Η φωνή μας είναι η ενεργή δημοσιογραφία των πολιτών.
Στείλτε μας και τις δικές σας απόψεις - κριτικές.
Κάθε ιστολόγιο που κλείνει είναι ένα βαρύ κτύπημα στη δημοκρατία, κάθε νέο ιστολόγιο την ενισχύει και ελέγχει την εξουσία.
Τρίτη 8 Απριλίου 2025
Ο Καιρός των Τσιγγάνων (Time of the Gypsies) - Ederlezi: Time of the Gypsies - Goran Bregović, Emir Kusturica
Ο Περχάν ζει με την αφοσιωμένη γιαγιά του Χατίτζα, την κουτσή αδελφή του Ντανίρα και τον θείο του Μερτζάν.
Ο Khatidza διαθέτει ένα επίπεδο υπερφυσικών δυνάμεων (κυρίως θεραπευτικές) και ο ίδιος ο Perhan κληρονόμησε κάποιες μικρές τηλεκινητικές ικανότητες.
Θέλει να παντρευτεί μια κοπέλα που ονομάζεται Azra, αλλά η μητέρα της δεν θα το επιτρέψει, καθώς ο Perhan είναι νόθος γιος ενός Σλοβένου στρατιώτη που είχε σχέση με την αείμνηστη μητέρα του Perhan. Ο Αχμέτ, ο «Τσιγγάνος σεΐχης», έρχεται στο χωριό με τα αδέρφια του.
Ο Μερτζάν χάνει τα ρούχα του παίζοντας χαρτιά με τα αδέρφια του Αχμέντ και γυρίζει σπίτι απελπισμένος για χρήματα για να μπορέσει να τα ξεπληρώσει.
Βρέχει και δεν βρίσκει χρήματα, κατηγορεί τη γιαγιά ότι του έκρυψε τα χρήματα και σηκώνει το σκελετό του σπιτιού (χρησιμοποιώντας ένα σχοινί και ένα φορτηγό), ώστε να αιωρείται στον αέρα καθώς πέφτει η βροχή. στον Perhan, τη γιαγιά του και τη Danira.
Πολύ σύντομα, η Khatidza καλείται να χρησιμοποιήσει τις δυνάμεις της για να σώσει τον άρρωστο γιο του Ahmed, Roberto, κάτι που κάνει η Khatidza.
Για την αποπληρωμή, προτείνει μια συμφωνία με τον Ahmed - να πληρώσει για την επούλωση του ποδιού της Danira σε ένα νοσοκομείο στη Λιουμπλιάνα .
Ο Περχάν πηγαίνει με τη Ντανίρα, υποσχόμενος στη γιαγιά του να μην την αφήσει, αλλά ο Αχμέντ ρωτά πού θα μείνει και τον πείθει να πάει στο Μιλάνο.
Στην αρχή ο Περχάν θέλει να βγάλει χρήματα με ειλικρίνεια, αλλά αφού τον σύρουν μέσα στη λάσπη, ο Περχάν αρχίζει να κλέβει και να απομακρύνει χρήματα σε μια καλύβα.
Ο καιρός των τσιγγάνων είναι σερβική αστυνομική ταινία φαντασίας του σκηνοθέτη Εμίρ Κουστουρίτσα, που γυρίστηκε το 1988. . .
Γυρισμένη σε ρομνί και σερβοκροατική γλώσσα, η ταινία θεωρείται ευρέως μια από τις καλύτερες ταινίες του Κουστουρίτσα, η οποία γυρίστηκε στο Σαράγεβο, τα Σκόπια και το Μιλάνο, από την εταιρεία Φόρουμ Σαράγεβο.
Η ταινία είχε επιλεγεί για τα εκπροσωπήσει τη Γιουγκοσλαβία ως καλύτερη ξενόγλωσση ταινία στα 62α βραβεία όσκαρ, αλλά δεν έγινε δεκτή ως υποψηφιότητα.
Περιστρέφεται γύρω από τον Περχάν, έναν έφηβο Ρομά με τηλεκινητικές δυνάμεις και το πέρασμα του από την παιδική ηλικία έως την ενηλικίωση που ξεκινά από ένα μικρό χωριό στη Γιουγκοσλαβία και καταλήγει στον εγκληματικό υπόκοσμο του Μιλάνου. Η ταινία ασχολείται με τον μαγικό ρεαλισμό.
Το σάουντρακ της ταινίας υπογράφει ο Γκόραν Μπρέγκοβιτς.
Κάτι από την παράδοξη ομορφιά των παραμυθιών υπάρχει εδώ. Από τα πρώτα της κιόλας πλάνα, η ταινία μας καλωσορίζει σ' έναν ολότελα ασυνήθιστο, κλειστό κόσμο, όπου οι μαγικές δυνάμεις με τα θαυμαστά μαντζούνια υπερισχύουν της λογικής και η λαϊκή σοφία προηγείται της επιστήμης.
Έναν μυστηριακό κόσμο όπου οι ήρωες ονειρεύονται νυφικά πέπλα να πετούν τη νύχτα σε άδειους αυτοκινητόδρομους, είναι ικανοί ν' αφήσουν ολόκληρο το σπίτι τους κρεμασμένο στον αέρα από ένα σχοινί ή βλέπουν τα πόδια τους να εγκαταλείπουν για λίγο το έδαφος και να αιωρούνται πάνω απ' αυτό.
