Δευτέρα 13 Ιουλίου 2015

Πιέζουν για επιβολή εξοντωτικών μέτρων


ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΛΕΠΤΟ ΠΡΟΣ ΛΕΠΤΟ


Κρεσέντο πιέσεων δέχεται η ελληνική αποστολή στην Κρίσιμη Σύνοδο Κορυφής, με τις διαφωνίες να είναι έντονες λόγω της πρότασης για συγκρότηση ταμείου περιουσίας (ιδέα του «φίλου» Γιούνκερ, όπως αποκάλυψε ο Μ. Σουλτς) και τους δανειστές να απαιτούν την ψήφιση 12 μέτρων από τη Βουλή, προκειμένου να προχωρήσουν οι διαδικασίες και να συναφθεί η συμφωνία που θα απέτρεπε το ενδεχόμενο Grexit. 

Η Σύνοδος Κορυφής διεκόπη στις 7.00 το απόγευμα, καθώς οι Μέρκελ, Τσίπρας, Ολάντ, Τουσκ και ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος προχωρούν σε κατ’ ιδίαν άτυπες διαβουλεύσεις. ...
Φωτό: Από τη σύσκεψη Μέρκελ,Τουσκ,Τσίπρα,Ολάντ
Φωτό: Από τη σύσκεψη Μέρκελ,Τουσκ,Τσίπρα,Ολάντ
Το κλίμα είναι βαρύ, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες ασκούνται ασφυκτικές πιέσεις στον Έλληναπρωθυπουργό ώστε να ψηφιστούν βαριά μέτρα μέχρι την Τετάρτη και να ακυρωθούν κυβερνητικές αποφάσεις, που κρίνονται από κάποιες χώρες ως μονομερείς ενέργειες, με βάση τη συμφωνία του Eurogroup της 20ής Φεβρουαρίου. Το Eurogroup ενέκρινε κείμενο τεσσάρων σελίδων και το παρέπεμψε στη Σύνοδο Κορυφής για περαιτέρω επεξεργασία.

Τη μεταφορά κρατικών περιουσιακών στοιχείων ύψους 50 δισ. ευρώ σε ένα εξωτερικό ταμείο (trust fund) όπως το Institution for Growth στο Λουξεμβούργο, ώστε να ιδιωτικοποιηθούν και να χρησιμοποιηθούν για τη μείωση του χρέους, προβλέπει το Eurogroup. Σύμφωνα με το έγγραφο που κυκλοφόρησε οι ελληνικές αρχές καλούνται να προχωρήσουν στη δημιουργία του ταμείου αυτού, όπου θα κατατεθούν κρατικά περιουσιακά στοιχεία ύψους 50 δισ. ευρώ, προκειμένου να επιτευχθεί η μείωση του χρέους και η κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών της Ελλάδας για τα επόμενα χρόνια. «Σε περίπτωση μη συμφωνίας θα μπορούσαν να προσφερθούν στην Ελλάδα διαπραγματεύσεις για ένα time-out από την Ευρωζώνη, με μια πιθανή αναδιάρθρωση χρέους» αναφέρεται στο έγγραφο.

Όπως αναφέρεται στο έγγραφο, οι χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας υπολογίζονται στα 82 με 86 δισ. ευρώ.

Μόνο μετά την εφαρμογή όλων των παραπάνω θα μπορέσουν οι Θεσμοί, σύμφωνα με το σημείωμα, να προχωρήσουν στη διαπραγμάτευση του νέου Μνημονίου.



Τα παιχνίδια με το μέλλον της Ελλάδας στην Ευρωζώνη κορυφώνονται...
Σύμφωνα με δημοσιογράφο του περιοδικού «Politico», αυτές είναι οι απαιτήσεις που προκύπτουν από το Eurogroup εκ μέρους των εταίρων προς τη χώρα μας, ώστε να ψηφιστούν μέχρι την Τετάρτη από τη Βουλή:

1. Εξορθολογισμός του ΦΠΑ.
2. Να διευρυνθεί η φορολογική βάση.
3. Βιωσιμότητα του συνταξιοδοτικού συστήματος.
4. Υιοθέτηση του κώδικα πολιτικής δικονομίας.
5. Διασφάλιση της νομικής ανεξαρτησίας της ΕΛΣΤΑΤ.
6. Πλήρης εφαρμογή του περιορισμού των δαπανών.
7. Τράπεζα ανάκαμψης και οδηγία ψηφίσματος.
8. Ιδιωτικοποίηση του δικτύου ηλεκτροδότησης.
9. Ανάληψη δράσης για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια.
10. Διασφάλιση της ανεξαρτησίας του ΤΑΙΠΕΔ.
11. Να αποπολιτικοποιηθεί η δημόσια διοίκηση.
12. Επιστροφή της Τρόικας.

