Παρασκευή 24 Μαρτίου 2023

1821: Ποιοι «όλοι μαζί», βρε ζαγάρια;

«Ό,τι ξέρουμε για το 1821 μοιάζει με αντεστραμμένο είδωλο στον καθρέφτη. Υπάρχουν δύο ‘21, αυτό των αρχόντων, των Φαναριωτών και της επίσημης διπλωματίας και αυτό του λαού και των προοδευτικών ανθρώπων όλου του κόσμου…» (Δ. Φωτιάδης, από την ιστορική μονογραφία «ΚΑΡΑΪΣΚΑΚΗΣ»)

Πώς γίνεται η Καλαμάτα να έχει απελευθερωθεί από τον τουρκικό ζυγό στις 23 Μάρτη του 1821, αλλά να γιορτάζουμε την έναρξη της Επανάστασης στις 25 Μάρτη; 

Η απάντηση είναι απλή: Έπρεπε ο ξεσηκωμός να εγκιβωτιστεί σε ένα σχήμα που θα εξυπηρετούσε τους επί τουρκοκρατίας εξουσιαστές του λαού που παρέμειναν  τέτοιοι και μετά την Επανάσταση. Ανάμεσά τους οι σεβάσμιοι δεσποτάδες της εποχής. Και δεν μιλάμε για το τμήμα του κλήρου που συμμετείχε με συνέπεια και από την πρώτη στιγμή στον αγώνα, αλλά για κείνους τους “ταλαντευόμενους” της ιεραρχίας που σύρθηκαν να πάρουν μέρος και κυρίως εκείνους που τοποθετήθηκαν με αφοριστικό και αντεπαναστατικό μένος κατά της Επανάστασης. Κι αφού οι τελευταίοι δεν είχαν να επιστρατεύσουν τίποτα άλλο για να οικειοποιηθούν την Επανάσταση, επιστράτευσαν την Παναγία.

Ήταν 17 ολόκληρα χρόνια μετά την Επανάσταση, με διάταγμα του 1838, που ως εθνική γιορτή ορίστηκε η μέρα του Ευαγγελισμού ώστε το ιερατείο να καμώνεται ότι ευλόγησε τον ξεσηκωμό…

Η αλήθειαβέβαια, είναι ελαφρώς διαφορετική: Η σημαία της επανάστασης σηκώθηκε από το λαογέννητο ηγέτη και δολοφονημένο αργότερα από τους πρόκριτους, Παναγιώτη Καρατζά, στην Πάτρα στις 21 Μάρτη. Όσο για τον και “φιλικό” Παλαιών Πατρών Γερμανό, που όπως επιβεβαιώνουν τα απομνημονεύματά του απλώς… απουσίαζε, θυμήθηκε να «ευλογήσει» τα όπλα μόνο αφότου η Επανάσταση είχε ξεσπάσει και επιβληθεί.

Και τούτο συνέβη γιατί ο λαός (ανάμεσά του και ο λαϊκός κλήρος) δεν άκουσε τις «νουθεσίες» του ραγιαδισμού ούτε τις φοβέρες των φορέων του. Αυτοί, οι δεύτεροι, αντί του «Ελευθερία ή θάνατος» είχαν άλλη αντίληψη:

«Ας αφήσουμε τα παιδιά του Μωάμεθ να αποτελειώσουν τα παιδιά του Ροβεσπιέρου», έλεγαν (“Ο Κοινωνικός χαρακτήρας της Επανάστασης του 1821”, ΚΟΜΕΠ, τεύχος 2, 2011)…

Μηχανή του Χρόνου: Τι γράφουν τα τουρκικά σχολικά βιβλία για την ελληνική επανάσταση του 1821


Η ιστορία της ελληνικής επανασύστασης του 1821 μέσα από τα σχολικά βιβλία της Τουρκίας. Πως διδάσκονται οι γείτονες την κοινή μας ιστορία; (Pics) 

Το κείμενο που ακολουθεί είναι μετάφραση του τουρκικού σχολικού εγχειριδίου (Emin Oktay, Tarih, Lise: III, έκδ. 1988, σσ. 237-240) και καταδεικνύει τον τρόπο που διδάσκονται οι γείτονες την κοινή μας Ιστορία. Τα σχόλια και οι υποσημειώσεις είναι των συγγραφέων Κατσουλάκου Θ.,Τσαντίνη Κ. από το βιβλίο τους “Προβλήματα Ιστοριογραφίας στα Σχολικά Εγχειρίδια των Βαλκανικών Κρατών. Επανάσταση του΄21, Βαλκανικοί Πόλεμοι. εκδ. Εκκρεμές”. Η αρίθμηση μέσα στο κείμενο παραπέμπει σε αντίστοιχο σχολιασμό από τους ερευνητές παρακάτω. 

