«Δεν θα γυρίσουμε πίσω! Θα φτάσουμε στη Γάζα!» Το μήνυμα από την πρώτη συνάντηση των επιβατών στα ελληνικά πλοία της πρωτοβουλίας «Ένα Καράβι για τη Γάζα» ήταν σαφές. Αισιοδοξία και αποφασιστικότητα.
Ο μόνος τρόπος για να ξεκινήσεις ένα ταξίδι 80 ωρών με πολλές δυσκολίες αλλά ξεκάθαρο στόχο:
να σπάσει ο ναυτικός αποκλεισμός της Γάζας και να φτάσει στα χέρια των κατοίκων της πολύτιμος και σπάνιος για εκείνους εξοπλισμός. Σε αυτόν περιλαμβάνονται οικοδομικά, εκπαιδευτικά και ιατρικά υλικά, όπως τα 500 καροτσάκια για τους σχεδόν 600 ανάπηρους που άφησε η τελευταία εισβολή του Ισραήλ στην περιοχή.
Στα δύο πλοία που σαλπάρουν από την Αθήνα στις 25 Μαΐου, επιβαίνουν πάνω από 50 Έλληνες και ξένοι ακτιβιστές, δημοσιογράφοι, βουλευτές και ευρωβουλευτές, πρώην διπλωμάτες και τεχνικοί, που θα βοηθήσουν τους Παλαιστινίους να αποκαταστήσουν τις υποδομές τους. Είναι σαφές, λοιπόν, πως το ταξίδι τους δεν έχει μόνο συμβολικό χαρακτήρα.
Τα δύο πλοία δεν θα βρεθούν μόνα τους. Σε διεθνή χωρικά ύδατα θα συναντήσουν κι άλλα σκάφη του «Στόλου της Ελευθερίας», που μεταφέρουν συνολικά 10.000 τόνους υλικού και πάνω από 700 επιβάτες, από περίπου 60 χώρες. ...Μεταξύ τους, ο αντιπρόεδρος της αντιπροσωπείας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τις σχέσεις με το Παλαιστινιακό κι άνθρωποι όπως ο Ντένις Χάλιντεϊ, πρώην υψηλόβαθμος αξιωματούχος του ΟΗΕ που παραιτήθηκε το 1998, υποστηρίζοντας ότι οι οικονομικές κυρώσεις στο Ιράκ ισοδυναμούν με γενοκτονία. Ωστόσο, το κίνημα συμπαράστασης στην αποστολή υπερβαίνει κατά πολύ τον αριθμό όσων θα βρίσκονται στα πλοία. Από τον Νόαμ Τσόμσκι και τον Ντέσμοντ Τούτου μέχρι τα μέλη ισραηλινών ειρηνευτικών οργανώσεων, χιλιάδες άνθρωποι έχουν εκφράσει την υποστήριξή τους στο σπάσιμο του αποκλεισμού –πολλοί από αυτούς εμπράκτως, προσφέροντας χρήματα ή εθελοντική βοήθεια. Και στην Ελλάδα, οι εκδηλώσεις ενίσχυσης της πρωτοβουλίας «Ένα Καράβι για τη Γάζα» έτυχαν θερμής υποδοχής, ενώ δεκάδες προσωπικότητες από τους χώρους της επιστήμης, της εκπαίδευσης, της τέχνης, του πολιτισμού και της πολιτικής εξέφρασαν δημόσια τη στήριξή τους στην αποστολή.
Πρόκειται για μια κίνηση που στο παρελθόν έχει στεφθεί με επιτυχία. Ως ιδέα ξεκίνησε το φθινόπωρο του 2006, όταν συστήθηκε το Free Gaza Movement με στόχο να αμφισβητήσει άμεσα τον ναυτικό αποκλεισμό. Για σχεδόν δύο χρόνια, τα μέλη του στην Αυστραλία, τη Βρετανία, την Κύπρο, τη Γερμανία, την Ελλάδα, το Λιβανο, την Παλαιστίνη και τις ΗΠΑ, προσπαθούσαν να συγκεντρώσουν χρήματα, να εκπαιδεύσουν και να οργανώσουν το πλήρωμα. Τελικά, τον Αύγουστο του 2008, 44 άνθρωποι από 17 χώρες, πάνω σε δύο ελληνικά πλοιάρια έφτασαν στο Λιμάνι της Γάζας. Ακολούθησαν τέσσερις ακόμα επιτυχημένες αποστολές, μέχρι το Δεκέμβριο του 2008. Αντιδρώντας στην ισραηλινή εισβολή που διεξαγόταν εκείνη την περίοδο, το Free Gaza Movement έστειλε στην περιοχή το πλοίο Dignity με τρεις τόνους ιατρικού υλικού. Το ισραηλινό ναυτικό το εμβόλισε τρεις φορές, σχεδόν βυθίζοντάς το. Το κίνημα απάντησε στέλνοντας στο λιμάνι της Γάζας το πλοίο Spirit of Humanity, το οποίο έφτασε στα μέσα Ιανουαρίου 2009. Κατά τη δεύτερη αποστολή του, όμως, τον Ιούνιο του ίδιου έτους, το Ισραηλινό ναυτικό απήγαγε και συνέλαβε τους 21 επιβάτες του, απελαύνοντάς τους στις αρχές Ιουλίου.
Η αντίδραση του Ισραήλ
Ακόμα, δεν έχει γίνει σαφές ποια θα είναι η αντίδραση του Ισραήλ στην παρούσα αποστολή. Η κυβέρνησή του είχε προτείνει στο στόλο του Free Gaza Movement να μεταφέρει τις προμήθειες που κουβαλά σε ένα ισραηλινό λιμάνι. Από εκεί θα φρόντιζε εκείνη να φτάσουν στη Γάζα. Οι διοργανωτές της αποστολής, όμως, απάντησαν αρνητικά. «Το μόνο που επιτρέπει η ισραηλινή κυβέρνηση είναι ανθρωπιστική βοήθεια. Εμείς δεν μεταφέρουμε ανθρωπιστικές προμήθειες, αλλά οικοδομικά υλικά. Δεν θέλουμε να προσφέρουμε ανθρωπιστική βοήθεια, αλλά να σπάσουμε τον αποκλεισμό» δήλωσε η Γκρέτα Μπερλίν, επισημαίνοντας ότι το Ισραήλ απαγορεύει την ανοικοδόμηση δημόσιων κτηρίων και κατοικιών στη ρημαγμένη Λωρίδα της Γάζας.
Οι ισραηλινές ένοπλες δυνάμεις «παρακολουθούν την κατάσταση και προετοιμάζονται αναλόγως» για την άφιξη των πλοίων. Ανώτατος αξιωματούχος του υπουργείου Εξωτερικών χαρακτήρισε το στόλο «πρόκληση και παραβίαση της ισραηλινής νομοθεσίας», ενώ ο υπουργός Άμυνας, Εχούντ Μπάρακ, διέταξε τον αποκλεισμό μιας ζώνης 20 ναυτικών μιλίων έξω από τις ακτές της Γάζας. Ο διευθυντής του τμήματος Ευρωπαϊκών Υποθέσεων του υπουργείου Εξωτερικών, Ναόρ Γκίλον, συναντήθηκε με αξιωματούχους από την Τουρκία, την Ελλάδα, την Ιρλανδία και τη Σουηδία, προκειμένου να τους μεταφέρει το μήνυμα ότι τα πλοία δεν θα αφεθούν να φτάσουν στο λιμάνι.
«Τα μηνύματα που έρχονται από το Ισραήλ είναι ότι θα προσπαθήσουν να αποτρέψουν τα πλοία μας με κάθε μέσο, ακόμη και με χρήση αεροπορίας. Εμείς είμαστε άοπλοι. Σίγουρα δεν θα παραμείνουμε απαθείς. Θα αντισταθούμε με αξιοπρέπεια...» ανέφερε στο Έθνος της Κυριακής ο συντονιστής της πρωτοβουλίας «Ένα Καράβι για τη Γάζα» Βαγγέλης Πισσίας. Σχεδόν βέβαιο θεωρείται ότι το ισραηλινό Ναυτικό θα επιχειρήσει να παρέμβει στη δορυφορική επικοινωνία και να χρησιμοποιήσει μέσα ηλεκτρονικού πολέμου προκειμένου να σταματήσει την κάλυψη της αποστολής.
Μέχρι να γίνει, πάντως, η συνάντηση στη θάλασσα του «Στόλου της Ελευθερίας» με το ισραηλινό ναυτικό, ο ισραηλινός μηχανισμός προπαγάνδας έχει πιάσει για τα καλά δουλειά. Αφενός, στο Ίντερνετ, καθώς το ισραηλινό υπουργείο Εξωτερικών, το οποίο έχει δημιουργήσει από το 2009 μια ομάδα επιφορτισμένη με το καθήκον να διαδίδει θετικές ειδήσεις για το Ισραήλ, αντιδρά σε κάθε δήλωση υποστήριξης στην αποστολή. Αφετέρου, στις ακτές του Ισραήλ, όπου ένας «αντι-στόλος» περίπου σαράντα σκαφών διαδήλωσε το Σαββατοκύριακο κατά της Χαμάς και της Τουρκίας, η κυβέρνηση της οποίας στηρίζει την άρση του αποκλεισμού.
Τέτοιες ενέργειες, όμως, δεν τρομάζουν το Free Gaza Movement. Στα πλοία του θα βρίσκεται και το tvxs, ενημερώνοντάς σας για την πορεία της αποστολής.
"O σιωπών δοκεί συναινείν"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.