Η σειρά ντοκιμαντέρ του Σκάι με τίτλο "1821", είναι η πρώτη του είδους που αγγίζει πτυχές της ιστορίας μας που από κάποιους θεωρούνται ταμπού. Υπό αυτή την έννοια μπορεί να αποτελέσει αφορμή τόσο για προβληματισμό όσο, κυρίως, για "να ξεκλειδώσουμε το κατώγι της ιστορίας μας και να φέρουμε στο φως «τους όφεις και τα φίδια» που είναι μέσα κλεισμένα" όπως λέει ο Δημήτρης Λιαντίνης.
από Liantinis.org
Παρακολουθείστε τη:
Περίληψη 1ου επεισοδίου «Στη Σκιά της Μεγάλης Πύλης»
Στη σημερινή εποχή δεν είναι λίγοι αυτοί που πιστεύουν πως η περίοδος της Τουρκοκρατίας δεν ήταν παρά μια παρένθεση στην ελληνική ιστορία και ότι τίποτα ουσιαστικά δεν άλλαξε σε 400 χρόνια. Όμως στην πραγματικότητα, σε αυτήν την περίοδο, συντελούνται σημαντικές αλλαγές σε διάφορα επίπεδα, στην κοινωνία, την οικονομική ζωή, τη δημογραφία, εξελίξεις που επηρέασαν όχι μόνο την εθνικοαπελευθερωτική επανάσταση του 1821 αλλά ακόμη και την Ελλάδα του σήμερα.
Η σειρά ξεκινάει σκιαγραφώντας τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά της ζωής των ελληνόφωνων χριστιανών μέσα στην Οθωμανική Αυτοκρατορία: υποδούλωση και καταπίεση, αυτονομία και οικονομική ευημερία, ελευθερία στην θρησκεία και την παιδεία, προσδοκίες αλλά και αναρχία,, αβεβαιότητα για το μέλλον.
Για να αποκτήσουμε μία εικόνα της καθημερινής ζωής των ελληνόφωνων χριστιανών, παρακολουθούμε τις ανασκαφές αρχαιολόγων στη Βοιωτία και το νεκροταφείο της Κορίνθου και μελετάμε τα οθωμανικά φορολογικά αρχεία της εποχής. Ανακαλύπτουμε πώς τον 15ο και 16ο αιώνα η ελληνική χερσόνησος περνάει μια περίοδο σχετικής ευημερίας, γνωστής ως Pax Ottomanica. Δημιουργούνται νέα χωριά, οι πληθυσμοί αυξάνουν και γίνονται σημαντικά δημόσια έργα. ...Ακολουθεί η παρακμή με την αυξανόμενη φορολόγηση και τη δημιουργία των τσιφλικιών.
Ο πληθυσμός καταφεύγει στα ορεινά, όπου δημιουργούνται νέες συνθήκες: σχετική αυτονομία, αλλά και ανασφάλεια από τους κλέφτες, που εκμεταλλεύονται την απουσία της κεντρικής διοίκησης, για να κυριαρχήσουν.
Όταν ξεσπάει ο Ρωσο–Οθωμανικός πόλεμος, στα μισά του 18ου αιώνα, οι αδελφοί Ορλώφ αποβιβάζονται στη Μάνη για να οδηγήσουν τους χριστιανούς σε εξέγερση. Η επιχείρηση της Μεγάλης Αικατερίνης αποτυγχάνει, καθώς οι Έλληνες είναι ανέτοιμοι για την επανάσταση. Κυριαρχεί ο τοπικισμός και δεν υπάρχει διαδεδομένη εθνική συνείδηση.
Όμως ακόμα και τα Ορλωφικά, παρά την παταγώδη αποτυχία τους, έχουν συμβάλει με τον δικό τους τρόπο στην επανάσταση του 1821. Πρόσφυγες από την Πελοπόννησο σκορπίζουν απ’ άκρη σ’ άκρη στην οθωμανική αυτοκρατορία, μεταφέροντας τα βιώματά τους στον ελληνόφωνο κόσμο. Μέσα στα επόμενα πενήντα χρόνια, όλα θα αλλάξουν.
_______________________________________
Σε ηλικία 15 ετών ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης έρχεται στην Καρύταινα για να καταταγεί στην ομάδα κλεφτών του θείου του. Η βία βρίσκεται στην ημερήσια διάταξη.
Όμως το 1806, ο Σουλτάνος διώχνει τους κλέφτες από την Πελοπόννησο και ο Κολοκοτρώνης αναγκάζεται να φύγει για τη Ζάκυνθο, που τελεί υπό ρωσικό έλεγχο.
