Δημοσιεύθηκε η διευκρινιστική και ερμηνευτική Εγκύκλιος του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης με όλες τις αλλαγές στα ηλικιακά όρια, τόσο για μειωμένη όσο και για πλήρη συνταξιοδότηση, τα νέα penalty στη μειωμένη σύνταξη. Ποια είναι οι κρίσιμες ημερομηνίες, ποιοι δε θίγονται.
Από την 21 σελίδων εγκύκλιο καταγράφουμε μόνο όλα όσα αναζητούν οι ασφαλισμένοι, έχοντας πραγματοποιήσει ένα ξεκαθάρισμα και αφήνοντας εσκεμμένα κάποια σημεία εκτός της ανάρτησής μας, τα οποία αφορούν μόνο εξειδικευμένες κατηγορίες ασφαλισμένων, με σκοπό την αποκωδικοποίηση των σαρωτικών νομοθετικών αλλαγών που επήλθαν με τους νόμους 4336/2015 και 4337/2015 και την ευκολότερη κατανόησή τους από πλευράς των αναγνωστών, και όχι την περαιτέρω σύγχυσή τους, όπως πολλές φορές προκαλούν οι εγκύκλιοι των αρμοδίων οργάνων.
Λόγω του γεγονότος ότι η εγκύκλιος επικαλείται συνεχώς τους πίνακες 1 και 2 με τα νέα όρια ηλικίας, κρίναμε ορθό να τους παραθέσουμε στην παρούσα ανάρτησή μας για την ευκολότερη από τους αναγνώστες μας αντιπαραβολή του προϊσχύοντος καθεστώτος με το νέο εδώ: http://tinyurl.com/h2jnn6b
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Αχιλλέας Καρασαββίδης: Προσωπική εκτίμηση για το νέο ασφαλιστικό
Επειδή πληθαίνουν τα δημοσιεύματα για το τι μέλλει γενέσθαι στο ασφαλιστικό, πολλά από τα οποία προβλέπουν καταστροφικά σενάρια αποκάλυψης, για πρώτη φορά θα επιχειρήσω μία προσωπική εκτίμηση για το μέλλον που προβλέπει ηπιότερες επιπτώσεις!
Εννοείται ότι η παρούσα ανάρτηση αποτελεί προσωπική εκτίμηση / πρόβλεψη και σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί “είδηση”, διότι δεν έχω καμία εσωτερική πληροφόρηση πέραν της καθημερινής ειδησεογραφίας στην τηλεόραση και στο διαδίκτυο.
Αυτή τη στιγμή το ποσό της ετήσιας περικοπής των συντάξεων που έχει συμφωνηθεί με τους θεσμούς είναι 2,1 δισ. ευρώ συνολικά, δηλαδή σε σχέση με τα 29 δισ. των συντάξεων η περικοπή θα πρέπει να είναι περίπου 7% μεσοσταθμικά (εάν εφαρμόζονταν σε όλους χωρίς εξαιρέσεις).
Αυτή τη στιγμή το ποσό της ετήσιας περικοπής των συντάξεων που έχει συμφωνηθεί με τους θεσμούς είναι 2,1 δισ. ευρώ συνολικά, δηλαδή σε σχέση με τα 29 δισ. των συντάξεων η περικοπή θα πρέπει να είναι περίπου 7% μεσοσταθμικά (εάν εφαρμόζονταν σε όλους χωρίς εξαιρέσεις).
Εκτιμώ ότι ο νέος ασφαλιστικός νόμος θα υπολογίζει τις συντάξεις από μηδενικής βάσης με αρκετά χαμηλότερα ποσοστά αναπλήρωσης, αλλά ταυτόχρονα (και εδώ είναι το κρίσιμο σημείο) μετά την εφαρμογή του θα καταργηθούν όλες οι μνημονιακές μειώσεις!
Εφόσον ισχύσει η ανωτέρω παραδοχή, θεωρώ ότι θα υπάρξει μεν μείωση στις συντάξεις, η οποία όμως δεν θα κυμαίνεται στα επίπεδα του 25~30% που διαρρέουν, αλλά η μείωση στο πληρωτέο θα κυμαίνεται από 5~10% ανάλογα με το ύψος της σύνταξης (προσωπική αυθαίρετη εκτίμηση).
Εφόσον ισχύσει η ανωτέρω παραδοχή, θεωρώ ότι θα υπάρξει μεν μείωση στις συντάξεις, η οποία όμως δεν θα κυμαίνεται στα επίπεδα του 25~30% που διαρρέουν, αλλά η μείωση στο πληρωτέο θα κυμαίνεται από 5~10% ανάλογα με το ύψος της σύνταξης (προσωπική αυθαίρετη εκτίμηση).
Επί του παρόντος η αναπλήρωση στους περισσότερους είναι...
70~75% όσον αφορά την ακαθάριστη σύνταξη, όμως αυτή τη στιγμή η πραγματική αναπλήρωση της πληρωτέας σύνταξης βρίσκεται γύρω στο 60~65% μετά την εφαρμογή των μνημονιακών μειώσεων.Ειδικά για όσους δεν έχουν 35ετία η πραγματική αναπλήρωση βρίσκεται στο 50~55% του τελευταίου μισθού.
Ένα τυπικό παράδειγμα με νούμερα:
Κάποιος με συντάξιμες αποδοχές 2.200 € βγάζει ακαθάριστη σύνταξη 1.650 € (ονομαστική αναπλήρωση 75%).
Όμως μετά την εφαρμογή των μειώσεων η καθαρή σύνταξή του είναι περίπου 1.300 €, άρα η πραγματική αναπλήρωση στο πληρωτέο αυτή τη στιγμή είναι: 1.300 / 2.200 ≈ 60%.
Εάν στο νέο ασφαλιστικό αποφασιστεί μία αναπλήρωση της τάξης πχ. του 55%, ο ανωτέρω θα λαμβάνει 2.200 x 55% = 1.210 €, δηλαδή θα έχει πραγματική μείωση 90 € ≈ 7%, παρά το γεγονός ότι η αναπλήρωση μειώνεται δραματικά από το 75% στο 55%.
Απλά το προηγούμενο ποσοστό αναπλήρωσης ήταν πλασματικό (λόγω των μειώσεων), ενώ το νέο θα είναι πραγματικό.
Κάποιος με συντάξιμες αποδοχές 2.200 € βγάζει ακαθάριστη σύνταξη 1.650 € (ονομαστική αναπλήρωση 75%).
Όμως μετά την εφαρμογή των μειώσεων η καθαρή σύνταξή του είναι περίπου 1.300 €, άρα η πραγματική αναπλήρωση στο πληρωτέο αυτή τη στιγμή είναι: 1.300 / 2.200 ≈ 60%.
Εάν στο νέο ασφαλιστικό αποφασιστεί μία αναπλήρωση της τάξης πχ. του 55%, ο ανωτέρω θα λαμβάνει 2.200 x 55% = 1.210 €, δηλαδή θα έχει πραγματική μείωση 90 € ≈ 7%, παρά το γεγονός ότι η αναπλήρωση μειώνεται δραματικά από το 75% στο 55%.
Απλά το προηγούμενο ποσοστό αναπλήρωσης ήταν πλασματικό (λόγω των μειώσεων), ενώ το νέο θα είναι πραγματικό.
Ουσιαστικά θα πάψουν να εκδίδονται από το ΓΛΚ ακαθάριστες συντάξεις της τάξης των 2.000 € με πλασματική αναπλήρωση 75% και θα αντικατασταθούν με ακαθάριστες συντάξεις της τάξης των 1.500 €, στις οποίες όμως δεν θα εφαρμόζεται καμία περαιτέρω μείωση (μόνο ο φόρος και η εισφορά περίθαλψης).
Με τον τρόπο αυτό καλύπτεται ταυτόχρονα και το θέμα της αντισυνταγματικότητας των μνημονιακών μειώσεων.
Με τον τρόπο αυτό καλύπτεται ταυτόχρονα και το θέμα της αντισυνταγματικότητας των μνημονιακών μειώσεων.
Το τελικό αποτέλεσμα του νέου ασφαλιστικού θα εξαρτηθεί από το συνδυασμό πολλών κριτηρίων:
α. Ποιο θα είναι το όριο διάκρισης χαμηλών και υψηλών συντάξεων.
β. Ποια ποσοστά αναπλήρωσης θα επιλεγούν για κάθε περίπτωση.
γ. Πως θα διαμορφωθούν τα κριτήρια με βάση το χρόνο ασφάλισης.
δ. Εάν θα υπάρξουν ηλικιακά κριτήρια.
α. Ποιο θα είναι το όριο διάκρισης χαμηλών και υψηλών συντάξεων.
β. Ποια ποσοστά αναπλήρωσης θα επιλεγούν για κάθε περίπτωση.
γ. Πως θα διαμορφωθούν τα κριτήρια με βάση το χρόνο ασφάλισης.
