Κυριακή 18 Αυγούστου 2013

Περιαυτομπλογκίες κατακαλόκαιρο


Άρθρα του Νίκου Σαραντάκου
Σήμερα έλεγα να μη βάλω άρθρο, Κυριακή είναι κι έχω και διάφορα τρεχάματα, είπα όμως να μη σπάσω το σερί. Θα μπορούσα βέβαια να βάλω κάποιο λογοτεχνικό έργο, όπως κάνω τις Κυριακές, ένα διήγημα ας πούμε, αλλά σκέφτηκα πως θα το αδικούσα, μια και η σημερινή μέρα είναι από τις πιο λιγοσύχναστες της ιστολογικής χρονιάς, Κι αφού το σημερινό άρθρο δεν θα το δουν πολλοί, ευκαιρία είναι ν’ αμαρτήσω και να ευλογήσω λίγο τα γένια μου, παναπεί να περιαυτομπλογκήσω, δηλαδή να προβάλω δικές μου δραστηριότητες, κάτι που αναπόφευκτα κάνω στο ιστολόγιο πότε-πότε, αν και προσπαθώ να το περιορίζω. Παρεμπιπτόντως, αν σας ενδιαφέρει η έκφραση “βλογάει/ευλογεί τα γένια του”, δείτε ένα παλιότερο άρθρο, όπου το είχαμε συζητήσει μ’ αφορμή κάποιες άλλες περιαυτομπλογκίες.
Τις συνεντεύξεις που δίνω κατά καιρούς, τις συγκεντρώνω στη σελίδα About του ιστολογίου (όταν είναι τεχνικά εύκολο -δυο συνεντεύξεις ραδιοφωνικές που έδωσα το Πάσχα δεν έχω ακόμα αξιωθεί να τις απομονώσω και να τις ανεβάσω). Εκεί είναι καταταγμένες σε χρονολογική σειρά, αλλά καμιά φορά η σειρά ανάρτησης διαφέρει.
Για παράδειγμα, στις αρχές Ιουνίου είχα πάρει μέρος σε μια εκδήλωση στα Γιάννενα, αλλά το βίντεο της εκδήλωσης έγινε...
διαθέσιμο πριν από λίγες μέρες, χάρη στα παιδιά του βιβλιοπωλείου Αναγνώστης, που είχαν διοργανώσει και την εκδήλωση, οπότε μόλις τώρα το ανέβασα. Μπορείτε να δείτε όλη την εκδήλωση εδώ, σε τέσσερα βιντεάκια.  Συμμετέχουν η φίλη καθηγήτρια Αθηνά Βογιατζόγλου και ο δημοσιογράφος Φιλήμων Καραμήτσος.
Μια άλλη συνέντευξη που έδωσα (σχετικά) πρόσφατα, ήταν στη Ράνια Μπουμπουρή και στον βιβλιολογικό ιστότοπο diastixo.gr. Η συζήτηση περιστράφηκε κυρίως γύρω από το τελευταίο βιβλίο μου, τις Οπωροφόρες λέξεις.
Αντίθετα, η συνέντευξη στον Γεράσιμο Μπόγρη και το περιοδικό Αναπνευστήρας είχε πιο γενική θεματολογία -αποσπώ μια ερώτηση-απάντηση για ένα θέμα που το έχουμε συζητήσει κι εδώ και θα το ξανασυζητήσουμε:
Α: Διδασκαλία αρχαίων ελληνικών στα σχολεία: Θεωρείτε ότι πρέπει να γίνεται; Αν ναι, πώς (τάξεις, μέθοδος, προσέγγιση κ.α.);
Ν.Σ.: Παλιότερα έλεγα «ας διδάσκονται». Εγώ τα διδάχτηκα. Τώρα που πέρασαν τα παιδιά μου από το Γυμνάσιο και το Λύκειο, έχω αλλάξει γνώμη και φοβάμαι ότι κακώς διδάσκονται στο Γυμνάσιο -το αντεπιχείρημα, βέβαια, είναι ότι το Λύκειο έχει μετατραπεί σε μηχανισμό προετοιμασίας για τις εξετάσεις, οπότε αν τα διδάξεις μόνο στο Λύκειο ουσιαστικά τα παιδιά της θετικής κατεύθυνσης θα προσέχουν μόνο στην 1η Λυκείου.
Πάντως, υπολόγισε πόσες εκατοντάδες ώρες αφιερώνονται αυτή τη στιγμή στη διδασκαλία των αρχαίων στα έξι χρόνια της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, και πόσο ασήμαντο είναι το αποτέλεσμα αφού κανείς απόφοιτος δεν μπορεί να διαβάσει πρίμα βίστα ένα αρχαίο κείμενο. Με πολύ λιγότερες ώρες, τα παιδιά μαθαίνουν πολύ καλά μια ξένη γλώσσα.
Πολλοί θεωρητικοί της εκπαίδευσης και γλωσσολόγοι έχουν προτείνει να καταργηθεί η διδασκαλία των αρχαίων στο Γυμνάσιο και να φτιαχτούν κλασικά λύκεια που να βγάζουν λίγους αλλά πολύ γερούς φιλόλογους.
Αυτή τη στιγμή, υπάρχει υπερπροσφορά και υπερπαραγωγή φιλολόγων, και αυτό είναι το βασικό εμπόδιο σε μια πρόταση κατάργησης της διδασκαλίας των αρχαίων. Στις διάφορες φιλοσοφικές σχολές φοιτούν χιλιάδες φοιτητές -τι θα γίνουν όλοι αυτοί; Το πιο ειρωνικό είναι πως οι περισσότεροι δεν ξέρουν και πολύ καλά αρχαία αλλά θα κληθούν να τα διδάξουν.
Και κλείνω με την πρόσφατη συνέντευξη στον Γ. Δαμιανό για την Ελευθεροτυπία, στην οποία συμμετείχα μαζί με άλλους τρεις διαχειριστές ιστολογίων/ιστοτόπων. Το θέμα της ήταν η μπλογκόσφαιρα, το Διαδίκτυο γενικότερα. Εδώ παραθέτω τις απαντήσεις τις δικές μου συγκεντρωμένες, όπως τις έστειλα.
  1. Η μπλογκόσφαιρα είναι πράγματι μια επανάσταση στην επικοινωνία και την ενημέρωση ή συνέβαλε στην παραπληροφόρηση;
Κάθε νόμισμα έχει δυο όψεις· δεν χωράει αμφιβολία ότι πολλά ιστολόγια συμβάλλουν στην παραπληροφόρηση, αλλά στη μπλογκόσφαιρα δίνεται και η δυνατότητα για ανασκευή των χαλκευμένων πληροφοριών. Πέρσι το καλοκαίρι, η Φωνηεντιάδα, δηλ. η εκστρατεία των σκοταδιστών εναντίον της νέας γραμματικής διαδόθηκε μεν από τη μπλογκόσφαιρα αλλά και βρήκε εκεί τον αντίλογο και τελικά κατατροπώθηκε.
  1. Τι ιδιαίτερο θεωρείτε ότι πρόσφερε στον αναγνώστη/θεατή ο δικός σας ιστότοπος;
Θα ξεχώριζα τρία πράγματα: πρώτον, τη συμμετοχή πολλών εξαιρετικά καταρτισμένων σχολιαστών που εμπλουτίζουν σημαντικά το αρχικό άρθρο μου, δεύτερον τη διατήρηση πολιτισμένου κλίματος στις αντιπαραθέσεις, χωρίς προσωπικές αιχμές και βαριές εκφράσεις και τρίτον τη συστηματική ενασχόληση με τις λέξεις της επικαιρότητας. Α, και κάτι ακόμα: τη συστηματική ανασκευή εθνικιστικών και άλλων μύθων, που κάποτε είναι άχαρη δουλειά («ρίχνει ο παλαβός μια πέτρα στο ποτάμι και σαράντα γνωστικοί παλεύουν να τη βγάλουν») αλλά κάποιος πρέπει να την κάνει.
  1. Έπειτα από χρόνια εμπειρίας και πειραματισμών στο Διαδίκτυο, τι είναι αυτό που σας ενοχλεί περισσότερο;
Η ευκολία με την οποία άνθρωποι μορφωμένοι αναπαράγουν εμφανώς ασύστατους μύθους -αλλά το έχω πια φιλοσοφήσει. Άλλωστε αν πολλοί άνθρωποι θέλουν να κατασκευάσουν έναν μύθο θα το καταφέρουν, όπως έγινε με τον ανύπαρκτο «ήρωα» Κ. Κουκίδη, που μέχρι και ταινία για τη ζωή του γύρισαν. Επίσης με απογοητεύουν οι κοινωνικοί αυτοματισμοί και το μίσος που διαπνέει τις παρεμβάσεις των ανώνυμων σχολιαστών στους μεγάλους ιστοτόπους.
  1. Πολλοί θεωρούν το Διαδίκτυο ως μέσο των νέων. Είσαστε σίγουροι ότι οι νέοι απομακρύνονται εκτός από συγκεκριμένους χώρους κοινωνικής διαδικτύωσης; Ποιο είναι το προφίλ των επισκεπτών σας;
    [Η ερώτηση δεν είναι πολύ καλά διατυπωμένη, το "απομακρύνονται εκτός" ίσως θα έπρεπε να είναι "επισκέπτονται και άλλους χώρους πέρα από...."]
Στον δικό μου ιστότοπο συμμετέχουν κυρίως σχολιαστές του δικού μου ηλικιακού εύρους, δηλαδή πενηντάρηδες. Νέους μόνιμους σχολιαστές (ας πούμε, κάτω των 30) έχουμε βέβαια, αλλά είναι σχετικά λίγοι.
  1. Μια συμβουλή στους νέους Μπλόγκερ;
Να μην αναπαράγουν τίποτε ανεξέταστα και να διατηρήσουν νηφαλιότητα και υγιή δυσπιστία -οι αρχαίοι αυτό το λέγανε «νάφε και μέμνασο απιστείν»
  1. Θα θέλατε να μας προτείνετε 3 αξιόλογους, κατά τη γνώμη σας, ιστότοπους (πάσης φύσεως);
Θα μπορούσα και θα ήθελα να προτείνω ιστολόγια, αλλά είναι τόσο πολλά τα αξιόλογα που μοιραία θα αδικούσα κάποιους, οπότε τα εξαιρώ. Έτσι διαλέγω:
* Το μεταφραστικό φόρουμ Λεξιλογία
* Το Κόκκινο σημειωματάριο, Red Notebook
* Την ποιητική ανθολογία Παμπάλαιο Νερό

==========================
 "O σιωπών δοκεί συναινείν"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.