Συνέντευξη με την καινοτόμο καθηγήτρια αρχαίων Ελληνικών Ελένη Κουλιζάκη.
Επιτρέψτε μας την άνωθεν ελαφρά παράφραση της πάνσοφης λαϊκής ρήσης η οποία καταχωρήθηκε ως τίτλος, καθώς η επιλογή της κρίθηκε ως αναγκαία από τον γράφοντα. Παρακάτω θα διαβάσετε ότι οι ενήλικες κυριολεκτικά (αν ξεκινήσουν την εκμάθηση) εθίζονται στα αρχαία Ελληνικά… Το συγκεκριμένο συμπέρασμα αποτελεί προϊόν βιωματικής έρευνας και ιδίας εκτίμησης της εναλλακτικής – γνωστής για το έργο της φιλολόγου κ. Ελένης Κουλιζάκη, η οποία μεταδίδει συστηματικά και με πρωτότυπες μεθόδους διδασκαλίας το αρχαίο ελληνικό πνεύμα σε ηλικίες από 3 – 63.
Διαβάστε τις άκρως ενδιαφέρουσες και αποκαλυπτικές τοποθετήσεις της κ. Ελένης Κουλιζάκη στον εκδότη της “Ενημέρωσης της Περιφέρειας Πελοποννήσου” Κώστα Πρώιμο.
Κώστας Πρώιμος:
Ελένη Κουλιζάκη: Η αρχή του έρωτος και μετέπειτα της έρευνας σχετικά με την αρχαία ελληνική γλώσσα προέκυψε όταν συνειδητοποίησα πως κάθε – μα κάθε – λέξη αποκαλύπτει ένα νόημα, μια ιστορία. Στην συνέχεια το αίσθημα αυτό γιγαντώθηκε όταν ανακάλυψα πως η αρχαία ελληνική γλώσσα είναι Μουσική. Μετέπειτα ως φιλόλογος θεώρησα απαραίτητο να δημιουργήσω μια μέθοδο, ώστε όλη αυτή η μαγεία να περάσει με ευχάριστο και δημιουργικό τρόπο στους μαθητές μου. . .
Κώστας Πρώιμος: Διδάσκετε τα Αρχαία Ελληνικά ακόμη και σε νήπια. Χρησιμοποιείτε “έξυπνες” μεθόδους ώστε η μάθηση να διέπεται από τη χαρά του παιχνιδιού προφανώς για να προσελκύει το ενδιαφέρον των μικρών παιδιών και να γίνεται ευχάριστη. Θα μπορούσατε να μας περιγράψετε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα;
Ελένη Κουλιζάκη: Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι πως δημιούργησα ακόμη και το Σπήλαιο του Πλάτωνος με σκηνικό, ώστε “να μπουν και να βγουν” από αυτό. Το εγχείρημα αυτό δεν θα μπορούσε να έχει γίνει
πραγματικότητα χωρίς την βοήθεια της εικαστικού Μάρως Κυριάκη, που το επιμελήθηκε. Ήταν μια συνεργασία που έλαβε χώρα στο Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης με το οποίο συνεργάζομαι. Επιπροσθέτως, στην διδασκαλία μου χρησιμοποιώ μουσικοκινητική μέθοδο, όπως στην εκμάθηση των προθέσεων, αλλά και τις Τέχνες (ζωγραφική, κατασκευές, τραγούδι, χορό, θεατρικά δρώμενα) και πολλές κρεμάλες, ώστε τα παιδιά να ανακαλύπτουν σταδιακά μόνα τους το “χτίσιμο” , την δομή, μιας λέξης.
Κώστας Πρώιμος: Κυρία Κουλιζάκη, υπάρχει μέσα από τη δική σας στατιστική και βιωματική εμπειρία μια εκτίμηση σχετικά με τις ηλικίες στις οποίες είναι περισσότερο αρεστή η Αρχαία Ελληνική γλώσσα;
Ελένη Κουλιζάκη: Διδάσκω σε άτομα που έχουν ηλικία 3-63 ετών εδώ και 11 έτη. Σε αυτό το φάσμα ηλικιών, στις ηλικίες 3-12 η αρχαία ελληνική γλώσσα είναι ιδιαιτέρως αρεστή, γιατί διδάσκεται με παιγνιώδη τρόπο. Στις ηλικίες 13-20 ετών είναι “αναγκαίο κακό”, γιατί την διδάσκονται και στο σχολείο ως “μάθημα στο οποίο πρέπει να βαθμολογηθούν” και έτσι συνδέεται με άγχος, χωρίς να παύουν να γοητεύονται ωστόσο από την Ετυμολογία. Το συγκλονιστικό είναι πως η αρχαία ελληνική γλώσσα είναι περισσότερο αρεστή σε ενήλικες, οι οποίοι ενθουσιάζονται από τα νοήματα που αντιλαμβάνονται και που δεν είχαν την ευκαιρία να διδαχθούν στο σχολείο ή νωρίτερα στην ζωή τους. Οι πιο ενθουσιώδεις μαθητές μου είναι με διαφορά οι ενήλικες.
