Αν και «προοδευτική» και «αριστερή», η κυβέρνηση καταφεύγει στην αρχαιοελληνική λύση της θυσίας στο βωμό της εξοικονόμησης πόρων. Θύμα της η Αντιγόνη του Σοφοκλή, η τελειότερη -ίσως- από τις σωζόμενες τραγωδίες του μεγάλου δραματουργού
Γράφει ο Λεωνίδας Ακτύπης
Για την οικονομία της συζήτησης ας δεχτούμε ότι το μόνο που θυμούνται οι περισσότεροι εξ ημών από τη διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών στο σχολείο είναι το «Άνδρα μοι έννεπε μούσα…». Το προοίμιο της Οδύσσειας του Ομήρου, με το οποίο έγινε η πρώτη γνωριμία με ένα από τα λιγότερο δημοφιλή μαθήματα στην εξαετία της μέσης εκπαίδευσης.
Ως ένδειξη καλής θέλησης, ας προχωρήσουμε και στην παραδοχή (αν και επ’ αυτού χωράει πολλή συζήτηση και υπάρχει εμπεριστατωμένος αντίλογος) πως τα αρχαία ελληνικά είναι μια «νεκρή γλώσσα».
Πατώντας σε αυτά τα δύο δεδομένα -και υπό την πίεση της ανάγκης για δραστική μείωση των ωρών διδασκαλίας και κατά συνέπεια των προσλήψεων- οι προτάσεις περί εκπαιδευτικής αναδιάρθρωσης που κατατέθηκαν πρόσφατα, οδηγούν πρακτικά στην κατάργηση της διδασκαλίας της Αντιγόνης του Σοφοκλή.
Ο καθένας από εμάς μπορεί εύκολα να προσπεράσει το γεγονός και να τρέξει να συμφωνήσει με εκείνους που θεωρούν πως το σύγχρονο σχολείο οφείλει να έρθει πιο κοντά στις ανάγκες του σήμερα και να περιορίσει την επαφή του με το παρελθόν, κρίνοντάς το ως αχρείαστο βάρος που πέφτει στους ώμους των μαθητών. Έτσι κι αλλιώς, de facto, η μέση εκπαίδευση έχει καταστεί στη συνείδηση όλων όχι ένας χώρος απόκτησης γνώσεων, αλλά απλά ένας δοκιμαστικός σωλήνας που μετατρέπει τα παιδιά σε πειραματόζωα, με μοναδικό στόχο να τους οδηγήσει στο ανέκδοτο που ονομάζεται πανελλαδικές εξετάσεις.
Αυτού του τύπου η προσέγγιση, όμως, ξεκινά από λάθος βάση. Στο γυμνάσιο ή στο λύκειο δεν καλείται κάποιος να διδαχθεί τα αρχαία ως μια γλώσσα, όπως συμβαίνει με τα αγγλικά για παράδειγμα. Η διδασκαλία τους είναι το μέσο για να έρθουμε -σε μια δύσκολη για να το κατανοήσουμε ηλικία- σε επαφή με έργα που αποτελούν θησαυρούς παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς και μνημεία που μαρτυρούν την εξέλιξη του ανθρώπινου είδους. ...