή. 
Υιοθέτησε τη στρατηγική της «Αλ Κάιντα» για μεταφορά του μετώπου στην Ευρώπη μέσω τρομοκρατικών επιθέσεων. Τα πράγματα όμως πήραν νέα τροπή όταν η Μόσχα παρενέβη στρατιωτικά στο συριακό μέτωπο. 
Οι ρωσικές αεροπορικές επιθέσεις διαφοροποίησαν τον συσχετισμό δυνάμεων υπέρ του καθεστώτος Ασαντ. Η Δύση αντέδρασε κατηγορώντας τους Ρώσους, αλλά υποχρεώθηκε να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα. Ως απάντηση στα ισχυρά πλήγματα που δέχεται, το Ισλαμικό Κράτος κλιμάκωσε την τρομοκρατική δράση του. Ετσι, κατάφερε να τινάξει στον αέρα το ρωσικό πολιτικό αεροσκάφος που εκτελούσε πτήση πάνω από αιγυπτιακό θέρετρο και λίγες ημέρες μετά εξαπέλυσε τις συνδυασμένες πολύνεκρες επιθέσεις στο Παρίσι.



Μπούμερανγκ
Με πολιτικούς όρους, η διπλή αυτή επίθεση εξελίσσεται σε μπούμερανγκ για την οργάνωση του Αλ Μπαγκντάντι. Στην πραγματικότητα, μπόρεσε να αναπτυχθεί και να εδραιωθεί ως κρατικό μόρφωμα επειδή της άφηνε χώρο ο νεοψυχροπολεμικός ανταγωνισμός της Δύσης με τη Ρωσία.
Με τις επιθέσεις του, όμως, το Ισλαμικό Κράτος εξωθεί τους δύο γεωπολιτικά ανταγωνιστές να συνεργαστούν εναντίον του. 
Η Γαλλία ήταν η χώρα που έθετε με ανελαστικό τρόπο ως όρο την ανατροπή του καθεστώτος Ασαντ. Τώρα πλέον προσανατολίζεται προς μία πολιτική λύση η οποία με κάποιον τρόπο θα συμπεριλαμβάνει και το καθεστώς Ασαντ, αν όχι τον ίδιο προσωπικά. Η προσέγγιση με τη Ρωσία ευνοεί διπλωματικά τον Βλαντιμίρ Πούτιν, αλλά για το Παρίσι δεν υπάρχει άλλη επιλογή. Εκτός των άλλων, ο Φρανσουά Ολάντ είναι αντιμέτωπος και με τις τοπικές εκλογές του Δεκεμβρίου. Εάν η Δύση συμφωνήσει με τη Ρωσία, θα αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση για το Ισλαμικό Κράτος. Δεν θα καταφέρει να επιβιώσει ως κρατικό μόρφωμα και θα εκπέσει σε ένα ισλαμικό τρομοκρατικό δίκτυο όπως η «Αλ Κάιντα». Η ήττα του αυτή ωστόσο δεν θα απαλλάξει τα επόμενα χρόνια τη Δύση από τρομοκρατικές επιθέσεις. 
Οσο αποτελεσματικές και αν είναι οι υπηρεσίες ασφαλείας και όσο αυστηρά μέτρα ελέγχου κι αν ληφθούν, είναι απίθανο να αποτραπεί το 100% των επιθέσεων. Ετσι, επιβεβαιώνεται η πρόβλεψη πως όταν εξάγεις «ανθρωπιστικούς πολέμους» αναπόφευκτα θα εισάγεις τρομοκρατία και προσφυγικά ρεύματα. Η παγκοσμιοποίηση, άλλωστε, είναι Ιανός, έχει δύο πρόσωπα.
http://tinyurl.com/o9dw3tb
----------------------------------------------------------------

Απόρρητο έγγραφο των ΗΠΑ:
Η Σ. Αραβία βασικός χρηματοδότης τζιχαντιστών
Hillary (in private): Saudi Arabia is the largest source of terrorist funding (archive)

Σε απόρρητο έγγραφο της αμερικανικής διπλωματίας, το οποίο φέρει την υπογραφή της πρώην υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ Χίλαρι Κλίντον και αποκαλύφθηκε από τα Wikileaks, επισημαίνεται η χρηματοδότηση που παρέχουν οι Σαουδάραβες σε τζιχαντιστικές τρομοκρατικές οργανώσεις, μεταξύ αυτών και το Ισλαμικό Κράτος.


Το έγγραφο, με ημερομηνία 30 Δεκεμβρίου του 2009, είχε σταλεί από την τότε υπουργό Εξωτερικών των ΗΠΑ Χίλαρι Κλίντον στο αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών για ενημέρωση σχετικά με τις σημαντικές χρηματοδοτήσεις τρομοκρατικών οργανώσεων από Σαουδάραβες. Όπως αναφέρεται «αποτελούν την πιο σημαντική πηγή χρηματοδότησης στις τρομοκρατικές οργανώσεις σουνιτών σε όλο τον κόσμο»

Παρά τις επίσημες δηλώσεις από τη Σαουδική Αραβία πως λαμβάνει μέτρα για την αντιμετώπιση της τρομοκρατίας, η Χίλαρι Κλίντον υπογραμμίζει πως οι ενέργειες είναι «περιορισμένες».

«Πρέπει να γίνουν περισσότερα, καθώς η Σαουδική Αραβία παραμένει κρίσιμος οικονομικός υποστηρικτής οργανώσεων όπως η Αλ Κάιντα (και τα παρακλάδια της ένα εκ των οποίων υπήρξε αρχικά το Ισλαμικό Κράτος), οι Ταλιμπάν και άλλες» αναφέρεται στο έγγραφο με την πρώην υπουργό Εξωτερικών των ΗΠΑ να επιβεβαιώνει την απροθυμία της Σαουδικής Αραβίας για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας, γεγονός που «υπονομεύει τις επιχειρήσεις για σταθερότητα στο Αφγανιστάν και το Πακιστάν.

Για τους λόγους αυτούς η Χίλαρι Κλίντον, μέσω του εν λόγω εγγράφου, καλούσε τους Αμερικανούς αξιωματούχους να πράξουν περισσότερα ώστε να σταματήσει η ροή χρήματος από Σαουδάραβες προς τις τρομοκρατικές οργανώσεις.

Όπως επισημαίνεται ωστόσο στο έγγραφο, η Σαουδική Αραβία δεν είναι η μόνη χώρα που χρηματοδοτεί τις τζιχαντιστικές οργανώσεις, μια εκ των οποίων είναι και το Ισλαμικό Κράτος. Το ίδιο συμβαίνει και σε άλλες χώρες του Κόλπου, όπως το Κατάρ, το Κουβέιτ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Το απόρρητο έγγραφο είχε δημοσιευτεί αρχικά από τον Guardian και τα Wikileaks το επανέφεραν στο προσκήνιο τη Δευτέρα με ανάρτηση στον λογαριασμό τους στο Twitter.

US embassy cables: Hillary Clinton says Saudi Arabia 'a critical source of terrorist funding'
Sunday 5 December 2010 12.20 GMT Last modified on Saturday 4 October 2014 15.31 BST
Share on Pinterest Share on LinkedIn Share on Google+
Shares
465
Save for later
Wednesday, 30 December 2009, 13:28
S E C R E T STATE 131801
NOFORN
SIPDIS
FOR TFCO
EO 12958 DECL: 12/28/2019
TAGS EFIN, KTFN, PTER, PINR, PREL, PK, KU, AE, QA, SA
SUBJECT: TERRORIST FINANCE: ACTION REQUEST FOR SENIOR
LEVEL ENGAGEMENT ON TERRORISM FINANCE
REF: A. (A) STATE 112368 B. (B) RIYADH 1499 C. (C) KUWAIT 1061 D. (D) KUWAIT 1021 E. (E) ABU DHABI 1057 F. (F) DOHA 650 G. (G) ISLAMABAD 2799
Classified By: EEB/ESC Deputy Assistant Secretary Douglas C. Hengel for reasons 1.4 (b) and (d).

