Τρίτη 13 Απριλίου 2021

Βιγκανισμός, Αντισπισισμός και Καπιταλισμός. Η πικρή αλήθεια.


Ξέρω πως αυτή η ανάρτηση δε θα αρέσει σε πολύ κόσμο. Όπως ούτε εμένα μου άρεσε η αλήθεια των χορτοφάγων και των βίγκαν όσο έτρωγα ακόμη ζώα. 

Η διαφορά ανάμεσα σε αυτούς που θα κάτσουν να στοχαστούν όσα θα διαβάσουν και σε αυτούς που θα τα αγνοήσουν, έγκειται στο κίνητρο που ωθεί τον κάθε έναν – στον ακτιβιστικό χώρο – στο να κάνει ακτιβισμό.

Ξέρω επίσης ότι πολλοί θα αρνηθούν τα όσα θα γράψω γιατί δεν τους βολεύει να τα πιστέψουν.

Θα ήθελα πολύ όλα όσα θα παραθέσω να είναι ένα ψέμα, αλλά δεν είναι. 

Και ΠΡΈΠΕΙ ΝΑ ΚΆΝΟΥΜΕ ΚΆΤΙ ΓΙΑ ΑΥΤΌ.

Μέχρι τον Μάιο πίστευα πως το κίνημα του βιγκανισμού πάει πολύ καλά. Πετάει, θα έλεγα. Είχα μάλιστα μεταφράσει κι αυτό το ατελειώτο άρθρο, γεμάτο αριθμούς και νέα, από όλον τον κόσμο, που έδειχνε πόσο αυξάνονται οι βίγκαν στον κόσμο: Διάσημοι βίγκαν, επιχειρήσεις βίγκαν, προϊόντα βίγκαν κλπ.

Δυστυχώς όμως, ήρθα σε επαφή με έναν Γάλλο ακτιβιστή που μου άνοιξε τα μάτια. Παραμυθιαζόμουν, ένιωσα. Η πολύ άσχημη αλήθεια είναι το ακριβώς αντίθετο. Ναι μεν αυξάνονται οι βίγκαν, αλλά παράλληλα, όλως παραδόξως, αυξάνονται και τα ζώα που θανατώνονται κάθε χρόνο… Οξύμωρο;

Ζώα που σκοτώνονται ανά άτομο (γκρι) Κιλά κρέατος ανά άτομο (μωβ) Κοτόπουλα ανά άτομο (πορτοκαλί) Άλλα ζώα ανά άτομο (κίτρινο) 30/12/2017 – Πηγή UN Food & Agriculture and World Bank

Eπί χρόνια κοιτούσα το δέντρο κι έχασα το δάσος:

Τι μας νοιάζει αν αυξάνονται οι βίγκαν; Μα γιατί θαρρούμε πως με την μείωση της ζήτησης θα μειωθεί κι η παραγωγή. Και κάπως έτσι, πιστεύουμε ότι μια μέρα θα πάψει η εκμετάλλευση των ζώων.

Ξεχάσαμε όμως τον λόγο που γινόμαστε βίγκαν, δεν κάναμε καμία έρευνα να δούμε αν όντως μειώνονται τα ζώα που σκοτώνονται κάθε χρόνο ενόσω οι βίγκαν αυξάνονται και in the meantime πάθαμε εμμονή με τον “προσησυλιτισμό”. 

Όλοι οι ακτιβιστές αφοσιώνονται στο outreaching (προσέγγιση κόσμου για ενημέρωση) και η εστίασή τους είναι στα όσα καταναλώνουν οι άνθρωποι. Τι και που θα τρώνε, με τι θα πλένονται, τι θα φοράνε κ.ο.κ.

Δημοσιεύτηκαν στο μεταξύ και κάποια άρθρα παραπλανητικά με τίτλους “Χ εκατομμύρια ζώα σώθηκαν πέρσι χάρη στον βιγκανισμό” και εμείς βιαστήκαμε να το γιορτάσουμε.

Ο βιγκανισμός όμως εστιάζει σε ατομικές επιλογές και στο τι καταναλώνουμε σε αντίθεση με τον αντισπισισμό που εστιάζει στα δικαιώματα των ζώων και μάχεται τον σπισισμό, μια ιδεολογία που θεωρεί ότι οι ζωές και τα συμφέροντα των μη ανθρώπινων ζώων μπορούν να παραβλεφθούν απλώς επειδή αποτελούν άτομα άλλων ειδών. 

Ο αντισπισισμός είναι δηλαδή ένα κοινωνικό κίνημα.

Η φωτογραφία “εξωφύλλου” δείχνει την αύξηση των ζώων που θανατώθηκαν από το 1961 ως το 2016 – γράφημα με ημερομηνία 2/1/2018. Πηγή η UN Food & Agriculture and World Bank – πιο έγκυρη δεν υπάρχει. Δυστυχώς.

Γιατί όμως;

Με 250 μωρά να γεννιούνται κάθε λεπτό, και άρα 360.000 μωρά να γεννιούνται τη μέρα δε θέλει κι ερώτημα (Πηγή).  Με αυτούς τους ρυθμούς, φυσικά, η ζήτηση για κρέας αυξάνεται κάθε χρόνο. Οι χώρες που παρουσιάζουν αύξηση στους βίγκαν είναι κυρίως χώρες που παρουσιάζουν μείωση στις γέννες οπότε τα περισσότερα από αυτά τα μωρά γεννιούνται σε χώρες που η λέξη βιγκανισμός δεν υφίσταται καν.

Άλλα ανησυχητικά νούμερα είναι τα εξής:

Στο Ισραήλ (μια χώρα με πολύ μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού να είναι βίγκαν), περισσότερα ζώα από ποτέ κακοποιούνται σε εργαστήρια πειραμάτων. Διαβάστε τα νούμερα εδώ.

Στην Αυστραλία, μια ακόμη χώρα με συνεχή αύξηση των βίγκαν τα τελευταία χρόνια, βλέπουμε πάλι αυτή την παράλογη αύξηση των ζώων που θανατώνονται, με εξαίρεση τα κοτόπουλα που παρουσιάζεται μείωση αυτών. Δείτε αναλυτικά εδώ.

Παρόμοια, ενώ στον Καναδά η μείωση ζήτησης χοιρινού είναι πολύ μεγάλη, παρατηρείται αύξηση της εκτροφής γουρουνιών. Και πού καταλήγουν αυτά, αν όχι στα στομάχια των όσων διαμένουν στον Καναδά; Μα στην Ασία φυσικά! Το γνωστό live export δίνει και παίρνει. Εκατομμύρια ζώα ταξιδεύουν ζωντανά σε άθλιες συνθήκες, από Βραζιλία, Αυστραλία και Καναδά με προορισμό διάφορες χώρες της Ασίας – χώρες που παλαιότερα ΔΕΝ σημείωναν κατανάλωση κρεάτων σε τέτοιους ρυθμούς αλλά σήμερα ο καπιταλισμός φρόντισε να έχουν τα πρωτεία σε αυτό.

Μια ακόμη έρευνα με πολύ ενδιαφέρον είναι αυτή που αφορά τους Αμερικάνους και τα πιστεύω τους. Το 75% των ερωτηθέντων λοιπόν αγοράζουν κρέας από φάρμες στις οποίες φέρονται στα ζώα καλά ενώ λιγότερο από το 1% των ζώων που σφάζονται στην Αμερική ζουν σε τέτοιες φάρμες. Παρατηρούμε λοιπόν μια ψυχολογική άρνηση. Χρυσώνουν το χάπι τους για να μη χάσουν τη βολή τους και αντιμετωπίσουν την πραγματικότητα των επιλογών τους.

Και τι προβλέπεται για το μέλλον; Αρνούμαι να γράψω τα καταθλιπτικά αυτά νούμερα. Τα νέα δεν είναι ευοίωνα πάντως. Μπορείτε να τα δείτε εδώ.

Προσωπικά, η καλύτερη επιχειρηματολογία πάνω στο θέμα έχει γίνει από την Tiphaine Lagarde στα πλαίσια ενός συνεδρίου για τα δικαιώματα των ζώων που έλαβε χώρα στο Παρίσι πριν λίγους μήνες, γι αυτό και την μετέφρασα ώστε να υπάρχει και στην ιστοσελίδα μας. Μπορείτε να την διαβάσετε όλη εδώ.

Φυσικά δε θα πάψω να προτρέπω τον κόσμο να γίνει βίγκαν. Αλλά αυτό που βλέπω είναι πως έχει χαθεί η ουσία κι ο καπιταλισμός έχει ρουφήξει το κίνημα με αποτέλεσμα όλοι να ανεβάζουν συνταγές, πιάτα και άλλα αναλώσιμα προϊόντα αντί να μιλάνε για το ολοκαύτωμα των ζώων.

Οι πιο γνωστοί ακτιβιστές στον χώρο έχουν χάσει κάθε είδος ταπεινότητας, το κίνητρό τους είναι η συνεχής αυτοπροβολή και το να δοξαστούν από τον κόσμο, έχουν τόση έπαρση που ζουν εν ολίγοις για τα likes και φυσικά έχουν κάνει τον ακτιβισμό επάγγελμα, με τους περισσότερους να κρύβουν πλέον ακόμη και το πόσα βγάζουν από τις δωρεές που τους κάνει ο κόσμος.

Παίρνουν αεροπλάνα συνεχώς, χωρίς να σκέφτονται καν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα, βρίσκονται σε συνεχή κίνηση και επισκέπτονται χώρες στις οποίες δίνουν ομιλίες πιστεύοντας ότι έτσι θα εμπνεύσουν κι άλλους. Ο μέσος βίγκαν ακτιβιστής τους έχει θεοποιήσει και αναφέρεται σε αυτούς λες κι είναι Μεσσίες.

Προσωπικά, όσους έχω επηρεάσει (κι είναι πολλοί), το έχω κάνει εξ’αποστάσεως. Το ίντερνετ έχει τεράστια δύναμη. Δε χρειάζεται να πάω πουθενά για να πετύχω αυτό που θέλω. Αν το κάνω θα είναι για να ευχαριστήσω μια εγωιστική ανάγκη, αυτή του ταξιδιού. Και της αναγνώρισης στο εξωτερικό. Δεν τα χρειάζομαι όμως αυτά.

Αυτό που καταλαβαίνω είναι πως ο κόσμος δεν αλλάζει μέσω της στροφής στο καταναλωτικό μοντέλο μας.

Αν θέλουμε να πάψει η εκμετάλλευση των ζώων, καλά θα κάνουμε να βγούμε στους δρόμους και να αφήσουμε τις συνταγές και τα πολύχρωμα βίγκαν πιάτα. Να διαμαρτυρηθούμε. Να φωνάξουμε. Να ασκήσουμε πιέσεις στο σύστημα. Να απελευθερώσουμε ζώα. Να πάμε στα σφαγεία να μπλοκάρουμε τους διαδρόμους του θανάτου. Οι Γάλλοι κι οι Βέλγοι έχουν ήδη ξεκινήσει και οι δράσεις τους είναι πολύ δυνατές. Αυτό θα πει πολιτικός ακτιβισμός. Όλα τα άλλα είναι προβολή ενός ατομικού τρόπου ζωής που ναι μεν εμπνέει αλλά δεν φέρνει αποτέλεσμα.

Στις 25/8 – παγκόσμια ημέρα για το τέλος του σπισισμού – σε πολλές πόλεις του κόσμου έλαβαν χώρα πορείες για τα δικαιώματα των ζώων αλλά και δράσεις ενημέρωσης. Στην Ελλάδα έγινε ενημέρωση του κόσμου σε διάφορες πόλεις. Στις 6/10 έγινε η δική μας πορεία, που είχε φοβερή επιτυχία, καθώς συγκεντρώθηκαν πρώτη φορά περί τα 1000 άτομα.

Αν θέλετε να δείτε ποιες είναι οι αλλαγές που θα έπρεπε να γίνουν στο κίνημα κατά της εκτροφής ζώων ώστε να επιτευχθεί ο στόχος μας, διαβάστε αυτήν την μελέτη από το Sentience institute.

Ελίζα Δημητρά

====================================================

"Παράξενος κόσμος ρε παιδάκι μου... δεν τον καταλαβαίνω...
Μαχαιρώνεις ένα σκύλο στον λαιμό:
Δολοφόνος!
Μαχαιρώνεις ένα γουρούνι στο λαιμό:
Ο κύκλος της ζωής...
Κόβεις τα κέρατα ενός ρινόκερου:
«Κάθαρμα λαθροκυνηγέ! Κρεμάστε τον!»
Κόβεις τα κέρατα ενός ταύρου:
Συνηθισμένη αφαίρεση κεράτων...
Κόβεις την ουρά ενός σκύλου:
Βασανιστής ζώων!
Κόβεις την ουρά ενός αρνιού:
Μερική τομή ουράς.......
Χώνεις το χέρι σου στα γεννητικά όργανα μιας γάτας διοχετεύοντας της σπέρμα:
Ανώμαλος, διεστραμμένος, βιαστής ζώου!
Χώνεις το χέρι σου στα γεννητικά όργανα μιας αγελάδας διοχετεύοντας της σπέρμα:
Τεχνίτη σπερματέγχυση....
Κλειδώνεις μια γάτα σε κλουβί για 5 μήνες:
Βασανιστής ζώου!
Κλειδώνεις ένα γουρούνι σε κλουβί κύησης:
Διασφάλιση ποιότητας του χοιρινού...
Σκοτώνεις ένα λιοντάρι και ποζάρεις με το πτώμα του: Δαιμονοποιείσαι στα παγκόσμια μέσα ενημέρωσης!
Σκοτώνεις ένα γουρούνι και ποζάρεις με το πτώμα του:
«Ωραία! Τι ώρα είναι το BBQ;».....!!!???»
Εκτρέφεις σκυλιά με μοναδικό σκοπό να τους κόψεις τον λαιμό:
«Τι απαράδεκτη και άρρωστη ιδέα! Κλείστε το αυτό το μέρος!»
Εκτρέφεις γαλοπούλες με μοναδικό σκοπό να τους κόψεις τον λαιμό:
«Γι’ αυτόν τον σκοπό έχουν εκτραφεί!».....
Σκυλιά σε θαλάμους αερίων:
Ναζί!
Γουρούνια σε θαλάμους αερίων:
Διατροφική αλυσίδα....
Βράζεις έναν σκύλο ζωντανό:
Απολίτιστο, τερατώδες!
Βράζεις έναν αστακό ζωντανό:
Γκουρμέ γεύμα...
Κόβεις λωρίδες δέρματος από την πλάτη μιας γάτας:
Κακό, διεστραμμένο, ακρωτηριασμός ανυπεράσπιστου ζώου!
Κόβεις λωρίδες δέρματος από την πλάτη ενός αρνιού:
Mulesing (τυπική διαδικασία στην βιομηχανία παραγωγής μαλλιού).....
Σπας τον λαιμό ενός περιστεριού:
Ψυχοπαθής!
Σπας τον λαιμό μιας κότας:
Κοτέτσι στην αυλή...
Πυροβολείς έναν σκύλο στο κεφάλι με πιστόλι αναισθητοποίησης:
Τερατώδης βαρβαρισμός!
Πυροβολείς μια αγελάδα στο κεφάλι
με πιστόλι αναισθητοποίησης:
Ανθρωπιστικό....
Ελευθερώνεις ένα σκύλο από Κινέζικο φεστιβάλ κρέατος εκτρεφόμενων σκύλων:
Ήρωας!!!
Ελευθερώνεις ένα ποντίκι από εργαστήριο πειραμάτων: Τρομοκράτης...
Απέχεις από την κατανάλωση εμετού κατσαρίδας:
Φυσιολογικό!
Απέχεις από την κατανάλωση εμετού μέλισσας:
Ακραίο, τραβηγμένο...
Καταδικάζεις κάποιον που έχει βλάψει σκύλους και γάτες: Καλόκαρδος, συμπονετική ψυχή!
Καταδικάζεις κάποιον που έχει βλάψει γουρούνια και αγελάδες:
Μιλιταριστικό, θρησκευτικός φανατισμός, επιβάλεις τις απόψεις σου στους άλλους...
Κάνεις συνεχείς καμπάνιες εναντίον του εμπορίου σκυλίσιου κρέατος:
«Υπέροχος άνθρωπος! Συνέχισε τον αγώνα!»
Κάνεις συνεχείς καμπάνιες εναντίον του εμπορίου κρέατος κοτόπουλου:
«Ηλίθιε! Δεν θα αλλάξεις ποτέ τίποτα!»
Στριμώχνεις σκυλιά σε φορτηγά για να κάνουν εξουθενωτικό ταξίδι 1000μιλίων και να σφαγιαστούν στο εξωτερικό:
«Βασανιστή ζώων! Κάθαρμα!»
Στριμώχνεις πρόβατα σε φορτηγά για να κάνουν εξουθενωτικό ταξίδι 1000μιλίων και να σφαγιαστούν στο εξωτερικό:
«Εξαγόμενο προϊόν»...
Σκοτώνεις μια γάτα για κάποια θρησκευτική γιορτή και λες προσευχές πάνω από το πτώμα της:
Απολίτιστοι βάρβαροι!
Σκοτώνεις μια γαλοπούλα για κάποια θρησκευτική γιορτή και λες προσευχές πάνω από το πτώμα της:
Χριστούγεννα....
Βγάζεις τα πούπουλα ενός παπαγάλου:
«Άρρωστε!»
Βγάζεις τα πούπουλα μιας χήνας:
«Ωωω, τι αναπαυτικά μαξιλάρια....»
Γδέρνεις το δέρμα ενός σκύλου και το φοράς:
Ψυχανώμαλος!
Γδέρνεις το δέρμα μιας αγελάδας και το φοράς:
Μόδα...
Εκτροφές σκύλων:
«Δαιμονικό! Ο ίδιος ο Σατανάς!»
Εκτροφές προβάτων:
«Ο θεός τα έβαλε εδώ για εμάς....»
Σκοτώνεις ένα κουτάβι και το τρως:
«Δειλό κάθαρμα! Πως μπόρεσες να βλάψεις ένα πλάσμα που δεν έχει καν την δύναμη να αντισταθεί;»
Σκοτώνεις μια κότα και την τρως:
«Έχουμε εξελιχθεί περισσότερο από αυτές. Αυτός είναι ο κόσμος και όποιος επιβιώσει....»
Κυνηγάς ένα είδος αιλουροειδούς προς εξαφάνιση:
«Απαράδεχτο! Πρέπει να κάνουμε ότι περνάει από το χέρι μας για την διάσωση τους!»
Ψαρεύεις ένα είδος μεγάλου ψαριού υπό εξαφάνιση:
«Τονοσαλάτα, κανείς;;;»
Κείμενο: George Martin
Μετάφραση Tina Petritsopoulou

================================================================

ΑΝΤΙΦΩΝ Ο ΣΟΦΙΣΤΗΣ

87. – Απόσπασμα 44A, στήλ. 1-6 Diels-Kranz

Από τα έργα του σοφιστή Αντιφώντα -η ταύτισή του με τον ρήτορα, αν και πιθανή, παραμένει αμφιλεγόμενο ζήτημα- δεν σώζονται παρά μερικά αποσπάσματα. 


Ένα τέτοιο, σχετικά εκτενές απόσπασμα προέρχεται από το έργο που έφερε τον τίτλο Ἀλήθεια (η συγγραφή του πρέπει να τοποθετηθεί πριν από το 423 π.Χ.). 


Το έργο απαρτιζόταν από δύο βιβλία: το πρώτο πραγματευόταν ζητήματα γνωσιοθεωρητικά (μεταξύ άλλων προτεινόταν λύση για το μαθηματικό πρόβλημα του τετραγωνισμού του κύκλου), ενώ στο δεύτερο θίγονταν ζητήματα κοσμολογικά και ανθρωπολογικά. 


Θεμελιώδους σημασίας ήταν για τη συζήτηση των ανθρωπολογικών ζητημάτων η χαρακτηριστική για τη σοφιστική σκέψη αντίθεση νόμου-φύσης, η οποία σχετιζόταν με το ερώτημα αν οι κανόνες της κοινωνικής ζωής έχουν θεσπιστεί συμβατικά ή υπάρχουν εκ φύσεως, όπως επίσης αν έχουν απόλυτο ή σχετικό χαρακτήρα. 


Στον Αντιφώντα η αντίθεση παίρνει οξεία μορφή, αφού δηλώνεται ρητά ότι "τα περισσότερα θεσπίσματα του δικαίου αντιστρατεύονται τη φύση". 


Σύμφωνα με τις απόψεις του οι πράξεις των ανθρώπων κατευθύνονται από το "ωφέλιμο" (ξυμφέρον) για την ανθρώπινη φύση, το οποίο όμως εμποδίζεται από τους περιορισμούς του νόμου (= γραπτοί και άγραφοι νόμοι). 


Η συνηγορία του Αντιφώντα υπέρ της φύσης τον οδηγεί στη ριζοσπαστική θέση ότι όλοι οι άνθρωποι είναι ίσοι, και συνεπώς δεν είναι ορθή η διάκριση σε ανθρώπους κοινωνικά ανώτερους και κατώτερους, Έλληνες και βαρβάρους.


Στο παρατιθέμενο απόσπασμα ο Αντιφών εκθέτει στην αρχή την κρατούσα αντίληψη για τη "δικαιοσύνη". 


Το συμπέρασμα ότι ο νόμος αντιστρατεύεται τη φύση του επιτρέπει στη συνέχεια να αναπτύξει τα πλεονεκτήματα της φύσης και να διατυπώσει το κριτήριο του "ωφέλιμου" για τον άνθρωπο. 


Στο τέλος επιτίθεται εναντίον του νόμου, επειδή αυτός, με τον τρόπο που αποδίδεται η δικαιοσύνη, αδυνατεί να προστατεύσει όσους τον τηρούν.

1] ...› δικαιοσύνη ‹οὖν› τὰ τῆς πό‹λεω›ς νόμιμα, ‹ἐν› ᾗ ἂν πολιτεύηταί τις, μὴ ‹παρ›αβαίνειν. χρῷτ᾽ ἂν οὖν ἄνθρωπος μάλιστα ἑαυτῷ ξυμφερόντως δικαιοσύνῃ, εἰ μετὰ μὲν μαρτύρων τοὺς νόμους μεγά‹λο›υς ἄγοι, μονούμενος δὲ μαρτύρων τὰ τῆς φύσεως· τὰ μὲν γὰρ τῶν νόμων ‹ἐπίθ›ετα, τὰ δὲ ‹τῆς› φύσεως ἀ‹ναγ›καῖα· καὶ τὰ ‹μὲν› τῶν νό‹μων› ὁμολογηθ‹έντ›α οὐ φύν‹τ᾽ ἐστί›ν, τὰ δὲ τῆς φύσεως φύν‹τα οὐχ› [2] ὁμολογηθέντα. τὰ οὖν νόμιμα παραβαίνων εἰὰν λάθῃ τοὺς ὁμολογήσαντας καὶ αἰσχύνης καὶ ζημίας ἀπήλλακται· μὴ λαθὼν δ᾽ οὔ· τῶν δὲ τῇ φύσει ξυμφύτων ἐάν τι παρὰ τὸ δυνατὸν βιάζηται, ἐάν τε πάντας ἀνθρώπους λάθῃ, οὐδὲν ἔλαττον τὸ κακόν, ἐάν τε πάντες ἴδωσιν, οὐδὲν μεῖζον· οὐ γὰρ διὰ δόξαν βλάπτεται, ἀλλὰ δι᾽ ἀλήθειαν. ἔστι δὲ πάν‹των› ἕνεκα τούτων ἡ σκέψις, ὅτι τὰ πολλὰ τῶν κατὰ νόμον δικαίων πολεμίως τῇ φύσει κεῖται· νενο‹μο›θ‹έ›τηται γὰρ ἐπί τε τοῖς ὀφθαλμοῖς, ἃ δεῖ [3] αὐτοὺς ὁρᾶν καὶ ἃ οὐ δεῖ· καὶ ἐπὶ τοῖς ὠσίν, ἃ δεῖ αὐτὰ ἀκούειν καὶ ἃ οὐ δεῖ· καὶ ἐπὶ τῇ γλώττῃ ἅ τε δεῖ αὐτὴν λέγειν καὶ ἃ οὐ δεῖ· καὶ ἐπὶ ταῖς χερσίν, ἅ τε δεῖ αὐτὰς δρᾶν καὶ ἃ οὐ δεῖ· καὶ ἐπὶ τοῖς ποσίν, ἐφ᾽ ἅ τε δεῖ αὐτοὺς ἰέναι καὶ ἐφ᾽ ἃ οὐ δεῖ· καὶ ἐπὶ τῷ νῷ, ὧν τε δεῖ αὐτὸν ἐπιθυμεῖν καὶ ὧν μή. ‹οὐ μὲ›ν οὖν οὐδὲν τῇ φύσει φιλιώτερα οὐδ᾽ οἰκειότερα, ἀφ᾽ ὧν οἱ νόμοι ἀποτρέπουσι τοὺς ἀν‹θ›ρώπ‹ους›, ἢ ἐφ᾽ ἃ ‹προ›τρέπουσιν‹·› τ‹ὸ δ᾽ αὖ› ζῆν ἐστι τῆς φύσεως καὶ τὸ ἀποθανεῖν, καὶ τὸ μὲν ζῆν αὐτ‹οῖς› ἐστιν ἀπὸ τῶν ξυμφερόντων, τὸ δὲ ἀποθανεῖν ἀπὸ τῶν μ [4] ξυμφερόντων. τὰ δὲ ξυμφέροντα τὰ μὲν ὑπὸ τῶν νόμων κείμενα δεσμὰ τῆς φύσεώς ἐστι, τὰ δ᾽ ὑπὸ τῆς φύσεως ἐλεύθερα. οὔκουν τὰ ἀλγύνοντα ὀρθῷ γε λόγῳ ὀνίνησιν τὴν φύσιν μᾶλλον ἢ τὰ εὐφραίνοντα· οὔκουν ἂν οὐδὲ ξυμφέροντ᾽ εἴη τὰ λυποῦντα μᾶλλον ἢ τὰ ἥδοντ‹α·› τὰ γὰρ τῷ ἀληθεῖ ξυμφέροντα οὐ βλάπτειν δεῖ, ἀλλ᾽ ὠφελεῖν. τὰ τοίνυν τῇ φύσει ξυμφέροντα τούτ‹ων› [...]· κα‹ὶ οἵτινε›ς ἂν [5] παθόντες ἀμύνωνται καὶ μὴ αὐτοὶ ‹ἄρχ›ωσι τοῦ δρᾶν· καὶ οἵτινες ἂν τοὺς γειναμένους καὶ κακοὺς ὄντας εἰς αὐτοὺς εὖ ποιῶσιν· καὶ οἱ κατόμνυσθαι διδόντες ἑτέροις, αὐτοὶ δὲ μὴ κατομνύμε‹νοι.› καὶ τούτων τῶν εἰρημένων πόλλ᾽ ἄν τις εὕροι πολέμια τῇ φύσει· ἔνι τ᾽ ἐν αὐτοῖς ἀλγύνεσθαί τε μᾶλλον, ἐξὸν ἥττω, καὶ ἐλάττω ἥδεσθαι, ἐξὸν πλείω, καὶ κακῶς πάσχειν, ἐξὸν μὴ πάσχειν. εἰ μὲν οὖν τις τοῖς τοιαῦτα προς‹ϊ›εμένοις ἐπικούρησις ἐγίγνετο παρὰ τῶν νόμων, τοῖς δὲ μὴ προσϊεμένοις, ἀλλ᾽ ἐναντιουμένοις ἐλάττωσις, οὐκ ἀν›όνητον ἂν› ἦν τ‹ὸ τοῖς νό›μοις πεῖ‹σμα· [6] νῦν› δὲ φαίνε‹ται τοῖς› προσϊεμ‹ένοις› τὰ τοιαῦτα τὸ ἐ‹κ› νόμου δίκαιον οὐχ ἱκανὸν ἐπικουρεῖν· ὅ γε πρῶτον μὲν ἐπιτρέπει τῷ πάσχοντι παθεῖν καὶ τῷ δρῶντι δρᾶσαι· καὶ οὔτε ἐνταῦθα διεκώλυε τὸν δρῶντα δρᾶσαι. εἴς τε τὴν τιμωρίαν ἀναφερόμενον οὐδὲν ἰδιώτερον ἐπὶ τῷ πεπονθότι ἢ τῷ δεδρακό‹τι·› πεῖ‹σ›αι γὰρ δ‹εῖ› αὐτὸ‹ν το›ὺς τ‹ιμω›ρ‹ήσοντ›ας, ὡς ἔπαθεν, ‹καὶ› δύνασθαι ἀπ‹αιτ›εῖ δίκην ‹ἑλεῖ›ν.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Δικαιοσύνη είναι να μην παραβαίνεις τους νόμους και τα έθιμα του κράτους, του οποίου είσαι πολίτης. 

Ο άνθρωπος θα αποκόμιζε από τη δικαιοσύνη την πιο μεγάλη ωφέλεια για το άτομό του, αν μπροστά σε άλλους ανθρώπους τηρούσε τους νόμους ως κάτι σημαντικό, ενώ αντίθετα, άμα είναι μόνος του χωρίς άλλους μπροστά του,[7] ακολουθούσε τις επιταγές της φύ­σης. 

Γιατί οι επιταγές του νόμου είναι αυθαίρετες, ενώ της φύσης είναι αναγκαίες· κι οι επιταγές των νόμων είναι συμβατικές και όχι από τη φύση, ενώ οι επιταγές της φύσης είναι ακριβώς το αντίθετο. 

Όποιος παραβαίνει τους νόμους και τα έθιμα, αν δεν υποπέσει στην αντίληψη αυτών που τα έχουν αποδεχτεί, αποφεύγει και τη ντροπή και την τιμωρία· ενώ αν δεν μείνει απαρατήρητος, δεν τα αποφεύγει. 

Απεναντίας, άμα παραβιάζει τις εγγενείς απαιτήσεις της φύσης πέρα από ένα όριο, το κακό γι᾽ αυτόν δεν μετριάζεται διόλου, αν μείνει απαρατήρητος απ᾽ όλους τους ανθρώπους ούτε γίνεται μεγαλύτερο, αν υποπέσει στην αντίληψη όλων των ανθρώπων. 

Γιατί η ζημιά που υφίσταται δεν είναι φαινομενική αλλά πραγματική. 

Αυτοί είναι οι λόγοι για τους οποίους εξετάζουμε όλα αυτά τα ζητήματα, επειδή τα περισσότερα θεσπίσματα του δικαίου αντιστρατεύονται τη φύση. 

Έχουν έτσι θεσπιστεί νόμοι για τα μάτια, τι πρέπει να βλέπουν και τι δεν πρέπει· το ίδιο και για τα αυτιά, τι πρέπει να ακούνε και τι δεν πρέπει· και για τη γλώσσα, τι πρέπει να λέει και τι δεν πρέπει· και για τα χέρια, τι πρέπει να κάνουν και τι δεν πρέπει· και για τα πόδια, πού πρέπει να πηγαίνουν και πού δεν πρέπει· και για το νου, τι πρέπει να επιθυμεί και τι δεν πρέπει. 

Ωστόσο εκείνα τα πράγματα που οι νόμοι τα απαγορεύουν στους ανθρώπους δεν είναι ούτε πιο συμφιλιωμένα με τη φύση ούτε πιο συγγενικά με αυτήν απ᾽ ότι εκείνα προς τα οποία οι νόμοι τους προτρέπουν να στραφούν. 

Επίσης, το να ζει κανείς είναι κάτι φυσικό, το ίδιο και το να πεθαίνει, και για τον άνθρωπο η ζωή συγκαταλέγεται σε όσα τον συμφέρουν, ενώ ο θάνατος σε όσα δεν τον συμφέρουν. 

Όσα πλεονεκτήματα ανάγονται σε ισχύοντες νόμους αποτελούν για τη φύση δεσμά, ενώ όσα ανάγονται στη φύση είναι απαλλαγμένα από περιορισμούς. 

Δεν αληθεύει, αν το εξετάσουμε σωστά, ότι όσα πράγματα προξενούν πόνο προάγουν την ανθρώπινη φύση περισσότερο απ᾽ όσο εκείνα τα οποία προκαλούν ευχαρίστηση· ούτε ότι όσα πράγματα προξενούν λύπη προάγουν την ανθρώπινη φύση περισσότερο[8] απ᾽ όσο εκείνα τα οποία προκαλούν ηδονή. 

Γιατί όσα πράγματα προάγουν στ᾽ αλήθεια την ανθρώπινη φύση δεν πρέπει να βλάπτουν αλλά να ωφελούν. 

Έτσι, όσα από αυτά είναι χρήσιμα από τη φύση [...] ...κι όσοι αμύνονται, όταν υποστούν επίθεση, ενώ οι ίδιοι δεν επιχειρούν να επιτεθούν πρώτοι· κι όσοι φέρονται με καλοσύνη στους γονείς τους, έστω και αν οι γονείς είναι κακοί απέναντι τους· κι όσοι δίνουν στους άλλους τη δυνατότητα να βεβαιώσουν κάτι μ᾽ έναν όρκο, ενώ στους ίδιους δεν δίνεται αυτή η δυνατότητα. 

Στις παραπάνω πράξεις θα μπορούσε κανείς να βρει πολλά τα οποία αντιστρατεύονται τη φύση: 

Συμβαίνει αυτές οι πράξεις να οδηγούν σε περισσότερο πόνο, ενώ λιγότερος πόνος θα ήταν κάτι εφικτό, και σε λιγότερη ευχαρίστηση, ενώ περισσότερη ευχαρίστηση θα ήταν δυνατή, και στο να υφίσταται κανείς κάτι κακό, ενώ θα μπορούσε να μη το υποστεί. 

Αν λοιπόν όσοι ασπάζονται τέτοιες αρχές λάμβαναν μια βοήθεια από την πλευρά των νόμων και, παράλληλα, όσοι δεν τις ασπάζονται δοκίμαζαν κάποια μείωση, η υπακοή στους νόμους δεν θα ήταν χωρίς πλεονεκτήματα. 

Είναι όμως φανερό ότι η δικαιοσύνη του νόμου δεν επαρκεί να προσφέρει ικανοποιητική προστασία σε όσους τα τηρούν αυτά. 

Καταρχήν επιτρέπει σε όποιον παθαίνει[9] κάτι να το πάθει και σε όποιον διαπράττει κάτι να το διαπράξει· ούτε στη μια περίπτωση εμπόδισε αυτόν που έπαθε κάτι να το πάθει ούτε στην άλλη περίπτωση αυτόν που διέπραξε κάτι να το διαπράξει. 

Κι όταν πρόκειται για την τιμωρία, η δικαιοσύνη του νόμου δεν είναι διόλου περισσότερο με το μέρος αυτού ο οποίος έχει υποστεί κάτι παρά με το μέρος εκείνου ο οποίος έχει διαπράξει κάτι. 

Διότι το θύμα θα χρειαστεί να πείσει τους κριτές ότι έχει υποστεί μια αδικία προκειμένου να αξιώσει να κερδίσει μια δίκη.

(μετάφραση Νίκος Σκουτερόπουλος)

 
 =====================
 "O σιωπών δοκεί συναινείν"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.