Σάββατο 17 Νοεμβρίου 2018

Τα λατινικά «ζωντανεύουν» στη Ρώμη

Σχετικά: "Νέες αντιδράσεις φιλολόγων για την κατάργηση των Λατινικών"

Γιατί να διδάσκεται μια γλώσσα την οποία δεν μιλάει σήμερα κανείς, αναρωτιούνται και στη Γερμανία πολλά παιδιά με αφορμή την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.
Wo tote Sprachen leben - Accademia Vivarium Novum (picture alliance/dpa/L. Krzikalla)
Δεκάδες φοιτητές συρρέουν κάθε χρόνο στην Ακαδημία (Accademia Vivarium Novum) στο Φρασκάτι της Ρώμης για να μάθουν δυο γλώσσες που θεωρούνται σήμερα «νεκρές»: λατινικά και αρχαία ελληνικά. Μεταξύ Οκτωβρίου και Ιουνίου η σχολή φιλοξενεί 40 υπότροφους, ηλικίας από 16 έως 25 ετών, σημειωτέον μόνον άνδρες. Τους καλοκαιρινούς μήνες ωστόσο η Ακαδημία είναι ανοιχτή για όλες τις ηλικίες και αμφότερα φύλα. Φέτος ο νεαρότερος μαθητής ήταν 12 ετών ενώ ο μεγαλύτερος πάνω από 60. Σε αντίθεση με όσους έχουν υποτροφίες όμως, τους θερινούς μήνες οι μαθητές καλούνται να πληρώσουν δίδακτρα ύψους έως και 5.200 ευρώ. Παρά ταύτα ο αριθμός των υποψηφίων είναι συνήθως μεγαλύτερος από εκείνον που μπορεί να δεχθεί η σχολή. ...
«Δεν πρόκειται για εκπαιδευτική εκδρομή», επισημαίνει ο διευθυντής και ιδρυτής της Ακαδημίας, Λουίτζι Μιράλια, ο οποίος θεωρείται ένας από τους καλύτερους γνώστες λατινικών στον κόσμο. Το καθημερινό πρόγραμμα προβλέπει 12 ώρες λατινικά αλλά και αρχαία ελληνικά. Όχι όμως όπως στο σχολείο, με εκμάθηση γραμματικής και μεταφράσεις. Στην Ακαδημία οι μαθητές μαθαίνουν να διαβάζουν, να μιλούν, να τραγουδούν και κυρίως να καταλαβαίνουν τη γλώσσα. «Πρέπει να μαθαίνουμε τα λατινικά με τρόπο, ώστε να μην είναι μια ξένη και ιδιάζουσα γλώσσα», εξηγεί ο Μιράλια. «Σε δυο μήνες μαθαίνεις εδώ περισσότερα απ΄ ότι σε πέντε χρόνια στο σχολείο».
Δίνοντας ζωή στη γλώσσα
Η Accademia Vivarium Novum στο Φρασκάτι της Ρώμης
Η Accademia Vivarium Novum στο Φρασκάτι της Ρώμης
Μετά τα αγγλικά και τα γαλλικά, τα λατινικά είναι η τρίτη ξένη γλώσσα που διδάσκονται πιο συχνά οι μαθητές στα γερμανικά σχολεία. Ιδιαίτερα υψηλό είναι το ποσοστό των ενδιαφερόμενων μαθητών στη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία και στη Βαυαρία. Συνολικά όμως ο αριθμός των παιδιών που διδάσκονται λατινικά στη Γερμμανία έχει μειωθεί κατακόρυφα, και συγκεκριμένα, κατά 200.000 περίπου μέσα σε μια 10ετία, στις 632.000 το σχολικό έτος 2016/2017. Οι λόγοι είναι πολλοί και διαφορετικοί. Ο κυριότερος είναι ότι οι περισσότεροι μαθητές προτιμούν άλλα μαθήματα επιλογής, όπως την Πληροφορική. Επιπλέον η γνώση λατινικών δεν αποτελεί πλέον προϋπόθεση για την εισαγωγή σε συγκεκριμένες σχολές ΑΕΙ, όπως ίσχυε παλαιότερα.
Γιατί λοιπόν να μαθαίνει κανείς σήμερα λατινικά; Το επιχείρημα ότι βοηθά τους νέους στην εκμάθηση εν γένει έχει χάσει τη βαρύτητά του, εκτιμά ο επικεφαλής του γερμανικού συνδέσμου φιλολόγων Χάρτμουτ Λος.«Σε αυτό βοηθούν και άλλα μαθήματα, δεν αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα των λατινικών». Αυτό που καταφέρνουν όμως τα λατινικά, όπως λέει, είναι «να προκαλούν τη σκέψη για τη γλώσσα αλλά και την επικοινωνία με το παρελθόν και την κοινή ευρωπαϊκή κληρονομιά».
Η γλώσσα «ζωντανεύει»
O διευθυντής και ιδρυτής της Ακαδημίας Λουίτζι Μιράλια θεωρείται ένας από τους καλύτερους γνώστες λατινικών στον κόσμο
O διευθυντής και ιδρυτής της Ακαδημίας Λουίτζι Μιράλια θεωρείται ένας από τους καλύτερους γνώστες λατινικών στον κόσμο
Η εκμάθηση των λατινικών στη Γερμανία γίνεται σε τρία σχολικά έτη και προβλέπει γραμματική και λεξιλόγιο και στη συνέχεια τη μετάφραση κλασσικών έργων. Στην Ακαδημία της Ρώμης η διδασκαλία είναι φυσικά τελείως διαφορετική αφού οι δάσκαλοι επιχειρούν να εμφυσήσουν ζωή στη γλώσσα. Θεατρικές παραστάσεις, μουσική και τραγούδια και συνεχείς συνομιλίες βοηθούν στη σωστή και ουσιαστική εκμάθηση. Οι μαθητές της Ακαδημίας προέρχονται από όλο τον κόσμο: από την Κίνα και τη Βραζιλία μέχρι τη Γαλλία και την Κορέα. Τα αγγλικά απαγορεύονται αυστηρά. Στους διαδρόμους ακούει κανείς Salve και Gratias ενώ οι κάδοι απορριμμάτων αναγράφουν Materies euplastica και Charta cuiuslibet generis (πλαστικά και χαρτί).
«Πολλοί λένε ότι είναι μια νεκρή γλώσσα και δεν μπορείς να τη μιλήσεις. Ανοησίες!», λέει ο Μπέντζαμιν Στολτς, φοιτητής Φιλολογίας  από το νότιο Τιρόλο. «Όταν μιλάς μόνον λατινικά, τότε κάποια στιγμή αρχίζεις να σκέφτεσαι και να ονειρεύεσαι στα λατινικά».
Για τον ιδρυτή της σχολής Λουίτζι Μιράλια το στοίχημα είναι πολύ μεγαλύτερο. Στόχος του είναι να μεταφέρει και να διδάξει στους μαθητές του μια πιο ανθρωπιστική προσέγγιση του κόσμου. Να διδαχθούν το πνεύμα της γλώσσας, των επιστημόνων και των φιλοσόφων της αρχαιότητας. Όλων εκείνων, που όπως λέει, έκαναν τη γλώσσα αθάνατη. «Μερικές φορές είναι πιο δύσκολο να ζητήσεις καφέ στα λατινικά παρά να καταλάβεις τον Πλάτωνα», όπως λέει.
Λάουρα Κρικάλλα (dpa) / Κώστας Συμεωνίδης - DW
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Νέες αντιδράσεις φιλολόγων για την κατάργηση των Λατινικών
«Θεωρούμε ότι η απόφαση του υπουργείου ενισχύει τις πλέον συντηρητικές, ακόμη και εθνικιστικές φωνές»
Την πλήρη αντίθεσή του με την κατάργηση της εξέτασης των Λατινικών στις Πανελλαδικές Εξετάσεις και την περαιτέρω υποβάθμιση του μαθήματος στη Μέση Εκπαίδευση εκφράζει το Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης.

Σε σχετική ανακοίνωση, που κοινοποίησε το τμήμα, αναφέρει ότι η «αιφνίδια, όπως τη χαρακτηρίζει, απόφαση του υπουργείου Παιδείας προβληματίζει για τη σκοπιμότητά της. «Το επιχείρημα ότι το μάθημα των Λατινικών είχε υποβαθμιστεί τα τελευταία χρόνια αποκρύπτει τις αιτίες αυτής της εξέλιξης, ενώ η προβαλλόμενη θέση ότι τα Λατινικά αφορούν αποκλειστικά και μόνον τους σπουδαστές των Φιλολογικών Τμημάτων είναι επιστημολογικά απαράδεκτη και ιστορικά ανακριβής. Θεωρούμε ότι η απόφαση του υπουργείου ενισχύει τις πλέον συντηρητικές, ακόμη και εθνικιστικές φωνές, οι οποίες, ταυτίζοντας την αρχαιότητα με την ελληνική γλώσσα και τον ελληνικό πολιτισμό, προβάλλουν ανυπόστατα και επικίνδυνα ιδεολογήματα περί πολιτισμικής ανωτερότητας» αναφέρουν οι καθηγητές και τα μέλη του πανεπιστημιακού τμήματος.

Όπως τονίζουν, υπάρχει ανάγκη για μια αναστοχαστική, ακαδημαϊκά τεκμηριωμένη και παιδαγωγικά άρτια προσέγγιση της αρχαιογνωστικής παιδείας των μαθητών η οποία είναι από καιρό επιβεβλημένη. «Η στείρα και ανιαρή διδασκαλία των αρχαίων γλωσσών και πολιτισμών στην οποία έχουν υποβληθεί τόσες και τόσες γενιές δεν αποτελεί άλλοθι για την ανεύθυνη, βίαιη και αυθαίρετη αποκοπή των μαθητών από τις ρίζες του ευρωπαϊκού πολιτισμού.

Αντίθετα, η χρονίζουσα αυτή πραγματικότητα καθιστά επιτακτικό το καθήκον της Πολιτείας να συνομιλήσει επιτέλους με την επιστημονική κοινότητα, προκειμένου να επανεξεταστούν τόσο το περιεχόμενο όσο και οι στόχοι της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών και των Λατινικών» δηλώνουν καλώντας παράλληλα την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας:

«Να αναθεωρήσει τις εξαγγελίες που οδηγούν στην εξάλειψη των Λατινικών από τη μέση εκπαίδευση και να αναπτύξει έναν ουσιαστικό διάλογο με τους φορείς της εκπαίδευσης σχετικά με τα αρχαιογνωστικά μαθήματα. Ο διάλογος αυτός θα πρέπει να βασίζεται σε επιστημονικά κριτήρια και να λαμβάνει υπόψη αποκλειστικά και μόνο τις παιδαγωγικές, ακαδημαϊκές και ιστορικές παραμέτρους του ζητήματος. Ευελπιστούμε ότι η εποικοδομητική ανταλλαγή απόψεων θα οδηγήσει στην πλήρη ανανέωση του διδακτικού υλικού, στη συνεχή επιμόρφωση των καθηγητών και κυρίως στην αποκατάσταση του ελκυστικού προσώπου του αρχαίου κόσμου» καταλήγει η ανακοίνωση.
---------------------------------------------------------------------------------
Romano More
ΡΩΜΑΪΚΗ MORE είναι ένα πολιτιστικός σύλλογος με έδρα τη Ρώμη, που ιδρύθηκε το Γενάρη του 2017, με στόχο την αποκατάσταση και την προώθηση της ενεργού χρήσης των κλασσικών γλωσσών, τη Λατινική στην πρώτη θέση και, δεύτερον, την αρχαία ελληνική, ως μέσο επικοινωνίας μεταξύ των μορφωμένων ανθρώπων και πώς πιο φυσικό και άμεσο τρόπο για τη μάθησή τους.

Ο Σύνδεσμος, αποτελούμενος από έμπειρους δασκάλους του ιταλικού δημόσιου σχολείου, θέλει πρώτα να προωθήσει μια νέα διδασκαλία λατινικών και αρχαίων ελληνικών και έτσι να τονώσει το ενδιαφέρον εκείνων που επιθυμούν να μάθουν αυτές τις γλώσσες πιο γρήγορα και αποτελεσματικά. , και οι δύο από αυτούς που τις διδάσκουν, έρχονται σε σύγκρουση με τις δυσκολίες της μεθόδου που χρησιμοποιείται σήμερα στα σχολεία. Η διδασκαλία που χρησιμοποιούνται σήμερα δεν είναι πλέον σε θέση να κάνει μια πραγματική γνώση της γλώσσας-στόχου που είναι πραγματικά σε θέση να ανοίξει το μαθητή άμεση πρόσβαση στον τεράστιο πλούτο των γνώσεων που περιέχονται στην κλασική παιδεία.

Επιπλέον, η Ένωση, παρέχοντας ευκαιρίες για αλληλεπίδραση και την παροχή των αναγκαίων μέσων για την απαραίτητη πρακτική χρήση μιλήσει, προτείνεται κυρίως ως μια συλλογή από εκείνους που, ακόμη και εκτός του πεδίου του σχολείου, επιθυμούν να μάθουν ή να εμβαθύνουν τις γνώσεις τους για τις γλώσσες κλασικό, αναπτύσσοντας την ικανότητα να μιλάτε αρχαία Λατινικά και Ελληνικά, να γράφετε και να επικοινωνείτε σε αυτές τις γλώσσες και να περάσετε από αυτό στην τέλεια γνώση τους, όπως συμβαίνει σε όσους μαθαίνουν μια ζωντανή γλώσσα.

Οι ιδρυτές του Συλλόγου και των μελών της, σύμφωνα με μια ανθρωπιστική αντίληψη της γνώσης, πιστεύουν ότι η συνάντηση μεταξύ των ανθρώπων που μοιράζονται τα ίδια ενδιαφέροντα, μέσω ανοιχτού διαλόγου, η οποία υπερβαίνει τις παρεμβαίνουν εμπόδια στην κοινωνική και οικονομική συμφέροντα συμβάσεων, η ίδια παράγει μια πρόοδο της γνώσης. Ως εκ τούτου, είναι η ελπίδα μας ότι το ίδιο πάθος για τα Λατινικά και τα αρχαία ελληνικά, δεν είναι κατανοητή ως αντικείμενο μελέτης για τους δικούς του λόγους, αλλά ως ένα ζωντανό εργαλείο επικοινωνίας και ζωτικής σημασίας, που γεννήθηκε ευκαιρίες για την εμβάθυνση της γνώσης μας για τον αρχαίο κόσμο, ότι η εν λόγω γλώσσες που παράγεται, και μέσα από αυτό και του εαυτού μας που ζούμε στο παρόν, είμαστε πεπεισμένοι ότι η ανθρωπότητα μας ενώνει και με εκείνους που έζησαν στο παρελθόν, πίσω για να ζήσουν σύμφωνα με τα λόγια μας άφησε,

Romano More

Η προκαταχώριση για τα μαθήματα του καλοκαιριού είναι ανοικτή

Αυτή η ανάρτηση είναι επίσης διαθέσιμη σε: en

=====================

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.