Τρίτη 3 Ιουνίου 2025

Sliding Oil Prices Have Reopened the Door to Russian Crude : Οι πτώσεις στις τιμές του πετρελαίου άνοιξαν ξανά την πόρτα στο ρωσικό αργό πετρέλαιο


Sliding Oil Prices Have Reopened the Door to Russian Crude
Greek shipping magnates are ferrying Russian oil after a fall in crude prices and signs of a rapprochement between Washington and Mosco

A shadow fleet of oil tankers is forging closer ties between Russia, Saudi Arabia and the U.A.E. WSJ explains how oil-rich nations in the Middle East are facilitating Russia’s oil trade despite Western efforts to curb the Kremlin’s energy revenues. Photos: Planet Labs PBC
Earlier this year, the Western energy industry began to calculate how it might tiptoe back into Russia if there is peace in Ukraine.

Greek shipping magnates are ferrying Russian oil after a fall in crude prices and signs of a rapprochement between Washington and Moscow

One group isn’t hanging around. A cadre of Greek shipping magnates has sent a stream of ships to Russian ports in recent months, stepping back into the fold as the go-to distributors of Moscow’s crude to the world.

Έλληνες ναυτιλιακοί μεγιστάνες μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο μετά την πτώση των τιμών του αργού πετρελαίου και τα σημάδια επαναπροσέγγισης μεταξύ Ουάσιγκτον και Μόσχας. ...
Νωρίτερα φέτος, η δυτική ενεργειακή βιομηχανία άρχισε να υπολογίζει πώς θα μπορούσε να επιστρέψει στη Ρωσία σε περίπτωση ειρήνης στην Ουκρανία.

Μια ομάδα δεν περιμένει. Μια ομάδα Ελλήνων μεγιστάνων της ναυτιλίας έχει στείλει μια σειρά από πλοία σε ρωσικά λιμάνια τους τελευταίους μήνες, επιστρέφοντας στην ομάδα ως οι κύριοι διανομείς του αργού πετρελαίου της Μόσχας στον κόσμο.

Η επιστροφή στο επικερδές εμπόριο έρχεται μετά την πτώση των τιμών του πετρελαίου φέτος. Η διακίνηση ρωσικού πετρελαίου είναι  νόμιμη βάσει των δυτικών κυρώσεων  εάν η τιμή είναι κάτω από τα 60 δολάρια το βαρέλι.

Οι ελληνικές κινήσεις αντικατοπτρίζουν επίσης σημάδια επαναπροσέγγισης μεταξύ των ΗΠΑ και της Μόσχας αμέσως μετά την επιστροφή του Προέδρου Τραμπ στην εξουσία. Ωστόσο,  η πρόσφατη κριτική του Τραμπ προς τον Πρόεδρο Βλαντιμίρ Πούτιν  -συμπεριλαμβανομένης μιας προειδοποίησης για περαιτέρω κυρώσεις- δείχνει γιατί πολλές άλλες δυτικές εταιρείες ήταν επιφυλακτικές όσον αφορά την ανοικοδόμηση των επιχειρήσεών τους στη Ρωσία.

Οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες ελέγχουν συλλογικά τον μεγαλύτερο στόλο δεξαμενόπλοιων στον κόσμο, γεγονός που τους δίνει ισχυρό ρόλο στην αγορά πετρελαίου και πρόσβαση στην Ουάσινγκτον. Πρόσφατες συναντήσεις με αξιωματούχους της κυβέρνησης Τραμπ άφησαν ορισμένους επικεφαλής της ελληνικής ναυτιλίας πιο σίγουρους ότι δεν θα στοχοποιηθούν για τον χειρισμό των ρωσικών εξαγωγών, ανέφεραν άτομα που γνωρίζουν τις συζητήσεις.

«Όλοι αισθάνονται ότι είναι ασφαλές να επιστρέψουν», δήλωσε η Μισέλ Μπόκμαν, αναλύτρια ναυτιλίας με έδρα το Λονδίνο. «Η μουσική ατμόσφαιρα είναι Ιράν όχι, αλλά Ρωσία ναι».

