Τετάρτη 13 Δεκεμβρίου 2023

Η προέλευση της φιλοσοφίας: Οι ιδιότητες της μυθικής/ Μυθοποιητική σκέψη



Η πρωτοποριακή εργασία πάνω σε αυτό το θέμα ήταν The Intellectual Adventure of Ancient Man, An Essay on Speculative Thought in the Ancient Near East του Henri Frankfort , Η.Α. Frankfort, John A. Wilson, Thorkild Jacobsen και William A. Irwin (University of Chicago Press, 1946, 1977 -- επίσης κάποτε εκδόθηκε από τον Penguin ως Before Philosophy). Σχετικές ιδέες μπορούν επίσης να βρεθούν στη σπουδαία Αρχαία Αιγυπτιακή Θρησκεία του Henri Frankfort (Harper Torchbooks, Harper & Row, 1948, 1961)

Πώς ήταν διαφορετική η ελληνική φιλοσοφία από ό,τι πριν; Ή ήταν διαφορετικό; Παρόλο που η "φιλοσοφία",» φιλοσοφίαphilosophía, είναι ελληνική λέξη (που αποδίδεται σε ), από < /span>) φιλοσοφία, πρέπει να υπάρχει κάτι κοινό που έχουν και που μπορεί να αντιπαραβληθεί αμοιβαία με την προφιλοσοφική σκέψη. tetsugaku; Ιαπωνικά (Κινέζικα) και darshana -shāstra(ινδική) Επομένως, εάν η ελληνική φιλοσοφία πρέπει να θεωρηθεί διαφορετική, πρέπει να υπάρχουν τρόποι να προσδιοριστεί αυτή η διαφορά. Ομοίως, εάν η ελληνική φιλοσοφία συγκρίνεται με την νομολογία περιέχει αρχές ανώτερες από την πολύ σύγχρονη Tale of the Eloquent Peasant, να καταγράφονται και να διδάσκονται ως αιγυπτιακή "φιλοσοφία" (αν και το Οδηγία του Ptaḥḥotep, "wisdom," ίσως ήταν απλώς μια συνέχεια του πώς οι άνθρωποι πάντα σκεφτόντουσαν τα πράγματα ούτως ή άλλως. Εξάλλου, δεν είναι ασυνήθιστο τώρα τα στοιχεία της αιγυπτιακής λογοτεχνίας, όπως η sophíaσοφία, "να αγαπάς," . . .

και phileînφιλεῖνfalsafahως Αραβικά

Για να σταματήσετε για λίγο, "φιλόσοφε" στα ελληνικά ήταν φιλόσοφοςphilósophos (πληθυντικός φιλόσοφοιphilósophoi) -- αυτό εμφανίζεται ξανά στα αραβικά ως faylasūf (με "σπασμένο" ή ακανόνιστο πληθυντικό falāsifah). Ο γραμματικός τύπος του φιλόσοφος είναι (δεύτερη κλίση) αρσενικό, αλλά σύνθετες όπως αυτή διατηρούν καταλήξεις δεύτερης κλίσης ακόμη και όταν χρησιμοποιούνται στο θηλυκό γένος. Μια Ελληνίδα λοιπόν που ήταν φιλόσοφος ήταν ακόμα φιλόσοφος. Αλλά ένας «φίλος» ποιος είναι φίλοςphílos, είναι άνδρας, ενώ γυναίκα " ;φίλος» (ή "αγαπημένο") είναι μια φίληΑθηνά ΠαρθένοςἈθήνη Παρθένος. Ένα εντυπωσιακό παράδειγμα αυτής της γραμματικής ήταν η προστάτιδα θεά της Αθήνας, phílēἡ Παρθένος, είναι στο θηλυκό γένος, παίρνοντας το θηλυκό άρθρο, παρά την φαινομενικά αρσενική κατάληξη. Παίρνουμε επίσης καλλίπυγος, "όμορφο κάτω μέρος," επίθετο της Αφροδίτης.

