Δευτέρα 11 Ιανουαρίου 2010

Ο "Καλλικράτης" έφερε γκρίνια στο ΠΑΣΟΚ

Γκρίνια σε κορυφαία στελέχη του ΠΑΣΟΚ προκάλεσε ο «Καλλικράτης» καθώς πολλοί υπουργοί στις τοποθετήσεις τους έθιξαν θέματα και έθεσαν ερωτήματα που δεν απαντήθηκαν.


Ετσι, δημιουργήθηκε θερμό επεισόδιο μεταξύ  Γιάννη Pαγκούση - Eυάγγελου Bενιζέλου. Στη δευτερολογία του ο υπουργός Eσωτερικών είπε πως «ξέρω ότι δεν έχω απαντήσει σε όλους, αλλά θα τα πούμε εν ευθέτω χρόνω».

«Τι σημαίνουν αυτά. Θεωρώ ότι υπάρχει θέμα διαδικασίας», απάντησε ο υπουργός Αμυνας.

Επισήμανε δε την έλλειψη επιχειρησιακού σχεδίου μετάβασης και ζήτησε να προβλεφθεί μεταβατική περίοδος για το 1ο εξάμηνο του 2011. Σημείωσε, ακόμη, ότι με τις 13 αιρετές περιφέρειες και τις 7 κρατικές «θα φτιάξουμε πολλές πρωτεύουσες».

Πυροσβεστικό ρόλο έπαιξε ο πρωθυπουργός Γ. Παπανδρέου ο οποίος μιλώντας επι είκοσι λεπτά προσπάθησε να δώσει ο ίδιος απαντήσεις στους υπουργούς της κυβέρνησής του.

O υπουργός Εργασίας A. Λοβέρδος τόνισε ότι
«δεν θα υπάρξει εξοικονόμηση πόρων μόνο με τη μείωση των Oργανισμών Tοπικής Aυτοδιοίκησης».

«Ποιος θα ελέγχει την πορεία στο νέο σύστημα» ρώτησε ο Χάρης Καστανίδης και ρώτησε «τι θα απαντήσουμε σε όσους μας ρωτήσουν γιατί κάνουμε μεγάλες περιφέρειες και το αντίθετο με τους βουλευτές».

«Λείπει το τι θέλουμε να κάνει η Tοπική Aυτοδιοίκηση», σημείωσε η υφυπουργός Υγείας Φωφη Γεννηματά.

«Tο σχέδιο θέλει δουλειά, δεν παίζουμε με αυτά τα θέματα γιατί διαμορφώνουμε τον νέο πολιτικό χάρτη της χώρας, δεν μπορεί να γίνει κράτος εν κράτει ο περιφερειάρχης», τόνισε ο Πάνος Mπεγλίτης.

Tο ενδεχόμενο να υπάρξουν επικαλύψεις και σύγχυση αρμοδιοτήτων σημείωσε η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου και υποστήριξε ότι «δεν υπάρχει λόγος να συγκρουστούμε για τον αριθμό των δήμων».

Tου υπουργικού συμβουλίου είχε προηγηθεί συνεδρίαση του KTE Eσωτερικών του ΠAΣOK το απόγευμα του Σαββάτου, προκειμένου να ενημερωθούν τα στελέχη του κυβερνώντος κόμματος.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του "Έθνους", σημειώθηκαν σφοδρές αντιδράσεις στο ενδεχόμενο δημιουργίας 14ης περιφέρειας με άξονα το πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης.

O Γιάννης Mαγκριώτης επισήμανε ότι υπάρχει διατυπωμένη θέση του ΠAΣOK στη συμπρωτεύουσα, ανέφερε μάλιστα και τον Eυ. Bενιζέλο, υπέρ της διατήρησης της περιφέρειας Kεντρικής Mακεδονίας ως έχει. Aπέναντι βρέθηκε και επιχειρηματολόγησε ο X. Kαστανίδης με αποτέλεσμα ο Γ. Pαγκούσης να παραπέμψει το θέμα στη διαβούλευση.

Aκολούθως υπήρξε κόντρα για την Πελοπόννησο. Bουλευτές ρώτησαν τον υπουργό Eσωτερικών γιατί διαιωνίζει την κόντρα Tρίπολης- Πάτρας που έχει ως αποτέλεσμα τη διάσπαση της γεωγραφικής ενότητας της περιοχής.

«Πολιτικά δεν αντέχουμε εμφύλιο πόλεμο», ήταν η απάντηση του Γιάννη Pαγκούση, σύμφωνα με παριστάμενους.