Το Τουρκικό σχολικό βιβλίο γράφει:

Επτά πόλεμοι, τέσσερις εμφύλιοι, επτά πτωχεύσεις, 1821-2016

"ΕΠΤΑ ΠΟΛΕΜΟΙ, ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΕΜΦΥΛΙΟΙ, ΕΠΤΑ ΠΤΩΧΕΥΣΕΙΣ, 1821-2016" 

Κριτική και σχόλια πάνω στο ομώνυμο βιβλίο του Γ. Β. Δερτιλή

Στέργιος Π. Ζυγούρας
dertilis-seven-wars
Το βιβλίο “Επτά πόλεμοι, τέσσερις εμφύλιοι, επτά πτωχεύσεις – 1821-2016” του Γ. Δερτιλή κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο από τις εκδόσεις “Πόλις”. Αξίζει να διαβαστεί. Είναι σύντομο, περιεκτικό, νηφάλιο και προσιτό στην τιμή. Νουνεχής, μετριοπαθής, ακριβολόγος, γνώστης των οικονομικών θεμάτων, ο ιστορικός Γ. Β. Δερτιλής αποδίδει με απλότητα τα σύνθετα ελληνικά γεγονότα των δυο τελευταίων αιώνων, επιλέγοντας να παραθέσει μερικά -σχετικώς άγνωστα- ντοκουμέντα, όπου τα κρίνει ως απαραίτητα, προκειμένου να μην φορτώσει τον μέσο αναγνώστη με τεράστιους όγκους πληροφοριών. Η συμπυκνωμένη γραφή αποτελεί μια ηθελημένη απλούστευση και όχι μια εκπτωτική υπεραπλούστευση της ιστορίας. Για τα ίδια θέματα ο Γ. Β. Δερτιλής έχει ήδη γράψει αναλυτικά στο δίτομο έργο Ιστορία του ελληνικού κράτους 1830-1920. Πού στοχεύει, λοιπόν, το νέο, μικρό βιβλίο;
Ο συγγραφέας απευθύνεται σε ευρύτερο κοινό και στόχος του είναι η σύνδεση του παρόντος με το παρελθόν, η κατανόηση του σήμερα μέσω της κατανόησης του χθες. Κεντρικά σημεία του βιβλίου είναι: α) η σύνδεση των ελληνικών πτωχεύσεων με τις στρατιωτικές δαπάνες β) ο προβληματισμός πάνω στην εμφυλιοπολεμική νοοτροπίατων Ελλήνων. Το δεύτερο είναι το κυρίαρχο στοιχείο και το πρώτο είναι η οδός μέσω της οποίας πορεύεται προς τον στόχο. Σ’ ένα τέτοιο έργο, κάθε συγγραφέας έρχεται αντιμέτωπος με το πρόβλημα του αναχρονισμού. Ο Γιώργος Δερτιλής τα καταφέρνει καλά. Γράφει τόσο από την σκοπιά του ιστορικού όσο και του πολίτη. Ως καταρτισμένος επιστήμονας και μετρημένος πολίτης, αποφεύγει να βλέπει το παρελθόν ως επιθυμητή -αντίστροφη- προέκταση και ιστορική “απόδειξη” ενός μισοκατανοημένου παρόντος. Εκτιμούμε, ωστόσο, πως δεν αποφεύγει ένα καίριο λάθος· ένα λάθος που αποτελεί κοινό τόπο ερμηνείας της ελληνικής πορείας από επιστήμονες και μη. ...

Το 1821 όπως δεν το δίδαξαν ποτέ στα σχολεία

Δύο από τους ήρωες του 1821 που τιμά η κρατική αφήγηση της επανάστασης είναι ο Ρήγας Φεραίος και ο πατριάρχης Γρηγόριος Ε΄. Και οι δύο θεωρούνται μάρτυρες της ίδιας «εθνικής ιδέας».


Ο Ρήγας κι άλλοι 13 σύντροφοί στραγγαλίστηκαν και τα πτώματά τους ρίχτηκαν στον Δούναβη. Οι καλόγεροι του Πατριαρχείου πανηγύριζαν:

«Όσον αφορά τον παράφρονα τον Ρήγα, ο οποίος έχει εκδώσει διάφορες διεγερτικές επιστολές… χωρίς τη συμφωνία του Χριστού… βρήκε τον καλύτερο θάνατο κι έγινε ψάρι στον Δούναβη και μαζί με τους άλλους συνωμότες θα γίνει ύλη της αιώνιας κόλασης».

Αντίθετα, ο πατριάρχης Γρηγόριος, που πρόλαβε κι αφόρισε τους επαναστάτες το 1821, ήταν αναπόσπαστο κομμάτι της εξουσίας που απεχθάνονταν ο Ρήγας.

Όπως και κάθε πατριάρχης πριν από αυτόν, ήταν μέλος του Διβανίου, δηλαδή του υπουργικού συμβουλίου του σουλτάνου, και ανώτατος φοροεισπράχτορας των ορθόδοξων χριστιανών υπηκόων της αυτοκρατορίας. Ο Γρηγόριος έχασε το κεφάλι του εξαιτίας της αποτυχίας του να ελέγξει τους πληθυσμούς που εξεγέρθηκαν, ενώ μεγάλο ρόλο στην εκτέλεσή του έπαιξαν οι δολοπλοκίες του επισκόπου Πισιδίας Ευγένιου, που πρόσμενε τη σειρά του για να ανεβεί στον πατριαρχικό θρόνο.