Κείμενο του Eurogroup: Τα μέτρα που πρέπει να πάρει η Ελλάδα

Δόθηκε στη δημοσιότητα το τελικό κείμενο του Eurogroup που έχει τεθεί επί τάπητος στη Σύνοδο Κορυφής της Ευρωζώνης που βρίσκεται σε εξέλιξη στις Βρυξέλλες. Αυτό περιλαμβάνει τις δράσεις που καλείται να νομοθετήσει άμεσα η Ελλάδα.

Αναλυτικά το κείμενο αναφέρει τα εξής (σε αγκύλες τα μη συμφωνημένα):

• Τη βελτιστοποίηση του συστήματος ΦΠΑ και τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης για την αύξηση των εσόδων.

• Προκαταβολικά μέτρα για τη βελτίωση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας του συνταξιοδοτικού συστήματος ως μέρος μιας συνολικής μεταρρύθμισης του συστήματος των συντάξεων.

• Την υιοθέτηση ενός νέου κώδικα του δικαστικού αστικού κώδικα, που σημαίνει βασικές μεταρρυθμίσεις και προσαρμογές στο σύστημα αστικής δικαιοσύνης, οι οποίες θα επιταχύνουν σημαντικά τη διαδικασία απονομής δικαιοσύνης και θα μειώσει το κόστος της.

• Την εξασφάλιση της πλήρους ανεξαρτησίας της ΕΛΣΤΑΤ.

• Πλήρη εφαρμογή των σχετικών προβλέψεων της Συνθήκης για τη Σταθερότητα, τον Συντονισμό και τη Διακυβέρνηση στην Οικονομική και Νομισματική Ένωση, ειδικά με το να τεθεί το Δημοσιονομικό Συμβούλιο σε λειτουργία προτού οριστικοποιηθεί το Μνημόνιο Κατανόησης [και με την εισαγωγή αυτόματων περικοπών σε δαπάνες εάν υπάρξουν αποκλίσεις από φιλόδοξους στόχους στο πρωτογενές πλεόνασμα μετά από εισήγηση του Δημοσιονομικού Συμβουλίου, η οποία θα υπόκειται στην έγκριση των θεσμών.]

• Υιοθέτηση του BRRD το αργότερο σε μία εβδομάδα, με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Άμεσα και μόνο μετά την νομική εφαρμογή των παραπάνω μέτρων και την έγκριση των δεσμεύσεων από την ελληνική βουλή μπορεί να υπάρξει μια εντολή προς τους θεσμούς να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις για ένα Μemorandum of Understanding (MoU).

Aυτή η απόφαση θα ληφθεί υπό την αίρεση ότι οι εθνικές διαδικασίες έχουν ολοκληρωθεί και οι προϋποθέσεις του Άρθρου 13 της συνθήκης του ESM εκπληρώνονται στη βάση της αξιολόγησης του Άρθρου 13 παράγραφος 1.

Για να υπάρξει μια βάση επιτυχημένης ολοκλήρωσης του MoU, οι μεταρρυθμίσεις που προτείνει η Ελλάδα πρέπει να ενισχυθούν και να λάβουν υπόψη τη σοβαρή επιδείνωση της οικονομικής και δημοσιονομικής θέσης της χώρας τον τελευταίο χρόνο.

Η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να δεσμευθεί να ενισχύσει τις προτάσεις σε πεδία που υποδεικνύουν οι θεσμοί με ένα ικανοποιητικό χρονοδιάγραμμα για τη νομοθέτηση και εφαρμογή, στα οποία συμπεριλαμβάνονται διαρθρωτικά και ποσοτικά ορόσημα, ώστε να υπάρχει σαφήνεια στην κατεύθυνση των πολιτικών σε μεσοπρόθεσμο διάστημα.

