15% φόρος στα «μαύρα» εξωτερικού, 30% στα «μαύρα» εσωτερικού.
Αυτό προβλέπει το σχέδιο νόμου που ανήρτησε η κυβέρνηση για δημόσια διαβούλευση και προβλέπει ότι όσοι είχαν κεφάλαια στο εξωτερικό έως τις 30 Απριλίου μπορούν να κάνουν χρήση των διατάξεων του προγράμματος εθελοντικής αποκάλυψης κεφαλαίων του υπουργείου Οικονομικών.
Με τον τρόπο αυτό μπαίνει φρένο σε όσους ενδεχομένως σκέφτηκαν να βγάλουν «μαύρα» κεφάλαια στο εξωτερικό για να επωφεληθούν του χαμηλότερου συντελεστή (15% αντί 30%).
Το σχέδιο νόμου
1. Φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας μπορούν να δηλώσουν έως τις …./ εντός ………… από τη δημοσίευση του παρόντος, κεφάλαια ή/και επενδύσεις οι οποίες βρίσκονται στην αλλοδαπή και για τις οποίες συνέτρεχε είτε υποχρέωση δήλωσής τους είτε υποχρέωση καταβολής φόρου σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις, εφόσον καταβάλουν φόρο με συντελεστή δεκαπέντε τοις εκατό (15%) υπολογιζόμενο επί της αξίας των κεφαλαίων ή/και των επενδύσεων που δηλώνουν.
Για την εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου αυτής, τα κεφάλαια ή/και οι επενδύσεις αυτές πρέπει να υπάρχουν κατατεθειμένες ή επενδυμένες στην αλλοδαπή κατά την 30η Απριλίου 2015. ...
2. Για τα κεφάλαια ή/και τις επενδύσεις που δηλώνονται σύμφωνα με την προηγούμενη παράγραφο, ο φόρος που οφείλεται, αποδίδεται από τον ίδιο τον υπόχρεο με ειδική δήλωση στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. εντός του επόμενου μήνα από τη λήξη της προθεσμίας που προβλέπεται από την παράγραφο 1. Οι διατάξεις του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν.4174/2014 – ΦΕΚ Α’ 170) εφαρμόζονται ανάλογα και στο φόρο που οφείλεται με βάση το άρθρο αυτό.
3. Με την καταβολή του φόρου επί της αξίας των κεφαλαίων ή/και των επενδύσεων που δηλώνονται σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.1 εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση του υπόχρεου φυσικού ή νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας για τα κεφάλαια ή/και τις επενδύσεις που δηλώνει. Για τα κεφάλαια ή/και τις επενδύσεις αυτές δεν ερευνάται, προκειμένου για την εφαρμογή των ισχυουσών φορολογικών διατάξεων, ο τρόπος απόκτησής τους και λαμβάνονται υπόψη για την κάλυψη ή τον περιορισμό της διαφοράς μεταξύ της συνολικής δαπάνης που προκύπτει, σύμφωνα με το άρθρο 32 του ν.4172/2013 (ΦΕΚ Α’167) και του εισοδήματος που δηλώνεται ή προσδιορίζεται από τη Φορολογική Διοίκηση σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 34 του ν.4172/2013.
Επίσης, με την καταβολή του φόρου, δεν έχει εφαρμογή η περίπτωση α’ της παραγράφου ιη΄ του άρθρου 3 του ν. 3691/2008, όπως ισχύει (ΦΕΚ Α΄ 166/05.08.2008) και τα δηλωθέντα απαλλάσσονται από οποιοδήποτε άλλο φόρο, τέλος ή εισφορά.
4. Οι υποβάλλοντες τη δήλωση της παρ.1 λαμβάνουν πιστοποιητικό στο οποίο βεβαιώνεται η τήρηση της διαδικασίας του παρόντος άρθρου, καθώς και το γεγονός ότι η δήλωση κεφαλαίων ή/και επενδύσεων συνεπάγεται την εξάντληση της φορολογικής υποχρέωσης του δηλούντος για τα ανωτέρω κεφάλαια ή/και επενδύσεις. Δεν επιτρέπεται η διενέργεια φορολογικού ελέγχου από μόνο το γεγονός ότι το φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα υπέβαλε δήλωση της παραγράφου 1 του παρόντος, εκτός εάν προκύψουν νέα στοιχεία σύμφωνα με το άρθρο 25 του 4174/2013.
5. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών καθορίζεται το είδος των κεφαλαίων ή/και επενδύσεων που εμπίπτουν στις διατάξεις των προηγούμενων παραγράφων, ο τύπος και το περιεχόμενο της δήλωσης της παρ.1, η αρμόδια αρχή έκδοσης και το περιεχόμενο του πιστοποιητικού της παρ.5, η διαδικασία καταβολής του οφειλόμενου φόρου, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου.
6 Μετά την άπρακτη παρέλευση της προθεσμίας της παραγράφου 1, οι Ελληνικές Αρχές αξιοποιούν κάθε διεθνή ή ευρωπαϊκή συμφωνία προκειμένου να διαπιστώσουν τα κεφάλαια ή/και τις επενδύσεις, οι οποίες δεν δηλώθηκαν σύμφωνα με το παρόν άρθρο, που έχουν τα πρόσωπα που αναφέρονται στην ίδια παράγραφο σε τράπεζες της αλλοδαπής και προβαίνουν σε όλες τις ενέργειες που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία.
7. Κάθε πρόσωπο υποκείμενο φορολογίας και πρόσωπα που διαλαμβάνονται σε υποθέσεις, για τις οποίες έχουν εκδοθεί μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως εντολές ελέγχου, έρευνας ή επεξεργασίας, εισαγγελικές παραγγελίες ή αιτήματα και εντολές διερεύνησης από δικαστική ή φορολογική ή ελεγκτική αρχή και από την Αρχή του άρθρου 7 του ν.3691/2008 (ΦΕΚ Α΄ 166/05.08.2008), καθώς και τα εμπλεκόμενα με αυτά πρόσωπα, δύνανται να υποβάλλουν ανά οικονομικό/φορολογικό έτος, αρχικές ή συμπληρωματικές δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος για κάθε προσαύξηση περιουσίας κατά την έννοια της παραγράφου 4 του άρθρου 21 του ν.4172/2013 (ΦΕΚ Α΄ 167/23.07.2013) και της παραγράφου 3 του άρθρου 48 του ν.2238/1994 (ΦΕΚ Α΄ 151/16.09.1994), προσδιοριζόμενη ιδιαιτέρως από το ύψος της κινητής και ακίνητης περιουσίας και του επιπέδου διαβίωσής των, που αποκτήθηκε μέχρι και την 31/12/2014, καταβάλλοντας φόρο που αντιστοιχεί σε συντελεστή αυτοτελούς φορολόγησης τριάντα τοις εκατό 30%, χωρίς την επιβολή πρόσθετου φόρου ή προστίμου.
Η υποβολή των αρχικών ή συμπληρωματικών δηλώσεων, πραγματοποιείται κατά παρέκκλιση των διατάξεων του δευτέρου εδαφίου της παραγράφου 1 του άρθρου 18 του ν.4174/2013 (ΦΕΚ Α΄ 170/26.07.2013) και της παραγράφου 3 του άρθρου 19 του εν λόγω νόμου.
Η προθεσμία υποβολής κατά τα ανωτέρω, των αρχικών ή συμπληρωματικών δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος ορίζεται μέχρι την 31η Ιουλίου 2015.
8. Με την καταβολή του φόρου εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση για το ποσό της αδήλωτης διαφοράς που αφορά η δήλωση του παρόντος. Ενδεχόμενη περαιτέρω προκύψασα από έλεγχο αποκρυφθείσα φορολογητέα ύλη, υπάγεται σε φορολόγηση ως κέρδος από επιχειρηματική δραστηριότητα συναθροιζόμενη με τα δηλωθέντα φορολογητέα εισοδήματα, ανά οικονομικό/φορολογικό έτος και φορολογείται με τις αντίστοιχες γενικές διατάξεις.
