Κατά τη διάρκεια του Πελοποννησιακού πολέμου, ο οποίος διεξήχθη από το 431 μέχρι το 404 π.Χ., το έτος 416 π.Χ, οι Αθηναίοι έκαναν εισβολή στο νησί της Μήλου και απαίτησαν την παράδοση του νησιού.
Σε μια σύγκρουση με τους Αθηναίους, ήταν βέβαιο ότι οι Μήλιοι θα καταστρέφονταν. Το συγκεκριμένο επεισόδιο το εξιστορεί ο Θουκυδίδης.
Οι Αθηναίοι προσπάθησαν να πείσουν τους Μηλίους ότι είναι προς όφελος και των δύο να παραδοθούν, αφού με αυτό τον τρόπο και οι Αθηναίοι αλλά και οι Μήλιοι θα αποκόμιζαν το μέγιστο δυνατό όφελος. Οι Μήλιοι θα απέφευγαν την καταστροφή, ενώ οι Αθηναίοι θα επωφελούνταν από τη μη αιματοχυσία και την υποδούλωση μιας ακέραιας πόλης.
Φαίνεται ότι δεν υπήρχε άλλος λόγος ή αιτία για την απόβαση των Αθηναίων στην Μήλο, παρά μονάχα η επεκτατική πολιτική των Αθηναίων, οι οποίοι ήθελαν να εξασφαλίσουν την κυριαρχία τους στη θάλασσα με κάθε τρόπο και μέσο. Δεν φαίνεται να υπήρχαν ηθικά επιχειρήματα τα οποία θα μπορούσαν να τους πείσουν για το αντίθετο.
Ο διάλογος των Μηλίων με τους Αθηναίους είναι ένα από τα γνωστότερα και δραματικότερα επεισόδια του Πελοποννησιακού Πολέμου. Πέρα από τα έντονα συναισθήματα που προκαλεί, έχει εξαιρετική σημασία για κάθε λάτρη της παγκόσμιας ιστορίας, της ηθικής, του διεθνούς δικαίου αλλά και για κάθε μελετητή της ανθρώπινης φύσης.
0:00 Το δίλημμα : 1:11 Εισαγωγή στον διάλογο
4:18 Διάλογος Αθηναίων – Μηλίων / Ανάγνωση ολόκληρου του διαλόγου
20:40 Το αποτέλεσμα
21:19 Ανάλυση διαλόγου
23:19 Πολιτικός ρεαλισμός και Θουκυδίδης
27:23 Νικημένοι από μια λέξη: Η δελεαστική λέξη τιμή (σύνδεση με τον μύθο του αηδονιού και του γερακιού στον Ησίοδο)
31:07 Επίλογος και διασύνδεση του διαλόγου με το πρόβλημα της ελεύθερης βούλησης
Βρείτε το 7ο επεισόδιο σχετικά με τον Μύθο του Αηδονιού και του Γερακιού του Ησίοδου εδώ:
• Ύβρις vs Δικαιοσύνη: Ο μύθος του αηδονιού ...
Βρείτε τι έχει να πει ο Θρασύμαχος και ο Σωκράτης στην Πολιτεία του Πλάτωνα σχετικά με το Δίκαιο του Ισχυροτέρου στο 2ο επεισόδιο των Ηθικών Περιπλανήσεων:
• Αδικία vs Δικαιοσύνη στην Πολιτεία του Πλά...
Βρείτε σε συντομία τον μύθο του Γύγη στο ακόλουθο σύντομο βίντεο:
• Ο μύθος του Γύγη και η ανήθικη συμπεριφορά... ή παρακολουθήστε το προαναφερθέν 2ο επεισόδιο για να μάθετε περισσότερα για αυτόν.
Για το τι είναι ηθική εδώ:
• Τι είναι ηθική
-----------------------------
Η Παγίδα του Θουκυδίδη και ο Γ Παγκόσμιος Πόλεμος
Υπάρχουν άνθρωποι που νομίζουν ότι η ιστορία δεν έχει καμία αξία στο σήμερα, όμως ένας από τους λόγους ότι είναι σημαντική και επίκαιρη είναι η Παγίδα του Θουκυδίδη. Σε αυτό το βίντεο θα αναφερθούμε στην σχέση της Παγίδας του Θουκυδίδη και στην πιθανότητα ενός άμεσου Τρίτου Παγκοσμίου Πολέμου.
Αρχικά η Παγίδα του Θουκυδίδη είναι μια φράση του Αρχαίου Έλληνα ιστορικού και στρατιωτικού Θουκυδίδη στο έργο του Ιστορία του Πελοποννησιακού Πολέμου.
Η φράση που σημείωσε ο Θουκυδίδης ήταν η εξής: Η άνοδος της Αθήνας και ο φόβος της Σπάρτης για αυτήν την άνοδο, ήταν που οδήγησε αναπόφευκτα σε αυτόν τον πόλεμο.