Στο κέντρο αυτού του εξωπραγματικού, του απαλλαγμένου από φολκλόρ κόσμου, ξεκινά η εξιστόρηση μιας μικρής τραγωδίας, που μέσα της κλείνει ολοζώντανο το γνήσιο πάθος το οποίο διαπερνά τους ήρωες, μπλέκοντας τσιγγάνικες παραδόσεις και την αγνότητα που διέπει τον ιδιόρρυθμο αυτό λαό με τα φιλμικά στοιχεία της καθαρής ποίησης και του μαγικού ρεαλισμού.
Η ιστορία του νεαρού Πεχράν που επιχειρεί να επέμβει στο πεπρωμένο του, για να πληρώσει στη συνέχεια το τίμημα της πράξης του και να εξαγνιστεί λίγο πριν το τέλος, γίνεται λαϊκή παροιμία στο στόμα του Κουστουρίτσα. Και ιδανική αφορμή προκειμένου να μας μιλήσει για τη φύση της ανθρώπινης καρδιάς, την απώλεια της αθωότητας, την αιώνια αναζήτηση της ευτυχίας, αλλά και το αβάσταχτο βάρος της Μοίρας που συντρίβει τους ήρωες.
Οι ήρωές του, απλοί άνθρωποι που παίρνουν φόρα από τις λάσπες και τα χώματα και πετούν μεμιάς στ' αστέρια.
Ήρωες-τυφλοί ισορροπιστές σ' ένα αόρατο σχοινί που ταλαντεύεται ανάμεσα στη χαρά και τη λύπη, τη ζωή και το θάνατο. Απλοί άνθρωποι που παίρνουν φόρα από τις λάσπες και τα χώματα και πετούν μεμιάς στ' αστέρια. Που αρπάζουν φωτιά από το ίδιο τους το πάθος κι αφήνονται να καούν απ' αυτό. Που γράφουν μόνοι τους την ιστορία τους...
Κοντά τους, η ταινία μεταφράζεται σ' έναν παροξυσμό εικόνων και ήχων. Ο δρόμος που ακολουθεί είναι μια νοητή πορεία από τα χαμηλά (το φτωχικό σκηνικό του καταυλισμού) στα ψηλά, στον ουρανό, μια διαδρομή που πραγματοποιείται με την αιθέρια, κινητική λογική του ονείρου. Σκηνοθέτης υπό την επήρεια της πιο γλυκιάς μέθης, ο Κουστουρίτσα αναλαμβάνει αυτή την ανύψωση. Εκπέμπει θερμότητα και πυρετό μέσα από τα χρώματα της φωτογραφίας, ξεσηκώνει με τις αναστάσιμες νότες και τον κατακλυσμικό συναισθηματικό αντίκτυπο που αναδύει η λυρική μουσική του, προκαλεί λυγμό και ξαφνική συγκίνηση.
Μέσα στο παγανιστικό του συχνά παραλήρημα, ο «Καιρός των Τσιγγάνων» γίνεται ένα μεθυστικό γλέντι της καρδιάς και του βλέμματος που αναγεννιέται μέσα απ' τους καπνούς και τις φωτιές της γιορτής του Αϊ-Γιάννη, για να χαθεί στο σύννεφο της φαντασίας και της μνήμης.
Σημείωση: Ο επόμενος δίσκος ήταν μεγάλος σταθμός στην μουσική μου διαδρομή. Ήταν καλοκαίρι και ένας φίλος μου, ο Κώστας Κωτούλας με παρότρυνε να δω την ταινία του Εμίλ Κουστουρίτσα
Ο ΚΑΙΡΟΣ ΤΩΝ ΤΣΙΓΓΑΝΩΝ, κυρίως για ν’ ακούσω τα τραγούδια της ταινίας σε μουσική του Goran Bregovic. Ο έρωτας ήταν κεραυνοβόλος. Η εμπειρία με τους τσιγγάνους θα μας μείνει αλησμόνητη. Ο εκτός τόπου και χρόνου τρόπος ζωής τους, η ασυνέπειά τους, ο ανύπαρκτος επαγγελματισμός τους ξεθώριασαν μονομιάς μόλις μπήκαμε στο studio.
Το πάθος, η ενέργεια και το ταλέντο τους πλημμύρισαν αμέσως τους χώρους εγγραφής, πλημμύρισαν την καρδιά μας. Ο Goran Bregovic είναι χαρισματικός. Το ίδιο και η Λίνα Νικολακοπούλου που με τα λόγια της πέτυχε το απόλυτο της έκφρασης. Ο δικός μας Αριστείδης Μόσχος με το σαντούρι του και την ορχήστρα του, έδεσε άψογα την ελληνική ψυχή με την τσιγγάνικη. Σαν επισφράγισμα αυτής της συνεργασίας, μου έδωσε να ερμηνεύσω το τραγούδι Σ’ ΑΓΑΠΩ ΓΙΑΤΙ ΕΙΣΑΙ ΩΡΑΙΑ, ένα τραγούδι που έγραψε πριν από πολλά χρόνια για την μοναδική σύντροφο της ζωής του, την κυρία Αγγέλικα.
To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.