Σάββατο 24 Απριλίου 2021

Η Δημόσια Διδασκαλία του Ιησού – Η Δίκη – Η Καταδίκη – Το Μαρτύριο της Σταύρωσης [Ναυπάκτου Ιερόθεος: «Ο Σταυρός και η Ανάσταση του Χριστού κατά τον άγιο Μάξιμο τον Ομολογητή»]


Μια μεγάλη συζήτηση με επίκεντρο την Ιστορική Αναφορά στην παρουσία του Χριστού αλλά και την Θεολογική προσέγγιση του Μεγάλου Γεγονότος της Σταύρωσης και της Ανάστασης για τον Χριστιανικό Κόσμο και η Επιρροή του στα άλλα Θρησκευτικά Δόγματα :
 -Τι ρόλο έπαιξε η κουλτούρα του «αναμενόμενου Μεσσία» για τον Εβραϊκό πληθυσμό  της εποχής των Βασιλείων του Ισραήλ και της Ιουδαίας, ιδίως τον καιρό της Ρωμαϊκής Επικυριαρχίας
-Υπάρχουν και ποιες αναφορές σε «Βιβλικά» κείμενα για τον «Μεσσία» που θα μπορούσαν να συσχετιστούν με τον Χριστό ;
-Ποια ρεύματα σκέψης συνυπήρχαν στον Ιουδαϊσμό την εποχή του Χριστού και πού συναντιόταν ή συγκρούονταν;
-Ποια η διαφορά μεταξύ Σαδδουκαίων- Φαρισσαίων –Ζηλωτών- Εσσαίων κλπ αν δεχτούμε ότι υπάρχει αυτή η διάκριση όπως αναφέρουν τα Ευαγγέλια.
- Ο σκληρός στις διατυπώσεις του Μωσαϊκός Νόμος που γνωρίζουμε σήμερα (δέκα εντολές) παρέμεινε ίδιος από την εποχή του Μωυσή ή άλλαξε ακολουθώντας τις Ιστορικές αλλαγές για τους Εβραίους;
- Ποια ήταν η πολιτική/δικαστική εξουσία των Εβραίων την εποχή του Χριστού και πως εκφραζόταν;
- Μπορούσε οποιοδήποτε Εβραϊκό δικαστήριο να δικάσει και κυρίως να καταδικάσει σε θάνατο και για ποια αδικήματα;
- Ήταν η σύναξη στα σπίτια του Αννα και του Καϊάφα δικαστήριο;
- Επιτρεπόταν να δικάσει Εβραίο για θρησκευτικό αδίκημα ο Ρωμαίος προκουράτορας Πιλάτος;
- Ποιες ήταν οι ιδεολογικές αναφορές μιας κοινωνία που ζούσε στην σκιά ενός ένδοξου βασιλικού παρελθόντος και μιας ηρωικής σκλαβιάς για αιώνες.
- Το κλίμα που διαμόρφωναν οι προφητείες στην συνείδηση του λαού δικαιολογούσε την αναμονή μιας νέας διασκαλίας/αφήγησης για τους Εβραίους και γιατί όχι για πλατιά  στρώματα της εποχής, ανεξαρτήτως καταγωγής;
- Η σκληρότητα του Mαρτυρίου και η Aνάσταση , συνέβαλε στην καθιέρωση της Ιερότητας,  δεδομένης της κουλτούρας των προσδοκιών
- Στο στούντιο των Αντιθέσεων ο Νομικός Μιχάλης Σφακιανάκης  με μεταπτυχιακές σπουδές στην Κοινωνική Ανθρωπολογία- Εθνολογία στην Νίκαια της Γαλλίας  
 
Στην εκπομπή καταθέτουν την οπτική τους οι :
 -Άννα Ράζου , Ιατροδικαστής , Επίκουρη Επιμελήτρια του Τμήματος Ιατροδικαστικής του Γ.Ν. Ασκληπιείο Βούλας,  μέλος της Ιατροδικαστικής Ελληνικής Εταιρίας
 
-Και ο Ιωάννης Λίλης , Καθηγητής Δογματικής και Συμβολικής θεολογίας στην Ανωτάτη Εκκλησιαστική Σχολή Κρήτης, Διδάκτορας Θεολογίας στο ΑΠΘ  

----------------------------------------------------------------------------

Ναυπάκτου Ιερόθεος: 
  
  Ομιλία του Μητροπολίτη Ναυπάκτου στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Γιαννιτσών


Τήν Τετάρτη 21 Ἀπριλίου ἐ.ἔ. ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεος μίλησε διαδικτυακά στό Ἀνοικτό Λαϊκό Πανεπιστήμιο τό ὁποῖο διοργανώνει ἡ Ἱστορική Λαογραφική Ἑταιρεία Γιαννιτσῶν σέ συνεργασία μέ τήν Δημοτική Κοινωνική Ἐπιχείρηση Πολιτισμοῦ Ἀθλητισμοῦ (ΔΗΚΕΠΑ) Πέλλας, προσκεκλημένος τοῦ Προέδρου του κ. Κωνσταντίνου Κάμτση καί μέ τήν ἐπιμέλεια τοῦ κ. Βασιλείου Πόπτση.

