Την απαγόρευση της επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα ανηλίκου κάτω των 13 ετών, στο πλαίσιο προσφοράς υπηρεσίας στην κοινωνία της πληροφορίας απευθείας σε αυτόν, όπως για παράδειγμα η δημιουργία λογαριασμού από ανήλικο σε υπηρεσία κοινωνικής δικτύωσης, προβλέπει το νέο σχέδιο νόμου για την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
Σημείωση: Η διάταξη στην οποία αναφέρεται το παρόν άρθρο τροποποιήθηκε στο σχέδιο νόμου που κατατέθηκε τελικώς στη Βουλή, αίροντας τη σχετική απαγόρευση.
Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, κάνοντας χρήση της ευχέρειας που δίνει ο Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων (άρθρο 8 ΓΚΠΔ) στον εθνικό νομοθέτη ως προς το όριο ηλικίας με τη συμπλήρωση του οποίου ο ανήλικος μπορεί να παρέχει έγκυρη συγκατάθεση για την επεξεργασία των δεδομένων του, στο πλαίσιο προσφοράς υπηρεσίας στην κοινωνία της πληροφορίας απευθείας σε αυτόν (π.χ. δημιουργία λογαριασμού από ανήλικο σε υπηρεσία κοινωνικής δικτύωσης), το άρθρο 21 του Σχεδίου Νόμου θέτει ως όριο την ηλικία των δέκα πέντε (15) ετών.
Η επιλογή αυτή αντιστοιχεί σε αρκετές ρυθμίσεις του ελληνικού δικαίου, σύμφωνα με τις οποίες αναγνωρίζεται σε πρόσωπα δεκαπέντε (15) ετών περιορισμένη δικαιοπρακτική ικανότητα (βλ. άρθρο 136 ΑΚ).
Όπως διευκρινίζεται, σε κάθε περίπτωση, η συγκατάθεση του ανηλίκου πρέπει να πληροί κατά μείζονα λόγο τους όρους που περιλαμβάνονται στον ορισμό της συγκατάθεσης και στους ειδικότερους όρους που περιλαμβάνονται στο άρθρο 7 του ΓΚΠΔ.
Επίσης, ως νόμιμοι αντιπρόσωποι του ανηλίκου θεωρούνται τα πρόσωπα που. . .
ασκούν κατά περίπτωση τη γονική μέριμνα αυτού (βλ. άρθρ. 1510 ΑΚ επ.) ή ο επίτροπος (γενικός, ειδικός, προσωρινός ή μη) (βλ. άρθρ. 1589 ΑΚ επ.).Περαιτέρω, με την παράγραφο 2 τίθεται η πρόβλεψη ότι η επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα ανηλίκου κάτω των 13 ετών, στο πλαίσιο προσφοράς υπηρεσίας στην κοινωνία της πληροφορίας απευθείας σε αυτόν (λ.χ. η κατά τα ανωτέρω δημιουργία λογαριασμού από ανήλικο σε υπηρεσία κοινωνικής δικτύωσης), δεν είναι επιτρεπτή.
Τέλος, με την παράγραφο 3 ορίζεται ότι ο εκάστοτε υπεύθυνος επεξεργασίας φέρει το βάρος να επαληθεύσει ότι η συγκατάθεση στην περίπτωση ανηλίκου μεταξύ 13 και 15 ετών παρασχέθηκε από το νόμιμο αντιπρόσωπό του.
«Μια τέτοια πρόβλεψη υπαγορεύεται από την αναγκαιότητα για προστασία της προσωπικότητας του ιδιαίτερα ευαίσθητου και ευάλωτου εν προκειμένω υποκειμένου των δεδομένων», καταλήγει η αιτιολογική έκθεση.
Διαβάστε επίσης: Τα ηλικιακά όρια ψηφιακής συγκατάθεσης στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Αναλυτικά το άρθρο 21 (Συγκατάθεση ανηλίκου) προβλέπει:
1. Η επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα ανηλίκου, κατά την προσφορά υπηρεσιών της κοινωνίας των πληροφοριών απευθείας σε αυτόν, είναι σύννομη, εφόσον ο ανήλικος έχει συμπληρώσει το 15ο έτος της ηλικίας του και παρέχει τη συγκατάθεσή του.
2. Εάν ο ανήλικος είναι κάτω των 15 ετών και μέχρι 13 ετών, η επεξεργασία της παραγράφου 1 είναι σύννομη μόνο μετά την παροχή συγκατάθεσης του νομίμου αντιπροσώπου του ανηλίκου.
3. Ο υπεύθυνος επεξεργασίας καταβάλλει εύλογες προσπάθειες για να επαληθεύσει ότι η συγκατάθεση της παραγράφου 2 παρέχεται από τον νόμιμο αντιπρόσωπο του ανηλίκου, λαμβάνοντας υπόψη του και τη διαθέσιμη τεχνολογία.
Το σχέδιο νόμου είναι ανοιχτό για διαβούλευση έως τις 20 Αυγούστου.Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε τη Δευτέρα ότι οι χώρες της ΕΕ μπορούν να επιβάλουν δικές τους εθνικές απαγορεύσεις για τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από ανηλίκους, σύμφωνα με νέες κατευθυντήριες γραμμές στο πλαίσιο του ισχυρού Κανονισμού για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (Digital Services Act – DSA).
Η Κομισιόν έχει δεχθεί αυξανόμενη πίεση τους τελευταίους μήνες για να λάβει μέτρα προστασίας των ανηλίκων στο διαδίκτυο. Κυβερνήσεις σε χώρες όπως η Γαλλία, η Δανία, η Ισπανία και άλλες, έχουν ζητήσει περιορισμούς στα social media, ενώ ορισμένες έχουν επικρίνει την ΕΕ για καθυστέρηση στη λήψη δράσης.
Τι λένε οι χώρες τις ΕΕ για τους περιορισμούς στα social media
Η Γαλλία και η Ολλανδία υποστηρίζουν την πλήρη απαγόρευση χρήσης των social media για ανηλίκους κάτω των 15 ετών.
Η Ελλάδα έχει εκφράσει την άποψη ότι η γονική συναίνεση θα πρέπει να είναι υποχρεωτική για παιδιά κάτω από συγκεκριμένη ηλικία.
Η Δανία, η οποία ασκεί επί του παρόντος την προεδρία στο Συμβούλιο της ΕΕ, προωθεί πιο αυστηρά μέτρα σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
«Ναι» από την Meta για τους περιορισμούς σε ανήλικους
Ο τεχνολογικός κολοσσός Meta τάχθηκε επίσης υπέρ της επιβολής νομικών περιορισμών που θα καθιστούν υποχρεωτική τη γονική συναίνεση για τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από παιδιά κάτω από μια συγκεκριμένη ηλικία.
Η στρατηγική της ΕΕ για την προστασία των ανηλίκων
«Η επαλήθευση ηλικίας δεν είναι απλώς κάτι καλό να υπάρχει. Είναι απολύτως απαραίτητη», δήλωσε η υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής της Δανίας, Κάρολαιν Στέιτζ Όλσεν, η οποία παρουσίασε τις κατευθυντήριες γραμμές μαζί με την επίτροπο Τεχνολογίας της ΕΕ, Henna Virkkunen.
Οι νέες κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την προστασία των ανηλίκων στο διαδίκτυο στοχεύουν στο να εξασφαλίσουν ότι οι ψηφιακές πλατφόρμες θα υπόκεινται σε ενιαίους κανόνες σε όλη την ΕΕ, στο πλαίσιο του Κανονισμού για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (DSA) – του βασικού νομικού πλαισίου της ΕΕ για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Οι οδηγίες δεν είναι δεσμευτικές, αλλά θέτουν ένα σημείο αναφοράς για το πώς οι εταιρείες μπορούν να ερμηνεύσουν τις υποχρεώσεις τους σύμφωνα με τον DSA.
Τη Δευτέρα, η Επιτροπή παρουσίασε επίσης τεχνικές προδιαγραφές για μια εφαρμογή επαλήθευσης ηλικίας, η οποία θα μπορεί να επιβεβαιώνει αν ένας χρήστης είναι άνω των 18 ετών μέσω δελτίου ταυτότητας ή ακόμη και αναγνώρισης προσώπου.
Η εφαρμογή πρόκειται να δοκιμαστεί σε πέντε χώρες: Γαλλία, Ελλάδα, Ισπανία, Ιταλία και Δανία, χώρες που έχουν ήδη ζητήσει περιορισμούς και εργάζονται σε δικές τους λύσεις επαλήθευσης ηλικίας.
Οι χώρες της ΕΕ θα μπορούν επίσης να χρησιμοποιήσουν την εφαρμογή αυτή σε περίπτωση που αποφασίσουν να επιβάλουν εθνικούς περιορισμούς για τη χρήση των social media από διαφορετικές ηλικίες, δήλωσε ανώτερος αξιωματούχος της Επιτροπής (ανώνυμα, ενόψει της επίσημης παρουσίασης του σχεδίου).
Τέλος, για υπηρεσίες υψηλού κινδύνου, όπως οι ιστότοποι πορνογραφικού περιεχομένου ή ηλεκτρονικά καταστήματα πώλησης αλκοόλ, η Επιτροπή συνιστά αυστηρά την υποχρεωτική επαλήθευση ηλικίας των χρηστών.
«Είναι δύσκολο να φανταστούμε έναν κόσμο όπου τα παιδιά μπορούν να μπουν σε ένα κατάστημα και να αγοράσουν αλκοόλ ή να πάνε σε ένα νυχτερινό κέντρο απλώς δηλώνοντας ότι είναι αρκετά μεγάλα – χωρίς πορτιέρηδες, χωρίς έλεγχο ταυτότητας, μόνο με ένα απλό “ναι, είμαι άνω των 18 ετών”», δήλωσε η Όλσεν.
«Κι όμως, αυτή είναι η κατάσταση στο διαδίκτυο εδώ και πολλά χρόνια.»
Τι προβλέπει το κείμενο που κατατέθηκε τη Δευτέρα
Οι κατευθυντήριες γραμμές που δημοσιεύτηκαν τη Δευτέρα περιγράφουν πώς οι ψηφιακές πλατφόρμες θα πρέπει να προσαρμόσουν τα συστήματά τους για να προστατεύσουν καλύτερα τα παιδιά, σε ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών.
Το κείμενο προτείνει, μεταξύ άλλων, τα εξής:
- Οι πλατφόρμες να μην χρησιμοποιούν τη συμπεριφορά περιήγησης των χρηστών στα συστήματα προτάσεων (recommender systems).
- Να απενεργοποιούν λειτουργίες όπως τα “streaks” (σειρές συνεχούς χρήσης) και οι αναφορές ανάγνωσης μηνυμάτων (read receipts), ώστε να μειώσουν τον εθιστικό χαρακτήρα των εφαρμογών.
- Να ορίζουν από προεπιλογή τις ρυθμίσεις απορρήτου και ασφάλειας, για παράδειγμα, κάνοντας τους λογαριασμούς αόρατους σε χρήστες που δεν ανήκουν στο δίκτυό τους.
- Να εξετάσουν την απενεργοποίηση συγκεκριμένων λειτουργιών, όπως η πρόσβαση στην κάμερα.
- Οι οδηγίες βασίζονται σε μια προσέγγιση με βάση τον κίνδυνο (risk-based approach), πράγμα που σημαίνει ότι οι πλατφόρμες μπορούν να αξιολογούν τους πιθανούς κινδύνους για τους ανηλίκους και να εφαρμόζουν κατάλληλα προστατευτικά μέτρα.
Οι τεχνολογικές εταιρείες αντέδρασαν την τελευταία στιγμή, υποστηρίζοντας ότι οι οδηγίες επιτρέπουν ακόμη περίπλοκη και αποσπασματική εφαρμογή των κανόνων από χώρα σε χώρα.
Πηγή: Politico
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.