«Φουλάρουν οι μηχανές» για την ιδιωτικοποίηση 35 λιμανιών και τουριστικών λιμανιών (μαρίνες) με στόχο από τη μια να εισπραχθεί ζεστό χρήμα για την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους και από την άλλη για να δημιουργηθούν οι απαραίτητες υποδομές που θα αναβαθμίσουν τις υπηρεσίες που παρέχονται. Πρόκειται για υπηρεσίες που σχετίζονται με την κρουαζιέρα αλλά και τις εμπορικές δραστηριότητες των λιμανιών της χώρας.
Μετά τα δώδεκα μεγάλα λιμάνια της χώρας που έχουν μεταφερθεί στο ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων) για να ιδιωτικοποιηθούν κάποιες από τις δραστηριότητές τους, στο ΤΑΙΠΕΔ πέρασαν έπειτα από χθεσινή απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων άλλα είκοσι τρία (23) λιμάνια και μαρίνες. Οπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών, η απόφαση προβλέπει τη μεταφορά στο ΤΑΙΠΕΔ του δικαιώματος παραχώρησης σε τρίτους - μέσω συμβάσεων παραχώρησης - κάθε δικαιώματος χρήσης, διοίκησης, διαχείρισης και εκμετάλλευσης 23 λιμένων και τουριστικών λιμένων της χώρας.
Οι συμβάσεις παραχώρησης θα είναι περίπου τριακονταετούς διάρκειας και όπως διευκρινίζεται από αρμόδιες κυβερνητικές πηγές σε καμία περίπτωση δεν τίθεται θέμα πώλησης πάγιων περιουσιακών στοιχείων του ελληνικού Δημοσίου.
Για παράδειγμα, στο λιμάνι του Πειραιά θα συνεχιστεί το μοντέλο Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων και ειδικότερα της προβλήτας 2 που εκμεταλλεύεται η κινεζική Cosco, ενώ ανάλογες συμβάσεις παραχώρησης θα αφορούν τις προβλήτες κρουαζιέρας αλλά και τα Car Terminal όλων των άλλων μεγάλων λιμανιών της χώρας.
Σύμφωνα με τη χθεσινή ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών, η νέα φουρνιά ιδιωτικοποιήσεων αφορά λιμένες και τουριστικούς λιμένες σε...
Ζάκυνθο, Κατάκολο, Τούρλο Μυκόνου, Χίο, Πύλο Μεσσηνίας, Νέα Επίδαυρο, Γλυφάδα, Πόρο, Σκιάθο, Σκύρο, Αγ. Νικόλαο Κρήτης, Ιτέα Φωκίδας, Καλαμαριά (Αρετσού), Κω, Αλιμο, Υδρα, Ρέθυμνο, Ρόδο (Ακαντιά και Μανδράκι), Σούδα και Αργοστόλι. Διευκρινίζεται ότι «μέχρι την ανάληψη των σχετικών υποχρεώσεων από τον ιδιώτη παραχωρησιούχο έχει προβλεφθεί τα δικαιώματα χρήσης, διοίκησης, συνήθους διαχείρισης και εκμετάλλευσης των συγκεκριμένων λιμένων να συνεχίσουν να ασκούνται από τους φορείς που τα ασκούν μέχρι την έναρξη ισχύος της συμβάσεως παραχώρησης».
Ζάκυνθο, Κατάκολο, Τούρλο Μυκόνου, Χίο, Πύλο Μεσσηνίας, Νέα Επίδαυρο, Γλυφάδα, Πόρο, Σκιάθο, Σκύρο, Αγ. Νικόλαο Κρήτης, Ιτέα Φωκίδας, Καλαμαριά (Αρετσού), Κω, Αλιμο, Υδρα, Ρέθυμνο, Ρόδο (Ακαντιά και Μανδράκι), Σούδα και Αργοστόλι. Διευκρινίζεται ότι «μέχρι την ανάληψη των σχετικών υποχρεώσεων από τον ιδιώτη παραχωρησιούχο έχει προβλεφθεί τα δικαιώματα χρήσης, διοίκησης, συνήθους διαχείρισης και εκμετάλλευσης των συγκεκριμένων λιμένων να συνεχίσουν να ασκούνται από τους φορείς που τα ασκούν μέχρι την έναρξη ισχύος της συμβάσεως παραχώρησης».
Επισημαίνεται ότι στο ΤΑΙΠΕΔ έχουν μεταφερθεί προς αξιοποίηση τα 12 μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, ήτοι τα λιμάνια του Πειραιά (ΟΛΠ), της Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), του Βόλου, της Ραφήνας, της Ηγουμενίτσας, της Πάτρας, της Αλεξανδρούπολης, του Ηρακλείου, της Ελευσίνας, του Λαυρίου, της Κέρκυρας και της Καβάλας.