-------

Summary

-------

1. (U) This is an action request cable. Please see para 3.

2. (S/NF) Summary: In August 2009, Special Representative to the President for Afghanistan and Pakistan (S/SRAP) Ambassador Richard Holbrooke in coordination with the Department of Treasury established the interagency Illicit Finance Task Force (IFTF). The IFTF is chaired by Treasury A/S David Cohen. It focuses on disrupting illicit finance activities in Afghanistan and Pakistan and the external financial/logistical support networks of terrorist groups that operate there, such as al-Qa'ida, the Taliban, and Lashkar e-Tayyiba (LeT). The IFTF's activities are a vital component of the USG's Afghanistan and Pakistan (Af/Pak) strategy dedicated to disrupting illicit finance flows between the Gulf countries and Afghanistan and Pakistan. The IFTF has created a diplomatic engagement strategy to assist in the accomplishment of this objective. The strategy focuses on senior-level USG engagement with Gulf countries and Pakistan to communicate USG counterterrorism priorities and to generate the political will necessary to address the problem. The IFTF has drafted talking points for use by all USG officials in their interactions with Gulf and Pakistani interlocutors. These points focus on funding for terrorist groups threatening stability in Afghanistan and Pakistan and targeting coalition soldiers. These points have been cleared through the relevant Washington agencies.

Advertisement

3. (SBU) Action request: Drawing on the background materials for respective countries, and in preparation for the upcoming visits by Ambassador Holbrooke and Treasury U/S Levey in January, the Department requests all action posts deliver the general talking points in paras 5-6 and country specific talking points contained in the following paras: (1) Saudi Arabia ) para 8, (2) Kuwait ) para 10, (3) UAE ) para 12, and (4) Pakistan ) para 13. The talking points should be delivered by Ambassadors/Charge D'Affaires.

4. (C) In response to State 112368, the Department has received responses from Embassies Riyadh, Kuwait, Abu Dhabi, Doha, and Islamabad regarding the resource capabilities devoted towards these efforts. The Department also received each Mission's evaluation of the effectiveness of host country institutions working on combating terrorism financing along with post's recommendations on ways forward.

----------------------------------------

General talking points for all Embassies

----------------------------------------

5. (SBU) Threat financing:

Cutting off the flow of funds to terrorist organizations and achieving stability in Af/Pak are top U.S. priorities.

These objectives require effective actions against terrorist fundraising in the Gulf by al-Qa'ida, the Taliban, LeT, and other Af/Pak-based violent extremist groups, all of which undermine the security of the entire international community. We will not succeed without your cooperation.

Advertisement

Long term success in combating terrorist financing requires a comprehensive, strategic approach that includes the following elements:

(1) aggressive action to identify, disrupt and deter terrorist donors, fundraisers and facilitators;

(2) appropriate legal measures, including effective prosecution, to hold terrorist financiers and facilitators publicly accountable and to send a strong message of deterrence to current and would-be donors that their actions face significant legal and social repercussions.

(3) strong oversight of charities, including their overseas branches, to ensure that these organizations are not supporting terrorist and extremist elements;

(4) strict enforcement of UN 1267 sanctions; and

(5) full compliance with international anti-money laundering and combating the financing of terrorism (AML/CFT) standards, including vigorous enforcement.

6. (SBU) Charities:

The United States strongly supports legitimate charitable activities and is a strong proponent of private charitable giving.

We recognize and admire the emphasis placed on charity within Islam and we seek to work cooperatively with governments and organizations in the Islamic world to ensure that legitimate charitable activities thrive.

At the same time, we want to increase our cooperative efforts to ensure that extremists and terrorists do not exploit charitable giving.