Επίσης, με την καταβολή του φόρου δεν έχει εφαρμογή η περίπτωση α’ της παραγράφου ιη΄ του άρθρου 3 του ν. 3691/2008, όπως ισχύει (ΦΕΚ Α΄ 166/05.08.2008) και η δηλωθείσα διαφορά απαλλάσσεται από οποιοδήποτε άλλο φόρο, τέλος ή εισφορά.
9. Στο πεδίο εφαρμογής των ρυθμίσεων του παρόντος άρθρου υπάγονται οι εκκρεμείς υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος και κεφαλαίου. Για την υπαγωγή στις ρυθμίσεις, ως εκκρεμείς υποθέσεις νοούνται εκείνες που μέχρι την ημερομηνία έναρξης ισχύος του νόμου:
α) δεν έχει εκδοθεί εντολή ελέγχου,
β) έχει εκδοθεί εντολή ελέγχου και ο έλεγχος και δεν έχει ολοκληρωθεί ή έχει εκδοθεί πράξη προσδιορισμού φόρου, αλλά δεν έχει οριστικοποιηθεί,
γ) έχει ασκηθεί ενδικοφανής προσφυγή του άρθρου 63 του ν.4174/2013 ή εκκρεμεί ενώπιον των διοικητικών δικαστηρίων ή του Συμβουλίου της Επικρατείας εμπροθέσμως ασκηθέν ένδικο βοήθημα ή μέσο. Ως εκκρεμείς θεωρούνται και οι υποθέσεις για τις οποίες έχει εκδοθεί οριστική απόφαση του πρωτοβάθμιου ή δευτεροβάθμιου δικαστηρίου και δεν έχει παρέλθει η προθεσμία άσκησης έφεσης ή αναίρεσης αντιστοίχως.
10. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών δύναται να καθορίζονται ο τρόπος, οι διαδικασίες καθώς και οι λεπτομέρειες εφαρμογής των διατάξεων του παρόντος άρθρου.».
Τι έγραφε ο Νίκος Καρανίκας, Συριζα (Συν)... αλλά το 2008 (Δεκεμβρίου 24, 2008 ·
by karanikas · in πολιτικα.)
==========================
"O σιωπών δοκεί συναινείν"
Αυτό προβλέπει το σχέδιο νόμου που ανήρτησε η κυβέρνηση για δημόσια διαβούλευση και προβλέπει ότι όσοι είχαν κεφάλαια στο εξωτερικό έως τις 30 Απριλίου μπορούν να κάνουν χρήση των διατάξεων του προγράμματος εθελοντικής αποκάλυψης κεφαλαίων του υπουργείου Οικονομικών.
Με τον τρόπο αυτό μπαίνει φρένο σε όσους ενδεχομένως σκέφτηκαν να βγάλουν «μαύρα» κεφάλαια στο εξωτερικό για να επωφεληθούν του χαμηλότερου συντελεστή (15% αντί 30%).
Το σχέδιο νόμου
1. Φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας μπορούν να δηλώσουν έως τις …./ εντός ………… από τη δημοσίευση του παρόντος, κεφάλαια ή/και επενδύσεις οι οποίες βρίσκονται στην αλλοδαπή και για τις οποίες συνέτρεχε είτε υποχρέωση δήλωσής τους είτε υποχρέωση καταβολής φόρου σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις, εφόσον καταβάλουν φόρο με συντελεστή δεκαπέντε τοις εκατό (15%) υπολογιζόμενο επί της αξίας των κεφαλαίων ή/και των επενδύσεων που δηλώνουν.
Για την εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου αυτής, τα κεφάλαια ή/και οι επενδύσεις αυτές πρέπει να υπάρχουν κατατεθειμένες ή επενδυμένες στην αλλοδαπή κατά την 30η Απριλίου 2015. ...
2. Για τα κεφάλαια ή/και τις επενδύσεις που δηλώνονται σύμφωνα με την προηγούμενη παράγραφο, ο φόρος που οφείλεται, αποδίδεται από τον ίδιο τον υπόχρεο με ειδική δήλωση στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. εντός του επόμενου μήνα από τη λήξη της προθεσμίας που προβλέπεται από την παράγραφο 1. Οι διατάξεις του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν.4174/2014 – ΦΕΚ Α’ 170) εφαρμόζονται ανάλογα και στο φόρο που οφείλεται με βάση το άρθρο αυτό.
3. Με την καταβολή του φόρου επί της αξίας των κεφαλαίων ή/και των επενδύσεων που δηλώνονται σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.1 εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση του υπόχρεου φυσικού ή νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας για τα κεφάλαια ή/και τις επενδύσεις που δηλώνει. Για τα κεφάλαια ή/και τις επενδύσεις αυτές δεν ερευνάται, προκειμένου για την εφαρμογή των ισχυουσών φορολογικών διατάξεων, ο τρόπος απόκτησής τους και λαμβάνονται υπόψη για την κάλυψη ή τον περιορισμό της διαφοράς μεταξύ της συνολικής δαπάνης που προκύπτει, σύμφωνα με το άρθρο 32 του ν.4172/2013 (ΦΕΚ Α’167) και του εισοδήματος που δηλώνεται ή προσδιορίζεται από τη Φορολογική Διοίκηση σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 34 του ν.4172/2013.
Επίσης, με την καταβολή του φόρου, δεν έχει εφαρμογή η περίπτωση α’ της παραγράφου ιη΄ του άρθρου 3 του ν. 3691/2008, όπως ισχύει (ΦΕΚ Α΄ 166/05.08.2008) και τα δηλωθέντα απαλλάσσονται από οποιοδήποτε άλλο φόρο, τέλος ή εισφορά.
4. Οι υποβάλλοντες τη δήλωση της παρ.1 λαμβάνουν πιστοποιητικό στο οποίο βεβαιώνεται η τήρηση της διαδικασίας του παρόντος άρθρου, καθώς και το γεγονός ότι η δήλωση κεφαλαίων ή/και επενδύσεων συνεπάγεται την εξάντληση της φορολογικής υποχρέωσης του δηλούντος για τα ανωτέρω κεφάλαια ή/και επενδύσεις. Δεν επιτρέπεται η διενέργεια φορολογικού ελέγχου από μόνο το γεγονός ότι το φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα υπέβαλε δήλωση της παραγράφου 1 του παρόντος, εκτός εάν προκύψουν νέα στοιχεία σύμφωνα με το άρθρο 25 του 4174/2013.
5. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών καθορίζεται το είδος των κεφαλαίων ή/και επενδύσεων που εμπίπτουν στις διατάξεις των προηγούμενων παραγράφων, ο τύπος και το περιεχόμενο της δήλωσης της παρ.1, η αρμόδια αρχή έκδοσης και το περιεχόμενο του πιστοποιητικού της παρ.5, η διαδικασία καταβολής του οφειλόμενου φόρου, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου.
6 Μετά την άπρακτη παρέλευση της προθεσμίας της παραγράφου 1, οι Ελληνικές Αρχές αξιοποιούν κάθε διεθνή ή ευρωπαϊκή συμφωνία προκειμένου να διαπιστώσουν τα κεφάλαια ή/και τις επενδύσεις, οι οποίες δεν δηλώθηκαν σύμφωνα με το παρόν άρθρο, που έχουν τα πρόσωπα που αναφέρονται στην ίδια παράγραφο σε τράπεζες της αλλοδαπής και προβαίνουν σε όλες τις ενέργειες που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία.
7. Κάθε πρόσωπο υποκείμενο φορολογίας και πρόσωπα που διαλαμβάνονται σε υποθέσεις, για τις οποίες έχουν εκδοθεί μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως εντολές ελέγχου, έρευνας ή επεξεργασίας, εισαγγελικές παραγγελίες ή αιτήματα και εντολές διερεύνησης από δικαστική ή φορολογική ή ελεγκτική αρχή και από την Αρχή του άρθρου 7 του ν.3691/2008 (ΦΕΚ Α΄ 166/05.08.2008), καθώς και τα εμπλεκόμενα με αυτά πρόσωπα, δύνανται να υποβάλλουν ανά οικονομικό/φορολογικό έτος, αρχικές ή συμπληρωματικές δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος για κάθε προσαύξηση περιουσίας κατά την έννοια της παραγράφου 4 του άρθρου 21 του ν.4172/2013 (ΦΕΚ Α΄ 167/23.07.2013) και της παραγράφου 3 του άρθρου 48 του ν.2238/1994 (ΦΕΚ Α΄ 151/16.09.1994), προσδιοριζόμενη ιδιαιτέρως από το ύψος της κινητής και ακίνητης περιουσίας και του επιπέδου διαβίωσής των, που αποκτήθηκε μέχρι και την 31/12/2014, καταβάλλοντας φόρο που αντιστοιχεί σε συντελεστή αυτοτελούς φορολόγησης τριάντα τοις εκατό 30%, χωρίς την επιβολή πρόσθετου φόρου ή προστίμου.