Έτσι λοιπόν βάση αυτής της φράσης, ο Αμερικανός καθηγητής πανεπιστημίου και συγγραφέας Graham Allison, όρισε την Παγίδα του Θουκυδίδη το 2012 σε ένα άρθρο στην εφημερίδα New York Times.
Οπότε ο πιο γενικός ορισμός της Παγίδας του Θουκυδίδη είναι ο εξής: Όταν μια ανερχόμενη δύναμη απειλή να εκτοπίσει μια ήδη υπάρχουσα υπερδύναμη, αυτός ο ανταγωνισμός και η πίεση μπορεί να οδηγήσει αναπόφευκτα σε πόλεμο.
Η Παγίδα του Θουκυδίδη αναλύθηκε σε τουλάχιστον 16 περιπτώσεις της ιστορίας μέχρι και το πιο πρόσφατο και παρελθόν. Και έδειξε ότι στις πιο πολλές περιπτώσεις, ο ανταγωνισμός δύο δυνάμεων ή δύο συνασπισμών δυνάμεων, και ο φόβος της μιας πλευράς, ότι δεν θα μπορέσει να διατηρήσει της ηγεμονία της καθώς η απέναντι πλευρά θέλει να κάνει μια δικιά της, οδήγησε σε πόλεμο.
Σήμερα η Παγίδα του Θουκυδίδη έχει αναλυθεί και δεχθεί κριτική σχετικά με μια σύγκρουση των ΗΠΑ και της Κίνας, λόγο του τεράστιου ανταγωνισμού τους σε όλα τα επίπεδα.
Προφανώς σήμερα ένας Τρίτος Παγκόσμιος Πόλεμος φαντάζει αστείο σε διάφορους αναλυτές και σχολιαστές, με βάση δύο λόγους που τονίζουν. Ο ένας λόγος είναι οι στενές οικονομικές σχέσεις μέσω του εμπορίου και των επενδύσεων και ο άλλος είναι τα πυρηνικά όπλα. Όμως δυστυχώς για όλους μας, βλέπουμε τον Πόλεμο στην Ουκρανία να κρατάει για 2 και πλέον χρόνια, και να μπαίνει στον τρίτο χρόνο.
Παρατηρούμε τον Πόλεμο στην Γάζα μετά από μήνες να εξαπλώνεται στην Μέση Ανατολή με αντιδράσεις του Ιράν και την ένταση μεταξύ της Κίνας και της Ταιβάν να είναι μεγάλη.
Πηγές:
Βιβλιογραφία:
1) Περί Πολέμου, Σκέψεις και συμπεράσματα του μεγαλύτερου ιστορικού της αρχαιότητας, Θουκυδίδης, Εκδόσεις Διόπτρα.
2) Ιστορία του Πελοποννησιακού Πολέμου, Θουκυδίδης, Εκδόσεις Βιβλιοπωλείον της Εστίας
3) Θουκυδίδης Ιστορία, Θουκυδίδης, Εκδόσεις Πόλις
4) Θουκυδίδης Ιστορία, Εκδόσεις Μεταίχμιο
5) Διεθνείς σχέσεις και στρατηγική στον Θουκυδίδη, Πλατίας, Αθανάσιος, Εκδόσεις Εστία.
Διαδικτυακές πηγές:
1) Thucydides Greek Historian, Britannica.com
https://www.britannica.com/biography/...
2) Thucydides, History.com
https://www.history.com/topics/ancien...
3) Thucydides, World History Encyclopaidia.org
4) History of Peloponnesian War, work by Thucydides, Britannica.com
https://www.britannica.com/topic/Hist...
5) Bloomberg: Πως ο Θουκυδίδης "εξηγεί" την συμπεριφορά της Τουρκίας και του Πούτιν, Naftemporiki.gr
https://www.naftemporiki.gr/society/1...!
Προτεινόμενα Βίντεο:
1) Πως μπορεί η μελέτη του Θουκυδίδη να μας βοηθήσει να λύσουμε τα προβλήματα του σήμερα;
• Πώς μπορεί η μελέτη του Θουκυδίδη να μας β...
2) Κώστας Γρίβας, Οι παγκόσμιες γεωπολιτικές εξελίξεις, τα Ελληνοτουρκικά και ο Θουκυδίδης
• Πέφτουμε στην παγίδα του Θουκυδίδη | Ιωάνν...
3) Πέφτουμε στην παγίδα του Θουκυδίδη Ιωάννης Μπαλτζώης,
• Πέφτουμε στην παγίδα του Θουκυδίδη | Ιωάνν...
Music: @ScottBuckley
• 🕕 6 Minutes of EPIC (Free Music) - "Goliat...
Another Kid & MohRiz - Not Too Far
https://creativecommons.org/licenses/...
"O σιωπών δοκεί συναινείν"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.