Το ελληνικό Δημόσιο έχει διορίσει ως οικονομικούς συμβούλους τη Morgan Stanley και την Τράπεζα Πειραιώς προκειμένου να βοηθήσουν στην αποκρατικοποίηση.
Στόχο η Ελλάδα να γίνει παγκόσμιο κέντρο yachting θα επιχειρήσει να θέσει ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης ώστε να ενισχυθεί τόσο ο θαλάσσιος τουρισμός και η εθνική οικονομία όσο και επιμέρους κλάδοι όπως είναι η ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία.
Για το σκοπό αυτό αναμένεται να προωθηθούν άμεσα δράσεις σε δύο μέτωπα: αφενός στην ιδιωτικοποίηση ή παραχώρηση, αρχικά, 16 μαρινών που τελούν άμεσα ή έμμεσα υπό δημόσια διαχείριση και αφετέρου στην δημιουργία ενός one stop shop για τις μαρίνες.
Και αυτό διότι -όπως επισημαίνει το υπουργείο- «αυτή την ώρα υπάρχει μια πολυδιάσπαση, άλλες ανήκουν στους Δήμους, άλλες στην ΕΤΑ, άλλες στα τουριστικά ακίνητα, άλλες στο υπουργείο Τουρισμού και άλλες στο υπουργείο Ναυτιλίας».
Θέση της κυβέρνησης είναι να αξιοποιηθεί το τεράστιο συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας στον θαλάσσιο τουρισμό και για αυτό αναζητείται ένας κοινός τόπος μεταξύ των συναρμόδιων υπουργείων «έτσι ώστε να δημιουργηθεί μια υπηρεσία ούτως ώστε να συντονίζει και τα υπόλοιπα συναρμόδια Υπουργεία, δηλαδή να μπορεί ο υποψήφιος επενδυτής να έχει την πολεοδομική άδεια στα χέρια του».
Σήμερα στη χώρα λειτουργούν 33 μαρίνες με 11.100 θέσεις ελλιμενισμού. Οι 6.800 θέσεις ελλιμενισμού ανήκουν σε ιδιωτικές μαρίνες, οι οποίες είναι οι 17 από τις 33.
Υπό δημόσια διαχείριση ή υπό διαχείριση δημοτικών λιμενικών ταμείων και οργανισμών λιμένων, βρίσκονται 4.300 θέσεις ελλιμενισμού.
Επίσης, λειτουργούν 26 τουριστικά καταφύγια και αγκυροβόλια -αλιευτικά καταφύγια τα ονομάζαμε στο παρελθόν, στην ουσία, όμως, πολλά από αυτά εξυπηρετούν λειτουργίες μαρίνας- καθώς και 7 ξενοδοχειακοί λιμένες, που αθροίζουν συνολικά 2.000 θέσεις ελλιμενισμού.
Συνολικά έχουμε στη χώρα περί τις 13.000 θέσεις ελλιμενισμού. Τα μεγέθη αυτά επεσήμανε ο Κωστής Μουσουρούλης στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής χαρακτηρίζοντας τα πολύ χαμηλά σε σχέση με την δυνητική θέση της χώρας στον κλάδο.
Όπως επισημαίνεται από την Ακτή Βασιλειάδη, «οι ελλείψεις σε οργανωμένες μαρίνες, κυρίως στα νησιά που αποτελούν τουριστικούς προορισμούς, αναγκάζουν τα επαγγελματικά και ιδιωτικά σκάφη αναψυχής είτε να σταθμεύουν στους κεντρικούς λιμένες, ή να καταφεύγουν σε ανταγωνίστριες τουριστικά χώρες που μπορούν να παρέχουν υπηρεσίες».
Στο πλαίσιο αυτό, ο υπουργός δηλώνει πως «πιστεύω –και θα το κάνουμε πράξη– ότι πρέπει να διερευνηθεί τυχόν αλλαγή χρήσης ή σύνθετη χρήση των υφιστάμενων λιμενικών υποδομών, καθώς και όλη η τυπολογία των λύσεων στο θέμα των παραχωρήσεων, με βάση τις ειδικές συνθήκες που διαμορφώνει σήμερα η θέση κάθε λιμανιού, η κατάσταση στην οποία βρίσκεται και η ευρύτερη προοπτική του». «Μπορεί να έχουμε ένα λιμάνι που έχει προοπτική, αλλά δεν έχει αντλήσει μέχρι τώρα κανέναν πόρο για να κάνει επενδύσεις».
Έτσι το υπουργείο προανήγγειλε «σχεδιασμό για την ανάπτυξη ενός δικτύου μαρινών, μέσω Συμβάσεων Παραχώρησης, ανάλογα, της κατασκευής, της λειτουργίας και της εκμετάλλευσης με βάση την κατάσταση στην οποία βρίσκεται ή σε ΄πακέτα΄, σε συνδυασμό με τουριστικά καταφύγια και αγκυροβόλια». Για το θέμα έχουν αρχίσει ήδη οι συζητήσεις και με την υπουργό Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη.
Με βάση εκτιμήσεις του προέδρου του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδας Γιώργου Γράτσου με την νομοθετική ρύθμιση του 2009 για τα σκάφη αναψυχής και την φορολόγηση τους έφυγαν για γειτονικές χώρες περίπου το 25% των σκαφών που έδεναν μέχρι τότε σε ελληνικές μαρίνες. Σκάφη, κυρίως ξένων ιδιοκτητών, προκαλώντας μεγάλη ζημιά στις τοπικές οικονομίες.
Τα ελληνικά νησιά και ακρογιάλια είναι ο κορυφαίος προορισμός του θαλάσσιου τουρισμού και ειδικά με σκάφη αναψυχής, που άμεσα ή έμμεσα προσφέρουν πάρα πολλές θέσεις εργασίας. Όμως το σκάφος αναψυχής στην Ελλάδα είναι παρεξηγημένο και βρίσκεται υπό διωγμό, επιβαρυνόμενο από εξωπραγματική φορολογία.
Η Ελλάδα έχει ακτογραμμή που εκτείνεται σε δεκαέξι χιλιάδες χιλιόμετρα αλλά εδώ ελλιμενίζονται μόνο περί τις δώδεκα με δεκατέσσερις χιλιάδες σκάφη αναψυχής, ελληνικά ή ξένα. Εννέα χιλιάδες εκ των οποίων σε μαρίνες. Όπως έχει επισημάνει ο πρόεδρος του ΝΕΕ η Γαλλία με μόλις τρεισήμισι χιλιάδες χιλιόμετρα ακτογραμμή, μεγάλο μέρος των οποίων στον Ατλαντικό, φιλοξενεί 200 χιλιάδες αντίστοιχα σκάφη, εκατόν εξήντα χιλιάδες εκ των οποίων σε μαρίνες. Πρέπει να σημειωθεί ότι κοντά στα 120 επαγγέλματα στηρίζονται στα σκάφη αναψυχής και εκτιμάται ότι έτσι άμεσα ή έμμεσα δημιουργούν περίπου 100.000 θέσεις εργασίας στην χώρα.
Να σημειωθεί ακόμα πως, όπως έχει επανειλημμένα επισημανθεί από εκπροσώπους του κλάδου, τα ελληνικά επαγγελματικά σκάφη τα οποία συμβάλλουν σημαντικά στα έσοδα των τοπικών οικονομιών ελλιμενισμού τους, πλήττονται σφοδρά από την υπάρχουσα νομοθεσία και βαίνει προς αφανισμό.
«Αν δεν γίνουν τα ελληνικά επαγγελματικά σκάφη αναψυχής ανταγωνιστικά, θα πληθαίνουν τα ξένα στις ελληνικές θάλασσες με αφετηρία την πατρίδα τους» εκτιμά το ΝΕΕ. «Έτσι θα χάνει η Ελλάδα σημαντικά παράπλευρα έσοδα, κατά τον ίδιο τρόπο που τα χάνει από τα κρουαζιερόπλοια».
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΥΠΟΙΚ
Με απόφαση της Διϋπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων μεταφέρεται στο ΤΑΙΠΕΔ το δικαίωμα παραχώρησης σε τρίτους -μέσω συμβάσεων παραχώρησης- κάθε δικαιώματος χρήσης, διοίκησης, διαχείρισης και εκμετάλλευσης 23 λιμένων και τουριστικών λιμένων.
Πρόκειται για λιμένες και τουριστικούς λιμένες σε:
Ζάκυνθο, Κατάκολο, Τούρλο Μυκόνου, Χίο, Πύλο Μεσσηνίας, Νέα Επίδαυρο, Γλυφάδα, Πόρο, Σκιάθο, Σκύρο, Αγ. Νικόλαο Κρήτης, Ιτέα Φωκίδος, Καλαμαριά (Αρετσού), Κω, Άλιμο, Ύδρα, Ρέθυμνο, Ρόδο (Ακαντιά και Μανδράκι), Σούδα και Αργοστόλι.
Μέχρι την ανάληψη των σχετικών υποχρεώσεων από τον ιδιώτη παραχωρησιούχο έχει προβλεφθεί τα δικαιώματα χρήσης, διοίκησης, συνήθους διαχείρισης και εκμετάλλευσης των συγκεκριμένων λιμένων να συνεχίσουν να ασκούνται από τους φορείς που τα ασκούν μέχρι την έναρξη ισχύος της συμβάσεως παραχώρησης.
Διαβάστε ακόμα:
==========================
"O σιωπών δοκεί συναινείν"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.