Η υποβολή των αρχικών ή συμπληρωματικών δηλώσεων, πραγματοποιείται κατά παρέκκλιση των διατάξεων του δευτέρου εδαφίου της παραγράφου 1 του άρθρου 18 του ν.4174/2013 (ΦΕΚ Α΄ 170/26.07.2013) και της παραγράφου 3 του άρθρου 19 του εν λόγω νόμου.
Η προθεσμία υποβολής κατά τα ανωτέρω, των αρχικών ή συμπληρωματικών δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος ορίζεται μέχρι την 31η Ιουλίου 2015.
8. Με την καταβολή του φόρου εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση για το ποσό της αδήλωτης διαφοράς που αφορά η δήλωση του παρόντος. Ενδεχόμενη περαιτέρω προκύψασα από έλεγχο αποκρυφθείσα φορολογητέα ύλη, υπάγεται σε φορολόγηση ως κέρδος από επιχειρηματική δραστηριότητα συναθροιζόμενη με τα δηλωθέντα φορολογητέα εισοδήματα, ανά οικονομικό/φορολογικό έτος και φορολογείται με τις αντίστοιχες γενικές διατάξεις.
Επίσης, με την καταβολή του φόρου δεν έχει εφαρμογή η περίπτωση α’ της παραγράφου ιη΄ του άρθρου 3 του ν. 3691/2008, όπως ισχύει (ΦΕΚ Α΄ 166/05.08.2008) και η δηλωθείσα διαφορά απαλλάσσεται από οποιοδήποτε άλλο φόρο, τέλος ή εισφορά.
9. Στο πεδίο εφαρμογής των ρυθμίσεων του παρόντος άρθρου υπάγονται οι εκκρεμείς υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος και κεφαλαίου. Για την υπαγωγή στις ρυθμίσεις, ως εκκρεμείς υποθέσεις νοούνται εκείνες που μέχρι την ημερομηνία έναρξης ισχύος του νόμου:
α) δεν έχει εκδοθεί εντολή ελέγχου,
β) έχει εκδοθεί εντολή ελέγχου και ο έλεγχος και δεν έχει ολοκληρωθεί ή έχει εκδοθεί πράξη προσδιορισμού φόρου, αλλά δεν έχει οριστικοποιηθεί,
γ) έχει ασκηθεί ενδικοφανής προσφυγή του άρθρου 63 του ν.4174/2013 ή εκκρεμεί ενώπιον των διοικητικών δικαστηρίων ή του Συμβουλίου της Επικρατείας εμπροθέσμως ασκηθέν ένδικο βοήθημα ή μέσο. Ως εκκρεμείς θεωρούνται και οι υποθέσεις για τις οποίες έχει εκδοθεί οριστική απόφαση του πρωτοβάθμιου ή δευτεροβάθμιου δικαστηρίου και δεν έχει παρέλθει η προθεσμία άσκησης έφεσης ή αναίρεσης αντιστοίχως.
10. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών δύναται να καθορίζονται ο τρόπος, οι διαδικασίες καθώς και οι λεπτομέρειες εφαρμογής των διατάξεων του παρόντος άρθρου.».
| iefimerida.gr
Τι έγραφε ο Νίκος Καρανίκας, Συριζα (Συν)... αλλά το 2008 (Δεκεμβρίου 24, 2008 ·
by karanikas · in πολιτικα.)
Δούλεψε να φας, κλέψε να’χεις*
Από μικρός μεγάλωσα ακούγοντας την φράση ‘να κάνουμε οικονομία’. Ήταν η φράση κλειδί στα περισσότερα ζητούμενα. Ήταν η φράση που μέσα στο σπίτι κυκλοφορούσε άνετα, δίχως φραγμούς και ας ήταν μια λέξη που μας στένευε και δήλωνε την δυσκολία να αντεπεξέλθουμε στις ανάγκες μας.
Ήταν η πιο οικία λέξη στην γειτονιά, στο σχολείο, στην παρέα. Ξέραμε ότι για να αγοράσουμε κάτι θα έπρεπε να έχουμε χρήματα στην άκρη και αυτό σήμαινε ‘να κάνουμε οικονομία’, δηλαδή περιορισμός ή στέρηση από άλλα αγαθά, άλλες δυνατότητες & ικανοποιήσεις. Ήταν η λέξη που δήλωνε την κοινωνική κατάσταση όλων μας, βάζοντάς μας καθήκοντα για την καθημερινότητα και το αύριο.
Μεγαλώσαμε πια και αυτή η ‘άτιμη’ λέξη μας ακολουθεί ακόμη, με το ίδιο νόημα και με τις ανάλογες υποχρεώσεις. Όποτε περισσεύουν χρήματα τα κρατάμε στην άκρη για μια δύσκολη στιγμή και τα ξοδεύουμε στην πρώτη ‘ευκαιρία’. Έτσι κάνει και ο περισσότερος κόσμος, που εξαρτάται από την εργασία του.
Γιαυτό το λόγο οι γονείς προτρέπουν τα παιδιά τους να σπουδάσουν, να βρουν μια δουλειά με συνθήκες ανθρώπινες, να πληρώνονται καλύτερα, να οργανώσουν τη ζωή τους δίχως να τους κυνηγάει η οικονομία.
Δυστυχώς όμως αυτές οι προτροπές τα τελευταία χρόνια δεν έχουν τα επιθυμητά αποτελέσματα και η κατάσταση γενικεύεται γίνεται πιο δύσκολη.
Από την πλευρά των κυβερνήσεων και των επιχειρηματιών το μόνο που ακούμε είναι προτροπές για λιτότητα, περισσότερη δουλειά, περισσότερη προσπάθεια και επιμονή για εύρεση εργασίας, με όποιο κόστος νά’ναι, στην αρχή δύσκολα και σιγά -σιγά πατώντας επί πτωμάτων ίσως να γίνουμε σαν… αυτούς.
Ο καπιταλισμός στο ριζοσπαστισμό του σου δίνει τη ‘δυνατότητα’ να αλλάξεις τάξη, να σου τύχει το πολλαπλό jack pot και να καταλήξεις στα σαλόνια, ή να γεννηθείς πλούσιος και να πεθάνεις στη πτώση, όμως ως προτροπή, ιδεολογία, δεν αποτελεί κίνητρο, ώστε να αξίζει για θυσίες.
Αυτό που μας κινεί και τρέχουμε μια ζωή, είναι η ανάγκη και αν πρέπει να απαλλαγούμε από κάτι, αυτό είναι η ανάγκη ( ο καταναγκασμός της δουλειάς και άλλα πολλά).
Ο μύθος να πλουτίσουμε από την δουλειά, όσες εξαιρέσεις και αν έχει, δεν έπειθε, δεν πείθει και τώρα, γιατί η καθημερινότητα μετατρέπεται σε έναν αγώνα να τα βγάλουμε πέρα, δίχως να προλαβαίνουμε να επενδύσουμε στο ‘ριζοσπαστισμό’ του καπιταλισμού για πλουτισμό, όσο καλοδεχούμενος και αν είναι.
Σαφώς , το να κάνεις μια δουλειά που έχεις ‘επιλέξει’, με συνθήκες καλές, μισθό πάνω από τις συμβάσεις, και όλα τα νόμιμα, είναι καλύτερα από την επισφάλεια, τα λίγα ευρώ την ωρομισθία, το part time, την ανεργία. Οι συνθήκες εργασίας όμως, όπως και να είναι, παραμένουν συνθήκες που εξυπηρετούν την λειτουργία του καπιταλισμού και δεν έχουν σχέση με το πλουτισμό, δεν τον επιτρέπουν.
Η εμμονή, των κυβερνήσεων και των επιχειρηματιών, στην ανταγωνιστικότητα, τον εκσυγχρονισμό, την αξιοκρατία, την κοινωνία των γνώσεων και των ευκαιριών, είναι μια διαρκής προσπάθεια εξαπάτησης του λαού, είναι η εξατομίκευση που δεν μπορεί να καταλήξει στον γενικευμένο πλουτισμό ούτε καν στην ευημερία της μικτής οικονομίας..
Αυτό ανέλυε και εξηγούσε ο K.Marx όταν έλεγε ότι ‘ο εργάτης είναι αναγκασμένος ν’αρχίζει πάντα από την αρχή’ (grundrisse,), είναι αυτό που ο λαός λέει δίχως να έχει διαβάσει Marx: ‘δούλεψε να φας, κλέψε να έχεις’. Και απο τα δύο επιλέγει την δουλειά καθώς δίπλα του ζουν εργαζόμενοι, άνεργοι, συνταξιούχοι.
Η κλοπή ‘για να έχεις’, είναι αποδεκτή και συγκαλυμμένη από τους νόμους της αγοράς και της ιδιοκτησίας, ενώ η ληστεία μιας τράπεζας- που είναι ασφαλισμένη, είναι έγκλημα ακόμα και αν δεν έχει ανθρώπινα θύματα. Η καθημερινή κλοπή εκατομμυρίων εργαζόμενων λέγεται επένδυση, ανάπτυξη, ιδιωτικοποίηση, εθνική στρατηγική. Αυτήν την κλοπή την έχουν αναλάβει όμως οι τραπεζίτες, οι βιομήχανοι, οι εφοπλιστές, οι κατασκευαστές… το κράτος και δε δίνουν σε κανέναν λογαριασμό.
Όπως δε λογαριάζουν τα θύματα που πέφτουν καθημερινά στο χώρο εργασίας, ή τις χιλιάδες νέες εργαζόμενες και εργαζόμενους με ή δίχως πτυχία και μεταπτυχιακά που έχουν δεν έχουν δουλειά, από το άγχος και το στρες καταλήγουν να τους βλέπει ψυχολόγος.
Είναι η ίδια συνομοταξία που έχει φέρει το περιβάλλον και τον τρόπο ζωής μας σ’αυτήν την κατάσταση, αγνοώντας αλαζονικά τα επίσημα θεσμικά όργανα.
Η αριστερά δεν έχει κανένα λόγο να διατηρεί την πολιτική αντιπαράθεση στα μέτρα που επιβάλει η εξουσία. Όπως και την επικοινωνία με τον κόσμο, δε πρέπει να την χαρίσει στα ΜΜΕ ούτε να εξαρτάται από αυτά. Να αντιμετωπίσουμε την ‘τάξη’ με όρους εξάρτησης και αυτονομίας, την πολιτική με όρους κοινωνικού κόστους και τα κοινωνικά πεδία όχι ως εργαλεία που θα μας στηρίξουν στην στρατηγική, αλλά ως πεδία στρατηγικής.
Η αριστερά οφείλει να ξαναδεί μια συνολική πρόταση προς τον λαό, εφικτή δίχως δημαγωγίες που θα περιέχει το άμεσο και μερικό που της αντιστοιχεί, με το συνολικό που είναι το ζήτημα ενός νέου τρόπου κοινωνικής και πολιτικής διαχείρισης του τόπου, η επανάσταση με όρους χειραφέτησης και δημοκρατίας.
Μια συλλογική και οργανωμένη κριτική στον τρόπο οργάνωσης των εργατικών συνδικάτων και των κομμάτων της αριστεράς, σε σχέση με την στρατηγική του σοσιαλισμού με ελευθερία και δημοκρατία, θα βοηθήσει να συγκροτήσουμε μια επιθετική πρόταση και αυτό σημαίνει να ξαναδούμε τα κόμματά μας, τις οργανώσεις μας, τις τακτικές μας, να μη φοβηθούμε για κάτι νέο, που θα έρχεται από τον σημερινό ριζοσπαστισμό, δίχως άκυρους τακτικισμούς, κομματικό πατριωτισμό και δογματισμούς.
Καρανίκας Νίκος, Συριζα (Συν)
==========================
"O σιωπών δοκεί συναινείν"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.