Οι βουλευτές εξέφρασαν την ανησυχία τους για τα εξής θέματα:

- οι 13 περιφερειάρχες θα είναι «μικροί πρωθυπουργοί».
-  θα πρέπει να υπάρχει ασυμβίβαστο δημάρχου- περιφερειάρχη με το αξίωμα του βουλευτή.
-  Nα υπάρξουν πρόνοιες για τη διασφάλιση της διαφάνειας στις νέες δομές.


Για τις ζυμώσεις που προηγήθηκαν της ανακοίνωσης του Καλλικράτη διαβάστε:

http://www.aftodioikisi.gr/controlItem.aspx?id=5427

Ο μετονομασθείς «Καποδίστριας 2» που παρουσιάσε ο Γ. Ραγκούσης στο Υπ. Συμβούλιο 

«ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ»: ΚΑΤΩ ΑΠΟ 370 ΟΙ ΔΗΜΟΙ, 13 ΟΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ

Από ΦΠΑ, ΦΑΠ, ΕΣΠΑ και ΘΗΣΕΑ οι πόροι - Καταργείται το 42% - Όλο το σχεδιο στην αυτοδιοίκηση gr

Τη "νέα αρχιτεκτονική για την τοπική αυτοδιοίκηση και την αποκεντρωμένη διοίκηση" παρουσιασε και επίσημα την Κυριακή στο Υπουργικό Συμβούλιο ο υπουργός Εσωτερικών Γιάννης Ραγκούσης.  Την μετονόμασε μάλιστα από "Καποδίστρια 2" σε "Πρόγραμμα Καλλικράτης" ("ο στόχος για ένα καλό κράτος από τη μία και η λογική της Νέας Αρχιτεκτονικής από την άλλη, μας οδήγησε στη σύνδεση του συνολικού αυτού σχεδίου με το όνομα μιας εμβληματικής μορφής της αρχιτεκτονικής, του «Καλλικράτη». Που, όπως γνωρίζετε, δεν θεωρείται μόνο ένας εκ των δύο αρχιτεκτόνων του Παρθενώνα, αλλά και των Μακρών Τειχών, που ένωσαν Αθήνα και Πειραιά", είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ραγκούσης). 

Ο υπουργός Εσωτερικών έκανε λόγο για λιγότερους από 370 (από 380 για τους οποίους μίλησε στη χθεσινή - Σάββατο- συνεδρίαση του του Κοινοβουλευτικού Τομέα Εργασίας του ΠΑΣΟΚ) και 13 περιφέρειες (από 14) με μητροπολιτικό χαρακτηρα για αυτές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, ενώ τόνισε ότι οι σημερινές 13 διοικητικές περιφέρειες θα γίνουν 7 Γενικές Διοικήσεις, που θα αποτελούν "τις αποκεντρωμένες κρατικές οντότητες την ύπαρξη των οποίων επιβάλει το Σύνταγμα."

Όπως είπε τόσο ο υπουργός Εσωτερικών όσο και ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου με τη νέα αρχιτεκτονική θα πραγματοποιηθούν οι εκλογές για την Αυτοδιοίκηση στις 14 Νοεμβρίου 2010, όπου οι Έλληνες πολίτες θα κληθούν να εκλέξουν τους νέους δημάρχους και τους νέους αιρετούς περιφερειάρχες με το το σύστημα του 50%+1 (βλ. σχετικό ρεπορτάζ της αυτοδιοίκησης gr από 3/10/09: http://www.aftodioikisi.gr/controlItem.aspx?id=4239), το οποίο θα είναι και το ποσοστό που απαιτείται για τον επιτυχόντα συνδυασμό στον πρώτο γύρο μεταξύ όλων των συνδυασμών ή (αν κανένας συνδυασμός δεν συγκεντρώσει αυτό το ποσοστό) στο δεύτερο γύρο μεταξύ των δύο πρώτων συνδυασμών . Για το λόγο αυτό το πρόγραμμα «Καλλικράτης» και το επιχειρησιακό πρόγραμμα στήριξής του θα ψηφιστεί το αργότερο το Μάιο από τη Βουλή. Στην ομιλία του ο κ. Παπανδρέου τόνισε ότι πρόκειται για μια ριζοσπαστική αλλαγή με γνώμονα τον πολίτη, ενώ χαρακτήρισε  επίτευγμα ότι μέσα στις 100 πρώτες ημέρες διακυβέρνησης "ξεκινάμε και αυτή την αλλαγή."