Ένας εκπρόσωπος του Υπουργείου Εξωτερικών δήλωσε ότι οι ΗΠΑ ήθελαν να δώσουν μια ευκαιρία στη διπλωματία και ότι υπήρχε «μια σειρά από διαθέσιμα μέτρα» εάν ο Τραμπ «αποφασίσει ότι ο Πούτιν δεν ενδιαφέρεται να διαπραγματευτεί».

Τα ελληνικά πλοία μετέφεραν το 26% του ρωσικού αργού πετρελαίου που μεταφέρθηκε από τα λιμάνια της Βαλτικής και της Μαύρης Θάλασσας τον Απρίλιο και το 30% τον Μάρτιο, ποσοστό υπερδιπλάσιο του μεριδίου αγοράς τους το 2024, σύμφωνα με την Vortexa, μια εταιρεία που παρακολουθεί πλοία.

Οι περισσότερες άλλες ευρωπαϊκές και αμερικανικές εταιρείες δεξαμενόπλοιων έχουν αποφύγει τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου. Βλέπουν κινδύνους στο να λειτουργούν σε μια χώρα που βρίσκεται σε πόλεμο με έναν σύμμαχο των δυτικών κυβερνήσεων και της οποίας η οικονομία υπόκειται σε ένα συνονθύλευμα κυρώσεων.

Οι Έλληνες ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων σταμάτησαν ως επί το πλείστον να μεταφέρουν ρωσικό αργό πετρέλαιο στα τέλη του 2023, όταν οι τιμές του πετρελαίου αυξήθηκαν πάνω από το όριο των 60 δολαρίων, ένα μέτρο που εισήχθη για να περιορίσει το κέρδος της Μόσχας από μια βασική εξαγωγή. Αυτό άφησε το μεγαλύτερο μέρος του ρωσικού αργού πετρελαίου να διαχειρίζεται ο «σκιώδης στόλος» παλαιών δεξαμενόπλοιων με άγνωστους ιδιοκτήτες, ο οποίος συγκροτήθηκε  από τη Μόσχα  για να παρακάμψει τις κυρώσεις.
Η Ελλάδα είναι μέλος του Οργανισμού Βορειοατλαντικού Συμφώνου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης και συμφώνησε να επιβάλει μέτρα για την απομόνωση της οικονομίας της Ρωσίας μετά την εισβολή στην Ουκρανία το 2022.

Αλλά φέτος, η αύξηση της παραγωγής της Σαουδικής Αραβίας, σε συνδυασμό με τις ανησυχίες ότι ο εμπορικός πόλεμος θα βλάψει την παγκόσμια οικονομία, έχει  μειώσει την τιμή  του αργού πετρελαίου Brent κατά 14% σε περίπου 64 δολάρια το βαρέλι. Τα ρωσικά βαρέλια πλησιάζουν τα 50 δολάρια, αντανακλώντας την έκπτωση που συνδέεται με το πετρέλαιο της χώρας από την έναρξη του πολέμου.

Ταυτόχρονα, οι έμποροι πετρελαίου έχουν καλέσει τα ελληνικά δεξαμενόπλοια να αντικαταστήσουν δεκάδες πλοία του σκιώδους στόλου που έχουν ουσιαστικά τεθεί εκτός λειτουργίας λόγω των  νέων δυτικών κυρώσεων.

Μεταξύ των ιδιοκτητών δεξαμενόπλοιων που στέλνουν τα πλοία τους πίσω σε ρωσικά λιμάνια είναι οι Ιωάννης Αλαφούζος, Ανδρέας Μαρτίνος και Γιώργος Προκοπίου, σύμφωνα με στοιχεία ναυτιλίας και στελέχη του κλάδου.

Η οικογένεια Αλαφούζου ελέγχει περισσότερα από δώδεκα δεξαμενόπλοια μέσω της Okeanis Eco Tankers, η οποία είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Κατόπιν αιτήματος των Σκανδιναβών επενδυτών της, η εταιρεία σταμάτησε να διαχειρίζεται ρωσικό πετρέλαιο το 2023, λίγο μετά την έναρξη ισχύος των κυρώσεων.

Αλλά η οικογένεια συνέχισε να μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο με δεξαμενόπλοια που της ανήκουν ιδιώτες. Τα πλοία, που έχουν πάρει τα ονόματά τους κυρίως από νησιά των Κυκλάδων, έχουν παραλάβει ρωσικό αργό πετρέλαιο εννέα φορές φέτος, σύμφωνα με τα στοιχεία για τη ναυτιλία.