Πρέπει σε συμφωνία με τους θεσμούς:

-Να προχωρήσουν σε φιλόδοξες μεταρρυθμίσεις στο ασφαλιστικό και να συγκεκριμενοποιήσουν πολιτικές που θα αντισταθμίσουν πλήρως το δημοσιονομικό αντίκτυπο από τις αποφάσεις του ΣτΕ. Να εφαρμόσουν τη ρήτρα μηδενικού ελλείμματος ή να εφαρμόσουν (συμφωνημένες από κοινού) εναλλακτικές πολιτικές έως τον Οκτώβριο του 2015.

- Να υιοθετήσουν μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας με ένα σαφές χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή του toolkit I του ΟΟΣΑ, συμπεριλαμβανομένων των Κυριακών, της ιδιοκτησίας των φαρμακείων, γάλακτος, αρτοποιείων {επόμενο βήμα θα είναι οι τα προϊόντα εκτός φαρμακείου}, όπως επίσης και το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων που είναι κρίσιμα από μακροοικονομικής άποψης (π.χ. θαλάσσιες μεταφορές). Σε ό,τι αφορά το toolkit II του ΟΟΣΑ, η μεταποίηση πρέπει να συμπεριληφθεί στα prior actions.

-Στην ενεργειακή αγορά να προχωρήσει στην ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ {εκτός αν μπορούν να βρεθούν εναλλακτικά μέτρα που θα έχουν αντίστοιχο αποτέλεσμα στον ανταγωνισμό, όπως έχει συμφωνηθεί με τους θεσμούς}.

-Στην αγορά εργασίας να αναλάβει τολμηρές αναθεωρήσεις στις συλλογικές διαπραγματεύσεις και τις μαζικές απολύσεις σε συνάρτηση με το χρονοδιάγραμμα και την οπτική που θα συμφωνηθεί με τους θεσμούς (επιπροσθέτως οι ελληνικές αρχές θα εκσυγχρονίσουν τη νομοθεσία που αφορά τις μαζικές απολύσεις σε συνάρτηση με τις βέλτιστες πρακτικές). Με βάση αυτές τις αναθεωρήσεις οι πολιτικές για την αγορά εργασίας πρέπει να ευθυγραμμιστούν με τις βέλτιστες ευρωπαϊκές και διεθνείς πρακτικές και δεν πρέπει να επιστρέψουν σε παλαιές πολιτικές οι οποίες δεν προωθούν τη διατηρήσιμη ανάπτυξη.

- Να υιοθετήσει τα απαραίτητα μέτρα για να ισχυροποιήσει τον χρηματοοικονομικό κλάδο, συμπεριλαμβανομένων αποφασιστικών ενεργειών στα κόκκινα δάνεια αλλά και μέτρων για την ενίσχυση της «διακυβέρνησης» του ΤΧΣ και των τραπεζών, ειδικότερα μέσω της εξάλειψης πολιτικών παρεμβάσεων, ιδιαίτερα στη διαδικασία διορισμών.

Εκτός από αυτά οι ελληνικές αρχές πρέπει να αναλάβουν τις εξής δράσεις:

* να αναπτύξουν ένα σημαντικά αναβαθμισμένο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων με βελτιωμένη διακυβέρνηση.

[Οι ελληνικές αρχές θα καλέσουν ένα ανεξάρτητο φορέα να αξιολογήσει την τιμή των assets που θα πουληθούν και θα ερευνήσουν τον καλύτερο τρόπο να βελτιωθεί περαιτέρω η ανεξαρτησία του ΤΑΙΠΕΔ με την εμπλοκή της Κομισιόν]

Ή

[Επιπλέον πολύτιμα περιουσιακά στοιχεία [αξίας 50 δισ. ευρώ] θα μεταφερθούν σε ένα υφιστάμενο εξωτερικό και ανεξάρτητο fund όπως το Institution of Growth του Λουξεμβούργου ώστε να ιδιωτικοποιηθεί εν καιρώ και να μειώσει το χρέος. Ένα τέτοιο fund θα το διαχειρίζονται οι ελληνικές αρχές υπό την εποπτεία των αρμόδιων ευρωπαϊκών θεσμών]

* Σε ευθυγράμμιση με τις φιλοδοξίες της ελληνικής πλευράς να εκσυγχρονίσει και σημαντικά να ενισχύσει την ελληνική διοίκηση και να βάλει σε ισχύ ένα πρόγραμμα, υπό την αιγίδα της Κομισιόν, για μια βελτίωση της αποδοτικότητας και απο-πολιτικοποίηση της δημόσιας διοίκησης. Μια πρώτη πρόταση θα πρέπει να υπάρξει ως τις 20 Ιουλίου ύστερα από συζητήσεις με τους θεσμούς.