--------------------------------------------- ----------

Country-specific background material and talking points

--------------------------------------------- ----------

7. (U) Saudi Arabia background

(S/NF) While the Kingdom of Saudi Arabia (KSA) takes seriously the threat of terrorism within Saudi Arabia, it has been an ongoing challenge to persuade Saudi officials to treat terrorist financing emanating from Saudi Arabia as a strategic priority. Due in part to intense focus by the USG over the last several years, Saudi Arabia has begun to make important progress on this front and has responded to terrorist financing concerns raised by the United States through proactively investigating and detaining financial facilitators of concern. Still, donors in Saudi Arabia constitute the most significant source of funding to Sunni terrorist groups worldwide. Continued senior-level USG engagement is needed to build on initial efforts and encourage the Saudi government to take more steps to stem the flow of funds from Saudi Arabia-based sources to terrorists and extremists worldwide.

(S/NF) The USG engages regularly with the Saudi Government on terrorist financing. The establishment in 2008 of a Treasury attache office presence in Riyadh contributes to robust interaction and information sharing on the issue. Despite this presence, however, more needs to be done since Saudi Arabia remains a critical financial support base for al-Qa'ida, the Taliban, LeT, and other terrorist groups, including Hamas, which probably raise millions of dollars annually from Saudi sources, often during Hajj and Ramadan. In contrast to its increasingly aggressive efforts to disrupt al-Qa'ida's access to funding from Saudi sources, Riyadh has taken only limited action to disrupt fundraising for the UN 1267-listed Taliban and LeT-groups that are also aligned with al-Qa'ida and focused on undermining stability in Afghanistan and Pakistan.

(S/NF) Saudi Arabia has enacted important reforms to criminalize terrorist financing and restrict the overseas flow of funds from Saudi-based charities. However, these restrictions fail to include &multilateral organizations8 such as XXXXXXXXXXXX Intelligence suggests that these groups continue to send money overseas and, at times, fund extremism overseas. In 2002, the Saudi government promised to set up a &Charities Committee8 that would address this issue, but has yet to do so. The establishment of such a mechanism, however, is secondary to the primary U.S. goal of obtaining Saudi acknowledgement of the scope of this problem and a commitment to take decisive action.

Advertisement

(S/NF) Department note: The Department received post's comments regarding embassy staffing at Riyadh and recommendations for enhancing bilateral cooperation (ref B). The Department agrees with post's recommendation that the U.S. must reinforce, on a political level, the Saudi Arabia Government's recent acknowledgement that terrorist groups other than al-Qa'ida are a threat both to it and to regional stability. The Department also supports post's assessment that consistent engagement, including the exchange of actionable intelligence, by senior USG officials is paramount. We plan to discuss these issues with the SAG during upcoming senior-level USG visits.

8. (U) Saudi Arabia talking points

(S/REL USA, SAU) We recognize your government's efforts to disrupt al-Qa'ida networks in the Kingdom and we reaffirm our commitment to support the Saudi government in its actions on terror finance. We encourage your government to continue efforts against al-Qa'ida and stress the importance of sharing and acting on information related to terrorist financing.

(S/REL USA, SAU) We note your concerns with fundraising in the Kingdom by al-Qa'ida and other terrorist groups and urge decisive action to enforce the UN 1267-mandated asset freeze against Taliban and LeT fundraising similar to Saudi efforts to enforce UN 1267 sanctions and take other appropriate action to target al-Qa'ida.

(S/REL USA, SAU) We underscore that the Taliban and LeT are aligned with al-Qa'ida and that your government's support for disrupting the financing of these groups is critical to the stability of Afghanistan, Pakistan and the broader Central and South Asian region. We emphasize the need to prevent the Taliban from using the cover of reconciliation talks to raise funds.