Άλλα κοινά ουσιαστικά στα ελληνικά είναι δεύτερης κλίσης θηλυκά, χωρίς να είναι σύνθετα, όπως ἡ ὁδόςhē hodós, "ο δρόμος, δρόμος, δρόμος" -- έτσι ώστε «the Middle [Street]" σε Κωνσταντινούποληἡ Μέση [ὁδός], < a i=9>hē Mésē [hodós}, ήταν ο δρόμος που διέτρεχε το μήκος της Πόλης, από τη Χρυσή Πύλη μέχρι το Μεγάλο Παλάτι. "Μέση» εδώ, μέση, επίθετο, κλίνεται στο θηλυκό. Στα Λατινικά, μη τηρώντας τους ίδιους κανόνες με την ελληνική γραμματική, το philosophus είναι αρσενικό και philosopha θηλυκό. Στα μεσαιωνικά ελληνικά, η χρήση των καταλήξεων δεύτερης κλίσης για τα θηλυκά σύνθετα ουσιαστικά άρχισε να καταρρέει, κάτι που βλέπουμε στην ενδιαφέρουσα περίπτωση του "Born in the Purple," Πορφυρογέννητος, Πριγκίπισσα Άννα Κομνηνά.

Όπως συμβαίνει, η ελληνική φιλοσοφία, η ινδική και η κινεζική, ήταν διαφορετικά από αυτά που προηγήθηκαν. και μπορούμε να προσδιορίσουμε ποιες ήταν οι διαφορές. Η προφιλοσοφική σκέψη μπορεί να χαρακτηριστεί ως «μυθοποιητική»; "μυθοποιητικό,» ή "μυθικό» σκέψη. "Μυθοποιητικό» σημαίνει "κατασκευή" (ποιεῖνpoieîn, από το οποίο προέρχεται η λέξη "ποιητής" παράγωγο) "μύθος» (μῦθοςmûthos).

Υπάρχει μια μεγάλη και αυξανόμενη βιβλιογραφία για τη μυθολογία, αλλά εδώ το μόνο που χρειάζεται είναι τα σημεία που θα εξυπηρετήσουν τον σκοπό της διάκρισης της φιλοσοφικής σκέψης από τη σκέψη των ανθρώπων σε παλαιότερους πολιτισμούς της Μέσης Ανατολής (Αιγύπτιοι, Βαβυλώνιοι κ.λπ. ) για τη φύση των πραγμάτων. Με τον εντοπισμό των χαρακτηριστικών των μυθικών μορφών της ανθρώπινης σκέψης, καθίσταται δυνατός ο εντοπισμός των μοναδικών καινοτομιών της φιλοσοφίας. Σημειώστε ότι η φιλοσοφική σκέψη δεν αντικαθιστά τη μυθοποιητική σκέψη αλλά συμπληρώνει.

  1. Οι μύθοι είναι ιστορίες για πρόσωπα, όπου τα άτομα μπορεί να είναι θεοί, ήρωες ή απλοί άνθρωποι.

    • Παράδειγμα: Το Βαβυλωνιακό Έπος του Γκιλγκαμές. Βασιλιάς Γιλγκαμές της Ουρούκ. Είναι κακός βασιλιάς, καταπιέζει τους ανθρώπους και παρασύρει, ή χειρότερα, όλες τις παρθένες. Οι άνθρωποι προσεύχονται στους θεούς για βοήθεια και στέλνουν έναν άγριο άνδρα, τον Ενκίντου, που πρέπει να ηρεμήσει λίγο από μια πόρνη του ναού. Αλλά οι θεοί δεν έχουν υπολογίσει σωστά και ο Ενκίντου δεν είναι αρκετά δυνατός για να νικήσει τον Γκιλγκαμές. Από τον αγώνα τους όμως γίνονται φίλοι και μετά κάνουν πράγματα που προσβάλλουν ακόμη και τους θεούς. Ο Enkidu είναι καταραμένος με μια ασθένεια που σπαταλά. Όταν πεθαίνει, ο Γκιλγκαμές τρομοκρατείται και αποφασίζει να αναζητήσει την ανηθικότητα. Αποτυγχάνει. Αυτή είναι ακόμα μια οδυνηρή ιστορία, αφού τα ανθρώπινα όντα αντιμετωπίζουν ακόμα απώλεια, θλίψη και θάνατο, όπως και ο Γκιλγκαμές. Πράγματι, το όραμα του Enkidu για τον θάνατο είναι ακόμα ανατριχιαστικό:

      Υπάρχει το σπίτι του οποίου οι άνθρωποι κάθονται στο σκοτάδι. η σκόνη είναι η τροφή τους και ο πηλός το κρέας τους. Είναι ντυμένοι σαν πουλιά με φτερά για κάλυψη, δεν βλέπουν φως, κάθονται στο σκοτάδι. Μπήκα στο σπίτι της σκόνης και είδα τους βασιλιάδες της γης, τα στέμματά τους να παραμερίζονται για πάντα... [Ν. K. Sanders, Penguin, 1964, σελ. 89]

      Εκεί που ο Gigamesh βρίσκει το φυτό της αθανασίας (ή τουλάχιστον της αποκατεστημένης νεότητας), στον πάτο της θάλασσας, ήταν στο "Dilmun," που τώρα προσδιορίζεται ως το σύγχρονο Μπαχρέιν,  -- ένα όνομα που σημαίνει "Δύο Θάλασσες"; προφανώς ως αναφορά τα αλμυρά νερά του Περσικού Κόλπου και οι πηγές γλυκού νερού στο δάπεδο του Κόλπου κοντά στο Μπαχρέιν -- ο λόγος για τον οποίο πολλοί άνθρωποι, εκτός από τον Γκιλγκαμές, κολυμπούσαν στον πυθμένα, για να ξαναγεμίσουν τα δέρματα του νερού. Αυτό δίνει μια επιπλέον αληθοφάνεια στην ιστορία, καθιστώντας αξιόπιστο ότι ο Gilgamesh, ήρωας ή όχι, θα μπορούσε να κολυμπήσει στον πάτο.

      Στο Ντιλμούν, ο Γκιλγκαμές συναντά τον Ουτναπιστίμ, τον Σουμερίων Νώε, στον οποίο δόθηκε η αθανασία επειδή έδιωξε τον μεγάλο Κατακλυσμό που έστειλαν οι θεοί. Λέει στον Γκιλγκαμές για το φυτό της αθανασίας. Φτάνοντας σε αυτό, το φυτό έχει φύλλα σαν ξυράφια, που τον κόβουν. αλλά ο Γκιλγκαμές είναι δυνατός, το σηκώνει και κολυμπάει πίσω στην ξηρά. Αυτό, ωστόσο, τον αφήνει αρκετά κουρασμένο ώστε να κοιμάται πριν φάει το φυτό. Ενώ κοιμάται, ένα φίδι τρώει το φυτό. Ο Γκιλγκαμές χάνει την ευκαιρία του για αθανασία. Η αναζήτησή του ήταν μάταιη. Επιστρέφει στην Ουρούκ ένας καλύτερος βασιλιάς, αλλά εξακολουθεί να υπόκειται στη μελαγχολική ανθρώπινη κατάσταση.

      Η ιστορία του Gilgamesh και του Enkidu χρησιμοποιείται σε ένα επεισόδιο Star Trek: The Next Generation, "Darmok" [προβλήθηκε στις 30 Σεπτεμβρίου 1991, σεζόν #5, εκπομπή #2]. Ο Captain Picard παγιδεύεται με έναν εξωγήινο καπετάνιο, ο οποίος επικοινωνεί με νύξεις σε ιστορίες. Ο Picard χρησιμοποιεί την ιστορία του Gilgamesh. Ωστόσο, ο καπετάνιος των εξωγήινων, όπως και ο Enkidu, έχοντας γίνει φίλος, πεθαίνει. Έτσι, μια από τις παλαιότερες ιστορίες στην ιστορία παραμένει άφθονο για τη σύγχρονη επιστημονική φαντασία.

    • Άλλαξε στη Φιλοσοφία: Στην ελληνική μυθολογία, οι σεισμοί αντανακλούσαν την οργή του θεού Ποσειδώνα, ο οποίος ταρακουνούσε το έδαφος με την τρίαινά του. Ο Θαλής πρότεινε μια διαφορετική περιγραφή των σεισμών, ότι είναι ακριβώς όταν ένα κύμα στον κοσμικό ωκεανό λικνίζει τη γη, η οποία επιπλέει σαν μια πλάκα στον ωκεανό. Αυτή η εξήγηση εξάλειψε τις ενέργειες ή τις προθέσεις των θεών.

  2. Ο μύθος επιτρέπει μια πολλαπλή ερμηνεία, όπου οι εξηγήσεις δεν είναι λογικά αποκλειστικές (μπορεί να έρχονται σε αντίθεση μεταξύ τους) και είναι συχνά χιουμοριστικές.

    • Παράδειγμα: Ο Αιγύπτιος θεός του ήλιου Rē (Rꜥ , πιθανότατα φωνητικά ), , εμφανίζεται με διάφορες μορφές. Ο Rē Atum (Rꜥ ʾItm), , είναι θεός σε ανθρώπινη μορφή, με μπλε δέρμα, που πλέει απέναντι ο ουρανός σε μια βάρκα [σημείωση].

      Rē-Horakhtī (Rꜥ Ḥr-ꜢḪty), , συνδυάζει τον Rē με τον θεό Horus, ένα γεράκι που πετάει στον ουρανό -- το ένα μάτι είναι ο ήλιος, το άλλο μάτι, τραυματισμένο όταν ο Ώρος πολεμούσε ο θείος του ο Σεθ είναι το φεγγάρι, , το οποίο θα μπορούσαμε να πούμε όχι μόνο θαμπό αλλά αναβοσβήνει σαν τραυματισμένο μάτι.

      Και ο Rē-Khepere (Rꜥ Ḫpri), , είναι Rē με τη μορφή σκαραβαίων σκαθάρι [σημείωση].

      Ο σκαραβαίος γεννά τα αυγά του σε μια μπάλα κοπριάς, την οποία στη συνέχεια σπρώχνει μπροστά του. Οι Αιγύπτιοι έβλεπαν έτσι τον ήλιο ανάλογο με την κοπριά (!) που σπρώχνεται γύρω από το σκαθάρι. Αυτό υποδηλώνει ένα άλλο πιθανό χαρακτηριστικό της μυθοποιητικής σκέψης:  ότι δεν φαίνεται πάντα σοβαρό. Ένα τέτοιο χαρακτηριστικό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις συμπεριφορές στη μεταγενέστερη θρησκεία, οι οποίες συχνά φαίνονται έντονα ανηδονικές και χωρίς χιούμορ, αν και υπάρχει μια αποτελεσματική συστηματοποίηση στη φιλοσοφική πλευρά του Ινδουισμού. Viṣṇu και Shiva). Ένα παρόμοιο πρόβλημα εμφανίζεται στην Ινδία με την αντιπαράθεση των μεγάλων σεχταριστικών Θεών, ψυχή. Αν και αργότερα ήταν δελεαστικό να συστηματοποιηθούν οι διαφορετικές μορφές του Rē όπως ενσωματώνονται στον ήλιο σε διαφορετικές ώρες της ημέρας, δεν υπήρξε ποτέ μια συνεκτική θεωρία που θα μπορούσε να γίνει γι' αυτό (περισσότερο από την αιγυπτιακή

    • Αλλαγή στη Φιλοσοφία: Οι θεωρίες των πρώτων Ελλήνων φιλοσόφων, ειδικά εκείνων για τους οποίους γνωρίζουμε περισσότερο, όπως ο Αναξίμανδρος και ο Ηράκλειτος, είναι συστηματικές και εσωτερικά συνεκτικές. Η ασυνέπεια αποτελεί λόγο για κριτική ή, όπως ασκεί ο Σωκράτης, παραποίηση.

  3. Οι μυθικές παραδόσεις είναι συντηρητικές. Η καινοτομία είναι αργή και οι ριζικές αποκλίσεις από την παράδοση σπάνια γίνονται ανεκτές.