Η ελληνική κυβέρνηση δεσμεύεται να μειώσει περαιτέρω το κόστος της ελληνικής δημόσιας διοίκησης, σε εναρμόνιση με το χρονοδιάγραμμα που έχει συμφωνηθεί με τους θεσμούς.

-Να εναρμονίσει πλήρως τις μεθόδους συνεργασίας της με τους θεσμούς, συμπεριλαμβανομένης και της αναγκαίας επί τόπου εργασίας στην Αθήνα και να βελτιώσει την εφαρμογή και τον έλεγχο του προγράμματος. Η κυβέρνηση θα πρέπει να διαβουλευτεί και να συμφωνήσει με τους θεσμούς σε όλη τη νομοθεσία στα σχετικά πεδία σε κατάλληλο χρόνο προτού την καταθέσει για δημόσια διαβούλευση ή στην Βουλή. Το Eurogroup τονίζει και πάλι, ότι η εφαρμογή είναι το κλειδί κι ότι σε αυτό το πλαίσιο καλωσορίζει την πρόθεση των ελληνικών αρχών να ζητήσουν μέχρι τις 20 Ιουλίου τη στήριξη από τους θεσμούς και τα κράτη μέλη για τεχνική βοήθεια, και ζητάει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συντονίσει την υποστήριξη από την Ευρώπη.

-[τέλος, να τροποποιήσει ή να αναπληρώσει νομοθετήματα ανατροπής προηγούμενων μεταρρυθμίσεων του 2015, τα οποία δεν συμφωνήθηκαν με τους θεσμούς και αντίκεινται στο πλαίσιο της ανακοίνωσης της 20ής Φεβρουαρίου του Eurogroup.]

Οι ανωτέρω δεσμεύσεις συνιστούν ελάχιστες απαιτήσεις για την έναρξη των διαπραγματεύσεων με τις ελληνικές αρχές. Ωστόσο, το Eurogroup ξεκαθάρισε ότι η έναρξη των διαπραγματεύσεων δεν προκαθορίζει μια πιθανή τελική συμφωνία για πρόγραμμα του ESM, κάτι που θα πρέπει να βασιστεί σε μια απόφαση πάνω σε όλο το πακέτο (συμπεριλαμβανομένων των αναγκών για χρηματοδότηση, της βιωσιμότητας του χρέους και πιθανής χρηματοδότησης-γέφυρα).

Το Eurogroup σημειώνει τις πιθανές ανάγκες του προγράμματος ως μεταξύ €82 και €86 δισ., όπως εκτιμάται από τους θεσμούς. Το Eurogroup καλεί τους θεσμούς να εξετάσουν δυνατότητες ώστε να μειωθεί η καμπύλη της χρηματοδότησης, μέσω ενός εναλλακτικού δημοσιονομικού δρόμου ή μέσω περισσότερων ιδιωτικοποιήσεων. Η αποκατάσταση της πρόσβασης στις αγορές, η οποία είναι ένας από τους στόχους κάθε χρηματοδοτικού προγράμματος βοήθειας, μειώνει τις ανάγκες για χρήση ολόκληρου του σχεδίου χρηματοδότησης. Το Eurogroup λαμβάνει υπόψη τις επείγουσες χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας, κάτι που υπογραμμίζει την ανάγκη για γρήγορη πρόοδο στην επίτευξη μιας απόφασης πάνω σε ένα νέο Μνημόνιο Κατανόησης: αυτές υπολογίζονται στο ποσό των €7 δισ. μέχρι τις 20 Ιουλίου και σε επιπρόσθετα €5 δισ. μέχρι τα μέσα Αυγούστου.

Το Eurogroup αναγνωρίζει τη σημασία του γεγονότος ότι το ελληνικό κράτος πρέπει να αποπληρώσει τα ληξιπρόθεσμα χρέη του προς το ΔΝΤ και την Τράπεζα της Ελλάδος και να εκπληρώσει τις δανειακές του υποχρεώσεις τις επόμενες εβδομάδες ώστε να υπάρξουν οι προϋποθέσεις για μία κανονική ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων. Ο κίνδυνος της μη άμεσης ολοκλήρωσης των διαπραγματεύσεων βαρύνει πλήρως την Ελλάδα. Το Eurogroup θα συζητήσει αυτά τα ζητήματα υπό τη μορφή του κατεπείγοντος.

Δεδομένων των άμεσων προκλήσεων στον ελληνικό χρηματοδοτικό τομέα, η συνολική σχεδίαση ενός πιθανού νέου προγράμματος του ESM θα πρέπει να συμπεριλάβει και την εγκαθίδρυση ενός κεφαλαίου ασφαλείας από 10 έως 25 δισ. ευρώ για τον τραπεζικό τομέα, έτσι ώστε να αντιμετωπιστούν πιθανές ανάγκες ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών και κόστη εκκαθαρίσεων, από τα οποία τα 10 δισ. θα διατεθούν άμεσα σε έναν χωριστό λογαριασμό του ESM.

To Eurogroup γνωρίζει ότι η γρήγορη απόφαση για ένα νέο πρόγραμμα είναι προϋπόθεση ώστε να ανοίξουν και πάλι οι ελληνικές τράπεζες, ώστε έτσι να αποφευχθεί η άνοδος στο συνολικό σχεδιασμό χρηματοδότησης. Η ΕΚΤ/SSM θα κάνουν αναλυτική αξιολόγηση μετά το καλοκαίρι. Το συνολικό μαξιλάρι θα εξυπηρετήσει πιθανές ελλείψεις κεφαλαίων μετά την πλήρη αξιολόγηση και αφού το νομικό καθεστώς υιοθετηθεί.

Υπάρχουν σοβαρές ανησυχίες αναφορικά με τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους. Αυτό οφείλεται στη χαλάρωση πολιτικών τους τελευταίους δώδεκα μήνες, οι οποίες οδήγησαν στην πρόσφατη χειροτέρευση του εσωτερικού μακροοικονομικού και οικονομικού περιβάλλοντος. 

Το Eurogroup θυμάται ότι τα κράτη μέλη της ευρωζώνης έχουν, τα τελευταία χρόνια, υιοθετήσει σημαντικό πακέτο μέτρων για τη στήριξη της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους, τα οποία εξομάλυναν το μονοπάτι εξυπηρέτησης και μείωσαν σημαντικά το κόστος.

[Απέναντι σε αυτή την εικόνα και στο πλαίσιο ενός πιθανού μελλοντικού προγράμματος του ESM και σε ευθυγράμμιση με το πνεύμα της δήλωσης του Eurogroup τον Νοέμβριο του 2012, το Eurogroup δηλώνει έτοιμο να εξετάσει πιθανά νέα μέτρα για να εξομαλύνει ακόμα περισσότερο την εξυπηρέτησή του, αν είναι απαραίτητο, να εξασφαλίσει ότι οι μεικτές χρηματοδοτικές ανάγκες παραμένουν σε βιώσιμα επίπεδα. Αυτά τα μέτρα περιλαμβάνουν πιθανή μεγαλύτερη περίοδο χάριτος και αποπληρωμής και θα υπόκεινται στον όρο της πλήρους εφαρμογής των μέτρων που θα συμφωνηθούν σε ένα νέο πιθανό πρόγραμμα μεταξύ των ελληνικών αρχών και των θεσμών και θα εξεταστούν μετά τη θετική ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης].

Το Eurogroup τονίζει ότι [ονομαστικό] κούρεμα χρέους δεν μπορεί να γίνει.

Οι ελληνικές αρχές επαναλαμβάνουν την κατηγορηματική τους δέσμευση να τιμήσουν τις οικονομικές υποχρεώσεις τους σε όλους τους πιστωτές πλήρως και έγκαιρα.

[Αν όλοι οι απαραίτητοι όροι που περιλαμβάνονται στο παρόν έγγραφο καλυφθούν το Eurogroup και το συμβούλιο του ESM μπορεί, σύμφωνα με το το Αρθρο 13.2 της συνθήκης του ESM να ζητήσει από τους θεσμούς να διαπραγματευτούν ένα νέο πρόγραμμα του ESM, αν τα προαπαιτούμενα του Άρθρου 13 της συνθήκης του ESM καλυφθούν στη βάση της αξιολόγησης που αναφέρεται στο άρθρο 13.1]

[Σε περίπτωση που δεν βρεθεί συμφωνία, στην Ελλάδα πρέπει να προσφερθούν γρήγορες διαπραγματεύσεις για ένα time-out από την ευρωζώνη, με πιθανή αναδιάρθρωση χρέους].






Διαβάστε επίσης:


==========================
 "O σιωπών δοκεί συναινείν"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.