Τετάρτη 11 Νοεμβρίου 2020

Οι “νεόπλουτοι” της κατοχής! Αυτοί που έβγαλαν χρήμα στις στάχτες του πολέμου! Στιγμές Ιστορίας

Γράφει ο Δημήτρης  Σταυρόπουλος - https://tinyurl.com/y66nw65a

Η περίοδος της Κατοχής, ήταν μια σκοτεινή εποχή από κάθε άποψη.

Θάνατος, φτώχεια, πείνα, φόβος!

Οι Έλληνες στην συντριπτική τους πλειοψηφία, υπέφεραν τα πάνδεινα με διώξεις, ταπεινώσεις, φυλακίσεις, εκτελέσεις, χωρίς ωστόσο να καταρρεύσει το φρόνημα τους, που το απέδειξαν με τους αγώνες τους για ελευθερία…

Μέσα σε αυτές τις άγριες συνθήκες,  μέσα από τα βογκητά των ανθρώπων που ψυχορραγούσαν στα πεζοδρόμια ξεπήδησαν οι «νεόπλουτοι».
Μια νέα τάξη πλουσίων, αδίστακτη και χωρίς ενδοιασμούς, η οποία αδιαφόρησε για τη δυστυχία του λαού, συνεργάστηκε οικονομικά με τους κατακτητές και συγκέντρωσε τεράστιο πλούτο και δύναμη.
Την ώρα που δυστυχισμένοι έψαχναν στα σκουπίδια για λίγη τροφή, την ώρα που παιδιά πέθαιναν στους δρόμους, αυτοί κατασπαταλούσαν επιδεικτικά τεράστια ποσά σε θεάματα, ακροάματα και είδη πολυτελείας.
Το ζήτημα του οικονομικού δωσιλογισμού δεν είναι μόνο ηθικό αλλά κυρίως οικονομικό και πολιτικό.

Ο στόχος της γερμανικής οικονομικής πολιτικής στην κατεχόμενη Ευρώπη ήταν η μέγιστη απόσπαση, οικειοποίηση και χρησιμοποίηση των στρατηγικών πόρων κάθε χώρας (πρώτες ύλες, παραγωγικές δομές, εργοστάσια κ.λπ.) και ταυτόχρονα εκμετάλλευση μέχρι θανάτου της ανθρώπινης εργατικής, παραγωγικής ικανότητας.

Γι αυτή την σκοτεινή και άγρια εποχή, θα αντλήσουμε στοιχεία από μια εξαιρετική, αποκαλυπτική και εμπεριστατωμένη ερεύνα του  Παναγιώτη Δ. Σαμίου που αναρτήθηκε στο blogspot istorika-ntokoumenta και καταγράφει πρόσωπα, γεγονότα και συγκεκριμένες δράσεις και καταστάσεις της κατοχής.

ΟΙ «ΝΕΟΠΛΟΥΤΟΙ» ΣΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ

Στα πρακτικά της 2ης συνεδρίασης της μεταπολεμικής Επιτροπής Δωσίλογων (26/2/1945) του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΒΕΑ) αναφέρεται ότι τα συνεργασθέντα πρόσωπα μόνο σε Αθήνα και Πειραιά ήταν περίπου 2.500, ενώ στην Τράπεζα της Ελλάδος εμφανίζονται περίπου 8.000 «πληρωθέντες ως συναλλαγέντες μετά του εχθρού».
Συνολικά στη διάρκεια της Κατοχής δημιουργήθηκαν 6.500 νέες ελληνικές επιχειρήσεις και εταιρείες.
Επομένως ο οικονομικός δωσιλογισμός ερμηνεύεται ως αποτέλεσμα της οικονομικής πολιτικής που εφάρμοσαν οι ναζί στις κατακτημένες χώρες της Ευρώπης.

Στις δίκες των δωσίλογων ανώτατοι υπάλληλοι του υπουργείου Οικονομικών κατέθεσαν ως μάρτυρες:

“Μετά το ταξείδιον του Γ. εις Βερολίνον και Ρώμην (Σεπτέμβριος-Οκτώβριος 42) ήλθον εις την Ελλάδα τα εταιρικά εκτρώματα της “Ντεγκρίκες” και “Σάτιγκ” τα οποία καταληστεύουν την χώραν…» (Αρ. Πέππας, γενικός διευθυντής φορολογίας του υπουργείου Οικονομικών),
«Δεν έχει εξακριβωθεί ακόμη εις τι ποσόν φθάνει η ζημία της Εθνικής μας Οικονομίας από
την δράσιν των εταιρειών αυτών» (Εμ. Δαλαμάγκας, διευθυντής του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους).

Όπως γράφει ο καθηγητής Μιχάλης Ψαλιδόπουλος: «…Πολλοί πίστευαν ότι λόγω της συμπάθειας των εθνικοσοσιαλιστών προς τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, η συμπεριφορά τους ως κατακτητών στην Ελλάδα θα διαφοροποιήτο προς το ευνοϊκότερο, απ’ ότι σε άλλες χώρες της Ευρώπης.

Η πραγματικότητα ήταν διαφορετική, διαψεύδοντας επίσης και όσους πίστευαν ότι η Ελλάδα, ως φτωχή σε πρώτες ύλες χώρα, δεν θα ενδιέφερε οικονομικά τον γερμανικό ιμπεριαλισμό.

Στο παγκοσμίου κύρους ινστιτούτο Διεθνούς Οικονομίας στο Κίελο εκπονήθηκε πριν και μετά την επίθεση κατά της Ελλάδας έξι μελέτες που αφορούσαν την οικονομία του τόπου: 1. Η βιομηχανία τροφίμων στην Ελλάδα. 2. Η ναυπηγική βιομηχανία της Ελλάδας. 3. Η ελληνική κλωστοϋφαντουργία. 4. Η βιομηχανία καουτσούκ στην Ελλάδα. 5. Η ελληνική σιδηροβιομηχανία. 6. Τα ελληνικά μεταλλεύματα.
Οι μελέτες αυτές που απεστάλησαν στις δυνάμεις κατοχής αποτελούν απόδειξη του συστηματικού τρόπου με τον οποίον επιδιώχθηκε η ολοκληρωτική υποταγή της υπόδουλης Ελλάδας στις επιδιώξεις των κατακτητών.
Σε γενικές γραμμές αυτοί ήταν οι βασικοί τομείς που έστρεψαν την προσοχή τους οι Γερμανοί με την κατοχή της Ελλάδας και οι βασικές πηγές πλούτου και για  τους «πλουτίσαντες κατά την κατοχή».

Οι Γερμανοί κατέλαβαν τον Απρίλιο του 1941 την Αθήνα, αλλά επέτρεψαν στους Ιταλούς να εισέλθουν στην Αθήνα και την Αττική μόλις στα τέλη Ιουνίου 1941. Μέσα σε δύο μήνες, με συνοπτικές διαδικασίες, όχι μόνο είχε κατασχεθεί και σταλεί στη Γερμανία ότι είχε βρεθεί αποθηκευμένο, αλλά -το κυριότερο- οι ελληνικές βιομηχανικές επιχειρήσεις και τα ορυχεία που είχαν ενδιαφέρον για την πολεμική οικονομία της Γερμανία: αγοράστηκαν, νοικιάστηκαν ή δεσμεύτηκαν να προμηθεύουν τη γερμανική αγορά με πολύτιμα ορυκτά (πυρίτη, σιδηρομετάλλευμα, χρώμιο, νικέλιο, μαγγάνιο, γρανίτη), σε όσες ποσότητες κι αν παράγονταν.
Με διάφορες νομότυπες μεθόδους (δήμευση, ενοικίαση, αγορά από γερμανικές εταιρείες των μετοχών κ. λ π.) οι γερμανικές εταιρείες υπέγραφαν συμφωνίες μακράς διάρκειας (συνήθως 25 ετών) με τις ελληνικές βιομηχανίες.

