Τετάρτη 11 Φεβρουαρίου 2015

Γιατί «θύμωσε» το Ποτάμι με την ανασύσταση των ΜΟΜΑ;

Το Σάββατο 7 Φεβρουαρίου, ο υπουργός Άμυνας, Π. Καμμένος, 
ανακοίνωσε την πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει στην επανασύσταση των ΜΟΜΑ 
(Μικτών Ομάδων Μηχανημάτων Ανασυγκροτήσεως).

Την επανασύσταση των ΜΟΜΑ (Μικτές Ομάδες Μηχανημάτων Ανασυγκροτήσεως) ανακοίνωσε από τον Έβρο ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Καμμένος, ο οποίος περιόδευσε στις πληγείσες περιοχές, και ειδικότερα στα Λαγυνά και τον Πόρο.

Ο κ. Καμμένος τόνισε ότι ο στρατός θα βρίσκεται πάντα κοντά στις τοπικές κοινωνίες και θα προσφέρει κάθε δυνατή βοήθεια, όταν και όποτε χρειαστεί. Επίσης, υπογράμμισε ότι οι επόμενες ΕΣΣΟ των στρατιωτών που θα κληθούν να εκπληρώσουν τη στρατιωτική τους θητεία, θα υπηρετούν ένα διάστημα και στον Έβρο.

Τι ήταν οι ΜΟΜΑ;

Τι ακριβώς είναι οι Μικτές Ομάδες Μηχανημάτων Ανασυγκροτήσεως, που δήλωσε ότι ανασυγκροτεί ο Πάνος Καμμένος. Ποια η προσφορά τους και γιατί καταργήθηκαν.

«Μετά από τις τεράστιες καταστροφές στις διάφορες υποδομές της που υπέστη  η χώρα κατά την διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου πολέμου  αλλά και του εμφυλίου πολέμου (1946-1949), το 1957  κλήθηκαν και οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας να συμβάλλουν στην ανασυγκρότηση της.

Γι αυτό το σκοπό  συγκροτήθηκαν στις έδρες των σπουδαιότερων νομών επτά Μικτές Ομάδες Μηχανημάτων Ανασυγκροτήσεως. Οι έδρες των επτά ΜΟΜΑ ανά τον Ελλαδικό χώρο ήταν στις πόλεις  Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Κρήτης, Πάτρα, Λαμία, Λάρισα, Ιωάννινα.

Οι ΜΟΜΑ ήταν κατασκευαστικές Μονάδες διοικητικά  και αναλάμβαναν την εκτέλεση έργων που τους ανέθετε η προϊσταμένη αρχή στο νομό της έδρας των ή σε γειτονικούς νομούς. Το προσωπικό των Μονάδων αποτελούνταν από αξιωματικούς και οπλίτες του  Μηχανικού, τεχνικά καταρτισμένους αλλά και με μικρό ποσοστό αξιωματικών από τα λοιπά  όπλα του Στρατού ή και κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων (Ναυτικό, Αεροπορία), καθώς επίσης και με πολιτικό μόνιμο ή με συμβάσεις τεχνικό προσωπικό (γραφείς, μηχανικοί, οδηγοί τεχνίτες, χειριστές μηχανημάτων, εργάτες κ.λ.π).

Αποστολή της ειδικής αυτής υπηρεσίας ήταν:

Σε περίοδο ειρήνης  με λογικό κόστος εκτέλεση των έργων που τις αναθέτονταν με διάφορα κυβερνητικά προγράμματα και μάλιστα στη νησιωτική και ορεινή Ελλάδα όπου δεν υπήρχε ενδιαφέρον των εργοληπτών. Η ανάθεση εκτέλεσης μικρών κοινωφελών έργων τοπικού ενδιαφέροντος για την ωφέλεια Δήμων, Κοινοτήτων, Συλλόγων και Οργανισμών ιδίως σε ακριτικές περιοχές.

