Το πραγματικό χρέος που προέρχεται από τα δάνεια είναι ύψους 235
δισεκ καθώς 10,6 δισεκ. αφορούν το capital buffer του ΤΧΣ
Στο διάστημα τέλη Μαρτίου με αρχές Μαΐου του 2014 θα ανοίξει
χωρίς καμία αμφιβολία το σημαντικότερο θέμα για την διάσωση της Ελλάδος
και της οικονομίας της, η αναδιάρθρωση του χρέους και πως αυτό θα
καταστεί βιώσιμο.
Η γενική εκτίμηση είναι ότι η Γερμανία και γενικώς η Τρόικα θα δεχθούν ένα πλαίσιο αναδιάρθρωσης με 30ετή επιμήκυνση των δανείων και μείωση των επιτοκίων στο 1,5% ή περίπου σε αυτά τα επίπεδα.
Επίσης είναι γεγονός ότι η λύση του haircut που θα απομείωνε δραστικά το χρέος δεν συζητείται ή τουλάχιστον έτσι δηλώνει επίσημα η Γερμανία, ότι δεν εξετάζει και ρητά αναφέρει ότι δεν θα υπάρξει haircut.
Όμως με βάση τις δύο λύσεις επιμήκυνση ή haircut του χρέους ποια είναι η καλύτερη;
Έχουν αναφερθεί πολλές πτυχές όπως π.χ. ότι με την επιμήκυνση του χρέους στα 30 χρόνια και την μείωση των επιτοκίων στο 1,5% το όφελος της Ελλάδος σε παρούσες αξίες θα είναι 70-75 δισεκ. ευρώ.
Το όφελος σε παρούσες αξίες είναι λογιστικό όφελος και όχι πραγματικό.
Το χρέος που έχει διαμορφωθεί στα 321 δισεκ. και τα δάνεια που έχουν συναφθεί στα 245 δισεκ. δεν θα αλλάξουν. ...
Απλά η επιμήκυνση σε συνδυασμό με την μείωση των επιτοκίων θα μειώσει δραστικά τους τόκους εξυπηρέτησης του χρέους από 6, δισεκ. κοντά στα 2 δισεκ. ευρώ.
Άρα το όφελος δεν θα είναι πρακτικά 75 δισεκ. αλλά 4 δισεκ. ευρώ.
Η δομή των δανείων από την Τρόικα ύψους 245 δισεκ. ευρώ
Η Ελλάδα με την πρώτη δανειακή σύμβασης με την Τρόικα τον Μάιο του 2010 άντλησε 80 δισ υπό τη μορφή διακρατικών δανείων με αναλογική συμμετοχή των 16 κρατών – μελών.
Το ΔΝΤ, κατέβαλλε 30 δισεκ., ανεβάζοντας έτσι το ύψος του πρώτου δανείου στα 110 δισεκ. ευρώ.
Το Φεβρουάριο του 2012, υπογράφτηκαν τέσσερις συμβάσεις με το EFSF, που σχετίζονταν με τη διαδικασία του PSI:
1) Η πρώτη σύμβαση ύψους 30 δισ αφορούσε τη χρηματοδότηση της ανταλλαγής ελληνικών κρατικών ομολόγων βάσει του PSI όπου εκταμιεύθηκαν τα 29,7 δισ.
2) Η δεύτερη σύμβαση ύψους 5,5 δισ, αφορούσε τη χρηματοδότηση αποπληρωμής των δεδουλευμένων τόκων ελληνικών κρατικών ομολόγων πριν την ανταλλαγή του PSI και εκταμιεύθηκαν τα 4,8 δισ.
3) Η τρίτη σύμβαση ύψους 35 δισ, είχε με σκοπό να παρασχεθεί στην Ελλάδα η δυνατότητα να χρηματοδοτήσει την ενδεχόμενη επαναγορά τίτλων της που έχουν παρασχεθεί ως ενέχυρο στην ΕΚΤ.
4) Την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών με ποσό 23 δισ.
Τον Μάρτιο του 2012, υπογράφτηκε και η δεύτερη δανειακή σύμβαση συνολικού ύψους 109,1 δισ.
Α) Τα 61,1 δις διατέθηκαν για τη χρηματοδότηση του δεύτερου μνημονικού προγράμματος
Β) Τα 49,75 δισεκ. διατέθηκαν για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Να σημειωθεί ότι η πραγματική συνολική δανειοδότηση της Ελλάδας από το ΔΝΤ μπορεί να φτάσει τα 48 δισ έως και το
Μάρτιο του 2014.
Το πρώτο δάνειο των 110 δισεκ. ευρώ είχε περίοδο 3 ετών ως προς την αποπληρωμή του κεφαλαίου και συνολική διάρκεια αποπληρωμής 5 ετών (3+2 έτη).
Το επιτόκιο ήταν κυμαινόμενο επιτόκιο ίσο με το Euribor τριών μηνών πλέον περιθωρίου 3% για τα επόμενα χρόνια.
Όσον αφορά το ΔΝΤ είχε περίοδο χάριτος περίπου 3 ¼ ετών ως προς την αποπληρωμή του κεφαλαίου και συνολική διάρκεια αποπληρωμής 5 ετών (3¼+2 έτη).
Το επιτόκιο ήταν κυμαινόμενο ίσο με το επιτόκιο των Ειδικών Τραβηκτικών Δικαιωμάτων (SDR), πλέον περιθωρίου 2% για το εκταμιευθέν ποσό δανεισμού που υπερβαίνει το 300% της συμμετοχής της Ελλάδας στο ΔΝΤ.
Η συμμετοχή της Ελλάδας στο ΔΝΤ φτάνει το €1.3 δις, συνεπώς όλες οι εκταμιεύσεις του ΔΝΤ προς την Ελλάδα, πλην ενός τμήματος της πρώτης δόσης, φέρουν επιτόκιο SDR+2%.
Το δεύτερο δάνειο και ειδικά τα ομόλογα του EFSE έφεραν επιτόκιο κοντά στο 3%.
Άρα η Ελλάδα έχει δανεισθεί 245 δισεκ και έχει αξιοποιήσει τα 235 δισεκ. ευρώ.
Άρα το ερώτημα είναι τι συμφέρει περισσότερο;
Με την 30ετή επιμήκυνση και την μείωση των επιτοκίων στο 1,5% περίπου το ελληνικό κράτος θα μειώσει τις δόσεις του από 6,1 δισεκ. και προηγουμένως 12 δισεκ. πριν το PSI+ στα 2 δισεκ ή σε ένα εύρος μεταξύ 1,5 με 2 δισεκ. ευρώ.
Το κεφάλαιο δηλαδή τα 245 δισεκ. το ελληνικό κράτος θα συνεχίσει να τα χρωστάει.
Βέβαια αν το πρωτογενές πλεόνασμα κάθε χρόνο υπερβαίνει τα 2,5 δισεκ. και αυτά καταλήγουν στην αποπληρωμή του χρέους σε 94 χρόνια θα έχουμε εξοφλήσει χωρίς να συνυπολογίζονται οι τόκοι.
Άρα το κεφάλαιο δεν θα μειωθεί απλά θα μειωθούν αισθητά οι τόκοι εξυπηρέτησης των δανείων.
Με το haircut π.χ. 50% το ελληνικό κράτος αυτομάτως θα έβλεπε τα 235 από τα 245 δισεκ. να μειώνονταν στα 117 δισεκ. ευρώ.
Το χρέος από 321 δισεκ. θα μειωνόταν στα 204 δισεκ. περιορίζοντας την σχέση χρέους προς ΑΕΠ στο 111% από 178% που είναι την τρέχουσα περίοδο.
Πρακτικά η λύση του haircut δεν είναι μόνο η καλύτερη αλλά είναι η μόνη που μειώνει πρακτικά και όχι λογιστικά το ελληνικό χρέος.
Προφανώς και την ζημία των 117 δισεκ. θα την επιβαρύνονταν οι ευρωπαίοι και το ΔΝΤ (που ωστόσο δεν μπορεί να κουρευτεί) αλλά θα δινόταν μια αντικειμενικά βιώσιμη λύση στο ελληνικό χρέος και ξαφνικά η Ευρώπη θα είχε λύσει όλα της τα προβλήματα ή σχεδόν όλα.
Η Ελλάδα με το haircut, δεν θα επαναπαυόταν, τα μνημόνια θα συνέχισαν να ισχύουν αλλά σίγουρα ένα τεράστιο βάρος από την κοινωνία θα απομακρυνόταν.
Άρα η αξία του haircut είναι 100% κέρδος για την Ελλάδα και η αξία της επιμήκυνσης είναι 1,6% ετησίως κέρδος.
Η γενική εκτίμηση είναι ότι η Γερμανία και γενικώς η Τρόικα θα δεχθούν ένα πλαίσιο αναδιάρθρωσης με 30ετή επιμήκυνση των δανείων και μείωση των επιτοκίων στο 1,5% ή περίπου σε αυτά τα επίπεδα.
Επίσης είναι γεγονός ότι η λύση του haircut που θα απομείωνε δραστικά το χρέος δεν συζητείται ή τουλάχιστον έτσι δηλώνει επίσημα η Γερμανία, ότι δεν εξετάζει και ρητά αναφέρει ότι δεν θα υπάρξει haircut.
Όμως με βάση τις δύο λύσεις επιμήκυνση ή haircut του χρέους ποια είναι η καλύτερη;
Έχουν αναφερθεί πολλές πτυχές όπως π.χ. ότι με την επιμήκυνση του χρέους στα 30 χρόνια και την μείωση των επιτοκίων στο 1,5% το όφελος της Ελλάδος σε παρούσες αξίες θα είναι 70-75 δισεκ. ευρώ.
Το όφελος σε παρούσες αξίες είναι λογιστικό όφελος και όχι πραγματικό.
Το χρέος που έχει διαμορφωθεί στα 321 δισεκ. και τα δάνεια που έχουν συναφθεί στα 245 δισεκ. δεν θα αλλάξουν. ...
Απλά η επιμήκυνση σε συνδυασμό με την μείωση των επιτοκίων θα μειώσει δραστικά τους τόκους εξυπηρέτησης του χρέους από 6, δισεκ. κοντά στα 2 δισεκ. ευρώ.
Άρα το όφελος δεν θα είναι πρακτικά 75 δισεκ. αλλά 4 δισεκ. ευρώ.
Η δομή των δανείων από την Τρόικα ύψους 245 δισεκ. ευρώ
Η Ελλάδα με την πρώτη δανειακή σύμβασης με την Τρόικα τον Μάιο του 2010 άντλησε 80 δισ υπό τη μορφή διακρατικών δανείων με αναλογική συμμετοχή των 16 κρατών – μελών.
Το ΔΝΤ, κατέβαλλε 30 δισεκ., ανεβάζοντας έτσι το ύψος του πρώτου δανείου στα 110 δισεκ. ευρώ.
Το Φεβρουάριο του 2012, υπογράφτηκαν τέσσερις συμβάσεις με το EFSF, που σχετίζονταν με τη διαδικασία του PSI:
1) Η πρώτη σύμβαση ύψους 30 δισ αφορούσε τη χρηματοδότηση της ανταλλαγής ελληνικών κρατικών ομολόγων βάσει του PSI όπου εκταμιεύθηκαν τα 29,7 δισ.
2) Η δεύτερη σύμβαση ύψους 5,5 δισ, αφορούσε τη χρηματοδότηση αποπληρωμής των δεδουλευμένων τόκων ελληνικών κρατικών ομολόγων πριν την ανταλλαγή του PSI και εκταμιεύθηκαν τα 4,8 δισ.
3) Η τρίτη σύμβαση ύψους 35 δισ, είχε με σκοπό να παρασχεθεί στην Ελλάδα η δυνατότητα να χρηματοδοτήσει την ενδεχόμενη επαναγορά τίτλων της που έχουν παρασχεθεί ως ενέχυρο στην ΕΚΤ.
4) Την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών με ποσό 23 δισ.
Τον Μάρτιο του 2012, υπογράφτηκε και η δεύτερη δανειακή σύμβαση συνολικού ύψους 109,1 δισ.
Α) Τα 61,1 δις διατέθηκαν για τη χρηματοδότηση του δεύτερου μνημονικού προγράμματος
Β) Τα 49,75 δισεκ. διατέθηκαν για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Να σημειωθεί ότι η πραγματική συνολική δανειοδότηση της Ελλάδας από το ΔΝΤ μπορεί να φτάσει τα 48 δισ έως και το
Μάρτιο του 2014.
Το πρώτο δάνειο των 110 δισεκ. ευρώ είχε περίοδο 3 ετών ως προς την αποπληρωμή του κεφαλαίου και συνολική διάρκεια αποπληρωμής 5 ετών (3+2 έτη).
Το επιτόκιο ήταν κυμαινόμενο επιτόκιο ίσο με το Euribor τριών μηνών πλέον περιθωρίου 3% για τα επόμενα χρόνια.
Όσον αφορά το ΔΝΤ είχε περίοδο χάριτος περίπου 3 ¼ ετών ως προς την αποπληρωμή του κεφαλαίου και συνολική διάρκεια αποπληρωμής 5 ετών (3¼+2 έτη).
Το επιτόκιο ήταν κυμαινόμενο ίσο με το επιτόκιο των Ειδικών Τραβηκτικών Δικαιωμάτων (SDR), πλέον περιθωρίου 2% για το εκταμιευθέν ποσό δανεισμού που υπερβαίνει το 300% της συμμετοχής της Ελλάδας στο ΔΝΤ.
Η συμμετοχή της Ελλάδας στο ΔΝΤ φτάνει το €1.3 δις, συνεπώς όλες οι εκταμιεύσεις του ΔΝΤ προς την Ελλάδα, πλην ενός τμήματος της πρώτης δόσης, φέρουν επιτόκιο SDR+2%.
Το δεύτερο δάνειο και ειδικά τα ομόλογα του EFSE έφεραν επιτόκιο κοντά στο 3%.
Άρα η Ελλάδα έχει δανεισθεί 245 δισεκ και έχει αξιοποιήσει τα 235 δισεκ. ευρώ.
Άρα το ερώτημα είναι τι συμφέρει περισσότερο;
Με την 30ετή επιμήκυνση και την μείωση των επιτοκίων στο 1,5% περίπου το ελληνικό κράτος θα μειώσει τις δόσεις του από 6,1 δισεκ. και προηγουμένως 12 δισεκ. πριν το PSI+ στα 2 δισεκ ή σε ένα εύρος μεταξύ 1,5 με 2 δισεκ. ευρώ.
Το κεφάλαιο δηλαδή τα 245 δισεκ. το ελληνικό κράτος θα συνεχίσει να τα χρωστάει.
Βέβαια αν το πρωτογενές πλεόνασμα κάθε χρόνο υπερβαίνει τα 2,5 δισεκ. και αυτά καταλήγουν στην αποπληρωμή του χρέους σε 94 χρόνια θα έχουμε εξοφλήσει χωρίς να συνυπολογίζονται οι τόκοι.
Άρα το κεφάλαιο δεν θα μειωθεί απλά θα μειωθούν αισθητά οι τόκοι εξυπηρέτησης των δανείων.
Με το haircut π.χ. 50% το ελληνικό κράτος αυτομάτως θα έβλεπε τα 235 από τα 245 δισεκ. να μειώνονταν στα 117 δισεκ. ευρώ.
Το χρέος από 321 δισεκ. θα μειωνόταν στα 204 δισεκ. περιορίζοντας την σχέση χρέους προς ΑΕΠ στο 111% από 178% που είναι την τρέχουσα περίοδο.
Πρακτικά η λύση του haircut δεν είναι μόνο η καλύτερη αλλά είναι η μόνη που μειώνει πρακτικά και όχι λογιστικά το ελληνικό χρέος.
Προφανώς και την ζημία των 117 δισεκ. θα την επιβαρύνονταν οι ευρωπαίοι και το ΔΝΤ (που ωστόσο δεν μπορεί να κουρευτεί) αλλά θα δινόταν μια αντικειμενικά βιώσιμη λύση στο ελληνικό χρέος και ξαφνικά η Ευρώπη θα είχε λύσει όλα της τα προβλήματα ή σχεδόν όλα.
Η Ελλάδα με το haircut, δεν θα επαναπαυόταν, τα μνημόνια θα συνέχισαν να ισχύουν αλλά σίγουρα ένα τεράστιο βάρος από την κοινωνία θα απομακρυνόταν.
Άρα η αξία του haircut είναι 100% κέρδος για την Ελλάδα και η αξία της επιμήκυνσης είναι 1,6% ετησίως κέρδος.
==========================
"O σιωπών δοκεί συναινείν"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.