Παρασκευή 11 Οκτωβρίου 2019

Η "πράσινη" Γκρέτα - Ποιοι κρύβονται πίσω από το ίνδαλμα της οικολογίας - Η κλιματική αλλαγή ως new age θρησκεία - Το debate για την κλιματική κρίση και η "εποχή των σωτήρων"

Τον τελευταίο καιρό, το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής έχει τοποθετηθεί στο επίκεντρο των διεθνών εξελίξεων. Μόνο ένας τυφλός δεν βλέπει ότι η σχετική συζήτηση έχει ξεφύγει από το επίπεδο της αντιπαράθεσης επιστημονικών επιχειρημάτων. Πλέον διεξάγεται με χιλιαστικούς και εσχατολογικούς όρους.
Η αλλαγή του κλίματος γίνεται αντιληπτή ως μια μείζονα καταστροφή κοσμογονικών διαστάσεων για την οποία υπεύθυνος είναι αποκλειστικά ο άνθρωπος.

Οι συνέπειες αυτής της εξέλιξης στον πολιτισμό μας ενδέχεται να είναι τεράστιες. Και αυτό γιατί ο τρόμος για την κλιματική αλλαγή αλλάζει την ίδια μας την θεμελιακή κοσμοαντίληψη για τη φύση, τον κόσμο και τη θέση του ανθρώπου μέσα σε αυτόν. Η μεγάλη συνεισφορά του Δαρβίνου και της θεωρίας της εξέλιξης στην επιστήμη ήταν ότι καθιέρωσε την άποψη ότι η φύση είναι ένα δυναμικό μέγεθος το οποίο βρίσκεται σε διαρκή αλλαγή και δεν επιδέχεται στασιμότητα. Αυτή η αντίληψη ενός διαρκώς μεταλλασσόμενου κόσμου αποτέλεσε το θεμέλιο της σύγχρονης επιστήμης και του σύγχρονου πολιτισμού. Σήμερα, όμως, η τάση αυτή απειλεί να αντιστραφεί.

Με τη δαιμονοποίηση αυτού καθαυτού του όρου κλιματική αλλαγή, επιβάλλεται νομοτελειακά μια αντίληψη ότι η φύση είναι, ή μάλλον πρέπει να είναι, ένας στατικός, παγωμένος κόσμος. Συνακόλουθα, επανερχόμαστε στις μεσαιωνικές αντιλήψεις της "φυσικής τάξης πραγμάτων", με ότι αυτό συνεπάγεται. Να επισημάνουμε ότι οι θεμελιώδεις κοσμοαντιλήψεις μας, που ξεκινάνε από το πώς αντιλαμβανόμαστε τη φύση, περνάνε και στο κοινωνικό και πολιτικό πεδίο.

Εν προκειμένω, η κοσμοαντίληψη μιας στατικής φυσικής τάξης αποτέλεσε το θεμέλιο της μοναρχίας και της φεουδαρχίας. Αντιθέτως οι δημοκρατικές και σοσιαλιστικές αντιλήψεις βασίστηκαν στην κοσμοαντίληψη του δυναμικού και συνεχώς μεταλλασσόμενου κόσμου. Επιπροσθέτως, η δαιμονοποίηση της κλιματικής αλλαγής αντιστρέφει τον ίδιο τον προσανατολισμό της ιστορικής πορείας του ανθρώπου.

Κλιματική αλλαγή και "χρυσό παρελθόν"
Συγκεκριμένα, από τον ύστερο Μεσαίωνα και μετά ο πολιτισμός μας είναι προσανατολισμένος προς το μέλλον (future oriented). Πυρήνας και κινητήρια δύναμη της ιστορικής εξέλιξης ήταν η κοσμοαντίληψη πως ο κόσμος κινείται προς ένα καλύτερο μέλλον. Βέβαια, πάντοτε υπήρχαν μνήμες, εικόνες και αντιλήψεις ενός εξιδανικευμένου "χρυσού παρελθόντος", είτε κοντινού είτε μακρινού, αλλά αυτό ήταν δευτερεύων. ...
Πάνω σε αυτό το θεμέλιο εδραιώθηκαν, μεταξύ των άλλων, οι δημοκρατικές και σοσιαλιστικές θεωρίες. Αντιθέτως, οι απολυταρχικές αντιλήψεις έδιναν έμφαση στο παρελθόν. Είναι ο λόγος για την καθιέρωση των όρων πρόοδος και αντίδραση. Βλέπουμε πως σήμερα τα πράγματα αλλάζουν.

Δια της δαιμονοποίησης της αλλαγής του κλίματος, στρεφόμαστε προς ένα ιδεατό παρελθόν. Ένα παρελθόν, από το οποίο υποτίθεται ότι έχουμε εγκληματικά απομακρυνθεί και πρέπει να επιστρέψουμε σε αυτό εγκαταλείποντας ότι μας οδήγησε σε αυτήν την ύβρη. Δηλαδή από ότι θεωρούσαμε ως πρόοδο μέχρι σήμερα.

Οι ζηλωτές της κλιματικής αλλαγής
Πυρήνας του πολιτισμού μας, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, ήταν ο ανθρωποκεντρισμός. Η αντίληψη ότι «μέτρον όλων των πραγμάτων ο άνθρωπος». Δηλαδή, τα πάντα να στοχεύουν στην καλυτέρευση της ζωής του επί της Γης. Όμως, η θρησκεία της κλιματικής αλλαγής, ή καλύτερα του κλιματικού τρόμου, αλλάζει τις προτεραιότητες. Πλέον πυρήνας της κοσμοαντίληψης μας γίνεται μια απρόσωπη φύση, την οποία ο άνθρωπος υποτίθεται ότι καταστρέφει.

Συνακόλουθα οι άνθρωποι χάνουν την κυρίαρχη τους θέση στον κόσμο και τον ρόλο της πυξίδας για το πως πρέπει να κινείται η ιστορική εξέλιξη. Επιπλέον (αυτό)αντιμετωπίζονται σαν παράσιτα που "καταστρέφουν το κλίμα". Τρώνε κρέας, ταξιδεύουν με αυτοκίνητα, αεροπλάνα και τρένα (και όχι με high end ιστιοφόρα αξίας εκατομμυρίων δολαρίων...), χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα για να ζεσταθούν και εν πάση περιπτώσει υπάρχουν.

Αυτή η έμμεση αλλά ξεκάθαρη δαιμονοποίηση της ανθρωπότητας είναι μια πρωτοφανής κατάσταση στην ανθρώπινη ιστορία και δεν ξέρουμε που μπορεί να οδηγήσει. Σε συνδυασμό με τον ωμό συναισθηματισμό, το μανιχαϊσμό τον χιλιασμό και την ενοχικότητα της θρησκείας της «κλιματικής αλλαγής» πολύ δύσκολα θα φέρουν κάτι καλό μαζί τους. Η κλιματική αλλαγή τείνει να μετατραπεί σε ένα είδος new age θρησκείας, με τους οπαδούς της να θυμίζουν περισσότερο φανατικούς ζηλωτές.

Ολοκληρωτικός πόλεμος καλού και κακού
Επίσης, η λατρεία του κλιματικού τρόμου επιβάλλει μια μανιχαϊστική αντίληψη του κόσμου. Από την μία πλευρά είναι το Κακό (δηλαδή αυτοί που ανέχονται την κλιματική αλλαγή ή δεν πιστεύουν ότι συμβαίνει ή δεν πιστεύουν ότι οφείλεται στον άνθρωπο). Από την άλλη πλευρά είναι το Καλό (δηλαδή αυτοί που πιστεύουν ότι συμβαίνει και οι οποίοι θεωρούν ότι οι άλλοι, το Κακό, είναι αυτοί που δεν αφήνουν να ληφθούν μέτρα). Η σύγκρουση των δύο πλευρών έχει ολοκληρωτικό χαρακτήρα. Θα επικρατήσει ή ο ένας ή άλλος. Ο κόσμος ή θα σωθεί ή θα καταστραφεί. Δεν υπάρχει μέση κατάσταση. Άρα, δεν τίθεται θέμα συνεννόησης, ανοχής ή συμβιβασμού. Η σύγκρουση είναι απόλυτη.

Επιπλέον, η αιχμή του δόρατος και η προσωποποίηση του κινήματος κατά της κλιματικής αλλαγής είναι ένα νεαρό κορίτσι, ο λόγος του οποίου εστιάζει στο συναίσθημα. Η Γκρέτα Τούνμπεργκ και ο παθιασμένος λόγος της εκφράζει τη ζωτική δύναμη (vis vitalis) της νεότητας ενάντια στην εγκεφαλικότητα των "γέρων". Εκφράζει το ψυχικό πάθος της "θύελλας και ορμής" (sturm und drang) το οποίο αντιπαρατίθεται στον ψύχραιμο λόγο και την ορθολογική ανάλυση, που θεωρούνται ως ανάθεμα.

Όλο αυτό το πακέτο του βιταλισμού, της νεότητας, της περιφρόνησης στην μετριοπάθεια, του προτάγματος για άμεση δράση, της μανιχαϊστικής ανάγνωσης του κόσμου, με μόνο πιθανό και επιθυμητό αποτέλεσμα την απόλυτη επικράτηση του Καλού και την εξάλειψη του Κακού, είναι ακριβώς το μείγμα του Ναζισμού. Τόσο απλά.

---------------------------------------------------
Το debate για την κλιματική κρίση και η "εποχή των σωτήρων"
Το έχει νιώσει ολόκληρος ο πλανήτης. Έχουμε εισέλθει σε μια πρωτοφανή κλιματική αλλαγή, σε μια επικίνδυνη πραγματικότητα που απειλεί να ανατρέψει τα πάντα. Τώρα, αν η κλιματική αλλαγή οφείλεται στην ανθρώπινη δραστηριότητα ή είναι ένα φυσικό φαινόμενο που συμβαίνει κάθε ενενήντα χιλιάδες χρόνια και ήρθε η ώρα του (που δεν ήρθε), who gives a dime? Το μόνο που έχει σημασία είναι ότι κινδυνεύουν εκατομμύρια ανθρώπινες ζωές και ολόκληρο το πλανητικό οικοσύστημα, ενδεχομένως κι ο ίδιος ο υπαρκτός πολιτισμός μας.

Αυτό είναι το ζήτημα και όχι αν πρόκειται για φυσικό φαινόμενο που δεν έχει σχέση με τη μόλυνση της ατμόσφαιρας και το φαινόμενο του θερμοκηπίου, οπότε συνεχίζουμε να καίμε ορυκτά καύσιμα και έχει ο θεός, ή αν πρέπει να μειώσουμε δραστικά και άμεσα τους ρύπους, υιοθετώντας καθαρές τεχνολογίες, ακόμη και την πυρηνική, για να μην φτάσουμε στο "σημείο χωρίς επιστροφή" που έρχεται καταπάνω μας.

Χωρίς αμφιβολία, οι δύο εκδοχές της κλιματικής κρίσης που βιώνουμε και κυρίως η επικοινωνιακή διάσταση που έχουν προσλάβει, υποκρύπτουν ένα λυσσαλέο ενδοκαπιταλιστικό ανταγωνισμό με σημαντικές γεωπολιτικές διαστάσεις. Οι business που παίζονται γύρω από την κλιματική κρίση είναι τεράστιες. Ενεργειακά project, φαραωνικές υποδομές, οικιστική ανάπτυξη, πράσινα σπίτια και πράσινα …άλογα.

Οι μελέτες, sur mesure, υποστηρίζουν κάθε λογής συμφέροντα και ο κόσμος παρακολουθεί αδρανής κάνοντας like στους απειλητικούς, ή στους καθησυχαστικούς τίτλους των κοινωνικών δικτύων. Φυσικά, είναι και οι νέοι που ακολουθούν τη νεαρή Σουηδέζα Γκρέτα Τούνμπεργκ, στην οποία έχουν πέσει πάνω της οι πάντες. Εννοείται πως η καμπάνια της από κάποιους χρηματοδοτείται που προφανώς δεν είναι άγιοι, αλλά σημασία έχει ότι πίσω της δημιουργήθηκε ένα παγκόσμιο μαθητικό-νεανικό κίνημα. Αν μη τι άλλο, αυτό καταδεικνύει πως δεν κοιμούνται όλοι τον ύπνο του δικαίου.

Κάπως έτσι, τα "πράσινα" κόμματα είναι στα πάνω τους και όλοι, συντηρητικοί, σοσιαλδημοκράτες και αριστεροί προσπαθούν να "πρασινίσουν", τουλάχιστον στα λόγια. Η "πράσινη" Αριστερά, που ψάχνει να βρει χώρο ουσιαστικής παρέμβασης, κατά βάθος αντιλαμβάνεται πως πίσω από όλα αυτά κρύβεται μια καπιταλιστική στρατηγική αποεπένδυσης. Το δικό της περιβόητο degrowth φορτώνει τώρα το κόστος στους καταναλωτές και στους φορολογούμενους για τη μετάβαση σε ένα άλλο μοντέλο παραγωγής, προκειμένου να σωθούμε. Ο καπιταλισμός, για μία ακόμη φορά, της πήρε τα σώβρακα.

Κλιματική βαρβαρότητα
Η συγγραφέας και ακτιβίστρια Ναόμι Κλάιν, στο νέο βιβλίο της "On Fire: The Burning Case for a Green New Deal" ("Καιγόμαστε: Η Καυτή Υπόθεση για μια Νέα Πράσινη Συμφωνία") κάνει λόγο για κλιματική βαρβαρότητα. Μέσα από μια εμβριθή κριτική ανάλυση επισημαίνει ότι ο φιλελευθερισμός και οι υπέρμαχοί του είναι παγιδευμένοι σε μια ιδεολογία αδιαφορίας για την κλιματική κρίση, αφού δεν μπορούν να φανταστούν τίποτα εκτός από την επικερδή ανάπτυξη και την κατανάλωση.