Περιφέρειες: αναλαμβάνουν τον αναπτυξιακό σχεδιασμό

Ο υπουργός Εσωτερικών μίλησε για σαφή οριοθέτηση των αρμοδιοτήτων μεταξύ αιρετών περιφερειών και νέων δήμων. Στο πλαίσιο αυτό, όπως είχε γράψει το Σάββατο η αυτοδιοίκηση gr οι περιφέρειες αναλαμβάνουν  τον ενιαίο στρατηγικό αναπτυξιακό σχεδιασμό της περιοχής, η οποία, όπως είπε ο κ. Ραγκούσης, "πρέπει να βασίζεται στη συμμετοχή του πολίτη, και τη διαχείριση των ΠΕΠ του ΕΣΠΑ.", ενώ οι δήμοι όσα σχετίζονται με την εξυπηρέτηση του πολίτη.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον κ. Ραγκούση οι περιφέρειες αναλαμβάνουν μεταξύ άλλων την αξιοποίηση του ΕΣΠΑ, τη διαχείριση των αποβλήτων, την πράσινη ανάπτυξη, τα έργα και τις υποδομές, ενώ αρμοδιότητες όπως η μεταναστευτική πολιτική και άλλες που δεν προβλέπται από το Σύνταγμα να δοθούν στην Αυτοδιοίκηση,  μεταφέρονται από τη σημερινή κρατική περιφέρεια στις εφτά γενικές διοικήσεις.

Όπως αναφέρεται στο κείμενο διαβούλευσης οι νέες περιφέρειες αναλαμβάνουν "σταδιακά εκείνες τις αρμοδιότητες που ασκούνται σήμερα από την κρατική περιφέρεια, με εξαίρεση εκείνες οι οποίες πρέπει να παραμείνουν στα αποκεντρωμένα όργανα του κράτους χάριν της ενότητας της κρατικής πολιτικής σε ολόκληρη την επικράτεια, όπως τα θέματα χωροταξίας – πολεοδομίας, προστασίας του περιβάλλοντος και δασικής πολιτικής ή μεταναστευτικής πολιτικής". 

Συγκεκριμένα, ενδεικτικά τομείς από τους οποίους μπορούν να μεταφερθούν επιμέρους αρμοδιότητες στις περιφέρειες, κατά το μέρος που περιλαμβάνουν αντικείμενα για τα οποία δεν ασκείται αποφασιστική αρμοδιότητα η οποία ανήκει στα κρατικά όργανα (κεντρικά ή αποκεντρωμένα), είναι:
• Προγραμματισμού και Ανάπτυξης, ιδίως η διαχείριση των περιφερειακών επιχειρησιακών προγραμμάτων, η εκπόνηση του αναπτυξιακού σχεδιασμού της περιφέρειας και η υλοποίηση των σχετικών με αυτά δράσεων,
• Υποδομών – Μεταφορών – Επικοινωνιών, ιδίως έργα τα οποία έχουν αμιγώς περιφερειακή διάσταση, εκπόνηση μελετών της οδικής κυκλοφορίας υπεραστικού οδικού δικτύου, διαχείριση έργων περιφερειακού επιπέδου, ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, λιμάνια περιφερειακής σημασίας κ.ά.
• Χωροταξίας - πολεοδομίας και περιβάλλοντος (διαχείριση στερεών αποβλήτων, εποπτεία των φορέων διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών περιφερειακής σημασίας κ.ά.),
• Φυσικών πόρων – ενέργειας – βιομηχανίας,
• Εμπορίου, τουρισμού και απασχόλησης,
• Εκπαίδευσης, πολιτισμού και αθλητισμού (δια βίου εκπαίδευση, θέματα κατάρτισης και επιμόρφωσης κ.ά.),
• Γεωργίας - κτηνοτροφίας και αλιείας,
• Πολιτικής Προστασίας.

Παράλληλα σημαντική διάσταση της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης είναι η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση και για το λόγο αυτό πρέπει:

• Να οργανώσει, με τη χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών, το σχεδιασμό και την εκτέλεση αναπτυξιακών έργων και να δημιουργήσει υποδομές αποτελεσματικής, ηλεκτρονικής, επικοινωνίας ανάμεσα στις υπηρεσίες της, στους Δήμους και στις κρατικές υπηρεσίες.
• Να οργανώσει διαδικασίες ηλεκτρονικών προμηθειών στο επίπεδο της Περιφέρειας, και συντονισμού για την οργάνωση κοινών υποδομών και συστημάτων ανάμεσα στους Δήμους της Περιφέρειας, κυρίως σε θέματα ηλεκτρονικής δημοκρατίας και συμμετοχής και ηλεκτρονικής συνεργασίας.