    • Παράδειγμα: Ο Αιγύπτιος βασιλιάς Akhenaton (ꜢḪnitn< /span>'Itn, «Akhet-Aton», ή ο «Ορίζοντας του Άτον»; ). Το όνομα και η μνήμη του, καθώς και των τριών διαδοχικών βασιλιάδων (συμπεριλαμβανομένου του Τουταγχαμών, του οποίου ο τάφος ανακαλύφθηκε το 1922), διαγράφηκαν από την αιγυπτιακή ιστορία από τον διάδοχο βασιλιά Χαρεμχάμπ. ꜢḪt-itn), και κατάργησε τη λατρεία όλων των άλλων παραδοσιακών αιγυπτιακών θεών. Χαρακτηρίστηκε ως ο «Εγκληματίας της Αμάρνας»; (η πόλη που έχτισε στο Άτον, στα αιγυπτιακά , ο οποίος εισήγαγε μια μονοθεϊστική λατρεία ενός Θεού, του θεού του ήλιου Aton ()

      Στα δεξιά φαίνονται ο Akhenaton και η βασίλισσα Νεφερτίτη που κάνουν προσφορές στον δίσκο και τις ακτίνες του Aton. Είναι επίσης εμφανές ένα παράδειγμα του περίεργου μανιεριστικού καλλιτεχνικού στυλ που χρησιμοποιείται για τον Ακενατόν, άγνωστο από άλλες αιγυπτιακές τέχνες, που του δίνει μια θηλυκοποιημένη φιγούρα, στην προκειμένη περίπτωση ακόμη πιο υπερβολική από ό,τι για τη Νεφερτίτη. Το γιατί ο Akhenaton φαίνεται έτσι είναι ένα θέμα διαμάχης -- μπορεί να ήταν μια ασθένεια, αν και αυτό θα τον έκανε στείρο, κάτι που δεν ήταν, ή κάποιο είδος ιδεολογικής δήλωσης, όπως παρουσιάζεται πάντα ο θεός του Νείλου Χάπι με το στήθος , το οποίο είναι δυνατό. Ο Akhenaton επέβαλε επίσης τη λογοτεχνική χρήση της ομιλούμενης γλώσσας.

      Έτσι, βρίσκουμε τη χρήση του άρθρου "the," pa, που δεν υπήρχε στην Κλασική Μέση Αιγυπτιακή αλλά υπήρχε στη Νέα Αιγύπτια της XVIII Δυναστείας. Έτσι ξέρουμε ότι ήταν "το Άτον","; pa-Aton. Το βλέπουμε γραμμένο έτσι, ακόμη και στα ονόματα των γυναικών της Αυλής -- αλλά όχι, όπως συμβαίνει, για τους άνδρες, όπως ο Βασιλιάς.

    • Άλλαξε στη Φιλοσοφία: Η ελληνική φιλοσοφία αντιπροσώπευε μια έκρηξη δημιουργικότητας. Ενώ ο Thales' Οι απόψεις για το νερό αντικατόπτριζαν μακροχρόνιες μυθικές μαρτυρίες (και οι ιστορίες αιγυπτιακής, βαβυλωνιακής και βιβλικής δημιουργίας ξεκινούν με νερό), αντικαταστάθηκε αμέσως από τις πολλαπλές καινοφανείς θεωρίες του Αναξίμανδρου, του Αναξιμένη, του Ξενοφάνη, του Πυθαγόρα και του Ηράκλειτου, όλες μέσα σε 80 χρόνια. /span>

  4. Οι μύθοι αυτοδικαιολογούνται. Η έμπνευση των θεών ήταν αρκετή για να εξασφαλιστεί η εγκυρότητά τους και δεν υπήρχε άλλη εξήγηση για τη δημιουργικότητα των ποιητών, των μαντάτων και των προφητών από την έμπνευση από τους θεούς. Έτσι, οι μύθοι δεν είναι επιχειρηματολογικοί. Πράγματι, συχνά φαίνονται πιο ανόητοι, χιουμοριστικοί ή απίστευτοι (π.χ. Rē-Khepere παραπάνω). Εξακολουθεί να φαίνεται να είναι μια ψυχολογική αλήθεια ότι οι άνθρωποι που σκέφτονται νέα πράγματα συχνά πείθονται για την αλήθεια τους μόνο και μόνο επειδή τα σκέφτηκαν. Και τώρα, παραδόξως, είμαστε χωρίς εξήγηση για τη δημιουργικότητα.

    • ΟΙ ΕΝΝΕΑ ΜΟΥΣΕΣ
      (κόρες της Μνημοσύνης και του Δία)
      όνοματέχνησύμβολο

      Καλλιόπη
      Επική (Ηρωική) ΠοίησηTablet &
      Γραφίδα

      Eratō
      Λυρική (Ερωτική) ΠοίησηΛύρα

      Ευτέρπη
      Μουσική (Λυρική Ποίηση)Φλάουτο

      Τερψιχόρη
      Χορός (Χορωδιακό Τραγούδι)Λύρα

      Πολυύμνη
      Τραγούδι (Ρητορική)Βέλο

      Μελπομένη
      ΤραγωδίαΤραγική Μάσκα, Σπαθί

      Θάλεια
      Κωμωδία (Ποιμαντική Ποίηση)Comic Mask, Staff

      Clio
      Ιστορία
      Laurel Crown, Scroll

      Ουρανία
      ΑστρονομίαΣφαίρα
      Παράδειγμα: Ο Όμηρος απευθύνεται σε μια ανώνυμη θεά (θεάtheá) ή τις Μούσες (ΜοῦσαιMoûsai -- που μας δίνει λέξεις όπως "μουσείο" και "μουσική") στην αρχή του < a i=12>Ιλιάδα (ανάλογα με την εκδοχή του κειμένου -- δεν είναι ασυνήθιστο να αποφύγουμε να ονομάσουμε έναν θεό που πρέπει να επικαλεστούμε, καθώς ο Σωκράτης δεν ονομάζει ποτέ τον Απόλλωνα ως "ο θεός στους Δελφούς" στην Απολογία).

Οι Εννέα Μούσες στην Ελληνική Μυθολογία είναι μοναδικά φορτισμένες με εμπνευσμένη δημιουργικότητα. Σημειώστε ότι δεν υπάρχουν Μούσες των πλαστικών τεχνών (ζωγραφική, γλυπτική, αρχιτεκτονική) ή της φιλοσοφίας: 

The Muse Clio, λεπτομέρεια του "The Art of Painting," ή "Ο ζωγράφος στο ατελιέ του"," Johannes Vermeer (1632-1675); Μουσείο Kunsthistorisches, Βιέννη [σημείωση

 Αυτό πρέπει να σημαίνει ότι ο μύθος των Μουσών οριστικοποιήθηκε πριν από την έλευση της φιλοσοφίας ή της σημαντικής πέτρινης αρχιτεκτονικής. Σημειώστε, ωστόσο, ότι η "ιστορία","; ἱστορίαhistoría, αρχικά σήμαινε "μάθηση μέσω έρευνας". ; Αυτό θα μπορούσε εύκολα να περιλαμβάνει τη φιλοσοφία και πολλά άλλα πράγματα.

Ένα αξιομνημόνευτο αφιέρωμα στις Μούσες μπορεί να βρεθεί στη μουσική του Γερμανού συνθέτη Michael Praetorius (Prätorius, περ. 1571-1621), ο οποίος δημοσίευσε μια δίτομη συλλογή 312 σύντομων χορευτικών μελωδιών που ονομάζεται < a i=1>Τερψιχόρη. Λέγεται ότι παρήγαγε επίσης παρόμοιες συλλογές ύμνων, την Πολύυμνια, και συλλογές κοσμικής μουσικής για κωμωδία και ειδυλλιακή και λυρική ποίηση, την .εδώTerpsichore. Αν το έκανε αυτό, αυτά τα έργα δεν έχουν διασωθεί. Δείτε τη συζήτηση του Ερατώ και Θάλεια





https://friesian.com/greek.htm?fbclid=IwAR2o7pz929O2jVsb5oCHALT9QEYNDFucztkbHlNUWJ6CeiZqBwbFNT7fjMc#egypt

=====================
 "O σιωπών δοκεί συναινείν"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.