Νικήτας Καραχάλιος (newstime)
Ψηφιακή ταινία του Κώστα Γαβρά που προβάλλεται στο νέο μουσείο της Ακρόπολης και εξιστορεί τις διάφορες φάσεις που πέρασε ο Παρθενώνας ανά τους αιώνες, υπέστη "λογοκρισία" σε μία της σκηνή κατόπιν διαμαρτυριών ορισμένων ιεραρχών.
Ο λόγος είναι η απεικόνιση κληρικών των πρώτων χριστιανικών χρόνων να καταστρέφουν γλυπτά του Παρθενώνα προκειμένου να τον μετατρέψουν σε εκκλησία (όπως και τελικά έγινε). Μπορεί να μην φαντάζει ιδιαίτερα σημαντικό ως γεγονός, αλλά το συγκεκριμένο συμβάν έχει μια βαθύτατη συμβολική σημασία. Φανερώνει μια κοινωνία που δεν είναι έτοιμη- λόγω των συμπλεγμάτων και αστικών της μύθων- σε καμία περίπτωση να "βιώσει" με ειλικρίνεια και θάρρος τις αληθινές πτυχές της ιστορίας της (τα χριστιανικά Βυζαντινά χρόνια, που εξυμνούνται στα σχολικά βιβλία αποτελούν ουσιαστικά το μεσαίωνα της ευρωπαϊκής ανατολής, ειδικά ως προς το σεβασμό έναντι του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού) προκειμένου να προβεί και σε μια όσο το δυνατόν πιο αντικειμενική εκτίμηση του εαυτού της.
Μια εκτίμηση του εαυτού της που αν γινόταν με αντικειμενικότητα και ειλικρινή αυτοκριτική θα μπορούσε να αποτελέσει "πυξίδα" συμπεριφοράς για το μέλλον.
Greece: Costa-Gavras protests against the censorship of one of his animations
ATHENS, July 25 2009 (AFP) - The Greek-French filmmaker Costa-Gavras Saturday protested against the withdrawal of an extract of a small animation that he produced and which broadcasts in the new Acropolis Museum, showing the early Christians damaging the Parthenon metopes. Officials from the Ministry of Culture and the new museum had decided to withdraw 1mn30 film 13 minutes in response to complaints of "some people bothered by the scene," said the newspaper Eleftherotypia.
The offending scene shows the first Christians in dress bure climb ladders on the Parthenon metopes to destroy and remove the statues.
"This is unacceptable censorship", said Saturday the director on the private channel Mega channel, involving the role of the all-powerful Orthodox Church of Greece, not separated from the state. "I find that very sad and unacceptable for Greece, a member of the European Union, the State bends to pressure from church leaders," said Costa-Gavras in statements published Saturday in Eleftherotypia .
"The movie refers to the historically proven facts. It shows the damage to the monument and man. The first Christians were a lot of damage to monuments and sculptures for various reasons, sometimes simply because the Nudity works the outraged, "said the filmmaker. "The idea of the film was to show the damage to the monument by the hand of man to reach the greatest disaster conducted by Elgin." British diplomat to the Ottomans who then dominated Greece, Lord Elgin pulled the Parthenon in the early nineteenth century, dozens of statues, plaques of the 56 eastern frieze and metopes 15. "The Church still refuses reality to save his dogma, I thought Greece was cleared of the pettiness, I very much regret," said the filmmaker.
Meanwhile, the main opposition party PASOK (socialist) has protested against the "unacceptable policy that does not accept the historical truth and that offends a work of art."
The museum director, Professor Dimitris Pantermalis, said in a statement that a working group of the museum created the animation for 13 minutes and had borrowed an excerpt from a documentary 1mn40 Costa-Gavras.
"Some saw the animated characters like monks and not as historical figures. To avoid any misunderstanding and since the period referred to damage the monument is no doubt but that the circumstances are unknown, it was considered worth keeping, of course, the reference to the event and plan to remove a 12-second unrelated to the substance of the facts, which of course does not in any sort of censorship, "said Professor Pantermalis.
Costa-Gavras s'insurge contre la censure d'une de ses animations
===========================================================
"O σιωπών δοκεί συναινείν"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.