δ. Εάν θα υπάρξουν ηλικιακά κριτήρια.
Ήδη βέβαια τα ανωτέρω κριτήρια ισχύουν σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό.
α. Οι μνημονιακές μειώσεις εφαρμόζονται ανάλογα με το ύψος της σύνταξης.
β. Το τελικό πραγματικό ποσοστό αναπλήρωσης είναι πολύ μικρότερο του ονομαστικού.
γ. Υπάρχει τώρα η κράτηση του 40% για όσους δεν έχουν 35ετία.
δ. Υπάρχει ηλικιακό κριτήριο για την κράτηση του 40%.
α. Οι μνημονιακές μειώσεις εφαρμόζονται ανάλογα με το ύψος της σύνταξης.
β. Το τελικό πραγματικό ποσοστό αναπλήρωσης είναι πολύ μικρότερο του ονομαστικού.
γ. Υπάρχει τώρα η κράτηση του 40% για όσους δεν έχουν 35ετία.
δ. Υπάρχει ηλικιακό κριτήριο για την κράτηση του 40%.
Συμπέρασμα: Μόνο όταν ανακοινωθούν τα ακριβή νούμερα, τα ποσοστά και τα κριτήρια που θα προβλέπει το νέο ασφαλιστικό θα καταστεί δυνατή η εκτίμηση της πραγματικής επίπτωσης που θα έχουν στην πληρωτέα σύνταξη του καθενός.
Η μείωση στην πληρωτέα σύνταξη θεωρώ (ελπίζω;) ότι θα κινείται στα επίπεδα του 5~10%, δηλαδή θα είναι σημαντική αλλά διαχειρίσιμη για τους περισσότερους και όχι καταστροφική.
Η μείωση στην πληρωτέα σύνταξη θεωρώ (ελπίζω;) ότι θα κινείται στα επίπεδα του 5~10%, δηλαδή θα είναι σημαντική αλλά διαχειρίσιμη για τους περισσότερους και όχι καταστροφική.
Προαπαιτούμενα μέτρα Οκτωβρίου
Αυτές τις ημέρες συζητείται ο πρώτος εφαρμοστικός νόμος του 3ου μνημονίου (Ν. 4336/Αύγουστος 2015).
Ο υπό συζήτηση νόμος παρατίθεται στη σελίδα του Υπουργείου Οικονομικών εδώ: Προαπαιτούμενα μέτρα Οκτωβρίου
Ο υπό συζήτηση νόμος παρατίθεται στη σελίδα του Υπουργείου Οικονομικών εδώ: Προαπαιτούμενα μέτρα Οκτωβρίου
Οι διατάξεις του νέου νόμου που ενδιαφέρουν τους στρατιωτικούς και τα σώματα ασφαλείας επιγραμματικά είναι οι εξής:
α. Συνεχίζουν να ισχύουν οι προϋποθέσεις συνταξιοδότησης όπως προβλεπόταν από το Ν. 3865/10 (για θεμελίωση μετά την 1-1-2015 απαιτούνται 40 συντάξιμα έτη). Δηλαδή ισχύει όπως και πριν ο υπολογισμός της ημερομηνίας θεμελίωσης στη σελίδα “Δικαίωμα Σύνταξης”.
β.
Στο τελικό κείμενο του νόμου που ψηφίστηκε στις 16-10-2015 δεν περιελήφθη η παρ. 7 στο άρθρο 1, η οποία προέβλεπε την προαιρετική παραμονή στο στράτευμα μέχρι την ηλικία των 58 ετών.
Δηλαδή όσον αφορά το δικαίωμα σύνταξης (θεμελίωση) δεν αλλάζει απολύτως τίποτε σε σχέση με το Ν.3865/10.
γ. Άλλαξε η ημερομηνία εφαρμογής του νέου τρόπου υπολογισμού της σύνταξης (άρθρο 1.1.γ), η οποία ισχύει πλέον για αποχωρήσεις (διαγραφές) μετά την 1-9-2015, αντί για 1-1-2015 που ίσχυε με το Ν.4336/15. Ο υπολογισμός της σύνταξης με το νέο τρόπο υλοποιείται στη σελίδα “Σύνταξη 2015”.
δ. Όσοι αποχωρούν πρόωρα από την υπηρεσία για ιατρικούς λόγους δεν δικαιούνται πλέον την κατώτατη σύνταξη μέχρι την ηλικία των 67 ετών, παρά μόνο εάν έχουν αναπηρία άνω του 67% ή η πάθηση οφείλεται στην υπηρεσία (άρθρο 1.4). Επί της ουσίας αφορά μόνο όσους αποστρατεύονται από την υπηρεσία λόγω ανικανότητας με πολύ λίγα χρόνια (κάτω από 10), διότι ήδη με 10 έτη + 5ετία η δικαιούμενη σύνταξη είναι μεγαλύτερη από την κατώτατη.
α. Συνεχίζουν να ισχύουν οι προϋποθέσεις συνταξιοδότησης όπως προβλεπόταν από το Ν. 3865/10 (για θεμελίωση μετά την 1-1-2015 απαιτούνται 40 συντάξιμα έτη). Δηλαδή ισχύει όπως και πριν ο υπολογισμός της ημερομηνίας θεμελίωσης στη σελίδα “Δικαίωμα Σύνταξης”.
β.
Επαναδιατυπώνεται η προαιρετική παραμονή στο στράτευμα μέχρι τα 58 έτη (άρθρο 1 παρ. 7).
Στο τελικό κείμενο του νόμου που ψηφίστηκε στις 16-10-2015 δεν περιελήφθη η παρ. 7 στο άρθρο 1, η οποία προέβλεπε την προαιρετική παραμονή στο στράτευμα μέχρι την ηλικία των 58 ετών.
Δηλαδή όσον αφορά το δικαίωμα σύνταξης (θεμελίωση) δεν αλλάζει απολύτως τίποτε σε σχέση με το Ν.3865/10.
γ. Άλλαξε η ημερομηνία εφαρμογής του νέου τρόπου υπολογισμού της σύνταξης (άρθρο 1.1.γ), η οποία ισχύει πλέον για αποχωρήσεις (διαγραφές) μετά την 1-9-2015, αντί για 1-1-2015 που ίσχυε με το Ν.4336/15. Ο υπολογισμός της σύνταξης με το νέο τρόπο υλοποιείται στη σελίδα “Σύνταξη 2015”.
δ. Όσοι αποχωρούν πρόωρα από την υπηρεσία για ιατρικούς λόγους δεν δικαιούνται πλέον την κατώτατη σύνταξη μέχρι την ηλικία των 67 ετών, παρά μόνο εάν έχουν αναπηρία άνω του 67% ή η πάθηση οφείλεται στην υπηρεσία (άρθρο 1.4). Επί της ουσίας αφορά μόνο όσους αποστρατεύονται από την υπηρεσία λόγω ανικανότητας με πολύ λίγα χρόνια (κάτω από 10), διότι ήδη με 10 έτη + 5ετία η δικαιούμενη σύνταξη είναι μεγαλύτερη από την κατώτατη.
Κατά τα άλλα “business as usual” μέχρι τους επόμενους εφαρμοστικούς νόμους, οι οποίοι σύμφωνα με τις διαρροές θα προβλέπουν τρεις αλλαγές που θα έχουν οικονομικές επιπτώσεις στο ποσό της καταβαλλόμενης σύνταξης (αλλαγή ειδικών μισθολογίων, νέα μείωση στις συντάξεις και αλλαγή φορολογικών συντελεστών).
Ένταξη ΤΕΑΠΑΣΑ στο ΕΤΕΑ
Σύμφωνα με το Ν.4336/15 (3ο μνημόνιο) που ψηφίστηκε τον Αύγουστο ισχύουν τα ακόλουθα:
“Από 1.9.2015 εντάσσονται υποχρεωτικά στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ) και διέπονται από τις διατάξεις της νομοθεσίας του και τη γενικότερη νομοθεσία, ως ισχύουν: α) οι Τομείς του Κλάδου Επικουρικής Ασφάλισης του ΤΕΑΠΑΣΑ …”
“Από 1.9.2015 εντάσσονται υποχρεωτικά στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ) και διέπονται από τις διατάξεις της νομοθεσίας του και τη γενικότερη νομοθεσία, ως ισχύουν: α) οι Τομείς του Κλάδου Επικουρικής Ασφάλισης του ΤΕΑΠΑΣΑ …”
Η πρώτη άμεση επίπτωση ήταν η παύση χορήγησης δανείων από το ΤΕΑΥΠΣ, λόγω της ένταξης στο ΕΤΕΑ:
http://www.teapasa.gr/index.php/14-tameio/296-teayps-pausi-xorigishs-daneion
http://www.teapasa.gr/index.php/14-tameio/296-teayps-pausi-xorigishs-daneion
Σύμφωνα με τα ανωτέρω αλλά και σχόλια συναδέλφων, οι επικουρικοί τομείς του ΤΕΑΠΑΣΑ θα αρχίσουν την παρακράτηση εισφοράς περίθαλψης 6% στα μερίσματα από τον Οκτώβριο 2015. Οι προηγούμενες οφειλές από την ημ/νία ισχύος του νόμου (1-7-2015) θα κρατηθούν αναδρομικά.