Η άγνωστη επανάσταση
Η επανάσταση στην Πελοπόννησο δεν ξεκίνησε στις 25 Μάρτη στην Αγία Λαύρα, όπου ποτέ δεν υψώθηκε κανένα λάβαρο. Ο ξεσηκωμός άρχισε στις 21 Μάρτη στην Πάτρα και ο ηγέτης των εξεγερμένων, ο τσαγκάρης Παναγιώτης Καρατζάς, μέλος της Φιλικής Εταιρείας, δολοφονήθηκε τελικά από τους κοτζαμπάσηδες. Στην Αττική, ο οργανωτής της εξέγερσης, Μελέτης Βασιλείου, έφυγε κυνηγημένος από τους προκρίτους και ενέπνευσε τον ξεσηκωμό των ακτημόνων στη Βόρεια Εύβοια, όπου κι αυτός δολοφονήθηκε.

Ο Αντώνης Οικονόμου, ο Φιλικός δημεγέρτης της Ύδρας, κατόρθωσε να πιάσει τους πλοιοκτήτες στον ύπνο και έτσι πήραν οι εξεγερμένοι τα πλοία. Ο Οικονόμου δολοφονήθηκε επίσης από τους άντρες του Ανδρέα Λόντου, προύχοντα και αργότερα παραδοσιακού κομματάρχη. Στην Άνδρο, οι ξεσηκωμένοι χωρικοί ίδρυσαν «κομούνα», καλλιεργώντας όλοι μαζί τη γη. Μάλιστα πέρασαν τους πλούσιους από λαϊκά δικαστήρια, επειδή αυτοί κάλεσαν τον οθωμανικό στόλο να τους σώσει από τους αγρότες. Επικεφαλής στην Άνδρο ήταν ο αγρότης Δημήτρης Μπαλής, ο οποίος δολοφονήθηκε την επόμενη...

1821-2021: Η σειρά μας να σταθούμε στο πλευρό της Αϊτής


Στα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση, το μικρό νησί της Καραϊβικής ήρθε στην επικαιρότητα για την υποστήριξη του στον απελευθερωτικό αγώνα του λαού μας. Η πρώτη ανεξάρτητη δημοκρατία Αφροαμερικανών και δεύτερο ανεξάρτητο κράτος στο δυτικό ημισφαίριο (είχε προηγηθεί η Αμερικάνικη Επανάσταση του 1775-1783), γεννήθηκε το 1804 από την Επανάσταση των Σκλάβων της Αϊτής και την τελική συντριβή της δουλείας και της ευρωπαϊκής αποικιοκρατίας, με ηγέτη τον Jean-Jacques Dessalines. 

Η ανεξάρτητη Αϊτή υποστήριξε υλικά την αντι-αποικιοκρατική Επανάσταση του Σιμόν Μπολιβάρ στην Λατινική Αμερική, ενώ υπήρξε η πρώτη χώρα που αναγνώρισε την Ελληνική Επανάσταση στέλνοντας εθελοντές και υλική βοήθεια.

Από την απελευθέρωση της η Αϊτή έγινε στόχος των ιμπεριαλιστών, οι οποίοι επέβαλαν ναυτικό αποκλεισμό και δασμούς, ενώ από το 1915 μέχρι το 1934 βρέθηκε κάτω από την στρατιωτική μπότα των ΗΠΑ. O Jean-Bertrand Aristide, ο πρώτος δημοκρατικά εκλεγμένος πρόεδρος της χώρας το 1990 και υποστηρικτής της θεολογίας της απελευθέρωσης, εκπόνησε προγράμματα για την προώθηση του αλφαβητισμού μέσω επενδύσεων στην εκπαίδευση, τη βελτίωση του συστήματος υγειονομικής περίθαλψης και την ανάδειξη των φτωχότερων στρωμάτων στην εθνική πολιτική, αρνούμενος τις νεοφιλελεύθερες συνταγές του ΔΝΤ. 

Η κυβέρνηση του ανατράπηκε από δύο διαφορετικά πραξικοπήματα που . . .

Γιάννης Σκαρίμπας- Διαβάστε το βιβλίο σε PDF "Το 1821 και η αλήθεια"

  Ο Γ.Σκαρίμπας γεννήθηκε στην Αιθυμιά, πήγε σχολείο στην Ιτιά, ωστόσο έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στη Χαλκίδα, όπου και πέθανε.
Παρολαυτά το έργο του δεν προβάλλεται σχεδόν καθόλου στον τόπο που τον ανέθρεψε.
Χαρακτηριστικό είναι πως στα σχολεία μας ποτέ δεν μας είπαν γι' αυτόν και βέβαια ποτέ δεν αναφέρεται αυτό το μνημειώδες ιστορικό του έργο για την επανάσταση του 1821, που όποιος το διάβασε άλλαξε μια για πάντα η οπτική που βλέπει την ελληνική ιστορία.

Γιάννης Σκαρίμπας-Το 1821 και η αλήθεια

Αν ο μόνος σκοπός που αξίζει τον κόπο κανείς να γεννηθεί, είναι η λεφτεριά, και μόλις γεννηθεί του την
υποθηκεύσουν τα συμφέροντα, τι άλλο του απομένει αν όχι η επανάσταση; (ο συγγραφέας)

Μεταξύ δουλείας και δουλείας δεν υπάρχει καμμιά διαφορά.
Με το να κάμεις μιαν επανάσταση κι αποτινάξεις το ζυγό,δεν έκαμες τίποτα.
Το ‘21 αυτό έκαμε. Το να μην ξαναεμπέσεις σε ζυγό-αυτό είναι επανάσταση. (ο συγγραφέας)

Το θαύμα του ‘21 δεν έγκειται στη στρατιωτική ήττα της Τουρκίας-πράγμα ευκολώτερο-αλλά στο (ως εκ θαύματος) σώσιμό του από την εχθρότητα των κοτζαμπάσηδων,των λογίων και του Κλήρου.   (ο συγγραφέας)

Ο κατά μόνο, το γένος και το θρήσκευμά του διαφέρων είναι ένας άγιος, μπρος στον κατά μόνο το “κατεστημένο” του διαφέροντα.

Οι Τούρκοι δεν ήσαν οι χειρότεροι…Ο ελληνικός λαός δε θάκανε την επανάσταση για ν’αποκαταστήσει και πολιτικά τους κοτζαμπάσηδες.Οι λέγοντες ότι η Επανάσταση ήταν μόνον Εθνική, ή είναι αδιάβαστοι, ή δε μας λένε την αλήθεια.
Σκοτώνοντας τους Τούρκους ήξερε ότι σκοτώνει το σύμμαχο των κοτζαμπάσηδων.
Χωρίς τον αφανισμό πρώτα αφτουνού, δεν μπόραε να ξεπάτωνε τους άλλους.
Το ότι σ’αυτό η Επανάσταση γελάστηκε, δεν πάει ναπεί διόλου ότι τους εφείσθη.
Θα τους πέρναε εν στόματι μαχαίρας,

Το ότι νόμισε ότι για τούτο είχε καιρό,αυτό την έφαγε…

Κατεβάστε δωρεάν 25 + 9 βιβλία για την Επανάσταση του 1821 (PDF)

Κατεβάστε δωρεάν 25 βιβλία για την Επανάσταση του 1821 (PDF)

Κλικάρετε απλώς στους συνδέσμους:

"Greece on the ruins of Missolonghi" by Eugène Delacroix.
“Greece on the ruins of Missolonghi” by Eugène Delacroix.

Τρικούπη Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως (1)

Τρικούπη Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως (2)

Τρικούπη Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως (3)

Τρικούπη Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως (4)

Γιάννης Κορδάτος , Η Κοινωνική σημασία της Ελλ.Επαναστάσεως

Απομνημονεύματα της δευτέρας πολιορκίας του Μεσολογγίου (1825-1826)

Μακρυγιάννη-Απομνημονεύματα

Χέρτσβεργ-Ιστορία της ελληνικής επαναστάσεως (1)

Χέρτσβεργ-Ιστορία της ελληνικής επαναστάσεως (2)

Χέρτσβεργ-Ιστορία της ελληνικής επαναστάσεως (3)

Χέρτσβεργ-Ιστορία της ελληνικής επαναστάσεως (4)

ΦΩΤΑΚΟΥ-Απομνημονεύματα

Τα Απομνημονεύματα του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη

Π. Πατρών.Γερμανού- Υπομνήματα περί της Ελληνικής Επαναστάσεως της Ελλάδος Από του 1820 μέχρι του 1823

Ν.Σπηλιάδης-τΓ

Περραιβός, Χριστόφορος, Απομνημονεύματα πολεμικά

Οι Έλληνες της διασποράς – Βουλή των Ελλήνων

Ανδρέας Μιαούλης – Υπόμνημα Βασιλικού Ναυτικού

ΑΝΩΝΥΜΟΥ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΟΣ – ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΟΜΑΡΧΙΑ

AΡΑΒΑΝΤΙΝΟΣ – ΑΝΕΚΔΟΤΑ

Ιωάννης Φιλήμων – Δοκίμιον Φιλικής Εταιρείας

ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΠΕΡΑΙΒΟΣ – ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΡΗΓΑ ΦΕΡΑΙΟΥ

ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΠΕΡΑΙΒΟΣ – ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗ ΠΑΡΓΑΣ

ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΠΕΡΑΙΒΟΣ – ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΣΟΥΛΙΟΥ

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΠΕΝΕΚΟΣ – ΚΩΛΕΤΗΣ

Τελευταία ενημέρωση:

1821: Τολμήστε… για την αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας!

200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821. 
Θεωρούμε Εθνικό ό,τι  είναι Αληθινό!

Γράφει ο δρ. 
Κωνσταντίνος Μεντής*

Υπόμνημα προς την πολιτική ηγεσία και τους αρμόδιους φορείς

Η 25η Μαρτίου του 1821

Η 25η Μαρτίου του 1821 σαν ημέρα έναρξης της Ελληνικής επανάστασης αποτελεί ένα θρύλο, ο οποίος στηρίχθηκε κυρίως στο Γάλλο ιστορικό Πουκεβίλ που έγραψε το 1824 την ιστορία του 21. Ο θρύλος όμως απέχει από την ιστορική πραγματικότητα. Το ανίσκιωτο όνειρο της Ελλάδας για τη Λευτεριά έλαμπε και μοσχοβολούσε νωρίτερα τούτη τη χρονιά, σαν το χιόνι του Απρίλη που το πλουμίζουν τα χρυσαφένια στρωσίδια της ηλιόλουστης μέρας την Ανατολή και σαν τα χρυσάνθεμα του δειλινού που τα αγγίζουν οι γαλανόφτερες αύρες του ζεφύρου για να μας χαρίσουν την αναπνοή της Άνοιξης.

Ελεύθερη σχεδόν ολόκληρη η Νότια Πελοπόννησος στις 25 Μαρτίου του 1821

Στις 25 Μαρτίου η πλάση του Μοριά είχε αρχίσει να ξασπρίζει από το Νότο

Λεύτερος ο Μοριάς στο Νότο στις 25 Μαρτίου του 1821. Όσοι Τούρκοι παρέμεναν ακόμη σ’ αυτόν είχαν κλειστεί κατατρομαγμένοι στα ισχυρά κάστρα του (Μονεμβάσια, Κορώνη, Μεθώνη, Νιόκαστρο).

Το Ιστορικό χρονικό για την Επανάσταση του 1821...

Τέμπη: Παρέμβαση 47 Δικηγορικών Συλλόγων – “Να μην υπάρξει συγκάλυψη, να αναζητηθούν ευθύνες όσο ψηλά κι αν βρίσκονται” είπε ο Δ. Βερβεσός – ΦΩΤΟ



Κατατέθηκε από τους δικηγόρους στον εφέτη ανακριτή Λάρισας η δήλωση παράστασης προς υποστήριξη της κατηγορίας. Η πρώτη παρέμβαση τους σε ποινική υπόθεση.



Τέμπη: Παρέμβαση 47 Δικηγορικών Συλλόγων – “Να μην υπάρξει συγκάλυψη, να αναζητηθούν ευθύνες όσο ψηλά κι αν βρίσκονται” είπε ο Δ. Βερβεσός – ΦΩΤΟdsa.gr

Στο πλευρό των οικογενειών των θυμάτων και των τραυματιών στο πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη βρέθηκαν οι δικηγόροι της χώρας. 

Με μία ηχηρή παρέμβαση της Ολομέλειας των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος, κατατέθηκε ενώπιον του εφέτη ανακριτή Λάρισας από 47 Δικηγορικούς Συλλόγους της Χώρας, δήλωση παράστασης προς υποστήριξη της κατηγορίας κατά των ήδη κατηγορούμενων και κάθε άλλου υπευθύνου για την τυχόν αξιόποινη συμπεριφορά τους που είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο και τον τραυματισμό επιβαινόντων στις αμαξοστοιχίες που συγκρούστηκαν στα Τέμπη στις 28.02.2023.


Τέμπη: Η παρέμβαση έγινε κατ’ άρθρο 90 ζ του Κώδικα Δικηγόρων

Η παρέμβαση έγινε κατ’ άρθρο 90 ζ Κώδικα Δικηγόρων και με την αυτοπρόσωπη εμφάνιση των μελών της Συντονιστικής Επιτροπής της Ολομέλειας των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος

Οι δικηγόροι τόνισαν την ανάγκη «η Δικαιοσύνη οφείλει να κινηθεί αποτελεσματικά και γρήγορα» και επεσήμαναν σύμφωνα και με τον πρόεδρο της Ολομέλειας Δημήτρη Βερβεσό ότι «πρέπει να διερευνηθεί κάθε αξιόποινη συμπεριφορά, συμπεριλαμβανομένων των προσώπων που είχαν υποχρέωση για τη λήψη μέτρων για την ασφάλεια της σιδηροδρομικής συγκοινωνίας, η τυχόν ύπαρξη των οποίων θα απέτρεπε την τραγωδία, χωρίς να περιοριστεί η έρευνα στους τελευταίους τροχούς του συρμού των ευθυνών αλλά να αναζητήσει και τους κύριους υπαίτιους».

Όπως προστέθηκε «οι υπαίτιοι, με πράξεις ή παραλείψεις, όποιοι και αν είναι, όσο ψηλά και αν βρίσκονται, θα πρέπει να λογοδοτήσουν και να υποστούν τις συνέπειες που τους . . .

Τι να προσέχετε όταν αγοράζετε μπακαλιάρο. Οι συστάσεις της Ένωσης Καταναλωτών


Κίνδυνος εξαπάτησης από επιτήδειους που πωλούν ένα άλλο ψάρι (λέγεται λινγκ) ως μπακαλιάρο 

Την προσοχή των καταναλωτών εφιστά η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος (ΕΕΚΕ), ώστε να αποφύγουν εν όψει της 25ης Μαρτίου να προμηθευτούν ένα ψάρι που πωλείται ως μπακαλιάρος, αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι.

Το ψάρι αυτό λέγεται λινγκ (ling) και πωλείται στην ίδια τιμή με τον μπακαλιάρο. Βρίσκεται ήδη στις προθήκες των ιχθυοπωλείων και μάλιστα δίπλα στον αυθεντικό. Ωστόσο μπακαλιάρος δεν είναι, αναφέρει η ΕΕΚΕ σε ανακοίνωσή της.

Διαβάστε ακόμα Μπακαλιάρος: Ποιο είναι το καλύτερο λάδι για τηγάνισμα – Τι να προσέχετε 

Όπως εξηγεί, οι αυθεντικοί υγράλατοι ή αλίπαστοι (παστοί) μπακαλιάροι προέρχονται από περιοχές του Ατλαντικού, του Ειρηνικού και της Γριλανδία. Η ελληνική αγορά προμηθεύεται τον μπακαλιάρο κυρίως από:

Πέμπτη 23 Μαρτίου 2023

Γιατί η συγχώρεση δεν είναι απαραίτητη στην αποκατάσταση του τραύματος - [Η επιβολή της συγχώρεσης μπορεί να είναι προβληματική στη θεραπεία του τραύματος]

«Η συγχώρεση είναι για σένα, όχι για το άλλο άτομο», 
«Μην αφήνεις κάποιον να καταλαμβάνει χώρο στο κεφάλι σου», 
«Πρέπει να συγχωρέσεις για να μπορέσεις να προχωρήσεις παρακάτω». 

Έχετε ακούσει κάποια από αυτές τις δημοφιλείς ρήσεις; Τις πιστεύετε; 

Όταν πρόκειται για την ανάκαμψη από το τραύμα, ίσως δεν θα έπρεπε.

Η συγχώρεση είναι δυνητικά προβληματική όταν ενσωματώνεται στη θεραπεία του τραύματος. Έχει ειπωθεί ότι η συγχώρεση μπορεί να βοηθήσει τους επιζώντες να «προχωρήσουν» ή να «αφήσουν» τον πόνο του παρελθόντος. Ορισμένοι πιστεύουν ότι πρέπει να συγχωρέσετε εκείνους που προκάλεσαν ή συνέβαλαν στο τραύμα σας προκειμένου να ανακάμψετε. Ωστόσο, δεν υπάρχουν στατιστικά στοιχεία που να δείχνουν ότι αυτό είναι αλήθεια.

Μετά από περισσότερο από μια δεκαετία ως ψυχοθεραπεύτρια τραυμάτων, έχω γίνει μάρτυρας των ωφελειών της συγχώρεσης για πολλούς από τους θεραπευόμενούς μου. Ωστόσο, δεν πιστεύω ότι η συγχώρεση είναι απαραίτητη για να ανακάμψουμε από το τραύμα, καθώς έχω θεραπεύσει πολλούς επιζώντες τραύματος που βίωσαν την ανάκαμψη χωρίς να συγχωρήσουν τους θύτες τους. Επιπλέον, έχω μάθει ότι η επιβολή ή η ενθάρρυνση της συγχώρεσης μπορεί να είναι επιζήμια για τους επιζώντες τραύματος και να δημιουργήσει εμπόδια στην ανάρρωσή τους. Ακολουθούν οι λόγοι για τους οποίους η συγχώρεση δεν πρέπει να επιβάλλεται στη διαδικασία επούλωσης από το τραύμα.

Η συγχώρεση μειώνει τη βλάβη και τα λάθη, κάτι που εμποδίζει την ασφάλεια
Φανταστείτε ότι σας λένε ότι πρέπει να συγχωρήσετε κάποιον που σας έχει βλάψει. Δεν έχει σημασία ποια ήταν η κατάσταση ή ο αντίκτυπός της σε εσάς- πρέπει να τον συγχωρήσετε. 

Όταν αναζητάτε κοινωνική στήριξη, σας λένε πράγματα όπως: 

Μαζί με το βασιλικό ξεπλύθηκε και η γλάστρα – του Άρη Χατζηστεφάνου


Η Εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ στην #KoinoniaOraMega:
«Η συνέντευξη του πρωθυπουργού με έκανε να ντραπώ»

 

Συνέντευξη Κ. Μητσοτάκη στην εκπομπή του Alpha «Πρωταγωνιστές»,
 στον δημοσιογράφο Σταύρο Θεοδωράκη

    

Ένας δημοσιογράφος καθορίζει το πλαίσιο στο οποίο θα πραγματοποιηθεί μια συνέντευξη. θέτει δηλαδή τα όρια πέρα από τα οποία ένα θέμα θεωρείται «ταμπού» οπότε δεν το αγγίζουμε. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο που ο ίδιος έχει θέσει μπορεί να κάνει σκληρές ή μαλακές (τις λεγόμενες softball) ερωτήσεις, να το παίξει νταής ή συγκαταβατικός κτλ.

Όσο στενότερο είναι αυτό το πλαίσιο, δηλαδή όσο λιγότερες οι πτυχές του προβλήματος που «επιτρέπεται» να συζητηθούν, τόσο περισσότερο ο δημοσιογράφος στηρίζει και προστατεύει το status quo. O καλύτερος τρόπος για να κατανοήσει κανείς αυτή τη διαδικασία είναι να παρακολουθήσει τα ντιμπέιτ των αμερικανικών εκλογών. 

Σε μια συζήτηση λόγου χάρη για την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη των πολιτών το πλαίσιο που θέτουν οι Αμερικανοί δημοσιογράφοι ορίζει ότι δεν μπορεί να γίνει αναφορά στο ενδεχόμενο κοινωνικοποίησης του συστήματος ιδιωτικής υγείας, στην απαγόρευση των πατεντών με τις οποίες θυσαυρίζουν οι φαρμακοβιομηχανίες κοκ. 

Αφού καθοριστεί αυτό το πλαίσιο οι ερωτήσεις ενδέχεται να είναι και πολύ σκληρές για ορισμένους πολιτικούς και να οδηγήσουν ακόμη και στον δημόσιο διασυρμό τους. Ποτέ όμως δεν θα απειληθούν οι δομές του κυρίαρχου συστήματος.

Η οριοθέτηση ενός εξαιρετικά στενού πλαισίου ήταν το βασικότερο (ανάμεσα σε πολλά άλλα) προβλήματα της συνέντευξης που πήρε ο πρώην αρχηγός του Ποταμιού από τον νυν αρχηγό της Νέας Δημοκρατίας. 

Όπως έχουμε εξηγήσει σε δυο ντοκιμαντέρ,  πολλά podcast και ακόμη . . .

ChatGPT: Στην κυκλοφορία η νέα εξελιγμένη έκδοση ChatGPT [γράφημα] - Μοντέλα μηχανικής εκμάθησης


Η ChatGPT, η ταχύτερα αναπτυσσόμενη εφαρμογή διαδικτύου στον κόσμο, έλαβε μια σημαντική ενημέρωση λογισμικού που της επιτρέπει να αριστεύει σε εξετάσεις και να αναλύει τα περιεχόμενα φωτογραφιών, καθώς και να γράφει για αυτές, όπως αναφέρει το graphicnews.com.

Η OpenAI, η εταιρεία τεχνολογίας πίσω από την εξαιρετικά δημοφιλή εφαρμογή ChatGPT, κυκλοφόρησε μια νέα ενημέρωση λογισμικού  που την κάνει πολύ πιο έξυπνη από το «μικρότερο» αδερφάκι της.  . . .

Προειδοποίηση αστρονόμων: Οι δορυφόροι αποτελούν “παγκόσμια απειλή για τη φύση“

Σε μία σειρά ερευνών που δημοσιεύθηκαν στο Nature Astronomy, οι αστρονόμοι προειδοποιούν πως η αυξανόμενη φωτορύπανση που προκαλείται από τον ολοένα και αυξανόμενο αριθμό δορυφόρων γύρω από τη Γη, αποτελεί μία “παγκόσμια απειλή για τη φύση χωρίς προηγούμενο”.

Ο αριθμός των δορυφόρων που βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε τροχιά γύρω από τη Γη, έχει διπλασιαστεί από το 2019, ενώ μία αρμάδα νέων δορυφόρων πρόκειται να εκτοξευτεί σύντομα, προσθέτοντας χιλιάδες ακόμα δορυφόρους σε μία ήδη βεβαρυμένη περιοχή τροχιάς 2.000 χιλιόμετρα πάνω από την επιφάνεια.

Αυτό μπορεί να δημιουργήσει μία αλυσιδωτή αντίδραση συγκρούσεων οι οποίες θα παράγουν ολοένα και μικρότερα συντρίμμια, δημιουργώντας ένα νέφος διαστημικών σκουπιδιών που θα αντανακλούν το φως πίσω στη Γη.

Οι αστρονόμοι εκτιμούν πως το σκοτεινότερο σημείο του ουρανού, θα γίνει 7.5% φωτεινότερο μέσα στην επόμενη δεκαετία, εμποδίζοντας το έργο τους, αφού θα μειώσει των αριθμό άστρων που μπορούν να δουν κατά 7.5%. Ένας φωτεινότερος ουρανός σημαίνει πως η ανθρωπότητα δε θα μπορέσει να δει σημαντικά ουράνια γεγονότα.

Ωστόσο ένας φωτεινός νυχτερινός ουρανός δε φέρει προβλήματα μόνο στους αστρονόμους. Όπως αναφέρει η αστρονόμος Aparna Venkatesan του Πανεπιστημίου του San Francisco, απειλεί και “την αρχαία σχέση μας με το νυχτερινό ουρανό”.:

Η βασική λειτουργία του εγκεφάλου μας δεν είναι να σκέφτεται! - Ο_εγκέφαλος μας αναπτύχθηκε ώστε να μας βοηθήσει κυρίως για να επιβιώσουμε - [Τροφή για Σκέψη]


Απίστευτο βίντεο παρουσιάζει τη διαδικασία σκέψης [βίντεο]

Τη λειτουργία του εγκεφάλου αναλύει με ένα πολύ έξυπνο βίντεο η ASAP Science, παρουσιάζοντας τη διαδικασία σκέψης και τον τρόπο επεξεργασίας των προβλημάτων, αναλύοντας όλες τις διαδικασίες που λαμβάνουν χώρα στο ανθρώπινο μυαλό. Στο βίντεο βλέπουμε αναλυτικά τις διαδικασίες του εγκεφάλου όταν καλείται να αντιμετωπίσει ένα πρόβλημα με προφανή λύση, αλλά και κάτι πιο πολύπλοκο όπως για παράδειγμα ένα σύνθετο πολλαπλασιασμό και δείχνει πώς διαχωρίζει τη γρήγορη από την αργή σκέψη.


Ο εγκέφαλος του ανθρώπου είναι ένα εξαιρετικά περίπλοκο δομημένο όργανο, η χρησιμότητα του διαφέρει πολύ από αυτό που πιστεύουν οι περισσότεροι. 

Η πιο ουσιαστική του λειτουργία είναι άλλη από την σκέψη που πιστεύουν οι περισσότεροι. Μάλιστα μπορεί να λειτουργεί και ως αγχολυτικό.

“Η επίδραση του παρευρισκόμενου” (Bystander Effect): Γιατί όταν συμβαίνει κάτι στο δρόμο οι περισσότεροι μένουν απαθείς;

Όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός των ατόμων που βρίσκονται μπροστά στο έκτακτο συμβάν, τόσο μικρότερη είναι η πιθανότητα να λάβει βοήθεια το άτομο.
Πολλές φορές προσπαθούμε να εξηγήσουμε για ποιο λόγο δεν απουσιάζει η αναμενόμενη παρέμβαση-βοήθεια σε μια επείγουσα κατάσταση που συμβαίνει μπροστά στα μάτια μας. 

Η απάντηση βρίσκεται στον αριθμό των ατόμων που βρίσκονται δίπλα μας, οι οποίοι, σύμφωνα με τους επιστήμονες, επηρεάζουν την συμπεριφορά μας.

Ο λόγος για το “bystander effect” η την «επίδραση του παρευρισκόμενου», που αναφέρεται στο φαινόμενο κατά το οποίο όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός των ατόμων που βρίσκονται μπροστά στο έκτακτο συμβάν, τόσο μικρότερη είναι η πιθανότητα να λάβει βοήθεια το άτομο που βρίσκεται σε κίνδυνο.

Όσο λιγότεροι δηλαδή είναι οι άνθρωποι που βρίσκονται γύρω από ένα έκτακτο συμβάν, τόσο πιθανότερο είναι να αναλάβουν δράση οι παρόντες.

Η αίσθηση ότι το άτομο αποτελεί μέρος μιας ομάδας αποτελεί παράγοντα ανάσχεσης στην ευθύνη που πρέπει να αναλάβει για να βοηθήσει τον συνάνθρωπό του.

Οι βασικοί παράγοντες που επιδρούν στο “bystander effect” είναι δύο:

Εφ' όλης της ύλης συνέντευξη στον Γιάννη Πολίτη, στην εκπομπή "Evening Report" : Φτιάξαμε το ΜέΡΑ25 γιατί αρνιόμασταν να αποδεχτούμε τη μονιμοποίηση της μνημονιακής Ελλάδας

 

 ===================== 
 "O σιωπών δοκεί συναινείν"

Κύριε Οικονόμου, πριν επιτεθείτε χυδαία στον Τσίπρα, να ρωτάτε!

 

 =====================
 "O σιωπών δοκεί συναινείν"

Η κατάντια δυστυχώς κάθε μέρα βρίσκει και καινούρια πίστα: Σταλινικό κόψιμο του υφυπουργού μεταφορών Παπαδόπουλου σε ΑΧΑΜΠΑΡΟ σταθμάρχη στη Λάρισα


Η κατάντια δυστυχώς κάθε μέρα βρίσκει και καινούρια πίστα

Ειναι κατανοητό να προκαλεί αυθόρμητα γέλιο αυτό το βίντεο λόγω της ψυχρολουσίας του υπουργού που πήγε εκεί να δώσει παράσταση. 
Αλλά αναρωτιέμαι καμιά φορά μήπως (άθελά μας) υποβιβάζουμε σε ευτράπελα και διασκεδαστικά κάποια γεγονότα που κανονικά θα έπρεπε να προκαλούν μόνο οργή. 

Όπως εδώ η παράσταση που δίνουν στον απόηχο μιας τραγωδίας και ειδικά στο τέλος η κυνική εντολή για φίμωση του υπαλλήλου που την δέχτηκαν αναντίρρητα όλοι όσοι βρίσκονταν στον χώρο. Αυτά δεν είναι απλά αστεία, είναι εγκληματικά με τη μεταφορική έννοια και εν δυνάμει εγκληματικά με την κυριολεκτική

=====================
 "O σιωπών δοκεί συναινείν"

Τετάρτη 22 Μαρτίου 2023

A Clockwork Orange (Το κουρδιστό πορτοκάλι 1971) Stanley Kubrick - Το Κουρδιστό Πορτοκάλι: Πώς ο Stanley Kubrick έκανε θρυλική την ταινία του απαγορεύοντάς την ο ίδιος


Στο πέρασμα του χρόνου υπάρχουν ταινίες που έχουν ξεχωρίσει για το σενάριο, τη σκηνοθεσία, τα ειδικά εφέ τους. 

Κάποιες όμως έχουν λογοκριθεί ιδιαίτερα, έχοντας μάλιστα χαρακτηριστεί και «απαγορευμένες».

Το “Κουρδιστό Πορτοκάλι” δημοσιεύτηκε το 1962 και έμελλε να γίνει ένα από τα διασημότερα συγγραφικά διαμάντια της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Φουτουριστικό,αιχμηρό, σοκαριστικά ειλικρινές  ακολουθώντας το δρόμο που χάραξε το ” 1984″ του Τζωρτζ Όργουελ πλάθει μια δυστοπική κοινωνία γεμάτη βία, σεξ, και διαφθορά.

Οι αντιδράσεις που προκάλεσε η ταινία και η γνώμη του σκηνοθέτη για τη βία και τις αιτίες που την προκαλούν

Το Κουρδιστό Πορτοκάλι (ταινία: