Δευτέρα, 12 Σεπτεμβρίου 2016

Περί ισλαμικής και...χριστιανικής μαντίλας

Καθώς, πολλές είναι οι φωνές ενάντια στην ισλαμική μαντίλα (κάθε μορφής) -και δικαίως-, καλό θα ήταν να θυμίσουμε στους διάφορους χριστιανοταλιμπάν, που επικαλούνται την προσβλητική, για την γυναίκα, αυτή παράδοση (ή όπως αλλιώς θέλετε πέστε την), για να τονίσουν την αντίθεση ανάμεσα στον σκοταδιστικό Ισλαμισμό και τον «φιλελεύθερο» Χριστιανισμό, πως η μαντίλα δεν είναι αποκλειστικό γνώρισμα των μουσουλμάνων γυναικών, αλλά και τών χριστιανών και δη τών Ελληνίδων.

Μήπως μπορεί να φανταστεί κάποιος, την γραφική -με την καλή έννοια- Ελληνίδα γιαγιά τής επαρχίας, χωρίς την μαντίλα της;

Μόνο κάποιος που δεν έχει βγει καθόλου από την Αθήνα, δεν θα έχει δει, ακόμη και σήμερα, αρκετές γυναίκες στα χωριά να φορούν μαντίλες (κι όχι μόνο στο χωράφι για να προστατευθούν από τον ήλιο). Προσωπικά, ακόμη θυμάμαι τις γυναίκες -και ιδίως τις γιαγιάδες- στο χωριό όπου μεγάλωσα, όχι μόνο να φορούν μαντίλα (αυστηρώς μαύρη αν ήταν χήρες), αλλά και να τις δένουν γύρω από το πρόσωπό τους, σχεδόν όπως και οι μουσουλμάνες, αφήνοντας ακάλυπτα μόνο τα μάτια, την μύτη. Και δεν μιλάμε για κάποιο μακρινό παρελθόν, αλλά για κάμποσα χρόνια πριν. Βεβαίως, στις μέρες μας, όλο και πιο λίγες γυναίκες βάζουν την μαντίλα στο κεφάλι τους κι αυτές συνήθως είναι οι γριές. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι μέχρι τώρα, δεν υποχρέωναν τον εαυτό τους να φέρει αυτό το κάλυμμα, όχι τόσο για θρησκευτικούς λόγους, όσο για κοινωνικούς (προφανώς για λόγους σεμνότητας).

Δεν χρειάζεται όμως να έχει κάποιος πλούσια φαντασία, για να κατανοήσει πως και σ' αυτήν την περίπτωση πρόκειται για ένα θρησκευτικό κατάλοιπο (δεν χρειάζεται να υπενθυμίσουμε την θέση τού Χριστιανισμού για την γυναίκα και τις μισογυνικές απόψεις των «πατέρων»).

Αλλά ας μην πάμε μακριά...

Θα μπορούσε κάποιος ευσεβής χριστιανός να μάς πει, σε τι διαφέρει -τουλάχιστον οπτικά- μια μουσουλμάνα με μαντίλα από μια καλόγρια;

Τό «κάλυμμα» στην κεφαλή τής γυναίκας στην Εκκλησία πρέπει να υπάρχει;

Ερωτήσεις αναγνωστών και οι απαντήσεις μας.NAME: Δημήτρης
ΕΡΩΤΗΣΗ: πρεπει η χριστιανη γυναικα να φοραει μαντιλι οταν προσευχεται; ποια ειναι η θεολογικη τοποθετηση σας
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αγαπητέ Δημήτρη,Έθιξες ένα σοβαρό θέμα, που δυστυχώς έχει διχάσει κάποιες Χριστιανικές Εκκλησίες. Η Βιβλική τοποθέτηση δια στόματος Αποστόλου Παύλου, ειναι η εξής:«Θέλω δε να εξεύρητε, ότι η κεφαλή παντός ανδρός είναι ο Χριστός, κεφαλή δε της γυναικός ο ανήρ, κεφαλή δε του Χριστού ο Θεός. Πας ανήρ προσευχόμενος ή προφητεύων, εάν έχη κεκαλυμμένην την κεφαλήν, καταισχύνει την κεφαλήν αυτού. Πάσα δε γυνή προσευχομένη ή προφητεύουσα με την κεφαλήν ασκεπή καταισχύνει την κεφαλήν εαυτής· διότι εν και το αυτό είναι με την εξυρισμένην. Επειδή αν δεν καλύπτηται η γυνή, ας κουρεύση και τα μαλλία αυτής· αλλ’ εάν ήναι αισχρόν εις γυναίκα να κουρεύη τα μαλλία αυτής ή να ξυρίζηται, ας καλύπτηται. (Α΄ Κορινθίους: ια΄3-6)Επίσης παρακάτω στα εδάφια 13-15 συμπληρώνει λέγοντας:«Κρίνατε σεις καθ’ εαυτούς· είναι πρέπον γυνή να προσεύχηται εις τον Θεόν ασκεπής; Η ουδέ αυτή η φύσις δεν σας διδάσκει, ότι ανήρ μεν εάν έχη κόμην είναι εις αυτόν ατιμία, γυνή δε εάν έχη κόμην, είναι δόξα εις αυτήν»;Είναι γνωστό ότι στην Κόρινθο της εποχής εκείνης, υπήρχαν οι ιέρειες στους ειδωλολατρικούς ναούς, που επιδίδονταν σε κάθε λογής όργια. Για να αναγνωρίζονται είχαν το κεφάλι τους ξυρισμένο. Ο Απόστολος Παύλος στα παραπάνω εδάφια γράφει στους Κορινθίους ότι η γυναίκα όταν προσεύχεται πρέπει να καλύπτει το κεφάλι της. Αυτή η πράξη της υποδηλώνει υποταγή στον άντρα σαν κεφαλή της, όπως και ο Χριστός είναι κεφαλή του ανδρός, και δίνει ένα καλό μάθημα υποταγής και στους αγγέλους.Συστήνει ο Παύλος στις γυναίκες, αν δεν καλύπτονται, να ξυρίζουν και τα μαλλιά τους, διότι ακάλυπτες είναι ένα και το αυτό με τις ξυρισμένες ιέρειες. Οι ταπεινές και πιστές γυναίκες, νομίζω πρέπει να το δεχτούν όπως έχει.Ο αντίλογος που υπάρχει από τους υποστηριχτές της μη κάλυψης, είναι στο εδάφιο 15, «διότι η κόμη εδόθη εις αυτήν αντί καλύμματος»Εάν το εδάφιο αυτό το πάρουμε ως έχει, δείχνει τον Παύλο να φάσκει και να αντιφάσκει. Κανείς πιστός του Κυρίου δεν θα δεχόταν κάτι τέτοιο νομίζω για τον Παύλο. Εδώ ο λόγος είναι για την κόμη, που είναι κάλυμμα, στο ξυρισμένο κεφάλι, και όχι ότι η κόμη αντικατέστησε το κάλυμμα. Αυτό φαίνεται και στα λόγια: «Επειδή αν δεν καλύπτηται η γυνή, ας κουρεύση και τα μαλλία αυτής». Συστήνει ο Παύλος το κάλυμμα στα ήδη υπάρχοντα μαλλιά.Προσωπική μου γνώμη είναι αυτό που διαβάζω καθαρά στην Βίβλο, δίχως περιττές ερμηνείες. Εξάλλου, τι ποιο όμορφη εικόνα υπάρχει από την σεμνή και υποτακτική γυναίκα μέσα στον χώρο της Εκκλησίας, όπου λατρεύεται ο Θεός;
Ευχαριστώ για την επικοινωνία.
Με αγάπη Χριστού
Γιώργος Οικονομίδης
«  www.sporeas.gr «
==========================
 "O σιωπών δοκεί συναινείν"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου