Σάββατο 21 Απριλίου 2012

Ποιος θα μας προστατέψει από την ΑΕΠΙ; (ή μάλλον... εάν υπάρχουν "αποχρώσεις" ενδείξεις για το ποιος κυβερνά αυτή την χώρα;)


Μετά την πρώτη εκπομπή (ΑΕΠΙ: Όταν μια ΑΕ εισπράττει στο όνομα των πνευματικών δικαιωμάτων) του Κώστα Βαξεβάνη θα περίμενε κανείς να μπει ένας εισαγγελέας να διερευνήσει την υπόθεση ΑΕΠΙ. Το γιατί ακόμη ή τι περιμένει η δικαστική εξουσία είναι ένα φαινόμενο  της εποχής μας. ΔΕΝ θα υποθέσουμε σκοπιμότητες αλλά εύλογα και αυτονόητα ερωτηματικά.  που γνωρίζει ο πολύς ο κόσμος είναι "πολιτισμική σιωπή" ότι δεν ακούγεται πια μουσική ελεύθερα (ή πλήρωσε για να ακούσεις).
Είναι και αυτό ένα από τα χαρακτηριστικά της εποχής του νεοφιλελεύθερου  καπιταλισμού (από το 1993- εποχή Μητσοτάκη!!!) .
Τα πάντα στο βωμό του κέρδους.
Ο λεγόμενος ανθρωπισμός και η κοινωνία των πολιτών μεταλλάχτηκαν σε κερδοσκοπία και σε κοινωνία των αριθμών. Η παρουσία της ΑΕΠΙ καταλυτικός παράγων της ελεύθερης διακίνησης της μουσικής. Το θέμα δεν είναι εκεί... αλλά στα ερωτήματα που θέτει παρακάτω η εκπομπή:

Το «Κουτί της Πανδώρας» ανοίγει με δύο εκπομπές για την Ανώνυμη Εταιρεία Πνευματικής Ιδιοκτησίας και τη δράση της.


ΑΕΠΙ: Όταν μια ΑΕ εισπράττει στο όνομα των πνευματικών δικαιωμάτων from Kouti Pandoras on Vimeo.
Μήνες τώρα γινόμαστε αποδέκτες καταγγελιών για είσπραξη δικαιωμάτων δημόσιας εκτέλεσης από περίπτερα που ακούνε ραδιοφωνάκι, από σουβλατζίδικα χωρίς τραπέζια, από καφενεία σε χωριά 10 κατοίκων. Η ΑΕΠΙ μια ανώνυμη εταιρεία, χρησιμοποιεί το ίδιο το κράτος και την Ελληνική Αστυνομία, για να εισπράττει αυτό που η ίδια ορίζει αυθαίρετα.

Πάνω από 6.000 μηνύσεις έχουν εξακοντίσει από τα πολυτελή γραφεία τους οι άνθρωποι της ΑΕΠΙ σε έλληνες επαγγελματίες. Όποιος θεωρήσει ότι το αντίτιμο είναι υπερβολικό ή άδικο, μπορεί να συρθεί στο αυτόφωρο, παρότι πρόκειται για μια ιδιωτική διαφορά. Και βέβαια η επωδός είναι πως κανένας δεν γνωρίζει με ποιο τρόπο αποδίδει η ΑΕΠΙ τα έσοδα από τις εισπράξεις.

Σχετικά για μελέτη του θέματος: 

1. Η μουσική φεύγει... Το «φάντασμα» της ΑΕΠΙ έρχεται!!!
Του Κ. Γ. Τατούλη
H Ανώνυμη Εταιρεία Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΑΕΠI) είναι ένας οργανισμός διαχείρισης Πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων, από τον οποίο εξαρτώνται σε σημαντικό βαθμό πολλοί επαγγελματίες. Οι έλεγχοι που γίνονται από την πλευρό των ελεγκτών της συγκεκριμένης εταιρείας, δίνουν πολλές φορές αφορμή να αναρωτηθεί Κανείς αν ακολουθούν τα όσα επιβάλλει η σχετική νομοθεσία ή την υπερβαίνουν. Αυτοί είναι ορισμένοι μόνο προβληματισμοί σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν οι εταιρείες που εισπράττουν και διαχειρίζονται τα τεράστια ποσά που προκύπτουν από τα συγγενικά και τα πνευματικά δικαιώματα.
Την ίδια ώρα πληθαίνουν οι καταγγελίες από την πλευρά επαγγελματιών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της μαζικής εστίασης και όχι μόνο. ‘Ενα ερώτημα πλανάται και ενισχύει την ήδη προβληματική ατμόσφαιρα σχετικά με το ζήτημα της είσπραξης υψηλών ποσών που απορρέουν από Τη χρήση πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων: « Είναι υποχρεωμένοι οι επιχειρηματίες να πληρώνουν υπέρογκα ποσά στην ΑΕΠΙ και τις άλλες εταιρείες του χώρου, και εάν ναι, τα χρήματα αυτά εισπράτονται από τους δημιουργούς ή ακολουθούν έναν εντελώς διαφορετικό δρόμο»;
Σαφείς απαντήσεις δεν υπάρχουν. Το μόνο σίγουρο είναι ότι πλέον οι ιδιοκτήτες εστιατορίων, καφέ μπαρ, νυκτερινών κλαμπ και άλλων συναφών επιχειρήσεων, Παίζουν μουσική υπό προϋποθέσεις καθώς η επιβολή υψηλών προστίμων αποτελεί ορατό κίνδυνο. Πάντως η κατάσταση δεν πρόκειται να αλλάξει, όσο δεν τροποποιείται η ισχύουσα νομοθεσία, έτσι όπως προσδιορίζεται από το νόμο 212 1/93.
Τις απόψεις τους για το σοβαρό πρόβλημα των αμοιβών που επιβάλλουν οι εταιρείες των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων, μας είπαν ο Γ.Γ. της ΠΟΕΣΕ κ. Γιώργος Καββαθάς και το μέλος του ΔΣ του ΕΕΑ και Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Καλάμου Αττικής κ. Παναγιώτης Πέππας.
 Επιβεβλημένη η αλλαγή της νομοθεσίας
Ο Γενικός Γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων Γιώργος Καββαθάς σχολίασε συνολικά το ζήτημα: «Χρειάζεται μια εκ βάθρων αναδιοργάνωση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τα πνευματικά και τα συγγενικά δικαιώματα. Το νομικό καθεστώς σήμερα είναι κομμένο και ραμμένο στα μέτρα των οργανισμών διαχείρισης των δικαιωμάτων αυτών. Το Υπουργείο Πολιτισμού κωφεύει αφού ούτε ο κ. Τατούλης ως αρμόδιος υφυπουργός για το ζήτημα αυτό, ούτε και σήμερα ο κ. Βουλγαράκης έχουν δεχθεί την ΠΟΕΣΕ για να συζητήσουμε και να βρούμε μια Κοινώς αποδεκτή λύση. Εδώ και τρία χρόνια δεν έχε
σημειωθεί καμία εξέλιξη γύρω από αυτό το θέμα. Πιστεύω ότι αυτό είναι ένα καυτό κοινωνικό ζήτημα που απασχολεί πολύ Κόσμο και ιδιαίτερα τους επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στο χώρο της μαζικής εστίασης. Τελευταία το θέμα έχει Πάρει μεγάλες διαστάσεις και νομίζω ότι και με την πίεση θα καταφέρουμε, η κυβέρνηση να ανοίξει διάλογο μαζί μας. Για να μην είμαι όμως άδικος πρέπει να πω ότι πίσω από όλα αυτά κρύβονται τεράστια συμφέροντα, παίζονται εκατομμύρια ευρώ και για αυτό παρατηρείται μια αναβλητικότητα από τους αρμόδιους φορείς, αφού είναι δύσκολο να αγγιχτεί πολιτικά το όλο ζήτημα».
Πληθαίνουν οι καταγγελίες των εστιατόρων Σχετικά με τις καταγγελίες από την πλευρά επαγγελματιών που δραστηριοποιούνται στο χώρο της μαζικής εστίασης και τα παράπονα για επιβολή εξοντωτικών προστίμων ο γ.γ. της ΠΟΕΣΕ είναι κατηγορηματικός: «Οντως είναι μια πραγματικότητα. Οι δυσμενείς επιπτώσεις από την εφαρμογή του ν. 2121/93 που καθορίζει τον τρόπο με τον οποίο εισπράττονται τα συγγενικά και τα πνευματικά δικαιώματα, είναι ορατές και δημιουργούν πάρα πολλά προβλήματα. Πρόκειται για ένα νόμο, ο οποίος έχει δομηθεί έτσι ώστε να εξυπηρετούνται τα συμφέροντα των εταιρειών που εισπράττουν τα συγγενικά και τα πνευματικά δικαιώματα».
Τρόπος λειτουργίας της ΑΕΠΙ
Δεν είναι λίγοι οι επαγγελματίες στον κλάδο του επισιτισμού που υποστηρίζουν ότι σε καθημερινή βάση οι ελεγκτές της ΑΕΠΙ κάνουν ελέγχους στα καταστήματά τους, χρησιμοποιώντας αρκετές φορές μεθόδους με τις οποίες εκφοβίζουν τους καταστηματάρχες προκειμένου να εισπράξουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερα ποσά από αυτούς. Ο κ. Καββαθάς εξηγεί: «Οι έλεγχοι από την πλευρά της ΑΕΠΙ γίνονται αυθαίρετα και με προχειρότητα. Αυτή είναι η πραγματικότητα και γίνομαι και εγώ μάρτυρας τέτοιων καταγγελιών, αφού με την ιδιότητα του Γενικού Γραμματέα της ΠΟΕΣΕ έρχομαι σε επαφή με αρκετούς συναδέλφους, οι οποίοι μου εκφράζουν τα παράπονά τους για αυτό το καθεστώς. ‘Εχω επικοινωνήσει και με τον κ. Γκιόκα, ο οποίος είναι υπεύθυνος της δημόσιας εκτέλεσης από την πλευρά της ΑΕΠΙ. Οι εισπράκτορες της εταιρείας αμείβονται με ποσοστά επί των εισπράξεων. Αντιλαμβάνεστε ότι χρησιμοποιούν μεθόδους με τις οποίες προσπαθούν να εκφοβήσουν τους επιχειρηματίες, Προκειμένου να εισπράξουν όσο μεγαλύτερα ποσά γίνεται από τη χρήση των πνευματικών δικαιωμάτων».

Σε αυτό το σημείο και προς αποφυγή παρεξηγήσεων ο κ. Καββαθάς τόνισε ότι: «Θέλω να ξεκαθαρίσω ότι η ΠΟΕΣΕ δεν είναι αντίθετη με το δικαίωμα των δημιουργών να εισπράττουν ποσά από τα πνευματικά δικαιώματα. ‘Εχουμε ζητήσει από το Υπουργείο Πολιτισμού να τροποποιηθεί η σχετική νομοθεσία έτσι ώστε να εξασφαλίζονται τα πνευματικά και τα συγγενικά δικαιώματα των δημιουργών και ταυτοχρόνως να διασφαλίζεται μια αδιάβλητη και διάφανη διαδικασία είσπραξης των δικαιωμάτων αυτών. Πού πάνε σήμερα τα χρήματα αυτά; Ποια καταστήματα του κλάδου δίνουν μουσικές λίστες έτσι ώστε να εισπράττουν νόμιμα τα χρήματα που δικαιούνται οι δημιουργοί; Ποιοι είναι αυτοί που καρπώνονται τα χρήματα που εισπράττουν από τους επιχειρηματίες για συγγενικά και πνευματικά δικαιώματα; ‘Ολα αυτά είναι μεγάλα ερωτήματα και αναζητούν απαντήσεις».

Συμφωνία της ΠΟΕΣΕ με ΕΡΑΤΩ, ΓΚΡΑΜΜΟ και ΑΠΟΛΛΩΝ
Μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις, στις οποίες
πρωτοστάτησε η ΠΟΕΣΕ, υπογράφηκε ιδιωτικό συμφωνητικό μεταξύ της Ομοσπονδίας και των εταιρειών συλλογικής διαχείρισης και Προστασίας πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων ΕΡΑΤΩ, ΓΚΡΑΜΜΟ και ΑΠΟΛΛΩΝ. Η σύναψη αυτού του συγκεκριμένου τιμολογίου αποτελεί σημαντική εξέλιξη για τον κλάδο των επισιτιστών, αφού για τα μέλη της ΠΟΕΣΕ καθιερώνεται συγκεκριμένο αμοιβολόγιο, το οποίο είναι μειωμένο κατά 70% σε σχέση με τα ποσά που καλούνται να καταβάλλουν σε μεμονωμένες περιπτώσεις οι καταστηματάρχες.
«Το επίσημο αμοιβολόγιο, μας είπε ο κ. Καββαθάς, που αφορά τις εταιρείες διαχείρισης πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων ΕΡΑΤΩ, ΓΚΡΑΜΜΟ και ΑΠΟΛΛΩΝ είναι σε ισχύ και εφαρμόζεται κανονικά. Μετά από συστηματικές ενέργειες, επί δυο και πλέον χρόνια, από την πλευρά της ΠΟΕΣΕ καταφέραμε να υπογράψουμε ιδιωτικό συμφωνητικό με τις εταιρείες αυτές και έτσι διασφαλίσαμε μειωμένο κοστολόγιο. Αυτό το αμοιβολόγιο έχει κυκλοφορήσει ευρέως και είναι μειωμένο κατ
70% σε σχέση με τα πραγματικά δεδομένα τιμολόγησης των τριών αυτών εταιρειών. Αυτή είναι μια πολύ σημαντική κατάκτηση για εμάς. Από εκεί και πέρα δεν μπορεί η ΠΟΕΣΕ να επιβάλλει σε κανέναν συνάδελφο να πληρώσει ή να συμμορφωθεί πλήρως με αυτό το αμοιβολόγιο. Ο κάθε συνάδελφος έχει δικαίωμα από τη σχετική νομοθεσία είτε να προσφύγει στον οργανισμό πνευματικής ιδιοκτησίας για διαιτησία, είτε να επικαλεστεί το αμοιβολόγιο που έχουμε κατακτήσει ως Ομοσπονδία ή να επιλέξει το δρόμο της δικαστικής οδού προκειμένου να διασφαλίσει τα συμφέροντα του μετον καλύτερο δυνατό τρόπο».

Η συμφωνία, σύμφωνα με τους επισιτιστές, έδειξε ότι οι αγώνες της ΠΟΕΣΕ με τη συμπαράσταση του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών είχαν θετικό αποτέλεσμα. Καλούνται οι επαγγελματίες του χώρου να πλαισιώσουν τα σωματεία τους, μέλη της ΠΟΕΣΕ, για να ενημερωθούν λεπτομερέστερα και πληρέστερα για τη συγκεκριμένη συμφωνία. Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών θα είναι πάντα αρωγός και συμπαραστάτης στα δίκαια αιτήματα και τις διεκδικήσεις των μελών του.
Πληροφορίες για αυτό τον κατάλογο οι ενδιαφερόμενοι επαγγελματίες μπορούν να ζητήσουν στα γραφεία της ΠΟΕΣΕ, τα οποία βρίσκονται στην οδό Σταδίου 51 στην Αθήνα και στα τηλέφωνα 210 3317301-2. ‘Οποιος ενδιαφέρεται μπορεί να προμηθευτεί τον κατάλογο ηλεκτρονικά, μέσω του δικτυακού τόπου της ΠΟΕΣΕ στη διεύθυνση www.poese.gr

