Σε μια περίοδο που η ύφεση έχει
γονατίσει την ελληνική οικονομία για 4ο συνεχή χρόνο, στραγγίζοντας
και τη τελευταία «σταγόνα» ρευστού ή αποταμιεύσεων, με το ζήτημα του τραπεζικού
δανεισμού να κυριαρχεί στους καταπονημένους -πλέον- καταναλωτές, το Νέο ΙΝΚΑ με
την ευκαιρία της 15ης Μαρτίου, παγκόσμιας ημέρας Καταναλωτή,
παρουσιάζει την έκθεση της Consumers International (CI) για το φλέγον αυτό
ζήτημα.
Σε αυτό το σημείο να τονισθεί, ότι το Νέο ΙΝΚΑ, ως μέλος της CI συμμετείχε στην σύνταξη της έκθεσης εκπροσωπώντας την Ελλάδα. H CI, είναι η παγκόσμια ομοσπονδία καταναλωτικών οργανώσεων, με περισσότερα από 240 μέλη σε 120 χώρες. Ειδικότερα δε, σε ότι αφορά στο θέμα του δανεισμού, τα μέλη της CI από δεκατέσσερις χώρες περιγράφουν στην έκθεση τις πρακτικές δανεισμού στη χώρα τους. Συμμετείχαν: Αργεντινή, Αυστραλία, Βέλγιο, Φίτζι, Ελλάδα (Νέο ΙΝΚΑ), Ινδία, Ιταλία, Μαλαισία, Ρωσία, Σλοβενία, Νότια Αφρική, Ουγκάντα, Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ.
Σε διεθνές επίπεδο , υπάρχει αυξανόμενο ενδιαφέρον για το θέμα του «υπεύθυνου δανεισμού». Το 2010 το G20 ζήτησε από το Συμβούλιο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας να αναπτύξει «επιλογές για την ενίσχυση της προστασίας των καταναλωτών» σε σχέση με την καταναλωτική πίστη, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις Καλές Πρακτικές της Παγκόσμιας Τράπεζας στο ίδιο θέμα.
Σε εθνικό επίπεδο, ορισμένες
χώρες, όπως η Μαλαισία, η Αυστραλία και η Νότια Αφρική έχουν θεσπίσει νομοθεσία
με σαφές ρυθμιστικό πλαίσιο σχετικά με το θέμα . Η πρόκληση όμως βρίσκεται
στις λεπτομέρειες: δηλαδή στο περιεχόμενο
του κανονιστικού πλαισίου και στο αν η ρυθμιστική αρχή έχει τη βούληση και τους
πόρους για την επιβολή της νομοθεσίας και των κατευθυντηρίων γραμμών . ...
Ακόμα και σε χώρες, όπου η νομοθεσία
για την προστασία των καταναλωτών σε ό,τι αφορά στα χρηματοοικονομικά προϊόντα
και τις υπηρεσίες εφαρμόζεται εδώ και χρόνια , όπως για παράδειγμα στο Βέλγιο ,
το πρόβλημα δεν είναι η έλλειψη νομοθεσίας , αλλά η έλλειψη επαρκούς επιβολής
του νόμου.
Κοινά συμπεράσματα
Η έκθεση της CI δείχνει ότι συχνά
οι καταναλωτές τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό αντιμετωπίζουν επιθετικές
πρακτικές προώθησης πολύπλοκων χρηματοοικονομικών προϊόντων, με αποτέλεσμα μην
έχοντας κατανοήσει τους όρους των συμβάσεων που τα συνοδεύουν, να περιέρχονται
σε οικονομικό αδιέξοδο μη δυνάμενοι να τα εξυπηρετήσουν.
Επιπλέον, πληροφορίες σχετικά με
το προϊόν παρέχονται είτε πολύ αργά ή βρίσκονται κεκαλυμμένες πίσω από πολύπλοκη νομική ορολογία και ψιλά γράμματα
στις συμβάσεις που οι καταναλωτές πιέζονται να υπογράψουν άμεσα.
Συχνά δε, χρηματοπιστωτικά
ιδρύματα προσφέρουν –και μάλιστα
πιεστικά- μεγαλύτερη πίστωση από αυτή που πραγματικά χρειάζεται και αντέχει καταναλωτής. Σε αρκετές χώρες , η πίστωση
προσφέρεται χωρίς το χρηματοπιστωτικό ίδρυμα που παρέχει το δάνειο να αξιολογεί
σωστά την ικανότητα εξυπηρέτησης από την πλευρά του καταναλωτή.
Εστιάζουμε στο Καταναλωτή
Μια θετική διαπίστωση που
προέρχεται από την συμμετοχή του Νέου ΙΝΚΑ στην σύνταξη και παρουσίαση της
έκθεσης, είναι ο σημαντικός ρόλος που διαδραματίζουν οι καταναλωτικές
οργανώσεις στην υποστήριξη της ανάπτυξης και ψήφισης αποτελεσματικών κανονισμών
επιτήρησης της αγοράς, οι οποίοι εκθέτουν τις παραβιάσεις της νομοθεσίας για
την καταναλωτική πίστη και την προστασία των καταναλωτών – δανειοληπτών και
παρέχουν υπηρεσίες ενημέρωσης και υποστήριξής τους.
Για περισσότερες πληροφορίες
επικοινωνήστε με την κ. Σήλια Τσέκερη, Νομικό Σύμβουλο του ΝΕΟΥ ΙΝΚΑ
Τηλ. Επικοινωνίας: 210 6469950
"O σιωπών δοκεί συναινείν"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.