Εκτελεστική Επιτροπή και Περιφερειακό Συμβούλιο

Η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση θα περιλαμβάνει άμεσα αιρετό περιφερειακό συμβούλιο και άμεσα αιρετό περιφερειάρχη και με ενσωματωμένους ως διαμερίσματα τους σημερινούς νομούς, που εκπροσωπούνται στο περιφερειακό συμβούλιο με καθορισμένο αριθμό συμβούλων ανάλογα του πληθυσμού κάθε νομού.

Όσον αφορά τους εκλεγμένους εκτός από τον αιρετό περιφερειάρχη θα υπάρχουν οι Αντιπεριφερειάρχες οι οποίοι θα επιλέγονται µεταξύ των περιφερειακών συµβούλων από τον Περιφερειάρχη. Όπως είπε ο κ. Ραγκούσης θα διακρίνονται σε θεµατικούς (π.χ. περιβάλλοντος, υποδομών κλπ) και τοπικούς (με αρμοδιότητα τις παλιές νομαρχίες που μετατρέπονται σε περιφερειακά διαμερίσματα), ωστόσο μπορεί ένα πρόσωπο να έχει και τους δύο ρόλους.

Παράλληλα στις περιφέρειες δημιουργείται η Εκτελεστική Επιτροπή, που είναι το συλλογικό επιχειρησιακό – εκτελεστικό όργανο στις Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις και αποτελείται από τον Περιφερειάρχη και τους Αντιπεριφερειάρχες. Στις συνεδριάσεις συµµετέχει ο γενικός γραμματέας της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, χωρίς δικαίωµα ψήφου, ενώ µπορεί να καλούνται και οι Διευθυντές. Ως συλλογικό όργανο µε επιτελικό ρόλο, η Εκτελεστική Επιτροπή αναλαµβάνει και αρµοδιότητες που αφορούν τον περιφερειακό προγραµµατισµό. Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων:

- Την ευθύνη για την κατάρτιση και την υλοποίηση του Επιχειρησιακού Προγράµµατος, το οποίο εισηγείται στο Περιφερειακό Συµβούλιο.
- Την κατάρτιση και εισήγηση στο Περιφερειακό Συµβούλιο του Τεχνικού Προγράµµατος της περιφέρειας και την ευθύνη της υλοποίησής του.
- Την εναρµόνιση των προτάσεων των υπηρεσιών της περιφέρειας ως προς τον προϋπολογισµό και την υποβολή σχετικής γνώµης προς τη Περιφερειακή Επιτροπή, πριν την κατάρτιση του προϋπολογισµού.
- Την υποβολή προς το Περιφερειακό Συµβούλιο, ετήσιας έκθεσης πεπραγµένων.
- Την ευθύνη για την πιστή εκτέλεση του προϋπολογισµού.

Παράλληλα το Περιφερειακό Συµβούλιο είναι το βασικό όργανο µε το τεκµήριο αρµοδιότητας εντός της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, µε σηµαντικό επιτελικό και ελεγκτικό ρόλο, ενώ αναβαθµίζεται η θέση της αντιπολίτευσης.

Η Περιφερειακή Επιτροπή, αναλαµβάνει, στις Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις, το ρόλο και τις αρµοδιότητες της νυν Νοµαρχιακής Επιτροπής. Καθιερώνεται η αναλογικότερη συµµετοχή της αντιπολίτευσης, ενώ παράλληλα ενισχύεται ο εποπτικός και ελεγκτικός της ρόλος ως προς τα οικονοµικά της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης.

Καθιερώνεται Συμβούλιο Διαβούλευσης Περιφέρειας στο οποίο συμμετέχουν, εκτός από τον περιφερειάρχη και τους αντιπεριφερειάρχες καθώς και τους επικεφαλής των περιφερειακών παρατάξεων, οι δήμαρχοι των δήμων της περιφέρειας, εκπρόσωποι της κοινωνίας των πολιτών, μη κυβερνητικών οργανώσεων, οργανώσεων εργοδοτών, εργαζομένων και επαγγελματικών συλλόγων κ.ο.κ. Το εν λόγω Συμβούλιο Διαβούλευσης συγκροτείται με απόφαση του Περιφερειάρχη και συνεδριάζει υποχρεωτικά πριν από την έγκριση του ετήσιου προγράμματος. Σε συνεργασία με τους συλλογικούς φορείς της αυτοδιοίκησης, εκπονείται Οδικός Χάρτης Λήψης Απόφασης, ο οποίος περιλαμβάνει όλα τα στάδια και το περιεχόμενο των σχετικών διαδικασιών (διαβούλευση, ανάρτηση στο διαδίκτυο κλπ.). Στο πλαίσιο του Συμβουλίου Διαβούλευσης επιτυγχάνεται η αναγκαία θεσμική επικοινωνία για ζητήματα συντονισμού και προγραμματισμού μεταξύ δήμων και περιφέρειας.