Ενημερώθηκαν οι αντίστοιχες σελίδες υπολογισμού σύνταξης και περιελήφθη η νέα εισφορά στο δεύτερο μέρισμα.
Ενημερώθηκαν οι αντίστοιχες σελίδες υπολογισμού σύνταξης και περιελήφθη η νέα εισφορά στο δεύτερο μέρισμα.
Άρα θα επιβάλλεται εισφορά 6% σε ένα από τα δύο μερίσματα που λαμβάνουν τα Σώματα Ασφαλείας ως εξής:
α. Δεν επιβάλλεται εισφορά περίθαλψης στο ΜΤΣ (πρώτο μέρισμα τ.Χ/Φ), ούτε στο ΜΤΠΥ (πρώτο μέρισμα τ.ΑΠ και ΠΣ).
β. Επιβάλλεται εισφορά 6% στο ΤΕΑΕΧ (2ο μέρισμα τ.Χ/Φ), ΤΕΑΥΑΠ (2ο μέρισμα τ.ΑΠ) και ΤΕΑΥΠΣ (2ο μέρισμα ΠΣ).
α. Δεν επιβάλλεται εισφορά περίθαλψης στο ΜΤΣ (πρώτο μέρισμα τ.Χ/Φ), ούτε στο ΜΤΠΥ (πρώτο μέρισμα τ.ΑΠ και ΠΣ).
β. Επιβάλλεται εισφορά 6% στο ΤΕΑΕΧ (2ο μέρισμα τ.Χ/Φ), ΤΕΑΥΑΠ (2ο μέρισμα τ.ΑΠ) και ΤΕΑΥΠΣ (2ο μέρισμα ΠΣ).
Δηλαδή τα ταμεία που έχουν αρχικό γράμμα το “Μ” (Μετοχικό) δεν εμπίπτουν στη νέα εισφορά περίθαλψης, η οποία επιβάλλεται μόνο στα ταμεία που περιέχουν το γράμμα “Ε” (Επικουρική)!
Νέος τρόπος υπολογισμού σύνταξης
Σήμερα αναρτήθηκε η πρώτη έκδοση της νέας σελίδας “Σύνταξη 2015” (στο μενού κάτω από την “Αρχική” σελίδα), στην οποία υπολογίζεται η σύνταξη με το νέο τρόπο υπολογισμού που ισχύει για διαγραφή μετά την 1-9-2015.
Σε σχέση με τις υπάρχουσες σελίδες υπολογισμού σύνταξης, είναι αναγκαίος πλέον ένας πίνακας όπου πρέπει να συμπληρωθούν όλες οι μισθολογικές προαγωγές από 1-1-2011 και μετά.
Αυτό γίνεται διότι η σύνταξη αποτελείται από διαφορετικά τμήματα και ένα εξ’ αυτών εξαρτάται από το μέσο όρο συντάξιμων αποδοχών της τελευταίας πενταετίας, ενώ η αναλογική σύνταξη εξαρτάται από το μέσο όρο συντάξιμων αποδοχών όλων των ετών μετά το 2011.
Αυτό γίνεται διότι η σύνταξη αποτελείται από διαφορετικά τμήματα και ένα εξ’ αυτών εξαρτάται από το μέσο όρο συντάξιμων αποδοχών της τελευταίας πενταετίας, ενώ η αναλογική σύνταξη εξαρτάται από το μέσο όρο συντάξιμων αποδοχών όλων των ετών μετά το 2011.
Οι παλαιοί ασφαλισμένοι (πεδίο “Ασφάλιση”) δεν χρειάζεται να συμπληρώσουν τον πίνακα “Δεδομένα ΝΕΩΝ ασφαλισμένων”, διότι οι συντάξιμες αποδοχές τους εξαρτώνται μόνο από το μισθό και το χρονοεπίδομα.
Οι νέοι ασφαλισμένοι χρειάζεται να συμπληρώσουν όλα τα πεδία, διότι οι συντάξιμες αποδοχές τους εξαρτώνται από το σύνολο των αποδοχών τους (μαζί με όλα τα επιδόματα).
Οι νέοι ασφαλισμένοι χρειάζεται να συμπληρώσουν όλα τα πεδία, διότι οι συντάξιμες αποδοχές τους εξαρτώνται από το σύνολο των αποδοχών τους (μαζί με όλα τα επιδόματα).
ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΠΛΗΡΩΤΕΑΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ
Επειδή ήδη τα απαραίτητα πεδία για τον υπολογισμό σύνταξης είναι πολλά και οι υπολογισμοί περίπλοκοι, δεν είναι δυνατόν να συμπεριληφθεί και ο υπολογισμός των μερισμάτων – κρατήσεων στην ίδια σελίδα (αναγνωρίσεις χρόνου υπηρεσίας, εισφορές, μειώσεις κλπ).
Οπότε αφού υπολογιστεί το ποσό της σύνταξης στη νέα σελίδα, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να ξανασυμπληρώσουν την υφιστάμενη σελίδα που τους αφορά (πχ. “Σύνταξη ΓΕΣ“), ώστε να υπολογιστούν τα μερίσματα, οι κρατήσεις και το τελικό πληρωτέο ποσό.
Για να διορθώσουν το ποσό της σύνταξης της παλιάς σελίδας ώστε να ταιριάζει με το ποσό στη σελίδα “Σύνταξη 2015”, θα πρέπει η διαφορά παλιού και νέου τρόπου να εισαχθεί στο πεδίο “Μείωση / Περικοπή”, ώστε οι κρατήσεις να υπολογίζονται στη Νέα Σύνταξη (Σύνταξη 2015).
Επειδή ήδη τα απαραίτητα πεδία για τον υπολογισμό σύνταξης είναι πολλά και οι υπολογισμοί περίπλοκοι, δεν είναι δυνατόν να συμπεριληφθεί και ο υπολογισμός των μερισμάτων – κρατήσεων στην ίδια σελίδα (αναγνωρίσεις χρόνου υπηρεσίας, εισφορές, μειώσεις κλπ).
Οπότε αφού υπολογιστεί το ποσό της σύνταξης στη νέα σελίδα, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να ξανασυμπληρώσουν την υφιστάμενη σελίδα που τους αφορά (πχ. “Σύνταξη ΓΕΣ“), ώστε να υπολογιστούν τα μερίσματα, οι κρατήσεις και το τελικό πληρωτέο ποσό.
Για να διορθώσουν το ποσό της σύνταξης της παλιάς σελίδας ώστε να ταιριάζει με το ποσό στη σελίδα “Σύνταξη 2015”, θα πρέπει η διαφορά παλιού και νέου τρόπου να εισαχθεί στο πεδίο “Μείωση / Περικοπή”, ώστε οι κρατήσεις να υπολογίζονται στη Νέα Σύνταξη (Σύνταξη 2015).
ΔΙΠΛΑ ΕΞΑΜΗΝΑ
Όσοι έχουν αρκετά έτη υπηρεσίας και αρκετά πτητικά είναι πολύ πιθανόν να μην τους επηρεάζει οικονομικά ο νέος νόμος!
Πχ. κάποιος που κατετάγη πριν το 1990 (πάνω από 20 έτη μέχρι το 2011) και έχει άλλα 30 πτητικά μέχρι τότε (δηλαδή άλλα 15 συντάξιμα έτη), συμπληρώνει τα μέγιστα 35 συντάξιμα έτη πριν τις 1-1-2011, οπότε δεν υπολογίζεται καν η αναλογική + βασική σύνταξη.
Στην περίπτωση αυτή στη σελίδα αναγράφονται 35 συντάξιμα έτη στο Τμήμα Ι (παλιός τρόπος) και 0 συντάξιμα έτη στα τμήματα ΙΙ και ΙΙΙ.
Οπότε το ποσό σύνταξης προκύπτει αποκλειστικά με τον παλιό τρόπο και μάλιστα είναι πιο σωστό από ότι υπολογίζεται στην παλιά σελίδα (!), διότι τώρα καταγράφονται αναλυτικά οι μισθοί της τελευταίας πενταετίας (ερώτηση 3.1 στις FAQ).
Όσοι έχουν αρκετά έτη υπηρεσίας και αρκετά πτητικά είναι πολύ πιθανόν να μην τους επηρεάζει οικονομικά ο νέος νόμος!
Πχ. κάποιος που κατετάγη πριν το 1990 (πάνω από 20 έτη μέχρι το 2011) και έχει άλλα 30 πτητικά μέχρι τότε (δηλαδή άλλα 15 συντάξιμα έτη), συμπληρώνει τα μέγιστα 35 συντάξιμα έτη πριν τις 1-1-2011, οπότε δεν υπολογίζεται καν η αναλογική + βασική σύνταξη.
Στην περίπτωση αυτή στη σελίδα αναγράφονται 35 συντάξιμα έτη στο Τμήμα Ι (παλιός τρόπος) και 0 συντάξιμα έτη στα τμήματα ΙΙ και ΙΙΙ.
Οπότε το ποσό σύνταξης προκύπτει αποκλειστικά με τον παλιό τρόπο και μάλιστα είναι πιο σωστό από ότι υπολογίζεται στην παλιά σελίδα (!), διότι τώρα καταγράφονται αναλυτικά οι μισθοί της τελευταίας πενταετίας (ερώτηση 3.1 στις FAQ).
ΠΕΝΤΑΕΤΙΑ – ΕΤΗ ΚΟΝΔΥΛΗ
Τα διπλά εξάμηνα, τα έτη Κονδύλη αλλά και η πλασματική πενταετία υπολογίζονται πάντα στη σελίδα ως συντάξιμα έτη με τον παλιό τρόπο (προσμετρώνται πριν το 2011) και προστίθενται στο Τμήμα Ι.
Ακριβώς για αυτό το λόγο υπάρχει διαφορά ετών στο Τμήμα Ι ανάμεσα στην “Πραγμ. υπηρεσία” (μαύρη γραμματοσειρά) και την “Συντ. υπηρεσία” (κόκκινη γραμματοσειρά).
Τα διπλά εξάμηνα, τα έτη Κονδύλη αλλά και η πλασματική πενταετία υπολογίζονται πάντα στη σελίδα ως συντάξιμα έτη με τον παλιό τρόπο (προσμετρώνται πριν το 2011) και προστίθενται στο Τμήμα Ι.
Ακριβώς για αυτό το λόγο υπάρχει διαφορά ετών στο Τμήμα Ι ανάμεσα στην “Πραγμ. υπηρεσία” (μαύρη γραμματοσειρά) και την “Συντ. υπηρεσία” (κόκκινη γραμματοσειρά).
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ: Μέχρι σήμερα δεν έχει εκδοθεί καμία διευκρινιστική εγκύκλιος για το Μνημόνιο 3 (Ν.4336/15) και δεν διαθέτω κανέναν καθορισμό σύνταξης από το ΓΛΚ με το νέο τρόπο (για έλεγχο).
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, η νέα σελίδα αποτελεί προσωπική (ανεπίσημη) ερμηνεία του νέου τρόπου υπολογισμού σύνταξης, ο οποίος περιγράφεται στα άρθρα 3 και 4 του Ν.3865/10 (τελευταίο ασφαλιστικό στρατιωτικών και σωμάτων ασφαλείας).
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, η νέα σελίδα αποτελεί προσωπική (ανεπίσημη) ερμηνεία του νέου τρόπου υπολογισμού σύνταξης, ο οποίος περιγράφεται στα άρθρα 3 και 4 του Ν.3865/10 (τελευταίο ασφαλιστικό στρατιωτικών και σωμάτων ασφαλείας).
Αλλαγή ασφαλιστικού στρατιωτικών και Σ.Α.
Χθες κατατέθηκε προς ψήφιση μία τροπολογία που άλλαζε δραματικά και άμεσα το ασφαλιστικό των στρατιωτικών και των σωμάτων ασφαλείας, η οποία καθόριζε υποχρεωτικό ηλικιακό όριο 58 ετών για τη λήψη σύνταξης (60 έτη για τα σώματα ασφαλείας), το οποίο θα ίσχυε για όλα τα εν ενεργεία στελέχη (παλαιούς και νέους ασφαλισμένους), είτε είχαν θεμελιώσει μέχρι το 2014 είτε όχι.
Κείμενο αρχικής τροπολογίας: http://www.skai.gr/mobile/article?aid=289314
Κείμενο αρχικής τροπολογίας: http://www.skai.gr/mobile/article?aid=289314
Τελικά μετά από αντιδράσεις δεν υλοποιήθηκε τίποτε από τα παραπάνω, αφού άλλαξε μόνο μία (καίρια) λέξη στο τελικό κείμενο!
Η ολική ανατροπή της αρχικά κατατεθείσας τροπολογίας έγινε με την αλλαγή μίας και μόνο λέξης (η λέξη “και” άλλαξε σε “ή”), όπως περιγράφεται σε χθεσινό σχόλιο εδώ: http://enstoloi.net/stratos/comment-page-55/#comment-19351
Η ολική ανατροπή της αρχικά κατατεθείσας τροπολογίας έγινε με την αλλαγή μίας και μόνο λέξης (η λέξη “και” άλλαξε σε “ή”), όπως περιγράφεται σε χθεσινό σχόλιο εδώ: http://enstoloi.net/stratos/comment-page-55/#comment-19351
Νόμος 4336/15 (Μνημόνιο 3): Κύρωση Σχεδίου Σύμβασης Οικονομικής Ενίσχυσης (pdf)
α. Για τις προϋποθέσεις θεμελίωσης των στρατιωτικών το μόνο που αναφέρεται είναι ότι θα υπάρξει νομοθετική ρύθμιση για να δοθεί η δυνατότητα σε όσους επιθυμούν να παραμείνουν στην υπηρεσία μέχρι το 58ο έτος της ηλικίας τους.
β. Ομοίως για τα Σώματα Ασφαλείας δεν αλλάζει τίποτα στις ισχύουσες προϋποθέσεις θεμελίωσης.
Η νέα τροπολογία δημοσιεύτηκε από την ΠΟΕΣ: Νομοτεχνική βελτίωση τροπολογίας
και πλέον αναφέρει ότι: “Τα στελέχη των Σωμάτων Ασφαλείας και του Πυροσβεστικού Σώματος που θεμελιώνουν δικαίωμα σύνταξης από την επομένη της δημοσίευσης του νόμου ….. δικαιούνται σύνταξη εφόσον συμπληρώσουν το 60ο έτος της ηλικίας τους ή 40 έτη συντάξιμης υπηρεσίας”.
Η νέα τροπολογία δημοσιεύτηκε από την ΠΟΕΣ: Νομοτεχνική βελτίωση τροπολογίας
και πλέον αναφέρει ότι: “Τα στελέχη των Σωμάτων Ασφαλείας και του Πυροσβεστικού Σώματος που θεμελιώνουν δικαίωμα σύνταξης από την επομένη της δημοσίευσης του νόμου ….. δικαιούνται σύνταξη εφόσον συμπληρώσουν το 60ο έτος της ηλικίας τους ή 40 έτη συντάξιμης υπηρεσίας”.
Όμως αυτό ακριβώς προέβλεπε και ο Ν.3865/10 όπου στο άρθρο 20 παρ. 4 αναφερόταν τα εξής:
” Τα στελέχη ….. των Σωμάτων Ασφαλείας ….. που θεμελιώνουν δικαίωμα σύνταξης από 1.1.2015 και μετά, δικαιούνται σύνταξη, εφόσον έχουν συμπληρώσει το εξηκοστό (60ό) έτος της ηλικίας τους ή σαράντα (40) έτη συντάξιμης υπηρεσίας”
Δηλαδή επαναλαμβάνεται αυτολεξεί η ήδη ισχύουσα διάταξη του Ν.3865/10.
” Τα στελέχη ….. των Σωμάτων Ασφαλείας ….. που θεμελιώνουν δικαίωμα σύνταξης από 1.1.2015 και μετά, δικαιούνται σύνταξη, εφόσον έχουν συμπληρώσει το εξηκοστό (60ό) έτος της ηλικίας τους ή σαράντα (40) έτη συντάξιμης υπηρεσίας”
Δηλαδή επαναλαμβάνεται αυτολεξεί η ήδη ισχύουσα διάταξη του Ν.3865/10.
ΒΑΣΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
α. Δεν αλλάζει απολύτως τίποτα ως προς τις προϋποθέσεις θεμελίωσης στρατιωτικών και σωμάτων ασφαλείας, δηλαδή για όλους ισχύει:
α.1. Στρατιωτικοί: Εξηκοστό (60ό) έτος ηλικίας ή σαράντα (40) έτη συντάξιμης υπηρεσίας (Ν.3865/10, άρθρο 20, παρ. 4)
α.2. Σώματα Ασφαλείας: Εξηκοστό (60ό) έτος ηλικίας ή σαράντα (40) έτη συντάξιμης υπηρεσίας (Ν.4336/15, άρθρο 1, παρ. 7)
β. Για αποχωρήσεις μετά την 1-1-2015 αλλάζει αναδρομικά για όλους (ανεξάρτητα πότε θεμελίωσαν) ο τρόπος υπολογισμού της σύνταξης, σύμφωνα με τα άρθρα 3 και 4 του Ν.3865/10 (βασική + αναλογική σύνταξη).
Για όσους διαγράφηκαν εντός του 2015 θα αναπροσαρμοστεί η εκδοθείσα σύνταξη σύμφωνα με τα παραπάνω, αλλά τα οικονομικά αποτελέσματα θα ξεκινήσουν μετά την 31-8-2015, δηλαδή δεν θα επιστραφούν τα αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά από την ημ/νία διαγραφής μέχρι την 31-8-2015.
α. Δεν αλλάζει απολύτως τίποτα ως προς τις προϋποθέσεις θεμελίωσης στρατιωτικών και σωμάτων ασφαλείας, δηλαδή για όλους ισχύει:
α.1. Στρατιωτικοί: Εξηκοστό (60ό) έτος ηλικίας ή σαράντα (40) έτη συντάξιμης υπηρεσίας (Ν.3865/10, άρθρο 20, παρ. 4)
α.2. Σώματα Ασφαλείας: Εξηκοστό (60ό) έτος ηλικίας ή σαράντα (40) έτη συντάξιμης υπηρεσίας (Ν.4336/15, άρθρο 1, παρ. 7)
β. Για αποχωρήσεις μετά την 1-1-2015 αλλάζει αναδρομικά για όλους (ανεξάρτητα πότε θεμελίωσαν) ο τρόπος υπολογισμού της σύνταξης, σύμφωνα με τα άρθρα 3 και 4 του Ν.3865/10 (βασική + αναλογική σύνταξη).
Για όσους διαγράφηκαν εντός του 2015 θα αναπροσαρμοστεί η εκδοθείσα σύνταξη σύμφωνα με τα παραπάνω, αλλά τα οικονομικά αποτελέσματα θα ξεκινήσουν μετά την 31-8-2015, δηλαδή δεν θα επιστραφούν τα αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά από την ημ/νία διαγραφής μέχρι την 31-8-2015.
ΥΓ. Το παρόν άρθρο θα ενημερώνεται / τροποποιείται ανάλογα με τη ροή πρόσθετων ειδήσεων και πληροφοριών.
Υπάρχει ειδική μνεία για επικείμενη ειδική νομοθετική ρύθμιση για τους στρατιωτικούς (για τη δυνατότητα παραμονής μέχρι τα 58 έτη), αλλά φυσικά κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τι άλλο μπορεί να περιληφθεί σε αυτή τη ρύθμιση.
Υπάρχει ειδική μνεία για επικείμενη ειδική νομοθετική ρύθμιση για τους στρατιωτικούς (για τη δυνατότητα παραμονής μέχρι τα 58 έτη), αλλά φυσικά κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τι άλλο μπορεί να περιληφθεί σε αυτή τη ρύθμιση.
Οικονομικές επιπτώσεις νέων μέτρων 2015
Με την ψήφιση του νέου δανειακού προγράμματος προβλέπεται νέα έμμεση μείωση στις συντάξεις μέσω της αύξησης της εισφοράς περίθαλψης.
Πλέον το ποσοστό της εισφοράς περίθαλψης στη σύνταξη αυξάνεται από 4% σε 6%, ενώ θεσπίζεται ίδιο ποσοστό εισφοράς και στα μερίσματα.
Υπενθυμίζεται ότι η εν λόγω εισφορά υπολογίζεται επί του ακαθάριστου ποσού σύνταξης και μερισμάτων, δηλαδή πριν εφαρμοστούν οι ισχύουσες μειώσεις και κρατήσεις.
Πλέον το ποσοστό της εισφοράς περίθαλψης στη σύνταξη αυξάνεται από 4% σε 6%, ενώ θεσπίζεται ίδιο ποσοστό εισφοράς και στα μερίσματα.
Υπενθυμίζεται ότι η εν λόγω εισφορά υπολογίζεται επί του ακαθάριστου ποσού σύνταξης και μερισμάτων, δηλαδή πριν εφαρμοστούν οι ισχύουσες μειώσεις και κρατήσεις.
Η μέση μείωση στο συνολικό (πληρωτέο) μηνιαίο εισόδημα των αποστράτων στρατιωτικών και σωμάτων ασφαλείας κυμαίνεται από 3 ~ 4%.
Ενσωματώθηκαν οι αλλαγές στις σελίδες υπολογισμού σύνταξης και η ημ/νία τελευταίας τροποποίησης είναι πλέον 16-7-2015.
Ενσωματώθηκαν οι αλλαγές στις σελίδες υπολογισμού σύνταξης και η ημ/νία τελευταίας τροποποίησης είναι πλέον 16-7-2015.
Προσθήκη 24-7-2015: http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=26516&subid=2&pubid=113623470
Στο ανωτέρω άρθρο της εφημερίδας “Ημερησία” αναφέρεται ότι:
“Χωρίς περικοπή θα είναι μόνο τα μερίσματα που λαμβάνουν, επιπλέον της κύριας + επικουρικής σύνταξης, περίπου 380.000 συνταξιούχοι από τα Μετοχικά Ταμεία πολιτικών και στρατιωτικών υπαλλήλων.”
Οι ΔΥ λαμβάνουν 2 μερίσματα και φαίνεται ότι θα υπάρξει εισφορά μόνο στο ένα από αυτά (το οποίο καλείται επικουρική σύνταξη), ενώ μάλλον δεν θα επιβληθεί εισφορά στα μετοχικά ταμεία των στρατιωτικών.
Στο ανωτέρω άρθρο της εφημερίδας “Ημερησία” αναφέρεται ότι:
“Χωρίς περικοπή θα είναι μόνο τα μερίσματα που λαμβάνουν, επιπλέον της κύριας + επικουρικής σύνταξης, περίπου 380.000 συνταξιούχοι από τα Μετοχικά Ταμεία πολιτικών και στρατιωτικών υπαλλήλων.”
Οι ΔΥ λαμβάνουν 2 μερίσματα και φαίνεται ότι θα υπάρξει εισφορά μόνο στο ένα από αυτά (το οποίο καλείται επικουρική σύνταξη), ενώ μάλλον δεν θα επιβληθεί εισφορά στα μετοχικά ταμεία των στρατιωτικών.
Πάντως ο νόμος που ψηφίστηκε πρόσφατα αναφέρει επί λέξει: “… θεσπίζεται εισφορά 6% υπέρ υγειονοµικής περίθαλψης για όλες τις επικουρικές συντάξεις που παρακρατείται από τις καταβαλλόµενες επικουρικές συντάξεις.”
ενώ σύμφωνα με παλαιότερη γνωμοδότηση του ΝΣΚ, ως επικουρική σύνταξη νοούνται τα μετοχικά ταμεία ΜΤΣ/Ν/Α, αλλά όχι τα ΕΚΟΕΜΣ/Ν/Α:
Γνωμοδότηση ΝΣΚ για μετοχικά / επικουρικά ταμεία
ενώ σύμφωνα με παλαιότερη γνωμοδότηση του ΝΣΚ, ως επικουρική σύνταξη νοούνται τα μετοχικά ταμεία ΜΤΣ/Ν/Α, αλλά όχι τα ΕΚΟΕΜΣ/Ν/Α:
Γνωμοδότηση ΝΣΚ για μετοχικά / επικουρικά ταμεία
Λογικά θα πρέπει να εκδοθούν διευκρινιστικές οδηγίες για την εφαρμογή του μέτρου και σε ποια ακριβώς ταμεία θα επιβληθεί εισφορά.
Διαδικτυακά βοηθήματα για φορολογική δήλωση
Παρατίθεται μία ανθολογία από εξειδικευμένα / φοροτεχνικά site με πληροφορίες για τη σωστή υποβολή φορολογικής δήλωσης 2015.
Υπολογισμός φόρου on-line: Taxnews.info – E1 TAX online
Δωρεάν εφαρμογή για Η/Υ: NextTech.gr – eTax 2015
Δωρεάν εφαρμογή για Η/Υ: NextTech.gr – eTax 2015
α. Επίσημες οδηγίες συμπλήρωσης εντύπου Ε1: ΓΓΔΕ – Οδηγίες Φορολογικής Δήλωσης
β. Οδηγίες χρήσης εφαρμογής Taxisnet: ΓΓΔΕ – Οδηγίες Χρήσης
γ. Πρόσθετες διευκρινήσεις (από λογιστική εταιρεία): Artion.gr – Φορολογική δήλωση
β. Οδηγίες χρήσης εφαρμογής Taxisnet: ΓΓΔΕ – Οδηγίες Χρήσης
γ. Πρόσθετες διευκρινήσεις (από λογιστική εταιρεία): Artion.gr – Φορολογική δήλωση
Υπολογισμός τεκμηρίων: TaxHeaven.gr – Τεκμήρια 2014
Οδηγίες για τεκμήρια: Διαύγεια – Υπολογισμός τεκμηρίων
Οδηγίες για τεκμήρια: Διαύγεια – Υπολογισμός τεκμηρίων
Βίντεο ανάλωσης κεφαλαίου: TaxDevil.gr – Ανάλωση κεφαλαίου
Διευκρινιστική απόφαση για δήλωση εφάπαξ: http://enstoloi.net/comments/comment-page-51/#comment-17427
Διευκρινιστική απόφαση για δήλωση εφάπαξ: http://enstoloi.net/comments/comment-page-51/#comment-17427
Τα ανωτέρω links παρατίθενται επιβοηθητικά για όσους συμπληρώνουν μόνοι τους τη φορολογική δήλωση.
Δεν υπάρχει η δυνατότητα και οι γνώσεις για περαιτέρω φοροτεχνικές συμβουλές ή αναλύσεις.
Στα σχόλια υπάρχουν απαντήσεις συναδέλφων και για φορολογικά θέματα, αλλά εννοείται ότι αυτές οι απαντήσεις δεν μπορούν να υποκαταστήσουν τους φοροτεχνικούς (ειδικά εάν το θέμα είναι εξειδικευμένο).
Δεν υπάρχει η δυνατότητα και οι γνώσεις για περαιτέρω φοροτεχνικές συμβουλές ή αναλύσεις.
Στα σχόλια υπάρχουν απαντήσεις συναδέλφων και για φορολογικά θέματα, αλλά εννοείται ότι αυτές οι απαντήσεις δεν μπορούν να υποκαταστήσουν τους φοροτεχνικούς (ειδικά εάν το θέμα είναι εξειδικευμένο).
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Όσοι έχουν πληρώσει κατά το προηγούμενο έτος (2014) στα Μετοχικά Ταμεία εφάπαξ εισφορές για Τρίμηνη Διαφορά Προαγωγής, Διαφορά Γάμου ή Αναγνώριση Χρόνου Υπηρεσίας, για να αφαιρεθούν αυτές οι εισφορές από το φορολογητέο εισόδημα θα πρέπει να συμπληρώσουν το σχετικό ποσό στη φορολογική δήλωση στους κωδικούς 351-352 (εισφορές σε ασφαλιστικούς οργανισμούς υποχρεωτικής ασφάλισης που αποδίδονται από τον ίδιο τον εργαζόμενο).
Τα ανωτέρω επισημάνθηκαν από τον συνάδελφο G.G. στο ΜΤΑ: http://enstoloi.net/aeroporia/comment-page-80/#comment-17529
… και στη συνέχεια το ΜΤΑ προέβη σε σχετική ανακοίνωση: Ανακοίνωση ΜΤΑ για κρατήσεις στα μερίσματα
… και στη συνέχεια το ΜΤΑ προέβη σε σχετική ανακοίνωση: Ανακοίνωση ΜΤΑ για κρατήσεις στα μερίσματα
Ενημέρωση Μαΐου για εφάπαξ ΕΛΟΑΑ
Εγκαινιάζοντας μία νέα αρχή, χθες ο ΕΛΟΑΑ εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση: http://haf.gr/el/news.asp?id=10164
με την οποία παρέχει επίσημη και αναλυτική ενημέρωση για την απόδοση των νέων εφάπαξ που εγκρίθηκαν στις αρχές Μαΐου.
Από τώρα και στο εξής θα εκδίδεται σχετική ανακοίνωση (με αριθμούς πρωτοκόλλου) οποτεδήποτε εγκρίνονται νέα εφάπαξ.
με την οποία παρέχει επίσημη και αναλυτική ενημέρωση για την απόδοση των νέων εφάπαξ που εγκρίθηκαν στις αρχές Μαΐου.
Από τώρα και στο εξής θα εκδίδεται σχετική ανακοίνωση (με αριθμούς πρωτοκόλλου) οποτεδήποτε εγκρίνονται νέα εφάπαξ.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ: Η έκδοση ανακοίνωσης αντικαθιστά την επικοινωνία μέσω τηλεφώνου, δηλαδή πλέον δεν θα υπάρχει τηλεφωνική επικοινωνία από το ταμείο προς τους δικαιούχους των εγκριθέντων εφάπαξ.
Οι ενδιαφερόμενοι θεωρούνται ότι ενημερώθηκαν με την έκδοση της επίσημης ανακοίνωσης από τον ΕΛΟΑΑ.
Φυσικά αυτό δεν σημαίνει ότι καταργείται η τηλεφωνική επικοινωνία, απλά δεν θα γίνονται δεκάδες τηλεφωνήματα από το ταμείο προς τους δικαιούχους κάθε φορά που γίνεται συμβούλιο (όπως γινόταν μέχρι τώρα), αλλά θα πρέπει να τηλεφωνήσει ο δικαιούχος στο ταμείο (εφόσον έχει απορίες μετά την έκδοση της σχετικής ανακοίνωσης).
Οι ενδιαφερόμενοι θεωρούνται ότι ενημερώθηκαν με την έκδοση της επίσημης ανακοίνωσης από τον ΕΛΟΑΑ.
Φυσικά αυτό δεν σημαίνει ότι καταργείται η τηλεφωνική επικοινωνία, απλά δεν θα γίνονται δεκάδες τηλεφωνήματα από το ταμείο προς τους δικαιούχους κάθε φορά που γίνεται συμβούλιο (όπως γινόταν μέχρι τώρα), αλλά θα πρέπει να τηλεφωνήσει ο δικαιούχος στο ταμείο (εφόσον έχει απορίες μετά την έκδοση της σχετικής ανακοίνωσης).
ΑΠΟΘΕΜΑΤΙΚΟ ΚΑΙ ΡΗΤΡΑ ΜΗΔΕΝΙΚΟΥ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΟΣ
Το αποθεματικό του ΕΛΟΑΑ ανέρχεται σε περίπου 14.000.000 € και εάν μπορούσε να διατεθεί θα αντιστοιχούσε σε 220 εφάπαξ περίπου.
Όμως το αποθεματικό κανενός ταμείου δεν μπορεί να δοθεί σε τακτικά εφάπαξ λόγω της εφαρμογής της “ρήτρας μηδενικού ελλείμματος”, η οποία επί του παρόντος ισχύει ακόμα καθώς είναι νόμος του κράτους.
Με απλά λόγια αυτή η ρήτρα υποχρεώνει όλα τα ταμεία να δίνουν τις προβλεπόμενες παροχές αναλώνοντας μόνο τα τακτικά έσοδά τους, επιτρέποντας τη χρήση των αποθεματικών μόνο για επενδυτικούς σκοπούς.
Ουσιαστικά ο νομοθέτης επιδιώκει να μειώσει τις τρέχουσες παροχές των ταμείων, ώστε να δημιουργηθεί αποθεματικό για τις επόμενες γενεές (αυτή είναι η ισχύουσα νομοθεσία, εάν αποτελεί σωστή αντιμετώπιση του προβλήματος είναι πολιτικο-οικονομική συζήτηση).
Αυτό σημαίνει ότι τυχόν αίτηση του ΕΛΟΑΑ προς την ΤτΕ για έγκριση ανάλωσης του αποθεματικού μάλλον δεν θα έχει θετική κατάληξη.
Ακριβώς το ίδιο πρόβλημα ισχύει στο εφάπαξ Δημοσίων Υπαλλήλων: http://www.capital.gr/News.asp?id=2290691
όπου υπάρχουν 2 λύσεις: Ή θα δοθούν μικρότερα εφάπαξ σε περισσότερους ή μεγαλύτερα σε λιγότερους και θα επιμηκυνθεί η αναμονή.
Το αποθεματικό του ΕΛΟΑΑ ανέρχεται σε περίπου 14.000.000 € και εάν μπορούσε να διατεθεί θα αντιστοιχούσε σε 220 εφάπαξ περίπου.
Όμως το αποθεματικό κανενός ταμείου δεν μπορεί να δοθεί σε τακτικά εφάπαξ λόγω της εφαρμογής της “ρήτρας μηδενικού ελλείμματος”, η οποία επί του παρόντος ισχύει ακόμα καθώς είναι νόμος του κράτους.
Με απλά λόγια αυτή η ρήτρα υποχρεώνει όλα τα ταμεία να δίνουν τις προβλεπόμενες παροχές αναλώνοντας μόνο τα τακτικά έσοδά τους, επιτρέποντας τη χρήση των αποθεματικών μόνο για επενδυτικούς σκοπούς.
Ουσιαστικά ο νομοθέτης επιδιώκει να μειώσει τις τρέχουσες παροχές των ταμείων, ώστε να δημιουργηθεί αποθεματικό για τις επόμενες γενεές (αυτή είναι η ισχύουσα νομοθεσία, εάν αποτελεί σωστή αντιμετώπιση του προβλήματος είναι πολιτικο-οικονομική συζήτηση).
Αυτό σημαίνει ότι τυχόν αίτηση του ΕΛΟΑΑ προς την ΤτΕ για έγκριση ανάλωσης του αποθεματικού μάλλον δεν θα έχει θετική κατάληξη.
Ακριβώς το ίδιο πρόβλημα ισχύει στο εφάπαξ Δημοσίων Υπαλλήλων: http://www.capital.gr/News.asp?id=2290691
όπου υπάρχουν 2 λύσεις: Ή θα δοθούν μικρότερα εφάπαξ σε περισσότερους ή μεγαλύτερα σε λιγότερους και θα επιμηκυνθεί η αναμονή.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΛΟΑΑ
Μηνιαία τακτικά έσοδα (κυρίως εισφορές εν ενεργεία): 1.500.000 €
Το Μάϊο διατέθηκαν 4.500.000 € (εισφορές Μαρτίου – Απριλίου – Μαϊου) και δίνονται 72 εφάπαξ.
Άρα το μέσο ποσό εφάπαξ (μείον τις προκαταβολές) είναι 62.500 €, δηλαδή οι μηνιαίες εισφορές των εν ενεργεία “επιτρέπουν” 24 εφάπαξ.
Το ποσό των προκαταβολών που αντιστοιχούν στα ανωτέρω εφάπαξ εγγράφεται στον προϋπολογισμό του ταμείου ως έξοδο και ταυτόχρονα κατατίθεται υπέρ του αποθεματικού, το οποίο αυξάνεται μεν αλλά όπως προαναφέρθηκε δεν μπορεί να διατεθεί.
Μηνιαία τακτικά έσοδα (κυρίως εισφορές εν ενεργεία): 1.500.000 €
Το Μάϊο διατέθηκαν 4.500.000 € (εισφορές Μαρτίου – Απριλίου – Μαϊου) και δίνονται 72 εφάπαξ.
Άρα το μέσο ποσό εφάπαξ (μείον τις προκαταβολές) είναι 62.500 €, δηλαδή οι μηνιαίες εισφορές των εν ενεργεία “επιτρέπουν” 24 εφάπαξ.
Το ποσό των προκαταβολών που αντιστοιχούν στα ανωτέρω εφάπαξ εγγράφεται στον προϋπολογισμό του ταμείου ως έξοδο και ταυτόχρονα κατατίθεται υπέρ του αποθεματικού, το οποίο αυξάνεται μεν αλλά όπως προαναφέρθηκε δεν μπορεί να διατεθεί.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
α. Από τον Ιούνιο θα συνεχίσει η μηνιαία απόδοση 20 ~ 25 αρχικών εφάπαξ (διάθεση των τακτικών εισφορών Ιουνίου).
β. Θα συνεχίσει η παράλληλη χορήγηση συμπληρωματικών εφάπαξ, πιθανότατα με αρκετά μειωμένο ρυθμό.
γ. Οι δικαιούχοι ΕΜΘ αναδρομικών εφάπαξ είναι λίγοι και με μικρά σχετικά ποσά (το συνολικό ποσό αντιστοιχεί σε 6~7 εφάπαξ).
δ. Για να επέλθει οποιαδήποτε βελτίωση στη σειρά αναμονής (πχ. με χρήση των αποθεματικών) θα πρέπει να υπάρξει προηγουμένως σχετική νομοθετική ρύθμιση. Το πιθανότερο είναι αυτή η ρύθμιση να καθορίζει και τον τρόπο υπολογισμού του εφάπαξ για αιτήσεις μετά την 31-7-2014.
α. Από τον Ιούνιο θα συνεχίσει η μηνιαία απόδοση 20 ~ 25 αρχικών εφάπαξ (διάθεση των τακτικών εισφορών Ιουνίου).
β. Θα συνεχίσει η παράλληλη χορήγηση συμπληρωματικών εφάπαξ, πιθανότατα με αρκετά μειωμένο ρυθμό.
γ. Οι δικαιούχοι ΕΜΘ αναδρομικών εφάπαξ είναι λίγοι και με μικρά σχετικά ποσά (το συνολικό ποσό αντιστοιχεί σε 6~7 εφάπαξ).
δ. Για να επέλθει οποιαδήποτε βελτίωση στη σειρά αναμονής (πχ. με χρήση των αποθεματικών) θα πρέπει να υπάρξει προηγουμένως σχετική νομοθετική ρύθμιση. Το πιθανότερο είναι αυτή η ρύθμιση να καθορίζει και τον τρόπο υπολογισμού του εφάπαξ για αιτήσεις μετά την 31-7-2014.
Ενημέρωση για εφάπαξ ΕΛΟΑΑ
Ενημέρωση μετά από αρκετό καιρό για τη σειρά λήψης των εφάπαξ της αεροπορίας:
α. Λόγω αποστρατειών μελών της Διοικούσας Επιτροπής του ΕΛΟΑΑ είχαν ανασταλλεί οι συνεδριάσεις.
Το ΦΕΚ ορισμού νέων μελών Διοικούσας Επιτροπής του ΕΛΟΑΑ κυκλοφόρησε στις 14 Απριλίου.
β. Επί του παρόντος δεν έχει υπάρξει και δεν εξετάζεται μεταφορά αποθεματικών του ΕΛΟΑΑ στην κεντρική κυβέρνηση.
γ. Δίνονται αυτές τις ημέρες 150 συμπληρωματικά εφάπαξ (και άλλα 50 το Μάιο) και απομένουν ακόμη 1.200 περίπου.
δ. Πέραν των συμπληρωματικών, θα πρέπει να δοθούν και τα εφάπαξ των αποστρατευθέντων ΕΜΘ με λιγότερα από 25 έτη υπηρεσίας:
http://enstoloi.net/miosi-apaitoumenou-chronou-efapax-emth/
ε. Προωθείται εισήγηση για αποδέσμευση ποσού 10.000.000 € από τα αποθεματικά του ΕΛΟΑΑ στην Τράπεζα της Ελλάδος.
στ. Εντός του Μαΐου (γίνεται προσπάθεια για το πρώτο δεκαπενθήμερο) θα εγκριθούν 30 (σίγουρα) έως 50 (αισιόδοξα) αρχικά εφάπαξ.
α. Λόγω αποστρατειών μελών της Διοικούσας Επιτροπής του ΕΛΟΑΑ είχαν ανασταλλεί οι συνεδριάσεις.
Το ΦΕΚ ορισμού νέων μελών Διοικούσας Επιτροπής του ΕΛΟΑΑ κυκλοφόρησε στις 14 Απριλίου.
β. Επί του παρόντος δεν έχει υπάρξει και δεν εξετάζεται μεταφορά αποθεματικών του ΕΛΟΑΑ στην κεντρική κυβέρνηση.
γ. Δίνονται αυτές τις ημέρες 150 συμπληρωματικά εφάπαξ (και άλλα 50 το Μάιο) και απομένουν ακόμη 1.200 περίπου.
δ. Πέραν των συμπληρωματικών, θα πρέπει να δοθούν και τα εφάπαξ των αποστρατευθέντων ΕΜΘ με λιγότερα από 25 έτη υπηρεσίας:
http://enstoloi.net/miosi-apaitoumenou-chronou-efapax-emth/
ε. Προωθείται εισήγηση για αποδέσμευση ποσού 10.000.000 € από τα αποθεματικά του ΕΛΟΑΑ στην Τράπεζα της Ελλάδος.
στ. Εντός του Μαΐου (γίνεται προσπάθεια για το πρώτο δεκαπενθήμερο) θα εγκριθούν 30 (σίγουρα) έως 50 (αισιόδοξα) αρχικά εφάπαξ.
Για τα συμπληρωματικά ίσως υπάρχουν διαφωνίες για το χρόνο αποπληρωμής τους, αλλά όποτε και να δοθούν θα προκαλέσουν καθυστέρηση στους επόμενους. Τα 150 συμπληρωματικά εφάπαξ αντιστοιχούν περίπου σε 12~15 αρχικά. Υπενθυμίζεται ότι όλοι παίρνουν το “αρχικό” εφάπαξ και προστίθενται στην ουρά για το συμπληρωματικό, οπότε ο αριθμός τους συνεχώς αυξάνει.
Όσον αφορά το (δ) και όπως αναλυθεί στην προηγούμενη ανάρτηση: http://enstoloi.net/apodosi-efapax-apo-ton-eloaa/
η ανάλωση των αποθεματικών του ΕΛΟΑΑ δεν γίνεται αυτόματα, αλλά χρειάζεται ειδική διαδικασία και εγκρίσεις.
Μόνο τα τακτικά έσοδα (εισφορές εν ενεργεία, κράτηση επί προμηθειών κλπ) μπορούν να διατίθενται άμεσα.
η ανάλωση των αποθεματικών του ΕΛΟΑΑ δεν γίνεται αυτόματα, αλλά χρειάζεται ειδική διαδικασία και εγκρίσεις.
Μόνο τα τακτικά έσοδα (εισφορές εν ενεργεία, κράτηση επί προμηθειών κλπ) μπορούν να διατίθενται άμεσα.
Τέλος, δεν υπάρχει κανένα νεώτερο για τον τρόπο υπολογισμού των εφάπαξ μετά την 31-7-2014.
Παρακράτηση αχρεωστήτως καταβληθέντος ποσού
Πρόσφατα υπήρξαν αρκετά σχόλια συναδέλφων αποστράτων, οι οποίοι στη σύνταξη Μαρτίου και Απριλίου είχαν αναδρομική παρακράτηση ενός σημαντικού ποσού (της τάξης των εκατοντάδων ευρώ) από τη σύνταξη.
Παρακάτω αναφέρονται τα πιθανά ενδεχόμενα στα οποία μπορεί να οφείλεται η αναδρομική παρακράτηση σύνταξης από το ΓΛΚ:
Παρακάτω αναφέρονται τα πιθανά ενδεχόμενα στα οποία μπορεί να οφείλεται η αναδρομική παρακράτηση σύνταξης από το ΓΛΚ:
Α.1. ΧΩΡΙΣ ΛΗΨΗ ΤΡΙΜΗΝΩΝ ΑΠΟΔΟΧΩΝ (γενική περίπτωση)
Επειδή πάντα ο μισθός προκαταβάλλεται για τον επόμενο μήνα, όταν κάποιος λαμβάνει τρίμηνες αποδοχές, από τις αποδοχές των 3 μηνών αφαιρείται ο τελευταίος μισθός που ήδη έλαβε και αντιστοιχεί στο χρονικό διάστημα μετά τη διαγραφή.
Εάν όμως κάποιος δεν έχει λάβει τρίμηνες αποδοχές, θα πρέπει να επιστρέψει το τμήμα του τελευταίου μισθού που έλαβε ως εν ενεργεία και αφορούσε το χρονικό διάστημα μετά τη διαγραφή.
Παράδειγμα: Όταν κάποιος διαγράφεται στις 10 Σεπτεμβρίου, έχει ήδη λάβει τις αποδοχές εν ενεργεία για τις υπόλοιπες 20 ημέρες του μήνα, διότι προπληρώθηκε το μισθό Σεπτεμβρίου στο τέλος Αυγούστου.
Η σύνταξη αρχίζει να υπολογίζεται (και να πληρώνεται) από τις 10 Σεπτεμβρίου, άρα για το χρονικό διάστημα των 20 ημερών μετά τη διαγραφή ο απόστρατος έχει πληρωθεί 2 φορές (ως εν ενεργεία και ως συνταξιούχος).
Η επιστροφή αυτών των χρημάτων δεν μπορεί να γίνει προς το ΥΕΘΑ διότι ο ενδιαφερόμενος είναι πλέον πολίτης, οπότε το ποσό παρακρατείται από το ΓΛΚ ως “αχρεωστήτως καταβληθείσες αποδοχές ενέργειας” (ΑΧΡ.ΚΑΤΑΒΛ.ΠΡΟΚΑΤ.ΣΥΝΤ/ΑΠΟΔΟΧ.ΕΝΕΡΓ.).
Όσοι έχουν αυτή την κράτηση μπορούν να υπολογίσουν το ακριβές ποσό με βάση τις αποδοχές που λάμβαναν κατά τη διαγραφή τους, επί τις ημέρες από τη διαγραφή μέχρι το τέλος του μήνα (πχ. για το ανωτέρω παράδειγμα 1.800 € x 20 / 30).
Επειδή πάντα ο μισθός προκαταβάλλεται για τον επόμενο μήνα, όταν κάποιος λαμβάνει τρίμηνες αποδοχές, από τις αποδοχές των 3 μηνών αφαιρείται ο τελευταίος μισθός που ήδη έλαβε και αντιστοιχεί στο χρονικό διάστημα μετά τη διαγραφή.
Εάν όμως κάποιος δεν έχει λάβει τρίμηνες αποδοχές, θα πρέπει να επιστρέψει το τμήμα του τελευταίου μισθού που έλαβε ως εν ενεργεία και αφορούσε το χρονικό διάστημα μετά τη διαγραφή.
Παράδειγμα: Όταν κάποιος διαγράφεται στις 10 Σεπτεμβρίου, έχει ήδη λάβει τις αποδοχές εν ενεργεία για τις υπόλοιπες 20 ημέρες του μήνα, διότι προπληρώθηκε το μισθό Σεπτεμβρίου στο τέλος Αυγούστου.
Η σύνταξη αρχίζει να υπολογίζεται (και να πληρώνεται) από τις 10 Σεπτεμβρίου, άρα για το χρονικό διάστημα των 20 ημερών μετά τη διαγραφή ο απόστρατος έχει πληρωθεί 2 φορές (ως εν ενεργεία και ως συνταξιούχος).
Η επιστροφή αυτών των χρημάτων δεν μπορεί να γίνει προς το ΥΕΘΑ διότι ο ενδιαφερόμενος είναι πλέον πολίτης, οπότε το ποσό παρακρατείται από το ΓΛΚ ως “αχρεωστήτως καταβληθείσες αποδοχές ενέργειας” (ΑΧΡ.ΚΑΤΑΒΛ.ΠΡΟΚΑΤ.ΣΥΝΤ/ΑΠΟΔΟΧ.ΕΝΕΡΓ.).
Όσοι έχουν αυτή την κράτηση μπορούν να υπολογίσουν το ακριβές ποσό με βάση τις αποδοχές που λάμβαναν κατά τη διαγραφή τους, επί τις ημέρες από τη διαγραφή μέχρι το τέλος του μήνα (πχ. για το ανωτέρω παράδειγμα 1.800 € x 20 / 30).
Α.2. ΧΩΡΙΣ ΛΗΨΗ ΤΡΙΜΗΝΩΝ ΑΠΟΔΟΧΩΝ (λόγω λάθους του ΚΤΣ)
Σύμφωνα με σχετική ενημέρωση από συνάδελφο: http://enstoloi.net/stratos/comment-page-44/#comment-15158
προέκυψε επίσης θέμα για τους απόστρατους ΣΞ, καθώς το ΚΤΣ έστειλε κατά λάθος στο ΓΛΚ τις σχετικές βεβαιώσεις αχρεωστήτως καταβληθέντων ώστε να γίνει η παρακράτηση του τελευταίου μισθού (για δεύτερη φορά), ενώ τα ποσά αυτά είχαν ήδη παρακρατηθεί από το εφάπαξ των ενδιαφερομένων και είχαν αποδοθεί στο δημόσιο!
Σύμφωνα με σχετική ενημέρωση από συνάδελφο: http://enstoloi.net/stratos/comment-page-44/#comment-15158
προέκυψε επίσης θέμα για τους απόστρατους ΣΞ, καθώς το ΚΤΣ έστειλε κατά λάθος στο ΓΛΚ τις σχετικές βεβαιώσεις αχρεωστήτως καταβληθέντων ώστε να γίνει η παρακράτηση του τελευταίου μισθού (για δεύτερη φορά), ενώ τα ποσά αυτά είχαν ήδη παρακρατηθεί από το εφάπαξ των ενδιαφερομένων και είχαν αποδοθεί στο δημόσιο!
Β. ΜΕ ΛΗΨΗ ΤΡΙΜΗΝΩΝ ΑΠΟΔΟΧΩΝ (και διαγραφή Β’ εξάμηνο 2012)
Οι συνάδελφοι που διαγράφηκαν μετά την 1-8-2012 μέχρι και το Νοέμβριο 2012, έλαβαν τρίμηνες αποδοχές με βάση το προηγούμενο (αυξημένο) μισθολόγιο, γιατί η μείωση του μισθολογίου ψηφίστηκε το Νοέμβριο με αναδρομική όμως ισχύ από τον Αύγουστο.
Φέτος (μετά από 2,5 χρόνια) το ΓΛΚ άρχισε να παρακρατά τη διαφορά μισθολογίου στις τρίμηνες αποδοχές που εισπράχθηκαν στο Β΄εξάμηνο του 2012, ως αχρεωστήτως καταβληθέν ποσό.
Οι συνάδελφοι που διαγράφηκαν μετά την 1-8-2012 μέχρι και το Νοέμβριο 2012, έλαβαν τρίμηνες αποδοχές με βάση το προηγούμενο (αυξημένο) μισθολόγιο, γιατί η μείωση του μισθολογίου ψηφίστηκε το Νοέμβριο με αναδρομική όμως ισχύ από τον Αύγουστο.
Φέτος (μετά από 2,5 χρόνια) το ΓΛΚ άρχισε να παρακρατά τη διαφορά μισθολογίου στις τρίμηνες αποδοχές που εισπράχθηκαν στο Β΄εξάμηνο του 2012, ως αχρεωστήτως καταβληθέν ποσό.
Η διαδικασία αναδρομικής παρακράτησης αποδοχών προβλεπόταν ήδη στον ΚΠΣΣ και τροποποιήθηκε με το άρθρο 3.7.β του Ν. 4151/13:
“β. Οι διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 60 του Π.Δ. 169/2007 αντικαθίστανται ως εξής:
“β. Οι διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 60 του Π.Δ. 169/2007 αντικαθίστανται ως εξής:
==========================
"O σιωπών δοκεί συναινείν"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.