Παρασκευή 10 Μαρτίου 2023

Εγκλημα των Τεμπών : Ερωτήματα και θέματα προς διερεύνηση


Δημήτρης Καραμήτσας, Δικηγόρος 
πρόεδρος του «Λαϊκού Κινήματος»

Παραμένουν αναπάντητα καίρια ερωτήματα που ασκούν ουσιώδη επίδραση στην απόδοση των ευθυνών για το έγκλημα των Τεμπών. 

Πολλά από αυτά αποτελούν στοιχεία διαπόμπευσης του ίδιου του κράτους που (για μία ακόμα φορά) αποδεικνύεται χειρότερο από κράτη του 3ου κόσμου. 

Αντίστοιχα, η μέχρι σήμερα διερεύνηση κινείται αποκλειστικά στα στενά πλαίσια της ατομικής ευθύνης των εργαζομένων και όχι στα πρόσωπα που κατέστησαν την κυκλοφορία των τραίνων φονικά ανασφαλή και φέρουν ως εργοδότες και ως υπεύθυνοι για την ασφάλεια των συγκοινωνιών την αντικειμενική εκ του νόμου ευθύνη. 
1. (Ερώτημα) Αριθμός αγνοουμένων
Το κράτος δεν ανακοινώνει επίσημα τον αριθμό των αγνοουμένων. 
Ενώ τις πρώτες ημέρες ανακοινώθηκαν 57 νεκροί και 56 αγνοούμενοι, ο αριθμός των αγνοουμένων έχει απαλειφθεί από τις ανακοινώσεις και τα ΜΜΕ. Μαζί με αυτό δεν έχει καταστεί γνωστή η υπηρεσία που συγκεντρώνει και ανακοινώνει τον αριθμό και τα στοιχεία των αγνοουμένων. 
Είναι απόπειρα περιορισμού της οργής; Όπως και να έχει πρόκειται για μία ακόμα ελεγκτέα συμπεριφορά.

2. (Ερώτημα) Φορτίο εμπορικής αμαξοστοιχίας
Καμία επίσημη ανακοίνωση, κανένα στοιχείο για το φορτίο που προφανώς προκάλεσε τον θάνατο των περισσότερων θυμάτων. 

Τι και ποιον καλύπτουν ; Ευνόητα δεν πρόκειται για κοινά υγρά καύσιμα
(πετρέλαιο, βενζίνη που καίγονται σε χαμηλότερες θερμοκρασίες κλπ.), αλλά για επικίνδυνα χημικά υλικά, όπως προϊόντα νατρίου που καίγονται στις θερμοκρασίες που ανακοινώθηκαν (περ. 1200 βαθμούς Κελσίου). 

Η μεταφορά τέτοιων καυσίμων, εάν είναι σε αυτά που επιτρέπονται και όχι
απαγορευμένη, οφείλει να γίνεται σε ειδικούς συρμούς και βαγόνια, με εξαιρετικά μέτρα ασφάλειας και αντοχής των κατασκευών. 
Ευνόητη στην περίπτωση αυτή η ευθύνη του μεταφορέα (Hellenic Train).

3. Θέματα προς έλεγχο και διερεύνηση που σχετίζονται με ζητήματα ενδεχόμενου δόλου ή ενσυνείδητης εγκληματικής αμέλειας :
α. Η κυκλοφορία των τραίνων χωρίς τις ελάχιστες θεσμοθετημένες και αναγκαίες προδιαγραφές ασφάλειας, ελέγχου του δικτύου και συστημάτων αποτροπής ατυχημάτων (βλ. και παραπομπή της χώρας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο). 
Η ευθύνη ανήκει σε όλους όσοι ήταν υπεύθυνοι για την κυκλοφορία παρά τις ελλείψεις αυτές, ενώ προφανώς τις γνώριζαν και, επίσης, σε αυτόν που τελούσε το μεταφορικό έργο παρά τις ελλείψεις (Κυβέρνηση, ΟΣΕ, Hellenic Train).

β. ΕΡΓΟΣΕ και κάθε άλλος υπεύθυνος (πλέον των λοιπών ευθυνών). Επειδή διατέθηκαν τελικά ποσά που, όπως υπολογίζεται και δεν διαψεύδεται, αγγίζουν ή ξεπερνούν τα 15 δις ευρώ, για την δημιουργία ενός σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου, είναι προφανές ότι η μη ολοκλήρωσή του, παρά τον πακτωλό χρημάτων αυτών και η παραταύτα χρήση του, αποτελεί ουσιώδες αίτιο του ατυχήματος. Στον έλεγχο οφείλει να τεθεί η διάθεση των ποσών αυτών και οι τελικά εγκληματικές συνέπειες της, παραταύτα, μη ολοκλήρωσης των έργων.

γ. ΟΣΕ και κάθε άλλος υπεύθυνος (πλέον των λοιπών ευθυνών). Μη ύπαρξη του αναγκαίου και κατάλληλου επιπέδου προσωπικού και της οργανωτικής δομής για την ασφαλή λειτουργία και μεταφορά, όπερ προκάλεσε τα ατυχήματα.

4. Ζητήματα προς άμεση επίλυση σε σχέση με την “δικαιοσύνη”.
Παραίτηση του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου ή και αποπομπή του μέσω της νόμιμης διαδικασίας, καθώς και όλων των προσώπων που ανήκουν στο δικαστικό και εισαγγελικό σώμα και προκαλούν εύλογες αμφιβολίες για τους στόχους των ενέργειών τους. 

Η εμπλοκή του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου και η πρώτη του ενέργεια (άνοιγμα φακέλου υπόθεσης ατυχήματος που έλαβε χώρα επί της προηγούμενης  Κυβέρνησης) πόρρω απέχει από το να αφορά άμεσα την διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών. 

Δεν είναι η πρώτη οφειλόμενη ενέργεια για ένα τέτοιο έγκλημα, αλλά μία από τις πιθανόν τελευταίες σε προτεραιότητα.

=====================
 "O σιωπών δοκεί συναινείν"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.