Θεσμοθετείται ο «Περιφερειακός Συνήγορος» για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις στο επίπεδο της περιφέρειας, με επιλογή με αυξημένη πλειοψηφία των 2/3 από το περιφερειακό συμβούλιο, μεταξύ των μελών του, ή και εκτός αυτών, ενός προσώπου κύρους, το οποίο αναλαμβάνει την ευθύνη διαμεσολάβησης μεταξύ πολιτών / συναλλασσόμενων με τη περιφέρεια και τη διοίκηση της περιφέρειας, με στόχο την καταπολέμηση της κακοδιοίκησης.

Οι αρμοδιότητες των νέων δήμων

Σχετικά με τους νέους δήμους, ο κ. Ραγκούσης είπε ότι θα είναι τελικά κάτω από 370 με βάση τη σχετική μελέτη του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης (προβλέπει 380 -390) και θα καθορισθούν με ενιαία κριτήρια τα οποία θα είναι πληθυσμιακά, κοινωνικά, οικονομικά, γεωγραφικά, λειτουργικά και χωροταξικά. Εξαίρεση θα αποτελέσουν οι νησιωτικές περιοχές (κάθε νησί και δήμος με εξαίρεση περιπτώσεις όπως της Κρήτης και της Μυτιλήνης) που αποτελούν το 25% του συνόλου των δήμων και οι ορεινές δυσπρόσιτες περιοχές.

Παράλληλα ο υπουργός Εσωτερικών προκειμένου να απαντήσει σε ορισμένες επικρίσεις ότι οι νέοι δήμοι θα βρίσκονται πιο μακριά από τον πολίτη, μίλησε για την αναβαθμισμένη λειτουργία των τοπικών συμβουλίων: "Η Νέα Αρχιτεκτονική ενισχύει την υπόσταση των ζωντανών κυττάρων της τοπικής κοινωνίας: του χωριού στην περιφέρεια και της γειτονιάς στην πόλη. Οι υπηρεσίες πηγαίνουν κοντά στον πολίτη, και αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην ενίσχυση των Τοπικών Συμβουλίων", είπε χαρακτηριστικά.85. Επιπλέον, όπως αναφέρεται στο κείμενο διαβούλευσης "συγκροτούνται πενταμελή τοπικά συμβούλια σε όλα τα υπάρχοντα τοπικά διαμερίσματα, με πληθυσμό τουλάχιστον 1000 κατοίκων και τριμελή τοπικά συμβούλια για πληθυσμό μικρότερο των 1000 κατοίκων (για τοπικά διαμερίσματα με πληθυσμό κάτω από 500 εκλέγεται ένας τοπικός εκπρόσωπος). Ιδρύονται τοπικά διαμερίσματα και στην έδρα των σημερινών δήμων με πληθυσμό έως 10.000 και συγκροτούνται αντίστοιχα τοπικά συμβούλια. Το τοπικό συμβούλιο εκλέγει πρόεδρο, ο οποίος συμμετέχει στις συνεδριάσεις των δημοτικών συμβουλίων και της Εκτελεστικής Επιτροπής όταν συζητούνται θέματα που αφορούν το τοπικό τους διαμέρισμα και εισηγούνται σχετικά."

Επίσης, καταργούνται περίπου 4000 Νομικά Πρόσωπα και Δημοτικές Επιχειρήσεις με αποτέλεσμα από τα περίπου 6.000 να παραμείνουν κάτω από 2000. Όσον αφορά τις αρμοδιότητες, οι νέοι δήμοι αναλαμβάνουν μεταξύ άλλων:

- Την πρόνοια, την προστασία της δηµόσιας υγείας και τον υγειονομικό έλεγχο
- Την ανέγερση σχολικών κτιρίων,
- Την καταπολέµηση του κοινωνικού αποκλεισµού και την ένταξη των µεταναστών
- Τις πολεοδοµικές εφαρµογές
- Την προστασία της παιδικής και της τρίτης ηλικίας,
- Τις λαϊκές αγορές
- Τις αδειοδοτήσεις και τον έλεγχο των τοπικών, οικονοµικών και
κοινωνικών δραστηριοτήτων
- Την πολιτική προστασίας, µε την ένταξη τους στον εθνικό σχεδιασµό µε συγκεκριµένο ρόλο και αρµοδιότητες.


Έρχονται τα "Δημοτικά e – ΚΕΠ

Στον τομέα της εξυπηρέτησης του πολίτη, που θα βρίσκεται και στο επίκεντρο της λειτουργίας των δήμων:

- Εκσυγχρονίζεται ο θεσμός των δημοτικών ΚΕΠ, με τη δημιουργία μικρών, αποτελεσματικών «Δημοτικών e – ΚΕΠ», σε κάθε γειτονιά ή χωριό ανάλογα με τις ανάγκες εξυπηρέτησης, με τα οποία παρέχονται οι βασικές υπηρεσίες της δημοτικής και περιφερειακής αυτοδιοίκησης όσο το δυνατόν εγγύτερα στο πολίτη.
- Με την εισαγωγή της έξυπνης «κάρτας του Δημότη», ξεκινά η υλοποίηση της «κάρτας του πολίτη». Με αυτή περνούν οι δήμοι στην αυτόματη εξυπηρέτηση (π.χ. έκδοση πιστοποιητικών), αλλά και διευκολύνεται η συμμετοχή σε δημοκρατικές διαδικασίες (π.χ. τοπικά δημοψηφίσματα).
- Οι δήμοι εξοπλιζόμενοι με τις απαραίτητες υποδομές (μηχανήματα αυτόματης εξυπηρέτησης - «δημοτικά ΑΤΜ»), που θα εγκατασταθούν στα δημοτικά e – ΚΕΠ θα έχουν τη δυνατότητα αυτόματης εξυπηρέτησης 24 ώρες το 24ώρο, 365 μέρες το χρόνο.
- Ταυτόχρονα αξιοποιούνται νέοι θεσμοί στήριξης του πολίτη, όπως η «διοικητική βοήθεια στο σπίτι» με την οποία μπορεί να εξυπηρετούνται όσοι δημότες το έχουν ανάγκη. Για το σκοπό αυτό εισάγεται ο θεσμός του δημοτικού ανταποκριτή, δηλ. πολυδύναμου υπαλλήλου για την εξυπηρέτηση των κατοίκων με αξιοποίηση και των νέων τεχνολογιών.
- Θεσπίζεται ο Συνήγορος του Δημότη και της Επιχείρησης σε κάθε δήμο και σε κάθε περιφέρεια. Ο Συνήγορος θα είναι πρόσωπο υψηλού κύρους, εκλεγμένος από αυξημένη πλειοψηφία, με ορισμένη θητεία και υπό τον έλεγχο του Συνηγόρου του Πολίτη.

Αντιδήμαρχοι, Εκτελεστική Επιτροπή, Δημοτικό Συμβούλιο

Εκτός από τον δήμαρχο σημαντικό ρόλο θα έχουν οι αντιδήμαρχοι, οι όποιοι κατατάσσονται σε δύο κατηγορίες: τους θεµατικούς (πρόνοιας, παιδείας κλπ) και τους τοπικούς αντιδηµάρχους (σε αντιστοιχία με του σημερινούς δήμους), οι ρόλοι των οποίων µπορεί να συµπίπτουν στο ίδιο πρόσωπο. Όπως γίνεται και σήμερα οι αντιδήµαρχοι επιλέγονται µεταξύ των δηµοτικών συµβούλων από τον δήµαρχο. Οι υποψηφιότητες των δημοτικών συμβούλων αντιστοιχούν σε πρώην δήμο / κοινότητα ή σε δημοτικό διαμέρισμα μεγάλου δήμου, ενώ οι τοπικοί εκλογείς σταυροδοτούν τους αντίστοιχους τοπικούς υποψήφιους.

Επιπλέον καθιερώνεται ένα νέο όργανο, η Εκτελεστική Επιτροπή, ως συλλογικό επιχειρησιακό-εκτελεστικό όργανο στους δήµους. Συµµετέχουν, εκτός από τον δήµαρχο ως πρόεδρο, όλοι οι θεµατικοί και τοπικοί αντιδήµαρχοι, καθώς επίσης (χωρίς δικαίωµα ψήφου) και ο γενικός γραµµατέας του Δήµου. Η Εκτελεστική Επιτροπή θα έχει:

• Την ευθύνη για την κατάρτιση και την υλοποίηση του Επιχειρησιακού Προγράμματος, το οποίο και εισηγείται στο Δημοτικό Συμβούλιο.
• Την κατάρτιση και εισήγηση στο Δημοτικό Συμβούλιο του Τεχνικού Προγράμματος του Δήμου και την ευθύνη της υλοποίησής του.
• Την εναρμόνιση των προτάσεων των υπηρεσιών του δήμου ως προς τον προϋπολογισμό και την υποβολή σχετικής γνώμης προς τη Δημαρχιακή Επιτροπή πριν την κατάρτιση του προϋπολογισμού.
• Την υποβολή, προς το Δημοτικό Συμβούλιο, ετήσιας έκθεσης πεπραγμένων.
• Την ευθύνη για την πιστή εκτέλεση του προϋπολογισμού.
• Την παρακολούθηση, αξιολόγηση και συντονισμό των δράσεων των νομικών προσώπων του δήμου, λαμβάνοντας υπόψη και τις σχετικές εισηγήσεις των Προέδρων των Τοπικών Συμβουλίων.

Στο σχέδιο της κυβέρνησης προβλέπεται ακόμη η αναβάθμιση του δημοτικού συμβουλίου µέσω της αναβάθμισης των Επιτροπών, ενώ ταυτόχρονα ενισχύεται η θέση της αντιπολίτευσης (π.χ. στη Δηµαρχιακή Επιτροπή).

Η Δημαρχιακή Επιτροπή αποκτά αναλογικότερη συμμετοχή της αντιπολίτευσης, ενώ παράλληλα ενισχύεται ο εποπτικός και ελεγκτικός της ρόλος ως προς τα οικονομικά του δήμου. Προς τον σκοπό αυτό, ενόψει και της προτεινόμενης αύξησης των μελών του δημοτικού συμβουλίου, καθώς και των αρμοδιοτήτων της Δημαρχιακής Επιτροπής, τα μέλη της είναι είτε 7 (πέντε και δύο από την αντιπολίτευση), είτε 9 (έξι και τρία), είτε 11 (επτά και τέσσερα). Τα μέλη της Δημαρχιακής Επιτροπής εκπροσωπούν τις παρατάξεις τους (ομάδες) και συνεπώς παύουν να είναι μέλη της και αντικαθίστανται εφόσον πάψουν να είναι μέλη της παράταξης (ομάδας) τους.

Eπίσης, καθιερώνεται Συμβούλιο Διαβούλευσης στο οποίο συμμετέχουν, εκτός από τον δήμαρχο και τους επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων, εκπρόσωποι της κοινωνίας των πολιτών, μη κυβερνητικών οργανώσεων, οργανώσεων εργοδοτών, εργαζομένων και επαγγελματικών συλλόγων κ.ο.κ. Συγκροτείται με απόφαση του δημάρχου και συγκαλείται υποχρεωτικά ετησίως, πριν από την έγκριση από το δημοτικό συμβούλιο, του ετήσιου Προγράμματος και Προϋπολογισμού του δήμου. Σε συνεργασία με τους συλλογικούς φορείς της αυτοδιοίκησης, εκπονείται Οδικός Χάρτης Λήψης Απόφασης, ο οποίος περιλαμβάνει όλα τα στάδια και το περιεχόμενο των σχετικών διαδικασιών (διαβούλευση, ανάρτηση στο διαδίκτυο κλπ.).


Πόροι από ΦΠΑ, ΦΑΠ, ΕΣΠΑ, ΘΗΣΕΑ

Αναφορικά με τους πόρους ο κ. Ραγκούσης είπε ότι πλέον δεν θα βασίζονται, κυρίως, στο φόρο εισοδήματος και τα τέλη κυκλοφορίας αλλά θα συνδεθούν με το ΦΠΑ, προκειμένου από τη μία να ενισχυθούν τα οικονομικά των ΟΤΑ και από την άλλη να καταστεί η Αυτοδιοίκηση σύμμαχος "στη μεγάλη εθνική προσπάθεια της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής". Παράλληλα, όπως αναφέρεται στο κείμενο διαβούλευσης, πόροι θα εξευρεθούν και από το Φόρο Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ).

Επιπλέον οι πόροι της Αυτοδιοίκησης θα στηριχθούν σε ακόμη τρεις πυλώνες:

• Το πρόγραμμα Διοικητική Μεταρρύθμιση, οι πόροι του ΕΣΠΑ που έχει στη διαχείρισή του το Υπουργείο ύψους 650 εκατομμυρίων περίπου, αναθεωρείται για να προσαρμοστεί στις ανάγκες της Νέας Αρχιτεκτονικής.
• Τη χρηματοδότηση του κόστους για την πρόσληψη ειδικού επιστημονικού προσωπικού (μηχανικοί, οικονομολόγοι, νομικοί κτλ) που είναι απαραίτητο για την προβλεπόμενη στελέχωση των υπηρεσιών των ΟΤΑ και το οποίο παραμένει στους Ο.Τ.Α. για τουλάχιστον 10 χρόνια.
• Την καθιέρωση ενός μεγάλου αναπτυξιακού προγράμματος τουλάχιστον ισοδύναμου του σημερινού προγράμματος για την αυτοδιοίκηση. Σύμφωνα με το κείμενο διαβούλευσης το πρόγραμμα αυτό θα ονομασθεί Ελληνική Αρχιτεκτονική Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης - «ΕΛΛΑΔΑ» και θα περιλαμβάνει κονδύλια από το ΕΣΠΑ και το σημερινό ΘΗΣΕΑ πους είχε ύψος 4 δισ.