Σε περίοδο πολέμου οι ΜΟΜΑ μετέπιπταν σε Τάγματα Μηχανικού Αποκαταστάσεως Συγκοινωνιών και υπάγονταν στους σχηματισμούς του Στρατού Ξηράς με βασική αποστολή την αποκατάσταση ζημιών από εχθρικούς βομβαρδισμούς ή σαμποτάζ σε έργα υποδομής της χώρας (οδικό δίκτυο, γέφυρες, λιμάνια, αεροδρόμια εγγειοβελτιωτικά έργα κ.λπ.),

Ο απολογισμός των έργων των ΜΟΜΑ

Εθνική – Επαρχιακή οδοποιία. Έγινε κατασκευή, βελτίωση και αρχική διάνοιξη σε εθνικούς και επαρχιακούς δρόμους ιδίως της ορεινής και νησιωτικής Ελλάδας, περίπου 15.000 χλμ. Κατασκευάστηκαν στους παραπάνω δρόμους τεχνικά έργα (γέφυρες, τοίχοι αντιστήριξης, οχετοί κ.λπ) και ασφαλτοστρώθηκαν.
Αεροδρόμια κατασκευάσθηκαν από την αρχή ή επεκτάθηκαν διάδρομοι προσγείωσης σε 17 αεροδρόμια, ιδίως της νησιωτικής Ελλάδος (Καρπάθου, Σκύρου, Κεφαλληνίας, Μυτιλήνης, Πάρου, Κυθήρων κ.λπ.) μεταξύ των οποίων και οι χωματουργικές εργασίες του αεροδρομίου των Σπάτων.

Εγγειοβελτιωτικά και υδραυλικά έργα. Κατασκευάσθηκαν μεγάλα και μικρά αποστραγγιστικά αρδευτικά, αντιπλημμυρικά και υδραυλικά έργα σε όλη την χώρα με τα οποία αξιοποιήθηκαν και δόθηκαν προς καλλιέργεια εκατοντάδες χιλιάδες στρέμματα γης.

Στα οικοδομικά έργα η συμβολή των ΜΟΜΑ ήταν σημαντική. Ειδικότερα για την υλοποίηση του προγράμματος αποκατάστασης σεισμοπλήκτων περιοχών κατασκευάστηκαν  προκατασκευασμένα σπίτια. Με την μέθοδο των προκατασκευών κατασκευάστηκαν με επιτυχία κτίρια Νοσοκομείων, Σχολείων, ΑΕΙ (Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης, Πολυτεχνική Σχολή Ξάνθης κ.λπ.) κτιριακές εγκαταστάσεις στρατοπέδων (Χαλκίδας, Θηβών, Λουτρακίου Βαννιάνου Ξάνθης κ.λπ.) πλέον των παραπάνω  κατασκεύαζε εργολαβικά υπό την επίβλεψη της και πολλά άλλα οικοδομικά έργα σε διάφορα στρατόπεδα όπως Διοικητήρια, θαλάμους οπλιτών, υπόστεγα κλ.π.

Επίσης σημαντική ήταν η συμβολή των ΜΟΜΑ που προσέφερε από το 1991 και μετά στο πρόγραμμα του Υπουργείου Εξωτερικών για την αποκατάσταση των παλιννοστούντων Ποντίων από τις περιοχές της πρώην Σοβιετικής Ένωσης.
Μικρά έργα Κοινής Ωφέλειας που περιλαμβάνονταν στα προγραμματισμένα έργα, κατασκευάσθηκαν σε Δήμους, κοινότητες, οργανισμούς και τοπικούς συλλόγους.

Οι ΜΟΜΑ, έδιναν το «παρών» σε όλες τις συμφορές που έπληξαν τον Ελλαδικό χώρο (σεισμοί, πυρκαγιές, χιονοπτώσεις, πλημμύρες κ.λπ.).»



Εργασίες 2ης ΜΟΜΑ στο εργοστάσιο της ΔΕΗ στην Πτολεμαΐδα




Διάνοιξη οδού Άνω Αμφείας Πολιάνης




Διάδρομος αποπροσγειώσεων κατασκευής ΜΟΜΑ

Η κατάργηση τους

Αυτή η ειδική υπηρεσία (ΜΟΜΑ) με το άρθρο 18 του Ν. 2026/92 καταργήθηκε και διαλύθηκε και μεγάλος αριθμός μηχανημάτων εκποιήθηκε σε ιδιώτες. Το εύλογο ερώτημα όμως είναι γιατί ο τεράστιος αυτός κρατικός οργανισμός με τόση μεγάλη προσφορά διαλύθηκε;

Η απάντηση σύμφωνα με την ιστοσελίδα του «Συνδέσμου Αποφοίτων Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων, Τάξεως 1976» απ’ όπου και αλιεύσαμε το κείμενο, πρέπει να αναζητηθεί στα διάφορα συγκρουόμενα οικονομικά συμφέροντα και στην πολιτική της εκάστοτε κυβέρνησης.

Από τη δεκαετία του ’80 ζητούταν από τις κυβερνήσεις, η περικοπή πιστώσεων προς τις ΜΟΜΑ για την εκτέλεση έργων. Στη συνέχεια άρχισε να αναπτύσσεται μέσα στο πολιτικό προσωπικό των ΜΟΜΑ ο διορισμός υπαλλήλων εις βάρος πιστώσεων των έργων με αποτέλεσμα εκτέλεση πολλών εξ αυτών, να μην θεωρείται πια οικονομικά συμφέρουσα.

Τέλος, στην δεκαετία του ’90 μετά  από  έντονες πιέσεις μεγαλοεργολάβων και μεγαλοεκδοτών, η κυβέρνηση αποφάσισε με το Ν.2026/92 την διάλυση των ΜΟΜΑ. 

Οι Μικτές Ομάδες Μηχανημάτων Ανασυγκροτήσεως ήταν κατασκευαστικές μονάδες που αποτελούνταν από στελέχη και οπλίτες του Μηχανικού σώματος του στρατού καθώς και πολιτικό προσωπικό (μηχανικούς, εργάτες, οδηγούς, τεχνίτες κοκ.) και στόχο είχαν την κατασκευή δημοσίων έργων (δρόμοι, αεροδρόμια, γέφυρες, υδραυλικά και αντιπλημμυρικά έργα κ.α.).

Οι ΜΟΜΑ δημιουργήθηκαν το 1957 και λειτούργησαν μέχρι το 1992, όταν και διαλύθηκαν με απόφαση της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Στα 35 χρόνια λειτουργίας τους κατασκεύασαν περισσότερα από 15.000 χιλιόμετρα εθνικών οδών και επαρχιακών δρόμων, δεκάδες σχολεία, νοσοκομεία και πανεπιστημιακά ιδρύματα, κατασκεύασαν ή επέκτειναν σημαντικά συνολικά 17 αεροδρόμια κ.α.

Με λίγα λόγια, για 35 χρόνια οι ΜΟΜΑ, αποτελούσαν κρατικές μονάδες που κατασκεύαζαν δημόσια έργα, χωρίς έτσι το κράτος να χρειάζεται να καταφεύγει σε ιδιώτες μεγαλοεργαβούς.

Είναι κοινό μυστικό ότι η απόφαση διάλυσης των ΜΟΜΑ ήταν χρόνιο αίτημα μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών. Ο λόγος προφανής: ελλείψει κρατικής κατασκευαστικής εταιρείας, όλα τα δημόσια έργα θα αναθέτονταν πλέον στις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες του ιδιωτικού τομέα.

Είναι βέβαιο φυσικά, ότι σε συνθήκες καπιταλισμού και χωρίς τον απαραίτητο εργατικό και κοινωνικό έλεγχο, τόσο στις ΜΟΜΑ, όσο και στις υπόλοιπες δημόσιες επιχειρήσεις, υπήρξαν, υπάρχουν και θα υπάρχουν φαινόμενα κακοδιαχείρισης, ρουσφέτια κοκ. Όμως κι ένα μικρό παιδί καταλαβαίνει πως η σπατάλη του δημόσιου χρήματος που προκύπτει απ’ αυτά τα φαινόμενα δεν μπορεί ούτε κατά διάνοια να συγκριθεί με τα απίστευτα ποσά που ξεκοκαλίζουν οι διάφορες ιδιωτικές κατασκευαστικές εταιρείες που αναλαμβάνουν δημόσια έργα.

Έτσι, η ανασύσταση των ΜΟΜΑ δεν μπορεί παρά να χαρακτηριστεί ως θετικό γεγονός, ιδιαίτερα αν συνδυαστεί με ένα πρόγραμμα μαζικών δημόσιων επενδύσεων που θα μπορέσει και απαραίτητες υποδομές που σήμερα λείπουν να δημιουργήσει και να μειώσει σημαντικά την ανεργία.

Άμεση αντίδραση από το Ποτάμι

Μια μέρα μετά την ανακοίνωση του υπ. Άμυνας, το Ποτάμι ανάρτησε στο site του δήλωση του Γ. Χατζηθεοφάνους, υπεύθυνου του Τομέα Εθνικής Ασφάλειας του κόμματος, με την οποία έπαιρνε θέση ενάντια στην επανασύσταση των ΜΟΜΑ[1].

Στην εν λόγω ανακοίνωση, αφού πρώτα αναφέρονται διάφορα «επιχειρήματα» περί «αχρείαστων διορισμών» και «αρρωστημένου συνδικαλισμού» που κατέστησε προβληματικές τις δημόσιες επιχειρήσεις στο παρελθόν και «ερωτήματα» περί του αν είναι οικονομικά συμφέρουσα η επανασύσταση των ΜΟΜΑ, ο κ. Χατζηθεοφάνους μπαίνει στο «ζουμί»:

«...Η δημιουργία ΜΟΜΑ θα συρρικνώσει ακόμη περισσότερο τον κατασκευαστικό τομέα της χώρας ενώ η έξοδος από την κρίση, η ανάπτυξη και η αύξηση της απασχόλησης απαιτούν, πέραν των άλλων ένα σύγχρονο, μεγάλο και αποτελεσματικό κατασκευαστικό τομέα ικανό να αναλαμβάνει και έργα εκτός Ελλάδας...»

Με λίγα λόγια, το Ποτάμι, παίρνει θέση με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο υπέρ των συμφερόντων των μεγαλοκατασκευαστικών εταιριών, όπως για παράδειγμα της εταιρείας ΑΚΤΩΡ, του κ. Μπόμπολα, μετόχου του Mega Channel, ιδιοκτήτη της εκδοτικής εταιρείας ΠΗΓΑΣΟΣ και εκ των βασικών παραγόντων που προώθησαν το Ποτάμι και τον Σταύρο Θεοδωράκη προσωπικά.

Χρειάζονται, αλήθεια, περισσότερα σχόλια; -  xekinima.org



Το ΠΟΤΑΜΙ αντιδρά στην επανασύσταση των ΜΟΜΑ
 - Ανακοίνωση του Στ. Θεοδωράκη 
Στις αντιδράσεις που καταγράφονται προστέθηκε και το Ποτάμι του Σταύρου Θεοδωράκη και με ανακοίνωση που εξέδωσε τάσσεται κατά της απόφασης του υπουργού Εθνικής Άμυνας!
Την επανασύσταση των ΜΟΜΑ (Μικτές Ομάδες Μηχανημάτων Ανασυγκροτήσεως) ανακοίνωσε πριν από λίγα 24ωρα ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Καμμένος, προκαλώντας ... πονοκέφαλο σε ένα σύστημα που έχει συνηθίσει να ελέγχει τα έργα και τις κατασκευές σε αυτή τη χώρα... Στις αντιδράσεις που καταγράφονται προστέθηκε και το Ποτάμι του Σταύρου Θεοδωράκη και με ανακοίνωση που εξέδωσε τάσσεται κατά της απόφασης του υπουργού Εθνικής Άμυνας!

Στην ανακοίνωση αναφέρονται τα εξής:
"Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας ανακοίνωσε την επανίδρυση των ΜΟΜΑ (Μικτές Μονάδες Μηχανημάτων Ανασυγκρότησης). Οι στρατιωτικές αυτές μονάδες ιδρύθηκαν το 1957 με αποστολή την ανοικοδόμηση της χώρας σε έργα υποδομής, τα οποία κατεστράφησαν κατά τη διάρκεια των πολέμων που προηγήθηκαν. Στον χρόνο λειτουργίας τους ήτοι μέχρι το 1992 οπότε και διαλύθηκαν με το Ν. 2026/92, έχουν να επιδείξουν ένα τεράστιο και αξιόλογο έργο, το οποίο ουδείς μπορεί να αμφισβητήσει. Κάποιοι αποδίδουν την απόφαση της κατάργησής τους σε πιέσεις μεγάλων οικονομικών συμφερόντων.
Όμως ουδείς μπορεί να αμφισβητήσει πως το φαινόμενο των πελατειακών σχέσεων του πολιτικού συστήματος, τις κατέστησε μέσω πολλών αχρείαστων διορισμών ιδιαίτερα δαπανηρές. Όπως κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει πως το προσωπικό των ΜΟΜΑ που μεγαλούργησε δεν είχε σχέση με την αρρωστημένη μορφή του συνδικαλισμού που έκανε την εμφάνισή του τη δεκαετία του 1980 και συνέβαλε αποφασιστικά στη μετατροπή σχεδόν του συνόλου των κρατικών επιχειρήσεων κάθε μορφής σε προβληματικές.
Πέραν τούτου θα πρέπει να ληφθεί υπόψη πως το προς εκτέλεση έργο μια νέας ΜΟΜΑ θα είναι σαφώς μικρότερο από το έργο της ανοικοδόμησης της χώρας μετά τον πόλεμο, λόγω λιγότερων αναγκών αλλά και έλλειψης σχετικών πιστώσεων. Τίθεται λοιπόν το ερώτημα εάν και κατά πόσο είναι οικονομικά συμφέρουσα μια τέτοια επιλογή με καθημερινό κόστος λειτουργίας των ΜΟΜΑ (μισθοί, συντήρηση μέσων, εγκαταστάσεις κ.λπ.).
Στο δια ταύτα, θεωρούμε πως αντί επιστροφής στον κρατισμό, απαιτείται η δημιουργία ενός νέου θεσμικού πλαισίου για την κατασκευή των έργων υποδομής και γενικά των πάσης φύσεως έργων του δημοσίου, που θα εξασφαλίζει την επίτευξη του μέγιστου δυνατού αποτελέσματος με τη μικρότερη δυνατή θυσία, σε σύντομο χρόνο και με μηχανισμούς καταπολέμησης της διαφθοράς.
Η δημιουργία ΜΟΜΑ θα συρρικνώσει ακόμη περισσότερο τον κατασκευαστικό τομέα της χώρας ενώ η έξοδος από την κρίση, η ανάπτυξη και η αύξηση της απασχόλησης απαιτούν, πέραν των άλλων ένα σύγχρονο, μεγάλο και αποτελεσματικό κατασκευαστικό τομέα ικανό να αναλαμβάνει και έργα εκτός Ελλάδας.
Οι ένοπλες δυνάμεις με τα μέσα που διαθέτουν, ίσως με κάποια αναδιάρθρωση εάν απαιτείται, να συνεχίσουν να συνδράμουν, όπως μέχρι σήμερα, στις τοπικές κοινωνίες και κυρίως στις ακριτικές περιοχές σε συνεργασία με τις τοπικές αρχές, κυρίως στην κατεύθυνση της αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών όπως πλημμύρες, σεισμοί κ.λπ. αλλά και μικρά έργα όπως διευθετήσεις δρομολογίων, περιβάλλοντος χώρου σχολείων κ.λπ. στο πλαίσιο των δυνατοτήτων τους".
Σημειώσεις:

Σχετικό: Επιτέλους, ο Σταύρος Θεοδωράκης εμφανίστηκε στην Βουλή με μερικές φρέσκες ιδέες!

==========================
"O σιωπών δοκεί συναινείν"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.