Πέμπτη 25 Μαρτίου 2010

Αρχαία Ελλάδα και Αγωνιστές του 1821

Είναι γνωστό ότι οι αρχηγοί της Επανάστασης (φιλικοί, οπλαρχηγοί, κ.ά.) επηρεασμένοι απο τον Νεοελληνικό Διαφωτισμό επικαλούνταν συνεχώς της Αρχαία Ελλάδα για να ενθουσιάζουν και να παρακινούν τον λαό. Ομώς ποιά επίδραση είχε αυτό στον απλό λαό;

Αυτός, κατά τη γνώμη μας, εν αγνοία του ακολουθούσε ήδη κάποιες πανάρχαιες παραδόσεις μέσα από την λαϊκή παράδοση και επίσης με πλήρη συνείδηση ενστερνίστηκε σε μεγάλο βαθμό την προσκόλληση στην αρχαία ελληνική ιστορία. Τόσο στον ένοπλο αγώνα του για την αναγέννηση του Ελληνικού Έθνους όσο και παλαιότερα. Για το δύσκολο αυτό θέμα παρουσιάζουμε κάποια ενδεικτικά στοιχεία για την χρήση των αρχαιοελληνικών ονομάτων, τη δημοτική ποίηση, το έθιμο της οιωνοσκοπίας και κάποιους ενδιαφέροντες στίχους από λαϊκά πολεμικά εμβατήρια της εποχής.

Αρχαιοελληνικά ονόματα
Δεκαετίες πριν την Επανάσταση η εξάπλωση των αρχαίων ελληνικών ονομάτων ήταν μεγάλη. Όπως αναφέρει ο ιστορικός Δημ.Φωτιάδης ο Αλή Πασάς, ο τύραννος της Ηπείρου, είχε υποψιαστεί ότι κάτι ετοίμαζαν οι υπόδουλοι Έλληνες, μόνο και μόνο από το γεγονός ότι βάφτιζαν τα παιδιά τους με αρχαία ελληνικά ονόματα. «Εσείς οι Ρωμιοί, μπρε, κάτι μεγάλο έχετε στο νου σας. Δεν βαφτίζετε πια τα παιδιά σας Γιάννη, Πέτρο, Κώστα, παρά Λεωνίδα, Θεμιστοκλή, Αριστείδη. Σίγουρα κάτι μαγειρεύετε» Γενικά η τάση που φαίνεται ότι επικρατούσε ήταν αυτή που εκφράζεται από τον Διονύσιο Πύρρο: 


"Ερ. Πώς πρέπει να ονομαζώμεθα ημείς, Έλληνες ή Ρωμαίοι;
Απόκρ. Ποτέ να μη θελήσετε να ονομάζεσθε Ρωμαίοι, αλλά Έλληνες, διότι οι Ρωμαίοι, ήγουν οι Ρωμάνοι, εβαρβάρωσαν και ηφάνισαν την Ελλάδα την γλυκυτάτην μας πατρίδα. Και αν τινάς νέος έχη όνομα ή Ρωμαϊκόν, ή Εβραϊκόν, ή Ρωσσικόν, ή Αραβικόν, πρέπει ευθύς να το αλλάξη, και να ονομάζηται με όνομα Ελληνικόν, τουτέστιν ή Μιλτιάδης, ή Θεμιστοκλής, ή Αχιλλεύς, ή Θησεύς, ή Αλέξανδρος, ή Πλάτων, ή Δημοσθένης, κ.τλ. και τότε ένας νέος αλλάζων το όνομά του θέλει εντρέπεται να μην έχη και τα έργα των προγόνων του"

Ο Διονύσιος Πύρρος ήταν κληρικός ("αρχιμανδρίτης του Οικουμενικού Θρόνου") και γιατρός (πρώτος πρόεδρος της Ιατρικής Εταιρείας Αθηνών). Το απόσπασμα είναι από το έργο του "Χειραγωγία των Παίδων" (Βενετία, 1810) 


Σφόδρα αντίθετο με αυτήν την πρακτική ήταν ως γνωστόν το Πατριαρχείο ΚΠόλεως. Ο πατριάρχης Γρηγόριος Ε’ εξέδωσε πατριαρχική εγκύκλιο εν έτη 1819 που ουσιαστικά απαγορεύει στους Έλληνες «ευλογημένους επαρχιώτας», να βαπτίζουν με αρχαία ελληνικά ονόματα τα παιδιά τους (χαρακτηρίζοντας αυτή την τακτική, ως…καινοτομία!), γιατί κάτι τέτοιο αποτελεί «ανάρμοστον» πράξη, και «καταφρόνησιν» της χριστιανικής ονοματοδοσίας. Το σχετικό απόσπασμα βρίσκεται εδώ. ..

Θεόδωρος Κολοκοτρώνης: Ο Γέρος του Μωριά


========================================================
"O σιωπών δοκεί συναινείν"

Φορεσιά και άρματα στην Επανάσταση

Μετά την απελευθέρωση το ντύσιμο των Ελλήνων αρχίζει να παίρνει ευρωπαϊκές επιρροές, μπορεί να μη ντύνονται ακόμα όλοι «ευρωπαϊκά» αλλά και οι ελληνικές φορεσιές αρχίζουν να παίρνουν πολλές μεταλλαγές. Οι στολές της προεδρικής φρουράς και οι τυποποιημένες και πανομοιότυπες «παραδοσιακές ενδυμασίες» που υπάρχουν σήμερα μικρή σχέση είχαν με τις πραγματικές φορεσιές της εποχής. 

Σύμφωνα με τον Τάκη Λάππα το ντύσιμο από τα χρόνια 1600-1829 είναι ένα σπουδαίο θέμα για έρευνα, γιατί το θέαμα που παρουσιάζει η υπόδουλη Ελλάδα δεν απαντάται σε καμία άλλη σχεδόν χώρα του κόσμου. Δηλαδή δεν υπάρχουν μικροπαραλλαγές από περιοχή σε περιοχή, αλλά ολότελα αλλιώτικο ντύσιμο από ένα χωριό στο άλλο, χωριά που η απόστασή τους δεν ήταν δυο ώρες δρόμος. Σχεδόν κανείς γειτονοχωρίτης δεν ήταν όμοια ντυμένος και αυτό ξεχώριζε περισσότερο στο γυναικείο ντύσιμο. 

Τα χρόνια εκείνα μπορούσες μια χαρά να καταλάβεις αμέσως πούθε κρατάει ο ξενοχωρίτης. Όχι από την προφορά και τους ιδιωματισμούς του, μα αρκούσε η φορεσιά του για να προδώσει το χωριό του. Το ίδιο μπορούσε κανείς να τους ξεχωρίσει επαγγελματικά ή ταξικά. Αλλιώς ντυνόταν ο κοτζαμπάσης, αλλιώς ο προύχοντας, ο προεστός, ο γεωργός, ο τσοπάνης, ο ξωτάρης… Στην συνέχεια θα δούμε το ντύσιμο Ρουμελιωτών και Μοραϊτών. Το ντύσιμο στην επανάσταση κρατήθηκε το ίδιο πούχαν οι κλέφτες και οι αρματωλοί...

ΤΟ «ΦΑΝΕΡΟ» ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΦΕΡΕ ΤΟΝ... ΞΕΣΗΚΩΜΟ Μύθοι και σκληρές αλήθειες για την Επανάσταση του 1821

Χάρη στον πασίγνωστο πίνακα του Νικολάου Γύζη, που  φιλοτεχνήθηκε 
το 1886, πέρασε στη συλλογική συνείδηση ο όρος  «Κρυφό σχολειό». Στο 
δεύτερο ήμισυ του 19ου αιώνα  κατασκευάστηκαν, λένε σήμερα οι ιστορικοί,
 οι «μύθοι» για την  ικανότητα των Ελλήνων να αντιστέκονται στους 
Οθωμανούς και να  βρίσκουν διαύλους διάσωσης της ελληνικής ταυτότητας. 
Τότε  διαδόθηκε και εδραιώθηκε η άποψη ότι η Εκκλησία λειτούργησε  κρυφά
 ελληνικά σχολειά κάτω από τη μύτη των Τούρκων. Μύθος  που συντηρείται 
και σήμερα με «Κρυφά σχολειά»-μουσεία σε όλη  την Ελλάδα: στην Πεντέλη, 
στο Θέρμο Αιτωλοακαρνανίας και,  επάνω, σε κρύπτη της Μονής Αγίου 
Γεωργίου Φενεού, στην  Κορινθία  Του Μανώλη Πιμπλή

