Η επανάσταση της Τεχνητής Νοημοσύνης και των Διαλογικών Ρομπότ (Chatbots).
Η Τεχνητή Νοημοσύνη (Τ.Ν.) είναι υπολογιστικά συστήματα, τα οποία μέσω αλγόριθμων, εκτελούν εργασίες, που μέχρι πριν λίγο μπορούσαν να εκτελέσουν μόνο άνθρωποι (οπτική αντίληψη, αναγνώριση ομιλίας, μετάφραση γλωσσών, λήψη αποφάσεων...).
Πολλές εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης κυκλοφορούν ευρέως όπως: Prime Voice παράγει την φωνή οποιουδήποτε, Sembly μεταγράφει, κρατάει σημειώσεις, δημιουργεί περιλήψεις για συνεδριάσεις, Beatoven δημιουργεί μουσική υπόκρουση για μια ιστορία, Papercup μεταγλωττίζει σε οποιαδήποτε γλώσσα, Podcastle μετατρέπει τον φορητό Η/Υ σε στούντιο ηχογράφησης, Durable δημιουργεί ένα επιχειρηματικό ιστότοπο σε λιγότερο από ένα λεπτό κλπ.
Η πρόοδος της Τ.Ν. επιτρέπει σε μηχανές να μπορούν να συμπεριφερθούν σαν νοήμονα όντα, σε σχετικά πολύπλοκες καταστάσεις.
Το πρόσφατο επίτευγμα της εταιρείας OpenAI, ChatGpt-4 (Διαλογικός παραγωγικός προ-εκπαιδευμένος μετασχηματιστής), μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις πληροφοριακού περιεχομένου, να συντάξει κείμενα κατά παραγγελία για ένα θέμα, όπως εκθέσεις, αναφορές, δοκίμια, παραμύθια, να συντάξει περιλήψεις κειμένων, να κάνει αυτόματη μετάφραση, σύνταξη ειδήσεων. Τα κείμενα που παράγει μπορεί να τα γράψει μάλιστα στο στιλ γραφής κάποιου γνωστού συγγραφέα ή δημόσιου προσώπου, ή στο στιλ μιας εποχής, εφόσον του ζητηθεί. Μπορεί να γράψει ακόμη και ακαδημαϊκές εργασίες για φοιτητές. Το ChatGpt έχει ήδη περάσει τις πτυχιακές εξετάσεις Νομικής και Ιατρικής των ΗΠΑ.
Το ChatGPT απέκτησε 1 εκατομμύριο χρήστες σε 5 ημέρες όταν το Facebook χρειάστηκε 10 μήνες για να φθάσει στο 1 εκ. χρήστες.
Για την εκπαίδευσή του, το ChatGPT διάβασε 300 δισ. λέξεις περίπου. Για να φτάσει αυτές τις επιδόσεις ένας άνθρωπος, θα χρειαζόταν να διαβάζει ένα βιβλίο 240 σελίδων τη μέρα για 14.000 χρόνια!
Πρόκειται για μια επαναστατική εξέλιξη και ως τέτοια δεν δημιουργεί απλώς νέα εργαλεία. «Η ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης είναι τόσο θεμελιώδης όσο και η δημιουργία του μικροεπεξεργαστή, του προσωπικού υπολογιστή, του διαδικτύου και του κινητού τηλεφώνου», έγραψε ο Γκέιτς στο blog του. Η επανάσταση είναι βιομηχανική, τεχνολογική και γνωσιακή. Αν μέχρι τώρα ο άνθρωπος αυτοματοποίησε τη μυϊκή του δύναμη, τώρα αυτοματοποιεί και τις γνωσιακές του δεξιότητες. Πολύπλοκα προβλήματα που είναι δαπανηρά και χρονοβόρα για να λυθούν με τη χρήση ανθρώπινης εργασίας, με την τεχνητή νοημοσύνη μπορούν να ολοκληρωθούν σε λίγα λεπτά ή μερικές φορές ακόμη και σε δευτερόλεπτα.
Στην ουσία αναπτύσσεται ένα νέο είδος νοημοσύνης, που, όσον αφορά τα αποτελέσματα, ξεπερνά των ανθρώπων σε ορισμένους τομείς (πχ. ανακάλυψη εξαιρετικά πολύπλοκων στατιστικών προτύπων, που δεν μπορεί ν ανιχνεύσει η ανθρώπινη νοημοσύνη). Διαμορφώνει και ένα νέο τρόπο αντίληψης, που θέτει επί τάπητος κομβικά ερωτήματα για το παρόν και το μέλλον του είδους μας και του πολιτισμού του. Μπορεί να προξενήσει κοσμογονικές αλλαγές στον τρόπο που βλέπουμε την πραγματικότητα, καθώς τώρα συνεργαζόμαστε με μια νέα και ισχυρή μη-ανθρώπινη νοημοσύνη για πρώτη φορά στην ιστορία.
«Η προηγμένη τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να αποτελέσει μια βαθιά αλλαγή στην ιστορία της ζωής στη Γη και θα πρέπει να σχεδιαστεί και να τεθεί υπό διαχείριση με ανάλογη προσοχή και πόρους. Τα προηγμένα νέα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης θα μπορούσαν να προκαλέσουν σοβαρότατους κινδύνους για την κοινωνία και την ανθρωπότητα, αν αυτά εξελιχθούν χωρίς επαρκείς διασφαλίσεις», αναφέρεται στην επιστολή χιλιάδων επιστημόνων, ειδημόνων της τεχνολογίας, επιχειρηματιών και ειδικών από όλο τον κόσμο.
Ο επικεφαλής της Google ζήτησε ένα παγκόσμιο ρυθμιστικό πλαίσιο για την τεχνητή νοημοσύνη, παρόμοιο με αυτό για τον έλεγχο των πυρηνικών όπλων.
Οι αλγόριθμοι που υπάρχουν σήμερα αδυνατούν να λάβουν αποφάσεις όπως οι άνθρωποι, ενώ έχουν πλήρη απουσία κριτικής σκέψης. Η τεχνητή νοημοσύνη είναι καλή στην επεξεργασία δεδομένων, κακή στην αφηρημένη σκέψη. Η ανθρώπινη νοημοσύνη έχει την ικανότητα να χειρίζεται αφηρημένες έννοιες και ιδέες, να δημιουργεί γενικές κατηγορίες και να διατυπώνει νόμους. H τεχνητή νοημοσύνη δεν μπορεί να αντικαταστήσει την ανθρώπινη σκέψη.
Η 4η Βιομηχανική Επανάσταση είναι πλέον εδώ, αν και σε «δοκιμαστική (beta) έκδοση» και σε «λάθος χέρια». Οι μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες θα μονοπωλήσουν την πρόοδο, καθώς πρόκειται για μια πολύ ακριβή τεχνολογία. Η λειτουργία συστημάτων όπως το ChatGpt είναι δαπανηρή και απαιτεί ισχυρούς υπολογιστές για να διαχειρίζονται terabyte δεδομένων για ημέρες ή εβδομάδες κάθε φορά. Τα μεγαλύτερα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης χρειάζονται περίπου 1 δισεκατομμύριο δολάρια το καθένα μόνο για εκπαίδευση.
Σήμερα, η ραγδαία εξέλιξη στον τομέα της ΤΝ πραγματοποιείται από πολυεθνικές. Η «DeepMind» και η «Google» δεν ρώτησαν κανέναν για την κατεύθυνση της έρευνάς τους. Ποιός αποφασίζει για το μέλλον της ανθρωπότητας; Το κεφάλαιο ήδη επιχειρεί να αξιοποιήσει τις εξελίξεις για κατάργηση θέσεων εργασίας και εκτίναξη της κερδοφορίας του.
Περίπου τα δύο τρίτα των υφιστάμενων θέσεων εργασίας είναι πιθανό να επηρεαστούν από κάποιο βαθμό αυτοματοποίησης με βάση την τεχνητή νοημοσύνη, και αυτή θα μπορούσε να αντικαταστήσει το ισοδύναμο 300 εκατομμυρίων θέσεων εργασίας πλήρους απασχόλησης, σύμφωνα με έκθεση της Goldman Sachs.
Μια μελέτη από την OpenAI, το OpenResearch και το Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια διαπίστωσε ότι έως και το 80% όλων των θέσεων εργασίας στις ΗΠΑ θα μπορούσαν να επηρεαστούν τουλάχιστον στο 10% των καθημερινών εργασιών τους, από μοντέλα Τ.Ν.
Σε έρευνα του Διεθνούς Οργανισμού για την Εργασία υπολογίζεται ότι 137 εκατομμύρια θέσεις εργασίας στη Καμπότζη, στην Ινδονησία, στις Φιλιππίνες, στην Ταϋλάνδη και στο Βιετνάμ - περίπου το 56% του εργατικού δυναμικού αυτών των χωρών – αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο της αντικατάστασης από ρομπότ.
Οι προηγούμενες βιομηχανικές επαναστάσεις, παρέχουν μαρτυρίες άσχημων εμπειριών για την ανθρωπότητα, σε παρόμοια ζητήματα:
[Ο γενικός διοικητής των ανατολικών Ινδιών για τον καπιταλιστικό εκσυγχρονισμό και την ανεργία, το 1835: «Ζήτημα είναι αν η ιστορία του εμπορίου έχει να παρουσιάσει παρόμοια αθλιότητα. Τα κόκκαλα των μπαμπακοϋφαντουργών λευκαίνουν τις πεδιάδες των Ινδιών».
Στην Αγγλία, «η παγκόσμια ιστορία δεν έχει να παρουσιάσει πιο φρικτό θέαμα από το σιγανό αφανισμό των άγγλων χειροτεχνών μπαμπακοϋφαντουργών, που κράτησε δεκαετίες ολόκληρες. Πολλοί απ αυτούς πέθαναν απ την πείνα, πολλοί φυτοζωούσαν χρόνια συνέχεια, μαζί με τις οικογένειές τους» (Κ. Μαρξ, «Το Κεφάλαιο, τ. 1, σελ. 447)].
Κάποιοι χουβαρντάδες διατυπώνουν τα αιτήματα της νέας εποχής: μείωση του ωραρίου εργασίας κατά 1 ώρα. Αυτό... Την εποχή του παραλογισμού της κατοχής από 42 άτομα, περιουσίας (που τη δημιούργησαν εννοείται με τα «ανδραγαθήματά» τους) ίσης με την περιουσία της μισής ανθρωπότητας (3,5 δισεκατομμυρίων ανθρώπων), κάποιοι μας προτείνουν να αρκεστούμε στη μείωση της 1 ώρας εργασίας...
Όταν η ανθρωπότητα πληρώνει την «αβλεψία» της να πατεντάρει και να κατοχυρώσει τη γνώση, τα εργαλεία και την κληρονομιά της. Όταν το «εργοστάσιό» της δεν αναγνωρίζεται και οι «σοφοί» και «πρωτοπόροι» βουτάνε ό,τι τους γυαλίσει και το κατοχυρώνουν και με «πατέντες».
[«Οι κουκίδες στο χάρτη που δείχνουν τον τόπο όπου παρουσιάζονται κάθε φορά οι καινοτομίες, μετακινούνται από ήπειρο σε ήπειρο, σε όλη τη διάρκεια της ιστορίας της ανθρωπότητας»/Ιστορία της ανθρωπότητας της Unesco.
«Η τεχνολογία συνεργάζεται με την επιστήμη και η επιστήμη με την τεχνολογία για να προχωρήσουν, άρα είναι αλληλένδετες. Για μια τεχνολογική ανακάλυψη είναι απαραίτητες οι θεωρητικές γνώσεις από διάφορες επιστήμες. Για την επιστημονική ανακάλυψη είναι απαραίτητος ο τεχνολογικός εξοπλισμός»/Σχολικό εγχειρίδιο Τεχνολογίας.
Κάθε δηλ εφευρέτης και καινοτόμος, για να δημιουργήσει την καινοτομία του, έχει στηριχθεί πάνω στον τεράστιο όγκο γνώσης και προόδου που συσσώρευσε η ανθρωπότητα. Ο Ισαάκ Νεύτων το έθεσε σωστά και αναλογικά: "Αν μπόρεσα να δω πιο μακριά απ όλους, είναι γιατί στεκόμουν πάνω σε ώμους γιγάντων".
«Η έννοια αριθμός είναι μια "επινόηση" κάποιου σοφού, μόνο αν τη δούμε ξεκομμένη απ την κοινωνία και την εξέλιξή της. Αλλά για να μπορέσει ο σοφός να μετρήσει χρειάστηκε μια ικανότητα αφαίρεσης απ όλες τις άλλες ιδιότητες των πραγμάτων, και συγκράτησης μόνο του ποσοτικού στοιχείου τους. Αυτή την ικανότητα την απέκτησε η ανθρωπότητα μέσα σε μια μακριά σειρά χιλιετιών δράσης και αντίδρασης με τη φύση, εμπειρίας. Αν το δούμε έτσι, τότε η έννοια αριθμός προβάλλει σαν αφομοίωση και άντληση της λογικής της φύσης, με την πράξη του ανθρώπου»/Φρ. Ένγκελς.
Η οποιαδήποτε γλώσσα, ποτέ δεν προκύπτει σαν αποτέλεσμα της έμπνευσης κάποιων ιδιωτών, αλλά είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας, της επικοινωνίας, της εργασίας και των αγώνων κάθε κοινωνίας. Και είναι η γλώσσα και οι εγγράμματοι και εκπαιδευμένοι άνθρωποι/φορείς της (το σύνολο δηλ των μελών της κοινωνίας) που αποτελούν το θεμελιώδες εργαλείο (ή καλύτερα εργοστάσιο), που πάνω του πατάει και χτίζει ο κάθε ιδιώτης την έμπνευσή του, την παραγωγή και την περιουσία του. Κι αν είναι έτσι, ποια είναι τα δικαιώματα, το μερίδιο ή και η ιδιοκτησία της κοινωνίας, απ τα κάθε είδους επιτεύγματα των ιδιωτών; Τα διεκδίκησε κανείς, ή μήπως τα απέδωσε κάποια κυβέρνηση;
Η τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί ένα έργο δεκαετιών από χιλιάδες ακαδημαϊκούς και άλλους επιστήμονες σε όλο τον κόσμο, που έχουν επενδύσει αμέτρητες εργατοώρες αξιοποιώντας τη γνώση που έχει συσσωρεύσει η ανθρωπότητα ανά τους αιώνες].
Η λύση που προβάλλει σαν αυτονόητη μπρος σ αυτές τις εξελίξεις και πρέπει να διεκδικηθεί, είναι το Καθολικό Άνευ όρων Βασικό Εισόδημα (ΚΑΒΕ). Είναι θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα, που δίνεται σε όλους, εφ όρου ζωής, για το απλό γεγονός ότι έχουν γεννηθεί και συμμετέχουν σε ανθρώπινη κοινωνία. Το ΚΑΒΕ θα είναι η υλοποίηση και συγκεκριμενοποίηση του δικαιώματος που αναφέρεται στο άρθρο 25 της Οικουμενικής Διακήρυξης του ΟΗΕ για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, δηλ. το δικαίωμα που έχει ο καθένας σε ένα βιοτικό επίπεδο ικανό να εξασφαλίσει στον ίδιο και στην οικογένειά του υγεία και ευημερία και ειδικότερα τροφή, ρουχισμό, κατοικία, ιατρική περίθαλψη, όπως και τις απαραίτητες κοινωνικές υπηρεσίες.
Η εργατικότητα και η δημιουργικότητα είναι στη φύση του ανθρώπου. Η εργασία ήταν αυτή που ξεχώρισε τους προγόνους μας απ τα ζώα και δημιούργησε στην κυριολεξία τον άνθρωπο. Με το ΚΑΒΕ θα αποσυνδεθεί η εργασία και η επιβίωση απ την μισθωτή εργασία. Υπάρχουν διάφορα είδη εργασιών: μόρφωση κι εκπαίδευση, τα οικιακά, η φροντίδα ανθρώπων στο σπίτι, η εθελοντική εργασία... Λαμβάνοντας ένα ΚΑΒΕ, θα μπορούσαμε να αφιερώσουμε περισσότερο χρόνο σε δημιουργικές, εθελοντικές ή συνεργατικές εργασίες, απαραίτητες για μας τους ίδιους και για την κοινωνία, χωρίς να χρειάζεται να αμειβόμαστε γι’ αυτές. Το ΚΑΒΕ θα οδηγήσει σε μια αύξηση της παραγωγικότητας, της ελευθερίας και του πολιτισμού, χωρίς προηγούμενο.
Δεν θα είναι η πρώτη φορά που ο καπιταλισμός θα δεχθεί ένα χαλινάρι στην ακόρεστη δίψα του για εκμετάλλευση των ανθρώπων. Οι αγορές είναι η ιστορία των περιορισμών που τέθηκαν και τίθενται στη λειτουργία τους (ώρες εργασίας και 8ωρο, παιδική εργασία, συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας, κοινωνική ασφάλιση...).
Άμεσα οι κοινωνίες πρέπει να κινητοποιηθούν, για να υπάρξουν ισχυρές μορφές δημοκρατικής εποπτείας για τον σχεδιασμό, ανάπτυξη και λειτουργία τεχνολογιών Τ.Ν.
Οι επιχειρήσεις κολοσσοί (Facebook, Google, Amazon …) που αναπτύσσουν συστήματα Τ.Ν., πρέπει να θεωρηθούν εταιρείες κοινού ενδιαφέροντος και χρήσης και να τεθούν υπό επίβλεψη και κρατική ρύθμιση.
Λάρισα 6/5/2023
Γιώργος Παπανικολάου
Σύμφωνα με το Παγκόσμιο Ινστιτούτο McKinsey, σε σύγκριση με τη Βιομηχανική Επανάσταση στα τέλη του 18ου αιώνα, οι αλλαγές που επιφέρει η τεχνητή νοημοσύνη στην κοινωνία συμβαίνουν 10 φορές πιο γρήγορα και θα έχουν 300 φορές μεγαλύτερο αντίκτυπο. Αυτό που συμβαίνει και θα συμβεί τα επόμενα χρόνια δε θα μοιάζει με τίποτα από όσα έχουμε δει ως τώρα στην ανθρώπινη ιστορία.
Οι κλάδοι με τη μεγαλύτερη έκθεση σε πιθανή υποκατάσταση από την τεχνητή νοημοσύνη περιλαμβάνουν νομικές και χρηματιστηριακές υπηρεσίες, σύμφωνα με μελέτη από το Πρίνστον, το Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια και το Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης.
Όσον αφορά συγκεκριμένες θέσεις εργασίας, η μελέτη διαπίστωσε ότι οι τηλεπωλητές και οι καθηγητές μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε μαθήματα όπως η αγγλική γλώσσα και λογοτεχνία, ξένες γλώσσες και Ιστορία, είναι πιθανό να επηρεαστούν από την τεχνητή νοημοσύνη.
Αυτές οι μελέτες διαπιστώνουν ότι ο ανθρώπινος παράγοντας θα εξακολουθήσει να είναι αναγκαίος, αναλαμβάνοντας τα περισσότερα καθήκοντα, αλλά η τεχνητή νοημοσύνη πιθανότατα θα ενσωματωθεί στη δουλειά τους.
Αυτό ισχύει για τις περισσότερες δουλειές αλλά όχι για όλες. Η μελέτη της Goldman Sachs επισημαίνει ότι θέσεις εργασίας με 50% ή μεγαλύτερη έκθεση στην τεχνητή νοημοσύνη - όπου ένα ρομπότ θα μπορούσε να εκτελεί το 50% ή περισσότερο των καθημερινών καθηκόντων - είναι πιθανό να αντικατασταθούν.
στην ετήσια Οικονομική Αναφορά του Προέδρου των ΗΠΑ (2016 Economic Report of the President) αναφέρεται ότι για εργαζόμενους με ωριαίο μισθό κάτω των 20 δολαρίων, υπάρχει πιθανότητα 83% αντικατάστασης τους από ρομπότ, ενώ αντίστοιχα για εκείνους των 20-40 δολ, το ποσοστό είναι 31%. “Το μέγεθος του επερχόμενου «τσουνάμι» ανεργίας ή έστω μερικής απασχόλησης, ενδέχεται να είναι τεράστιο αν αφεθεί ανεξέλεγκτο”, υπογραμμίζει ο δρ. Μαυρίδης.
Σύμφωνα με παλαιότερη έρευνα της McKinsey, η ΑΙ θα μπορούσε να εξωθήσει στην ανεργία το 15% των εργαζομένων παγκοσμίως μέχρι το 2030. Ήτοι 400 εκατομμύρια ανθρώπους.
Σύμφωνα με έκθεση του 2015 του κέντρο ερευνών Nomura, σχεδόν τα μισά επαγγέλματα στην αγορά εργασίας της Ιαπωνίας θα μπορούσαν να γίνουν από ρομπότ ως το 2035. Σε συνεργασία με τον καθηγητή Μάικλ Όζμπορν του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, οι ερευνητές εξέτασαν περισσότερα από 600 επαγγέλματα και διαπίστωσαν ότι στο 49% εξ αυτών, συστήματα ΤΝ θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν τους εργαζόμενους.
Η εντατική αυτοματοποίηση με ρομποτικά συστήματα και τεχνητή νοημοσύνη μπορεί επιπλέον να έχει σοβαρές επιπτώσεις τόσο σε στρώματα αυτοαπασχολουμένων, όσο και επαγγελματοβιοτεχνών, καθώς σε άλλες περιπτώσεις θα περιορίζει ή εξαλείφει επαγγέλματα και σε άλλες θα κάνει εντελώς ασύμφορη τη συνέχιση της παραγωγής με μεθόδους έντασης εργασίας, ή ακόμη και με παλιότερης τεχνολογίας αυτοματοποίηση.
«Επειδή λοιπόν οι μηχανές εξεταζόμενες αυτές καθαυτές, περιορίζουν το χρόνο εργασίας, ενώ όταν χρησιμοποιούνται καπιταλιστικά παρατείνουν την εργάσιμη ημέρα, επειδή αυτές καθαυτές ευκολύνουν την εργασία, ενώ όταν χρησιμοποιούνται καπιταλιστικά αυξάνουν την εντατικότητά της, επειδή αυτές καθαυτές αποτελούν νίκη του ανθρώπου πάνω στις δυνάμεις της φύσης, ενώ όταν χρησιμοποιούνται καπιταλιστικά υποδουλώνουν τον άνθρωπο στις δυνάμεις της φύσης, επειδή αυτές καθαυτές αυξάνουν τον πλούτο του παραγωγού, ενώ όταν χρησιμοποιούνται καπιταλιστικά εξαθλιώνουν τον παραγωγό κλπ, ο αστός οικονομολόγος δηλώνει απλούστατα πως όταν εξετάσουμε αυτές καθαυτές τις μηχανές αποδείχνεται με απόλυτη ακρίβεια ότι όλες αυτές οι χειροπιαστές αντιφάσεις αποτελούν απλή επίφαση της κοινής πραγματικότητας, ενώ αυτές καθαυτές, επομένως και στη θεωρία, δεν υπάρχουν καθόλου. Έτσι απαλλάσσεται από κάθε παραπέρα σπαζοκεφαλιά και επιπλέον φορτώνει στον αντίπαλό του την ανοησία ότι δεν καταπολεμάει την κεφαλαιοκρατική χρησιμοποίηση των μηχανών, αλλά τις ίδιες τις μηχανές.
Ο αστός οικονομολόγος δεν αρνείται καθόλου πως εδώ προβάλλουν και προσωρινά δυσάρεστα. Υπάρχει όμως νόμισμα χωρίς ανάποδη όψη; Γι αυτόν είναι αδύνατη άλλη εκμετάλλευση των μηχανών, εκτός απ την κεφαλαιοκρατική. Επομένως γι αυτόν η εκμετάλλευση του εργάτη μέσω της μηχανής, ταυτίζεται με την εκμετάλλευση της μηχανής μέσω του εργάτη. Όποιος λοιπόν ξεσκεπάζει το πώς έχει στην πραγματικότητα το ζήτημα της κεφαλαιοκρατικής χρησιμοποίησης της μηχανής, δεν θέλει καθόλου τη χρησιμοποίησή της, είναι εχθρός της κοινωνικής προόδου».
(Κ. Μαρξ, «Το Κεφάλαιο, τ. 1, σελ. 458).
Οι επιφυλάξεις ενισχύονται από την αδιαφάνεια και την αδυναμία κατανόησης αυτών των συστημάτων που χαρακτηρίζονται από αυτονομία. Οι πιθανές αρνητικές επιπτώσεις επιτείνονται, εξαιτίας της μεγάλης ασυμμετρίας ισχύος μεταξύ εκείνων που αναπτύσσουν και εφαρμόζουν αλγοριθμικά συστήματα και των χρηστών ή όσων υφίστανται τα αποτελέσματα αυτών των συστημάτων.
Η πρώτη βιομηχανική επανάσταση ταυτίζεται με τη χρήση του ατμού στη λειτουργία των μηχανών και τοποθετείται περίπου στο τέλος του 18ου αιώνα.
Η δεύτερη βιομηχανική επανάσταση προέκυψε με τη χρήση του ηλεκτρισμού αλλά και τη μαζική παραγωγή προϊόντων, βασισμένη στην επιστημονική οργάνωση παραγωγής.
Η τρίτη βιομηχανική επανάσταση στηρίχτηκε στην αυτοματοποίηση των μηχανών, την χρήση της ηλεκτρονικής και των τρανζίστορ και την επεξεργασία της πληροφορίας.
Η 4η βιομηχανική επανάσταση αποτελεί οπωσδήποτε μετεξέλιξη της τρίτης και προέρχεται από τη σύγκλιση των τεχνολογιών των υπολογιστών με τις επικοινωνίες, αυτό δηλαδή που ονομάζουμε internet.
Αν υπάρχει κάτι που διαφοροποιεί την τετάρτη αυτή επανάσταση είναι πως η μηχανή έρχεται να υποκαταστήσει όχι μόνον τη χειρωνακτική εργασία αλλά και την πνευματική εργασία. Η ηλεκτρονική μηχανή δεν αφορά μόνον την βιομηχανική παραγωγή αλλά έχει πλέον εισβάλει σε όλο το φάσμα της οικονομικής ζωής, το εμπόριο, τις υπηρεσίες, ταυτόχρονα όμως έχεις εισβάλει και στην καθημερινότητα των απλών ανθρώπων μέσω της διασκέδασης αλλά και της ευρύτερης κοινωνικής συμπεριφοράς. Μέρα με τη μέρα, η ενσωμάτωση του νέου πολίτη στην κοινωνία απαιτεί ευρεία εξοικείωση και χρήση των μηχανών, οι οποίες έχουν εγκατασταθεί αυτονόητα στο κάθε σπίτι ενώ είναι πανταχού παρούσες σε όλες τις μορφές της κοινωνίας. Αυτό όμως πού κυριολεκτικά αποτελεί πρωτόγνωρο δεδομένο για την ανθρώπινη ιστορία είναι πως μία νέα πραγματικότητα πέραν της προφανούς έχει προκύψει και διεκδικεί ισότιμο κύρος: πρόκειται για την ψηφιακή πραγματικότητα.
«Μερικά από τα πιο βαρετά μέρη της δουλειάς μπορούν να εξαφανιστούν», σημειώνει ο οικονομολόγος Καρλ Μπένεντικ Φρέι. «Μπορούμε να αρχίσουμε να εστιάζουμε περισσότερο στη δημιουργία των σωστών ιδεών, στις σωστές ερωτήσεις, σε πράγματα που είναι πιο ενδιαφέροντα».
Η συναρπαστική αλήθεια είναι ότι δεν γνωρίζουμε πραγματικά πόσο θα αυξηθούν οι δυνατότητες μας. Γιατί ενώ οι δημιουργικές βιομηχανίες – από τα μέσα ψυχαγωγίας έως τημόδα, την αρχιτεκτονική, το μάρκετινγκ και πολλά άλλα – θα αισθανθούν πρώτα τον αντίκτυπο, αυτής η τεχνολογίας, καθώς θα δώσει δημιουργικές υπερδυνάμεις σε όλους. Μακροπρόθεσμα, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία σχεδίων για σχεδόν οτιδήποτε, από νέους τύπους φαρμάκων έως ρούχα και κτίρια. Η γενετική επανάσταση έχει ξεκινήσει.
Για έναν ψηφιακό δημιουργό που εργάζεται σε βιντεοπαιχνίδια και τηλεοπτικές εκπομπές, τα μοντέλα κειμένου σε εικόνα είναι μια μοναδική ανακάλυψη. Αυτή η τεχνολογία δημιουργεί ένα πρώτο σκίτσο σε δευτερόλεπτα , η ταχύτητα με την οποία μπορείτε να δημιουργήσετε και να εξερευνήσετε είναι επαναστατική.
Μπορούν τα χρήματα να αγοράσουν την ευτυχία;
Το ChatGPT παραδέχτηκε ότι μπορεί να είναι παράγοντας για μια ευτυχισμένη ζωή: «Μελέτες έχουν δείξει ότι μέχρι ένα ορισμένο σημείο, η αύξηση του πλούτου μπορεί να σχετίζεται με αυξημένη ευτυχία, καθώς μπορεί να παρέχει πρόσβαση σε βασικές ανάγκες, όπως τροφή, στέγη και υγειονομική περίθαλψη, καθώς και ευκαιρίες για εκπαίδευση και εμπειρίες» ανέφερε.
Αλλά το Bard ήταν πιο ευαίσθητο επί του θέματος, υποστηρίζοντας ότι τα μετρητά δεν θα μας δώσουν την απόλυτη ικανοποίηση που αναζητούμε. «Τα χρήματα δεν μπορούν να σας αγοράσουν την ίδια την ευτυχία», είπε. «Η ευτυχία είναι μια κατάσταση του νου που προέρχεται από μέσα μας. Δεν είναι κάτι που μπορεί να αγοραστεί ή να πουληθεί».
Πριν από λίγες ημέρες το chatbot ανακηρύχθηκε η εφαρμογή με την ταχύτερη αύξηση χρηστών στην ιστορία του Διαδικτύου.
Η Google έχει κι αυτή επενδύσει δισεκατομμύρια δολάρια σε προγράμματα AI, όμως η Microsoft ήταν η πρώτη που ανακοίνωσε ότι ενσωματώνει την τεχνολογία στη μηχανή αναζήτησης Bing, η οποία εμφανίζεται πλέον ως ανταγωνιστής του Google Search για πρώτη φορά στην ιστορία της.
Το νέο Bing θα μπορεί έτσι να απαντά απευθείας στα ερωτήματα των χρηστών, αντί απλώς να παραθέτει μια λίστα με συνδέσμους.
Την ίδια ώρα οι δυνατότητες του ChatGPT έχουν θορυβήσει την εκπαιδευτική κοινότητα, καθώς θα πρέπει πλέον να ελέγχεται αν οι μαθητές χρησιμοποιούν το εργαλείο στις εργασίες τους. Μάλιστα, στις ΗΠΑ και τη Βρετανία, πολλοί καθηγητές ξανασχεδιάζουν τα μαθήματα που διδάσκουν, προσθέτοντας περισσότερες προφορικές εξετάσεις, ομαδικές εργασίες, αλλά και χειρόγραφα κείμενα.
Στον τομέα της υγείας, η τεχνητή νοημοσύνη μεταμορφώνει τον τρόπο με τον οποίο οι επαγγελματίες της ιατρικής διαγιγνώσκουν και θεραπεύουν τους ασθενείς. Ειδικότερα, μια εταιρεία με την ονομασία Babylon Health έχει αναπτύξει ένα chatbot με τεχνητή νοημοσύνη που είναι σε θέση να διαγνώσει ιατρικές παθήσεις με μεγάλη ακρίβεια. Αυτό έχει τη δυνατότητα να μειώσει το φόρτο εργασίας των γιατρών και να καταστήσει την υγειονομική περίθαλψη πιο προσιτή και φυσικά φθηνότερη για όλους.
Στη μάχη για την ανάπτυξη εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης στα πρότυπα του ChatGPT μπαίνει και η Ρωσία. Η ρωσική τράπεζα Sberbank ανακοίνωσε τη Δευτέρα ότι κυκλοφόρησε ένα νέο project το οποίο ονομάζει GigaChat και χαρακτηρίζει ως τον αντίπαλο του ChatGPT.
Στον καπιταλισμό θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη ανεργία, σε μεγαλύτερη εντατικοποίηση, σε μεγαλύτερη πίεση στους μισθούς, ώστε οι κεφαλαιοκράτες να εξασφαλίζουν την ίδια και μεγαλύτερη υπεραξία από λιγότερους εργαζόμενους (που θα χρησιμοποιούν υψηλότερης παραγωγικότητας μέσα, όπως η ΤΝ), ενώ οι εργαζόμενοι θα δουλεύουν τα πιο δημιουργικά και δύσκολα στοιχεία της εργασίας τους προσπαθώντας να ακολουθήσουν το ρυθμό της ΤΝ, υπό την απειλή της απόλυσης και αντικατάστασης από άλλους ανθρώπους από τη στρατιά των ανέργων, ή της αυτοματοποίησης της θέσης εργασίας τους.
η εταιρεία αξιοποιεί την αλληλεπίδραση των ήδη πάνω από εκατό εκατομμυρίων χρηστών του ChatGPT, ώστε να βελτιώσει το μοντέλο. Κάθε δωρεάν χρήση του ChatGPT αποτελεί ταυτόχρονα και δωρεάν εκπαίδευσή του από τον χρήστη.
Το ChatGPT δεν είναι το μόνο προϊόν της «OpenAI» που έχει κινήσει το ενδιαφέρον. Το Dall-e είναι ένα πρόγραμμα που μπορεί να δημιουργήσει εικόνες με βάση τις λεκτικές οδηγίες που θα του δοθούν, και μάλιστα ακολουθώντας την τεχνοτροπία που θα του υποδειχθεί (π.χ. σε στιλ Βαν Γκογκ). Μπορεί ακόμα και να κάνει ...επεκτάσεις ή τροποποιήσεις σε πίνακες γνωστών ζωγράφων, που δύσκολα μπορούν να εντοπιστούν!
Σε αρκετά χρόνια από σήμερα, σύμφωνα με τον κ. Κοντογιάννη, τα συστήματα ΤΝ θα είναι διασυνδεδεμένα με τους ανθρώπους αλλά και μεταξύ τους, επιτρέποντας μας να λειτουργούμε πέραν των φυσικών δυνατοτήτων μας. Ενσωματωμένοι αισθητήρες και ηλεκτρονικό-μηχανικές διατάξεις θα παρέχουν επαυξημένη αίσθηση του περιβάλλοντος ή άμεση πρόσβαση σε υπολογιστική ισχύ για την λήψη αποφάσεων. Σε ακόμη πιο εξελιγμένο επίπεδο, ίσως δούμε υπολογιστές βασισμένους σε βιολογικό υλικό.
Προκαταλήψεις
Αυτή η καθαρά στατιστική προσέγγιση της γλώσσας αποτυπώνει ένα αρκούντως πλούσιο πολιτιστικό και κοινωνικό υπόβαθρο πίσω από την έννοια κάθε λέξης μ’ έναν τρόπο που κανένα λεξικό δεν θα μπορούσε ποτέ να κάνει.
Για παράδειγμα, οι λέξεις για τα λουλούδια βρίσκονται “συγκεντρωμένες” πιο κοντά σ’ εκείνες που συνδέονται με την ευχαρίστηση, ενώ οι λέξεις για τα έντομα βρίσκονται εγγύτερα των λέξεων που συνδέονται με την δυσαρέσκεια, αντικατοπτρίζοντας προφανώς τις κοινές πεποιθήσεις μας για τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των λουλουδιών έναντι των εντόμων.
Η ίδια έρευνα δείχνει ότι ορισμένες πιο ανησυχητικές, σιωπηλές προκαταλήψεις -που αποτελούν κοινό εύρημα των ψυχολογικών πειραμάτων- υιοθετούνται εύκολα από τους αλγόριθμους μηχανικής μάθησης. Για παράδειγμα, οι λέξεις “θηλυκό” και “γυναίκα” συνδέονται στενότερα με τις τέχνες και τις ανθρωπιστικές επιστήμες όπως επίσης με το σπίτι, ενώ αντίθετα, οι έννοιες “αρσενικό” και “άνδρας” βρίσκονται πιο κοντά στα μαθηματικά και τα επαγγέλματα που σχετίζονται με την μηχανική.
Συστήματα ΤΝ είναι επίσης πιο πιθανό να συσχετίσουν αμερικανο-ευρωπαϊκά ονόματα με ευχάριστες λέξεις όπως “δώρο” και “ευτυχισμένος” ενώ τα αφρο-αμερικάνικα συνδέονται συχνότερα με δυσάρεστες λέξεις.
Τα συγκεκριμένα ευρήματα δείχνουν πως οι αλγόριθμοι μηχανικής μάθησης έχουν αποκτήσει τις ίδιες μεροληψίες μ’ εκείνες των ανθρώπων που- όπως φαίνεται από τα τεστ έμμεσου συσχετισμού, τουλάχιστον στις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο- τείνουν να συνδέουν τις ευχάριστες λέξεις με τη λευκή φυλή!
Συστήματα ΤΝ που μέσω των κοινωνικών δικτύων θα λαμβάνουν υπόψιν τους και τη γνώμη των πολιτών, θα είναι πιο συμμετοχικά ακόμα και απ’ την άμεση δημοκρατία και μάλιστα με πιο σοφό τρόπο”, μας λέει ο δρ. Μαυρίδης. Θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να συγκερασθούν απόψεις με βέλτιστα αποτελέσματα για το σύνολο, εφόσον τα “μέρη” του συνόλου επιθυμούν το καθολικό όφελος κι όχι μόνον το δικό τους.
η Adidas παρουσίασε πέρυσι το νέο πρότυπο μοντέλο εργοστασιακής παραγωγής που ονομάζεται “Speedfactory” και Futurecraft M.F.G. Βασίζεται αποκλειστικά στα ρομπότ, την ΤΝ, και την τεχνική της τρισδιάστατης εκτύπωσης.
Απ’ την σχεδίαση ενός νέου μοντέλου παπουτσιών, την κατασκευή και δοκιμή του, ως την έναρξη της μαζικής παραγωγής του, την παραγγελία των υλικών, την αποστολή και επιστροφή των δειγμάτων, το “σετάρισμα” του εργοστασίου, την οργάνωση της αλυσίδας συναρμολόγησης και τελικά την αποστολή των πρώτων ολοκληρωμένων προϊόντων στα καταστήματα, μπορεί να χρειαστούν ως και 18 μήνες. Με τα Speedfactories ο χρόνος αυτός συντομεύει σε λιγότερο από μια εβδομάδα (!) ίσως ακόμα και σε μια μία ημέρα απ’ την στιγμή που θα έχει ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός του παπουτσιού!
Τα αθλητικά της Adidas δεν θα σχεδιάζονται μόνον στην οθόνη του υπολογιστή αλλά θα μπορούν και να δοκιμάζονται στον υπολογιστή για χαρακτηριστικά όπως η εφαρμογή και η αντοχή. Για να βελτιωθεί μάλιστα ακόμα περισσότερο η αποδοτικότητα της διαδικασίας, το Speedfactory θα μπορεί να προσομοιώνει την αλυσίδα παραγωγής σε ένα μοντέλο εικονικής πραγματικότητας. Εφόσον όλα κυλήσουν χωρίς προβλήματα ή επιλυθούν οι όποιες δυσλειτουργίες εμφανιστούν, η παραγωγή θα μεταφέρεται στο φυσικό σύστημα. Τι σημαίνουν όμως όλα αυτά; Απλά, κάθε Speedfactory θα απασχολεί όλους κι όλους 160 εργάτες υψηλής εξειδίκευσης. Σήμερα, σε μια τυπική μονάδα παραγωγής της εταιρίας στην Ασία, εργάζονται κατά μέσο όρο περισσότεροι από 1.000.
Πάνω από 16 τρισ. δολάρια αναμένεται να προστεθούν στο παγκόσμιο ΑΕΠ από τις εφαρμογές AI μέχρι το 2030.
«Yπάρχει ένα χάσμα μεταξύ των ανθρώπων και αυτών των αλγορίθμων… H γλωσσική τους κατανόηση είναι επιφανειακή… Ενώ τα γλωσσικά μοντέλα είναι προγραμματισμένα να προβλέπουν κοντινές λέξεις, ο ανθρώπινος εγκέφαλος προβλέπει συνεχώς μια ιεραρχία αναπαραστάσεων που εκτείνονται σε πολλαπλές χρονικές κλίμακες», διαπιστώνει μελέτη που συνέκρινε τη λειτουργία του ανθρώπινου εγκεφάλου με εκείνη των μηχανών και δημοσιεύτηκε τις αρχές Μαρτίου στο Nature.
Με τους αλγόριθμους, ο Homo Sapiens ανέπτυξε ένα εργαλείο αντάξιο των προσδοκιών του. Ένα εργαλείο που φέρεται να κρατάει το κλειδί για το πέρασμα από το βασίλειο της αναγκαιότητας στο βασίλειο της ελευθερίας. Τη δημιουργία δηλαδή ενός καλύτερου κόσμου, όπου οι άνθρωποι θα απαλλαγούν από το άγχος των βιοτικών αναγκών τους και θα έχουν άπλετο χρόνο για συζήτηση, έρωτα, παιχνίδι, τέχνη, διασκέδαση... Έναν κόσμο ελευθερίας και δικαιοσύνης.
Αυτός όμως που είναι υπαρκτός κίνδυνος είναι οι άνθρωποι να αποκτήσουν τη νοημοσύνη των μηχανών. Όσο άνθρωπος αποκόπτεται από την κατανόηση αφηρημένων εννοιών, όσο αδυνατεί ή και αρνείται να δημιουργήσει αξίες και ηθικούς κανόνες επανεκτιμώντας βεβαίως διαρκώς τα νέα δεδομένα και αναζητώντας το διαχρονικό, τόσο θα αυτοθαυμάζεται από τα επιτεύγματα του αλλά και θα αισθάνεται ότι κολυμπά σε έναν κόσμο που δεν έχει δομή και νόημα.
Η επέλευση της τεχνητής νοημοσύνης απειλεί να μας εκθρονίσει από την πρώτη θέση σε ό,τι αφορά την νόηση, ενώ επίσης απειλεί να μας αποξενώσει από έναν κόσμο στον οποίο διανοητικά καθήκοντα ανατίθενται όλο και περισσότερο σε συστήματα ΤΝ των οποίων τις λειτουργίες δεν μπορούμε να κατανοήσουμε πλήρως.
Και ένα μάθημα για την ηθική της τεχνητής νοημοσύνης είναι ότι δεν πρέπει να θεωρούμε την ηθική απλώς ως ένα σύνολο περιορισμών ή απαγορεύσεων στην ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης, π.χ. περιορισμών σχετικά με το σεβασμό του απορρήτου ή άλλων δικαιωμάτων. Θα πρέπει επίσης να θίξουμε το ηθικό ερώτημα εάν οι στόχοι για τους οποίους αναπτύσσεται η τεχνητή νοημοσύνη είναι πραγματικά αξιόλογοι, στόχοι που προωθούν τα συμφέροντα της ανθρωπότητας. Και δεν θα αρκεί να απαντήσουμε σε αυτήν την ερώτηση λέγοντας ότι οι στόχοι πληρούν τις υποκειμενικές προτιμήσεις κάποιου ή ότι παράγουν περισσότερο πλούτο.
πρόσφατο άρθρο στο αμερικανικό οικονομικό περιοδικό «Forbes», όπου ο συνεργάτης του Ενρίκε Ντανς γράφει: «Τα δεδομένα είναι το μυστικό όπλο κάθε εταιρείας, το νέο πετρέλαιο, η βενζίνη που κινεί τους αλγορίθμους. Χρησιμοποιήστε όποια μεταφορά θέλετε, αλλά ως διευθύνων μια εταιρεία, αν τα δεδομένα, η μηχανική μάθηση και η τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι στην κορυφή της ατζέντας σας, τότε θα έπρεπε να σας απομακρύνουν από τη θέση σας. Δεν ξέρουμε ακόμα σε ποιον θα ανήκουν αυτά τα δεδομένα, δεν ξέρουμε αν η τεχνητή νοημοσύνη θα είναι ιδιόκτητη ή ανοιχτή (σ.σ. ανοιχτό λογισμικό), αλλά ξέρουμε ότι τώρα είναι η ώρα να σταματήσετε να φοβάστε την τεχνητή νοημοσύνη και να αρχίσετε να δουλεύετε για να κατανοήσετε τις επιπτώσεις της... Αν υπάρχει ένα πράγμα που οι πιο πολύτιμες στον κόσμο εταιρείες (σ.σ. τα μεγαλύτερα μονοπώλια) συμφωνούν, είναι ότι η μελλοντική τους επιτυχία στηρίζεται στην τεχνητή νοημοσύνη».
Σήμερα, με την εξέλιξη των υπολογιστών και τη διασύνδεσή τους (διαδίκτυο), έχουμε τη δημιουργία πληθώρας δεδομένων, που είναι εύκολα προσβάσιμα και διαχειρίσιμα.
Για την Τ.Ν. το καύσιμο είναι τα δεδομένα.
Oι εταιρείες στις ΗΠΑ έχουν διπλασιάσει τα κέρδη τους από το 2009 και έπειτα. Όμως, αυτή η μεγάλη αύξηση της κερδοφορίας δεν οδήγησε σε δημιουργία περισσότερων καλοπληρωμένων θέσεων εργασίων ή σε μία αύξηση των μισθών για τους ήδη εργαζόμενους. Οι εταιρείες επέλεξαν, ανταυτού, να επενδύσουν τα κέρδη τους στην τεχνολογία, σε αλγόριθμους και μηχανές που έρχονται να πάρουν τη θέση των εργαζόμενων, κάνοντας τη δουλειά τους πολύ πιο αποτελεσματικά και πολύ πιο οικονομικά. Ως συνέπεια, η βελτίωση της οικονομικής απόδοσης οδηγεί σε περαιτέρω χειροτέρευση των συνθηκών για τους εργαζόμενους, σε μείωση των θέσεων εργασίας και σε κατάρρευση της διαπραγματευτικής ικανότητας τους αφού οι εταιρείες επενδύουν στην απεξάρτησή τους από αυτούς.
Ένγκελς: "Το ότι τα καθαρά μαθηματικά, ισχύουν ανεξάρτητα από την ειδική εμπειρία του κάθε ατόμου, είναι βέβαια σωστό (σ.σ δηλ η έννοια είναι μέσο προσέγγισης για το κάθε άτομο ξεχωριστά). Όμως για να μπορεί να μετράει ο άνθρωπος, δεν αρκεί μόνο να υπάρχουν τα μετρήσιμα αντικείμενα, αλλά είναι απαραίτητη και η ύπαρξη της ικανότητας του: παραβλέπει κατά τη στιγμή της θεώρησης αυτών των αντικειμένων, όλες τις άλλες ιδιότητες, εκτός του αριθμού των. Αυτή όμως η ικανότητα είναι αποτέλεσμα μιας μακρόχρονης ιστορικής εξέλιξης, που βασίζεται αποκλειστικά στην εμπειρία. Όπως την έννοια του αριθμού, έτσι και την έννοια του σχήματος, την έχουμε πάρει αποκλειστικά από τον εξωτερικό κόσμο και δεν ξεπήδησε καθόλου από το κεφάλι μας σαν προϊόν δήθεν της καθαρής σκέψης".
Δηλ το πραγματικό υποκείμενο της γνώσης δεν είναι ένα άτομο, είναι η κοινωνία. Σε σχέση με την κοινωνία, το περιεχόμενο των εννοιών δεν είναι καθορισμένο απ τη συνείδηση, δεν είναι υποκειμενικό, δεν έχει εισαχθεί στον κόσμο των φαινομένων απ το υποκείμενο, αλλά αυτό το υποκείμενο το αντλεί απ την αντικειμενική πραγματικότητα και το εκφράζει κάτω από ιδεατή μορφή.
Μάρξ: "Η άποψη του παλιού υλισμού είναι "η κοινωνία των πολιτών". Η άποψη του καινούργιου υλισμού είναι η ανθρώπινη κοινωνία ή η κοινωνικοποιημένη ανθρωπότητα".
«Η ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης είναι τόσο θεμελιώδης όσο και η δημιουργία του μικροεπεξεργαστή, του προσωπικού υπολογιστή, του διαδικτύου και του κινητού τηλεφώνου», έγραψε ο Γκέιτς στο blog του. «Θααλλάξει τον τρόπο με τον οποίο εργάζονται, μαθαίνουν, ταξιδεύουν, λαμβάνουν υγειονομική περίθαλψη και επικοινωνούν οι άνθρωποι. Ολόκληρες βιομηχανίες θα αναπροσανατολιστούν γύρω από τη νέα ανακάλυψη. Οι επιχειρήσεις θα ξεχωρίζουν από το πόσο καλά τη χρησιμοποιούν». Ωστόσο, ο Γκέιτς αναγνώρισε ότι η τεχνολογία«εγείρει δύσκολα ερωτήματα σχετικά με το εργατικό δυναμικό, το νομικό σύστημα, το απόρρητο, τις προκαταλήψεις και πολλά άλλα», έγραψε.
το Chat-GPT, που κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο, έχει περίπου 20 δισεκατομμύρια κόμβους, τις λεγόμενες τεχνητές συνάψεις. Το GPT-4 λειτουργεί ήδη με 100 τρισεκατομμύρια τέτοιες συνδέσεις. Ο ανθρώπινος εγκέφαλος, για σύγκριση, έχει χίλια τρισεκατομμύρια συνάψεις.
Στον τομέα της υγείας, η τεχνητή νοημοσύνη μεταμορφώνει τον τρόπο με τον οποίο οι επαγγελματίες της ιατρικής διαγιγνώσκουν και θεραπεύουν τους ασθενείς. Ένα παράδειγμα είναι η χρήση αλγορίθμων μηχανικής μάθησης για την ανάλυση ιατρικών εικόνων, όπως οι μαγνητικές τομογραφίες. Αυτοί οι αλγόριθμοι μπορούν να εντοπίσουν ανωμαλίες που μπορεί να διαφεύγουν από το ανθρώπινο μάτι, οδηγώντας σε ακριβέστερες διαγνώσεις και καλύτερα αποτελέσματα για τους ασθενείς. Ειδικότερα, μια εταιρεία με την ονομασία Babylon Health έχει αναπτύξει ένα chatbot με τεχνητή νοημοσύνη που είναι σε θέση να διαγνώσει ιατρικές παθήσεις με μεγάλη ακρίβεια. Αυτό έχει τη δυνατότητα να μειώσει το φόρτο εργασίας των γιατρών και να καταστήσει την υγειονομική περίθαλψη πιο προσιτή και φυσικά φθηνότερη για όλους.
(Ένγκελς, «Ο ρόλος της εργασίας στην ανθρωποποίηση του πιθήκου»).
...Συνοπτικά, το ζώο απλώς χρησιμοποιεί την εξωτερική Φύση και την μεταβάλλει μόνο με την παρουσία του. Με τις αλλαγές που της δημιουργεί ο άνθρωπος, την κάνει να υπηρετήσει τους σκοπούς του, την εξουσιάζει. Σ’ αυτό βρίσκεται η τελευταία ουσιαστική διαφορά ανάμεσα στον άνθρωπο και στα υπόλοιπα ζώα, και τη διαφορά αυτή τη χρωστά για άλλη μια φορά στην εργασία 10. Ας μην κολακευόμαστε ωστόσο πάρα πολύ για τις ανθρώπινες νίκες μας πάνω στη Φύση. Η Φύση μας εκδικείται για καθεμιά τους. Κάθε νίκη έχει βέβαια κατά κύριο λόγο τις συνέπειες στις οποίες υπολογίσαμε, αλλά σε συνέχεια έχει εντελώς διαφορετικά, απρόοπτα αποτελέσματα, που πολύ συχνά εκμηδενίζουν τις πρώτες τους συνέπειες. Οι άνθρωποι που στη Μεσοποταμία, στην Ελλάδα, στη Μικρά Ασία και αλλού, κατέστρεψαν τα δάση για να αποκτήσουν καλλιεργήσιμη γη, ποτέ δεν ονειρεύτηκαν πως μ’ αυτό βάζανε τις βάσεις για την πραγματική ερήμωση αυτών των χωρών, καταστρέφοντας μαζί με τα δάση και τα κέντρα συγκέντρωσης και διατήρησης της υγρασίας 11. Όταν οι ορεινοί Ιταλοί κατέστρεψαν στις νότιες πλαγιές των Άλπεων τα δάση των ελάτων, που με τόση φροντίδα διατηρήθηκαν στις βόρειες κλιτύες, δεν είχαν ιδέα πως μ’ αυτό τον τρόπο υποσκάπτανε τη γαλακτοκομία στην περιοχή τους. Ακόμα λιγότερο υποψιάζονταν ότι μ’ αυτή την τακτική στερούσαν από νερό τις βουνίσιες πηγές τους στο μεγαλύτερο μέρος του χρόνου και πως την εποχή των βροχών θα χύνονταν στην πεδιάδα πιο ορμητικοί οι χείμαρροι. Εκείνοι που διέδωσαν τις πατάτες στην Ευρώπη, δεν ήξεραν πως μαζί με τους αζωτούχους βολβούς, διέδιδαν και την ασθένεια της χοιράδωσης 12. Έτσι τα γεγονότα μας θυμίζουν σε κάθε βήμα, πως δεν κυριαρχούμε καθόλου πάνω στη Φύση όπως ένας κατακτητής πάνω σ’ έναν ξένο λαό, όπως κάποιος που θα στεκόταν έξω από τη Φύση, αλλά πως ανήκουμε στη Φύση με τη σάρκα, το αίμα, και το μυαλό μας, πως είμαστε μέσα της και πως όλη μας η εξουσία βρίσκεται στο πλεονέκτημα που έχουμε σχετικά μ’ όλα τ’ άλλα όντα, να γνωρίζουμε τους νόμους της και να μπορούμε να τους εφαρμόζουμε ορθά. Και πράγματι, κάθε μέρα που περνά μαθαίνουμε να κατανοούμε ορθότερα αυτούς τους νόμους και να αναγνωρίζουμε τις λιγότερο ή περισσότερο μακρινές συνέπειες των επεμβάσεων μας στην πατροπαράδοτη πορεία της Φύσης. Ύστερα προπαντός από τις τεράστιες προόδους των φυσικών επιστημών αυτό τον αιώνα, μπορούμε όλο και πιο πολύ να γνωρίζουμε, άρα και να ελέγχουμε και τις μακρινές φυσικές συνέπειες τουλάχιστον των πιο συνηθισμένων πράξεων μας στον τομέα της παραγωγής.
Απλά όσο πιο πολύ γίνεται αυτό, τόσο πιο πολύ όχι μονάχα θα νιώσουν αλλά θα μάθουν ξανά οι άνθρωποι πως είναι ένα με τη Φύση, και τόσο πιο πολύ θα γίνεται αδύνατη η παράλογη και αφύσικη ιδέα για μια αντίθεση ανάμεσα στο πνεύμα και την ύλη, τον άνθρωπο και τη Φύση, την ψυχή και το σώμα, ιδέα που απλώθηκε στην Ευρώπη ύστερα από την παρακμή της κλασικής αρχαιότητας και που διαμορφώθηκε στην πιο υψηλή μορφή της με το χριστιανισμό. Αν όμως χρειάστηκε η εργασία χιλιετηρίδων για να μάθουμε κάπως να υπολογίζουμε τις μακρινές φυσικές συνέπειες των ενεργειών μας που αποβλέπουν στην παραγωγή, αυτό ήταν πολύ πιο δύσκολο σε ό,τι αφορά τις απώτερες κοινωνικές συνέπειες αυτών των πράξεων. Αναφέραμε την πατάτα και τη διάδοση της χοιράδωσης που την ακολούθησε. Τι είναι όμως η χοιράδωση, μπροστά στις συνέπειες που είχε στις συνθήκες ζωής των λαϊκών μαζών ολόκληρων χωρών, ο περιορισμός της τροφής των εργατών στις πατάτες μονάχα; Τι είναι μπροστά στην πείνα που ξέσπασε το 1847 στην Ιρλανδία, σαν συνέπεια της ασθένειας της πατάτας, πείνα που οδήγησε στον τάφο ένα εκατομμύριο Ιρλανδούς που τρέφονταν σχεδόν αποκλειστικά με πατάτες και υποχρέωσε σε μετανάστευση άλλα δυο εκατομμύρια; Όταν οι Άραβες έμαθαν να αποστάζουν το οινόπνευμα, ποτέ δεν τους πέρασε από το μυαλό πως έτσι δημιουργούσαν ένα από τα κυριότερα όπλα για την εξαφάνιση από το πρόσωπο της γης των ιθαγενών της Αμερικής, που δεν είχε ανακαλυφτεί ακόμα.
Κι όταν αργότερα ο Χριστόφορος Κολόμβος ανακάλυψε την Αμερική, δεν ήξερε πως μ’ αυτό ξαναζωντάνευε τη δουλεία που είχε από καιρό εξαφανιστεί στην Ευρώπη και έβαζε τις βάσεις για το δουλεμπόριο των μαύρων. Οι άνθρωποι που το 17ο και το 18ο αιώνα δούλευαν για να δημιουργήσουν την ατμομηχανή, δεν είχαν ιδέα ότι δημιουργούσαν το όργανο που περισσότερο από κάθε άλλο θα επαναστατικοποιούσε τις κοινωνικές συνθήκες σ’ ολόκληρο τον κόσμο. Ιδιαίτερα στην Ευρώπη, συγκεντρώνοντας τον πλούτο στα χέρια της μειοψηφίας ενώ η τεράστια πλειοψηφία κατάληξαν να είναι ακτήμονες, η ατμομηχανή θα έδινε πρώτα την πολιτική και την κοινωνική εξουσία στην αστική τάξη, αλλά σε συνέχεια θα γεννούσε έναν ταξικό αγώνα ανάμεσα στην αστική τάξη και το προλεταριάτο, που δεν μπορεί να λήξει παρά με την ανατροπή της αστικής τάξης και την κατάργηση όλων των ταξικών ανταγωνισμών. Αλλά και σ’ αυτή την περιοχή, μαθαίνουμε σιγά-σιγά με μακρά και συχνά σκληρή εμπειρία και με τη συλλογή και την ανάλυση του ιστορικού υλικού, να διακρίνουμε καθαρά τις έμμεσες και μακρινές κοινωνικές συνέπειες της παραγωγικής μας δραστηριότητας κι έτσι μας δίνεται η δυνατότητα να εξουσιάσουμε και να ρυθμίσουμε κι αυτές τις συνέπειες. Αλλά για να πραγματοποιήσουμε αυτό το διακανονισμό, χρειάζεται κάτι περισσότερο από απλή γνώση. Χρειάζεται μια ολοκληρωτική ανατροπή του υπάρχοντα τρόπου παραγωγής και μαζί μ’ αυτό, ολόκληρης της σύγχρονης κοινωνικής τάξης. Όλοι οι παλιότεροι τρόποι παραγωγής, απέβλεπαν απλώς να πετύχουν το πιο άμεσο και απευθείας αποτέλεσμα της εργασίας και αμελούσαν ολοκληρωτικά τις μακρινές συνέπειες, εκείνες που εμφανίζονται αργότερα και που γίνονται αποτελεσματικές μέσα από τη βαθμιαία επανάληψη και συσσώρευση. Η πρωτόγονη κοινοτική ιδιοκτησία του εδάφους αντιστοιχούσε, από τη μια μεριά, σ’ ένα επίπεδο ανάπτυξης των ανθρώπων, όπου ο ορίζοντας τους περιοριζόταν σε ό,τι ήταν άμεσα εφικτό, και, από την άλλη, προϋπέθετε κάποιο πλεόνασμα διαθέσιμου εδάφους, που άφηνε κάποια περιθώρια για διόρθωση τυχόν κακών συνεπειών αυτής της πρωτόγονης οικονομίας. Από τη στιγμή που εξαντλήθηκε αυτό το πλεόνασμα του εδάφους, παρήκμασε και η πρωτόγονη ιδιοκτησία. Ωστόσο όλες οι ανώτερες μορφές παραγωγής, οδήγησαν στη διαίρεση του πληθυσμού σε διαφορετικές τάξεις και συνακόλουθα στον ανταγωνισμό ανάμεσα στις κυρίαρχες και στις καταπιεζόμενες τάξεις. Αλλά χάρη σ’ αυτό, το συμφέρον της κυρίαρχης τάξης έγινε το κινητήριο στοιχείο της παραγωγής, στο βαθμό που η τελευταία δεν περιοριζόταν στη στοιχειώδη συντήρηση του καταπιεζόμενου λαού. Αυτό το πραγματοποίησε πιο ολοκληρωμένα ο καπιταλιστικός τρόπος παραγωγής, που κυριαρχεί σήμερα στη δυτική Ευρώπη. Οι μεμονωμένοι καπιταλιστές, που ελέγχουν την παραγωγή και την ανταλλαγή δεν ενδιαφέρονται μόνο για το πιο άμεσο χρήσιμο αποτέλεσμα των ενεργειών τους. Αλλά κι αυτό το χρήσιμο αποτέλεσμα –στο βαθμό που πρόκειται για τη χρήση του παραγόμενου ή ανταλλασσόμενου προϊόντος– περνά ολοκληρωτικά σε δεύτερο πλάνο. Μοναδικό κίνητρο γίνεται το κέρδος που πρόκειται να επιτευχθεί με την πώληση.
* * *
Η αστική κοινωνική επιστήμη, η κλασική πολιτική οικονομία, καταπιάνεται προπαντός μόνο με τα άμεσα επιδιωκόμενα αποτελέσματα των ανθρώπινων πράξεων που προσανατολίζονται στην παραγωγή και την ανταλλαγή. Αυτό ανταποκρίνεται εντελώς στην κοινωνική οργάνωση, της οποίας αποτελεί τη θεωρητική έκφραση. Εφόσον οι ξεχωριστοί καπιταλιστές μπαίνουν στην παραγωγή και την ανταλλαγή αναζητώντας άμεσο κέρδος, δεν μπορούν να ληφθούν υπόψη κατ’ αρχήν, παρά μόνο τα πιο κοντινά, τα πιο άμεσα αποτελέσματα. Όταν ένας μεμονωμένος εργοστασιάρχης ή έμπορος πουλά το εμπόρευμα που παράγει ή που αγοράζει, με το συνηθισμένο κέρδος, μένει ικανοποιημένος, και δεν ασχολείται με το τι συμβαίνει ύστερα με το εμπόρευμα ή με τον αγοραστή του. Το ίδιο συμβαίνει και με τις φυσικές συνέπειες των πράξεων του. Τι τους ένοιαζε τους ισπανούς κατόχους φυτειών στην Κούβα, που έκαιγαν τα δάση στις πλαγιές και έβρισκαν στη στάχτη αρκετό λίπασμα για μια γενιά, εξαιρετικά αποδοτικών δέντρων του καφέ, τι τους ένοιαζε ότι οι ραγδαίες βροχές θα έπαιρναν ύστερα το απροστάτευτο πια επιφανειακό στρώμα της γης, αφήνοντας πίσω τους μονάχα τους γυμνούς βράχους; Τόσο σε σχέση με τη Φύση, όσο και σε σχέση με την κοινωνία, ο σημερινός τρόπος παραγωγής ενδιαφέρεται προπαντός μόνο για το πρώτο, το πιο κοντινό, το πιο απτό αποτέλεσμα. Και ύστερα εκπλήσσονται για το ότι οι μακρινές συνέπειες των πράξεων που αποβλέπουν σ’ αυτό το σκοπό, είναι εντελώς διαφορετικές, τις περισσότερες φορές εντελώς αντίθετες, για το ότι η αρμονία της προσφοράς και της ζήτησης μετατρέπεται στο διαμετρικά αντίθετο της, όπως μας το δείχνει η ανάπτυξη κάθε δεκάχρονου βιομηχανικού κύκλου, του οποίου και η Γερμανία είχε ένα μικρό προανάκρουσμα με το κραχ 13, για το ότι η ατομική ιδιοκτησία που στηρίζεται στην προσωπική εργασία εξελίσσεται αναγκαστικά προς την έλλειψη ιδιοκτησίας των εργαζομένων, ενώ όλη η ιδιοκτησία συγκεντρώνεται όλο και πιο πολύ στα χέρια αυτών που δεν εργάζονται,
Καθολικό Άνευ όρων Βασικό Εισόδημα: ένα θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα που πρέπει να διεκδικήσουμε.
https://politikofilosofikesanazitiseis.blogspot.com/2020/04/blog-post_29.html
Έχει η κοινωνία δικαιώματα πάνω στον πλούτο που παράγεται και πόσα;
https://politikofilosofikesanazitiseis.blogspot.com/2020/02/blog-post_20.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.