Τό θέμα τοῦ Σεβασμιωτάτου ἦταν «Ὁ Σταυρός καί ἡ Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ κατά τόν ἅγιο Μάξιμο τόν Ὁμολογητή», καί τό ἀνέπτυξε σέ ἕξι ἑνότητες-ὑποκεφάλαια: –Τό τελευταῖο Πάσχα τοῦ Χριστοῦ, –Ἡ συμμαχία μεταξύ Πιλάτου, Ἡρώδου καί Ἰουδαίων, –Ἡ τρίγλωσση ἐπιγραφή τοῦ Σταυροῦ, –Σταύρωση, Ταφή, Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ, –Τό Δεσποτικόν μνημεῖον, καί –Πάσχα, ἡ διάβαση τοῦ Λόγου στόν νοῦ.

Καί ὁ Σεβασμιώτατος συμπέρανε:

«Μέ ὅλα αὐτά πού προσπάθησα μέ πολύ ἁπλό τρόπο νά σᾶς τά παρουσιάσω, γιατί αὐτά εἶναι ὑψηλά θεολογικά νοήματα καί, κυρίως, ὅπως τά παρουσιάζει ὁ ἅγιος Μάξιμος ὁ Ὁμολογητής, ὁ μεγάλος αὐτός μυστικός καί νηπτικός καί ἡσυχαστής Πατέρας τοῦ 7ου αἰῶνος, μέ ὅλα, λοιπόν, αὐτά φαίνεται ὅτι ὁ ἅγιος Μάξιμος ὁ Ὁμολογητής δίνει μιά μυστική καί οὐσιαστική ἑρμηνεία τῆς πνευματικῆς ζωῆς, γιά τό τί εἶναι ἡ ἐν Χριστῷ ζωή.

Τά γεγονότα, ἑπομένως, πού θά ἑορτάσουμε ἀπό τήν Κυριακή τῶν Βαΐων, δέν εἶναι ἐξωτερικά καί τυπικά γεγονότα, οὔτε συναισθηματικά, ἀλλά εἶναι θεολογικά καί προσωπικά. Εἶναι μέθεξη τοῦ μυστηρίου τοῦ Σταυροῦ καί τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Χριστοῦ. Τώρα καταλαβαίνετε γιατί ἐπέλεξα αὐτόν τόν τίτλο τοῦ θέματος. Ὄχι ἁπλῶς Σταυρός καί Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ, ἀλλά τό μυστήριο τοῦ Σταυροῦ καί τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Χριστοῦ, καθώς ἐπίσης μέθεξη, μετοχή δηλαδή, τοῦ μυστηρίου τοῦ Σταυροῦ καί τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Χριστοῦ ἀπό τούς Χριστιανούς. Αὐτή εἶναι ἡ ἐν Χριστῷ ζωή. …

Αὐτό σημαίνει ὅτι σταυρωνόμαστε ἐν Χριστῷ, μαζί μέ τόν Χριστό μέσα μας, ὄχι μόνον τήν Μεγάλη Ἑβδομάδα, ἀλλά καθ’ ὅλη τήν διάρκεια τῆς ζωῆς μας καί συνανασταινόμαστε μέ τόν Χριστό. Ἄν δέν συσταυρωθῆ κανείς μέσα στήν καρδιά του καί δέν συναναστηθῆ μέ τόν Χριστό, τότε στήν πραγματικότητα σταυρώνει τόν Χριστό. Ὁ ἅγιος Μάξιμος σέ ὅλη τήν θεολογία του παρουσιάζει αὐτό τό δίλημμα: Ἤ θά συσταυρωθοῦμε μαζί μέ τόν Χριστό ἤ θά σταυρώσουμε τόν Χριστό. Ἄλλη τρίτη ὁδός δέν ὑπάρχει».

Ὁ Πρόεδρος κ. Κάμτσης εὐχαρίστησε τόν Σεβασμιώτατο καί τόν προσκάλεσε νά διδάξει διά ζώσης στό κοινό τῆς Ἑταιρείας στά Γιαννιτσά, ὅταν οἱ συνθῆκες τό ἐπιτρέψουν.
  

=====================
 "O σιωπών δοκεί συναινείν"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

To μπλόκ " Στοχσμός-Πολιτική" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχεται από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.