Συνολικά, τα πλοία που ελέγχονται από τον Αλαφούζο έχουν προσεγγίσει ρωσικά λιμάνια περίπου 140 φορές από την έναρξη του πολέμου, σύμφωνα με τα στοιχεία. Αρκετές δεκάδες από τα ταξίδια αφορούσαν τη μεταφορά αργού πετρελαίου από το Καζακστάν που εξάγεται από τις ακτές της Μαύρης Θάλασσας στη Ρωσία.

Ο Αλαφούζος είναι μια εξέχουσα προσωπικότητα στην Ελλάδα, όπου κατέχει την ποδοσφαιρική ομάδα Παναθηναϊκός, καθώς και μια εφημερίδα και έναν τηλεοπτικό σταθμό, μεταξύ άλλων περιουσιακών στοιχείων. Ο γιος του, Αριστείδης Αλαφούζος, είναι ο διευθύνων σύμβουλος της Okeanis .

Ο Αλαφούζος ο νεότερος δήλωσε στους αναλυτές πέρυσι ότι η ιστιοπλοΐα στη Μαύρη Θάλασσα δεν ήταν πιο επικίνδυνη από τον Αραβικό Κόλπο. «Και η Μαύρη Θάλασσα είναι ένα μέρος όπου πηγαίνουν όλοι», είπε.

Η Dynacom Tankers του Προκοπίου έχει φορτώσει ρωσικό αργό πετρέλαιο έξι φορές φέτος, σύμφωνα με τα στοιχεία ναυτιλίας. Η Minerva του Martinos, εν τω μεταξύ, έστειλε τον Μάρτιο το πρώτο της δεξαμενόπλοιο για να παραλάβει ρωσικό αργό πετρέλαιο μετά από περισσότερο από ένα χρόνο. Ένα άλλο πλοίο της Minerva αναμένεται να φορτώσει στο λιμάνι του Πριμόρσκ της Βαλτικής εντός των ημερών.

Και οι δύο εταιρείες έχουν επίσης μεταφέρει ρωσικά προϊόντα, συμπεριλαμβανομένου του ντίζελ και του καζακικού αργού πετρελαίου, από ρωσικά λιμάνια δεκάδες φορές φέτος.

Οι εκπρόσωποι της Dynacom και της Minerva δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχολιασμό.

Οι ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων μπορούν να απαιτήσουν υψηλότερες τιμές μεταφοράς για να ναυλώσουν τα πλοία τους σε εμπόρους που διακινούν ρωσικό πετρέλαιο σε σχέση με τα κύρια ταξίδια. Η προμήθεια αντικατοπτρίζει εν μέρει το νομικό κόστος και το κόστος συμμόρφωσης που συνεπάγεται η εργασία στη Ρωσία. Υπάρχει επίσης λιγότερος ανταγωνισμός, καθώς πολλές δυτικές εταιρείες δεξαμενόπλοιων θεωρούν τη Ρωσία εκτός ελέγχου.

Βεβαίως, δεν πιστεύουν όλοι οι Έλληνες ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων ότι οι ναύλοι μεταφοράς είναι αρκετά υψηλοί για να αντισταθμίσουν τους κινδύνους που σχετίζονται με τη μεταφορά ρωσικού αργού πετρελαίου.

Ένας από αυτούς είναι ο Γιώργος Οικονόμου, ο οποίος ελέγχει έναν στόλο μέσω της TMS Tankers.  Ο Οικονόμου διακίνησε τεράστιες ποσότητες ρωσικού αργού πετρελαίου  μετά την έναρξη ισχύος του ανώτατου ορίου τιμών στα τέλη του 2022, αλλά δεν ανταποκρίνεται στην τρέχουσα αύξηση, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν το θέμα.

Η TMS περιορίζει αντ' αυτού τις ρωσικές δραστηριότητές της σε έναν τύπο μαζούτ.

«Είναι μια ρευστή κατάσταση στην αγορά», δήλωσε ο Βασίλης Καρατζάς, διευθύνων σύμβουλος της Karatzas Marine Advisors με έδρα τις ΗΠΑ. «Πολλοί πλοιοκτήτες έχουν διαφορετική εκτίμηση κινδύνου».