(S/REL USA, SAU) We urge your government to assume responsibility for the overseas operations of charities and NGOs headquartered in the Kingdom. We encourage you to prevent terrorists and their supporters from exploiting religious events (Hajj, Umrah, Ramadan) to raise funds. We acknowledge the recent adoption of stricter financial controls on charities, but urge greater regulation and oversight of the Saudi charitable sector.

(S/REL USA, SAU) We would like to stress our interest in broadening and deepening this dialogue and information exchange as we still lack detailed information on the ultimate sources of terrorist financing emanating from the Kingdom. We commend your government for recent efforts to put terrorists and terrorist financiers on trial, and we encourage you to publicize details of prosecutions to maximize the deterrent effects.

(S/REL USA, SAU) You have had success in detaining and deterring financial facilitators. However, we encourage your government also to focus on the long-term and more fundamental goal of dissuading donors from funding violent extremism.

(S/REL USA, SAU) We commend your government's effort over the past several years to use the media, internet, and other forms of public outreach to discourage extremism. We emphasize that a critical component in this campaign is cutting off the flow of funds from Saudi Arabia to foreign religious, charitable, and educational organizations that propagate violent extremist ideologies to vulnerable populations.

9. (U) Kuwait background

(S/NF) The USG has consistently engaged the Government of Kuwait (GOK) about the specific activities of terrorist financiers in country, Kuwaiti charities financing terrorism abroad, and Kuwait's lack of a comprehensive anti-money laundering and counter-terrorist financing regime. While the GOK has demonstrated a willingness to take action when attacks target Kuwait, it has been less inclined to take action against Kuwait-based financiers and facilitators plotting attacks outside of Kuwait. Al-Qa'ida and other groups continue to exploit Kuwait both as a source of funds and as a key transit point.

Advertisement

(S/NF) The GOK has undertaken a number of initiatives to curb terrorist financing in the charitable sector (ending direct cash donations, increasing monitoring and supervising mosques and charitable organizations, and enhancing enforcement of regulations by a Ministry of Social Affairs task force). It also recently arrested some Kuwait-based al-Qa'ida facilitators, but it is too early to assess whether this marks a change in Kuwaiti policy of co-opting terrorists as a means of deflecting potential attacks against Kuwaiti interests.

(S/NF) Kuwait's law prohibits efforts to undermine or attack Arab neighbors, a basis for the prosecution of al-Qa'ida facilitators, Kuwait remains the sole Gulf Cooperation Council (GCC) country that has not criminalized terrorist financing. The GOK faces an uphill battle to implement comprehensive terror finance legislation due to a lack of parliamentary support. However the government is also not currently prepared to push hard on this issue. The GOK at times has obstructed or been slow to enforce UN-mandated asset freezes of Kuwait-based entities.

(S/NF) A particular point of difference between the U.S. and Kuwait concerns Revival of Islamic Heritage Society (RIHS). In June 2008 the USG domestically designated all RIHS offices RIHS under Executive Order 13224 for providing financial and material support to al-Qa'ida and UN 1267-listed al-Qa'ida affiliates, including Lashkar e-Tayyiba, Jemaah Islamiyah, and Al-Itihaad al-Islamiya. The United States nominated RIHS for listing under UNSCR 1267 but Indonesia placed a technical hold on the RIHS listing due concerns regarding RIHS's presence in Indonesia. Libya also placed a hold - probably at Kuwait's behest - citing insufficient information on RIHS's activities. Indonesia has rotated off the United Nation's Security Council so only Libya's hold on RIHS remains. (Department note: Libya's hold will drop in 2010 unless one of the newly elected UNSC Members places a hold on our request to list RIHS.) In Kuwait, RIHS enjoys broad public support as a charitable entity. The GOK to date has not taken significant action to address or shut down RIHS's headquarters or its branches, which is consistent with GOK tolerance of similar behavior by Kuwaiti citizens and organizations as long as the behavior occurs or is directed outside of Kuwait.

(S/NF) Department note: The Department appreciates postVs thorough description of the staffing situation at Mission Kuwait (ref B). The Department commends U.S. Embassy Kuwait for taking an active approach in proposing a strategy to build GOK capacity in combating financial crimes through training and seminars focused on legislation and law enforcement (ref C). The opportunity to engage the GOK on improving its capabilities to deal with financial crimes is enthusiastically welcomed by agencies in Washington. Washington agencies appreciate post's assessment and identification of several focal areas that deal with financial crimes. These goals closely track the work of the IFTF Capacity Building Working Group. The Department commends Embassy Kuwait's recent support of Kuwait's National Anti Money Laundering Committee's AML conference in early December 2009. In response to post's request, the Department will work with relevant members of the Washington inter-agency to provide comments and feedback to the draft of Kuwait's amended AML law.

10. (U) Kuwait talking points

(S/REL USA, KWT) We appreciate the breadth and depth of our strong bilateral relationship. We would like to see our cooperation on counter-terrorist financing improve to a level that matches our excellent cooperation in many other areas. In this respect, the recent Kuwait anti-money laundering conference held in Kuwait is a positive step forward.

(S/REL USA, KWT) Our information indicates that Kuwaiti donors serve as an important source of funds and other support for al-Qa'ida and other terrorist groups. The arrest in August of six Kuwaiti men who were plotting terrorist attacks on U.S. and Kuwait interests marks an important step in enhanced counterterrorism cooperation. We encourage you to keep up the positive momentum.

Advertisement

(S//REL USA, KWT) We underscore that the Taliban and LeT are aligned with al-Qaida and that your government's support for disrupting the financing of these groups is critical to the stability of Afghanistan, Pakistan and the broader Central and South Asian region. We emphasize the need to prevent the Taliban from using the cover of reconciliation talks to raise funds.

(S/REL USA, KWT) We appreciate your government's generosity for a wide range of important causes and for the positive contributions made by Kuwaiti charities. We commend Kuwait for some of the initiatives taken to enhance oversight of charitable donations, but we need you to do more to prevent the financing of terrorism abroad from Kuwaiti soil.

(S/REL USA, KWT) Our goal is to work more closely with your government to separate and protect legitimate charitable activity from those that fund terror. We have particular concerns about their foreign activities.

(S/REL USA, KWT) We remain concerned that the continued absence of counterterrorism legislation criminalizing terrorist financing will continue to prevent effective counterterrorist efforts.

(S/REL USA, KWT) We urge your government to prioritize the passage of counterterror finance legislation. Robust and comprehensive anti-money laundering and counterterror financing laws will enhance your government's ability to prosecute those seeking to undermine Kuwait's security, but will also enhance the reputation of Kuwait's financial sector as a whole.

(S/REL USA, KWT) If raised, Kuwait RIHS: We have shared our concerns with your government regarding RIHS on numerous occasions. We designated the organization in the United States as a specially designated terrorist entity based on information that RIHS funds have supported terrorist groups in various regions of the world. The USG is not alone in its concern; six other governments (Albania, Azerbaijan, Bangladesh, Bosnia-Herzegovina, Cambodia, and Russia) have taken enforcement action against RIHS branches in their countries.

(S//REL USA, KWT) We would welcome the opportunity to work more closely with you to ensure that RIHS and other charities cannot be used to support terrorists.

11. (U) United Arab Emirates background

(S/NF) UAE-based donors have provided financial support to a variety of terrorist groups, including al-Qa'ida, the Taliban, LeT and other terrorist groups, including Hamas. Washington agencies note, however, that they have limited information on the identity of Taliban and LeT donors and facilitators in the UAE. Hence there is limited information to be shared with local interlocutors. Nonetheless, the point can be emphasized that the UAE's role as a growing global financial center, coupled with weak regulatory oversight, makes it vulnerable to abuse by terrorist financiers and facilitation networks.

(S/NF) Department Note: The Department has received post's comments regarding personnel staffing at Mission UAE and the challenges post faces. The Department is supportive of the action plan laid out on engaging with the UAE on Taliban finance issues (ref E). The Department assesses that a bilateral commitment by the United States and the UAE to focus on weaknesses within its financial regulatory measures is an important step in making progress on strengthening UAE efforts to disrupt potential terrorist financing.

12. (U) United Arab Emirates talking points

(S/REL USA, ARE) We appreciate the depth and breadth of our bilateral relationship. Since 2001, we have developed a strong partnership with your government in countering financial support for al-Qa'ida, and more recently, in constricting Iran's ability to use UAE financial institutions to support its nuclear program.

Advertisement

(S/REL USA, ARE) We would like to extend our cooperation and partnership to efforts to deal with the threat represented by Taliban and LeT fundraising in the UAE. We believe that the United States and UAE, which both have troops in the field in Afghanistan, share a common interest in curtailing any Taliban or LeT fundraising activities and fully implementing UN 1267 sanctions on such activities on behalf of these groups in the UAE.

(S/REL USA, ARE) However, we are pleased that concerns have been raised in the UAE regarding the Taliban and LeT fundraising. We also commend the calls for increased vigilance, information sharing, and enforcement actions to disrupt and deter this activity.

(S/REL USA, ARE) In our view, the alignment of the Taliban and LeT with al-Qa'ida means that our mutual efforts to disrupt the financing of these groups also is critical to the stability of Afghanistan and Pakistan.

(S/REL USA, ARE) We emphasize the need to prevent the Taliban from using the cover of reconciliation talks to travel and raise funds.

(S/REL USA, ARE) We appreciate your government's willingness to work with the USG on cash courier interdiction and note that such efforts are crucial to undermine al-Qa'ida, the Taliban, and other groups' ability to exploit the UAE as a fundraising and facilitation hub. We urge your government to strengthen its regulatory and enforcement regime to interdict cash couriers transiting major airports.

13. (U) Pakistan background

(S/NF) Pakistan's intermittent support to terrorist groups and militant organizations threatens to undermine regional security and endanger U.S. national security objectives in Afghanistan and Pakistan. Although Pakistani senior officials have publicly disavowed support for these groups, some officials from the Pakistan's Inter-Services Intelligence Directorate (ISI) continue to maintain ties with a wide array of extremist organizations, in particular the Taliban, LeT and other extremist organizations. These extremist organizations continue to find refuge in Pakistan and exploit Pakistan's extensive network of charities, NGOs, and madrassas. This network of social service institutions readily provides extremist organizations with recruits, funding and infrastructure for planning new attacks. On the international stage, Pakistan has sought to block the UNSCR 1267 listings of Pakistan-based or affiliated terrorists by requesting that China place holds on the nominations. China recently placed a technical hold on the designation of three Pakistan-based or affiliated terrorists nominated by India, although China did not prevent the most recent Pakistan-related U.S. designation nomination in June.

(S/NF) The Department has received post's comments regarding personnel staffing and the detailed description of the challenges faced by Embassy Islamabad in the area of terrorism finance (ref D). Department leaves it to post discretion to determine which departments within the host government should receive the points provided in para 16 so that Pakistan fully understands the priority the USG places on this issue.

14. (U) Pakistan talking points

(S/REL USA, PAK) Emphasize that Pakistan's support for disrupting financing to the Taliban and LeT obligatory pursuant to their obligations under UNSCR 1267 and successor resolutions, and is critical to achieving stability in Afghanistan and Pakistan.

(S/REL USA, PAK) We are deeply concerned that Pakistan has failed to enact an AML/CTF law that meets APG/FATF standards. As you may realize the FATF is currently engaged in a &International Co-Operation Review Group8 exercise, that is likely to have very negative multilateral repercussions if the Parliament does not pass an adequate AML/CTF law.