Το ελληνικό σχολειό επί Τουρκοκρατίας όχι μόνο δεν ήταν κρυφό αλλά και οδήγησε, μέσω του εκσυγχρονισμού του, στην Επανάσταση του ΄21, υποστηρίζουν ιστορικοί που αναλύουν στα «ΝΕΑ» παρανοήσεις και πραγματικότητες του Αγώνα της Ανεξαρτησίας

«Τα ελληνικά διδάσκονταν ελεύθερα επί Τουρκοκρατίας ήδη από τον 14ο αιώνα, οπότε οι Τούρκοι άρχισαν να ελέγχουν περιοχές με χριστιανικούς πληθυσμούς», λέει στα «ΝΕΑ» ο Αλέξης Πολίτης, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Κρήτης στον Τομέα Βυζαντινής και Νεοελληνικής Φιλολογίας. Άρα δεν υπήρχε «κρυφό σχολειό», αλλά... φανερό.

«Οι Τούρκοι, έχοντας οι ίδιοι ένα γραπτό ιερό κείμενο, το Κοράνι, ήξεραν καλά ότι χωρίς ιερά βιβλία δεν υπάρχει χριστιανική εκκλησία. Και γνωρίζουμε ότι αναγνώριζαν τον χριστιανισμό, όπως και τον εβραϊσμό ως θρησκεία κατώτερη μεν της μουσουλμανικής, αλλά νόμιμη. Άδεια απαιτείτο μόνο για την ανέγερση καινούργιων ναών και αυτό, μάλλον, για λόγους φορολόγησης. Δεν ξέρουμε περίπτωση που να μη δόθηκε αυτή η άδεια. Αυτά πρακτικά σημαίνουν ότι δεν υπήρχε χωριό από τα βάθη της Ασίας έως τα Βαλκάνια, στο οποίο να μη βρίσκεται έστω ένας εγγράμματος άνθρωπος, ο παπάς, που να μπορεί να διαβάσει το Ευαγγέλιο και τα βιβλία της θείας λειτουργίας», υποστηρίζει ο Αλέξης Πολίτης.

Ως προς τη διδασκαλία των ελληνικών, «δεν υπάρχει ούτε μία μαρτυρία που να λέει ότι εμποδιζόταν. Για την πρώιμη οθωμανική περίοδο ξέρουμε ότι υπήρχαν χιλιάδες άνθρωποι που γνώριζαν γράμματα. Αυτοί κάπου θα τα είχαν διδαχθεί. Και το ότι δεν διασώζονται πολλές πρώιμες πηγές οφείλεται στον τρόπο που οι άνθρωποι σημείωναν στα λεγόμενα παράφυλλα, δηλαδή στα άγραφα λευκά φύλλα των βιβλίων και σε οποιοδήποτε σημείο τους υπήρχε ελεύθερος χώρος όσα ήθελαν να διατηρήσουν στη μνήμη τους. Μπλοκάκι δεν υπήρχε. Τα παλιά βιβλία (κυρίως ευαγγέλια και λειτουργικά κείμενα) όμως φθείρονταν και αντικαθίσταντο. Και έτσι χάνονταν πολλές πληροφορίες για τη ζωή τους».

Από μια εποχή και πέρα υπάρχουν, συνεχίζει ο Αλέξης Πολίτης, «ατελείωτες μαρτυρίες για σχολεία και πληρωμές δασκάλων από την κοινότητα. Και καμία ότι κάποιος εμποδίστηκε να μάθει ελληνικά. ..

"Όσοι να ζούνε θέλουν Λεύτεροι, πρέπει οι ίδιοι να ματώσουν..."


