Τρίτη 2 Ιουνίου 2009

Συνέντευξη Λ. Κατσέλη στην «Ημερησία του Σαββάτου» (30-05-09)

Επισκεφτείτε τη >σελίδα της εδώ<

Για τους φίλους του >FaceBook εδώ<

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υποστηρίζετε ότι η κυβέρνηση δεν έχει σχέδιο για την οικονομία, αλλά είναι αληθές ότι πήρε μέτρα για την εγγύηση των καταθέσεων και όπως η ίδια υποστηρίζει είναι στις τρεις πρώτες χώρες, με εγκεκριμένο πρόγραμμα ρευστότητας της οικονομίας. Τι έχετε να πείτε;

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Το ότι εγγυήθηκε τις καταθέσεις δεν σημαίνει ότι διοχετεύτηκε ρευστότητα στην οικονομία. Το πακέτο των 28 δισ. αποδείχθηκε «επιταγή χωρίς αντίκρισμα». Οι Τράπεζες έχουν χρησιμοποιήσει 8 περίπου δισ. από τα 28. Τα 15 δισ. των εγγυήσεων του δημοσίου παραμένουν «παγωμένα». Μόλις πριν λίγες μέρες προχώρησαν οι διαδικασίες για την αγορά από το δημόσιο προνομιούχων μετοχών των τραπεζών ύψους περίπου 3,7 δισ. αντί των 5 δισ. που προέβλεπε ο νόμος.

Έτσι επιχειρήσεις που πραγματικά έχουν ανάγκη αντιμετωπίζουν «πιστωτική ασφυξία». Μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις κλείνουν και οι απολύσεις συνεχίζονται. Στο πρώτο τετράμηνο του 2009 σφραγίστηκαν 27.740 επιταγές αξίας 271,4 εκ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 220,3% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα!

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η κυβέρνηση πάντως προβάλλει δράσεις του προγράμματος Επιχειρηματικότητα - Ανταγωνιστικότητα για ενισχύσεις 1,3 δισ. ευρώ. Μιλά ακόμη για στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων μέσω του ΤΕΜΠΜΕ με δάνεια 3,2 δισ. ευρώ. Εσείς μιλάτε για εγκατάλειψη των μικρομεσαίων...

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Ενώ εδώ και 2,5 περίπου χρόνια η απορρόφηση από το ΕΣΠΑ 2007-13 παραμένει σχεδόν μηδενική, με ποσοστό απορρόφησης της τάξης του 0,39%, δηλαδή 125 εκατ. ευρώ, ο υπουργός Οικονομίας εξαγγέλλει για πολλοστή φορά, στο πλαίσιο της προεκλογικής καμπάνιας της ΝΔ, ότι θα στηρίξει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις με πόρους του ΕΣΠΑ. Θα έπρεπε να εξηγήσει γιατί ενώ διανύουμε τον 3ο χρόνο από την έναρξη υλοποίησης του ΕΣΠΑ, η απορρόφησή παραμένει σχεδόν μηδενική. Γιατί λίγες μέρες πριν τις Ευρωεκλογές, εξαγγέλλει πρόγραμμα στήριξης 1,3 δισ. χωρίς κριτήρια και εγκεκριμένες διαδικασίες;

Με την ίδια συλλογιστική επιχειρείται συνειδητά παραπλάνηση των πολιτών και για τις ενισχύσεις των ΜΜΕ από το ΤΕΜΠΜΕ. Η σχεδίαση της πρώτης φάσης του απέτρεψε πολλές επιχειρήσεις από το να έχουν πρόσβαση σε δανειακά κεφάλαια που είχαν ανάγκη, με ευνοϊκούς όρους. Ούτε ένα ευρώ από τη δεύτερη φάση του προγράμματος δεν έχει φτάσει ακόμα στις ΜΜΕ που έχουν συμμετάσχει στο πρόγραμμα, ενώ οι τράπεζες γεμίζουν τα γκισέ τους με αιτήσεις.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πέραν της ρευστότητας, μεγάλο «μέτωπο» για την οικονομία είναι και το δημοσιονομικό. Με το έλλειμμα στο 5% και το χρέος σχεδόν στο 100% ποια είναι η εναλλακτική πρόταση του ΠΑΣΟΚ για τη δημοσιονομική εξυγίανση της χώρας;

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Δημοσιονομική εξυγίανση, με αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης και πάγωμα μισθών και συντάξεων στα μεσαία και χαμηλότερα στρώματα, δεν γίνεται. Χρειάζονται ριζικές τομές στο πλαίσιο της δημοσιονομικής διαχείρισης. Αυτό προϋποθέτει σύγχρονο ελεγκτικό σύστημα, προώθηση προϋπολογισμού προγραμμάτων με χρηματοδότηση βάσει μετρήσιμων αποτελεσμάτων, εισαγωγή διπλογραφικού συστήματος και αναλυτικής λογιστικής στους ΟΤΑ και σ' όλα τα ΝΠΔΔ, αποτελεσματικό έλεγχο στις προμήθειες του δημοσίου, ιδιαίτερα στα νοσοκομεία, καθώς και δραστική αλλά στοχευμένη περικοπή και ανακατανομή καταναλωτικών δαπανών.

Σημαίνει ακόμα νέα φορολογική πολιτική, ριζικές τομές στο φορολογικό σύστημα, με αναβάθμιση των φοροεισπρακτικών μηχανισμών ώστε να λειτουργούν με σταθερούς κανόνες, μηχανογραφική στήριξη, αποκεντρωμένη οργάνωση καθώς και με αντικειμενικούς, δειγματοληπτικούς ελέγχους, ώστε να εντοπίζονται, να ελέγχονται και να φορολογούνται τα προκλητικά υψηλά εισοδήματα που φοροδιαφεύγουν. Σύντομα θα καταθέσουμε τις σχετικές μας προτάσεις.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μιλώντας για προτάσεις, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο παρουσίασε ως αναπόφευκτα κάποια μέτρα για τη μείωση των ελλειμμάτων και την αποφυγή παρατεταμένης ύφεσης, όπως πάγωμα μισθών και συντάξεων, άνοιγμα ασφαλιστικού, μείωση των φοροαπαλλαγών και των φοροεκπτώσεων, αναβολή της μείωσης των φορολογικών συντελεστών. Είναι μονόδρομος αυτές οι επιλογές;

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Επιλογές που οδηγούν σε αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης στα μεσαία και χαμηλότερα στρώματα, σε πάγωμα μισθών και συντάξεων, σε κατάργηση δίκαιων εργασιακών και κοινωνικοασφαλιστικών δικαιωμάτων των εργαζομένων, και σε αύξηση της εργασιακής ανασφάλειας, ούτε μονόδρομο αποτελούν, ούτε μπορούν να γίνουν αποδεκτές. Αυτές είναι επιλογές που αυξάνουν τις ανισότητες, τροφοδοτούν κοινωνικές εκρήξεις και οδηγούν την οικονομία σε ύφεση.

Για το ΠΑΣΟΚ σταθερή επιλογή για να ξαναμπεί η χώρα σε τροχιά ανάπτυξης είναι να διοχετευθεί ρευστότητα στην οικονομία, να προωθηθούν επενδύσεις, να στηριχθεί η εργασία και να προστατευθούν οι οικονομικά αδύναμοι.

Όσο για τη δημοσιονομική εξυγίανση, επαναλαμβάνω, πρέπει να προωθηθούν τολμηρές τομές που θα χτυπήσουν ομάδες και συμφέροντα, που είτε φοροδιαφεύγουν, είτε "εκτρέφουν" τη δημόσια σπατάλη.

Σας υπενθυμίζω ότι ακόμα και το ΔΝΤ δεν συστήνει πάγωμα μισθών και συντάξεων, αυτό δηλαδή που έκανε η κυβέρνηση, άλλα κάνει λόγο για «συγκράτηση», χωρίς αυτό βέβαια να σημαίνει για εμάς ότι μπορεί να γίνει αποδεκτή οποιαδήποτε πολιτική που θα οδηγεί σε μείωση του πραγματικού μισθού.

Ενδιαφέρον έχει επίσης ότι συστήνει στην κυβέρνηση να αποφύγει τις εισοδηματικές μεταβιβάσεις σε ομάδες του πληθυσμού με υψηλά εισοδήματα, να στηρίξει τους οικονομικά αδύνατους με ένα επαρκές δίχτυ κοινωνικής ασφαλείας και να προχωρήσει σε δικαιότερη κατανομή του φορολογικού βάρους με μείωση χαριστικών απαλλαγών και εξαιρέσεων. Ασκεί μάλιστα και κριτική σε μέτρα, όπως οι επιδοτήσεις στις πωλήσεις αυτοκινήτων και οι επιχορηγήσεις σε ελεύθερους επαγγελματίες για την αγορά ηλεκτρονικού υπολογιστή, καθώς εκτιμάται ότι θα έχουν μηδενική επίδραση στην ανάπτυξη. Επιτρέψτε μου να πω πως οι συστάσεις αυτές επιβεβαιώνουν όσα έχουμε επισημάνει εδώ και καιρό.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υποστηρίζετε πως τάσσεστε υπέρ της ανακατανομής των φορολογικών βαρών. Πρακτικά, τι σημαίνει αυτό; Ποιες είναι οι βασικές κατευθύνσεις για την αναμόρφωση του φορολογικού καθεστώτος;

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Η φορολογική πολιτική για μας αποτελεί βασικό εργαλείο αναδιανομής για τη μείωση του φορολογικού βάρους στα χαμηλότερα και μεσαία στρώματα. Θεμελιώδης αρχή είναι ότι όσοι έχουν μεγαλύτερη φοροδοτική ικανότητα, πρέπει να επωμίζονται αναλογικά μεγαλύτερα βάρη. Γι' αυτό και προτείνουμε την εφαρμογή ενιαίας τιμαριθμοποιημένης προοδευτικής φορολογικής κλίμακας για όλα τα εισοδήματα, κατάργηση του ΕΤΑΚ και επαναφορά του ΦΜΑΠ για όλους, φορολόγηση των συναλλαγών με εξωχώριες εταιρείες και επαναξιολόγηση, με στόχο την κατάργηση, όλων των χαριστικών φοροαπαλλαγών και της αυτοτελούς φορολόγησης εισοδημάτων

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πολλοί πάντως κατηγορούν το ΠΑΣΟΚ ότι εξαντλεί την κριτική του σε γενικόλογες επισημάνσεις χωρίς να δεσμεύεται με συγκεκριμένα μέτρα για το πώς θα ανακάμψει η ασθμαίνουσα πλέον ελληνική οικονομία. Τι απαντάτε;

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Αντίθετα, έχουμε επισημάνει από πολύ νωρίς ότι για να βγούμε από την κρίση και να επανέλθει η χώρα σε τροχιά ανάπτυξης, απαιτείται στήριξη της πραγματικής οικονομίας με αιχμή το νέο πρότυπο ανάπτυξης που προτάσσουμε, την πράσινη ανάπτυξη. Αυτό σημαίνει αποκατάσταση της ρευστότητας στην αγορά, στοχευμένες εισοδηματικές ενισχύσεις σε κοινωνικά ευάλωτες ομάδες. Σημαίνει τάχιστη ενεργοποίηση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων και του ΕΣΠΑ, επενδύσεις σε ΑΠΕ, πράσινες υποδομές και κατασκευές, καθώς και υλοποίηση ενός φιλόδοξου προγράμματος παραγωγικών αναδιαρθρώσεων. Με αλλαγή τόσο του Αναπτυξιακού Νόμου όσο και του ρυθμιστικού πλαισίου για τη ριζική απλούστευση διαδικασιών χωροθέτησης, αδειοδότησης και ίδρυσης νέων επιχειρήσεων.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ας έλθουμε λίγο και στις αγορές. Πως θα αναπροσδιορίζατε την πολιτική αποκρατικοποιήσεων, με δεδομένη την έντονη κριτική που έχετε ασκήσει για τις επιλογές της κυβέρνησης στον τομέα αυτό;

Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ: Για το ΠΑΣΟΚ οι δημόσιες επιχειρήσεις αποτελούν σημαντικά εργαλεία αναπτυξιακής και κοινωνικής πολιτικής. Στρατηγικής σημασίας εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε δίκτυα και υποδομές οφείλουν να παραμείνουν υπό τον έλεγχο του Ελληνικού Δημοσίου. Η διατήρηση του δημοσίου ελέγχου δεν είναι ασυμβίβαστη με την πολιτική των μετοχοποιήσεων για την άντληση κεφαλαίων από την αγορά ή των συνεργασιών με ιδιωτικούς φορείς σε επιμέρους τομείς, αρκεί να υπάρχουν οι κατάλληλες ασφαλιστικές δικλείδες για το Ελληνικό Δημόσιο. Οι επιχειρήσεις αυτές, με χρηστή διοίκηση και σύγχρονη εταιρική διακυβέρνηση, θα πρέπει να μπορούν να σταθούν γερά στο διεθνές οικονομικό περιβάλλον, ανταποκρινόμενες στο σημαντικό αναπτυξιακό και κοινωνικό τους ρόλο.

==============================================================
"O σιωπών δοκεί συναινείν"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.