Υποστηρίζει, επίσης, ότι η κλιματική κρίση είναι άρρηκτα δεμένη με την μετανάστευση και τον ρατσισμό. «Η λευκή υπεροχή προέκυψε όχι επειδή κάποιοι είχαν ιδέες που θα οδηγούσαν πολλούς ανθρώπους στον θάνατο, αλλά επειδή ήταν χρήσιμο να προστατευτούν οι βάρβαρες αλλά ιδιαίτερα επικερδείς δραστηριότητες. Η εποχή του επιστημονικού ρατσισμού ξεκινά μαζί με το εμπόριο των σκλάβων -- υπάρχει ερμηνεία γι’ αυτήν την κτηνωδία. Αν η απάντησή μας στην κλιματική αλλαγή είναι η θωράκιση των συνόρων μας, τότε φυσικά, οι θεωρίες που θα δικαιολογούσαν αυτή την απόφαση, που δημιουργούν αυτή την ιεράρχηση της ανθρωπότητας, θα επανέλθουν» (Democracynow, 9/2019).

Από την άλλη, είναι πολύ πιθανό, μια παγκοσμίως συντονισμένη επιθετική πολιτική μείωσης των ρύπων να μην επηρεάσει δραστικά την κλιματική αλλαγή και τα φαινόμενα να συνεχιστούν. Δεν υπάρχει εγγύηση για τίποτε, ούτε έτσι, ούτε αλλιώς. Σημειωτέον ότι το επιχείρημα πως το διοξείδιο του άνθρακα είναι ελάχιστο στη γήινη ατμόσφαιρα (μόλις το 0,04%) δεν σημαίνει πως δεν υπάρχουν περιοχές του πλανήτη, βιομηχανικές ή μεγαλουπόλεις που η ατμόσφαιρα είναι εξαιρετικά βεβαρυμένη. Πεθαίνουν εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι κάθε χρόνο εξ αιτίας του μολυσμένου αέρα. Παράλληλα, τα επιχειρήματα των οικολόγων που δεν θέλουν τα φωτοβολταϊκά γιατί χαλάνε το μικροκλίμα ή τις ανεμογεννήτριες γιατί σκοτώνουν τα πουλιά και την αισθητική είναι για …κλωτσιές.

Οι κυβερνήσεις ανάμεσα σε δύο πυρά
Είναι σαφές λοιπόν πως οι κυβερνήσεις βρίσκονται ανάμεσα σε δύο πυρά και υποκρίνονται πως νοιάζονται για τον κόσμο, όπως άλλωστε προκύπτει από τις εκθέσεις και τις σχετικές συνεδριάσεις στον OHE. Οι διασκέψεις διαδέχονται η μία την άλλη, αλλά τα αποτελέσματα είναι πενιχρά, ως προς την απρόσμενη ένταση των καιρικών φαινομένων. Η μη δεσμευτική Συμφωνία των Παρισίων (2015) κατέρρευσε και οι εκπρόσωποι των 197 χωρών του Οργανισμού χειροκροτούν την Γκρέτα δήθεν προβληματισμένοι.

Στο μεταξύ οι πλούσιοι, εκτός από τις offshore, το ξέπλυμα μαύρου χρήματος, την πρώτης ποιότητας κόκα, τα κέντρα ανανέωσης, την άψογη διατροφή κλπ, αγοράζουν σαν τρελοί τεράστιες εκτάσεις ως "ρεζέρβες επιβίωσης" στη Νέα Ζηλανδία, στην Αυστραλία, στη Μαδαγασκάρη, στη Μεσόγειο, στη Νότια Αμερική. Εκεί δηλαδή, όπου οι κρυφές μελέτες που γίνονται γι' αυτούς τους λένε ότι θα υπάρχει ασφάλεια.

Εκεί στα τεράστια κτήματά τους καλλιεργούν βιολογικά, φτιάχνουν καταφύγια και φράκτες, γι' αυτούς και τους υπηρέτες και τους μπράβους τους. Αλλά είναι βέβαια και οι collapsistes, οι οπαδοί της θεωρίας της επικείμενης κατάρρευσης του γήινου οικοσυστήματος που φτιάχνουν κι αυτοί "κοινότητες επιβίωσης".

Κάπως έτσι, ο καθείς κοιτάει την πάρτη του, αυξάνεται ο κοινωνικός μηδενισμός και η εντροπία του κοινωνικού-πολιτικού συστήματος, η απορρύθμιση των πάντων, η έκπτωση του διεθνούς δικαίου, η εκκόλαψη της αυταρχικής μετα-δημοκρατίας και του dark web. Όλα δείχνουν πως θα εισέλθουμε σύντομα στην εποχή των "σωτήρων".

=====================
"O σιωπών δοκεί συναινείν"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.