   Τον περασμένο Σεπτέμβριο, συμπληρώθηκαν 200 χρόνια από την πρώτη επίσκεψη του Λόρδου Μπάιρον στην Ελλάδα κι ένας μικρός όμιλος διανοουμένων, ο «Σύνδεσμος Μπάιρον για τον Φιλελληνισμό και τον Πολιτισμό», έχει ήδη καταθέσει στη Βουλή των Ελλήνων, την πρόταση να ανακηρυχθεί επισήμως η χρονιά που διανύουμε, «έτος Μπάιρον». 

   Στη μέση μιας οξύτατης οικονομικής κρίσης, το λιγότερο που θα μπορούσε να απασχολεί το Κοινοβούλιο και την ελληνική κοινωνία, είναι η απόδοση τιμής σε ένα πρόσωπο που αγάπησε την Ελλάδα περισσότερο κι από τους Έλληνες της εποχής του, μα που η ποίησή του μοιάζει παρωχημένη, ο ρομαντισμός του ξεπερασμένος, το αγκομαχητό του σύμπτωμα άξιο θεραπείας κι ο ξοδεμένος βίος του παράδειγμα προς αποφυγή. 

   Πολύ δε περισσότερο που το πρώτο ταξίδι του 21χρονου βαρόνου στην Ελλάδα, δεν είχε τίποτε το ηρωικό: Οι μετακινήσεις του ήσαν ασφαλείς και στις περισσότερες των περιπτώσεων, η υποδοχή που του επεφύλασσαν οι οθωμανικές αρχές, υποδειγματική. Κι όταν στην Κόρινθο του την αρνήθηκαν επανειλημμένα, ο νεαρός ευγενής, δεν παρέλειψε να τιμωρήσει τον τοπικό μπέη, διαμαρτυρόμενος στην πρεσβεία της χώρας του για την έλλειψη φιλοξενίας. Και, όμως, όπως γράφει ο ίδιος στην μητέρα του σε μιαν άλλη περίσταση, «δεν απογοητεύτηκα, ούτε ένοιωσα αποστροφή, έζησα με τους τρανότερους και τους ταπεινότερους, έμεινα μέρες στο παλάτι ενός πασά και πέρασα πολλές νύχτες σε στάβλο…»

Τετάρτη 24 Μαρτίου 2010

Πρωτοφανής πρόκληση του τουρκικού κράτους

Γραφείο Τύπου Νεολαίας ΠΑΣΟΚ
24.3.2010
Σε πρωτόγνωρη πρόκληση προέβησαν σήμερα 24.3.2010 οι Τούρκοι υποκαθιστώντας τις Ελληνικές αρχές, παραμονή μάλιστα της επετείου της 25ης Μαρτίου. 

Η τουρκική κορβέτα Βafra παραβίασε τους όρους της αβλαβούς διέλευσης, κατά τη διάρκεια της «κρουαζιέρας στο Αιγαίο», που πραγματοποιούσε από τη Δευτέρα 22.3.2010 και εισήλθε σε ελληνικά χωρικά ύδατα. Μάλιστα φημολογείται ότι ζήτησε και στοιχεία από παραπλέον ελληνικό πλοίο εντός των ελληνικών υδάτων!

Η κίνηση αυτή από πλευράς του τουρκικού κράτους συνεχίζει τη σειρά προκλητικών ενεργειών από την αρχή του έτους. Αποτελεί και αποδεικνύει, ακόμη μία φορά, πως το τουρκικό κράτος δεν επιδιώκει την ειρηνική συνύπαρξη και προσπαθεί να εκτονώσει τις εσωτερικές εντάσεις με προκλήσεις στο Αιγαίο. 

Επίσης αυτή η κίνηση είναι και απόδειξη της στρατηγικής που έχει χρόνια χαράξει το τουρκικό κράτος, και εφαρμόζει πιστά και η κυβέρνηση Ερντογάν, που θέλει να εμφανίσει ολόκληρη την περιοχή του Αιγαίου ως διεθνή χώρο, 

Αυτές οι κινήσεις και στοχεύσεις αντιστρατεύονται το διεθνές δίκαιο και είναι προκλητικές και αβάσιμες. Ωστόσο δεν πρέπει να μας αφήνουν αδιάφορους. Η συνεχής αμφισβήτηση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας μας στο Αιγαίο πρέπει να λάβει τέλος. Η τουρκική προκλητικότητα πρέπει να σταματήσει αφενός μέσω της Ευρωπαϊκής ‘Ένωσης και των διεθνών οργανισμών, αφετέρου μέσω της αποτρεπτικής ικανότητας των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. 

