Σάββατο 4 Απριλίου 2009

Η Δογματικη διάκριση των τριών εξουσιών (Τριάδα ομοούσιο και αχώριστον)


ή . . . Ο νόμος, ως... «μικρή τυπικότητα»

Tου Πασχου Μανδραβελη (Καθημερινή)

Eιπώθηκε για τον Ρίτσαρντ Νίξον, αλλά ταιριάζει απόλυτα για το ελληνικό δημόσιο: αν δύο λάθη δεν μας κάνουν ένα σωστό, δοκίμασε τα τρία. Αυτό τουλάχιστον αποδεικνύει η απίστευτη ιστορία με ένα μαθητή στην Κέρκυρα.

Τα στοιχεία της είδησης έχουν ως εξής: Ένας μαθητής που πριν από δύο χρόνια ήταν στην Α΄ Λυκείου είχε 118 απουσίες. Ο Σύλλογος των καθηγητών αποφάσισε να εφαρμόσει τον νόμο για το όριο απουσιών και τον άφησαν στην ίδια τάξη. Η οικογένεια προσέφυγε στη δικαιοσύνη, υποστηρίζοντας ότι οι απουσίες ήταν δικαιολογημένες λόγω ασθενείας. Η προσωρινή απόφαση του δικαστηρίου ήταν να μην ισχύσει η απόφαση των καθηγητών μέχρι να εξεταστεί το βάσιμο του ισχυρισμού των γονέων.

Το προσωρινό, όμως, για την δικαιοσύνη είναι (τουλάχιστον) δύο χρόνια. Ετσι πριν από ένα μήνα βγήκε η οριστική απόφαση του δικαστηρίου. Δικαίωσε τους καθηγητές, θεωρώντας ότι η απόφασή τους ήταν σωστή και ο μαθητής έπρεπε να μείνει στην ίδια τάξη λόγω αδικαιολόγητων απουσιών. Ομως ο μαθητής, χάρη στην «προσωρινή» απόφαση ήταν ήδη στην τρίτη τάξη του λυκείου και σύμφωνα με το δικαστήριο έπρεπε να ξαναγυρίσει στην πρώτη τάξη.

Φυσικά, μια τέτοια ιστορία είναι η χαρά των καναλιών. Έγιναν παράθυρα και φαντασμαγορικοί χαρακτηρισμοί του στυλ «εξωφρενικό», «παράλογο», «πρωτάκουστο», κ.λπ. Επενέβη λοιπόν το υπουργείο Παιδείας και (δίκην εφετείου;) ακύρωσε την απόφαση του δικαστηρίου! Σε έγγραφο που έστειλε στον διευθυντή του σχολείου ζήτησε «να παρακαμφθεί το τυπικό της απόφασης του Διοικητικού Εφετείου και ο μαθητής να ολοκληρώσει την Γ’ λυκείου και να δώσει κανονικά Πανελλαδικές εξετάσεις.»

Σ’ αυτή τη μικρή ιστορία περικλείεται όλος ο παραλογισμός που ενδημεί στο δημόσιο. Η αργοπορία στην απονομή δικαιοσύνης δημιούργησε τετελεσμένα που δύσκολα μπορούν να παρακαμφθούν. Εκτός αν κλείσουμε τα μάτια στη νομιμότητα, δηλαδή διορθώσουμε την μία παθογένεια με μία παρανομία. Διότι σαφώς είναι παράνομη η σπουδή του υπουργείου Παιδείας να χαρακτηρίσει «τυπική» μια απόφαση της δικαιοσύνης.

Είναι, δηλαδή, οι αποφάσεις των δικαστηρίων τυπικές; Αν ναι, τότε και ο κ. Παλαιοκώστας έχει ένα ισχυρό επιχείρημα στην υπεράσπισή του -αν και όταν συλληφθεί. Μπορεί κάλλιστα να πει: «θεώρησα τυπική την καταδίκη εγκλεισμού μου στις φυλακές και γι’ αυτό πήρα το ελικόπτερο να φύγω».

Σχόλιο:
Ανθρωπιστικά και εμείς ως ιστοχώρος τασσόμαστε με τη μεριά του μαθητή.

Το θέμα όμως από την άλλη είναι το πως λειτουργεί η δημοκρατία σε αυτό το τόπο και πως βλέπει η εκάστοτε εξουσία την διάκριση των τριών εξουσιών.
(Τριάδα ομοούσιο και αχώριστον ;)

Παρεμβάσεις υπήρχαν σχεδόν πάντοτε αλλά αυτή η ιστορία με το μαθητή απέδειξε δύο πράγματα.

Την γνωστή υστέρηση στην απονομή της δικαιοσύνης από τη μία και από την άλλη την αντίληψη της εκτελεστικής εξουσίας για την ανεξαρτησία της δικαιοσύνης και τον σεβασμό των αποφάσεών της. Ο χριστιανικός δογματισμός σε αρμονία με την εξουσία.

Βέβαια το θέμα είναι πολύπλοκο και παρουσιάζει ενδιαφέρον. Πόσοι άλλοι μαθητές ΔΕΝ είχαν την επιφοίτηση του αγίου πνεύματος για το θαύμα του υπουργού παιδείας ;

Αυτό είναι το ηθικό ερώτημα που προσωπικά αντλώ από το άρθρο του δημοσιογράφου.

Αν το δούμε πολιτικά το θέμα αλλάζει. Μπορεί να δώσει μια τέτοια λύση ένας υπουργός ;

Βεβαίως και πρέπει να μπορεί όταν ειδικά έχει υπάρξει βεβαιωμένη υπαιτιότητα της πολιτείας σε τέτοια μεγάλη καθυστέρηση λήψης μιας απλής διοικητικής απόφασης.

Τέλος αυτό που ΔΕΝ έχει διευκρινισθεί είναι πως αυτός ο μαθητής παρακολούθησε την επόμενη τάξη τη στιγμή που είχε απορριφθεί από απουσίες ;
Ποιος και με τι κριτήρια αποφάσισε να παρακολουθήσει ο μαθητής την επόμενη τάξη;
Υπάρχουν ευθύνες και εάν ΝΑΙ αποδόθηκαν σε κάποιον αρμόδιο ;

Αυτό είναι ίσως είναι το δίκιο του μαθητή και η σωστή παρέμβαση του υπουργού.

ΕΑΝ το προχωρήσουμε και άλλο παραπέρα θα βγάλουμε και άλλα συμπεράσματα για τις αποφάσεις των δικαστηρίων και πως η ελληνική κυβέρνηση σέβεται την ετυμηγορία τους πριν ή και μετά από αυτή.

ΝΖ
==============================================================
"O σιωπών δοκεί συναινείν"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.