Κυριακή 27 Μαρτίου 2011

Μισθολογικές ψευδαισθήσεις: Όταν κάποιοι σπεύδουν να βαφτίσουν «Αυξήσεις» τις Μειώσεις, του Αργύρη Κολοκοντέ


Επεξεργασία-Επιμέλεια: Αργύριος Δ. Κολοκοντές
Αντιπρόεδρος ΕΛΜΕ Φλώρινας

Σε προηγούμενο άρθρο που δημοσιεύτηκε στην ΑΒ στις 2/3/2011 με τίτλο: «Περί Μισθολογικών Σεναρίων», επιχειρήθηκε να ενημερωθούν οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί για το που ακριβώς πρέπει να έχουν στραμμένη την προσοχή τους όσον αφορά τις μισθολογικές εξελίξεις στον κλάδο. Παρατέθηκαν λοιπόν τότε, 3 υποθετικά σενάρια, με την επισήμανση ότι μπορεί τελικά να μην έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα ή μπορεί και να υλοποιηθούν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο όλα μαζί ταυτόχρονα. Ο λόγος δε της παρουσίασής τους ήταν: «για να γνωρίζουν ότι γνωρίζουμε…ότι υποψιαζόμαστε…και αυτή τη φορά θα είναι πολύ πιο δύσκολο να μας κοροϊδέψουν». (βλ. http://www.alfavita.gr/artro.php?id=24920 )
 
Πριν λίγες ημέρες, μέσω του Τύπου, ήρθε «στο φως» της δημοσιότητας μία πρόταση από την Ένωση Αποφοίτων των Εθνικών Σχολών Δημόσιας Διοίκησης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ε.Σ.Δ.Δ. – Ε.Σ.Τ.Α.) για ένα νέο σύστημα αμοιβών-παρακίνησης στο Δημόσιο Τομέα. (Έτσι τιτλοφορείται). ...
 
(βλ. για το πλήρες κείμενο: http://www.esdaa.gr/Portals/0/Users/004/04/4/misthologiko_enap.pdf 
 
και για σχετικά δημοσιεύματα: http://www.alfavita.gr/artro.php?id=27017
 
 
Η πρόταση της ΕΝΑΠ επιβεβαιώνει ορισμένους από τους φόβους των 3 μισθολογικών σεναρίων που είχαν αναπτυχθεί στο άρθρο που αναφέρω παραπάνω, καθώς η ΕΝΑΠ προτείνει :
  1. Κατάργηση του 13ου και 14ου μισθού και ενσωμάτωση των «επιδομάτων» (πλέον) εορτών και αδείας στο Βασικό Μισθό.
  2. Μείωση των μισθολογικών κλιμακίων από 18 σε 10.
  3. Κατάργηση όλων των επιδομάτων και ενσωμάτωσή τους στο Βασικό Μισθό. (Εξαιρούνται το επίδομα θέσης για το οποίο προτείνεται η διατήρησή του με ποσόστωση επί του Βασικού Μισθού, το οικογενειακό και το επίδομα υπηρέτησης σε προβληματικές και παραμεθόριες περιοχές παρότι προτείνεται για το σύνολό τους ανώτερο χρηματικό όριο).
Με αφορμή λοιπόν την πρόταση της ΕΝΑΠ, αναπαράχθηκαν από στόμα σε στόμα δημοσιεύματα που κυκλοφόρησαν στον Τύπο, σύμφωνα με τα οποία αυξάνονται +17,22% οι αποδοχές των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών του Υπουργείου Παιδείας. Η είδηση ότι υπήρξε πρόταση από την οποία αυξάνονται οι αποδοχές των απασχολούμενων στο Υπουργείο Παιδείας, που μισθολογικά αποτελεί «τον τελευταίο τροχό της αμάξης» με τη μεγαλύτερη δυνατή αναντιστοιχία προσόντων-αμοιβών, ορισμένους μας χαροποίησε συγκρατημένα μόνον, καθώς μας κίνησε την περιέργεια να διαπιστώσουμε αν τελικώς έτσι έχουν τα πράγματα. Προσοχή! για να είμαστε σαφείς πρέπει να ξεκαθαριστεί ότι αυτό το ποσοστό προέκυψε από δημοσιεύματα και δεν καταγράφεται πουθενά μέσα στο κείμενο της πρότασης της ΕΝΑΠ.
 
Ας προσπαθήσουμε λοιπόν να πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά και να δούμε τι ακριβώς συμβαίνει. Πρώτα απ’ όλα είναι πάγιο αίτημα του κλάδου η ενσωμάτωση της πλήρους αξίας των «σταθερών» επιδομάτων στο Βασικό Μισθό (για να είμαστε κατανοητοί, «σταθερό» δεν είναι λ.χ. το οικογενειακό επίδομα ή το επίδομα θέσης, ενώ «σταθερά» είναι λ.χ. τα επιδόματα εξωδιδακτικής απασχόλησης, διδακτικής προετοιμασίας, κινήτρου απόδοσης). Ως εδώ όλα καλά. Από την άλλη, κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι η πρόταση αυτή της ΕΝΑΠ είναι μία πρόταση για την οποία χρειάσθηκε σίγουρα αρκετός κόπος και χρόνος και ότι περιέχει παρατηρήσεις με τις οποίες είμαστε σύμφωνοι (όπως λ.χ., η παρατήρηση ότι το να μην έχει αυξηθεί στην πάροδο του χρόνου και να παρέχεται στον εργαζόμενο επίδομα 1ου ή/και 2ου τέκνου μόλις 18€, με τα σημερινά δεδομένα είναι κάτι που δεν ανταποκρίνεται στην ουσία της ύπαρξης αυτού του επιδόματος). (Ποιες ανάγκες του τέκνου μπορείς να καλύψεις με 18€ μικτά, ούτε καν καθαρά;;;). Γιατί λοιπόν γράφεται αυτό το άρθρο;;; Ακριβώς επειδή αυτό το περί αύξησης +17,22% στις αμοιβές των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών μας κίνησε την περιέργεια να δούμε αν πράγματι είναι αληθές ή είναι απλώς μία ψευδαίσθηση.
 
Θα διαπιστώσετε λοιπόν στην πορεία του κειμένου ότι βάση της εν προκειμένω πρότασης της ΕΝΑΠ όχι μόνον δεν αυξάνονται οι καθαρές αμοιβές των νεοδιόριστων συναδέλφων εκπαιδευτικών, αλλά αντιθέτως ΜΕΙΩΝΟΝΤΑΙ!!! Αυτό οφείλεται στο ότι όλη η μελέτη της ΕΝΑΠ επικεντρώνεται στις ΜΙΚΤΕΣ ΑΠΟΔΟΧΕΣ των υπαλλήλων (=αποδοχές πριν τις κρατήσεις) και στο ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ των 2 επιμέρους μισθολογικών σεναρίων που καταθέτει ως πρόταση στους Φορείς Άσκησης της Οικονομικής Πολιτικής εν όψει του Ενιαίου Μισθολογίου, χωρίς να μεριμνά για το ποιες θα είναι τελικά οι ΚΑΘΑΡΕΣ ΑΠΟΔΟΧΕΣ (=τα χρήματα τα οποία θα φθάνουν τελικώς στα χέρια των υπαλλήλων), καθώς αγνοούνται οι ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ.
Προκειμένου να γίνουν τα παραπάνω κατανοητά θα χρησιμοποιήσουμε κάποια απλά  παραδείγματα. Για να αποφευχθεί η σύγχυση μεταξύ της υφιστάμενης σήμερα κατάστασης και της διαμορφούμενης από την πρόταση της ΕΝΑΠ κατάστασης, το πιο απλό παράδειγμα που μπορούμε να πάρουμε είναι: Νεοδιόριστος κατηγορίας ΠΕ, νεοασφαλισμένος (μετά τις 1/1/1993), χωρίς μεταπτυχιακές / διδακτορικές σπουδές, χωρίς οικογενειακό επίδομα και χωρίς επίδομα προβληματικής ή/και παραμεθορίου περιοχής. Για να συμπεράνουμε αν προκύπτει όφελος ή όχι για το νεοδιόριστο του παραδείγματός μας πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι η πρόταση της ΕΝΑΠ και στα 2 επιμέρους Σενάρια που περιλαμβάνει είναι: ο εισαγωγικός Βασικός Μισθός του υπαλλήλου να εκκινεί από 1455,00€. (Αυτό που μεταβάλλεται μεταξύ των 2 Σεναρίων της ΕΝΑΠ είναι οι παράμετροι ωρίμανσης και ο καταληκτικός μισθός, κάτι το οποίο δεν επηρεάζει το παράδειγμά μας). Συγκρίνουμε λοιπόν αρχικά τα εξής:
 
  1. Μηνιαίες Καθαρές Αμοιβές του Νεοδιόριστου του παραδείγματος υπό την Υφιστάμενη σήμερα Κατάσταση, κατά τη διάρκεια του 1ου έτους διορισμού
και
  1. Μηνιαίες Καθαρές Αμοιβές του, υπό την Πρόταση της ΕΝΑΠ, επίσης κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους διορισμού.

Πίνακας 1: Μηνιαίες Αποδοχές
ΒΜ
ΜΤΧ / ΔΙΔ
ΟΕ
ΕΞ
ΠΘ
ΔΠ
ΚΑ
ΕΕΑ
ΕΘ
ΠΡ.    ΑΠ.
ΕΕΣ
ΕΕ
ΣΑ
ΚΑΘΑΡΑ
ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ
985,00
0,00
0,00
288,14
0,00
85,01
100,00
0,00
0,00
0,00
0,00
40,74
1498,89
1030,00
ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΕΝΑΠ ΓΙΑ ΑΡΧΙΚΟ ΜΙΣΘΟ 1455,00€ ΧΩΡΙΣ ΚΛΑΔΙΚΑ ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ
1455,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
43,65
1498,65
994,00
 
(όπου: ΒΜ=Βασικός Μισθός, ΜΤΧ/ΔΙΔ=Μεταπτυχικό-Διδακτορικό, ΟΕ=Οικογενειακό Επίδομα, ΕΞ=Επίδομα Εξωδιδακτικής Απασχόλησης, ΠΘ=Επίδομα Παραμεθορίου, ΔΠ=Επίδομα Διδακτικής Προετοιμασίας, ΚΑ=Κίνητρο Απόδοσης, ΕΕΑ=Επίδομα Ειδικής Απασχόλησης, ΕΘ=Επίδομα Θέσης, ΠΡ.ΑΠ.=Επίδομα Πρόσθετης Απασχόλησης Ν.2906/02, ΕΕΣ=Επίδομα Ειδικών Συνθηκών – Ειδικής Αγωγής, ΕΕ=Εργοδοτική Εισφορά, ΣΑ=Σύνολο Αποδοχών, ΚΑΘΑΡΑ=Τελικές Καθαρές Αποδοχές με Στρογγυλοποίηση Δεκαδικών)
(Σημειώνεται ότι έχει συνεκτιμηθεί και στις δύο περιπτώσεις ότι ο νεοδιόριστος υπόκειται σε πρόσθετες κρατήσεις ΜΤΠΥ τους πρώτους 12 μήνες και ΤΕΑΔΥ τους πρώτους 24 μήνες).

Από τον Πίνακα 1 που παρουσιάζει τη σχετική σύγκριση, εύκολα κάποιος διαπιστώνει ότι η πρόταση της ΕΝΑΠ συνεπάγεται μικρότερες καθαρές αποδοχές, δεδομένου του υπάρχοντος σήμερα τρόπου υπολογισμού των κρατήσεων στις οποίες υπόκειται ένας εκπαιδευτικός. Πιο συγκεκριμένα, αν μηδενισθούν τα επιδόματα και ο βασικός μισθός ανέλθει σε 1455,00€, τότε παρατηρήσαμε ότι καταγράφεται αύξηση των κρατήσεων για Υγειονομική Περίθαλψη, για Κύρια Σύνταξη, για το Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων, για το Ταμείο Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων και το Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης των Δημοσίων Υπαλλήλων, βάση του ισχύοντος σήμερα τρόπου υπολογισμού τους. Συνεπώς, ενώ το Σύνολο Αποδοχών εμφανίζεται περίπου σταθερό, προκύπτει μείωση στις καθαρές αποδοχές, δηλαδή στα χρήματα που όντως θα καταλήγουν στα χέρια του υπαλλήλου.
 
Ωστόσο από την ανάλυση του Πίνακα 1, δεν είμαστε ακόμη σε θέση να διαπιστώσουμε πόσο τελικά μειώνονται οι καθαρές αποδοχές του νεοδιόριστου. Για να συμβεί αυτό, πρέπει προηγουμένως να συνεκτιμηθεί και η απώλεια από τα επιδόματα εορτών και αδείας, δεδομένου ότι η πρόταση της ΕΝΑΠ προϋποθέτει την πλήρη κατάργησή τους.Στον Πίνακα 2 γίνεται η σχετική σύγκριση.


Πίνακας 2: Μηνιαία Αναγωγή Επιδομάτων Εορτών και Αδείας.
ΕΠΙΔ. ΧΡΙΣΤ.
ΕΕ
ΣΑ
ΚΑΘ.
ΕΠΙΔ. ΠΑΣΧΑ
ΕΕ
ΣΑ
ΚΑΘ.
ΕΠΙΔ. ΑΔΕΙΑΣ
ΕΕ
ΣΑ
ΚΑΘ.
ΣΥΝ. ΚΑΘ.
ΜΗΝ. ΑΝΑΓ.
ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ
500,00
15,00
515,00
424,00
250,00
7,50
257,50
209,00
250,00
7,50
257,50
209,00
842,00
70,17
ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΕΝΑΠ ΓΙΑ ΑΡΧΙΚΟ ΜΙΣΘΟ 1455,00€ ΧΩΡΙΣ ΚΛΑΔΙΚΑ ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
 
(όπου: ΚΑΘ=Καθαρές Αποδοχές, ΣΥΝ.ΚΑΘ.=Σύνολο Καθαρών Αποδοχών, ΜΗΝ.ΑΝΑΓ.=Μηνιαία Αναγωγή)

Από τον πίνακα αυτό είναι φανερό ότι ο νεοδιόριστος εκπαιδευτικός του παραδείγματος λαμβάνει σήμερα (κατόπιν της μετατροπής του 13ου και 14ου μισθού σε «επιδόματα») καθαρά στο χέρι 842€ ετησίως από το σύνολο των επιδομάτων εορτών και δώρων, που σημαίνει ότι είναι σαν να λαμβάνει μηνιαίως 70,17€ επιπλέον. Η πρόταση της ΕΝΑΠ καταργεί αυτά τα ποσά. Ο Πίνακας 3 δείχνει το τελικό αποτέλεσμα.


Πίνακας 3: Σύγκριση Μηνιαίων Συνόλων
Α/Α
ΚΑΘΑΡΑ: ΑΠΌ ΜΗΝΙΑΙΟ ΜΙΣΘΟ
ΚΑΘΑΡΑ: ΑΠΌ ΜΗΝΙΑΙΑ ΑΝΑΓΩΓΗ ΔΩΡΟΥ
ΚΑΘΑΡΑ:  ΜΗΝΙΑΙΟ ΣΥΝΟΛΟ
ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ

1030,00
70,17
1100,17
ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΕΝΑΠ ΓΙΑ ΑΡΧΙΚΟ ΜΙΣΘΟ 1455,00€ ΧΩΡΙΣ ΚΛΑΔΙΚΑ ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ


994,00
0,00
994,00


Όπως γίνεται φανερό από τον Πίνακα 3, η πρόταση της ΕΝΑΠ όχι απλώς δεν αυξάνει την αμοιβή του νεοδιόριστου εκπαιδευτικού του παραδείγματος, αλλά αντιθέτως τη μειώνει 106,17€ (ΚΑΘΑΡΑ) ΜΗΝΙΑΙΩΣ (δηλαδή -9,65%) !!!

Από πού λοιπόν προκύπτει το συμπέρασμα των δημοσιευμάτων περί αυξήσεων των αποδοχών +17,22%;;; Εκείνοι οι οποίοι κάνουν λόγο για αύξηση +17,22% συγκρίνουν δύο αυθαίρετα μεγέθη. Το πρώτο μέγεθος το ορίζουν στα 1365,00€ και το ονομάζουν «Συνολικές Αποδοχές Νεοεισερχόμενου (Εκπαιδευτικού) ΠΕ Βάση Στοιχείων του 2009» (???), ενώ το δεύτερο μέγεθος το ορίζουν στα 1600€ και το ονομάζουν «Πρόταση ΕΝΑΠ – Συνολικές Αποδοχές Μαζί με Μέσο Όρο Κοινωνικών Επιδομάτων 145€» (;). Υπολογίζουν δηλαδή [(1600,00-1365,00)/1365,00]=0,1722=17,22%. Αλλά, γιατί άραγε τα δύο αυτά μεγέθη είναι αυθαίρετα;
 
Το μεν πρώτο μέγεθος δεν μπορεί να προσεγγισθεί με κανένα από τους συνδυασμούς που γνωρίζουμε ακόμη κι αν μιλάμε για μεγέθη του 2009 (που και αυτό αποτελεί πρόσθετη αστοχία), ενώ στο δεύτερο μέγεθος προσθέτουν κατά αυθαίρετο τρόπο στον προτεινόμενο εισαγωγικό Βασικό Μισθό (1455,00€) ένα ποσό 145€ και παράγουν αδικαιολογήτως ένα τελικό ποσό 1600€. Λέμε δε ότι το ποσό των 1600€ παράγεται αδικαιολογήτως, δεδομένου ότι σύμφωνα με την πρόταση της ΕΝΑΠ, έχει νόημα να παραμείνει μόνον το επίδομα θέσης και ίσως το οικογενειακό και το επίδομα προβληματικής-παραμεθορίου περιοχής (όπως άλλωστε αναφέρθηκε νωρίτερα). Συνεπώς, εφόσον στο παράδειγμα το οποίο έχουμε θέσει στον Πίνακα 1, ο νεοδιόριστος συνάδελφος δεν έχει οικογένεια ούτε και υπηρετεί σε παραμεθόρια περιοχή, δεν θα δικαιούταν σε καμία λογική περίπτωση αυτό το αυθαίρετο ποσό των 145€. Στην ουσία εκείνοι που χρησιμοποιούν το ποσό των 145€ προσθέτουν στον εισαγωγικό βασικό μισθό των 1455,00€ ένα αυθαίρετο μέσο όρο επιδόματος προερχόμενο από πιθανή λήψη κάποιου οικογενειακού ή/και παραμεθορίου επιδόματος. Λογικά λοιπόν για να γίνει μία σωστή σύγκριση θα έπρεπε να προσθέσουμε κι εμείς αντίστοιχα ποσά επιδομάτων στην υφιστάμενη σήμερα κατάσταση όπως ισχύει για το νεοδιόριστο εκπαιδευτικό του παραδείγματος που αναπτύσσεται. Το ενδιαφέρον είναι ότι θέλοντας να δώσουμε έμφαση στο λάθος των ισχυρισμών τους, ακόμη και τίποτα επιπλέον να μην προστεθεί στην υφιστάμενη κατάσταση του νεοδιόριστου του παραδείγματος, αυτός και πάλι θα είναι ζημιωμένος. Για του λόγου το αληθές, δείτε τους Πίνακες 4, 5 και 6 (οι αλλαγές δηλώνονται με “black”).




Πίνακας 5: Μηνιαία Αναγωγή Επιδομάτων Εορτών και Αδείας (Περίπτωση Σύγκρισης με το ποσό των 1600,00€).
ΕΠΙΔ. ΧΡΙΣΤ.
ΕΕ
ΣΑ
ΚΑΘ.
ΕΠΙΔ. ΠΑΣΧΑ
ΕΕ
ΣΑ
ΚΑΘ.
ΕΠΙΔ. ΑΔΕΙΑΣ
ΕΕ
ΣΑ
ΚΑΘ.
ΣΥΝ. ΚΑΘ.
ΜΗΝ. ΑΝΑΓ.
ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ
500,00
15,00
515,00
424,00
250,00
7,50
257,50
209,00
250,00
7,50
257,50
209,00
842,00
70,17
ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΑΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΩΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕΝΟΥ ΠΟΣΟΥ ΤΩΝ 1600,00€
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00



Πίνακας 6: Σύγκριση Μηνιαίων Συνόλων (Περίπτωση Σύγκρισης με το Αδικαιολόγητο Ποσό των 1600€)
Α/Α
ΚΑΘΑΡΑ: ΑΠΌ ΜΗΝΙΑΙΟ ΜΙΣΘΟ
ΚΑΘΑΡΑ: ΑΠΌ ΜΗΝΙΑΙΑ ΑΝΑΓΩΓΗ ΔΩΡΟΥ
ΚΑΘΑΡΑ:  ΜΗΝΙΑΙΟ ΣΥΝΟΛΟ
ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ

1030,00
70,17
1100,17
ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΑΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΩΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕΝΟΥ ΠΟΣΟΥ ΤΩΝ 1600,00€



1077,00
0,00
1077,00

Ακόμη και σε αυτή την παράλογη περίπτωση και πάλι προκύπτει μείωση της τάξης των 23,17€ (ΚΑΘΑΡΑ) ΜΗΝΙΑΙΩΣ (δηλαδή -2,11%) !!!!

Ας δούμε τώρα τι θα συμβεί με τον νεοδιόριστο του παραδείγματός μας μετά από 5 έτη μισθολογικά αναγνωρίσιμης προϋπηρεσίας (ακόμη κι αν ένα τμήμα αυτής το είχε αποκτήσει πριν το διορισμό του). Ότι αναφέρουμε στο σημείο αυτό ισχύει και για κάποιον που είναι ήδη διορισμένος και έχει με το υπάρχον σύστημα Μ.Κ.15, δηλαδή 5 έτη μισθολογικά αναγνωρισμένης υπηρεσίας, όταν μεταβαίνει σε ένα μισθολογικό σύστημα όπως αυτό της πρότασης της ΕΝΑΠ.Για να γίνει η σχετική σύγκριση πρέπει να δούμε βάση της πρότασης της ΕΝΑΠ ποιος είναι ο βασικός μισθός που λαμβάνει ο υπάλληλος (με τα δεδομένα του παραδείγματος μας, χωρίς δηλαδή να έχει μεταβληθεί η κατάστασή του από απόψεως λοιπών σημερινών επιδομάτων) στα 5 έτη. Προαναφέραμε ότι η ΕΝΑΠ αναπτύσσει 2 Σενάρια εκ των οποίων προτείνει στους Φορείς της Οικονομικής Πολιτικής ως πιο εύκολο προς υλοποίηση το Σενάριο 2. Αν λοιπόν εστιάσουμε στο σενάριο 2 της ΕΝΑΠ, τότε μετά από τη συμπλήρωση 5 ετών μισθολογικής υπηρεσίας ο εκπαιδευτικός θα λαμβάνει Βασικό Μισθό 1697,50€. Οι Πίνακες 7, 8 και 9 παρουσιάζουν τα αποτελέσματα αυτής της σύγκρισης.


Πίνακας 7: Μηνιαίες Αποδοχές (Μετά το Πέρας 5ετίας).
ΒΜ
ΜΤΧ / ΔΙΔ
ΟΕ
ΕΞ
ΠΘ
ΔΠ
ΚΑ
ΕΕΑ
ΕΘ
ΠΡ.    ΑΠ.
ΕΕΣ
ΕΕ
ΣΑ
ΚΑΘΑΡΑ
ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ
1104,00
0,00
0,00
288,14
0,00
85,01
100,00
0,00
0,00
0,00
0,00
44,31
1621,46
1225,00
ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΕΝΑΠ – ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΕΝΗ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΑ 5ΕΤΙΑ
1697,50
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
50,93
1748,43
1278,00
(Σημειώνεται ότι πλέον δεν υπολογίζονται εισφορές ΜΤΠΥ και ΤΕΑΔΥ Νεοδιόριστου)


Πίνακας 8: Μηνιαία Αναγωγή Επιδομάτων Εορτών και Αδείας (Περίπτωση Συμπληρωμένης 5ετίας).
ΕΠΙΔ. ΧΡΙΣΤ.
ΕΕ
ΣΑ
ΚΑΘ.
ΕΠΙΔ. ΠΑΣΧΑ
ΕΕ
ΣΑ
ΚΑΘ.
ΕΠΙΔ. ΑΔΕΙΑΣ
ΕΕ
ΣΑ
ΚΑΘ.
ΣΥΝ. ΚΑΘ.
ΜΗΝ. ΑΝΑΓ.
ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ
500,00
15,00
515,00
410,00
250,00
7,50
257,50
203,00
250,00
7,50
257,50
203,00
816,00
68,00
ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΕΝΑΠ – ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΕΝΗ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΑ 5ΕΤΙΑ
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00


Πίνακας 9: Σύγκριση Μηνιαίων Συνόλων (Περίπτωση Συμπληρωμένης Μισθολογικά 5ετίας)
Α/Α
ΚΑΘΑΡΑ: ΑΠΌ ΜΗΝΙΑΙΟ ΜΙΣΘΟ
ΚΑΘΑΡΑ: ΑΠΌ ΜΗΝΙΑΙΑ ΑΝΑΓΩΓΗ ΔΩΡΟΥ
ΚΑΘΑΡΑ:  ΜΗΝΙΑΙΟ ΣΥΝΟΛΟ
ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ

1225,00
68,00
1293,00
ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΕΝΑΠ – ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΕΝΗ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΑ 5ΕΤΙΑ



1278,00
0,00
1278,00

Συμπεραίνεται λοιπόν ότι και ο κατέχων 5 συμπληρωμένα έτη μισθολογικής υπηρεσίας, ζημιώνεται κατά 15€ (ΚΑΘΑΡΑ) ΜΗΝΙΑΙΩΣ (-1,16%). Το εντυπωσιακό είναι ότι εκ πρώτης όψεως η κλίμακα της πρότασης της ΕΝΑΠ είναι έτσι κατασκευασμένη που μοιάζει να ζημιώνεται περισσότερο ο νεοδιόριστος. Χωρίς ίσως αυτό να αποτελεί ψευδαίσθηση, υπάρχει και η εξής παράμετρος: Όσο μεγαλύτερος ηλικιακά είναι κάποιος τόσο περισσότερο αυξάνονται σταδιακά τα επιδόματά του, από παιδιά, από επιδόματα ειδικής απασχόλησης κ.λ. και αυτό δεν έχει ληφθεί υπόψη (ούτε και οι σχετικές απώλειες) προκειμένου να μπορεί να γίνει μία καθαρή σύγκριση. Επίσης σκεφθείτε και το εξής: Η πρόταση της ΕΝΑΠ ορίζει ότι δεν πρέπει η ανά εργαζόμενο μικτές αποδοχές για τα διατηρούμενα τελικώς επιδόματα (οικογενειακό, παραμεθορίου) να ξεπερνούν τα 350€ (ΜΙΚΤΑ). Αυτό λ.χ. σημαίνει απώλεια χρημάτων για ορισμένες κατηγορίες πολυτέκνων, ειδικά των υπηρετούντων σε παραμεθόριο, παρότι αναγνωρίζεται ότι τα ανά τέκνο βοηθήματα είναι μηδαμινά και δεν επιτελούν το σκοπό της ύπαρξής τους.
 
Επιπροσθέτως, η ΕΝΑΠ ουσιαστικά προτείνει την κατάργηση του επιδόματος πρόσθετης απασχόλησης, την κατάργηση του επιδόματος ειδικής απασχόλησης και την κατάργηση του επιδόματος ειδικών συνθηκών (ειδικής αγωγής), που λαμβάνουν που λαμβάνουν ορισμένοι μόνον συνάδελφοι εκπαιδευτικοί με κριτήριο τη θέση στην οποία εκπληρώνουν τα καθήκοντά τους. Από την άλλη προτείνει διατήρηση του επιδόματος θέσης ευθύνης το οποίο μπορεί να ανέρχεται σε 10% επί του βασικού μισθού για προϊστάμενους αυτοτελών γραφείων, 15% για προϊστάμενους τμημάτων, 35% για προϊστάμενους διεύθυνσης και 55% για προϊστάμενους γενικής διεύθυνσης, χωρίς το μέγεθος αυτό να υπάγεται στον ως άνω αναφερόμενο περιορισμό των 350€. Ο ορισμός αυτός δημιουργεί ερωτηματικά ως προς τη μετάφρασή του στα πλαίσια της Δομής της Εκπαίδευσης. Αν λ.χ. προϊστάμενος διεύθυνσης είναι ο Προϊστάμενος Δ.Ε. ή Π.Ε. και προϊστάμενος γενικής διεύθυνσης είναι ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης, τότε είναι φανερό ότι οι συγκεκριμένοι συνάδελφοι θα είναι μισθολογικά ευνοημένοι (δεδομένου του υψηλού βασικού τους μισθού και της ποσόστωσης όπως ορίζεται, η οποία υπερκαλύπτει τα καταργούμενα γι’ αυτούς επιδόματα ειδικής απασχόλησης και θέσης ευθύνης)!    
 
Αν και ήδη έχει δοθεί μία απάντηση σε εκείνους που ισχυρίζονται ότι με τούτη την πρόταση αυξάνονται οι αμοιβές των νεοεισερχόμενων στο Δημόσιο εκπαιδευτικών, και όχι μόνο, ωστόσο για να μην αφήσουμε «ανοιχτά παραθυράκια» πρέπει να κάνουμε ακόμη μία σύγκριση. Με αφορμή λοιπόν ότι οι διοριζόμενοι εκπαιδευτικοί που δεν έχουν ούτε μία ημέρα προϋπηρεσίας, βάση νόμου, από 01/01/2011 κι έπειτα θα εντάσσονται στο καθεστώς ασφάλισης του ΙΚΑ και όχι του Δημοσίου (βλ. διευκρινιστική Εγκύκλιο 13725/0092 της 26ης-1-2011 που εξέδωσε το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους), είναι σκόπιμο να εξετάσουμε για το νεοδιόριστο που αρχικώς λάβαμε ως παράδειγμα, αν διαμέσου της πρότασης της ΕΝΑΠ αυξάνει ή όχι το εισόδημά του στην περίπτωση ασφάλισης στο ΙΚΑ. Η απάντηση προκύπτει από τους πίνακες 10, 11 και 12.


Πίνακας 10: Μηνιαίες Αποδοχές  (Περίπτωση Ασφάλισης στο ΙΚΑ).
ΒΜ
ΜΤΧ / ΔΙΔ
ΟΕ
ΕΞ
ΠΘ
ΔΠ
ΚΑ
ΕΕΑ
ΕΘ
ΠΡ.    ΑΠ.
ΕΕΣ
ΕΕ
ΣΑ
ΚΑΘΑΡΑ
ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ
985,00
0,00
0,00
288,14
0,00
85,01
100,00
0,00
0,00
0,00
0,00
381,10
1839,25
1197,60
ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΕΝΑΠ ΓΙΑ ΑΡΧΙΚΟ ΜΙΣΘΟ 1455,00€ ΧΩΡΙΣ ΚΛΑΔΙΚΑ ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ
1455,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
408,27
1863,27
1181,93
 
(Διευκρινίζεται ότι στην περίπτωση ασφάλισης στο ΙΚΑ, με τα σημερινά δεδομένα είναι μεγαλύτερη η εργοδοτική εισφορά, μικρότερες οι εισφορές που βαρύνουν τον ασφαλισμένο και κατ’ επέκταση μεγαλύτερες οι καθαρές αποδοχές…..αλλά με πρόκληση συνθηκών κατάργησης των Ταμείων του Δημοσίου. Σχετικά με το θέμα μπορείτε να δείτε αποσπάσματα από το άρθρο «Συγχωνεύσεις-Καταργήσεις και Άλλα», 30/1/2011, αρχείο ΑΒ, http://www.alfavita.gr/artro.php?id=21569  ).
 

Πίνακας 11: Μηνιαία Αναγωγή Επιδομάτων Εορτών και Αδείας (Περίπτωση Ασφάλισης στο ΙΚΑ).
ΕΠΙΔ. ΧΡΙΣΤ.
ΕΕ
ΣΑ
ΚΑΘ.
ΕΠΙΔ. ΠΑΣΧΑ
ΕΕ
ΣΑ
ΚΑΘ.
ΕΠΙΔ. ΑΔΕΙΑΣ
ΕΕ
ΣΑ
ΚΑΘ.
ΣΥΝ. ΚΑΘ.
ΜΗΝ. ΑΝΑΓ.
ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ
500,00
140,30
640,30
401,70
250,00
70,15
320,15
200,85
250,00
70,15
320,15
200,85
803,40
66,95
ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΕΝΑΠ ΓΙΑ ΑΡΧΙΚΟ ΜΙΣΘΟ 1455,00€ ΧΩΡΙΣ ΚΛΑΔΙΚΑ ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00



Πίνακας 12: Σύγκριση Μηνιαίων Συνόλων (Περίπτωση Ασφάλισης στο ΙΚΑ)
Α/Α
ΚΑΘΑΡΑ: ΑΠΌ ΜΗΝΙΑΙΟ ΜΙΣΘΟ
ΚΑΘΑΡΑ: ΑΠΌ ΜΗΝΙΑΙΑ ΑΝΑΓΩΓΗ ΔΩΡΟΥ
ΚΑΘΑΡΑ:  ΜΗΝΙΑΙΟ ΣΥΝΟΛΟ
ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ

1197,60
65,95
1263,55
ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΕΝΑΠ ΓΙΑ ΑΡΧΙΚΟ ΜΙΣΘΟ 1455,00€ ΧΩΡΙΣ ΚΛΑΔΙΚΑ ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ



1181,93
0,00
1181,93

Όπως γίνεται φανερό από τον Πίνακα 12, ακόμη και στην περίπτωση ασφάλισης στο ΙΚΑ που αποτελεί μία προοπτική που στα επόμενα έτη θα βαίνει αύξουσα για τους νεοδιόριστους καθώς σταδιακά θα εξαλείφονται οι διοριζόμενοι που κατέχουν προϋπηρεσία πριν τις 31/12/2010, η πρόταση της ΕΝΑΠ όχι απλώς δεν αυξάνει την αμοιβή τους, αλλά αντιθέτως (βάση του παραδείγματός μας) τη μειώνει 81,62€ (ΚΑΘΑΡΑ) ΜΗΝΙΑΙΩΣ (δηλαδή -6,46%) !!!

ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ-ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ-ΕΠΙΛΟΓΟΣ
  1. Δεν ισχύουν τα δημοσιεύματα τα οποία στηριζόμενα στην πρόταση της ΕΝΑΠ υποστηρίζουν ότι αυξάνονται οι αμοιβές των νεοδιόριστων (και όχι μόνον) εκπαιδευτικών στο Δημόσιο κατά +17,22% Αντιθέτως οι καθαρές αποδοχές, δηλαδή τα χρήματα που θα καταλήγουν στο χέρι του νεοδιόριστου, και όχι μόνον, συνάδελφου εκπαιδευτικού, μειώνονται.
  2. Η πρόταση της ΕΝΑΠ, υπό τη δική μας οπτική γωνία, δεν δικαιώνει τον τίτλο της ως πρόταση ενός συστήματος «αμοιβών-παρακίνησης».
  3. Αν αυτά συμβαίνουν στις αμοιβές που προβλέπει η πρόταση για το Υπουργείο Παιδείας (τις οποίες κάποιοι μάλλον βιάστηκαν να τις βαφτίσουν «αυξήσεις»), τότε που φθάνουν άραγε οι πραγματικές μειώσεις στα άλλα Υπουργεία;;;
  4. Υπενθυμίζουμε και επισημαίνουμε ότι η πρόταση της ΕΝΑΠ είναι απλώς μία πρόταση προς τους Φορείς Οικονομικής Πολιτικής και όχι κάποιου είδους τελική απόφαση για τα μισθολογικά του κλάδου. Το άρθρο αυτό απλώς επισημαίνει ότι η πρόταση, όσον αφορά τη δική μας οπτική των πραγμάτων, δεν συνεκτιμά δεδομένα τα οποία τελικώς οδηγούν στο να επηρεάζονται αρνητικά οι καθαρές αποδοχές  (τουλάχιστον σε ορισμένες, προφανώς, περιπτώσεις).
  5. Όσο υπάρχει το διαδίκτυο ως πλαίσιο ελεύθερου κοινωνικού διαλόγου και ανταλλαγής ιδεών, θεωρούμε υποχρέωση μας να ενημερώνουμε τους συναδέλφους για θέματα που άπτονται του ενδιαφέροντός τους και των συμφερόντων τους.
  6. Στους υπόλοιπους, απλώς τους υπενθυμίζουμε ότι παρακολουθούμε τα τεκταινόμενα….ότι δεν πρέπει να λησμονούν ότι γνωρίζουμε….ότι υποψιαζόμαστε….και ότι πλέον είναι πιο δύσκολο να μας κοροϊδέψουν…

Ευχαριστώ την ΑΒ για την κατ’ επανάληψη φιλοξενία της και τους αναγνώστες του κειμένου για τον πολύτιμο χρόνο τους.

Αργύριος Δ. Κολοκοντές
Αντιπρόεδρος ΕΛΜΕ Φλώρινας
==========================
"O σιωπών δοκεί συναινείν"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.