Γράψτε στον Joe Wallace στη  διεύθυνση joe.wallace@wsj.com  και στον Costas Paris στη  διεύθυνση costas.paris@wsj.com

Ακολουθήστε το tovima.com στις Ειδήσεις Google για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα

Οι πετρελαϊκοί γίγαντες αντιμετωπίζουν μείγμα κλιματικών πιέσεων στις ετήσιες συναντήσεις επενδυτών

Ένα χρόνο αφότου η Exxon Mobil μήνυσε ακτιβιστές μετόχους πιέζοντάς την για ζητήματα κλιματικής αλλαγής, η εταιρεία διακήρυττε ότι η ενεργειακή μετάβαση αποτελεί «μια ευκαιρία».

Σωλήνες που μεταφέρουν το παραγόμενο νερό σε εξατμιστές για ανακύκλωση σε ένα πιλοτικό έργο υδραυλικής ρωγμάτωσης πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Λίμνες κοντά στο Λένορα του Τέξας, οι οποίες αποτελούν μέρος ενός πιλοτικού έργου με επικεφαλής την Exxon, σχεδιασμένου για τον καθαρισμό και την ανακύκλωση του νερού που παράγεται από την υδραυλική ρωγμάτωση πετρελαίου και φυσικού αερίου. ΦΩΤΟΓΡΑΦΊΑ: ELI HARTMAN ΓΙΑ ΤΗΝ WSJ

Σε μια σπάνια τροπή των γεγονότων για την Exxon Mobil , οι προσκλήσεις ακτιβιστών για δράση σε θέματα κλιματικής αλλαγής δεν ήταν στην ημερήσια διάταξη της ετήσιας συνεδρίασής της την Τετάρτη.

Είναι η πρώτη φορά από το 1958 που ο πετρελαϊκός γίγαντας δεν έχει αντιμετωπίσει επίσημες προτάσεις από τους μετόχους στην Ετήσια Γενική Συνέλευση - σε έντονη αντίθεση με το 2021, όταν ο ακτιβιστής επενδυτής Engine No. 1 κέρδισε τρεις από τις έδρες στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας στο πλαίσιο μιας εκστρατείας για τη μείωση των εκπομπών της εταιρείας.

Πέρυσι, η Exxon μήνυσε τους ακτιβιστές μετόχους Arjuna Capital και Follow This επειδή υπέβαλαν πρόταση με την οποία ζητούσαν από την εταιρεία να δώσει προτεραιότητα στη μείωση των εκπομπών άνθρακα. Η αγωγή αποσύρθηκε όταν η Arjuna παραιτήθηκε της προσφοράς της και υποσχέθηκε να μην υποβάλει ξανά παρόμοια πρόταση. Η Follow This, η οποία εδρεύει στο Άμστερνταμ, απορρίφθηκε από την αγωγή στην αρχή της δικαστικής υπόθεσης.

«Η ενεργειακή μετάβαση, σε οποιαδήποτε μορφή κι αν λάβει, αντιπροσωπεύει μια ευκαιρία για την επιχείρησή μας, όχι μια απειλή», δήλωσε ο Darren Woods , διευθύνων σύμβουλος της Exxon Mobil, στη φετινή συνάντηση . Είπε ότι η εταιρεία δεν αντιμετώπισε καμία προσφορά επενδυτών εν μέρει λόγω της «προθυμίας της να αμφισβητήσει προτάσεις που υπονομεύουν την αξία της εταιρείας μας και καταχρώνται τη διαδικασία υποβολής προτάσεων μέσω πληρεξουσίου».    

Ντάρεν Γουντς, Διευθύνων Σύμβουλος της Exxon Mobil
Ντάρεν Γουντς, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Exxon Mobil. ΦΩΤΟΓΡΑΦΊΑ: DAVID SWANSON/REUTERS

Ένας επενδυτής ρώτησε τον Woods αν έχει νόημα να συνεχίσει να επικεντρώνεται σε λύσεις χαμηλών εκπομπών άνθρακα χωρίς ομοσπονδιακές επιδοτήσεις και αν αντ' αυτού θα έπρεπε «να επικεντρωθεί απλώς στο πού βρίσκονται τα χρήματα: στο πετρέλαιο και το φυσικό αέριο».