Η Ελλάδα είναι δύναμη ειρήνης και σταθερότητας στην περιοχή των Βαλκανίων και ευρύτερα της Ανατολικής Μεσογείου. Επιδιώκουμε την κοινή πρόοδο και τη διαρκή βελτίωση των σχέσεων των λαών. Αυτό ισχύει και με την τουρκική πλευρά. Τα κυριαρχικά μας δικαιώματα, όμως, είναι Αδιαπραγμάτευτα.

Δεν παραχωρούμε τίποτα, ούτε από τα δικαιώματά μας, ούτε από σπιθαμή ελληνικής γης. Διεκδικούμε όλα τα αναφαίρετα δικαιώματα του Ελληνισμού, που υπακούουν στις ίδιες Οικουμενικές Αξίες, που διεκδικούμε για όλους τους Λαούς της Γης.
========================================================
"O σιωπών δοκεί συναινείν"

Συναυλία στο Θέατρο Badminton στις 24 Μαρτίου

Η επόμενη μεγάλη εκδήλωση μας θα γίνει στο  Θέατρο Badminton 

στις 24 Μαρτίου 2010 στις 9.00μμ.

Συμμετέχουν:
Λαική Ορχήστρα "Μίκης Θεοδωράκης" (Νένα Βενετσιάνου, Βασίλης Λέκκας, Τareq Hanouf)
Ross Daly
Ορχήστρα Μουσικής της Ανατολικής Μεσογείου
Καλλιόπη Βέττα
Γιάννης Ιωάννου
Χ Darawis
Οι ράπερς Lowkey και Shadia με τον DJ Corin (Λονδίνο)


Είσοδος Ελεύθερη

========================================================
"O σιωπών δοκεί συναινείν"

ΠΑΠΑ...ΣΟΚ στό ΠΑΣΟΚ... (μετράνε τα "κουκιά" από το παπαδίστικο κόστος)

Ένα βήμα πίσω για τη εκκλησιαστική περιουσία;

Έντονες διαβουλεύσεις και διαπραγματεύσεις έχουν ήδη ξεκινήσει, έστω και σε ανεπίσημο επίπεδο, μεταξύ εκκλησίας της Ελλάδος και κυβέρνησης για τη φορολόγηση της εκκλησιαστικής περιουσίας.

Υπό τις έντονες αντιδράσεις των ιεραρχών, στο υπουργείο Οικονομικών φαίνεται ότι ξανασκέφτονται το καθεστώς φορολόγησης της ακίνητης περιουσίας της εκκλησίας.

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι σε δηλώσεις τους από το πρωί, μέλη του οικονομικού επιτελείου αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο επανεξέτασης του μέτρου. Ο υφυπουργός Οικονομικών Φίλιππος Σαχινίδης, δήλωσε στην εκπομπή «Καλημέρα Ελλάδα» του AΝΤ1 ότι «εκείνο που είπαμε και εξακολουθούμε να επιμένουμε είναι ότι η εκκλησία θα φορολογηθεί 20% στα μισθώματα.

Αναγνωρίζουμε ότι η εκκλησία έχει ένα κοινωφελές έργο το οποίο σεβόμαστε και με κανένα τρόπο δε θέλουμε η εκκλησία να στερηθεί από τους πόρους με τους οποίους μπορεί να προσφέρει το έργο αυτό. Έχουμε ζητήσει και θα μας δοθεί και η άποψη της εκκλησίας και κατά τρόπο επίσημο. Έχουμε τη διάθεση να το δούμε».

