Τετάρτη, 4 Νοεμβρίου 2015

ΝΑ ΜΗΝ ΕΠΙΤΡΕΨΟΥΜΕ ΝΑ ΓΙΝΕΙ Ο ΥΜΗΤΤΟΣ "ΠΑΡΚΙΝΓΚ" ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΗΜΟΥΣ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ


ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ ΔΗΜΟΥ ΒΥΡΩΝΑ
ή
Πως μία «αριστερή» δημοτική αρχή δικαιολογεί στο βωμό του κέρδους την περαιτέρω καταστροφή του Υμηττού και ανοίγει το δρόμο της ιδιωτικοποίησης απορριμμάτων και υποβάθμισης της καθημερινότητας των δημοτών

Με συνοπτικές διαδικασίες η Δημοτική Αρχή -με την πλήρη προσωπική ευθύνη του Δημάρχου κ. Κατωπόδη- έφερε στην Επιτροπή Διαβούλευσης του Δήμου Βύρωνα και στους φορείς του δήμου μία μελέτη 200 περίπου σελίδων για τη διαχείριση των απορριμμάτων και της ανακύκλωσης στο δήμο.
«Συνοπτικές διαδικασίες» είναι επιεικής χαρακτηρισμός για τη διαδικασία που ακολουθήθηκε. Συγκεκριμένα στις 22/10/15 δόθηκε σε επικεφαλίδες μία 13σέλιδη περίληψη της μελέτης, στις 26/10/15 δόθηκε η μελέτη στους φορείς και στις 29/10/15 κλήθηκαν φορείς και δημότες να «διαβουλευτούν» σε μία μελέτη που τελικά δεν προλάβαιναν να διαβάσουν. Λόγω έλλειψης απαρτίας η Επιτροπή Διαβούλευσης ανέβαλε τη προγραμματισμένη συζήτηση για την επόμενη ημέρα 30/10/15. Εκεί εκδηλώθηκε η σαφή θέληση του Δημάρχου να τελειώνει άμεσα η συζήτηση για να πάει άρον, άρον στο Δημοτικό Συμβούλιο τη Δευτέρα 2/11/15 η συγκεκριμένη μελέτη και σχεδιασμός, ώστε να αποτελέσει απόφαση του Δήμου προς υλοποίηση.
Έχει επίσης σημασία να επισημανθεί πως στην Επιτροπή Διαβούλευσης του Δήμου πολλοί φορείς δεν είχαν παραστεί στη συνεδρίαση –και με δική τους ευθύνη– γεγονός που έτσι και αλλιώς καθιστά –για να το πούμε κομψά– υπερβολή να παρουσιάζεται μία συνάντηση με τέτοια χαρακτηριστικά ως «δημόσια διαβούλευση».

Είναι σαφές πως η Δημοτική Αρχή υπολογίζοντας τις πιθανές αντιδράσεις στους σχεδιασμούς που προετοιμάζει, προτιμά να αιφνιδιάσει τους δημότες και όχι να θέσει σε δημόσιο διάλογο τα σχέδια της. Προτιμά να κλείσει την κουβέντα εδώ και τώρα.

Ο αντιδήμαρχος υπηρεσίας καθαριότητας του δήμου κ. Μαυρίκης υπεραμύνθηκε της «διαδικασίας» θεωρώντας ...
την 13σέλιδη περίληψη επαρκέστατη ενημέρωση και τον χρόνο αρκετό για να σχηματίσει κανείς άποψη, ενώ δήλωσε πως το Σωματείο Εργαζομένων Δήμου Βύρωνα έχει τη μελέτη εδώ και 20 ημέρες, για να ανασκευάσει στη συνέχεια και να παραδεχθεί πως έχει δώσει τη μελέτη μόνο από την Τρίτη 20/10/15 και να ανασκευάσει και πάλι και να παραδεχθεί πως ουσιαστικά έχει δώσει και στο Σωματείο Εργαζομένων μόνο την 13σέλιδη περίληψη της μελέτης στην προαναφερόμενη ημερομηνία.

Ο Δήμαρχος κ. Κατωπόδης, ενώ ειπώθηκε πως η μελέτη είναι σε εξέλιξη εδώ και ένα έτος, σε αναστροφή του λόγου του δήλωσε πως είναι ο χρόνος που τον πιέζει να κινηθεί με πιεστικές και άμεσες διαδικασίες για να προλάβει να ενταχθεί σε πόρους χρηματοδότησης και εξήγησε το γεγονός πως δεν έδωσε έστω 10 ημέρες για να υπάρξει κάποια συζήτηση γιατί «έτσι και αλλιώς πρόκειται για μία διαρκής διαδικασία» (σ.σ. που θα λήξει βέβαια με μία άμεση απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου έγκρισης ενός σχεδιασμού).


Τί ακριβώς όμως είναι και αφορά αυτή η μελέτη;

Ουσιαστικά πρόκειται για έναν τοπικό σχεδιασμό στα πλαίσια ευρύτερου σχεδιασμού της Περιφέρειας για τη διαχείριση απορριμμάτων. Κεντρικό ρόλο –και σωστά στο σχεδιασμό αυτό παίζει ο ρόλος της ανακύκλωσης και επιχειρεί με διάφορους τρόπους να συγκεκριμενοποιήσει έργα και κόστη για την αυξημένη διαχείριση της ανακύκλωσης και των απορριμμάτων.
Ωστόσο, ενώ κάνει γενικόλογες αναφορές για το χρηματοδοτικό πλαίσιο των δράσεων (4 εκ. ευρώ), για το σεβασμό στο περιβάλλον και στον Υμηττό και στα δικαιώματα των εργαζομένων δεν υπεισέρχεται σε συγκεκριμένα ζητήματα (εύρεση χρηματοδοτικών πόρων, ρόλος του ιδιωτικού τομέα, εργασιακές σχέσεις, χωροθετήσεις έργων, διαχείριση απορριμμάτων μόνο του δήμου ή και όμορων δήμων και άλλα πολλά).

Η ίδια η εισηγήτρια, επιστήμονας και εκ των συντακτών της μελέτης κα Λαζαρίδη στην εισήγησή της ανέφερε χαρακτηριστικά πως αυτά είναι «πολιτικά ζητήματα» τα οποία δεν είναι το αντικείμενό της.

Η μελέτη μεταξύ άλλων προβλέπει:
-          Επέκταση του σημερινού μηχανισμού ανακύκλωσης απορριμμάτων του Δήμου Βύρωνα.
-          Δράσεις για τη διαλογή στη πηγή (τοποθέτηση κάδων, συλλογή σε συγκεκριμένες ημέρες υλικών κατευθείαν από τις οικίες, μέθοδοι οικιακής κομποστοποίησης κ.ά.).
-          Χωροθέτηση δύο βασικών «πράσινων σημείων» συγκέντρωσης ανακυκλώσιμων απορριμμάτων. Το μεγαλύτερο ορίζεται ιδανικά ως έκταση στα 3 στρέμματα, ενώ κατά την εισηγήτρια αρκούν έστω και 1,5 με 2 στρέμματα. Το δεύτερο και μικρότερο σημείο αφορά σημείο «ταφής» και κομποστοποίησης πράσινων απορριμμάτων δηλαδή φαγώσιμα, έλαια, χόρτα, κηπευτικά κ.ά.

Στις εύλογες απορίες και πιέσεις προς τη Δημοτική Αρχή σχετικά με τη χωροθέτηση τέτοιων σημείων, η Δημοτική Αρχή αναγκάστηκε να παραδεχθεί πως αδυνατεί να βρει τέτοιους χώρους για τέτοιους σκοπούς στο οικιστικό σχέδιο και προτείνει κατ’ αρχάς 3 τοποθεσίες στη Β’ Ζώνη Υμηττού (χώρο Πικ-Νικ απέναντι από το νεκροταφείο, χώρος στη Ταταούλων, πλησίον εισόδου στο Θέατρο Βράχων στο τέρμα του 732 και δίπλα από τα σχολεία, εντός του Κουταλά σε κάποιο στρατόπεδο που ενδέχεται να διεκδικήσει και να χρησιμοποιήσει για αυτόν τον σκοπό). Για το δεύτερο σημείο που αφορά την μεταφορά οικιακών απορριμμάτων για κομποστοποίηση αναφέρθηκε η περιοχή της Εργάνης (σ.σ. η οποία επίσης ανήκει στη Β’ ζώνη Υμηττού).

Επίσης, παρά τα ευθύ ερωτήματα που έθεσε ο γράφων αλλά και άλλοι συνδημότες κανένα στέλεχος της Δημοτικής Αρχής δεν απέκλεισε ρητά:
-          Την πιθανότητα σε έναν τέτοιο χώρο συγκέντρωσης ανακυκλώσιμων απορριμμάτων να γίνεται εισαγωγή απορριμμάτων από τους όμορους δήμους (σ.σ. με το αντίστοιχο «όφελος»).
-          Πως τα κενά που θα δημιουργηθούν από συνταξιοδοτήσεις στους εργαζόμενους θα αναπληρωθούν από προσλήψεις μονίμου προσωπικού.
-          Πως δεν θα υπάρξουν εργολάβοι και συμπράξεις Δημοσίου-Ιδιωτικού τομέα στη διαχείριση του σχεδίου και των απορριμμάτων.