Εκεί, γνωρίζει έναν καινούργιο κόσμο και έρχεται σε επαφή με τις ιδέες της Γαλλικής Επανάστασης και του Διαφωτισμού. Όπως γράφει στα Απομνημονεύματά του, «Πρωτήτερα τα έθνη δεν εγνωρίζοντο. Τους βασιλείς τους ενόμιζον ως θεούς της».
Ο αγώνας της Παλιγγενεσίας του 1821 θα είναι πρωτίστως ένας αγώνας ιδεών. Οι ιδέες συμβάλλουν —περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο παράγοντα— στην έκρηξη της Επανάστασης και στη δημιουργία ενός νέου κράτους που θα το έλεγαν Ελλάδα.
Η πρώτη οργανωμένη κίνηση για την προετοιμασία της Επανάστασης γίνεται το 1814, στην Οδησσό από τη Φιλική Εταιρεία. Όμως τρία χρόνια μετά την ίδρυσή της, η εταιρεία δεν είχε καταφέρει να στρατολογήσει παρά μόνο 42 μέλη. Στα τέλη του 1817, οι τρεις ιδρυτές της εταιρείας μεταφέρουν την έδρα τους στην Κωνσταντινούπολη. Η πρωτεύουσα της αυτοκρατορίας που προσπαθούν να ανατρέψουν είναι γεμάτη με Έλληνες όλων των τάξεων.
Όμως, χρειάζεται ακόμα ένα πράγμα: ένας ισχυρός αντιπερισπασμός που θα απασχολήσει τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις. Αυτό το στοιχείο προσφέρει ο ηγεμόνας των Ιωαννίνων, ο Αλί Πασάς, εναντίον του οποίου εκστρατεύουν όλες σχεδόν οι τουρκικές δυνάμεις της Πελοποννήσου.
_________________________________
Ο θρύλος λέει πως όλα ξεκίνησαν την 25η Μαρτίου στην Αγία Λαύρα. Στο μοναστήρι πάνω από τα Καλάβρυτα, ο Κολοκοτρώνης είχε συγκεντρώσει τον στρατό του. Παρών ήταν ο Παλαιών Πατρών Γερμανός.
Η ελληνική Επανάσταση ξέσπασε πράγματι την άνοιξη του 1821, αλλά το συγκεκριμένο επεισόδιο είναι προϊόν επινόησης, που προέκυψε από την πένα του Φρανσουά Πουκεβίλ, Γάλλου προξένου στην Ελλάδα.
Η ελληνική Επανάσταση εκδηλώνεται σε διαφορετικά μέρη, μέσα στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του Μαρτίου του 1821: Αρεόπολη, Καλαμάτα, Βοστίτσα, Καλάβρυτα. Ξεκινάει με μεμονωμένα περιστατικά βίας κατά του τουρκικού πληθυσμού και εξαπλώνεται ραγδαία, εναντίον περιορισμένης τουρκικής δύναμης
Οι εξεγερμένοι Έλληνες πολεμούν για την ελευθερία τους και ξέρουν ότι η επιτυχία της επανάστασης βρίσκεται στην απόλυτη κυριαρχία τους επί των Τούρκων, στην ολοκληρωτική τους εξόντωση. Σχεδόν 20.000 Τούρκοι άνδρες, γυναίκες και παιδιά σκοτώνονται μέσα σε μερικές εβδομάδες.
Ο Σουλτάνος αντιδρά με μια τεράστια εκστρατεία τρομοκρατίας. Είναι αποφασισμένος να τιμωρήσει όλους τους ορθόδοξους Έλληνες της Αυτοκρατορίας, ακόμα και τον Πατριάρχη, παρότι είχε αφορίσει τους αρχηγούς της επανάστασης.
Αυτό το τρομακτικό καλοκαίρι του 1821, σκοτώνονται δεκάδες χιλιάδες Έλληνες και Τούρκοι. Ένα ελάχιστο μόνο ποσοστό τους σκοτώνεται στα πεδία των μαχών — οι πιο πολλοί ήταν άμαχοι πολίτες.
Η επικράτηση των Ελλήνων στην Πελοπόννησο κλείνει με την άλωση της Τριπολιτσάς, το πιο βίαιο επεισόδιο της εξέγερσης που καταλήγει στη σφαγή του μεγαλύτερου μέρους του μουσουλμανικού πληθυσμού της πόλης.
Αναμένεται
==========================
"O σιωπών δοκεί συναινείν"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.