«Πιστεύουμε ότι είναι λογικό να μειώσουμε τις εκπομπές», δήλωσε ο Γουντς. «Δυστυχώς, η προσέγγιση που έχουν υιοθετήσει εδώ και καιρό οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής για να το επιτύχουν αυτό ήταν βαθιά λανθασμένες, περιοριστικά καθορισμένες λύσεις που είναι μη πρακτικές και μη προσιτές σε μεγάλη κλίμακα».  

Σε συνάντηση της ανταγωνίστριας εταιρείας ενέργειας Chevron , επίσης την Τετάρτη, το Follow This ρώτησε για τα έργα πετρελαίου και φυσικού αερίου της εταιρείας, υποστηρίζοντας ότι η επένδυση σε νέους πόρους πετρελαίου και φυσικού αερίου ενέχει οικονομικό κίνδυνο, επειδή η ζήτηση θα μειωθεί στο μέλλον.

Η Chevron αντιμετώπισε μια πρόταση από μια συντηρητική ομάδα - το Εθνικό Κέντρο Έρευνας Δημόσιας Πολιτικής - που ανέφερε ότι οι κίνδυνοι μπορεί να προκύψουν μετά από έναν οδικό χάρτη μηδενικών εκπομπών. 

Η Chevron δήλωσε, απαντώντας σε αυτήν την πρόταση, ότι «οι στρατηγικές και επιχειρηματικές διαδικασίες σχεδιασμού της αξιολογούν τακτικά τις συνθήκες της αγοράς για να καθοδηγήσουν τις ενέργειές της, καθώς η Chevron στοχεύει στην ασφαλή παροχή υψηλότερων αποδόσεων και χαμηλότερων εκπομπών άνθρακα».

Στις ΗΠΑ, η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ λειτουργεί ως διαιτητής για εταιρείες που αντιμετωπίζουν προτάσεις από μετόχους και μπορεί να συμβουλεύσει μια επιχείρηση εάν χρειαστεί να αντιμετωπίσει μια τέτοια προσφορά. Υπό την κυβέρνηση Τραμπ, η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ (SEC) ανέτρεψε έναν κανόνα της εποχής Μπάιντεν που διευκόλυνε τους ακτιβιστές να υποβάλλουν περιβαλλοντικές ή κοινωνικές προτάσεις.

Ενώ οι συναντήσεις της Exxon και της Chevron πραγματοποιήθηκαν εικονικά, στο Ηνωμένο Βασίλειο, εκπρόσωποι της ShareAction άσκησαν πιέσεις στη Shell στην ετήσια γενική συνέλευση στα περίχωρα του Λονδίνου την περασμένη εβδομάδα. Ζήτησαν από τη Shell να δικαιολογήσει τη στρατηγική ανάπτυξης υγροποιημένου φυσικού αερίου, η οποία έλαβε πάνω από 20% ψήφων υπέρ, απαιτώντας από την εταιρεία να εκδώσει δημόσια απάντηση σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο θα ανταποκριθεί στην προσφορά.

«Οι μέτοχοι της Shell έχουν υποστηρίξει σθεναρά τη στρατηγική μας να προσφέρουμε μεγαλύτερη αξία με λιγότερες εκπομπές», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, Wael Sawan , μετά τη συνάντηση. «Η εστίασή μας στην απόδοση, την πειθαρχία και την απλοποίηση μας επιτρέπει να επενδύουμε στην παροχή της ενέργειας που χρειάζεται ο κόσμος σήμερα και στη συμβολή στην οικοδόμηση του ενεργειακού συστήματος χαμηλών εκπομπών άνθρακα του μέλλοντος».

Η Jackie Garton, ανώτερη διευθύντρια εταιρικών εκστρατειών για το κλίμα στην ShareAction, δήλωσε: «Αντί να λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη τις ανησυχίες των υπεύθυνων επενδυτών, βλέπουμε μια βιομηχανία ορυκτών καυσίμων να διστάζει να αλλάξει και να διαδραματίζει τον ρόλο της στην πρόληψη των χειρότερων επιπτώσεων της υπερθέρμανσης του πλανήτη».

Γράψτε στην Κλάρα Χάντσον στη διεύθυνση clara.hudson@wsj.com



 =====================
 "O σιωπών δοκεί συναινείν"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.