Δευτέρα 27 Μαρτίου 2023

Η Γερμανία στον δρόμο που χαράζει η Γαλλία; - Η μαζική απεργία σε τρένα, αεροδρόμια και συγκοινωνίες τη Δευτέρα μπορεί να είναι μόνο η αρχή. Τα αιτήματα είναι δίκαια λόγω της δυσβάσταχτης ακρίβειας, λένε τα συνδικάτα.


Στο βάθος φυσικά ξεπροβάλλουν κι άλλα ζητήματα: η γενική δυσαρέσκεια στη
Γαλλία για τη βαθιά κοινωνική και μισθολογική ανισότητα, τον πληθωρισμό, τα εργασιακά δικαιώματα. Οι Γάλλοι όμως έχουν μακρά παράδοση στις κοινωνικές διεκδικήσεις των δρόμων πετυχαίνοντας συχνά να ασκήσουν πραγματική πίεση στην πολιτική εξουσία και τους εργοδότες.

Η Γερμανία από την άλλη πλευρά δεν έχει μακρά ιστορία στις μαζικές, συντονισμένες απεργίες και μάλιστα σε όλη τη γερμανική επικράτεια. Σύμφωνα με έρευνα του Ιδρύματος Χανς Μπέκλερ που πρόσκειται στα γερμανικά συνδικάτα, την οποία αναπαράγει και η γερμανική ραδιοφωνία DLF, o αριθμός των εργάσιμων ημερών που χάνονται ετησίως στη Γερμανία είναι κατά πολύ χαμηλότερος σε σχέση με τις εργάσιμες που χάνονται στη γειτονική Γαλλία αλλά και το Βέλγιο: 97 στο Βέλγιο, 93 στη Γαλλία και μόλις 18 στη Γερμανία.

Οι λόγοι που διαφοροποιούν τη συχνότητα προσφυγής στην απεργία ως μέσο άσκησης πίεσης σε αυτές τις χώρες είναι πολλοί και έχουν να κάνουν τόσο με το νομοθετικό πλαίσιο και τη νομολογία που ρυθμίζει τους όρους της απεργίας σε κάθε χώρα, όσο και με την ευρύτερη κοινωνική και πολιτική παράδοση της απεργίας ως μέσου πίεσης για επίτευξη συγκεκριμένων διεκδικήσεων.

«Ύστατη επιλογή» η καταφυγή στην παγγερμανική απεργία


Προβλήματα παρουσιάστηκαν ήδη από την Κυριακή - Αεροδρόμιο ΜονάχουΠροβλήματα παρουσιάστηκαν ήδη από την Κυριακή - Αεροδρόμιο Μονάχου
Προβλήματα παρουσιάστηκαν ήδη από την Κυριακή στο αεροδρόμιο του ΜονάχουΕικόνα: Peter Kneffel/dpa/picture alliance
H παγγερμανική απεργία σε όλα τα τρένα, σε διεθνή και περιφερειακά γερμανικά αεροδρόμια, στο σύνολο των τοπικών μέσων μαζικής μεταφοράς αλλά και σε λιμάνια και μεγάλους γερμανικούς αυτοκινητοδρόμους θεωρείται ήδη ιστορικών διαστάσεων για γερμανικά δεδομένα, καθώς επίσης προάγγελος νέων μαζικών κινητοποιήσεων.  . . 
Εδώ και καιρό τα αιτήματα μεγάλων γερμανικών συνδικάτων, όπως του Verdi που εκπροσωπεί περίπου 2,5 εκατομμύρια εργαζομένους στον ευρύτερο δημόσιο τομέα ή του ισχυρού συνδικάτου των εργαζομένων στους σιδηροδρόμους EVG, δεν έχουν ικανοποιηθεί. Ζητούν νέα συλλογική σύμβαση εργασίας και άμεση αύξηση στους μισθούς κατά 500 ευρώ μηνιαίως με επιπλέον εφάπαξ επιδόματα ύψους 2.500 ευρώ για την αντιμετώπιση της ακρίβειας. Μέχρι στιγμής οι διαπραγμεύσεις δεν έχουν ευοδωθεί. Η πλευρά των εργοδοτών συνεχίζει να θεωρεί παράλογες και υπερβολικές τις διεκδικήσεις των συνδικάτων.

Με τον πληθωρισμό όμως να κινείται ήδη στο 8,7% και τις πρόσφατες εκτιμήσεις των «Πέντε Σοφών» της Γερμανικής Οικονομίας να κάνουν λόγο για πληθωρισμό πάνω από 6% στο τέλος του 2023, τα γερμανικά συνδικάτα φαίνεται ότι δεν έχουν άλλη επιλογή πέρα από την άσκηση πίεσης μέσω προειδοποιητικών στάσεων εργασίας. «Πρέπει να σταλεί ένα αδιαμφισβήτητο μήνυμα με αυτή την απεργία» ανέφερε ο επικεφαλής του συνδικάτου Verdi Φρανκ Βάρνεκε, ενώ η αντιπρόεδρος του συνδικάτου EVG, Κόσιμα Ίνγκεσαϊ, αναφέρει πως η καταφυγή στην παγγερμανική απεργία «είναι η ύστατη επιλογή».

Πόσο όμως μοιάζει η γερμανική με τη γαλλική περίπτωση; «Στη Γερμανία οι αρμόδιες συνδικαλιστικές οργανώσεις καλούν σε απεργία μόνο για περιορισμένο χρονικό διάστημα, ελπίζοντας να καταλήξουν σε μια συλλογική σύμβαση εργασίας όσο το δυνατόν γρηγορότερα και αποτελεσματικότερα» αναφέρει στο Δίκτυο RND o καθηγητής Πολιτικών Επιστημών στο Κάσελ Βόλφγκαντ Σρέντερ, επί χρόνια μέλος του επίσης ισχυρού συνδικάτου IG-Metall.

Για τον ίδιο «η παγγερμανική απεργία δεν επιδιώκει πολιτικούς στόχους, αλλά έχει ως σκοπό να οδηγήσει τελικά στη σύναψη συλλογικής σύμβασης» σημειώντας ότι «όποιος παραλληλίζει την κατάσταση με τη Γαλλία, δεν έχει ακόμη καταλάβει πώς λειτουργεί η διαπραγματευτική δημοκρατία στη Γερμανία, η οποία βασίζεται στις διαβουλεύσεις μεταξύ διαφορετικών κοινωνικών εταίρων».

Δήμητρα Κυρανούδη, Βερολίνο




Παγγερμανική απεργία ιστορικών διαστάσεων

Αύριο η μεγάλη απεργία σε Γερμανικούς Σιδηροδρόμους, τοπικά μέσα μεταφοράς και αεροδρόμια. Αναμένεται συγκοινωνιακό χάος. Εντείνονται οι μισθολογικές πιέσεις των συνδικάτων «αλά Γαλλία».

Η Γερμανία αναμένεται να παραλύσει αύριο από το συγκοινωνιακό χάος που πολλοί θεωρούν αναπόφευκτο από την ιστορικών διαστάσεων παγγερμανική απεργία των εργαζομένων στους Γερμανικούς Σιδηροδρόμους, σε όλα τα τοπικά μέσα μεταφοράς- προαστιακοί, μετρό, τραμ, λεωφορεία - στους γερμανικούς αυτοκινητοδρόμους αλλά και σε πολλά γερμανικά αεροδρόμια, του Μονάχου, Φρανκφούρτης, Αμβούργου, Nτίσελντορφ, Βόννη-Κολωνίας, Ντόρντμουντ αλλά και στα μικρότερα αεροδρόμια Λειψίας, Ερφούρτης, Δρέσδης.