Η αποδοχή τέτοιων συμβολαίων εγγυόταν τη διανομή υλικών και καυσίμων και σε ορισμένες περιπτώσεις τεράστια κέρδη.
Με αυτό τον τρόπο οι Γερμανοί εξασφάλισαν τον έλεγχο των περισσότερων ορυχείων και βιομηχανιών, όπως η Λοκρίς Νικέλιον, οι Βωξίτες Δελφών, Βωξίτες Παρνασσού, το Πυριτιδοποιείο του Πρόδρομου Μποδοσάκη-Αθανασιάδη.
Μακρας διάρκειας συμφωνίες υπογράφηκαν επίσης μεταξύ της Krupp και 26 ελληνικών εταιρειών – π.χ. το Ράιχ εξασφάλισε ετήσιες αποδόσεις 616.300 τόνων πολύτιμων μετάλλων υπολογιζόμενης αξίας 13.000.000 ράιχσμαρκ.
Η Βέρμαχτ έπαιρνε ημερησίως 2.800.000 τσιγάρα από τις έντεκα μεγαλύτερες ελληνικές καπνοβιομηχανίες.

Οι βιομηχανίες που συνεργάστηκαν με τις κατοχικές αρχές δούλευαν τόσο καλά ώστε σε αρκετές περιπτώσεις είχαν πλήρη απόδοση, όπως σε περίοδο ειρήνης. Μάλιστα σε αρκετές περιπτώσεις οι βιομήχανοι πετύχαιναν βελτίωση των υποδομών και των εξοπλισμών των εργοστασίων τους και αύξηση της παραγωγής τους.
Τα παραδείγματα είναι αρκετά: οι μεγάλες καπνοβιομηχανίες που προμήθευαν τσιγάρα στον γερμανικό στρατό λειτούργησαν έως τα τέλη της Κατοχής με σχεδόν πλήρη απόδοση.

Η κλωστοϋφαντουργία, η οποία προμήθευε στους κατακτητές ρουχισμό, στολές, κλινοσκεπάσματα κ.ά„ πήγαινε τόσο καλά με τις παραγγελίες ώστε 20 μεγάλοι εργοστασιάρχες ζήτησαν ανταλλακτικά και μηχανήματα από τη Γερμανία για τη βελτίωση του μηχανολογικού εξοπλισμού.

Επίσης μεγάλη εταιρία χαρτιού, ζήτησε και πέτυχε την απαλλοτρίωση των γειτονικών οικοπέδων για την επέκταση του εργοστασίου.
Βέβαια όσοι βιομήχανοι δεν μπόρεσαν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα και να συνεργαστούν με τους κατακτητές οδηγήθηκαν μοιραία στην εκπτώχευση.

ΤΟ ΚΥΚΛΩΜΑ ΤΗΣ ΜΑΥΡΗΣ ΑΓΟΡΑΣ

Τα στρατεύματα των κατακτητών που στάθμευαν στην Ελλάδα έπρεπε να τραφούν και να έχουν όλες εκείνες τις υπηρεσίες που χρειάζεται ένας ξένος στρατός σε μια χώρα.

Χρειάζονταν δηλαδή τρόφιμα, οικήματα, ρούχα, σκεπάσματα, στρατόπεδα, ψυχαγωγία και διασκέδαση εργαλεία, καύσιμα κ.λπ. Για να εξυπηρετηθούν αυτές: ανάγκες δομήθηκε ένα ολόκληρο σύστημα εμπορίου-τροφοδοσίας το οποίο περιλάμβανε την ανεύρεση και προμήθεια τροφίμων και έφτανε μέχρι τη λειτουργία χαρτοπαικτικών λεσχών και οίκων ανοχής.
Το σύστημα λειτουργούσε ως εξής: οι Έλληνες έμποροι και οι προμηθευτές έβρισκαν τα προϊόντα, τα αγόραζαν -συνήθως στη μαύρη αγορά σε υψηλές τιμές- και πήγαιναν τα τιμολόγια (κατά κανόνα υπερτιμολογημένα) στην επιμελητεία των αρχών κατοχής.

Αυτή τα θεωρούσε και τα υπέγραφε.

Ύστερα οι έμποροι τα προσκόμιζαν στην Τράπεζα της Ελλάδος και αυτή ήταν υποχρεωμένη να τα εξοφλήσει από τον λογαριασμό των εξόδων κατοχής. Φυσικά με αυτό τον τρόπο oι έμποροι αποκόμιζαν τεράστια κέρδη.
Εννοείται ότι πολλοί επιχειρηματίες και προμηθευτές με υπόγειες διαδρομές, ενώνονταν με το κύκλωμα της μαύρης αγοράς.

 Με τη στήριξη, την ανοχή και τη συνεργασία των κατοχικών δυνάμεων προϊόντα μεταφέρονταν, αποθηκεύονταν (για να ανέβουν οι τιμές τους) και ύστερα πωλούνταν σε υψηλές τιμές.

Το κύκλωμα σταδιακά μέσω των επαφών που είχε με τις δωσίλογες κυβερνήσεις πήρε στα χέρια του και τη διανομή ενός τμήματος της διεθνούς βοήθειας.
Ο Ερυθρός Σταυρός αναγκαστικά συνεργαζόταν με τις υπηρεσίες της δωσίλογης κυβέρνησης.

Πρόθυμοι χονδρέμποροι και επιχειρηματίες αναλάμβαναν από την κυβέρνηση τη διακίνηση των τροφίμων. Αυτοί κερδοσκοπούσαν, προωθώντας προς τη μαύρη αγορά ένα σημαντικό μέρος της βοήθειας το οποίο είχε κλαπεί.

ΔΗΜΟΣΙΑ «ΕΡΓΑ»

Ο πόλεμος δημιούργησε μεγάλα προβλήματα στο ήδη ανεπαρκές προπολεμικά οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας.

Δρόμοι καταστράφηκαν, γέφυρες ανατινάχτηκαν, δημόσια κτίρια και εγκαταστάσεις κατέρρευσαν κ,λπ.

Επίσης βομβαρδίστηκαν λιμάνια και αεροδρόμια. Με την είσοδο των γερμανικών στρατευμάτων οι υποδομές που είχαν πληγεί έπρεπε να αποκατασταθούν.
Οι Γερμανοί σχεδίασαν ένα φιλόδοξο μεγάλο σχέδιο δημιουργίας υποδομών για την εξυπηρέτηση και διευκόλυνση των στρατευμάτων τους.

Ανακατασκευή και επέκταση αεροδρομίων και λιμανιών, κατασκευή ναυστάθμου, κτίσιμο νέων στρατοπέδων και φυλακών, γέφυρες, νέοι δρόμοι, αποθήκες και διάφορα στρατιωτικά οικήματα, δημόσια κτίρια, πολυβολεία και οχυρωματικά έργα στα νησιά και στις ακτές τις νότιας Ελλάδας.
Η Κατοχή υπήρξε για τους εργολάβους, τους πολιτικούς μηχανικούς και τις κατασκευαστικές εταιρείες κυριολεκτικά «χρυσή εποχή».

Η γερμανική προπαγάνδα υποστήριζε ότι τα έργα γίνονταν για την «ανοικοδόμηση της Ελλάδας».

Στην πραγματικότητα τα έργα δεν είχαν καμία σχέση με τις ανάγκες της ελληνικής οικονομίας και των Ελλήνων. Απλώς εξυπηρετούσαν τους κατακτητές. Σε επίσημα γερμανικά έγγραφα αναγνωρίζεται ότι τα έργα αυτά ωφελούσαν:

Τα έργα δίνονταν με ανάθεση από τις δωσίλογες κυβερνήσεις κατ’ απαίτησιν των κατακτητών.

Γνωστοί προπολεμικά εργολήπτες και πολιτικοί μηχανικοί με υψηλές γνωριμίες και διασυνδέσεις με κρατικούς υπαλλήλους έσπευδαν «να έρθουν σε επαφή» καταλλήλως με αρμόδιους Γερμανούς και Ιταλούς αξιωματικούς προκειμένου να παίρνουν τις αναθέσεις.
Η Τράπεζα της Ελλάδος πλήρωνε τα χρήματα που χρειάζονταν από τον λογαριασμό των εξόδων κατοχής.

Οι κατασκευαστές αυτών των «δημόσιων έργων» κέρδιζαν από τις υπερτιμολογήσεις και από την ιδιοποίηση υλικών (καύσιμα μηχανημάτων, τσιμέντο, τρόφιμα των εργατών κ.ά.) και την πώλησή τους στη μαύρη αγορά.

 Οι πολιτικοί μηχανικοί που είχαν αναλάβει την εκτέλεση τεχνικών και οχυρωματικών έργων από τις αρχές της Κατοχής μέχρι την άνοιξη του 1944 κέρδισαν κυριολεκτικά τεράστια ποσά.

Με τη λήξη του πολέμου και του εμφυλίου, το σκοτεινό παρελθόν της Κατοχής έπρεπε να ξεχαστεί.

Η Ελλάδα ξεκινούσε μια νέα προσπάθεια «ανάπτυξης, εκβιομηχάνισης και προόδου». Οι «νεόπλουτοι» με την οικονομική ισχύ που απέκτησαν μέσα στις στάχτες της Κατοχής διεκδικούσαν μερίδιο και ρόλο.

 Όπως τα στελέχη του κοινωνικού δωσιλογισμού αφομοιώθηκαν και ενσωματώθηκαν σχετικά γρήγορα από το μετεμφυλιακό κράτος, περίπου με τον ίδιο τρόπο οι οικονομικοί δωσίλογοι αφομοιώθηκαν στην οικονομική ζωή του τόπου.

Πηγή

Παναγιώτης Δ. Σαμίου.

===================== 
"O σιωπών δοκεί συναινείν"

ΟΤΑΝ ΣΤΗΝ ΖΑΚΥΝΘΟ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΘΗΚΕ ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΝΤΩΝΙΟ ΜΑΡΤΙΝΕΓΚΟ

Σχετικό: ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ «ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ», ΣΑΤΙΡΙΚΟ ΠΟΙΗΜΑ


[ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΑΡΤΙΝΕΓΚΟΣ (1754-1836) & ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΡΤΙΝΕΓΚΟΣ ( -1826)]: Πλούσιοι γαιοκτήμονες με ισχυρή επιρροή στο λαό και πλούσια συμμετοχή στα πολιτικά πράγματα της Ζακύνθου (1797 -1820).

Ήταν μεν γόνοι πλούσιας αριστοκρατική οικογένειας, αλλά εξώγαμοι, άρα δίχως τίτλο ευγενείας. Διεκδίκησαν τίτλο ευγενείας, αλλά οι ευγενείς τούς τον αρνήθηκαν. Παραγκωνισμένοι από το αρχοντολόι, δήλωσαν Δημοκρατικοί, μάλιστα δε ο Αντώνιος διετέλεσε μέλος του Προεδρείου του Δήμου το 1797 και γενικώς ήταν πολιτικά πολύ δραστήριοι. Για εκδίκηση ξεσήκωσαν τους δημοκρατικούς και τους χωρικούς εναντίον των αρχόντων και προκάλεσαν αναταραχή. Το 1799 o Ιωάννης οργάνωσε με τον Στυλιανό Στραβοπόδη συνωμοσία για τη σφαγή των ευγενών.

Υπήρξαν πολύ πλούσιοι λόγω τοκογλυφίας και έπαιξαν σημαντικό πολιτικό ρόλο στην ιστορία της Ζακύνθου. Κήρυξαν την Ζάκυνθο ανεξάρτητη και αυτόνομη και κυβέρνησαν δικτατορικά με την βοήθεια των Ρώσων. Παρέμειναν ανενόχλητοι εννέα μήνες καταργώντας την αριστοκρατία και τα προνόμιά της. Όταν η κυβέρνηση έστειλε δυνάμεις για να τους ανατρέψουν κάλεσαν έναν τυχοδιώκτη άγγλο αντισυνταγματάρχη, τον James Callander και ύψωσαν στο νησί την Αγγλική σημαία. Στη συνέχεια προτάθηκε από τον Callander στην Αγγλία να αναγνωρίσει την επίσημη κυριαρχία της στη Ζάκυνθο, κάτι που η Αγγλια δεν δέχθηκε. Ύστερα από διαβουλεύσεις της Ρωσίας, Τουρκίας, Αγγλίας και Επτανήσου Πολιτείας έγινε συμφωνία κατά την οποία αποκαταστάθηκε η τάξη, οι ευγενείς επανέκτησαν τα προνόμιά τους και οι Μαρτινέγκοι αμνηστεύτηκαν. Εξακολούθησαν όμως την πολιτική τους δράση. Το 1820 κατηγόρησαν τον Αντώνιο στον Άγγλο αρμοστή των Ιονίων Maitland ότι υποκίνησε ταραχές εναντίον των Άγγλων, οπότε φυλακίστηκε.

 «Επιστρέψας από τας φυλακάς ο Μαρτινέγκος και χάσας την επιρροήν του εγένετο μανιώδης οσάκις ήκουεν το όνομα των χωροφυλάκων. Η εικών του σώζεται εις την Δημαρχίαν. Τόσα χρήματα είχεν ώστε διηγούνται ότι ήθελε κάποτε να φέρει αυτά προς φύλαξιν εις το ενεχυροδανειστήριον, τα εφόρτωσεν επί ζώων. Οι υπηρέται του δεν ελάμβανον μισθόν. Μόνον κατά την πρώτην του έτους έθετον δίσκον και οι μεταβαίνοντες προς επίσκεψιν του δεσπότου έδιδον τον μποναμάν των υπηρετών. Εμάζευον δε πολλά ποσά, διότι μετέβαινε προς επίσκεψιν σχεδόν όλη η κοινωνία. Ο Γ. Κυβετός γνωρίζων την κενοδοξίαν του δεσπότου τούτου, τον έπεισε να στείλει χρήματα για την επανάστασιν του 1821. Ο Κυβετός ούτος ήτο ανήρ χρηστός και εις άκρον φιλόπατρις. Άμα ήλθεν εις Ζάκυνθον ο Όθων μετέβη προ αυτού και γονυπετήσας είπε δοκρύων «Νύν απολύεις τον δούλον σου δέσποτα κλπ. Ήσαν τρεις οι αδελφοί, Αντώνιος, Ιωάννης και Ανδρέας, και οι τρεις ενός χαρακτήρος και μιας καρδίας».

ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΔΕ ΒΙΑΖΗΣ(1849-1927)
.

«Ο ευγενής ούτος άρχων πολλά είχε αποθησαυρίσει εν τη οικία. Επί χρόνους πολλούς διαχειριζόμενος την μεγάλην περιουσίαν των αδελφών Καπνίση, οίτινες κατά τα έσχατα της Βενετικής Πολιτείας ερρίφθησαν εις τας φυλακάς της Βενετίας[Κατά τα τότε φημολογούμενα, αλλά και κατά τον Δ. Σολωμό στο ποίημά του «Όνειρο» ο Μαρτινέγκος και τα δύο αδέλφια του δολοφονούσαν πλούσιους επισκέπτες τους και τους έθαβαν στον κήπο της κατοικίας του], και δανείζων χρήματα εις τους εμπόρους, κτηματίας και άλλους, απέκτησεν άπειρα πλούτη· ήτο το κοινόν δανειστήριον Ζακύνθου και είχε δια τούτο την υπεροχήν και δύναμιν επί τού λαού. Περικυκλούμενος αεί υπό «κολάκων και μισθοφόρων, των μεν εγκωμιαζόντων την φιλοπλουτίαν του, των δε προθύμως εκτελούντων τας επιθυμίας και τας φιλοδοξίας του, εδέσποζεν των ενδεών, περιεφρόνη τους ομοτίμους ευγενείς, κατέστρεφε τους αποτολμώντας να αντιταχθώσιν εις τας αιτήσεις του. Οι αδελφοί του Ιωάννης και Ανδρέας, ο μεν επονομασθείς υπό των συμπολιτών βίαιος και ο δε πλεονέκτης, ήθελον να σωρεύσωσι θησαυρούς αδιακόπως διαρπάζοντες επί ποταπή τιμή πλούσιας ιδιοκτησίας, τοκογλυφούντες και δυναστεύοντες τους απόρους. Πολλάκις ο οφειλέτης επλήρωνε τον τόκον του δανείου, και ο τόκος δεν εγράφετο εν τω ομολόγω, άλλοτε εξώφλη όλον το δάνειον και το ομόλογον δεν εσχίζετο, ούτε επεστρέφετο. Διο και αύθις προσεκαλείτο να αποτίσει τόκους και δάνεια τα οποία προ χρόνων εξώφλησεν. Απειλάς δε φόνου και κακοποιήσεως ήκουεν ο δυστυχής παρά των περιστοιχούντων τον αυθέντην μαχαιράδων και κολάκων, εάν απετόλμα να φωνάξει κατά του αδικήματος και να αποδείξει ψεύτην τον αυθέντην αιτήσαντα το «οφειλόμενον» ποσόν του. Δις και τρις επληρώθησαν ομόλογα ως και σύγχρονοι μαρτυρούσι. Ναι μεν εδεικνύετο ευεργετικός προς τους πληριάζοντες αυτόν, αλλά το τοιούτον ήτο ιδιοτροπία μάλλον ή προδιάθεσις φιλογάθου καρδίας.

Εις την περιφρόνησιν και χλεύην της αλαζονείας του υπέκειντο άπαντες οι συγγενείς και φίλοι, ευγενείς και δυσγενείς, εύποροι ή άποροι. Τριών ειδών κέρατα είχεν επί της τραπέζης της ακαθάρτου και κονιορτώδους αιθούσης της υποδοχής, χρυσούν, αργυρούν και σιδηρούν. Εις τον εισερχόμενον προς χαιρετισμόν ή άλλην συνάντησιν ο Μαρτινέγκος επί παλαιού θρονίου καθήμενος, τους πόδας δε εξηπλωμένους έχων επί της τραπέζης εκείνης, υπεδέχετο αυτούς σείων την χείραν με το μειδίαμα χλεύης και περιφρονήσεως. Και αν μεν ο προσερχόμενος ανήκεν εις την αρχοντολογικήν τάξιν, μειδιών έλεγε: «Ιδού, μωρέ το κέρατό σου το χρυσό», δεικνύων το χρυσούν, εάν δε εις την τάξιν των αστών έδειχνεν το αργυρούν και εάν εις την τάξιν των υποδεών, το σιδηρούν. Άπαντες δε έκλινον αποκαλυπτόμενοι την κεφαλήν προς αυτόν εξερχόμενον. Εζήτουν την εύνοιαν, ήθελον την προστασίαν του, ως και αυτοί οι προ χρόνων εγκατασταθέντες Πελοποννήσιοι και Ζακυνθιομοραΐται.

Ουαί εις τον ερχόμενον εκ της αλλοδαπής και μη ερχόμενον εις την οικίαν του να τον προσκυνήση ή εις τον θελήσαντα να κερδοσκοπήση άνευ της προστασίας του. Εις το νεύμα του εκινείτο άπας ό λαός της Ζακύνθου και διερμηνεύοντας εν τη ιστορία ημών ότι ίνα καταβάλει το αντιπαλαίον την φιλοδοξίαν του αρχοντολόγιον επί της Επτανήσου Πολιτείας εμίσθωσεν πληθύν, κατέστρεψε την εγχώριον κυβέρνησιν Ζακύνθου, απόσπασε την νήσον εκ της συναφείας μετά της ομοσπονδίας των άλλων και εγένετο εξουσιαστής αυτός. Επί εννέας μήνας εδέσποσε αυτής και πολύ αίμα των συμπολιτών Ζακυνθίων ήθελεν ρεύσει επί της αναρχίας εκείνης , εάν ο Αγγλος Κάλενδερ μη ήθελεν εμφανισθεί εν των μέσω και κατακρατήσει τον κίνδυνον. Τούτου ήθους και δυνάμεως ανήρ όστις ηθέλησεν να αντιταχθεί εις τον Μαίτλανδ και κατεδικάστηκε υπό του εξαιρετικού δικαστηρίου ως συνωμότης και στασιαστής»

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΧΙΩΤΗΣ(1814-1896) «Ιστορία του Ιονίου Κράτους από της συστάσεως αυτού μέχρι ενώσεως (έτη 1815-1864)»