Αντίθετα, τόσο ο Δήμαρχος όσο και άλλα στελέχη της Δημοτικής Αρχής εννόησαν σαφώς πως προσβλέπουν στην είσοδο απορριμμάτων από άλλους δήμους και πως δεν είναι δυνατόν να δημιουργηθούν τέτοιοι χώροι μόνο για χρήση της πόλης του Βύρωνα. Η φράση ήταν ότι τέτοια μεγέθη «αφορούν και άλλες γειτονιές».

Έγινε προσπάθεια από τα στελέχη της Δημοτικής Αρχής και τον Δήμαρχο για να διασκεδάσουν τις εντυπώσεις επισημαίνοντας πως μιλάνε μόνο για το σχέδιο και πως είναι νωρίς να συζητήσουν για τα υπόλοιπα (χρηματοδοτήσεις, χωροθετήσεις κ.ά.).
Χαρακτηριστικά ανέφεραν πως θα μπορούσε η κατασκευή ενός τέτοιου χώρου να γίνει και σε άλλο γειτονικό δήμο (σ.σ. δηλαδή να μεταφέρουμε εμείς τα σκουπίδια μας σε κάποιους άλλους) και πως κάθε θέμα που θα προκύψει για τη χρηματοδότηση ή τη χωροθέτηση του χώρου θα συζητηθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο.

Είναι προφανές πως βρισκόμαστε μπροστά σε έναν σχεδιασμό ανάλογο με την παλαιότερη απόπειρα του τέως Δημάρχου κ. Ρογκάκου να δημιουργήσει στο Δήμο Βύρωνα έναν σταθμό μεταφόρτωσης για 7 έως 12 δήμους της Αττικής, μέσα στο περιβάλλον του Υμηττού.

Η κίνηση αυτή παρουσιάζεται από τη σημερινή Δημοτική Αρχή λίγο πολύ ως μονόδρομος. Τα επιχειρήματα που παρουσιάζει αφορούν το μεγάλο κόστος ταφής στους σημερινούς ΧΥΤΑ των απορριμμάτων, το σύντομα απαγορευτικό κόστος συνέχισης της μεταφοράς σε ΧΥΤΑ καθώς θα αυξηθεί υπέρμετρα η σχετική φορολογία, το γεγονός πως η ανακύκλωση μπορεί να φέρει σημαντικούς πόρους στο δήμο τόσο από εξοικονόμηση όσο και από πώληση ανακυκλωσίμων και πως η λύση στα απορρίμματα αποτελεί λύση για το περιβάλλον που απαιτεί και επιτρέπει τη θυσία μέρος του χώρου του Υμηττού ως χώρο τέτοιας χρήσης.

Στις κινήσεις αυτές που ξεκινούν από το Κεντρικό Κράτος και την Περιφέρεια παραγνωρίζεται και περισσεύει ο δημόσιος χαρακτήρας των υπηρεσιών του δήμου, ο κίνδυνος των ιδιωτικοποιήσεων βασικών υπηρεσιών και τα αποτελέσματα που θα έχει αυτό στους δημότες, η επιβάρυνση του δήμου από μία υπερτοπική κίνηση οχημάτων και απορριμμάτων, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι, η περαιτέρω καταστροφή και υποβάθμιση του Υμηττού.

Χαρακτηριστικές ήταν οι τοποθετήσεις:
-          Των ΠΟΛΙΤΩΝ του ΒΥΡΩΝΑ που τόνισαν τη σημερινή άσχημη θέση της υλικοτεχνικής υποδομής της υπηρεσίας καθαριότητας, το χρηματοδοτικό πλαίσιο του σχεδίου, την προστασία του περιβάλλοντος χώρου του Υμηττού και την ανάγκη οι υπηρεσίες καθαριότητας να παραμείνουν με δημόσιο πρόσημο.
-          Του Σωματείου Εργαζομένων ΔΒ που με μια λιτή ανακοίνωση δήλωσε πως αντιτάσσεται στην μελέτη καθώς δεν αποκλείει την ιδιωτικοποίηση της υπηρεσίας καθαριότητας και της ανακύκλωσης ενώ δεν διασφαλίζει και βασικά ζητήματα της υλικοτεχνικής υποδομής, ούτε έλαβε υπ’ όψιν μία διαδικασία διαβούλευσης με τους άμεσα συμμέτοχους, τους εργαζόμενους και το Σωματείο τους.
-          Του κ. Σουλιώτη που τόνισε το ζήτημα της διαδικασίας συζήτησης της Επιτροπής Διαβούλευσης, το θέμα της καταστροφής του Υμηττού και του κόστους του σχεδιασμού που παρουσιάζεται.

Υπήρξαν ερωτήσεις αλλά ακολούθησαν και τοποθετήσεις μεμονωμένων εργαζομένων στην ανακύκλωση που έθεσαν τα τεχνικά ζητήματα ανακύκλωσης απορριμμάτων αλλά και δημοτικών συμβούλων από τις δημοτικές παρατάξεις.

Προφανώς η λύση για τη διαχείριση των απορριμμάτων σε έναν πυκνοκατοικημένο αστικό δήμο όπως ο Βύρωνας δεν μπορεί να είναι η χωματερή της Φυλής.

Από την άλλη το σημερινό πρόγραμμα ανακύκλωσης του δήμου έχει φθάσει τα όρια του καθώς χρησιμοποιείται περιορισμένο προσωπικό, δεν υπάρχει εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση των δημοτών, δεν υπάρχουν κίνητρα προς τους δημότες που να πριμοδοτούν την ανακύκλωση, ο υλικοτεχνικός εξοπλισμός είναι ανεπαρκής και ξεπερασμένος.
Είναι σαφές πως χρειάζεται επανεκκίνηση και επανασχεδιασμός της υπηρεσίας καθαριότητας πάντα υπό το πρίσμα του δημόσιου κοινωνικού χαρακτήρα. Η άμεση ενίσχυση της ανακύκλωσης χωρίς την συμμετοχή ιδιωτικών εταιρειών, η χρηματοδότηση του Δήμου για τα ανακυκλώσιμα υλικά, κίνητρα στους δημότες όπως η μείωση των δημοτικών τελών κ.λ.π.

Η λύση ωστόσο δεν μπορεί να είναι ο δήμος Βύρωνα να αποτελέσει μελλοντικό χώρο συγκέντρωσης απορριμμάτων (έστω ανακυκλώσιμων) για τους όμορους δήμους. Αυτό το σχέδιο θα δημιουργήσει προσέλευση απορριμμάτων καθώς το λειτουργικό κόστος διαχείρισης στο δήμο Βύρωνα θα είναι μικρότερο από το σημερινό ΧΥΤΑ, θα φέρει έσοδα στο δήμο «αρμέγοντας» τους όμορους δήμους στη λογική «για να πάμε τα σκουπίδια στο ΧΥΤΑ μας κοστίζει 40€ ο τόνος, ενώ για να τα πάμε στο Δήμο Βύρωνα θα μας κοστίζει 20€», αλλά και θα μετατρέψει τον Δήμο Βύρωνα και τον Υμηττό σε «πάρκινγκ» μεγάλου όγκου απορριμμάτων με σαφή υποβάθμιση του ορεινού όγκου του Υμηττού και με πολλά ερωτηματικά για το τελικό κόστος των υπηρεσιών καθαριότητας προς τους δημότες καθώς σταδιακά δεν αποκλείονται ιδιωτικοποίησεις και συμπράξεις με ιδιώτες επιχειρηματίες.

Δεν μπορεί ακόμη μέρος της λύσης να είναι η περαιτέρω υποβάθμιση και η καταστροφή του Υμηττού. Έχω την βαθιά πεποίθηση πως σε ένα λεκανοπέδιο που καταστρέφει τα ποτάμια του, τους ελεύθερους χώρους του, το περιαστικό πράσινο και γίνονται όλα αυτά αντιληπτά ως «κενός χώρος» για να δημιουργεί φθηνά έργα η εκάστοτε κεντρική και τοπική εξουσία και οι επιχειρηματίες, δεν πρόκειται τελικά να υπάρξουν ανθρώπινες λύσεις για τους δημότες και τους εργαζόμενους. Μόνο αδιέξοδα.
Ήδη στο χώρο του Υμηττού λειτουργούν εδώ και χρόνια σειρά έργων (στρατόπεδα, βενζινάδικα, νταμάρια, εκκλησιαστικοί ελλαιώνες, πάρκινγκ, αθλητικές εγκαταστάσεις, σχολεία και ήδη –να μην το ξεχνάμε- ένας σταθμός μεταφόρτωσης απορριμμάτων του Δήμου).
Επιπλέον, τις τελευταίες δεκαετίες, ειδικά οι περιοχές του Υμηττού που εφάπτονται με το οικιστικό σχέδιο, αντί να αναβαθμίζονται, να διαμορφώνονται ως ελεύθεροι χώροι και να αναδασώνονται, συστηματικά αποψιλώνονται, εγκαταλείπονται ή μεταφέρονται σε αυτές χρήσεις από ιδιώτες και δήμους και τελικά εξαφανίζονται.
Όταν χτίζεται ένα σχολείο ή ένα γήπεδο και καταστρέφουμε με ευκολία ένα δάσος πρέπει κάποτε να αναρωτηθούμε τί ακριβώς μαθαίνουμε τα παιδιά που στέλνουμε σε αυτό το σχολείο, αυτό το γήπεδο. Τί πολιτισμό και πόσο τα μαθαίνουμε να αγαπούν τη ζωή, τη ζωή τη δική τους.

Λύση μπορεί να υπάρξει με την απαίτηση και τον αγώνα να δοθούν από την κεντρική διοίκηση ουσιαστικοί πόροι για να τονωθούν υπηρεσίες ελέγξιμες με δημόσιο πρόσωπο και πρόσημο, κόντρα με τις πολιτικές των μνημονίων.
Με σεβασμό στη ζωή των εργαζομένων και των δημοτών.
Με έναν σχεδιασμό ανακύκλωσης στη πηγή με επιστημονικό σχεδιασμό και επαρκή υλικοτεχνικό εξοπλισμό.
Με σταθμό μόνο συγκέντρωσης και πρώτης διαλογής αποκλειστικά «καθαρών» ανακυκλώσιμων απορριμμάτων (γυαλί, χαρτί, πλαστικό, ξύλο, μέταλλα, αλουμίνιο, καμένα έλαια) εντός του οικιστικού σχεδίου της πόλης, εύκολα προσβάσιμο από τους πολίτες και αποκλειστικά και μόνο για τις ανάγκες του Δήμου μας, με σκοπό την περαιτέρω προώθηση των υλικών προς πώληση και αξιοποίηση.
Με την ταυτόχρονη απαίτηση για έναν κεντρικό σχεδιασμό που θα περιλαμβάνει:
ð  Εθνικό Φορέα Διαχείρισης Απορριμμάτων με μικρά και αποκεντρωμένα σημεία συγκέντρωσης, διαλογής και περαιτέρω επεξεργασίας. Ένας τέτοιος φορέας θα πρέπει να έχει δημόσιο πρόσημο, ενταγμένος στον εθνικό οικονομικό σχεδιασμό και την παραγωγή.
ð  Με ειδική νομοθεσία και κεντρική υπηρεσία για την προστασία των υδάτων και της ατμόσφαιρας από υγρά και αέρια λύματα και τη διαχείρισή τους.
ð  Η ανακύκλωση να διαχειρίζεται το 50-60% του συνολικού όγκου απορριμμάτων στη χώρα και με στόχο να ξεπεράσει το 80%.
ð  Εργοστάσια διαχείρισης των ανακυκλώσιμων υλικών (π.χ παραγωγή βιοκαυσίμων κ.ά.) εκτός οικιστικού σχεδίου ή έστω ενός κρατικού δικτύου πώλησης και διάθεσης των ανακυκλώσιμων υλικών.
ð  Καθορισμό χώρου εκτός οικιστικού σχεδίου για ταφή και κομποστοποίηση αποκλειστικά πράσινων απορριμμάτων για όλους τους δήμους του Λεκανοπεδίου και σταθμό παραγωγής βιολιπασμάτων.
ð  Σταθμό διαχείρισης εκτός οικιστικού σχεδίου επικίνδυνων λημμάτων και απορριμμάτων.
ð  Σταθμό ΧΥΤΑ υγειονομικής ταφής ή άλλης επεξεργασίας επιστημονικά τεκμηριωμένης και καθορισμένης άλλων απορριμμάτων που δεν μπορούν να διαχειριστούν και να ανακυκλωθούν με άλλους τρόπους, πάντα εκτός οικιστικού σχεδίου.

Αντί όλων αυτών –για άλλη μία φορά η σημερινή Δημοτική Αρχή του κ. Κατωπόδη προτιμά γνωστές και «δοκιμασμένες» συνταγές υποβάθμισης, βαδίζοντας με τις επιλογές της κεντρικής εξουσίας.

Μέχρι τώρα κρίνονται από τη διαχείρισή τους απογοητευτικοί.

Πλέον αρχίζουν να γίνονται και επικίνδυνοι…


Χατζηστέλιος Δημήτρης
Δημότης - Μέλος της Επιτροπής Διαβούλευσης Δήμου Βύρωνα

Δεσμός για το κείμενο της 13σέλιδης περίληψης που απέστειλε ο Δήμος Βύρωνα στους φορείς

Δεσμός για το κείμενο της μελέτης για την καθαριότητα που απέστειλε ο Δήμος Βύρωνα στους φορείς


Eίμαστε αντίθετοι σε έναν Σταθμό Ανακύκλωσης Απορριμμάτων στον Υμηττό



ΠΟΛΙΤΕΣ ΤΟΥ ΒΥΡΩΝΑ

ΝΑΙ ΣΤΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΡΙΜΜΑΤΩΝ ΜΕ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ
ΝΑΙ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΥΜΗΤΤΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΝΤΙΘΕΤΟΙ
ΣΕ ΕΝΑΝ ΣΤΑΘΜΟ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ ΣΤΟΝ ΥΜΗΤΤΟ
ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΟΜΟΡΟΥΣ ΚΟΝΤΙΝΟΥΣ ΔΗΜΟΥΣ
ΜΕ ΤΗ ΣΥΜΠΡΑΞΗ ΚΑΙ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ

Όχι στις αντιδημοκρατικές μεθοδεύσεις της Δημοτικής Αρχής

Καλούμε τους φίλους μας και τους Φορείς της πόλης να παραβρεθούν στο προσυμβούλιο την Πέμπτη 5/11 και στο Δημοτικό Συμβούλιο την Δευτέρα 9/11
Οι κάτοικοι πληρώνουμε πανάκριβα δημοτικά τέλη στο Δήμο, τα οποία δεν ανταποδίδονται στις υπηρεσίες για τις οποίες εισπράττονται

====================================================================

Σχετικό από τον ιστοχώρο μας: Ο Υμηττός σε κίνδυνο

ymmitos_1.jpg

Αυτήν την περίοδο τα μέλη της Επιτροπής Δασοπροστασίας της Καισαριανής είναι ανάστατα καθώς παρατηρούν ότι τόσο μέσα στο δάσος του Υμηττού, όσο και γενικότερα στο βουνό, γίνονται επεμβάσεις μεγάλης κλίμακας | Βασίλης Μαθιουδάκης
Αγαπάνε την πόλη τους, το δάσος, το περιβάλλον. Ζουν στην Καισαριανή και στου Ζωγράφου και αφιερώνουν πολλές ώρες από την καθημερινότητά τους για την προστασία του Υμηττού. Δεν περιορίζονται μόνο στην πυροπροστασία, αλλά προσπαθούν να προφυλάξουν το δάσος από τις καταστροφές και τη ρύπανση. Είναι τα μέλη της Επιτροπής Δασοπροστασίας της Καισαριανής.

Τα μέλη της Επιτροπής Δασοπροστασίας έχουν καταγράψει τις αυθαίρετες παρεμβάσεις που έχουν γίνει στον Υμηττό από τους αναβάτες των δικύκλων. Αναχώματα για τις ανάγκες των αυτοσχέδιων αγώνων μοτοκρός. Τελική κατάληξη, τα μονοπάτια να καταστρέφονται | Βασίλης Μαθιουδάκης
Αυτήν την περίοδο τα μέλη της επιτροπής είναι ανάστατα. Παρατηρούν ότι τόσο μέσα στο δάσος του Υμηττού, όσο και γενικότερα στο βουνό, γίνονται επεμβάσεις μεγάλης κλίμακας, μετατρέποντας τα αλυσιδωτά μονοπάτια, που καταλήγουν μέχρι και την κορυφογραμμή, σε τμήματα πίστας για ποδήλατα βουνού και μηχανές τύπου Εντούρο. Βατήρες αλμάτων, επιχωματώσεις, αναβαθμίδες και πλήθος άλλων παρεμβάσεων, σε συνδυασμό με την επικίνδυνη οδήγηση και τις μεγάλες ταχύτητες, δημιουργούν ένα τεταμένο κλίμα το οποίο πολλές φορές φτάνει στα άκρα.

Βασίλης Μαθιουδάκης
Συναντήσαμε τον επικεφαλής της επιτροπής κ. Θανάση Εξαρχόπουλο στην Καισαριανή, στο κέντρο επιχειρήσεων, που βρίσκεται στους χώρους του σταδίου του Εθνικού Αστέρα. Στον περιβάλλοντα χώρο βρίσκονται σταθμευμένα 4 πυροσβεστικά και 2 οχήματα μεταφοράς προσωπικού, τα οποία χρησιμοποιούνται για τις ανάγκες της επιτροπής.
Ο Θανάσης είναι συνταξιούχος χημικός και για εκείνον η ενασχόληση με την προστασία του Υμηττού έχει πρωτεύοντα ρόλο. «Ο τίτλος του εθελοντή είναι πολύ σημαντικός» θα μας πει ξεκινώντας τη συζήτηση και, όπως σημειώνει, «η αμοιβή μας είναι να μπορούμε να βλέπουμε το δάσος πράσινο. Εξάλλου το δάσος θέλει 25 χρόνια για να ξαναγίνει και εμείς φοβόμαστε την κρατική εξουσία, πιστεύουμε ότι με την πρώτη δυσκολία θα το εγκαταλείψουν και γι' αυτό είμαστε εδώ. Για την έκτακτη ανάγκη».
Περνώντας στο θέμα που αντιμετωπίζουν και προσπαθώντας να μας εξηγήσει τι συμβαίνει σημειώνει: «Η Επιτροπή Δασοπροστασίας κλείνει φέτος 30 χρόνια και βρισκόμαστε αντιμέτωποι με ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα. Δυστυχώς υπάρχει μία μερίδα ανθρώπων οι οποίοι δεν μπορούν να δεχτούν ότι το δάσος είναι κοινωνικό αγαθό και εκτιμούν ότι μπορούν να κάνουν σ' αυτό ό,τι θέλουν! Εχουμε κάνει πολλές προσπάθειες να συνεννοηθούμε μαζί τους, αλλά αυτό δεν κατέστη δυνατό. Είναι μεμονωμένοι ή ομάδες των 5-6 ατόμων οι οποίοι αξιοποιούν τα μονοπάτια του δάσους για να κάνουν ποδήλατο ή να οδηγήσουν τις μηχανές τους, χωρίς να σέβονται ούτε τους επισκέπτες περιπατητές ούτε φυσικά το ίδιο το δάσος».
Βασίλης Μαθιουδάκης
Ο Γιάννης Κακής είναι τυπογράφος. Παράλληλα, όμως, είναι ενεργό μέλος της επιτροπής και ζει καθημερινά μαζί με τους υπόλοιπους τα προβλήματα που δημιουργούνται στον χώρο. «Ανεβαίνουμε στο βουνό και κάθε φορά αντιμετωπίζουμε και κάτι καινούργιο. Τα 4 παρατηρητήριά μας, δυστυχώς, γίνονται κάθε φορά πεδίο καταστροφών. Δεν σέβονται τίποτα. Είχαμε τοποθετήσει τραπέζια με πάγκους και τα βρήκαμε αναποδογυρισμένα και σπασμένα».
Μιλάει και ψάχνει στον υπολογιστή. Κοιτάζει φωτογραφίες και δυσανασχετεί. «Να… δες εδώ! Αυτά είναι από την περασμένη εβδομάδα» θα μου πει δείχνοντας εικόνες από τις παρεμβάσεις μέσα στο δάσος. Η αλήθεια είναι ότι όσο κοιτάζω τις φωτογραφίες δεν μπορώ να φανταστώ ότι αυτές οι παρεμβάσεις έγιναν έτσι… χωρίς καμία άδεια, χωρίς καμία συνεννόηση. Κι όμως!
«Το βουνό δεν είναι η αυλή κανενός. Είναι εκεί και οφείλουμε να το σεβόμαστε και να μπορεί ο καθένας να απολαύσει τη βόλτα του χωρίς να κινδυνεύει από τις μηχανές και τα ποδήλατα που κινούνται με τεράστιες ταχύτητες μέσα στα μονοπάτια. Δυστυχώς αυτό δεν το καταλαβαίνουν».

Λογομαχίες και τσακωμοί

Βασίλης Μαθιουδάκης
Σπούδασε μεταλλειολόγος. Εργάζεται στην Αθήνα και μένει στου Ζωγράφου. Ο Κώστας Φλούδας δεν χάνει ευκαιρία να έρθει εδώ στις εγκαταστάσεις της επιτροπής ώστε να προσφέρει ό,τι είναι δυνατόν.
Και από την 1η Μαΐου, που ξεκινάει η αντιπυρική περίοδος, συμμετέχει στις βάρδιες επιτήρησης. «Εδώ δυστυχώς γίνονται μεγάλες καταστροφές και κανείς δεν έρχεται στα σοβαρά να πάρει θέση. Εμείς ως Επιτροπή Δασοπροστασίας κάνουμε όλες τις κινήσεις, στο πλαίσιο των δυνατοτήτων μας, αλλά αν δεν επέμβει το Δασαρχείο και οι δήμοι δυστυχώς τα πράγματα θα χειροτερέψουν.
Πολλές φορές δημιουργούνται έντονες λογομαχίες και τσακωμοί. Με τη συνεισφορά όλων νομίζω ότι θα καταφέρουμε τελικά να βελτιώσουμε την καθημερινότητά μας. Πρέπει να καταφέρουμε να περάσουμε το μήνυμα σε όλους ώστε να σέβονται το περιβάλλον».
Σε επικοινωνία μας με τον δασάρχη Πεντέλης-Υμηττού, Αθανάσιο Ρέππα, που είναι υπεύθυνος για τη συγκεκριμένη περιοχή, τόνισε την ανάγκη το συγκεκριμένο θέμα να λυθεί, καθώς «αφενός μεν είναι επικίνδυνο, αφετέρου δημιουργεί πολλές αρνητικές συνέπειες στο δάσος».
Παράλληλα, μας ενημέρωσε ότι βρίσκονται σε συνεργασία τόσο με τον Δήμο Καισαριανής όσο και με την Επιτροπή Δασοπροστασίας, ώστε να καταφέρουν να αποτρέψουν αυτές τις δραστηριότητες μέσα στο δάσος. «Προφανώς και ο καθένας μπορεί να απολαμβάνει τη βόλτα του μέσα στο δάσος, ωστόσο δεν του επιτρέπεται σε καμία περίπτωση να αλλοιώνει το ανάγλυφο της περιοχής και να θέτει σε κίνδυνο άλλους περιπατητές». αρνητικές συνέπειες στο δάσος».

Γενναίος Σαρδέλης: Απαιτούνται κανόνες

Ζητήσαμε από τον δασολόγο–περιβαλλοντολόγο, Γενναίο Σαρδέλη, να μας σχολιάσει την κατάσταση και πήραμε το παρακάτω σχόλιο.
«Σε γενικές γραμμές οι δραστηριότητες σε δασικές εκτάσεις των OHVs (Off High Way Vehicles), στα οποία περιλαμβάνονται μηχανοκίνητα (μηχανές motocross) και ποδήλατα (mountain bikes) μπορεί να έχουν τις παρακάτω επιπτώσεις στα δασικά οικοσυστήματα: καταστροφή ή θραύση μεμονωμένων φυτών, τροποποίηση των φυσικών και χημικών ιδιοτήτων του εδάφους (πορώδες, υγροσκοπικότητα, απορροφητική ικανότητα κ.ά.), εισαγωγή ζιζανίων και παθογόνων. Οσον αφορά την επίδραση στην άγρια πανίδα μπορεί να έχουμε τον θάνατο λόγω πρόσκρουσης μικρών θηλαστικών αλλά και ασπόνδυλων λόγω σύνθλιψης. Επιπλέον η αύξηση των οχλήσεων και του θορύβου μπορεί να οδηγήσει στην αλλαγή οικοτόπων και περιοχών φωλεωποίησης για διάφορα είδη πτηνών και θηλαστικών σε λιγότερο ευνοϊκές περιοχές με αποτέλεσμα τη σταδιακή μείωση του πληθυσμού τους (Buckley, R. 2004. Environmental impacts of ecotourism. CABI Publishing, New York). Σαφώς και τα παραπάνω σχετίζονται με τη χρήση αλλά και την οργάνωση των δραστηριοτήτων δασικής αναψυχής, η οποία μπορεί να είναι ακόμα και επωφελής για κάποια οικοσυστήματα όταν αυτή γίνεται οργανωμένα και συντεταγμένα. Γι' αυτόν τον λόγο σε σχετικό άρθρο του σχεδίου νόμου “Δασικά οικοσυστήματα: Ορισμοί, μέτρα προστασίας, ανάπτυξης και διαχείρισης” ορίζεται ρητά ότι μπορούν να πραγματοποιηθούν αγώνες σε συγκεκριμένες δασικές εκτάσεις, αλλά πάντα σε συνεργασία με το αρμόδιο Δασαρχείο και τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού».
Συμπερασματικά ο κ. Σαρδέλης, ως δασολόγος, αλλά και φίλος του motocross, «είναι υπέρ της δασικής αναψυχής και των σχετικών με αυτή δραστηριοτήτων αλλά όταν αυτή διέπεται από κανόνες και όταν οι πίστες έχουν χαραχθεί στα κατάλληλα τμήματα ώστε να έχουν τη μικρότερη δυνατή επίπτωση στο δασικό οικοσύστημα».
Εάν θέλετε να γίνετε εθελοντής δασοπροστασίας, απαιτείται να συμμετέχετε, το ελάχιστο, σε μια τρίωρη βάρδια επιτήρησης την εβδομάδα κατά την αντιπυρική περίοδο. Πληροφορίες: 210 7244077, Θανάσης Εξαρχόπουλος


==========================
 "O σιωπών δοκεί συναινείν"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου