Η φωνή μας είναι η ενεργή δημοσιογραφία των πολιτών.
Στείλτε μας και τις δικές σας απόψεις - κριτικές.
Κάθε ιστολόγιο που κλείνει είναι ένα βαρύ κτύπημα στη δημοκρατία, κάθε νέο ιστολόγιο την ενισχύει και ελέγχει την εξουσία.
Σύμφωνα με μια μάλλον διαδεδομένη αντίληψη, οι καλλιτέχνες αναζητούν την ομορφιά, ενώ οι επιστήμονες την αλήθεια.
Ακόμη περισσότερο, σύμφωνα με την αντίληψη αυτή, η αναζήτηση της αλήθειας στη μελέτη του φυσικού κόσμου -επινοώντας λ.χ. ανθικούς τύπους για να περιγράψουμε ένα άνθος- καταστρέφει την ομορφιά του και το δέος που μπορεί να μας προκαλέσει. Για δείτε λοιπόν τι πιστεύει για την αντίληψη αυτή ένας μεγάλος φυσικός, ο Richard Feynman στον περίφημο μονόλογο του:
“Η ωδή σε ένα άνθος” όπως αποτυπώθηκε (με τη δική του φωνή) στο όμορφο βίντεο που ακολουθεί . Όσοι δεν επιθυμούν να δουν το βίντεο μπορούν να διαβάσουν την (κάπως ελεύθερη) μετάφραση του μονολόγου που παραθέτουμε. https://www.dailymotion.com/video/x6ptg1x
Έχω ένα φίλο που είναι καλλιτέχνης και μερικές φορές διατυπώνει μια άποψη με την οποία δεν συμφωνώ πολύ. Θα κρατήσει ψηλά ένα λουλούδι και θα πει:“Δες πόσο όμορφο είναι” και εγώ θα συμφωνήσω. Τότε θα προσθέσει: “Εγώ ως καλλιτέχνης μπορώ να δω πόσο όμορφο είναι, αλλά εσύ ως επιστήμονας θα το παραμερίσεις όλο αυτό και θα κάνεις το λουλούδι ένα βαρετό πράγμα”. Πιστεύω λοιπόν ότι αυτό που μου λέει είναι παράλογο διότι πρώτα απ’ όλα η ομορφιά είναι αντιληπτή απ’ όλους ανθρώπους και πιστεύω και από μένα, πάρα πολύ.Μπορώ να εκτιμήσω την ομορφιά ενός λουλουδιού. Την ίδια στιγμή όμως, βλέπω πολλά περισσότερα σχετικά με το λουλούδι απ’ όσα βλέπει εκείνος. Μπορώ να φανταστώ τα κύτταρά του, τις σύνθετες ενέργειες που γίνονται στο εσωτερικό του, οι οποίες επίσης είναι όμορφες. Θέλω να πω ότι η ομορφιά δεν υπάρχει μόνο σε αυτήν τη διάσταση των εκατοστών.Υπάρχει επίσης ομορφιά σε μικρότερες διαστάσεις, στην εσωτερική δομή και στις διαδικασίες. Το γεγονός ότι τα χρώματα στο λουλούδι εξελίχθηκαν με αποτέλεσμα να προσελκύουν τα έντομα για την επικονίαση είναι ενδιαφέρον και σημαίνει ότι τα έντομα μπορούν να δουν τα χρώματα.Προσθέτει όμως μια ερώτηση: μήπως αυτή η αισθητική αντίληψη υπάρχει και στις κατώτερες μορφές; Γιατί είναι αισθητική; Με όλες αυτές τις ενδιαφέρουσες ερωτήσεις η γνώση της επιστήμης προσθέτει μόνο στον ενθουσιασμό, το μυστήριο και το δέος που προκαλεί ένα λουλούδι. Προσθέτει μόνο. Δεν κατανοώ πώς μπορεί να αφαιρεί.
Ο Richard Feynman ήταν μια επιστημονική ιδιοφυΐα με - στα λόγια του - μια "περιορισμένη νοημοσύνη". Αυτή η διχοτομία είναι μόνο ένα από τα χαρακτηριστικά που τον έκαναν ένα συναρπαστικό θέμα. Η ευχαρίστηση της εύρεσης πραγμάτων μας εκθέτει σε πολλά περισσότερα από αυτά τα ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά, παρουσιάζοντας μια εκτενή συνομιλία με τον φημισμένο νικητή του βραβείου Νόμπελ.
Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης, η οποία διεξήχθη το 1981, ο Feynman χρησιμοποιεί την αδιαμφισβήτητη δύναμη του προσωπικού για να μεταδώσει διαφορετικά προκλητικές επιστημονικές θεωρίες. Οι πολύχρωμες και διαυγές ιστορίες του κάνουν αφηρημένες έννοιες απτές και η ζεστή παρουσία του είναι βέβαιο ότι θα εμπνεύσει το ενδιαφέρον και το δέος ακόμη και από τον πιο απρόθυμο μαθητή της επιστήμης. Οι γνώσεις του είναι βαθιές, αλλά η παράδοσή του δεν είναι τίποτα άλλο παρά ξηρό και επιδεικτικό.
Heralded ως ένας από τους μεγαλύτερους φυσικούς όλων των εποχών, η περιέργειά του καλλιεργήθηκε από τον στρατιωτικό του πατέρα, ο οποίος τον ενθάρρυνε να εξερευνήσει και να κατανοήσει τον κόσμο γύρω του με έναν τρόπο που ξεπέρασε τα σχολικά βιβλία και τις σχολικές τάξεις. Οπλισμένος με μια ανήσυχη δίψα για γνώση, ένιωσε περιορισμένος ως νεαρό αγόρι από ένα εκπαιδευτικό σύστημα που ευνοούσε τις τεχνικές απομνημόνευσης σε σχέση με την αληθινή μάθηση. Οι παρατηρήσεις του σχετικά με τις πρώιμες εμπειρίες της παιδικής ηλικίας - όταν αμφισβήτησε τα πάντα, από τη σύνθεση ενός λουλουδιού έως τη φύση της αδράνειας - μας εννοούν για τη γέννηση και την εξέλιξη ενός μεγάλου νου.
Ωστόσο, η ταινία δεν αφορά μόνο το θαύμα της παιδικής ηλικίας και την αθωότητα της ανακάλυψης. Αφού καθιερώθηκε ως αναμφισβήτητο ταλέντο στον κόσμο της φυσικής, η εμπειρογνωμοσύνη του κλήθηκε να βοηθήσει στην ανάπτυξη της ατομικής βόμβας κατά τη διάρκεια του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου. Η ουσιαστική του συμμετοχή στο έργο του Μανχάταν, και η καταστροφική απώλεια ζωής που τελικά προκάλεσε, τον άφησαν βασανισμένο. Η αυτο-αμφιβολία του σύντομα επανορθώθηκε με τη μορφή ιστορικής έρευνας και ανάπτυξης θεωρίας, σημαντικών καθηκόντων διδασκαλίας και από την επίτευξη του κορυφαίου βραβείου στον τομέα του - του Βραβείου Νόμπελ στη φυσική.
Γυρίστηκε μόλις επτά χρόνια πριν από τον πρόωρο θάνατό του, το The Pleasure of Finding Things Out είναι ένα εξαιρετικά συναρπαστικό αφιέρωμα σε μια πανύψηλη διάνοια και μια πολύτιμη υπενθύμιση για το πώς η περίπλοκη ομορφιά και οι πιθανές συνέπειες της επιστήμης μας επηρεάζουν όλους.
To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.