«Ότε δε βραδύτερον αι δυσαρέσκειαι κατά της εφαρμογής τού Μαιτλανδείου Συντάγματος, ως καταστρεπτικού της ανεξαρτησίας των Ιονίων, οσημέραι εκορυφούντο και μάλιστα, όταν διαταχθείσης της καταγραφής των εκκλησιαστικών κτημάτων και θεωρηθείσης ταύτης ως δημεύσεως αυτών, εξεδιώχθη κακής κακώς ο πρωτόπαπας Γαρζώνης ότε μετέβη προς τούτο εις Σκουλικάδον υπό των χωρικών, παροτρυνομένων υπό του Αναστασίου Πέτα ή Κουκή, οργάνου τού Μαρτινέγκου. Επειδή δε εκ των ανακρίσεων προέκυψε, ότι ο υποκινητής των ταραχών ήτο ο Μαρτινέγκος διετάχθη η σύλληψις αυτού την 29 Μαρτίου 1820 και η μεταφορά του εις Κέρκυραν, όπου και εφυλακίσθη. Κατόπιν της συστάσεως του Δικαστηρίου, όπως κρίνει τους δια πολιτικά εγκλήματα ενεχομένους, το Επιτροπικόν Κριτήριον συνελθόν και επιληφθέν της κατηγορίας τού Μαρτινέγκου κατεδίκασεν αυτόν παμψηφεί, την 29 Ιαν. 1821, ως συνωμότην στάσεως κατά της Κυβερνήσεως εις δωδεκαετή φυλάκισιν εις φρούριόν τι των Νήσων, εις έκπτωσιν των πολιτικών δικαιωμάτων του και εις τα έξοδα της δίκης. Μετ’ αυτού δε και τον συνεργόν αυτού, Πέταν εις εξαετή φυλάκισιν με αλύσεις εις τους πόδας. Του Μαρτινέγκου δε ζητήσαντος χάριν, μετετράπη η φυλάκισίς του εις εξορίαν από το Ιόνιον Κράτος, την 2 Ιουλ. 1821. Ο Μαρτινέγκος αποφυλακισθείς ανέχωρησεν έμπλεος φόβου εις Βενετίαν, μετά δε την λήξιν του χρόνου τής υπερορίας του, επανήλθε εκείθεν εις Ζάκ. την 27 Ιουλ. 1824. Αποθανόντων των αδελφών του, εγκατεστάθη εις την οικίαν του ανεψιού του Κωνστ. Βολτέρρα Μαρτινέγκου, τον Νοεμ. 1831, ότε και αυθημερόν συνέταξε την διαθήκην του, βιώσας, ως λέγεται, εν μέσω ελέγχων και ημιπαράφρων μέχρι της 16 Νοεμ. 1836, ότε και απέθανε. Περιγραφήν της κηδείας τού Μαρτινέγκου παρέχει ο ποιητής Σολωμός εις το [σατιρικό ποίημά του] «Όνειρο», δια του όποιου καυτηριάζει τον απαίσιον εκείνον άνδρα.
Το ποίημα του Σολωμού κυκλοφόρησε ανώνυμο και χειρόγραφο την επομένη του θανάτου του Μαρτινέγκου. Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Εωσφόρος [Κέρκυρα] στις 25 Οκτωβρίου του 1858. Όσον δε αφορά το «Όνειρον», αν ο ποιητής Σολωμός έγραψε τούτο καυτηριάζων τον Αντώνιον ή τον Ιωάννην , αι γνώμαι διίστανται άλλων μεν, Χιώτη, Λομβάρδου, Βιάζη, ισχυριζόμενων ότι εγράφη διά τον Αντώνιον, του δε Σπαταλά, ότι εγράφη διά τον Ιωάννη. Πάντως, παρά τα δικολαβικά επιχειρήματα τού τελευταίου, το ζήτημα μένει εκκρεμές, μέχρις ότου αυθεντικότεραι πηγαί δώσουν την πλήρη λύσιν, διότι, παρά τας γνώμας των ανωτέρω, παραμένουν πολλά τα κενά».

ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΖΩΗΣ (1865-1956) ΛΕΞΙΚΟΝ ΙΣΤΟΡΙΚΟΝ ΚΑΙ ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟΝ ΖΑΚΥΝΘΟΥ]

[ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΤΟ ΑΡΧΟΝΤΙΚΟ ΚΑΠΝΙΣΗ-ΡΩΜΑ-(ΜΑΡΤΙΝΕΓΚΟΥ)-ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΑΓΙΟΥ ΛΟΥΚΑ .
Αρχικά ήταν το Ντομινικάλε της αρχοντικής οικογένειας Καπνίση. Ο στερνός Καπνίσης, ο Νικόλαος, άφησε γενικό του κληρονόμο το γιο της αδελφής του, Διαμαντίνας, Διονύσιο Ρώμα τον φιλικό. Μέχρι να γυρίσει Διονύσιος Ρώμας από τη Βενετία (καλοκαίρι 1824) κατοικήθηκε από τους αδελφούς Μαρτινέγκου, διαχειριστές της περιουσίας Καπνίση, όπου και έστησαν την οικονομική αυτοκρατορία τους. Μετά την επάνοδο του Ρώμα το αρχοντικό στάθηκε το κέντρο της Φιλικής Εταιρείας. Εκεί συνεδρίαζαν οι Κολοκοτρωναίοι, οι Πετμετζάδες, οι Πλαπουταίοι, ο Αναγνωσταράς, ο Νικηταράς και οι άλλοι εξόριστοι από το Μοριά αρματολοί και κλέφτες. Κατά τον 20ο αιώνα περιήλθε στην οικογένεια Αυγουστίνου. Τέλος, καταστράφηκε από τους σεισμούς του 1953].

http://www.politismospolitis.org/archives/19839


=====================
 "O σιωπών δοκεί συναινείν"

Παρασκευή 6 Νοεμβρίου 2020

Richard Feynman: Η ωδή σε ένα άνθος

Filed in VIDEO by  on 3 Δεκεμβρίου 2015

Σύμφωνα με μια μάλλον διαδεδομένη αντίληψη, οι καλλιτέχνες αναζητούν την ομορφιά, ενώ οι επιστήμονες την αλήθεια. 

Ακόμη περισσότερο, σύμφωνα με την αντίληψη αυτή, η αναζήτηση της αλήθειας στη μελέτη του φυσικού κόσμου -επινοώντας λ.χ. ανθικούς τύπους για να περιγράψουμε ένα άνθος- καταστρέφει την ομορφιά του και το δέος που μπορεί να μας προκαλέσει. Για δείτε λοιπόν τι πιστεύει για την αντίληψη αυτή ένας μεγάλος φυσικός, ο Richard Feynman στον περίφημο μονόλογο του: 

Η ωδή σε ένα άνθος” όπως αποτυπώθηκε (με τη δική του φωνή) στο όμορφο βίντεο που ακολουθεί . Όσοι δεν επιθυμούν να δουν το βίντεο μπορούν να διαβάσουν την (κάπως ελεύθερη) μετάφραση του μονολόγου που παραθέτουμε.   https://www.dailymotion.com/video/x6ptg1x

Έχω ένα φίλο που είναι καλλιτέχνης και μερικές φορές διατυπώνει μια άποψη με την οποία δεν συμφωνώ πολύ. Θα κρατήσει ψηλά ένα λουλούδι και θα πει:“Δες πόσο όμορφο είναι” και εγώ θα συμφωνήσω. Τότε θα προσθέσει: “Εγώ ως καλλιτέχνης μπορώ να δω πόσο όμορφο είναι, αλλά εσύ ως επιστήμονας θα το παραμερίσεις όλο αυτό και θα κάνεις το λουλούδι ένα βαρετό πράγμα”. Πιστεύω λοιπόν ότι αυτό που μου λέει είναι παράλογο διότι πρώτα απ’ όλα η ομορφιά είναι αντιληπτή απ’ όλους ανθρώπους και πιστεύω και από μένα, πάρα πολύ.Μπορώ να εκτιμήσω την ομορφιά ενός λουλουδιού. Την ίδια στιγμή όμως, βλέπω πολλά περισσότερα σχετικά με το λουλούδι απ’ όσα βλέπει εκείνος. Μπορώ να φανταστώ τα κύτταρά του, τις σύνθετες ενέργειες που γίνονται στο εσωτερικό του, οι οποίες επίσης είναι όμορφες. Θέλω να πω ότι η ομορφιά δεν υπάρχει μόνο σε αυτήν τη διάσταση των εκατοστών.Υπάρχει επίσης ομορφιά σε μικρότερες διαστάσεις, στην εσωτερική δομή και στις διαδικασίες. Το γεγονός ότι τα χρώματα στο λουλούδι εξελίχθηκαν με αποτέλεσμα να προσελκύουν τα έντομα για την επικονίαση είναι ενδιαφέρον και σημαίνει ότι τα έντομα μπορούν να δουν τα χρώματα.Προσθέτει όμως μια ερώτηση: μήπως αυτή η αισθητική αντίληψη υπάρχει και στις κατώτερες μορφές; Γιατί είναι αισθητική; Με όλες αυτές τις ενδιαφέρουσες ερωτήσεις η γνώση της επιστήμης προσθέτει μόνο στον ενθουσιασμό, το μυστήριο και το δέος που προκαλεί ένα λουλούδι. Προσθέτει μόνο. Δεν κατανοώ πώς μπορεί να αφαιρεί.

Richard Feynman - Ode To A Flower from Cub Studio on Vimeo.

Richard Feynman - The Pleasure Of Finding Things Out (En/Gr Subs) Υπότιτλοι Subtitles info
https://amara.org/el/videos/TlWtctRVNbha/el/613175/874149/?csrfmiddlewaretoken=yJ6muFYqmfB6BiwSobGSkU5qaXvY99MCZPWekPf4zkldqdfdTpCrtqAH7mtIAZtw&follow=on 

Richard Feynman - Η ευχαρίστηση της εύρεσης πραγμάτων

Ο Richard Feynman ήταν μια επιστημονική ιδιοφυΐα με - στα λόγια του - μια "περιορισμένη νοημοσύνη". Αυτή η διχοτομία είναι μόνο ένα από τα χαρακτηριστικά που τον έκαναν ένα συναρπαστικό θέμα. Η ευχαρίστηση της εύρεσης πραγμάτων μας εκθέτει σε πολλά περισσότερα από αυτά τα ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά, παρουσιάζοντας μια εκτενή συνομιλία με τον φημισμένο νικητή του βραβείου Νόμπελ.

Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης, η οποία διεξήχθη το 1981, ο Feynman χρησιμοποιεί την αδιαμφισβήτητη δύναμη του προσωπικού για να μεταδώσει διαφορετικά προκλητικές επιστημονικές θεωρίες. Οι πολύχρωμες και διαυγές ιστορίες του κάνουν αφηρημένες έννοιες απτές και η ζεστή παρουσία του είναι βέβαιο ότι θα εμπνεύσει το ενδιαφέρον και το δέος ακόμη και από τον πιο απρόθυμο μαθητή της επιστήμης. Οι γνώσεις του είναι βαθιές, αλλά η παράδοσή του δεν είναι τίποτα άλλο παρά ξηρό και επιδεικτικό.

Heralded ως ένας από τους μεγαλύτερους φυσικούς όλων των εποχών, η περιέργειά του καλλιεργήθηκε από τον στρατιωτικό του πατέρα, ο οποίος τον ενθάρρυνε να εξερευνήσει και να κατανοήσει τον κόσμο γύρω του με έναν τρόπο που ξεπέρασε τα σχολικά βιβλία και τις σχολικές τάξεις. Οπλισμένος με μια ανήσυχη δίψα για γνώση, ένιωσε περιορισμένος ως νεαρό αγόρι από ένα εκπαιδευτικό σύστημα που ευνοούσε τις τεχνικές απομνημόνευσης σε σχέση με την αληθινή μάθηση. Οι παρατηρήσεις του σχετικά με τις πρώιμες εμπειρίες της παιδικής ηλικίας - όταν αμφισβήτησε τα πάντα, από τη σύνθεση ενός λουλουδιού έως τη φύση της αδράνειας - μας εννοούν για τη γέννηση και την εξέλιξη ενός μεγάλου νου.

Ωστόσο, η ταινία δεν αφορά μόνο το θαύμα της παιδικής ηλικίας και την αθωότητα της ανακάλυψης. Αφού καθιερώθηκε ως αναμφισβήτητο ταλέντο στον κόσμο της φυσικής, η εμπειρογνωμοσύνη του κλήθηκε να βοηθήσει στην ανάπτυξη της ατομικής βόμβας κατά τη διάρκεια του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου. Η ουσιαστική του συμμετοχή στο έργο του Μανχάταν, και η καταστροφική απώλεια ζωής που τελικά προκάλεσε, τον άφησαν βασανισμένο. Η αυτο-αμφιβολία του σύντομα επανορθώθηκε με τη μορφή ιστορικής έρευνας και ανάπτυξης θεωρίας, σημαντικών καθηκόντων διδασκαλίας και από την επίτευξη του κορυφαίου βραβείου στον τομέα του - του Βραβείου Νόμπελ στη φυσική.

Γυρίστηκε μόλις επτά χρόνια πριν από τον πρόωρο θάνατό του, το The Pleasure of Finding Things Out είναι ένα εξαιρετικά συναρπαστικό αφιέρωμα σε μια πανύψηλη διάνοια και μια πολύτιμη υπενθύμιση για το πώς η περίπλοκη ομορφιά και οι πιθανές συνέπειες της επιστήμης μας επηρεάζουν όλους.

 =====================  
"O σιωπών δοκεί συναινείν"

Μάθετε τα πάντα σε 4 βήματα με την τεχνική Feynman

Η τεχνική Feynman σας βοηθάει να μάθετε τα πάντα, διδάσκοντας κάποιον άλλο. 
Σε τέσσερα βήματα, είστε σε θέση να κατανοήσετε βαθύτερες έννοιες και να τις θυμάστε για αρκετό καιρό.


Η Τεχνική Feynman είναι ένα γνωστικό μοντέλο που επινοήθηκε από τον Νομπελίστα φυσικό Richard Feynman.

Ο Feynman ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής για την ικανότητά του να εξηγεί δύσκολα θέματα, όπως η κβαντική φυσική, στον οποιονδήποτε άνθρωπο.

Η Τεχνική Feynman παρουσιάζεται στη βιογραφία του James Gleick, " Genius: The Life and Science of Richard Feynman". Στο βιβλίο, ο Gleick εξηγεί τη μέθοδο αναφερόμενος στο πώς ο Feynman πέρασε τις εξετάσεις του στο Πανεπιστήμιο του Princeton.

Τα 4 βήματα για να κατανοήσετε τα πάντα: 

#1. Διαλέξτε το θέμα που θέλετε να κατανοήσετε και αρχίστε να το μελετάτε. Γράψτε ό,τι ξέρετε σε μια σελίδα τετραδίου, και κάθε φορά που βρίσκεται καινούριες πληροφορίες για το θέμα αυτό, συμπληρώστε τες στο τετράδιο.

#2. Προσποιηθείτε ότι διδάσκετε το θέμα σας σε μία τάξη. Βεβαιωθείτε ότι είστε σε θέση να εξηγήσετε το θέμα με απλούς όρους.

#3. Αν κολλήσετε επιστρέψτε πίσω στα βιβλία. Επανεξετάστε τις προβληματικές περιοχές, μέχρι να μπορείτε να εξηγείτε πλήρως το θέμα.

#4. Απλοποιήστε και χρησιμοποιήστε αναλογίες. Επαναλάβετε τη διαδικασία με πιο απλουστευμένη γλώσσα και συνδέστε τα γεγονότα με αναλογίες που θα βοηθήσουν στην ενίσχυση της κατανόησης.

Ποιος ήταν ο Richard Feynman

Ο Αμερικανός φυσικός Richard Feynman, που είναι γνωστός για το έργο του στον τομέα της κβαντικής ηλεκτροδυναμικής, αλλά και ότι του άρεσε να παίζει bongos σε strip club, είχε επίσης την ικανότητα να εξηγεί τα πιο δυσνόητα θέματα με απλά λόγια. Απλά, κομψά σχεδόν συγκινητικά.

Ήταν επίσης και κορυφαίος επιστήμονας. Κέρδισε το Nobel το 1965, αλλά θεωρείται και ένας από τους κορυφαίους φυσικούς όλων των εποχώνΕφηύρε τα διαγράμματα Feynman, τα οποία άλλαξαν τη φυσική για πάντα. Είχε σημαντική συνεισφορά στους τομείς της κβαντικής πληροφορικής, της νανοτεχνολογίας και της φυσικής των σωματιδίων.

Ήταν περίεργος χαρακτήρας

Του άρεσαν οι γυναίκες, τα μαθηματικά και να παίζει bongos σε strip club. Δεν τον ενδιέφερε καθόλου τι πίστευαν οι άλλοι για αυτόν. Αλλά, ίσως το πιο σημαντικό, ήταν ότι ο Richard Feynman πίστευε ότι η κατανόηση του κόσμου είναι σημαντική για τον κάθε άνθρωπο, όχι μόνο για τον επιστήμονα. Γι’αυτό, σήμερα θεωρείται όχι μόνο ένας από τους μεγαλύτερους επιστήμονες της ιστορίας, αλλά και ένας από τους καλύτερους Δασκάλους της επιστήμης.

Ήταν επίμονος και περίεργος για τα πάντα. Δεν τον ένοιαζε αν έκανε λάθος. Απλά ήθελε να βρει τη λύση στο πρόβλημα.

Πολύ νωρίς ο Feynman βρέθηκε να δουλεύει μαζί με τους καλύτερους επιστήμονες όπως τον Einstein και τον Wolfgang Pauli.

Ακόμα και ως νεαρός φυσικός, όμως, ο Feynman δεν νοιαζόταν με ποιον τα έβαζε. Αν δεν συμφωνούσε με τον Neils Bohr, θα του το έλεγε. Ο Bohr ήταν ο διασημότερος ατομικός φυσικός εκείνης της εποχής. «Ο Bohr ήταν ένας μεγάλος θεός», αναφέρει ο Feynman. Κατά την παραμονή του στο Los Alamos, κατά τη διάρκεια μιας συνάντησης, ενώ όλοι οι σπουδαίοι επιστήμονες παρακολουθούσαν τον Bohr με δέος, ο Feynman τον βομβάρδιζε με ερωτήσεις. Πριν από την επόμενη συνάντηση, ο Bohr κάλεσε τον Feynman να μιλήσουν μόνο οι δυο τους. Ο γιος του Bohr (και βοηθός) αργότερα εξήγησε γιατί. «Είναι ο μόνος που δεν με φοβάται και θα πει πότε έχω μια τρελή ιδέα», είπε ο Niels στο γιο του. «Την επόμενη φορά που θέλουμε να συζητήσουμε τις ιδέες, δεν θα το κάνουμε με αυτούς που μου λένε σε όλα ναι, ναι, Δρ Bohr. Κάλεσε αυτόν τον τύπο και θα μιλήσουμε πρώτα μαζί του».

Δεν ήταν μόνο η περιέργεια που έκανε τον Feynman θρύλο

Όταν βαριόταν πήγαινε στο Los Alamos, το υπερ-ασφαλές, μυστικό εργαστήριο στο Νέο Μεξικό, εκεί που αναπτύχθηκε και το σχέδιο Μανχάταν, και δημιουργούσε προβλήματα. Αλλαζε τις κλειδαριές στα συρτάρια, τρύπωνε αργά το βράδυ στο εργαστήριο κάνοντας φάρσες, άφηνε σημειώματα στους άλλους επιστήμονες για να τους κάνει να πιστέψουν ότι η ερευνά τους είχε κλαπεί από κατασκόπους. Ξέρετε, αστεία πράγματα, για τα οποία συνελήφθη και κάποιες φορές.

Feynman's Los Alamos ID badge

Η κάρτα εισόδου του Feynman στο Los Alamos

Νόμπελ Φυσικής

Το 1985 ο Feynman σε συνεργασία με τον Ralph Leighton δημοσίευσε την αυτοβιογραφία του, η οποία είχε το τίτλο:  «Σίγουρα θα αστειεύεστε, κύριε Feynman! Περιπέτειες ενός περίεργου χαρακτήρα» και έγινε αμέσως best-seller.

Αυτή του η περιέργεια για τη φύση, για τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί ο κόσμος, τον οδήγησε στο βραβείο Νόμπελ. Ενώ έτρωγε στην καφετέρια του Cornell, κάποιος πέταξε ένα πιάτο, σαν Frisbee. Τότε, ο Feynman παρατήρησε ότι το έμβλημα του πανεπιστημίου που ήταν τυπωμένο στο πιάτο περιστρεφόταν ταχύτερα από ότι το πιάτο ταλαντευόταν. Αποφάσισε να βρει την εξήγηση. Κάνοντας υπολογισμούς, που αποδείχτηκαν εκπληκτικά πολύπλοκοι, έδειξε ότι η ταχύτητα περιστροφής του εμβλήματος πρέπει να είναι ακριβώς διπλάσια από την ταχύτητα της ταλάντευσης. Τότε αντιλήφθηκε μια αναλογία σε ένα πρόβλημα που είχε διερευνήσει σχετικά με την κίνηση των ηλεκτρονίων. Αυτή η ταλάντωση του πιάτου αποδείχτηκε τελικά ότι του έδωσε όλα τα στοιχεία που χρειαζόταν για να αναπτύξει μια νέα εκδοχή της θεωρίας της κβαντικής ηλεκτροδυναμικής.

Ο Feynman δεν ήταν τέλειος. Μια φορά έκανε την ανοησία να διαβάσει μερικά άρθρα από ειδικούς που αποδείχθηκαν λάθος, καθυστερώντας το έργο του για την κατανόηση της μορφής ραδιενέργειας που είναι γνωστή ως διάσπαση βήτα. Ορκίστηκε να μην κάνει το λάθος να ακούσει τους "ειδικούς" ξανά.

Πηγές:

  1. Richard Feynman. richardfeynman.com
  2. The Feynman Notebook Method. calnewport.com
  3. Learning on steroids with Richard Feynman. Matt Jenner blogs.ucl.ac.uk
  4. The Nobel Prize in Physics 1965 nobelprize.org
  5. Feynman, R. P., & Leighton, R. (1992). " Surely you're joking, Mr. Feynman!": adventures of a curious character. Random House.
--Πηγή: Βιοχημικός. https://bioximikos.gr/topics/physiology-anatomy/487-texniki-feynman

=====================
 "O σιωπών δοκεί συναινείν"

Richard Feynman -Είναι πολύ πιο ενδιαφέρον να ζεις χωρίς να ξέρεις την απάντηση από το να έχεις τις λάθος απαντήσεις


Richard Feynman -Είναι πολύ πιο ενδιαφέρον να ζεις χωρίς να ξέρεις την απάντηση από το να έχεις τις λάθος απαντήσεις

Ξεκίνα να καταλάβεις την θρησκεία λέγοντας “όλα είναι ίσως λανθασμένα, για να δούμε’.
Με το που θα το κάνεις αυτό αρχίζεις έναν ολισθηρό δρόμο από τον οποίο δύσκολα συνέρχεσαι…
Με την επιστημονική άποψη… με την άποψη του πατέρα μου ότι πρέπει να αναζητούμε τι είναι αλήθεια, ίσως, και τι ίσως δεν είναι… με το που θα αρχίσεις να έχεις αμφιβολίες, που για μένα είναι θεμελιώδες κομμάτι της ψυχής μου — να αμφιβάλλεις και να ρωτάς — αρχίζει να γίνεται λίγο πιο δύσκολο να πιστεύεις.
Μπορώ να ζήσω με αμφιβολίες και αβεβαιότητα και χωρίς να γνωρίζω.
Νομίζω ότι είναι πολύ πιο ενδιαφέρον να ζεις χωρίς να γνωρίζεις τις απαντήσεις, από το να έχεις απαντήσεις που ίσως είναι λανθασμένες.
Έχω κατά προσέγγιση απαντήσεις, και πιθανές δοξασίες, και διαφορετικούς βαθμούς βεβαιότητας, για διαφορετικά θέματα, αλλά δεν είμαι απολύτως βέβαιος για τίποτα.
Για μερικά πράγματα δεν γνωρίζω τίποτα, όπως εάν σημαίνει κάτι να αναρωτιέμαι γιατί είμαστε εδώ και τι μπορεί να σημαίνει αυτή η ερώτηση.
Μπορεί να το σκεφτώ για λίγο, αλλά εάν δεν μπορώ να το καταλάβω, τότε πάω σε κάτι άλλο.
Αλλά δεν πρέπει να έχω την απάντηση.
Δεν φοβάμαι να μην ξέρω πράγματα.
Με το να είμαι χαμένος σε ένα μυστήριο σύμπαν, χωρίς σκοπό, που έτσι ίσως μοιάζει να είναι από όσο καταλαβαίνω. Δεν με φοβίζει.

Ο ίδιος, σε παλιότερη εποχή, για το συναίσθημα στης σύγχυσης:

Γιατί είμαστε εδώ; Μα επειδή έχουμε αυτό το DNA…
Και γιατί υπάρχει αυτό το DNA? Μα επειδή είναι μάλλον έκφραση κάποιας άγνωστης σε μένα εκδοχής των Νόμων της …Θερμοδυναμικής.
Και γιατί υπάρχουν αυτοί οι Νόμοι της Θερμοδυναμικής;
Μα για ισορροπία σε ένα σύμπαν που δεν είναι …δωρεάν.
Και γιατί ισορροπία;
Και γιατί όχι δωρεάν;
Ή είναι ανισορροπία;
Μάλλον και τα δύο…
Πάω να ασχοληθώ με κάτι άλλο…

Start out understanding religion by saying ‘everything is possibly wrong, let us see.’ As soon as you do that you start sliding down an edge which is hard to recover from… With the scientific view… my father’s view that we should look to see what is, what may be true and what may not be true… Once you start doubting, which for me is very fundamnental part of my soul — is to doubt and and to ask — it gets a little harder to believe.

I can live with doubt and uncertainty and not knowing. I think it’s much more interesting to live not knowing than to have answers which might be wrong. I have approximate answers and possible beliefs and different degrees of certainty about different things, but I’m not absolutely sure of anything. For many things I don’t know anything about, such as whether it means anything to ask why we’re here and what the question might mean. I may think about it a little bit, if I can’t figure it out then I go to something else. But I don’t have to know an answer. I don’t feel frightened by not knowing things. By being lost in a mysterious universe without having any purpose, which is the way it really is as far as I can tell, possibly. It doesn’t frighten me.

πηγή του άρθρου:archaeopteryxgr.blogspot.gr

στη φωτογραφία διακρίνεται ο Feynman (στο κέντρο) και δίπλα του ο Robert Oppenheimer

cosmosgrsubs2 https://www.youtube.com/channel/UCYVCkWe-9kkiUDLSxVDg-wA  

===================== 
"O σιωπών δοκεί συναινείν"

Financial Times : Η ελληνική κυβέρνηση δίνει de facto αμνηστεία σε χιλιάδες μεγαλοφοροφυγάδες


Η ελληνική βουλή ενέκρινε νομοθεσία που θα δώσει στην ουσία αμνηστία σε αρκετές χιλιάδες φερόμενους φορολογικούς παραβάτες, δημιουργώντας ένα ανησυχητικό προηγούμενο για μια χώρα της ΕΕ που έχει αγωνιστεί να καταπολεμήσει τη φοροδιαφυγή, γράφουν οι Financial Times.

«Η τροπολογία έχει δεχτεί κριτική από βουλευτές της αντιπολίτευσης, δικηγόρους και εισαγγελείς. Οι επικριτές υποστηρίζουν ότι η τροπολογία επιβραβεύει τους μεγαλοφοροφυγάδες, περιορίζει την ανεξαρτησία των εισαγγελέων και θα βλάψει τη φήμη της Ελλάδας καθώς προσπαθεί να προσελκύσει νέες επενδύσεις από το εξωτερικό για να ενισχύσει την ανοικοδόμηση της οικονομίας» σημειώνει η βρετανική εφημερίδα σε ανταπόκριση της από την Αθήνα.
«Με τη νέα νομοθεσία μπαίνουν στον στον πάγο ποινικές έρευνες από εισαγγελείς και δικαστικές ακροάσεις περισσότερων από 5.000 φερόμενων φοροφυγάδων με χρέη προς το ελληνικό κράτος άνω των 150.000 ευρώ ο καθένας» σημειώνει η εφημερίδα και προσθέτει: «Εκατοντάδες ποινικές διώξεις θα μπορούσαν να προχωρήσουν μόνο μετά την ολοκλήρωση όλων των διαδικασιών από τις φορολογικές αρχές και τα διοικητικά δικαστήρια. Ωστόσο, ελάχιστες υποθέσεις είναι πιθανό να φτάσουν στο στάδιο της δίωξης, καθώς η μακροχρόνια διοικητική διαδικασία σημαίνει ότι οι περισσότερες θα ξεπεράσουν την πενταετία παραγραφής που προβλέπεται για φορολογικά αδικήματα και θα εκπέσουν αυτόματα».
Οι Financial Times υπενθυμίζουν ότι δεν είναι η πρώτη φορά που η κυβέρνηση δέχεται επικρίσεις για παρόμοια νομοθετήματα, καθώς η βουλή ενέκρινε φέτος μια αλλαγή στον ποινικό κώδικα που επιτρέπει στους τραπεζίτες που κατηγορούνται για κατάχρηση εμπιστοσύνης να αποφύγουν τη δίωξη, εκτός εάν η εμπλεκόμενη τράπεζα ζητήσει συγκεκριμένα έρευνα από εισαγγελέα».

=====================
 "O σιωπών δοκεί συναινείν"