το ΑΜΟΙΒΟΛΟΓΙΟ
1. Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης και Προστασίας των Δικαιωμάτων των Παραγωγών Υλικών Φορέων Ήχου ή Ήχου και Εικόνας με το διακριτικό τίτλο «GRAMMO». Αστική μη Κερδοσκοπική Εταιρεία
2. Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Δικαιωμάτων Τραγουδιστών - Ερμηνευτών Συν.Π.Ε. και διακριτικό τίτλο «ΕΡΑΤΩ»
3. Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Δικαιωμάτων Ελλήνων Μουσικών Συν. Π. Ε. και διακριτικό τίτλο «ΑΠΟΛΛΩΝ»

Α. Επιχειρήσεις στις οποίες η μουσική είναι απαραίτητη (ενδεικτικά:Discos, Bars, clubs κ.τ.λ.):
Ποσοστό 10% επί των ακαθάριστων εσόδων τους, με ελάxιστο ποσό κατ έτος ως ακολούθως: 
 
 Β. Επιχειρήσεις στις οποίες η μουσική είναι χρήσιμη (ενδεικτικά: εστιατόρια, καφετέριες, καφενεία, μπαρ θεάτρων - κινηματογράφων κ.τ.λ.):
Εφάπαξ ποσό κατ’ έτος ως ακολούθως:
ΣΤΕΓΑΣΜΕΝΟΙ ΧΩΡΟΙ
 
Υπαίθριοι Χώροι
Το 50% των προαναφερόμενων ποσών
Επιχειρήσεις που λειτουργούν μέχρι και 7 μήνες
Το 70% των προαναφερόμενων ποσών
Επιχειρήσεις που λειτουργούν μέχρι και 5 μήνες
Το 50% των προαναφερόμενων ποσών
Επιχειρήσεις που λειτουργούν σε χώρους ξενοδοχείων
(αναλόγου επαγγελματικής δραστηριότητας):

Υπάγονται στις κατηγορίες Α. και Β. του παρόντος
Επιχειρήσεις που ανήκουν στην Π.Ο.Ε.Σ.Ε
Διέπονται από τις προϋποθέσεις που προβλέπονται στην από 20 Νοεμβρίου 2002 υπογραφείσα σύμβαση μεταξύ της Π.Ο.Ε.Σ.Ε και των Οργανισμών

Ενιαίος Φορέας Διαχείρισης Πνευματικών Δικαιωμάτων

Στο ίδιο μήκος κύματος με το Γενικό Γραμματέα της ΠΟΕΣΕ κινείται και ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Καλάμου Αττικής και μέλος του ΔΣ του ΕΕΑ Παναγιώτης Πέππας. Ο Κ. Πέππας τόνισε από την πλευρά του ότι πρέπει να υπάρξουν ουσιαστικές αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο, που διέπει τα συγγενικά και τα πνευματικά δικαιώματα, έτσι ώστε να υπάρχει ένα συγκεκριμένο ποσό που καλούνται να καταβάλλουν οι επιχειρηματίες, ακόμη και όταν αυτοί δεν είναι μέλη της ΠΟΕΣΕ. Ο κ. Πέππας πρότεινε να δημιουργηθεί ένας ενιαίος φορέας διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων και να υπάρχει σε συγκεκριμένη σελίδα στο διαδίκτυο ένας ενιαίος κατάλογος τιμολόγησης των δικαιωμάτων αυτών, έτσι ώστε να έχουν εύκολη πρόσβαση όλοι οι επαγγελματίες του κλάδου και να συμμορφώνονται όλοι με αυτό το τιμολόγιο. Με αυτό τον τρόπο, συμπλήρωσε ο κ. Πέππας θα εξασφαλιστεί διαφάνεια στις συναλλαγές, αφού ο κάθε επιχειρηματίας θα είναι σε θέση να γνωρίζει τι ποσά πρέπει ακριβώς να καταβάλλει για τη χρήση των πνευματικών δικαιωμάτων και θα εκλείψει το φαινόμενο των αυθαίρετων ελέγχων από την πλευρά της ΑΕΠΙ.


Ο ΠΑ.Σ.Κ.Ε.ΔΙ. άνοιξε τη δικαστική οδό για ομαδικές Αιτήσεις Ασφαλιστικών Μέτρων ΕΝΤΕΛΩΣ ΔΩΡΕΑΝ εναντίον της ΑΕΠΙ και των οργανισμών GRAMMO–ΕΡΑΤΩ-ΑΠΟΛΛΩΝ για ΜΕΙΩΣΗ ΤΙΜΩΝ!
Μετά από έκτακτη απόφαση του Δ.Σ, η Πρόεδρος και το Δ.Σ. του  “ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ ΕΣΤΙΑΣΗΣ & ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗΣ”, καλούν σύσσωμο τον κλάδο να συμμετέχει ΕΝΤΕΛΩΣ ΔΩΡΕΑΝ, σε ομαδικά Δικαστήρια στα Πρωτοδικεία όλης της χώρας, εναντίον της ΑΕΠΙ και των Οργανισμών  GRAMMO–ΕΡΑΤΩ–ΑΠΟΛΛΩΝ , για προσδιορισμό νέου χαμηλότερου αμοιβολογίου.
ΤΩΡΑ ΕΙΝΑΙ Η ΕΥΚΑΙΡΙΑ!
Ο ΠΑ.ΣΚ.Ε.ΔΙ. έχει ήδη προτείνει, με εξώδικα σε ΑΕΠΙ και ΑΠΟΛΛΩΝΑ χαμηλό αμοιβολόγιο για τον κλάδο.
Για να ισχύει όμως από εδώ και πέρα,  θα πρέπει να  το επισημοποιήσουμε στα διοικητικά δικαστήρια, μέσω ομαδικών προσφυγών,  στις οποίες ΠΡΕΠΕΙ να συμμετέχουν ΟΛΟΙ οι καταστηματάρχες του κλάδου, ΧΩΡΙΣ ΚΑΜΜΙΑ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ!
Το αποτέλεσμα θα κριθεί από το ποσοστό συμμετοχής. Είναι καιρός πια να αντιδράσει ομαδικά ο κλάδος, ενώνοντας τη δύναμή του, για να σταματήσει την οικονομική αφαίμαξη που τον επιβαρύνει εδώ και τόσα χρόνια.
Σε μια επώδυνη για όλους μας οικονομική συγκυρία, είναι η στιγμή να πούμε ΟΧΙ σ΄ αυτό το καθεστώς ομηρίας. Και η μόνη διέξοδος είναι η δυναμική του συμμετοχή σ΄ αυτή μας την προσπάθεια.
Για το λόγο αυτό, σήμερα κι΄ όλας, ας δηλώσουν συμμετοχή (για σειρά προτεραιότητας) στέλνοντας με FAX: 2310 932431 ή με e-mail: paskedi@paskedi.gr ή με courier: Χειμάρρας 30 54643 Θεσσαλονίκη
1) Φωτοτυπία της Άδειας λειτουργίας,
2) Αντίγραφα Ε1 και Ε9 των 2 τελευταίων ετών.
3) Εκκαθαριστικά σημειώματα των 2 τελευταίων ετών.
4) Αντίγραφα πληρωμής της ΑΕΠΙ των 2 τελευταίων ετών.
5) Αντίγραφα πληρωμής της GRAMMO-ΕΡΑΤΩ-ΑΠΟΛΛΩΝ των 2 τελευταίων ετών.
Για πρόσθετες πληροφορίες μπορούν να απευθύνονται στα τηλέφωνα 2310 932420 & 6983 161473 ή να μας επισκέπτονται στα γραφεία μας, Χειμάρρας 30 – 3ος όροφος–  Θεσσαλονίκη, κάθε μέρα από τις 10.00 – 14.00 και 17.00 – 21.00  για μια προσωπική ενημέρωση. Επίσης, μπορούν να γίνουν οργανωμένες επισκέψεις για ενημέρωση, σε κάθε περιοχή της Χώρας, αρκεί να μας το ζητήσουν.

3.  Επιστολή στον κ. Βαξεβάνη σχετικά με την εκπομπή για την ΑΕΠΙ
Αξιότιμε κύριε Βαξεβάνη,
Κατ’ αρχάς συγχαρητήρια για το δημοσιογραφικό σας έργο γενικότερα, αλλά και ειδικότερα για την εκπομπή σας στο «Κουτί της Πανδώρας» σχετικά με την ΑΕΠΙ, τη νομοθεσία που διέπει τη λειτουργία της και τις πρακτικές είσπραξης που εφαρμόζονται. Παρακολούθησα με μεγάλο ενδιαφέρον τη δημοσιογραφική σας έρευνα, καθώς ως άνθρωπος της τεχνολογίας και μέλος του Κόμματος Πειρατών Ελλάδας το θέμα του copyright (όχι μόνο στη μουσική, αλλά και στις ταινίες, το λογισμικό, τα βιβλία κλπ) με απασχολεί ιδιαίτερα.
Το πρόβλημα με την ΑΕΠΙ, κατά τη γνώμη μου, ξεκινάει από ένα μοντέλο διανομής (που εφαρμόζεται από τη βιομηχανία της μουσικής, λογισμικού και την κινηματογραφική βιομηχανία) που δεν αντιστοιχεί στη σύγχρονη εποχή και αργοπεθαίνει. Μάλιστα, το μοντέλο αυτό εξυπηρετεί κυρίως τις εταιρείες και όχι τους δημιουργούς. Σε αυτή την παρωχημένη προσέγγιση, σε συνδυασμό και με τις δυνατότητες που προσφέρει η τεχνολογία, οφείλεται και η σημαντική μείωση που έχει παρατηρηθεί στις πωλήσεις των παραπάνω βιομηχανιών τα τελευταία χρόνια.
Υπάρχει, όμως, και ένα άλλο μοντέλο διανομής πνευματικού έργου, που βασίζεται στην ιδέα της ελεύθερης διακίνησης και ανταλλαγής της πνευματικής παραγωγής. Αυτή την ιδέα αντιπροσωπεύει το ελεύθερο και ανοιχτό λογισμικό στην περίπτωση των προγραμμάτων υπολογιστών, αντικατοπτρίζοντας μια γενικότερη φιλοσοφία που βασίζεται στην εθελοντική προσφορά και συνεισφορά στην κοινότητα, καθώς και στη δύναμη της συλλογικής δράσης. Στους τομείς καλλιτεχνικής δημιουργίας, όπως η μουσική ή η φωτογραφία, τα πνευματικά έργα μπορούν να χαρακτηριστούν από άδεις Creative Commons, που επιτρέπουν τον καθορισμό των δικαιωμάτων που διατηρούνται και αυτών που απελευθερώνονται με σκοπό την ευκολότερη διακίνηση και επαναχρησιμοποίηση.  Εν τω μεταξύ, ολοένα περισσότεροι δημιουργοί τόσο στο εξωτερικό (π.χ. Grammatik) όσο και στη χώρα μας (π.χ. Δρογώσης) επιλέγουν να προσφέρουν τη μουσική τους δωρεάν, αφήνοντας στo κοινό τους την επιλογή για το αν θέλουν να πληρώσουν και ποιο ποσό επιθυμούν να διαθέσουν. Μάλιστα, η τεχνολογία με τα κοινωνικά δίκτυα (κυρίως MySpace, αλλά και Twitter, Facebook) τους επιτρέπει να έχουν άμεση πρόσβαση σε μια παγκόσμια αγορά, δίνοντας τη δυνατότητα σε αυτό το μοντέλο να επιτύχει.
Θα χαρώ πολύ αν κάποια στιγμή παρουσιάσετε στην εκπομπή σας αυτή τη διαφορετική φιλοσοφία διαμοιρασμού πνευματικού έργου.
Με εκτίμηση,
Θάνος Πλέσσας

==========================
 "O σιωπών δοκεί συναινείν"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.