Εποικοδομητική κριτική και προτάσεις.
«Δικαίωμα σε όλους στη δημόσια δωρεάν Παιδεία»! «Καταργείται η «ταξική» βάση του 10 ! «Μαθητοκεντρική παιδεία»!. «Τέλος η οικογενειοκρατία και η ρουσφετολογία στα ΑΕΙ και ΤΕΙ» !
Θετικό κρίνεται το πολυνομοσχέδιο, σε γενικές γραμμές, για την εκπαίδευση. Χρειάζονται κάποιες βελτιώσεις, προσθήκες και διευκρινήσεις!
Η βάση του 10. Τελικά, από φέτος, καταργείται η βάση του 10 !! Αναφορικά με το ενδεχόμενο τροποποίησης ή και κατάργησης της βάσης του «10» για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, είχαμε προτείνει, όπως όλοι οι πολίτες, να καταργηθεί για τα Πανελληνίως γραπτά μαθήματα και να υπάρχει μόνο στα ειδικά μαθήματα, π.χ. Αγγλικά, σχέδιο κλπ….. η κατάργηση της βάσης του 10 είναι ένα πού θετικό γεγονός, γιατί δίνεται έτσι το δικαίωμα στην πράξη: «η μάθηση για όλους».
Αλλαγές στο νόμο-πλαίσιο. Θετικές, σε γενικές γραμμές, είναι οι αλλαγές. Χρειάζονται μερικές τροποποιήσεις, διευκρινήσεις και προσθήκες! Με τις αλλαγές που προωθούνται στο νόμο-πλαίσιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, θεσπίζεται η στάθμιση της βαρύτητας της ψήφου κάθε ομάδας ψηφοφόρων (πανεπιστημιακοί, φοιτητές, διοικητικοί) στις πρυτανικές εκλογές, ανάλογα με το ποσοστό συμμετοχής τους στη διαδικασία. Επίσης:
Δημιουργείται ηλεκτρονική Υπηρεσία Διαχείρισης Πανεπιστημιακών Συγγραμμάτων και Βοηθημάτων. Δεν πρέπει όμως, να σταματήσει η παροχή δωρεάν βιβλίου του καθηγητή, έστω ένα, από μια λίστα! Αυτή η δωρεάν διανομή συγγραμμάτων χαρακτηρίζει την δωρεάν ελληνική παιδεία και δεν πρέπει να καταργηθεί. Ας υπάρχει συνδυασμός, βιβλίο καθηγητή, σημειώσεων ηλεκτρονικής μορφής και e-book, είναι το καλύτερο!
Προβλέπονται αλλαγές στη σύνθεση των εκλεκτορικών σωμάτων για την εκλογή-προαγωγή πανεπιστημιακών. Γίνονται πιο μικρά και ευέλικτα. Είναι θετικό. Να μπει ρήτρα ότι... απαγορεύεται συγγενείς και «φίλος» να κρίνει υποψήφια μέλη ΔΕΠ. Εξαιρέσεις από τα εκλεκτορικά όσων έχουν δείξει μακροχρόνια «εχθρικότατα» προς υποψηφίους! Πρέπει να σταματήσει η «οικογενειοκρατία» των πανεπιστημίων και η «παρεο-κρατία»! Αξιοκρατικές δημοκρατικές κρίσεις σε όλα τα επίπεδα. Κατοχύρωση διαφάνειας και θέσπιση οργάνου που θα εξετάζει τις καταγγελίες για παρατυπίες στις εκλογές μελών ΔΕΠ. Επίσης, να μπει ανώτατο αριθμητικό όριο συμμετοχής των πανεπιστημιακών σε εκλεκτορικά σώματα, γιατί παρατηρείται οι ίδιοι και οι ίδιοι να «κρίνουν» ισοβίως τους πάντες! Επίσης διαφάνεια στα οικονομικά και διοικητικά θέματα κάθε Τμήματος και πανεπιστημίου!
