Μας άρεσαν οι μέρες εκείνες, που δεν είχαμε σχολείο, λατρεύαμε αυτήν την ανεμελιά, διότι μας υπενθύμιζε ότι είμαστε ακόμη παιδιά, κάτι που απ’ τις πολλές υποχρεώσεις, απαγορεύσεις και περιορισμούς κοντεύαμε να ξεχάσουμε. Αλλά και με το που ο Αύγουστος διαδεχόταν το Σεπτέμβρη ανυπομονούσαμε να ξαναδούμε φίλους και δασκάλους, και τότε πάλι θα βρίσκαμε χρόνο για πείραγμα και διασκέδαση.
Αυτή η ξεγνοιασιά των παιδικών χρόνων συνοδευόταν πάντοτε με αμέτρητες ώρες παιχνιδιού σε πάρκα, γειτονιές κι αυλές. Γιατί μπορεί εμείς να μην προλάβαμε πολλές αλάνες, καθώς όλες είχαν γίνει πολυκατοικίες και χώροι στάθμευσης, όμως βρίσκαμε άλλους χώρους για να κάνουμε τις τρέλες μας και να διοχετεύουμε την ατελείωτη τότε ενέργειά μας, που τώρα αναζητάμε.
Κάθε μέρα η ώρα ήταν σταθερή, δε χρειαζόταν να μιλήσουμε στο messeger (δεν υπήρχε καν), ούτε να τηλεφωνήσουμε για να το επιβεβαιώσουμε. Το ραντεβού ήταν κοινό και κανονισμένο, έξι ώρα όλοι ήταν εκεί, στο ίδιο μέρος κάθε φορά. Πρώτα παίζαμε κρυφτό, ύστερα κλέφτες κι αστυνόμους κι έπειτα μήλα.
Ιδιαίτερη θέση στην καρδιά μας, βέβαια, είχαν εκείνα τα παιχνίδια που σκαρώναμε μεταξύ μας, με σύμμαχο τη φαντασία μας και δε λέγαμε σε κανέναν άλλον τους κανόνες, θέλαμε να τα ξέρουμε μόνο εμείς, γιατί αλλιώς θα έχαναν την αξία τους.
Κάπου ανάμεσα στους αγώνες με τα ποδήλατα και το κυνηγητό, ένα απότομο πάτημα και πάρε μας κάτω. Προγραμματισμένο κι αυτό. Με απόλυτη ψυχραιμία και χωρίς ίχνος πόνου –ή τουλάχιστον έτσι λέγαμε στους γονείς μας για να μη μας κρατήσουν μέσα— δέναμε με μια γάζα την πληγή και τροχάδι ξανά, πίσω στους φίλους μας.
Πίσω, εκεί που όλοι μας καταλάβαιναν, εκεί που το μοναδικό μας πρόβλημα ήταν ποιος θα φυλάει πρώτος στο κρυφτό. Ακόμα κι αυτό βέβαια το λύναμε αρκετά εύκολα, με πέτρα-ψαλίδι-χαρτί και ζευγαροχεράκια. Κάπου εκεί άρχισαν να κάνουν την εμφάνισή τους κι οι πρώτες «κλίκες», τα πρώτα ψέματα και τα πρώτα άσχημα λόγια. Ακόμα κι αυτά όμως, ήταν ντυμένα με μια παιδική αθωότητα, που σχεδόν σου άρεσε.
Εκείνοι οι τσακωμοί, που κρατούσαν μόλις λίγα λεπτά, ήταν η μοναδική απόδειξη που είχαμε τότε πως δεν είναι όλα τόσο εύκολα στις ανθρώπινες σχέσεις. Δεν ήμασταν τίποτε, παρά μερικά παιδιά που ήταν τόσο μικρά για τον κόσμο των μεγάλων, μα συνάμα τόσο μεγάλα για να λύνουν μόνα τους τις διαφορές τους.
Η πάλη άρχιζε, μια αιώνια πάλη που ακόμα και τώρα συντροφεύει εκείνη την παρέα που έχει χρόνια να βρεθεί. Παγιδευμένοι ανάμεσα σε έναν κόσμο που απ’ τη μία τους θεωρεί πολύ μικρούς και με ασήμαντα προβλήματα συγκριτικά με όλα αυτά που συμβαίνουν γύρω τους κι απ’ την άλλη πολύ μεγάλους για να ασχολούνται με τα δικά τους μικροπροβλήματα.
Για αυτό περιμέναμε ανέκαθεν με ανυπομονησία τις ώρες τα καλοκαίρια, μας θύμιζαν τη ζωή που θέλαμε να ζήσουμε όταν ακόμα ήμασταν παιδιά και παίζαμε σε πάρκα. Μας θύμιζαν τους στόχους και τα όνειρά μας, εκείνα που κάναμε όταν παίζαμε κι ο χρόνος σταματούσε εκεί, στα ατελείωτα γέλια μέχρι να πονέσει η κοιλιά μας, στα πονεμένα μας γόνατα και στις ανακουφιστικές αγκαλιές των δικών μας.
Σε εκείνους, λοιπόν, σε εκείνους που μοιράζονταν μαζί σου το τοστάκι και το χυμό που σου φαινόταν τόσο νόστιμα, τα αυτοκόλλητα που είχαν διπλά και την καρδιά τους. Σε εκείνους που για χάρη τους σκαρφιζόσουν ιστορίες ολόκληρες για να τους δεις να γελούν. Σε εκείνους που μαζί τους μεγάλωσες κι έμαθες να εκτιμάς αυτά τα τόσο μικρά, που δεν είναι τελικά καθόλου αυτονόητα.
Χωρίς εκείνα τα παιχνίδια που σας έδεσαν σαν παρέα δε θα ήσουν αυτό που σήμερα έχεις γίνει. Εκείνα σου έμαθαν να μοιράζεσαι και να μην κλέβεις, να κάνεις υποχωρήσεις και να συνεργάζεσαι. Όχι όμως γιατί στο επέβαλλε κάποιος μεγάλος, χωρίς να σου εξηγεί το λόγο, αλλά γιατί έτσι περνούσες εσύ καλύτερα.
Μην αφήνεις τη μνήμη σου να ξεθωριάσει παραπάνω αυτές τις αναμνήσεις που τόσο νοσταλγικά πού και πού επιστρέφουν. Μοιράσου τις και με άλλους, τους γονείς, το σύντροφό ακόμα και με την τωρινή παρέα σου. Γιατί μπορεί να μη γίνεται να γυρίσεις πίσω το χρόνο και να περάσεις άλλη μια τέτοια γεμάτη παιχνίδι μέρα, όσο και να το θέλεις, αλλά τουλάχιστον έχεις φυλαγμένες στο νου σου τις σκανδαλιές αυτές.
Μην ξεχάσεις ποτέ εκείνο το παιδί που κάποτε έκανε συλλογή με αυτοκόλλητα και καπάκια αναψυκτικών. Του το χρωστάς.
Συντάκτης: Ελένη Μάρκου - Επιμέλεια κειμένου: Πωλίνα Πανέρη
Αιχμάλωτοι στις ηλεκτρονικές «αλάνες»
* Τι επιπτώσεις έχει στην ανάπτυξη των παιδιών η αντικατάσταση του «κρυφτού» και της «μακριάς γαϊδούρας» από τα παιχνίδια στον υπολογιστή Αιχμάλωτοι στις ηλεκτρονικές «αλάνες» Οι σύγχρονες παιδαγωγικές μέθοδοι οδηγούν σε απομόνωση από την ώρα της γέννησης Βασιλιά, βασιλιά, με τα δώδεκα σπαθιά, τι δουλειά; Τεμπελιά! Και τα ρέστα; Παγωτά! Είπε η γιαγιά να μας κάνεις μια δουλειά! Τι δουλειά; Μ»
Βασιλιά, βασιλιά, με τα δώδεκα σπαθιά, τι δουλειά; Τεμπελιά! Και τα ρέστα; Παγωτά! Είπε η γιαγιά να μας κάνεις μια δουλειά! Τι δουλειά; Μ’ αυτά τα λόγια ξεκινούσαν τα παιδιά πριν από μερικές δεκαετίες να παίζουν ένα από τα πιο αγαπημένα τους παιχνίδια.
Ο «βασιλιάς» καθόταν στον θρόνο του και έτσι άρχιζε η αναπαράσταση της πραγματικότητας των μεγάλων. Τα παιδιά «γίνονταν» κάθε λογής επαγγελματίες και ο «βασιλιάς» μέσα από τις κινήσεις τους προσπαθούσε να μαντέψει ποιο επάγγελμα παρίσταναν ότι έκαναν.
Ηταν ένα παιχνίδι που χάριζε ώρες χαράς και γέλιου στα παιδιά, αλλά ταυτόχρονα επρόκειτο και για μια πολύ καλή άσκηση αντίληψης. Το «κρυφτό», τα «μήλα», τα «σκαμνάκια», το «τόπι», η «μακριά γαϊδούρα» περιλαμβάνονταν επίσης τότε στην… ημερήσια διάταξη των παιδιών.
Σε αντίθεση με την εντατική μελέτη, τις ξένες γλώσσες, το πιάνο, το μπαλέτο ή την κολύμβηση στα οποία μοιράζουν τον χρόνο τους τα σημερινά παιδιά. Και αυτό διότι η ελληνική οικογένεια επιβάλλει τη μάθηση διά της εκπαίδευσης και όχι διά του παιχνιδιού. Οι ειδικοί όμως επισημαίνουν ότι το παιχνίδι αποτελεί φυσικό στάδιο στην εξέλιξη του ανθρώπου και είναι εξ ορισμού αναγκαίο για την ανάπτυξη ενός παιδιού.
Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και ο ηλεκτρονικός υπολογιστής μονοπωλούν σήμερα τον ελεύθερο χρόνο των παιδιών. «Μου αρέσουν αυτά τα παιχνίδια γιατί έχουν περιπέτεια.
Παλαιότερα τα παιδιά δεν είχαν πάρα πολλά παιχνίδια, έτσι αναγκάζονταν να παίξουν με ένα κοκαλάκι που το έβγαζαν από τα ζώα, αλλά πώς έπαιζαν δεν ξέρω. Και τα κορίτσια έπαιζαν με κούκλες που τις έφτιαχναν μόνα τους. Γι’ αυτό τα σημερινά παιχνίδια είναι πιο εξελιγμένα και ενδιαφέροντα».
Η άποψη του μαθητή της πρώτης τάξης του Δ’ Γυμνασίου Χανίων είναι σαφής. Βρίσκει επίσης σύμφωνη την πλειονότητα των μαθητών, όπως προκύπτει από εργασία η οποία εκπονήθηκε από την ομάδα περιβαλλοντικής αγωγής του σχολείου υπό την επίβλεψη της καθηγήτριας Ευγενίας Ζουμή. Στο ερώτημα «Τι σου προσφέρει το παιχνίδι στον υπολογιστή;»
οι μαθητές απαντούν: «Γνώσεις, ψυχαγωγία, οραματισμό του μέλλοντος, προσομοίωση» αλλά και «πονοκέφαλο». Αξίζει να σημειωθεί ωστόσο ότι οι περισσότεροι γονείς δεν ελέγχουν το θεματολόγιο των ηλεκτρονικών παιχνιδιών που αγοράζουν για τα παιδιά τους όπως και ότι διαθέτουν ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό ετησίως για την αγορά τους, κατά μέσο όρο 30.000 δρχ. Οσο για το παιχνίδι στη φύση, τα παιδιά θεωρούν ότι προσφέρει «ενέργεια, ψυχαγωγία, συνεργασία με άλλα παιδιά, ελευθερία».
«Οταν για πρώτη φορά είδα το θέμα «παιδί και παιχνίδι», αναρωτήθηκα αν τελικά τα παιδιά σήμερα παίζουν όσο σε παλαιότερες εποχές με παιχνίδια που να τα φέρνουν σε επαφή με τη φύση, αν γυμνάζουν το σώμα τους μέσα από τις αθλοπαιδιές, αν κοινωνικοποιούνται μέσα από συντροφικά παιχνίδια, αν αναπτύσσουν ομαδικό πνεύμα με στόχο μια νίκη για λογαριασμό της παρέας. Αυτές τις σκέψεις μου έθεσα στα παιδιά και έτσι προέκυψε η εργασία με τίτλο «Τα παιδία παίζει;»» λέει η κυρία Ζουμή.
Την απάντηση στο ερώτημα αυτό δίνει με τον πλέον χαρακτηριστικό τρόπο, κατά την κυρία Ιωάννα Αντωνιάδου-Κουμάτου, παιδίατρο και διευθύντρια του τομέα Κοινωνικής και Αναπτυξιακής Παιδιατρικής του Ινστιτούτου Υγείας του Παιδιού, ένα περιστατικό από τη δική της επαγγελματική εμπειρία:
«Την περασμένη εβδομάδα το Ινστιτούτο διένειμε σε όλους τους μαθητές των δημοτικών σχολείων της Καισαριανής ένα φυλλάδιο-πρόσκληση σε μια βόλτα στον Υμηττό. Είχε προγραμματιστεί ένας δίωρος περίπατος μέσα από βατά μονοπάτια του Υμηττού για το πρωινό της Κυριακής, όπου τα παιδιά θα μπορούσαν να έλθουν μαζί με τους γονείς τους, να βγουν από τα διαμερίσματα, να περπατήσουν, να γνωρίσουν τη φύση. Κι όμως η συμμετοχή ήταν μηδαμινή. Ελάχιστοι ήταν οι γονείς οι οποίοι άλλαξαν το πρόγραμμα της Κυριακής και αφιέρωσαν το πρωινό στα παιδιά τους».
Οι έλληνες γονείς δεν έχουν συνειδητοποιήσει την παιδαγωγική αξία του παιχνιδιού. Ο στόχος τους, αντίθετα, είναι ένας, και μάλιστα από τότε που το παιδί βρίσκεται στο νηπιαγωγείο: πώς θα επιτύχει στις πανελλήνιες εξετάσεις. «Αυτό καθορίζει τη στάση τους και δυστυχώς προδιαγράφει και την πορεία του παιδιού» παρατηρεί η κυρία Αντωνιάδου-Κουμάτου.
Οι σύγχρονες παιδαγωγικές μέθοδοι που ακολουθούν οι γονείς απομονώνουν τα παιδιά από την ώρα σχεδόν που γεννιούνται. Καταργούν ουσιαστικά το δικαίωμα του παιδιού να εξερευνήσει το περιβάλλον, να τρέξει, να χοροπηδήσει, να παίξει, ακόμη και να πέσει. Αντιμετωπίζουν το παιχνίδι στατικά και παραβλέπουν ότι είναι συνώνυμο και χαρακτηριστικό της παιδικής ηλικίας. Βασίζονται σε άλλα πρόσωπα, πλην των γονέων, σε «ειδικούς» οι οποίοι επιφορτίζονται με τη μάθηση του παιδιού από τα πρώτα του βήματα.
«Πρόκειται για μια συμπεριφορά που εξηγείται εύκολα αν αναλογιστεί κανείς το ωράριο και τον τρόπο ζωής των σημερινών γονέων» λέει η κυρία Αντωνιάδου-Κουμάτου. «Δεν πρέπει όμως να γίνεται το λάθος αυτό, να «μεταφέρουν» δηλαδή στοιχεία από τον δικό τους αγχωτικό τρόπο ζωής και στον μικρόκοσμο των παιδιών.
Αυτό που πρέπει να συνειδητοποιήσουν οι γονείς είναι ότι οι ρυθμοί και οι ανάγκες του παιδιού δεν διαφέρουν πολύ από αυτές των ενηλίκων. Οπως ένας ενήλικος θέλει να ξεκουράζεται μετά την εργασία του, έτσι και ένα παιδί. Δεν έχει λόγο δηλαδή το παιδί να περνά το απόγευμά του με μελέτη και πλήθος δραστηριοτήτων διότι ούτε βιολογικά το αντέχει αλλά και ούτε πρέπει να γίνεται έτσι, εφόσον παρεμποδίζεται η ανάπτυξή του».
ΒΙΝΤΕΟΠΑΙΧΝΙΔΙΑ Ελεγχος του χρόνου ενασχόλησης
Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια επηρεάζουν την ταυτότητα και τον χαρακτήρα των παιδιών. Αυτό καταδεικνύει έρευνα η οποία έγινε σε 33 δημοφιλή όπως διαμορφώνονται από τις πωλήσεις videogames. Οπως προκύπτει από την έρευνα, στα μισά περίπου παιχνίδια δεν υπάρχουν γυναικεία πρόσωπα, ενώ όπου υπάρχουν παρουσιάζονται σαν σεξουαλικά αντικείμενα. Η πλειονότητα των παιχνιδιών περιλαμβάνει σκηνές επιθετικότητας ή βίας ενώ σημαντικό μέρος τους περιέχει μορφές δράσης με βία κατά των γυναικών.
Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια αποτελούν, ωστόσο, μέρος του σύγχρονου τρόπου ζωής μεγάλων και μικρών. «Τα παιδιά πρέπει να μάθουν να τα χειρίζονται λοιπόν με σωστό τρόπο, σύμφωνα με τις ψυχοπαιδαγωγικές αρχές, ώστε να υπάρχουν τα αναμενόμενα επιθυμητά αποτελέσματα στην ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους» τονίζει ο κ. Ε. Κολιάδης, καθηγητής Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Η χρήση νέων τεχνολογιών στο σχολείο μπορεί να συμβάλει σημαντικά προς αυτήν την κατεύθυνση. Μπορεί μέσα από το παιχνίδι να βοηθήσει το παιδί να βελτιώσει τη θέση του στην ομάδα, να εξασφαλίσει ευκαιρίες για φιλικές επαφές, να καλλιεργήσει δεξιότητες. Από την άλλη πλευρά, μπορεί να απομονώνει τα παιδιά από το φυσικό και το κοινωνικό περιβάλλον. Γι’ αυτό, καταλήγει ο κ. Κολιάδης, «πρέπει να ελέγχεται ο χρόνος ενασχόλησης των παιδιών με παιχνίδια αυτού του είδους».
ΟΔΗΓΙΕΣ Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς
* Να παροτρύνουν τα παιδιά να καλλιεργούν σχέσεις με τα παιδιά της πολυκατοικίας και της γειτονιάς. Οι πιλοτές και οι πεζόδρομοι μπορούν να υποκαταστήσουν εν μέρει τις «χαμένες» αλάνες για τις οποίες οι μεγάλοι συνηθίζουν να μιλούν.
* Να περιορίζουν τους στερεότυπους τρόπους μάθησης και να ωθούν σε ελεύθερους τρόπους παιχνιδιού το παιδί.
* Να μην επιτρέπουν να ξεπερνά ο χρόνος μελέτης τις δύο ώρες κάθε απόγευμα και να μην προγραμματίζουν πλήθος εξωσχολικών δραστηριοτήτων για το παιδί.
* Να μην ξεχνούν ότι οι ίδιοι δίνουν το παράδειγμα με τις επιλογές τους στα παιδιά και ότι αποτελούν πρότυπα για αυτά.
https://www.tovima.gr/2008/11/24/archive/aixmalwtoi-stis-ilektronikes-alanes/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.