Άδεια γκισέ από σήμερα στο αεροδρόμιο του ΜονάχουΕικόνα: Frank Hoermann/SVEN SIMON/picture alliance

Ήδη από σήμερα έχουν αρχίσει προβλήματα στην κυκλοφορία των γερμανικών τρένων ανά τη Γερμανία καθώς και στο αεροδρόμιο του Μονάχου, με δεκάδες χιλιάδες επιβάτες να επηρεάζονται ήδη από σήμερα στις μετακινήσεις τους. Και στο διεθνές αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης - το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Γερμανίας και το τρίτο μεγαλύτερο στην Ευρώπη- εμφανίζονται ήδη από σήμερα προβλήματα.

Από τη παγγερμανική απεργία επηρεάζονται επίσης και τα γερμανικά λιμάνια καθώς και οι εμπορικές μεταφορές, με εκπροσώπους των αρμόδιων φορέων να υπολογίζουν σε οικονομικές απώλειες. Πάντως σε πολλά γερμανικά κρατίδια, από τη Βαυαρία και τη Βάδη-Βυρτεμβέργη μέχρι την Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία, το Αμβούργο και το Σλέσβιχ Χολστάιν, αναμένεται να ισχύσουν πιο χαλαρές ρυθμίσεις έως εξαιρέσεις για την κυκλοφορία φορτηγών οχημάτων, προκειμένου να αποφευχθούν σοβαρότερες αναταράξεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες.

Γερμανία όπως Γαλλία;

Tα γερμανικά συνδικάτα αυξάνουν την πίεση για μισθολογικές αυξήσεις
Εικόνα: Christian Mang/REUTERS

Το γερμανικό συνδικάτο Verdi - που εκπροσωπεί εκατομμύρια εργαζομένους στον ευρύτερο δημόσιο τομέα- καθώς και το ισχυρό συνδικάτο των εργαζομένων στους Γερμανικούς Σιδηροδρόμους EVG είναι ανένδοτα και συνεχίζουν τις επίμονες διεκδικήσεις για υψηλές μισθολογικές αυξήσεις.

Συγκεκριμένα ζητούν άμεσες αυξήσεις που θα ανέρχονται στο 10,5%, δηλαδή 500 ευρώ επιπλέον το μήνα, καθώς και περαιτέρω εφάπαξ επιδόματα γύρω στα 2.500 ευρώ εξαιτίας της πληθωριστικής κρίσης – με τον πληθωρισμό να ανέρχεται στη Γερμανία στο 8.7% σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία για τον Φεβρουάριο.Μέχρι στιγμής έχουν αποτύχει οι διαπραγματεύσεις τόσο για νέα συλλογική σύμβαση εργασίας με την πλευρά των εργοδοτών, όσο και για επιμέρους ρυθμίσεις που αφορούν εργαζομένους σε τοπικά και περιφερειακά μέσα συγκοινωνίας.

Πάντως τα γερμανικά συνδικάτα διαμηνύουν ότι δεν πρόκειται να κάνουν πίσω αλλά αντίθετα θα εντατικοποιήσουν τις κινητοποιήσεις το επόμενο διάστημα, εάν δεν ικανοποιηθούν τα αιτήματά τους. Η πλευρά των εργοδοτών και συγκεκριμένα η Ένωση Γερμανικών Αεροδρομίων ΑDV φοβάται πάντως κλιμάκωση των απεργιακών κινητοποιήσεων το επόμενο διάστημα «με βάση το γαλλικό μοντέλο», ενώ οι Γερμανικοί Σιδηρόδρομοι, Deutsche Bahn, κατακρίνουν την παγγερμανική απεργία ως «παράλογη και περιττή».

Αξίζει να σημειωθεί ότι εδώ και καιρό εντείνεται η πίεση προς τη γερμανική κυβέρνηση για μισθολογικές αυξήσεις με πολλές στάσεις εργασίας και σε άλλους κλάδους: από εκπαιδευτικούς σε σχολεία, νηπιαγωγεία και παιδικούς σταθμούς μέχρι εργαζομένους σε νοσοκομεία και δομές πρόνοιας και περίλαθψης.

Δήμητρα Κυρανούδη, Βερολίνο

 =====================
 "O σιωπών δοκεί συναινείν"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.