Μέχρι την 31-12-2018, το καταβαλλόμενο ποσό κάθε ατομικής μηνιαίας κύριας σύνταξης των προσώπων που υπάγονται στις διατάξεις του άρθρου 13 του ν. 4387/2016, δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 2.000€
ΕΠΙΣΗΣ ΔΙΑΒΑΣΤΕ:
Τετάρτη, 20 Απριλίου 2016
Σχετικά: Στοχαστικά Γονατογραφήματα, Τι δεν κατάλαβες; - Επίκαιρα_Θέματα_2-8-16
[1. κατρουγκαλιές και σοφιστίες" από απατεώνες πολιτικούς ]
[2. Ελπίδες και ΑΧ από την νέα Υπουργό κα ΑΧτσιόγλου; ]
[ 3. Ο Κατρούγκαλος για την εξαίρεση στις συντάξεις των βουλευτών από το ασφαλιστικό]
.
Νόμος Κατρούγκαλου ν. 4387 / 2016 Α 85 by Zangogiannis Nasos on Scribd
Του Παναγιώτη Α. Μπούρδαλα*
Ι. Εισαγωγικά
Χθες κυκλοφόρησε η αναμενόμενη ερμηνευτική εγκύκλιος Γ. Χουλιαράκη για τις νέες κρατησεις στην κύρια σύνταξη και τον νέο συντάξιμο μισθό. Όμως τον Δεκέμβριο που μας αφήνει (2016), ένα περίεργο κύμα, συχνά ανορθολογικό, άναρχο και εν πολλοίς βουβό δημιουργήθηκε. Πρόκειται για το ρεύμα που προωθήθηκε από συγκεκριμένα κέντρα, με αφορμή την μαζική προσπάθεια εξαγοράς «πλασματικών χρόνων». ...
Μετά τα «πλασματικά υπηρεσιακά έτη» και τα ΜΚ της πρώτης μαζικής μας αξιολόγησης με βάσει τα κάθετα προσόντα εις βάρος των πολλών (μηδενισμό των μισθολογικών ετών 2016 και 2017) μια μερίδα –που βρίσκεται μακριά από τη σύνταξη- δεν διερωτήθηκε καν αν το θύμα θα είναι πλέον οι ίδιοι, γιατί η ατομική λύση αφήνει στην εξουσία να αλλάζει τους νόμους όλο και περισσότερο εις βάρος μας. Γιατί όντως δίνεται «το τυρί» των πλασματικών ετών, αλλά καιροφυλακτεί και η «φάκα», ώστε να εξαγοράζουμε είτε με μικρό είτε χωρίς αντίκρυσμα.
Από την άλλη μεριά αυτό το ρεύμα μπορεί μέσα από τα πρωτοβάθμια κυρίως συνδικάτα να διεκδικήσει βλέποντας και την μεγάλη εικόνα για το μισθό και τις συντάξεις και τα λοιπά, π.χ. όπως αποτυπώθηκαν στα δύο τελευταία συνέδρια της ΟΛΜΕ (16ο και 17ο – Βερναδάκη). Πάει ένας χρόνος μετά το νέο νόμο (4354/2015 – Γ. Χουλιαράκη, κλπ) για τον ακαθάριστο μισθό και μισό από το νόμο (4387/2016 – Γ. Κατρούγκαλου) για τη νέα φορολογία όλων και τις νέες κρατήσεις για όλους τους εργαζόμενους, αλλά και τον νέο συντάξιμο μισθό και την (σταδιακή) απομάκρυνση του κράτους ως εγγυητή των κύριων συντάξεων των εκπαιδευτικών λοιπών και δημοσίων υπαλλήλων.
ΙΙ. Τα θέματα της πρόσφατης εγκυκλίου 142036/0092/19-12-2016
Επιτέλους και πολύ καθυστερημένα δημοσιεύτηκε η ερμηνευτική εγκύκλιος που αφορά τις πλευρές τους ασφαλιστικού του Μαΐου 2016 που έμειναν για την 1/1/2017 και αφορούν τους δημόσιους λειτουργούς και λοιπούς δημοσίους υπαλλήλους, όπου οι εκπαιδευτικοί Π.Ε. και Δ.Ε. αποτελούν περί το 1/3.
Τα ζητήματα που ανοίγει και ερμηνεύει η εγύκλιος αφορούν την μέθοδο απεγκλωβισμού του κράτους ως εγγυητή των συντάξεων του δημοσίου από την 1/1/2017 εφενός και αφετέρου αναλυτική περιγραφή του νέου «συντάξιμου μισθού» όλων των κατηγοριών, πάνω στον οποίο ορίζονται και οι νέες κρατήσεις των Εκπαιδευτικών και λοιπών Δημ. Υπαλλήλων. Αυτές είναι πλέον δύο: α) Το 6,67% επί του «συντάξιμου μισθού» των Δ.Υ. που έρχεται από το μακρινό 1992 (εφαρμογή από 1/1/1993) και β) η σταδιακή και όχι απότομη (νέο στοιχείο) αύξηση του υπόλοιπου ποσοστού μέχρι το ενιαίο του 20% (13,33%) και έως την 1/1/2020. Αυτό υποτίθεται ότι θα καταθέτει το κράτος στο νέο ασφαλιστικό υπερταμείο (Ε.Φ.Κ.Α.) μέσω της μισθοδοσίας μας. Και έτσι θα οδηγηθούμε στην νεοφιλελεύθερη φάση όπου το κράτος θα εγγυάται μόνο κάποια «εθνική σύνταξη» – επίδομα!
ΙΙΙ. Σχόλιο στη σταδιακή αύξηση του ποσοστού έως την 1/1/2020
Σημειώναμε σε προηγούμενο άρθρο μας (03-09-2016) –Μισθός εκπαιδευτικών και το νέο ασφαλιστικό III– “Δεν άλλαξαν τις κρατήσεις για κύρια σύνταξη, λόγω καθυστέρησης (;) της 2ηςερμηνευτικής εγκυκλίου του Υπ. Οικονομικών, ενώ προβλέπεται ρητά από τον νόμο «Γ. Κατρούγκαλου», ν.4387/2016, άρθρο 38, παρ. 1: «Από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, το συνολικό ποσοστό ειφοράς κύριας σύνταξης ασφαλισμένου μισθωτού και εργοδότη ορίζεται σε 20% επί των πάσης φύσεως αποδοχών των εργαζομένων … και κατανέμεται κατά 6,67% σε βάρος των ασφαλισμένων και κατά 13,33% σε βάρος εργοδοτών, συμπεριλαμβανομένου από 1.1.2017 και του Δημοσίου και των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου με…”.
Η ερμηνευτική αυτή εγκύκλιος δημοσιεύτηκε χθες (19-12-2016) και ορίζει όλες τις αλλαγές μέ βάση το νόμο «Γ. Κατρούγκαλου», ν.4387/2016 και το άρθρο 38. Όσον αφορά την ερμηνεία για τις κρατήσεις του δημοσίου σημειώνει: «…και κατά 13,33% σε βάρος εργοδοτών, συμπεριλαμβανομένου από 1.1.2017 και του Δημοσίου και των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου με…». Έτσι όλο το βάρος της ερμηνείας και της τακτικής της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ βρίσκεται στην πρόθεση «από». Η κυβέρνηση, χωρίς να έχει δώσει μέχρι στιγμής δημόσιες εξηγήσεις, αποφασίζει το δικό της ποσοστό «13,33% σε βάρος εργοδοτών» να το μοιράσει σε τέσσερα ίσα μέρη, αρχής γενομένης από 1/1/2017 και τελειώνοντας την 1/1/2020! Συγκεκριμένα ορίζει τα 4 περίπου ίσα μέρη σε 3,33% και τα μοιράζει ως εξής αυξητικά και σταδιακά:
ΕΤΟΣ | ΠΟΣΟΣΤΟ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΩΝ ΕΙΣΦΟΡΩΝ |
2017 | 3,33% |
2018 | 6,67% |
2019 | 10% |
2020 και επόμενα | 13,33% |
Γιατί το έκανε αυτό αντί να προσφέρει το δικό της 13,33% από 1/1/2017; Εμείς μόνο ερωτήματα, εκτιμήσεις και ικασίες μπορούμε να βάλουμε. Το σίγουρο είναι ότι ούτε το ΕΦΚΑ είναι ακόμα έτοιμο ως δομή («προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται μέχρι 31.12.2016», άρθο 52, παρ. 1), ούτε η κυβέρνηση μέσω Βουλής θέλει να επιβαρύνει τον προϋπολογισμό με όλο το ποσοστό.
Όμως η αρχή, με ξεχωριστό κωδικό βεβαίως, της 1ης κράτησης με 3,33% σηματοδοτεί την αρχή του απεγκλωβισμού της εγγύησης του κράτους για το ανταποδοτικό μέρος της κύριας σύνταξης όπως ορίζει ο «Νόμος Γ. Κατρούκλαλου». Αναρωτιόμαστε αν το τέλος σχεδιάζεται για την 1/1/2020 ή αυτό απλά είναι άλλο ένα προπέτασμα καπνού που θα το πληρώσουν οι νυν και επόμενοι συνταξιούχοι; Και αυτό το ερώτημα αποτελεί όντως μέρος της μεγάλης εικόνας και όχι η μαζική εξαγορά «πλασματικών χρόνων»…
IV. Σχόλιο στις «συντάξιμες αποδοχές» και τον ασφαλιστέο μηνιαίο μισθό-εισόδημα
Με τις διατάξεις της παρ. 2α (εδάφια πρώτο, δεύτερο και τρίτο) του άρθρου 8 του ν. 4387/2016 (νέο ασφαλιστικό), προβλέπονται τα ακόλουθα:
«Ως συντάξιμες αποδοχές για τον υπολογισμό του ανταποδοτικού μέρους σύνταξης κύριας ασφάλισης, εξ ιδίου δικαιώματος, ανικανότητας ή κατά μεταβίβαση λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος μηνιαίων αποδοχών του ασφαλισμένου καθ’όλη τη διάρκεια του ασφαλιστικού του βίου. Ο μέσος αυτός όρος, υπολογίζεται ως το πηλίκο της διαίρεσης του συνόλου των μηνιαίων αποδοχών δια του συνολικού χρόνου ασφάλισής του.
Ως σύνολο μηνιαίων αποδοχών που έλαβε ο ασφαλισμένος νοείται το άθροισμα των μηνιαίων αποδοχών που υπόκεινται σε εισφορές, καθ’όλη τη διάρκεια του ασφαλιστικού του βίου.»
Βεβαίως η νεοφιλελεύθερη τομή που έκανε ο νόμος είναι πολλαπλή, αλλά δεν μπορούμε να ξεχάσουμε ότι πλεόν πήγε πίσω και από το «Νόμο Α. Λοβέρδου του 2010», όπως έκανε και αυτός με τους προηγούμενους, όπου ο μέσος όρος ήταν της τελευταιας πενταετίας.
Οφείλουμε όμως να σημειώσουμε ότι υπάρχουν τρία ακόμα σημεία:
α) Επανυπολογισμός όλων των συντάξεων. Αυτός ξεκινά με τον μέσο όρο από το 2002 (άρθρο 28, παρ. 3) μέχρι το «συνταξιοδοτικό παρόν» και με προσθήκη κάθε έτους προς τα πίσω μέχρι σταδιακά να οδηγηθεί ο υπολογισμός έως «καθ’όλη τη διάρκεια του ασφαλιστικού του βίου».
β) Αναγνωρισμένα πλασματικά χρόνια. «Για το χρόνο ασφάλισης που αναγνωρίζεται πλασματικά, κατόπιν καταβολής του προβλεπόμενου ποσού εξαγοράς ως συντάξιμες αποδοχές ορίζεται το ποσό που θα αποτελούσε τον ασφαλιστέο μηνιαίο μισθό-εισόδημα αν εκλαμβανόταν ως μηνιαία εισφορά το ποσό που καταβλήθηκε για την εξαγορά κάθε μήνα ασφάλισης. Οι πλασματικοί χρόνοι που αναγνωρίστηκαν χωρίς εξαγορά δεν συνυπολογίζονται για τον υπολογισμό του ποσού της ανταποδοτικής σύνταξης» (άρθρο 28, παρ. 2δ).
γ) Προσωπικές διαφορές. Όσοι εκπαιδευτικοί (περί το 1/3) και λοιποί Δ.Υ. έχουν στο νέο μισθολόγιο από 1/1/2016 «προσωπική διαφορά» αυτή δεν λογίζεται ως μέρος των συντάξιμων αποδοχών: «Η προσωπική διαφορά του άρθρου 27 του ν. 4354/2015 δεν αποτελεί σταθερή παράμετρο του ενιαίου μισθολογίου και ως εκ τούτου δεν μπορεί να αποτελεί τμήμα των συντάξιμων αποδοχών» (Πρόσφατη ερμηνεία της Εγκυκλίου Χουλιαράκη 19/12/2016, Α3 Παρατήρηση 3).
Αυτό σημαίνει ότι ο συντάξιμος μισθός από 1/1/2016 μικραίνει για το 1/3 των εκπαιδευτικών από την 1/1/2016 αφενός και αφετέρου δεν θα συμετέχει στην βάση επί των οποίων θα γίνονται από 1/1/2017 οι κρατήσεις 6,67% για την κύρια σύνταξη (θα συμμετέχει όλος ο υπόλοιπος μισθός). Ταυτόχρονα υπονοείται και ο ψηφισμένος «κόφτης»…
V. Οι νέες κρατήσεις με …. κατηγορίες
Με το «Νόμο Γ. Κατρούγκαλου» τυπικά ενοποιούνται οι συντάξιμες αποδοχές παλαιών και νέων ασφαλισμένων – Άρθρο υποφαινόμενου: Μισθός Ιουλίου εκπαιδευτικών: τσιγγουνιές στους νέους και με «ρέγουλο» στους παλιούς ασφαλισμένους, 26-06-2016. Μέχρι σήμερα ήταν διαφορετικές από την 1/1/1993 και συνεχίστηκαν εις βάρος των νέων ασφαλισμένων ακόμη και μετά την 1/1/2011 με το τότε μισθολόγιο που «ξεπάτωσε» τα οριζόντια επιδόματα που είχαμε κερδίσει με μεγάλους αγώνες από το 1988!
Η εσωτερική αυτή αδικία συνεχίστηκε και στο νέο μισθολόγιο από 1/1/2016 και θα σταματήσει στις 31/12/2016, όπου ο συντελεστής 6,67% για την κύρια σύναταξη έμπαινε επί του «συντάξιμου μισθού» της 31/10/2011, όπου προστίθονταν και ο «εικονικός μισθός» των 140,80 €, ο οποίος από 1/1/2017 καταργείται:
«Επειδή το εικονικό ποσό των 140,80€ των διατάξεων του άρθρου 2 του ν. 3513/2006 (Α 265) δεν περιλαμβάνεται στις αποδοχές των υπαλλήλων που υπάγονται στο ενιαίο μισθολόγιο του ν. 4354/2015 και ως εκ τούτου, σύμφωνα με τις προαναφερόμενες διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 8 του ν. 4387/2016, δεν μπορεί να αποτελεί τμήμα των συντάξιμων αποδοχών τους, από 1-1-2017 και μετά δεν υπόκειται σε κράτηση ασφαλιστικών εισφορών», πρόσφατη εγκ. Γ. Χουλιαράκη, Α3, 2.
Όμως, ενώ καταργήθηκε αυτός ο διαχωρισμός, δημιουργήθηκαν νέες υποκατηγορίες. Για να δούμε τι θα συμβεί αναλυτικότερα στις νέες κρατήσεις θα σχολιάσουμε μεθολογικά για κάθε τέτοια υποκατηγορία.
V1) Παλαιοί ασφαλισμένοι με προσωπική διαφορά
Πλέον όλος ο συντελεστής 6,67% δεν θα μπαίνει στο άθροισμα βασικού μισθού + εικονικός μισθός, αλλά επί όλων των συντάξιμων αποδοχών, στον οποίο όμως δεν θα μπαίνει η οποιαδήποτε «προσωπική διαφορά». Κατά πάσα πιθανότητα στους περισσότερους οι νέες κρατήσεις εκτιμώ ότι θα είναι πολύ κοντά στις παλαιές με μικρή αύξηση και επομένως μείωση των καθαρών.
V2) Παλαιοί ασφαλισμένοι χωρίς προσωπική διαφορά
Οι περισσότεροι συνάδελφοι αυτής της κατηγορίας είναι αυτοί που έχουν προϋπηρεσία στον ιδιωτικό τομέα (πριν τις 1/11993), αλλά έχουν μέχρι 20 έτη δημόσιας υπηρεσίας, οπότε δεν έχουν προσωπική διαφορά, πλην ελάχιστων εξαιρέσεων. Οι συναδελφοι αυτοί θα δουν αυξημένες κρατήσεις μιας και ο συντάξιμος μισθός τους στις 31/10/2011 ήταν μόνο ο μικρός βασικός και ο εικονικός.
Η κατάργηση του εικονικού μισθού των 140,80 €, όπως και η μη ύπαρξη διαφοράς, δεν θα αντισταθμήσει την συμμετοχή του συνόλου των αποδοχών (πολύ μεγαλύτερος βασικός μισθός και πιθανές οικογενειακές παροχές). Επομένως θα έχουμε αισθητή αύξηση των κρατήσεων και άρα αισθητή μείωση των καθαρών μεταξύ Δεκεμβρίου 2016 και Ιανουαρίου 2017, όταν θα γίνει η αναδρομική εφαρμογή λόγω καθυστερησης έκδοσης της εγκυκλίου της 19/12/2016.
V3) Νέοι ασφαλισμένοι, χωρίς προσωπική διαφορά
Οι συνάδελφοι αυτοί αποτελούν πλέον τον κύριο κορμό των εκπαιδευτικών και κατά κανόνα δεν έχουν προσωπικές διαφορές, παρά τον μηδενισμό των διορισμών μονίμων μετά το 2010. Οι νέοι ασφαλισμένοι ήδη είχαν πολύ μεγάλες κρατήσεις μετά την 31/10/2011, αφού είχαν κράτηση για την κύρια σύνταξη (τώρα αναταποδοτική) 6,67% εφόλων των αποδοχών (κανονικών και εικονικών».
Από 1/1/2017 οι συντάξιμες αποδοχές θα είναι μεν χωρίς προσωπική διαφορά, αλλά θα είναι και πραγματικές, αλλά και μικρότερες. Επομένως εκτιμώ σχετική μείωση των κρατήσεων και άρα προσωρινά μικρή αύξηση των καθαρών. Και αυτή ανεξάρτητα από την προσθήκη στους περισότερους του οφειλόμενου ¼ του μέρους της ωρίμανσης που πήραν με το νεό μισθολόγιο.
V4) Αναπληρωτές
Για τους συναδέλφους αυτούς, όπου το Ι.Κ.Α., για το οποίο γίνονταν οι κρατήσεις, εντάσσεται στο Ε.Φ.Κ.Α. (άρθρο 53, παρ. 1Α) δεν υπάρχει αναφορά στην εν λόγω εγκύκλιο. Πάντως (άρθρο 27, παρ. 1) γενικά ισχύει:
«Σε εφαρμογή των ενιαίων κανόνων του Ε.Φ.Κ.Α. και των θεμελιωδών αρχών των άρθρων 1 και 2, οι ρυθμίσεις των άρθρων 4 – 20 του Κεφαλαίου Β” εφαρμόζονται και στους ασφαλισμένους των φορέων, τομέων κλάδων και λογαριασμών που εντάσσονται στον Ε.Φ.Κ.Α. του άρθρου 53, με την επιφύλαξη των επόμενων παραγράφων, ειδικών ρυθμίσεων των άρθρων που ακολουθούν και με εξαίρεση … τη σχέση των δημοσίων ή στρατιωτικών υπαλλήλων με την υπηρεσία τους».
Επομένως χρειάζεται ειδικότερη μελέτη, που ξεφεύγει από τις δυνατότητες του άρθρου αυτού.
VI. Επίλογος
Αυτές οι λεπτομέρειες θα καθορίζουν για κάμποσο καιρό την νέα μισθολογική καθημερινότητά μας. Ομοίως και για όσους βρίσκονται σε συνταξιοδοτική αναμονή ή στην σύναταξη τα ζητήματα οι αλλαγές αυτές θα επιτείνουν την αξιοπρέπεια στα γηρατειά. Παρά όμως αυτή την καθημερινότητα, ως μικρή εικόνα, οφείλουμε να αρθούμε ακόμη πιο ψηλά και να δούμε την μεγάλη εργασιακή μας εικόνα. Δηλαδή στην αγωνιστική συλλογική διεκδίκηση ενός πακέτου εργασιακών αλλαγών, που θα ξεκινούν από τους μόνιμους διορισμούς, την αύξηση του μισθού των νεοεισερχομένων, την πάλη για μείωση του ηλικιακού ορίου στα 60 με πλήρη σύνταξη στα 30 (αποφάσεις πρόσφατων συνδικαλιστικών συνεδρίων ΟΛΜΕ) με όρους αξιοπρέπειας.
Βεβαίως υπάρχει και η αμέσως μεγαλύτερη εικόνα, όπου οι εκπαιδευτικοί οφείλουμε να δούμε και να δράσουμε μέσα στο νέο τοπίο που προσπαθούν να επιβάλουν Ε.Ε.-Δ.Ν.Τ.-ΟΟΣΑ-Κυβερνήσεις στην εκπαίδευση, το δημόσιο, την εργασία, κλπ. Και αυτά χωρίς να αφήνουμε την ακόμη μεγαλύτερη εικόνα του διεθνούς καπιταλιστικού ιμπεριαλισμού και ειδικά γύρω από τον τόπο μας!
Πάτρα, 20-12-2016
* Ο Παναγιώτης Α. Μπούρδαλας είναι απελθών μέλος του Δ.Σ. ΚΕΜΕΤΕ/ΟΛΜΕ και μέλος του Δ.Σ. της Α΄ΕΛΜΕ Αχαΐας (από τις Παρεμβάσεις Δ.Ε.).http://www.tomtb.com/mis8-kyrsyntax-ian2017-pam-9433-2/#more-9433
========================================================================
Οδηγίες Για Την Εφαρμογή Των Διατάξεων Του Άρθρου 13 Του ν. 4387/2016 Α/85 by Zangogiannis Nasos on Scribd
========================================================================
Θεσπίστηκε το ανώτατο όριο για τις συντάξεις του δημοσίου - Αναλυτικά παραδείγματα
Εκδόθηκε η εγκύκλιος για τη θέσπιση ανώτατου ορίου καταβολής της σύνταξης με την εφαρμογή του νέου ασφαλιστικού νόμου, με αναλυτικά παραδείγματα, την οποία υπογράφουν ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γιώργος Χουλιαράκης και ο υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης Τάσος Πετρόπουλος.
Συγκεκριμένα, με τις διατάξεις του άρθρου 13 του ν. 4387/2016, θεσπίζεται ανώτατο όριο καταβολής της σύνταξης.
Α. Συντάξεις που υπάγονται στις προαναφερόμενες διατάξεις
Υπάλληλοι-λειτουργοί του Δημοσίου, καθώς και στρατιωτικοί, που είχαν καταστεί συνταξιούχοι, μέχρι την έναρξη ισχύος του ανωτέρω νόμου (12-05-2016), καθώς και όσοι εξ αυτών κατέστησαν ή θα καταστούν συνταξιούχοι, μετά την ανωτέρω ημερομηνία, αλλά η σύνταξή τους ορίσθηκε ή θα ορισθεί πληρωτέα, πριν από την ημερομηνία αυτή.
Β. Ανώτατο όριο ατομικής μηνιαίας σύνταξης
Μέχρι την 31-12-2018, το καταβαλλόμενο ποσό κάθε ατομικής μηνιαίας κύριας σύνταξης των προσώπων που υπάγονται στις διατάξεις του άρθρου 13 του ν. 4387/2016, δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 2.000 ευρώ. Η καταβολή του ποσού που υπερβαίνει τα 2.000 ευρώ, αναστέλλεται, μέχρι και την 31-12-2018.
Γ. Υπολογισμός ποσού ανωτάτου ορίου ατομικής μηνιαίας σύνταξης
1. Για την εφαρμογή των προαναφερομένων διατάξεων, ως καταβαλλόμενο ποσό ατομικής μηνιαίας κύριας σύνταξης λαμβάνεται υπόψη το ακαθάριστο ποσό αυτής, όπως αυτό ισχύει, η τυχόν συγκαταβαλλόμενη με αυτή προσωπική διαφορά, καθώς και τα τυχόν συγκαταβαλλόμενα με τη σύνταξη πάσης φύσεως επιδόματα (εξομάλυνσης, τέκνων, συζύγου αναπηρίας, κλπ), αφαιρουμένων των μειώσεων που επιβλήθηκαν στις συντάξεις του Δημοσίου με τις σχετικές διατάξεις.
2. α. Επί του ποσού των 2.000 ευρώ, που προκύπτει, σύμφωνα με τα προαναφερόμενα, υπολογίζεται η κράτηση της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων υπέρ ΑΚΑΓΕ, που αντιστοιχεί στο ποσό αυτό.
β. Το ποσό της κράτησης για υγειονομική περίθαλψη υπολογίζεται επί του εναπομείναντος ποσού, που προκύπτει, μετά την αφαίρεση από το ποσό των 2.000 ευρώ της κατά τα ανωτέρω κράτησης για Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων υπέρ ΑΚΑΓΕ.
γ. Το καταβαλλόμενο προ φόρου ποσό σύνταξης, που προκύπτει, σύμφωνα με τα προαναφερόμενα, δεν μπορεί να υπερβαίνει το αντίστοιχο ποσό που καταβαλλόταν, πριν από την έναρξη ισχύος του νέου ασφαλιστικού νόμου (ν. 4387/2016).
Παράδειγμα 1
Ποσό τρέχουσας σύνταξης
Βασική σύνταξη: 4.406,01
Συν πρόσθετες παροχές (επιδόματα, κλπ): 207,00
Μείον οι μειώσεις της σύνταξης με βάση τους νόμους 4024/2011, 4051/2012, 4093/2012: 1.419,90
Καταβαλλόμενο ποσό κύριας σύνταξης προ κρατήσεων υπέρ ΑΚΑΓΕ, περίθαλψης και φόρου, το οποίο λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό του ανωτάτου ορίου των 2.000 ευρώ: 3.193,11
Σύνολο κρατήσεων υπέρ ΑΚΑΓΕ και υγειονομικής περίθαλψης: 830,35
Καταβαλλόμενο ποσό προ φόρου: 2.362,76
Η τρέχουσα καταβαλλόμενη σύνταξη προ κρατήσεων και φόρου ανέρχεται στο ποσό των 3.193,11 ευρώ. Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 13 του ν. 4387/2016, το ποσό που υπερβαίνει το ανώτατο όριο των 2.000 ευρώ, δηλαδή το ποσό των 1.193,11 ευρώ (3193,11 - 2000), θα περικοπεί και επί του εναπομείναντος ποσού των 2.000 ευρώ (ανώτατο όριο σύνταξης), θα παρακρατηθεί η εισφορά αλληλεγγύης συνταξιούχων υπέρ ΑΚΑΓΕ, η οποία ανέρχεται σε 120 ευρώ (2000 * 6% = 120 ευρώ) και επί του υπολοίπου ποσού των 1.880 ευρώ (2000 - 120) θα παρακρατηθεί η εισφορά για υγειονομική περίθαλψη, η οποία ανέρχεται σε 112,8 ευρώ (1880 * 6%). Τελικά, το καθαρό ποσό προ φόρου της νέας καταβαλλόμενης σύνταξης διαμορφώνεται σε 2000-120-112,8=1.767,2 ευρώ, αφού το ποσό αυτό είναι μικρότερο των 2.362,76 ευρώ στο οποίο ανερχόταν το αντίστοιχο ποσό της σύνταξης αυτής, πριν την εφαρμογή των διατάξεων περί ανωτάτου ορίου του άρθρου 13 του ν. 4387/2016.
Παράδειγμα 2
Ποσό τρέχουσας σύνταξης
Βασική σύνταξη: 2.418,94
Συν πρόσθετες παροχές: 173,00
Μείον οι μειώσεις της σύνταξης με βάση τους νόμους 4024/2011, 4051/2012, 4093/2012: 516,43
Καταβαλλόμενο ποσό κύριας σύνταξης προ κρατήσεων υπέρ ΑΚΑΓΕ, περίθαλψης και φόρου, το οποίο λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό
του ανωτάτου ορίου των 2.000 ευρώ: 2.075,51
Σύνολο κρατήσεων υπέρ ΑΚΑΓΕ και υγειονομικής περίθαλψης: 343,08
Καταβαλλόμενο ποσό προ φόρου: 1.732,43
Η τρέχουσα καταβαλλόμενη σύνταξη προ κρατήσεων και φόρου ανέρχεται στο ποσό των 2.075,51 ευρώ. Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 13 του ν. 4387/2016, το ποσό που υπερβαίνει το ανώτατο όριο των 2.000 ευρώ, δηλαδή το ποσό των 75,51 ευρώ (2075,51 - 2000), θα περικοπεί και επί του εναπομείναντος ποσού των 2.000 ευρώ (ανώτατο όριο σύνταξης), θα παρακρατηθεί η εισφορά αλληλεγγύης συνταξιούχων υπέρ ΑΚΑΓΕ, η οποία ανέρχεται σε 120 ευρώ (2000 * 6% = 120 ευρώ) και επί του υπολοίπου ποσού των 1.880 ευρώ (2000 - 120) θα παρακρατηθεί η εισφορά για υγειονομική περίθαλψη, η οποία ανέρχεται σε 112,8 ευρώ (1880 * 6%). Τελικά, το καθαρό ποσό προ φόρου της νέας καταβαλλόμενης σύνταξης διαμορφώνεται σε 2000-120-112,8=1.767,2 ευρώ. Αφού το ποσό αυτό είναι μεγαλύτερο των 1.732,43 ευρώ στο οποίο ανερχόταν το αντίστοιχο ποσό της σύνταξης αυτής, πριν την εφαρμογή των διατάξεων περί ανωτάτου ορίου του άρθρου 13 του ν. 4387/2016, ο συνταξιούχος θα συνεχίσει να λαμβάνει ως σύνταξη το ποσό που ίσχυε, πριν την εφαρμογή των διατάξεων περί ανωτάτου ορίου.
Δ. Ανώτατο όριο συντάξεων
Μέχρι την 31-12-2018, στις περιπτώσεις που συνταξιούχος δικαιούται δύο ή περισσότερες συντάξεις, από οποιαδήποτε αιτία (γήρατος, αναπηρίας, θανάτου), από το Δημόσιο ή ΝΠΔΔ ή οποιονδήποτε ασφαλιστικό φορέα, κύριας ή επικουρικής ασφάλισης, συμπεριλαμβανομένης και της ειδικής προσαύξησης που χορηγεί το ΤΣΜΕΔΕ, της προσαύξησης μονοσυνταξιούχων ΤΣΑΥ, της προσυνταξιοδοτικής παροχής που καταβάλλεται από το ΕΤΑΤ και το ΕΤΕΑ (τ. ΕΤΕΑΜ), καθώς και των λοιπών παροχών του ΕΤΑΤ, το άθροισμα του καθαρού ποσού των συντάξεων αυτών δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 3.000 ευρώ. Η καταβολή του ποσού που υπερβαίνει τα 3.000 ευρώ, αναστέλλεται, μέχρι και την 31-12-2018.
Ε. Υπολογισμός ποσού ανωτάτου ορίου συντάξεων
1. Για την εφαρμογή των προαναφερομένων διατάξεων περί ανωτάτου ορίου συντάξεων, ως καθαρό ποσό κάθε μίας εκ των συντάξεων λαμβάνονται υπόψη το ακαθάριστο ποσό αυτής, όπως αυτό ισχύει, η τυχόν συγκαταβαλλόμενη με αυτή προσωπική διαφορά, καθώς και τα τυχόν συγκαταβαλλόμενα με τη σύνταξη επιδόματα (εξομάλυνσης, τέκνων, συζύγου, αναπηρίας ή ανικανότητας, κλπ), αφαιρουμένων των μειώσεων που επιβλήθηκαν στις συντάξεις του Δημοσίου με τις διατάξεις:
α. της παρ. 10 του άρθρου 1 του ν. 4024/2011
β. της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 4051/2012 και
γ. της Υποπαραγράφου Β3 του ν. 4093/2012, καθώς και των κρατήσεων που επιβλήθηκαν στις συντάξεις του Δημοσίου με τις διατάξεις:
α. του άρθρου 11 του ν. 3865/2010, όπως ισχύουν και της παρ. 14 του άρθρου 2 του ν. 4002/2011 και
β. για υγειονομική περίθαλψη.
2. Για τον υπολογισμό, σύμφωνα με τα προαναφερόμενα, του ανωτάτου ορίου συντάξεων (3.000 ευρώ), που αφορά τα άτομα με αναπηρία ή χρόνια πάθηση, καθώς και για τις οικογένειες που έχουν μέλη τους άτομα με αναπηρία, δεν λαμβάνονται υπόψη το εξωιδρυματικό επίδομα, τα πάσης φύσεως προνοιακά επιδόματα που χορηγούνται από τη Γενική Διεύθυνση Πρόνοιας τους υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, καθώς και τα συγκαταβαλλόμενα με τη σύνταξη επιδόματα ανικανότητας ή αναπηρίας.
3. Ειδικά στις περιπτώσεις που μία ή περισσότερες από τις καταβαλλόμενες στο ίδιο πρόσωπο συντάξεις έχει/έχουν περιορισθεί, λόγω ανωτάτου ορίου σύνταξης, ως καθαρό ποσό νοείται αυτό που προκύπτει, μετά την εφαρμογή της ενότητας Γ (υπολογισμός ανωτάτου ορίου σύνταξης) δηλαδή 1.767,20 ευρώ προ φόρου, για κάθε μία εκ των συντάξεων αυτών. Επομένως, ο έλεγχος για την υπέρβαση του ανωτάτου ορίου σύνταξης των 2.000 ευρώ προηγείται του ελέγχου για την υπέρβαση του ανωτάτου ορίου συντάξεων των 3.000 ευρώ. Το ποσό της μείωσης επιμερίζεται ανάλογα σε κάθε σύνταξη.
4. Στις περιπτώσεις που το καταβαλλόμενο προ φόρου ποσό της κάθε σύνταξης, το οποίο προκύπτει, σύμφωνα με τα προαναφερόμενα, υπερβαίνει το αντίστοιχο ποσό που καταβαλλόταν, πριν από την έναρξη ισχύος του ν. 4387/2016, η σύνταξη αυτή θα συνεχίσει να καταβάλλεται, όπως ίσχυε, πριν την εφαρμογή των διατάξεων περί ανωτάτου ορίου συντάξεων.
Παράδειγμα
Έστω ότι συνταξιούχος που λαμβάνει δύο συντάξεις: Η 1η έχει περιορισθεί, λόγω ανωτάτου ορίου σύνταξης, μετά τις μειώσεις της ενότητας Γ, στο καθαρό ποσό προ φόρου των 1.767,20 ευρώ. Η 2η ανέρχεται σε 1.350 ευρώ (καθαρό ποσό προ φόρου). Στην περίπτωση αυτή, το άθροισμα του καθαρού ποσού (προ φόρου) των δύο καταβαλλομένων συντάξεων ανέρχεται σε 3.117,20 ευρώ (1.767,20 ευρώ + 1.350 ευρώ). Το ποσό αυτό υπερβαίνει το ανώτατο όριο των συντάξεων (3.000 ευρώ) κατά 117,20 ευρώ.
Επομένως, το σύνολο του καθαρού καταβαλλόμενου ποσού προ φόρου των δύο συντάξεων θα περιορισθεί στο ποσό των 3.000 ευρώ, με αναλογικό επιμερισμό του ποσού των 117,20 ευρώ σε αυτές. Κατόπιν των ανωτέρω, η μεν πρώτη σύνταξη θα μειωθεί κατά 66,44 ευρώ, η δε δεύτερη κατά 50,76 ευρώ. Έτσι, το καθαρό ποσό προ φόρου της μεν πρώτης σύνταξης θα διαμορφωθεί σε 1.700,76 ευρώ (1.767,20 - 66,44), της δε δεύτερης σε 1.299,24 ευρώ (1.350 - 50,76).
ΣΤ. Διάρκεια ισχύος των διατάξεων του άρθρου 13 ΤΟΥ Ν. 4387/2016
1. Οι ανωτέρω διατάξεις έχουν εφαρμογή από 01-06-2016. Τα ποσά που έχουν ήδη καταβληθεί αχρεώστητα από την ανωτέρω ημερομηνία, μέχρι την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 13 του ν. 4387/2016, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην παρούσα εγκύκλιο, παρακρατούνται, βάσει των διατάξεων της παρ. 8 του άρθρου 20 του ν. 2084/1992 (Α 165), όπως ισχύουν. Τα ποσά αυτά αποτελούν έσοδο του ΕΦΚΑ.
2. Από 01-01-2019, επαναχορηγείται το ποσό της κάθε σύνταξης (κύριας και επικουρικής), η καταβολή του οποίου θα έχει ανασταλεί, σύμφωνα με τα προαναφερόμενα και το νέο ύψος των συντάξεων των υπαλλήλων-λειτουργών του Δημοσίου, καθώς και των στρατιωτικών, θα προκύψει, μετά την αναπροσαρμογή αυτών, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 14 του ν. 4387/2016.
★ Πηγή: Συντακτική ομάδα του eklogika.gr
"O σιωπών δοκεί συναινείν"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.