Κυριακή 5 Νοεμβρίου 2023

Ελλάδα: Η κρίση κόστους ζωής πλήττει σκληρά τα απλά νοικοκυριά


Η Ελλάδα έχει ανακάμψει από την οικονομική κρίση και κρίνεται για άλλη μια φορά φερέγγυα. 
Όμως, ο αυξανόμενος πληθωρισμός βάζει τα κοινά νοικοκυριά υπό τεράστια πίεση.



«Τα χρήματα που ξοδεύω τώρα στο σούπερ μάρκετ για να αγοράσω τρόφιμα τριών ημερών για την οικογένειά μου, πέρυσι ήταν αρκετά για παντοπωλεία μιας ολόκληρης εβδομάδας», λέει η Άννα Πετροπούλου στη DW. 

Για την 49χρονη Ελληνίδα μητέρα τριών παιδιών, η επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ είναι γεμάτη δυσάρεστες εκπλήξεις καθώς το κόστος ζωής εκτοξεύεται στα ύψη. Μαζί με τον σύζυγό της, η Πετροπούλου κερδίζει αρκετά καλά με τα ελληνικά δεδομένα και η οικογένεια ζει σε ένα διαμέρισμα. 

Αλλά η δραματική άνοδος των τιμών των τροφίμων και των καυσίμων τους αναγκάζει να παρακολουθούν προσεκτικά τις δαπάνες τους – μοιάζει λίγο με την επιστροφή της οικονομικής κρίσης του 2010 .

Σήμερα, ένα σακουλάκι καφέ 500 γραμμαρίων κοστίζει τουλάχιστον 2 ευρώ περισσότερο από πέρυσι. 

Το γάλα και το γιαούρτι είναι διπλάσια έξοδα, τα περισσότερα είδη ψωμιού και αυγών κοστίζουν περίπου 30% περισσότερο. Ακόμη και η φέτα, ένα δημοφιλές ελληνικό τυρί, είναι πλέον 12 ευρώ το κιλό, δηλαδή 3-4 ευρώ περισσότερα από ό,τι πριν από έξι μήνες. «Αισθάνομαι φτωχός όταν επισκέπτομαι το σούπερ μάρκετ», είπε η Πετροπούλου. 

Ενώ πιστεύει ότι ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κάνει καλή δουλειά, θυμώνει όταν ισχυρίζεται ότι η Ελλάδα σημειώνει οικονομική πρόοδο. «Προφανώς, ζω σε άλλη χώρα», είπε.

Ο Μητσοτάκης είναι πεπεισμένος ότι η Ελλάδα βρίσκεται στο σωστό δρόμο. . .
«Η Ελλάδα είναι τώρα μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες οικονομίες στην Ευρώπη, με αύξηση της απασχόλησης, μείωση των ανισοτήτων και βελτίωση των δημοσίων οικονομικών», είπε σε πρόσφατη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) στην Αθήνα με την Πρόεδρο της ΕΚΤ Κριστίν Λαγκάρντ . παρευρισκόμενοι. «Η παραμονή στο ευρώ δεν ήταν εύκολη, αλλά η Ελλάδα είναι αναμφίβολα μια ιστορία επιτυχίας», πρόσθεσε.

Η Άννα Πετροπούλου βλέπει ελάχιστα από αυτή την επιτυχία στην καθημερινότητά της. Πρόσφατα πήρε αύξηση μισθού, για την οποία περίμενε πολύ καιρό. 
Αλλά ο απότομος πληθωρισμός σημαίνει ότι δεν βλέπει πραγματική αύξηση στην αγοραστική δύναμη. 

Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία ΕΛΣΤΑΤ, οι τιμές των τροφίμων αυξήθηκαν κατά 9,4% τον Σεπτέμβριο. Και η Eurostat διαπίστωσε ότι ο συνολικός πληθωρισμός αυξήθηκε κατά 3,9% τον Οκτώβριο — ξεπερνώντας το μέσο ποσοστό της Ευρωζώνης.



Πολλοί καταναλωτές είναι προσεκτικοί σχετικά με το τι ξοδεύουν Πολλοί καταναλωτές είναι προσεκτικοί σχετικά με το τι ξοδεύουν

Η αύξηση του κόστους βλάπτει τους καταναλωτές και τους εμπόρους

«Παλιά αγόραζα φρούτα και λαχανικά από την εβδομαδιαία αγορά γιατί όλα είναι φθηνότερα και η ποιότητα είναι σωστή, αλλά τώρα οι τιμές εκεί είναι πολύ υψηλές», λέει στη DW η Κατερίνα Κεφαλά, δασκάλα.

Οι στατιστικές δείχνουν ότι το κόστος των λαχανικών αυξήθηκε κατά 17,7% τον Σεπτέμβριο, με τα φρούτα κατά 13,9% πιο ακριβά. 

Η Κεφάλα, που κερδίζει περίπου 1.100 ευρώ το μήνα και δεν μπορεί να περιμένει αύξηση μισθού σύντομα, δυσκολεύεται να τα βγάλει πέρα.

Οι πωλητές της αγοράς δυσκολεύονται επίσης. Η Ελλάδα άντεξε ένα πολύ ζεστό καλοκαίρι και τον Σεπτέμβριο η μισή χώρα πλημμύρισε από τις έντονες βροχοπτώσεις . 

Αυτό μείωσε την ποιότητα και την ποσότητα της συγκομιδής, με πολλά είδη φρούτων και λαχανικών να σπανίζουν και αντίστοιχα ακριβά. 

Το υψηλό κόστος της βενζίνης, επί του παρόντος στα 2 ευρώ το λίτρο, ανέβασε ακόμη περισσότερο τις τιμές. 

Οι πελάτες παλεύουν με τις υψηλότερες τιμές και αγοράζουν όλο και λιγότερο. 

Και οι έμποροι δεν έχουν την πολυτέλεια να αυξήσουν περαιτέρω τις τιμές, αλλά βλέπουν τα κέρδη τους να συρρικνώνονται. Είναι ένας φαύλος κύκλος.

Οι ελληνικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ, εν τω μεταξύ, βλέπουν τα έσοδά τους να αυξάνονται, αν και οι πελάτες στρέφονται σε φθηνότερες μάρκες. 

Και ενώ οι καταναλωτές μειώνουν το κόστος τους, απλά δεν μπορούν να αποφύγουν να αγοράσουν καθημερινά προϊόντα όπως είδη υγιεινής ή απορρυπαντικά.

Η Κατερίνα Κεφάλα είναι πάντα σε επιφυλακή για ειδικές προσφορές, αλλά εξακολουθεί να βρίσκει ότι πολλά προϊόντα που προσφέρονται εξακολουθούν να είναι πολύ ακριβά ή κακής ποιότητας. 

Η δασκάλα είναι πολύ συνειδητή για το πότε αγοράζει τι. «Δεν ήμουν ποτέ καλή στον προγραμματισμό, αλλά τώρα αναγκάζομαι να σχεδιάζω τα πάντα», είπε στη DW. 

Η Κεφάλα φροντίζει να μην χρειάζεται να αγοράσει νέα απορρυπαντικά και προϊόντα καθαρισμού καθώς και ελαιόλαδο σε έναν μόνο μήνα, καθώς αυτό θα ξεπερνούσε τον προϋπολογισμό της.

Το ελαιόλαδο γίνεται είδος πολυτελείας
Η τιμή του ελαιολάδου έχει εκτοξευθεί ιδιαίτερα. Το ελαιόλαδο είναι ένα ελληνικό βασικό προϊόν, το οποίο χρησιμοποιείται σε πολλά από τα πιάτα της χώρας. 

Αλλά έχει γίνει ένα πολυτελές αγαθό τελευταία, με τις τιμές να ανεβαίνουν βδομάδα με την εβδομάδα. 

Πριν από ένα χρόνο, ένα λίτρο ελαιολάδου μέσης ποιότητας κόστιζε 4,80 € — σήμερα, το ίδιο λάδι θα κοστίζει πάνω από 10 € ή ακόμα και 11 €, ανάλογα με το σούπερ μάρκετ. 

Πρόκειται για ελαιόλαδο που παράγεται από τη συγκομιδή του 2022. Καθώς η φετινή σοδειά αναμένεται να είναι φτωχή, οι τιμές πιθανότατα θα αυξηθούν ακόμη περισσότερο, με ένα λίτρο πετρελαίου να διατίθεται στο λιανικό εμπόριο έως και 15 ευρώ. 

Ένα μέσο ελληνικό νοικοκυριό τεσσάρων ατόμων καταναλώνει περίπου 60 λίτρα ελαιόλαδου ετησίως. 

Τα μεγάλα σούπερ μάρκετ πρέπει τώρα να επισημάνουν το πιο προσιτό γάλα, αλεύρι και άλλα βασικά προϊόντα που πωλούνται


Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι πρόσφατες έρευνες βρίσκουν ότι οι Έλληνες ανησυχούν περισσότερο για αυτές τις δραματικές αυξήσεις τιμών. 

Μια έρευνα που δημοσιεύθηκε στις 31 Οκτωβρίου 2023 από το ινστιτούτο Pulse διαπίστωσε ότι σχεδόν εννέα στους δέκα ερωτηθέντες ανησυχούσαν «πολύ» (63%) ή «αρκετά» (23%) για το υψηλό κόστος των ειδών παντοπωλείου. 

Σχεδόν οι μισοί από τους ερωτηθέντες είπαν ότι ανησυχούν περισσότερο για το κόστος αγοράς ειδών παντοπωλείου για την οικογένειά τους.

Αν και η ελληνική κυβέρνηση γνώριζε εδώ και καιρό αυτά τα ζητήματα και προσπάθησε να λάβει αντίμετρα, πέτυχε μόνο μέτρια, όπως δείχνει ο εκτοξευόμενος πληθωρισμός.

Για να βοηθήσουν τους καταναλωτές, οι ελληνικές αρχές έχουν συντάξει μια λίστα με 51 βασικά είδη όπως ρύζι, γάλα, γιαούρτι, μακαρόνια, όσπρια, αλεύρι, χαρτί υγείας και σαπούνι. 

Αυτή η λίστα αποστέλλεται σε κάθε μεγάλο ελληνικό σούπερ μάρκετ από το υπουργείο Οικονομικών, υποχρεώνοντας τα καταστήματα να επισημαίνουν με σαφήνεια τα πιο προσιτά από αυτά τα προϊόντα, ώστε οι καταναλωτές να μπορούν να τα βρουν. 

Τα ελληνικά σούπερ μάρκετ με τζίρο 90 εκατ. ευρώ υποχρεούνται να εφαρμόσουν αυτά τα μέτρα, ενώ τα μικρότερα μπορούν να επιλέξουν να συμμετάσχουν.

Αυτό το άρθρο δημοσιεύθηκε αρχικά στα γερμανικά.

=====================
 "O σιωπών δοκεί συναινείν"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.