Λίγο αργότερα ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Δημήτρης Γεωργακόπουλος προχώρησε ένα βήμα παρακάτω. Μιλώντας στο ΣΚΑΙ είπε ότι το φορολογικό νομοσχέδιο θα προβλέπει τη δυνατότητα έκπτωσης μέχρι και 50% στις δαπάνες της εκκλησίας.

Νεκτάριος Νώτης Capital
========================================================
"O σιωπών δοκεί συναινείν"

Έρχεται η ευρωδραχμή;

Αλλαγή νομίσματος από ευρώ σε ευρωδραχμή. Θέσπιση  ισοτιμίας 2 ευρωδραχμές προς 1 ευρώ, με υποχρεωτική αναγραφή σε αγαθά και αξίες  και των δυο τιμών.

Εν συνεχεία υποτίμηση του νομίσματος για να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας. Λειτουργία της αγοράς με τους παραπάνω όρους για ένα χρονικό διάστημα 2 έως 3 ετών και έπειτα, εάν οι συνθήκες είναι τέτοιες και οι Ευρωπαίοι εταίροι μας το επιτρέψουν, επιστροφή της χώρας μας στην Ευρωζώνη και υιοθέτηση εκ νέου του ευρώ ως εθνικού νομίσματος. 
 
Μερικούς μήνες νωρίτερα το παραπάνω ενδεχόμενο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως σενάριο επιστημονικής φαντασίας, σήμερα όμως συγκεντρώνει εξαιρετικά καλές πιθανότητες για να γίνει πραγματικότητα. 
Τo S10 αποκαλύπτει την ύπαρξη μιας σχετικής αναφοράς αμερικανικού think tank, το οποίο συνδέεται στενά με το Eurogroup και οι εισηγήσεις του γίνονται στην πλειονότητά τους δεκτές από διεθνούς οικονομικούς οργανισμούς και μεγάλους χρηματοπιστωτικούς οίκους.  
 Πρόκειται για το International Political Economy, το οποίο σε αναφορά του, που υπογράφεται από τον καθηγητή Οικονομικών και Χρηματοοικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο Ρόμπερτ Άλιμπερ και φέρει τον εύγλωττο τίτλο «Η υποτίμηση του ελληνικού ευρώ»,

Ο Μανώλης Γλέζος δείχνει την αξία του...

Εναν ξεχωριστό επισκέπτη είχαν σήμερα οι δόκιμοι αστυφύλακες στις Σχολές της ΕΛ.ΑΣ. στην Αμυγδαλέζα. 

Ήταν ο Μανώλης Γλέζος ο οποίος τους μίλησε για περίπου μια ώρα. Παρόντες ήταν οι υπουργός και υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Μιχ. Χρυσοχοϊδης και Σπ. Βούγιας.

Οι δόκιμοι παρακολούθησαν με μεγάλο ενδιαφέρον τα όσα τους είπε για διάφορα ζητήματα και τη σημασία τους όπως για τη περίοδο της Κατοχής και για την Επανάσταση του 1821. 

Δεν αναφέρθηκε στο επεισόδιο με τη ρίψη δακρυγόνων στο πρόσωπο του κατά τη διάρκεια των επεισοδίων που είχαν γίνει στο Σύνταγμα σε πρόσφατο συλλαλητήριο των ΓΣΕΕ και ΑΔΕΔΥ.

Ωστόσο, όπως τους είπε, θα επιστρέψει για να συζητήσουν για το ρόλο της Αστυνομίας στη σημερινή εποχή. Ειδικότερα, είπε ότι επιθυμεί να εστιάσει στο αν χρησιμοποιείται για την καταστολή των λαϊκών αγώνων ή για να κυνηγήσει τους παραβάτες. 

Απο την πλευρά τους οι σπουδαστές, τού πρόσφεραν μια αναμνηστική πλακέτα την οποία ο κ. Γλέζος αφιέρωσε σε έναν υπαξιωματικό της Χωροφυλακής που έχασε τη ζωή του κατά την Κατοχή.

Από την πλευρά του το ιστορικό στέλεχος της Αριστεράς, πρόσφερε το βιβλίο: «Η μαύρη Βίβλος της Κατοχής».

 ========================================================
"O σιωπών δοκεί συναινείν"