Όσον αφορά τον έλεγχο των δαπανών καθιερώνεται Ειδική Αυτοτελής Υπηρεσία Εποπτείας των Ο.Τ.Α., καθώς και   προληπτικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου σε όλους τους ΟΤΑ, τους δήμους και τις περιφέρειες. "Κάθε δαπάνη θα ελέγχεται προληπτικά πριν από την εκτέλεσή της", είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ραγκούσης. Επιπλέον, τίθενται προϋποθέσεις, όρια και περιορισμοί στη δυνατότητα των δήμων να συνάπτουν δάνεια καθώς και διαδικασίες ελέγχου στο δανεισμό, ενώ εφαρμόζεται σε όλους τους δήμους το διπλογραφικό σύστημα με στόχο την εφαρμογή αναλυτικής λογιστικής.

Οι 7 Γενικές Διοικήσεις

Όπως προβλέπει το κείμενο διαβούλευσης: "Στη θέση των σημερινών 13 Διοικητικών Περιφερειών συγκροτούνται έως 7 Γενικές Διοικήσεις. Στην έδρα κάθε Γενικής Διοίκησης συνιστάται Γενική Διεύθυνση της οποίας προΐσταται μόνιμος δημόσιος υπάλληλος. Στις υπηρεσίες της Γενικής Διοίκησης εντάσσονται οι υπάλληλοι των υφιστάμενων Περιφερειών έκτος από εκείνους που μετατάσσονται στις Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις."

Στις αρμοδιότητες των Γενικών Διοικήσεων :

• ανήκουν οι γενικές κρατικές υποθέσεις, οι οποίες ασκούνταν μέχρι σήμερα από τις Διοικητικές Περιφέρειες και λόγω της φύσης τους ή για συνταγματικούς λόγους δεν μπορεί να μεταφερθούν στην περιφερειακή αυτοδιοίκηση και παραμένουν στην κρατική διοίκηση, π.χ. χωροταξία – πολεοδομία, περιβαλλοντική πολιτική, δασική πολιτική ή μεταναστευτική πολιτική,
• εντάσσονται όσες κρατικές αρμοδιότητες σταδιακά αποκεντρώνονται επειδή δεν είναι απαραίτητο να ασκούνται από την κεντρική διοίκηση, διευκολύνοντας την αποτελεσματική άσκηση του επιτελικού, συντονιστικού και ελεγκτικού της ρόλου,
• εντάσσονται, όπου αυτό κριθεί σκόπιμο, και κλαδικά αποκεντρωμένες κρατικές υπηρεσίες των υπουργείων, που έως σήμερα δεν είναι ενταγμένες στις διοικητικές περιφέρειες.


ΚΕΙΜΕΝΟ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ  ΑΡΧΕΣ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ «ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ»
keimeno_dimosias_diabouleusis.doc


ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
Γ. ΡΑΓΚΟΥΣΗ  ΓΙΑ ΤΗΝ ΝΕΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ , «ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ», ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
Omilia_Ragkousi10.01.2010.doc


ΟΜΙΛΙΑ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ
Omilia_prothipoyrgou10_1-2.doc


Για τα προηγούμενα ρεπορτάζ σε σχέση με τη Νέα Αρχιτεκτονική κάντε κλικ εδώ:
http://www.aftodioikisi.gr/controlItem.aspx?id=5464


Για τις αντιδράσεις από τα κόμματα της αντιπολίτευσης διαβάστε:

http://www.aftodioikisi.gr/controlItem.aspx?id=5469


Για την ενημέρωση του Κάρολου Παπούλια για τον "Καλλικράτη" διαβάστε:

http://www.aftodioikisi.gr/controlItem.aspx?id=5471


Για τις αντιδράσεις κορυφαίων στελεχων του ΠΑΣΟΚ διαβάστε:

http://www.aftodioikisi.gr/controlItem.aspx?id=5472
========================================================
"O σιωπών δοκεί συναινείν"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.