Μετεγγραφές φοιτητών. Ενδεχομένως, να υπάρξει αλλαγή στις μετεγγραφές με ομαδοποίηση ομοειδών τμημάτων σε κοντινά πανεπιστήμια, ώστε όσοι δικαιούνται μετεγγραφή να διαμοιράζονται σε περισσότερα τμήματα και πόλεις, αλλά πρέπει να υπάρχουν μετεγγραφές και για οικονομικούς λόγους για τους οικονομικά αδύνατους φοιτητές, για αδέλφια, για «κοινωνικούς λόγους», και λόγω της οικονομικής κρίσης. Καλύτερα να εισάγονται πιο πολλοί σε περιφερειακά πανεπιστήμια, ώστε με τις μεταγραφές (περίπου 10%) μα μην ερημώνουν.
Ρυθμίσεις για τα κολέγια. Χρειάζεται περισσότερη μελέτη και προσοχή! Μετά την ανάκληση των αδειών που είχε παραχωρήσει η προηγούμενη κυβέρνηση, η κυβέρνηση προωθεί τη χορήγηση νέων αδειών με ένα σαφές και μη αμφισβητούμενο θεσμικό πλαίσιο. Στο πλαίσιο αυτό προβλέπεται εθνικός έλεγχος για την πιστοποίηση των κολεγίων, εν όψει και της επικείμενης ενσωμάτωσης στο εθνικό μας δίκαιο της κοινοτικής Οδηγίας για την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων στους αποφοίτους τους. Ας υπάρξει και ένα είδος «εσωτερικού ΔΟΑΤΑΠ», που θα αξιολογεί την «επάρκεια αναγνώρισης, (όπως για τα πτυχία εξωτερικού) και ίσως και να προτείνει την παρακολούθηση μερικών βασικών μαθημάτων στην δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση για την πλήρη αναγνώριση! Δημιουργείται νέο θεσμικό πλαίσιο, στο πλαίσιο της Κοινοτικής νομιμότητας και με ενίσχυση του εθνικού ελέγχου μέσα από την ανάδειξη του αναβαθμισμένου Ε.ΚΕ.ΠΙΣ, για την πιστοποίηση και παρακολούθηση της λειτουργίας δομών μεταλυκειακής εκπαίδευσης.
Οι αλλαγές για τους εκπαιδευτικούς. Κρίνονται θετικές, αλλά στα πλαίσια της συμβουλευτικής παρέμβασης και όχι του «επιθεωρητισμού»! Θετικότατο το ότι καθιερώνεται Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής-Διδακτικής Κατάρτισης, που θα χορηγείται κατά τη διάρκεια των σπουδών ή και μετά την αποφοίτηση. Πρέπει να οριστούν οι φορείς και οι προϋποθέσεις χορήγησης του πιστοποιητικού αυτού!
Θετικό το ότι θεσπίζεται Πιστοποιητικό Διοικητικής Επάρκειας για όσους προσβλέπουν σε θέσεις διοίκησης της εκπαίδευσης. Θετικό και να παραμείνει μακράν του μικροκομματισμού! Θετικό το ότι ενεργοποιείται ο θεσμός του «Δόκιμου Εκπαιδευτικού» με διετή θητεία. Οι εκπαιδευτικοί θα μονιμοποιούνται έπειτα από αξιολόγηση, αφού κριθεί αν είναι κατάλληλοι για διδασκαλία ή για διοικητική θέση, αλλά όχι με πιέσεις, εκφοβισμούς παραγοντισμούς κλπ…
Θετικό το ότι θεσπίζεται η αξιολόγηση των σχολείων και των εκπαιδευτικών. Αρχικά θα γίνεται αυτοαξιολόγηση, ενώ σε διάστημα διετίας θα θεσπιστεί πλήρες σύστημα αξιολόγησης που θα αφορά και τα διευθυντικά στελέχη των σχολείων. Όμως η έννοια της «αξιολόγησης έχει δεινοπαθήσει και πρέπει να επανακαθοριστεί στο πλαίσιο των επιστημών αγωγής και όχι του «μικροκομματισμού» και της «απόρριψης»! Επίσης τα σχολεία να πλαισιωθούν από ειδικούς ψυχολόγους για την αντιμετώπιση τυχόν προβλημάτων. Πρόβλεψη για παιδιά με ειδικές ανάγκες!
Θετικό το ότι οι προσλήψεις θα γίνονται μόνο μέσω ΑΣΕΠ και σε όσες σχολικές μονάδες παρουσιάζουν πραγματικά κενά. Κάθε σχολική μονάδα θα έχει οργανικές θέσεις, βάσει των οποίων θα γίνονται οι προσλήψεις.
Θετικό το ότι προβλέπονται μεταβατικές διατάξεις για τους εκπαιδευτικούς που είναι εγγεγραμμένοι στις σημερινές λίστες, οι οποίες σταματούν να τροφοδοτούνται από τον Ιούνιο. Να μπορούν όσοι εκπαιδευτικοί από τις τωρινές λίστες δεν απορροφηθούν κατά το μεταβατικό διάστημα, θα έχουν δικαίωμα να εγγραφούν στη λίστα επιτυχόντων του ΑΣΕΠ με τη βάση, είτε να ξαναδώσουν εξετάσεις μέσω ΑΣΕΠ. Η προϋπόθεση της επιτυχίας στον διαγωνισμό ΑΣΕΠ θα ισχύει πιθανότατα και για τους εκπαιδευτικούς του ιδιωτικού τομέα. Θετικό το ότι θεσπίζεται για πρώτη φορά ελάχιστος χρόνος παραμονής των εκπαιδευτικών στον τόπο πρώτου διορισμού και είναι τα 3 έτη.
Θετικό το ότι εισάγεται ο θεσμός του "δόκιμου εκπαιδευτικού". Ο νεοδιόριστος μόνιμος εκπαιδευτικός παραμένει επί δυο έτη ως "δόκιμος εκπαιδευτικός". Καθιερώνεται ο θεσμός του Μέντορα του νεοδιοριζόμενου εκπαιδευτικού. Τριμελής επιτροπή εισηγείται την παραμονή στην εκπαίδευση ή την μετάταξή του στη διοίκηση του δόκιμου εκπαιδευτικού. Θα γίνεται αξιολόγηση από τον Δ/ντη της σχολικής μονάδας, τον Μέντορα και τον Σχολικό Σύμβουλο. Αρκεί να «μην πιέζουν» τον νεοδιόριστο και να μην γίνει ο νεοδιόριστος, ο «υπαίτιος όλων των κακών της εκπαίδευσης». Ο νεοδιόριστος χρειάζεται παιδαγωγική επιμόρφωση και διδακτική ενημέρωση. Ουσιαστικά δεν πρέπει να υπάρχει νεοδιόριστος που να μη μονιμοποιηθεί!
Θετικό το ότι για πρώτη φορά ο ορισμός των μελών των Συμβουλίων επιλογής στελεχών γίνεται υπερκομματικός μέσω της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων. Καθιερώνεται πιστοποιητικό διοικητικής ή καθοδηγητικής επάρκειας, ύστερα από επιμόρφωση και εξετάσεις για την επιλογή στελεχών διοίκησης της εκπαίδευσης. Θεσπίζεται για πρώτη φορά συγκροτημένη διαδικασία διοικητικής και παιδαγωγικής - διδακτικής αξιολόγησης της σχολικής μονάδας. Ετήσια έκθεση δημοσιεύεται στο διαδίκτυο. Ετήσια λογοδοσία στη σχολική κοινότητα και τους γονείς. Όλα καλά, αλλά χωρίς υπερβολές και μικροκομματισμούς!
Θετικότατο το ότι οι μεταθέσεις θα γίνονται μόνο σε πραγματικά κενά και κανένας εκπαιδευτικός δεν θα μετακινείται εάν δεν υπάρχει αντικαταστάτης του. Οι αποσπάσεις ουσιαστικά καταργούνται - σωστά - και οι ελάχιστες που θα γίνονται θα αποφασίζονται με επιστημονικά κριτήρια. Επίσης να τηρηθεί το ανώτατο χρονικό όριο αποσπάσεων, η τριετία και όχι η «τριακονταετία»!
Ναι, να ισχύσει αύξηση μοριοδότησης σε όσους εκπαιδευτικούς επιλέξουν δυσπρόσιτο σχολείο να διδάξουν, με υποχρεωτική παραμονή 2-3 έτη. Να μοριοδοτηθούν οι πολύτεκνοι. Ναι, να περιορίζεται δραστικά η ωρομίσθια απασχόληση. Σωστά, στο εξής τα σχολεία θα πρέπει να καταρτίζουν «εκπαιδευτικό πλάνο», το οποία θα γνωστοποιείται και στις οικογένειες των μαθητών, ενώ στο τέλος του έτους θα πρέπει να γίνεται απολογισμός. Είναι πλέον αναγκαίο. Να εισαχθούν νέα μαθήματα. Να ενισχυθούν προγράμματα γυμναστικής και εκπαιδευτικές και καλλιτεχνικές εκδηλώσει. Το νέο σχολείο θέλει αι νέο πνεύμα.!
Εκκλησιαστική εκπαίδευση. Σωστά το πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνει ρυθμίσεις για τη συγχώνευση και κατάργηση εκκλησιαστικών σχολείων, καθώς και για τη διευθέτηση της Δευτεροβάθμιας Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης και σειράς εκκρεμοτήτων που αφορούν συνολικότερα Εκκλησία της Ελλάδας. Είναι θέματα που χρονίζουν και πρέπει να λυθούν!
Μεταπτυχιακά προγράμματα. Πρέπει να υπάρξει διάταξη που να ορίζει το πλαίσιο λειτουργίας των μεταπτυχιακών προγραμμάτων, την επάρκεια και τον ορθό τρόπο λειτουργίας τους. Επίσης πρέπει να μπει ένα επιστημονικό «φρένο» και να οριστεί επακριβώς το πλαίσιο εκπόνησης διδακτορικών διατριβών. Το αυτό και για τα μεταδιδακτορικά προγράμματα.
Ευρωπαϊκά ερευνητικά προγράμματα. Πρέπει να οριστεί ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για τα ευρωπαϊκά προγράμματα που αναλαμβάνουν τα πανεπιστήμια, γιατί το παρόν είναι, όπως φαίνεται, ανεπαρκές!
Με το νομοσχέδιο, η σχέση του εκπαιδευτικού με την εκπαίδευση επαναπροσδιορίζεται υπηρετώντας την αρχή ‘’Πρώτα ο Μαθητής’’. Στόχος είναι η ανάδειξη του εκπαιδευτικού σε πρωταγωνιστή των αλλαγών για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης για αυτό και προωθείται μια σειρά καινοτόμων πρωτοβουλιών του Υπουργείου Παιδείας που αφορούν το σύνολο της εργασιακής διαδρομής των εκπαιδευτικών.
Το πολυνομοσχέδιο οφείλει να εμπνέει στους μαθητές, φοιτητές, γονείς, εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, αξιοκρατία, κοινωνική δικαιοσύνη, αναγνώριση της «προσπάθειας» και ανάπτυξη της «κριτικής σκέψης». Η εισαγωγή των νέων τεχνολογιών είναι θετικότατη, αλλά με «μέτρο» για να μη διαταραχτεί η ψυχική ισορροπία των μαθητών. Τέλος, τα επιστημονικά επιτεύγματα και συμπεράσματα της σύγχρονης ψυχολογίας, παιδαγωγικής και των επιστημών της αγωγής, μπορούν να συνεισφέρουν ένα σοβαρό επιστημονικό υπόβαθρο με πανελλήνια, ευρωπαϊκή και διεθνή εμβέλεια και αποδοχή!
Καλή επιτυχία στο νέο δημοκρατικό, ψηφιακό, και ανθρώπινο Σχολείο και Πανεπιστήμιο!
Δρ Κουτσούκος Αναστάσιος
Διδάκτωρ Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου της Σορβόννης.
"O σιωπών δοκεί συναινείν"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.