Κώστας Πρώιμος: Ως προς τα λοιπά φυλετικά χαρακτηριστικά; Έχετε και μαθητές της αλλοδαπής; Και αν ναι, εκδηλώνουν ενδιαφέρον για την εκμάθηση των Αρχαίων; Υπάρχουν διαφοροποιήσεις ως προς το ανωτέρω;
Ελένη Κουλιζάκη: Δυστυχώς δεν έχει τύχει να έχω μέχρι τώρα μαθητές της αλλοδαπής, αν και είναι κάτι που θα το ήθελα πάρα πολύ. Όσες φορές δίδαξα σε αλλοδαπούς μέσα από προγράμματα με οργανισμούς που συνεργάζομαι ήταν με θέμα την Φιλοσοφία και την Μυθολογία και όχι την αρχαία ελληνική γλώσσα.
Κώστας Πρώιμος: Πως φαντάζεστε την Ελλάδα σήμερα (περιληπτικά) αν υποθέσουμε ότι άπαντες μιλούσαν Αρχαία Ελληνικά;
Ελένη Κουλιζάκη: Εδώ ανοίγουμε ένα τεράστιο ζήτημα. Για να απαντήσω σε αυτή την ερώτηση, θα έπρεπε να αναλύσω εκτενώς την μουσικότητα της ελληνίδος φωνής (το έχω κάνει σε καταγραφή μου στο διαδίκτυο), μετέπειτα να περάσουμε το θέμα της μουσικότητός της σε επίπεδο δονήσεων και τί αυτοί δημιουργούν και μετέπειτα να ερευνήσουμε τι αντίκτυπο έχει όλο αυτό στο θέμα του συντονισμού μας με το Όλον… Μέσα από τις έρευνές μου έχω διαπιστώσει πως η ελληνική γλώσσα δεν είναι απλώς μια γλώσσα προς επικοινωνία. Κρύβει μουσικούς κώδικες, οι οποίοι τολμώ να πω πως βοηθούν τον νου μας να “συντονιστεί”, όπως προανέφερα. Για να το κάνω πιο απλό με ένα παράδειγμα θα σας αναφέρω πως συχνά με ρωτούν: “Μα γιατί δεν είμαστε πλέον ικανοί να χτίσουμε έναν Παρθενώνα;” Και τους απαντώ: “Γιατί πάψαμε να ομιλούμε την αρχαία ελληνική γλώσσα.”
Για να επιστρέψω, λοιπόν, στην ερώτηση, σε μια Ελλάδα όπου άπαντες θα ομιλούσαν αρχαία ελληνικά, θα ήμασταν ικανοί να ξαναχτίσουμε έναν Παρθενώνα.
Κώστας Πρώιμος: Πολλά έχουν ειπωθεί για την ασύμβατη με πολλούς γραπτούς και άγραφους κανόνες, για την ευρεία πλέον χρήση των Greeklish. Πόσο καταστροφική είναι η υιοθέτηση τους; Επιφέρουν επιπτώσεις και στον τρόπο σκέψης; Υπάρχουν απτές αποδείξεις;
Ελένη Κουλιζάκη: Κι όμως, θεωρώ πως συμβαίνει το αντίθετο. Η χρήση των greeklish δεν είναι πλέον ευρεία, δεν χρησιμοποιείται πλέον παρά από ελάχιστους ανθρώπους και όσο περνάει ο χρόνος φθίνει. Δεν επεβίωσε η μόδα αυτή. Γεγονός που αποδεικνύει και πως δεν είναι καταστροφική, γιατί δεν κατάφερε να καταστρέψει τίποτα. Λογικό, αν το σκεφτούμε, εφόσον είχε να ανταγωνιστεί κάτι πολύ πιο ισχυρό, την ελληνική γραφή, η οποία επιβιώνει εδώ και χιλιάδες έτη.
Ακολουθήστε την ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ στο Google News –
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.