Advertisement

(S/REL USA, PAK) We stress your government's obligation, under UNSCR 1267, and successor resolutions to strictly enforce existing sanctions against the 142 Taliban, LeT leader Hafiz Saeed, LeT/JUD, al Rashid Trust, al Akhtar Trust and other individuals and entities on the UN 1267 Consolidated List.

(S/REL USA, PAK) We urge your government to support the international community's efforts to combat terrorist financing. Your government's views of UNSCR 1267 listing requests for LeT and other Pakistan-based terrorist groups should be made on the merits of the requests and not linked to politics, including what country made the nomination or which countries are referenced in the public statements of the cases.

(S/REL USA, PAK) We urge your government to comply with UN and domestic legal obligations to enforce sanctions on the Pakistan-based, UN-proscribed NGOs al Rashid Trust and al Akhtar Trust, and all successor organizations that continue to funnel money and provide other forms of support to the Taliban and LeT.

(S/REL USA, PAK) We emphasize that social services provided by NGO extremist organizations, such as Jamaat-ud Dawa (JUD) challenge the legitimacy of your government to provide for its people. This includes relief efforts in the Internally Displaced Person (IDP) camps of the Northwest Frontier Provinces by the new LeT/JUD charity Falah-e Insaniyat Foundation.

(S/REL USA, PAK) We stress that our governments must work together to ensure that there are moderate alternatives to terrorist-controlled social welfare networks upon which IDPs and other vulnerable populations currently rely. We must work together to develop and support NGOs not affiliated with terrorist groups, and establish a comprehensive oversight and enforcement mechanism for NGOs that is consistent with the Financial Action Task Force's international standard.

(S//REL USA, PAK) We urge your Government in the strongest possible terms to take action against the Haqqani network, which is funneling weapons and fighters across the border to fight U.S. and Coalition Forces in Afghanistan. This network, led by Sirajuddin Haqqani who was listed by the UN under UNSCR 1267, funds its activities through illicit activities, including kidnapping, extortion, bank robbery, narcotics, smuggling, and fraud.

(S//REL USA, PAK) We urge your Government to replace the anti-money laundering decree recently promulgated by your Executive Branch with legislation fully consistent with the Financial Action Task Force (FATF) Recommendations and to ensure that the current decree can stand in court. The FATF Forty Plus Nine Recommendations are international standards, which Pakistan, by virtue of its membership in the Asia-Pacific Group, committed to.

15. (U) Qatar background

(S//NF) Department Note: Qatar is one of the four Gulf countries included in the IFTF, and accordingly, the IFTF developed the background information included in para 16 for inclusion in the diplomatic engagement strategy. However, given the current focus of U.S. engagement with the GOQ on terror finance related to Hamas, it would be counter-productive for Embassy Doha to engage the GOQ at this time on disrupting financial support of terrorist groups operating in Afghanistan and Pakistan.

(S/NF) Qatar has adopted a largely passive approach to cooperating with the U.S. against terrorist financing. Qatar's overall level of CT cooperation with the U.S. is considered the worst in the region. Al-Qaida, the Taliban, UN-1267 listed LeT, and other terrorist groups exploit Qatar as a fundraising locale. Although Qatar's security services have the capability to deal with direct threats and occasionally have put that capability to use, they have been hesitant to act against known terrorists out of concern for appearing to be aligned with the U.S. and provoking reprisals.

Advertisement

(S//NF) Department Note: The Department has received post's comments regarding personnel staffing and the thorough description of the coordination process on terrorist finance issues at Embassy Doha (ref F). Department appreciates post's assessment that GOQ definitions of what constitutes terrorism differs occasionally from those of the USG. Department agrees with post's suggested approach on this issue of engaging with direct discussions with host government officials.

----------------------------------------

Points of contact and reporting deadline

----------------------------------------

16. (U) Please direct any questions or comments on this request to EEB/ESC/TFS (Jay J. Jallorina or Linda Recht). Posts are requested to report back on responses from other governments by January 19, 2010. CLINTON

==========================
 "O σιωπών δοκεί συναινείν"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου